Tupakointi ja kasvu?

Miten vaikuttaa?

Vaikuttaako tupakointi pituuskasvuun kaikilla kasvuiässä? Vai vain joillakin yksilöillä jotka ovat aineelle herkempiä? Oletko itse esimerkiksi pitkä vaikka olet polttanut kasvuiässä ehkä paljonkin?

Niin siis ihan vakituista polttamista esim. keskimäärin 4-5 tupakkaa päivässä.

46

6077

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AMR-52

      ..enää tupakointi-iäs mihinkään kasva...)))
      jos ei alt 15-kesäsenä tupruttele...))))

      • innokas-30

        Aloin polttaa 14-15vuotiaana ja olen 167cm
        Jos katselen nyky nuoria niin pitkiä kaikki joten ei taida kukaan nuori enää polttaa. =O)


      • AMR-52
        innokas-30 kirjoitti:

        Aloin polttaa 14-15vuotiaana ja olen 167cm
        Jos katselen nyky nuoria niin pitkiä kaikki joten ei taida kukaan nuori enää polttaa. =O)

        ...kertoo,et nuoret siin asias viisastuneet...))))


      • ,,,
        innokas-30 kirjoitti:

        Aloin polttaa 14-15vuotiaana ja olen 167cm
        Jos katselen nyky nuoria niin pitkiä kaikki joten ei taida kukaan nuori enää polttaa. =O)

        nykylapsille annetaan vitamiineja niin perkuleesti. Ilmankos niistä niin isoja tulee. Ennenvanhaan vitamiineja oli vain sanakirjoissa. Ja kitukasvuisiksi jäivät ihmiset.


      • oijfsoisjfois
        innokas-30 kirjoitti:

        Aloin polttaa 14-15vuotiaana ja olen 167cm
        Jos katselen nyky nuoria niin pitkiä kaikki joten ei taida kukaan nuori enää polttaa. =O)

        Se etten ole lukenut uutisia kehitysmaiden huonoista oloista muutamaan kuukauteen ei tarkoita että olot olisivat parantuneet


    • ei edes huuhaa

      Yli 4000 erilaista kemiallista ainesosaa, joista osa raskasmetallia vedetään keuhkoihin -> syrjäyttää verenkiertoon mennessä esim. happimolekyylin.

      Tupakointi vaikuttaa pituuskasvuun, koska se haittaa luuston kehitystä. Lisäksi tupakointi alentaa yleistä suorituskykyä ja heikentää kestävyyttä. Se voi jopa estää keuhkojen kehittymisen täyteen mittaan ja alentaa niiden toimintakykyä. Lepotilassakin nuoren tupakoijan sydän lyö 2 – 3 kertaa nopeammin kuin tupakoimattomalla nuorella. Nuoret tupakoijat saavat huomattavasti enemmän yskää sekä hengitystie- ja keuhkosairauksia kuin tupakoimattomat.

      Verenkierron kautta tupakointi vaikuttaa ulkonäköön, iho menettää kimmoisuutensa, ääreisverenkierto heikkenemisen kautta esim. miehillä erektiovaikeudet lisääntyvät, testosteroni vähenee, jne jne...

      • mutta ajattelinkin.

        Kun tunnen paljon pitkääkin porukkaa jotka ovat polttaneet vakituisesti/polttavat, lisäksi paljon lyhyitä jotka eivät ole koskaan polttaneet tai edes maistaneet.


        Ainakin itse olen saanut semmoisen kuvan että toiset ovat huomattavasti alttiimpia tälle myrkylle.


        Mietin vain, koska itse joskus myöhäisessä ala-aste iässä kavereiden vaikutuksesta poltin parinkin vuoden ajan, keskimäärin ehkä 3 tupakkaa päivässä, joskus en ollenkaan, joskus enemmän. Olen vain huolestnut että mitähän vaikutuksia tuolla on ollut.


        Keuhkojeni tilavuus on kylläkin tavallista laajempi, yleiskunto hyvä. Pituus normaali ja lääkäri arvioinut että kasvu jatkuu vielä tuonne 185-190cm asti. Nimittäin isäni poltti myöskin nuoruudessa ja hän oli tästä huolimatta urheilija ja hän on 185cm pitkä.


        Olenkin lähinnä toivonut että olen saanut joitakin yleishyviä geenejä niin etten olisi ollut tälle aineelle niin altis eikä tästä ole tullut vakavia vaurioita itselleni.


      • mainita.
        mutta ajattelinkin. kirjoitti:

        Kun tunnen paljon pitkääkin porukkaa jotka ovat polttaneet vakituisesti/polttavat, lisäksi paljon lyhyitä jotka eivät ole koskaan polttaneet tai edes maistaneet.


        Ainakin itse olen saanut semmoisen kuvan että toiset ovat huomattavasti alttiimpia tälle myrkylle.


        Mietin vain, koska itse joskus myöhäisessä ala-aste iässä kavereiden vaikutuksesta poltin parinkin vuoden ajan, keskimäärin ehkä 3 tupakkaa päivässä, joskus en ollenkaan, joskus enemmän. Olen vain huolestnut että mitähän vaikutuksia tuolla on ollut.


        Keuhkojeni tilavuus on kylläkin tavallista laajempi, yleiskunto hyvä. Pituus normaali ja lääkäri arvioinut että kasvu jatkuu vielä tuonne 185-190cm asti. Nimittäin isäni poltti myöskin nuoruudessa ja hän oli tästä huolimatta urheilija ja hän on 185cm pitkä.


        Olenkin lähinnä toivonut että olen saanut joitakin yleishyviä geenejä niin etten olisi ollut tälle aineelle niin altis eikä tästä ole tullut vakavia vaurioita itselleni.

        Että olen tällä hetkellä 16 enkä ole polttanut vakituisesti 3 vuoteen.


      • hassua ...

        pienenä rööki meni päähän. nykyään vedän pari askia norttia ilman filtteriä tostavaan eikä mene päähän. riippuvainen taidan olla juu.


      • no netissä

    • Doe-01

      ..ainakaan kaikilla.Itse polttanut 14-vuotiaasta eli liki 30v.Pituus 185cm,eikä mitään tupakkasairauksia ole.

    • korsteeni

      Vetelin kasvuiässä (15v->) askin kamelia päivässä ja join säännöllisesti keskiolutta aina viikonloppuisin... Pituutta siunaantui 187cm, joten en ihan pätkä kuitenkaan ole.

      • mutta

        Kysyisin viel et sillonku alotit polttamisen, kasvoitko viel monta senttiä? ja muistatko, oliko sulla tapana syödä paljon ja nukkua paljon, vai ihan keskitasosesti?


      • korsteeni
        mutta kirjoitti:

        Kysyisin viel et sillonku alotit polttamisen, kasvoitko viel monta senttiä? ja muistatko, oliko sulla tapana syödä paljon ja nukkua paljon, vai ihan keskitasosesti?

        Aika pahoja kysymyksiä, mutta luulen, että kasvoin muutaman sentin; olin kait jotain 180 pitkä silloin. Söin kyllä älyttömästi ja nukuin oikein hyvin, usein lukion aamutunnit jäivätkin väliin.


    • eienääkoskaa

      Pysähtyyköhän pituuskasvuni nyt kun käytin yhden kerran pussinuuskaa. olen 14, ja
      tällä hetkellä vain 150cm :(

    • ketjupolttaja.

      mä vetäsin ekat sauhut 12-vuotiaana
      pituutta oli sillon 128cm ja siinä oon pysynyt kohta 35 vuotta

    • erkki 7cm

      Ei sellaiseen pituuskasvuun mistä puhuit mutta jotkut ruumiinosat saattavat muuten jäädä lyhyeksi. En puhu myöskään käsistä tai jaloista...

      • Pieneksi se jää...

        ...eikä toimi muutenkaan tupakan heikentämän verenkierron vuoksi...


    • tiedottaja.
    • Tosiasiaa...

      Tupakka lyhentää aikuistakin ihmistä koska tupakka rappeuttaa selkänikamien välilevyt.

    • tiedottaja.
    • kääpiöpainija

      Poltin 12 vuotiaasta asti noin askin päivässä joka muuttui murrosiän alkaessa kahteen askiin,kalliiksihan touhu tuli mutta kun rikkaassa perheessä on helppo asustaa,mutta asiaan eli olen nyt 28 vuotias ja oen syönyt viimeisen 14 vuoden ajan kasvupillereitä mutta geenini hylkäävät ne joten jäin todistetusti polttelun takia 116 cm,kuntoni o huippu tasoa syytä ei tiedätä, rahaa menee tupakkiin 2400 euroa vuodessa,mutta se on mielestäni sen arvoista,olen näytellyt kääipötä monessa elokuvassa joten. GO POLTTAJAT GO !!!

    • teininä kantsii

      syyä. 15-kesäinen kasvaa vielä 10senttiä vuuessa

    • Ööäpäm

      Alotin polttaa 12v poltin noin 2 askia päivässä olen nyt 18 ja pituutta 160 cm kyllähän se vaikuttaa ku oon 160 ja faijani on 190 ja äiti 179 pitkä

      • ........

        Kuinka pitkä olit sillon 12vuotiaana?


      • Anonyymi

        geenit enemmän vaikuttaa kuin tupakan poltto itselläni äiti tosi lyhyt ja isä jonkin verran pitempi silti kasvoin 183cm pitkäksi vaikka aloitin 14 vuotiaana veli koskaan polttanu silti mua muutaman sentin lyhyempi eli uskoisin että ei vaikuta merkittävästi

        ei kannata ruveta jossittelemaan

        jos menitte polttaan niin sitten menitte ihmiset ovat erin pituisia kaikki ihmiset eivät kasva samanpituisiksi


      • Anonyymi

        geenit enemmän vaikuttaa kuin tupakan poltto itselläni äiti tosi lyhyt ja isä jonkin verran pitempi silti kasvoin 183cm pitkäksi vaikka aloitin 14 vuotiaana veli koskaan polttanu silti mua muutaman sentin lyhyempi eli uskoisin että ei vaikuta merkittävästi

        ei kannata ruveta jossittelemaan

        jos menitte polttaan niin sitten menitte ihmiset ovat erin pituisia kaikki ihmiset eivät kasva samanpituisiksi


    • sanoitko jotain?
      • aijaa.com

        poisti kuvan sekunnin päästä. oli laillinen. ei pornoa.
        ÄLÄ laita omia kuviasi sinne.....


      • huomio.....

        suomessa majailevat itä-rikolliset AINA mätien virkamiehien puolustajia...
        turpa ei pysy kiinni vaikka olisi sen aika.


    • Kysymys..

      Mä oon polttanu ehk jotain 10 röökii. Oon 13. Vaikuttaakohan se paljonki kasvuun. Oon ajatellu nyt lopettaa mut vähän pelottaa et jään lyhyeks.

    • Solon

      12-vuotiaana aloitin ja kasvoin 183cm pituiseksi. Väittäisin että ei vaikuta. Tupakointia en todellakaan suosittele kenellekään, kunhan totesin oman näkemykseni sen vaikutuksesta pituuskasvuun.

      • jokuu jonne

        Kui pitkä olit sillon 12v?


    • vajakkitorso

      aloitin röökaa kuukauden vanhana 49 cm pitkänä. Nyt olen 52 cm pitkä ja viistoista vuotta. Eli ei vaikuta.

    • Tosielämäntarinoitatupa

      Minä aloitin polttamaan tupakkaa 10 vuotiaana ja pippelini ei kasvanut täysiin mittoihin. Olen nyt 25-vuotias ja penikseni on vain 8 senttiä erektiossa, vaikka sen pitäisi olla 16 senttimetriä, koska isälläni ja isoisälläni oli molemmilla yli 15 senttimetrin penikset ja he eivät koskaan polttaneet. En suosittele tupakkia kenellekään.

      • Isomunaaa111

        Itse olen 13 ja muna 12cm vaikka poltan....


      • Kovamies69
        Isomunaaa111 kirjoitti:

        Itse olen 13 ja muna 12cm vaikka poltan....

        Oon 13 ja muna 15.5cm enkä polta


      • Nolot
        Kovamies69 kirjoitti:

        Oon 13 ja muna 15.5cm enkä polta

        Rääpäleet 14 vuotiaana muna 18cm pitkä ja naisia kaatelemassa joka viikko en 15cm kyrvällä alkais täällä leuhkii.


    • Harmistunut

      Olen nainen. Poltin säännöllisestin 13-20v ikäisenä. Pituus jäi 157 senttiin. Nyt 3kymppisenä harmittaa, että nuoruudessa piti noin hölmöillä :(

    • castro_sen_tietää

      Riippuu kaiketi siitä minkä pituisia savukkeita polttelet. Parempi nautiskella king sizea tai slim pituuksia kuin tavallista 70 mm regular size käärylettä. Jos lyhyitä natsoja sauhuttelet niin pätkäksi jäät. Loogista eikö totta. Fidel Castro imutti innolla kuubalaisia Cohiba sikareitansa. Pitkiä, paksuja ja muhevia. Castro olikin varsinainen höyryveturi. Pitkä, komea 190 senttinen iso alfamies. Poltti ensimmäisen sikarinsa 14 vuotiaana ja siitä se alkoi. Loppu onkin sitten vallankumouksellista historiallista menestystarinaa. Castro saavutti kunnioitettavan 90 vuoden iän nimenomaan kuubalaisten sikarien avulla. Vaan ihan oikeasti sanoen. Unohda ne tupakat. Haiset kuin rakkikoira ja köhit jatkuvasti limaista räkää. Pilaat terveytesi ja elämäsi. https://www.youtube.com/watch?v=3f3BVNzRnBE

    • Anonyymi

      Voiko puolen vuoden aikana tupakki vaikuttaa pituus eroon pelottaa että jään 168CM?

    • Anonyymi

      mitä sillä ihmisen pituudella on väliä ihmiset ovat erilaisia itse aloitin noin 15 vuotiaana poltin tosi paljon ja poltan vieläkin sekä join alkoholiakin runsaasti nuoruus aikoina. kasvoin 183cm pituiseksi silti enemmän ne geenit vaikuttaa kuin joku tupakointi se että kuin pitkä sun isä ja mutsi on kertoo kuinka pitkäksi suurinpiirtein kasvat

    • Anonyymi

      Kaikki ne tupakoijat ylä-aseen seiskaluokalta, joiden vaiheet tiedän tänä päivänä, ovat fyysisesti täysin rappiolla. Astmaa, keuhkoahtautumaa, nesteen poistamista keuhkoista, jne.

      • Anonyymi

        Itekkin Ylä asteella alotin ja nyt ikää on jo 24 niin päätin lopettaa ku kävelykin alko hengästyttään


    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      845
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      595
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      483
    Aihe