Laiva"dieseleiden"

käynnistys

Googletin eilisen ehtoon, mutta en löytänyt vinkkiä siitä miten tuollaiset isot moottorit käynnistetään. Otetaan vaikka laivoissa käytettävät raskasta polttoöljyä polttavat louskut. Ajossahan laiva on ja lyhyemmillä stopeilla ei edes sammuteta, mutta ei kai noita ihan perinteisin sähköstarttimoottorein käynnistetä?

36

9044

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Peltsi

      Mulla on semmonen käsitys että starttaus tapahtuu paineilmalla. Paineilmaa johdetaan pyttyihin joka saa moottorin pyörimään. Ainakin isoissa dieseleissä kuten junissa ja panssarivaunuissa paineilmaa on käytetty.

    • käynnistäminen

      Isot dieselit käynnistetään ihan omalla käynnistysmoottorilla(teholtaan taitaa olla noin kuorma-auton moottorin luokkaa~300-400 heppaa).

      • Skönärit

        Mikähän pelle säkin oot.


      • pihalla nyt
        Skönärit kirjoitti:

        Mikähän pelle säkin oot.

        olet idiootti. En ihmettelis jos olet joku amk-pelle, varmaan ylempi amk.


      • maansiirtokoneet
        Skönärit kirjoitti:

        Mikähän pelle säkin oot.

        aikoinaan startattiin pienemmällä pottomoottrilla. Olen ollut paikalla kun esim.
        isoa pillaria tällä tavoin käynnistettiin.
        Suurimmat laivadieselit käynnsitetään paineilmalla.
        Myös räjädyspanos käynnistystä on joskus käytetty.


      • käynnistyksestä
        maansiirtokoneet kirjoitti:

        aikoinaan startattiin pienemmällä pottomoottrilla. Olen ollut paikalla kun esim.
        isoa pillaria tällä tavoin käynnistettiin.
        Suurimmat laivadieselit käynnsitetään paineilmalla.
        Myös räjädyspanos käynnistystä on joskus käytetty.

        Eikös tuota räjähdyspanos käynnistystä käytetty joskus lentokoneiden "mäntämoottorien" käynnistyksessä!?


      • Anonyymi
        Skönärit kirjoitti:

        Mikähän pelle säkin oot.

        Ne voimalaitosdieselit jotka tiedän käynnistyvt n. 30 bar paineilmalla.
        Wärtsilä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne voimalaitosdieselit jotka tiedän käynnistyvt n. 30 bar paineilmalla.
        Wärtsilä.

        Myös Baikal meridiesel käynnistetään paineilmalla.


    • käynnistettiin

      räjäyttämällä nuo isot koneet! Nykyään kyllä ihan starttimoottorilla, joka on suhteutettu koneen kokoon.

    • finnbulli

      laitetaan käyntiin.
      On se ihmeelistä kuinka paljon täällä kirjoitetaan ilman minkälaisia tietoja.

      • Veturivilhelmi

        Veturimoottorit on perinteisesti käynnistetty joko pienemmät sähkömoottorilla ja isommat matalapaineisella paineilmalla, 6-10 bar, joka käyttää starttimoottorin tapaista kapinetta mutta pyörittää sitä siis paineilmalla.

        Näiden tapojen lisäksi on käytössä korkeapainekäynnistys, jossa 100-200 bar paineilmaa lasketaan joko suoraan sylintereihin tai imusarjaan (V-koneissa vain toisen puolen sylintereihin). Näin tämä korkeapaineinen paineilma potkaisee koneen käyntiin korkeintaan muutaman kierroksen (mahdollisesti yhden kierroksen) aikana. Ilmaa ei tarvita paljon eikä sitä säiliössä paljoa olekaan.

        Suomessa tämä tapa oli käytössä yhdessä veturissa, kun kokeiltiin 2600 hv:n Vaasa V22 -moottoria veturikäytössä (aika yleinen apukone laivoissa).

        Käsittääkseni tämä tapa on vallalla laivadieseleissäkin (isoissa sellaisissa), pienemmät sitten jollain muulla tavalla.


    • 2.0i

      Sekä pää- että apukoneet käynnistetään paineilmalla. Paineilma johdetaan käynnistysilmasäiliöstä joka sylinterin käynnistysventtiiliin eli starttiventtiiliin. Venttiilin avaa ilmanjakajan kautta kulkeva pienempi ilmamäärä. Järjestelmän nimellispaine on 30 bar ja alhaisin käynnistykseen tarvittu paine jotain 9...12 bar luokkaa. Varsinkin hidaskäyntisten moottorien käynnistysilman kulutus on suuri!

      • alkup..

        että kiitoksia tiedoista vaan kaikille vastanneille. :)


      • puuha pete

        Saisi olla melkoinen starttimoottori.


      • nosturi

        Kyllä niitä "isoja" diiseleitä on käynnistetty pienemmällä bensakoneella. Esim. LINK-BELT merkkisen ristikkopuominosturin diiseli käynnistettiin n.35 Hv Fordin bensakoneella. Nosturimies sanoi että: "laitappas poika apina käyntiin" jonka käynnistyttyä hän starttasi sillä Caterpillar-dieselin käyntiin.


      • puuha pete
        nosturi kirjoitti:

        Kyllä niitä "isoja" diiseleitä on käynnistetty pienemmällä bensakoneella. Esim. LINK-BELT merkkisen ristikkopuominosturin diiseli käynnistettiin n.35 Hv Fordin bensakoneella. Nosturimies sanoi että: "laitappas poika apina käyntiin" jonka käynnistyttyä hän starttasi sillä Caterpillar-dieselin käyntiin.

        Minkälainen koneteho tuossa nosturissa on. Ajattelin laskea starttimoottorin tehon jos esim sulzeriin tuollainen päätettäisiin asentaa, niin kierrosluku pitäisi olla noin 40 1/min, jotta kone käynnistyisi. Voimaa pitää kyllä olla melkoisesti, jotta tarvittava puristus tapahtuisi.

        Nosturin moottori käynnistettäisiin varmasti paineilmalla jos se olisi teknisesti järkevää koska siihen pitäisi asentaa startti-ilmakompressori ja paineilmasäilö.


      • 17

        Vanha aihe, 2006 kirjoitettu, mutta vastaanpa silti. Eli siis ei niissä kaikissa pytyissä välttämättä ole ilmakanavia kansikoneistossa. Esim V - moottoreissa on vain toisenpuolen pytyissä ilmakanavat.


    • Joraaja1
      • konevahti

        Hekoheko, turhan linkin laitoit, ei sanallakaan kerrottu kuinka kone käynnistetään.
        No eipä väliä, kyllä minä sen tiedän, olenhan noita käynnistellyt yli 30 vuotta.


      • Paineilmaa
        konevahti kirjoitti:

        Hekoheko, turhan linkin laitoit, ei sanallakaan kerrottu kuinka kone käynnistetään.
        No eipä väliä, kyllä minä sen tiedän, olenhan noita käynnistellyt yli 30 vuotta.

        Kyllä siinä videossa sanotaan että tarkistetaan että käynnistysilmaa on riittävästi. Eli itse moottorin käyntiinpyöritys tapahtuu paineilmalla. Ja muutenhan tuossa videossa tuli jo riittävästi tietoa että senperusteella voisi lähteä tonne vaikka konevahdiksi.


      • konevahti
        Paineilmaa kirjoitti:

        Kyllä siinä videossa sanotaan että tarkistetaan että käynnistysilmaa on riittävästi. Eli itse moottorin käyntiinpyöritys tapahtuu paineilmalla. Ja muutenhan tuossa videossa tuli jo riittävästi tietoa että senperusteella voisi lähteä tonne vaikka konevahdiksi.

        Niin, kerrottiin vain että käynnistysilmaa riittävästi, mutta eipä se teille maallikoille vielä kerro yhtään mitään.
        Joten älähän viisastele kun et ymmärrä asiasta mitään.


      • Paineilmaa
        konevahti kirjoitti:

        Niin, kerrottiin vain että käynnistysilmaa riittävästi, mutta eipä se teille maallikoille vielä kerro yhtään mitään.
        Joten älähän viisastele kun et ymmärrä asiasta mitään.

        Kukakohan tässä viisastelee? Jos käynnistykseen käytetään paineilmaa käynnistetään moottori paineilmalla sen kyllä tajuaa jokainen.


      • konevahti
        Paineilmaa kirjoitti:

        Kukakohan tässä viisastelee? Jos käynnistykseen käytetään paineilmaa käynnistetään moottori paineilmalla sen kyllä tajuaa jokainen.

        Paitsi sinä et tajua vaikka rautalangasta taivuttaisi. Olet senverrran yksinkertainen.


      • Anonyymi
        konevahti kirjoitti:

        Paitsi sinä et tajua vaikka rautalangasta taivuttaisi. Olet senverrran yksinkertainen.

        Yritin etsiä mikä on se termi (jotakin vaarutusta tai mitä onkaan paarutusta) mitä tehdään kun sähkömoottorilla pyöritellään rauhallisesti laivan kampiakselia vaikkapa huoltojen aikana. Ei käynnistyksen niinkään, mikä tuli jo selväksi. Joku meuhkaa täällä tietävänsä kaiken ja vieläpä muiden kustannuksella ettei muille jää mitään, joku toinen hölöttää dieselvetureista ja joku pääsi pätemään lentokoneiden moottoreista. Kyllä vetää puoleensa melko pajaria ja kylähullua känkkärää äijää kun joku vaan haluaisi tietää. Kyllä pätevää porukkaa pääsee sit pätemään ja se on sitten heiltä vissiin pois.


      • Anonyymi
        Paineilmaa kirjoitti:

        Kyllä siinä videossa sanotaan että tarkistetaan että käynnistysilmaa on riittävästi. Eli itse moottorin käyntiinpyöritys tapahtuu paineilmalla. Ja muutenhan tuossa videossa tuli jo riittävästi tietoa että senperusteella voisi lähteä tonne vaikka konevahdiksi.

        Ei kato voi lähteä noin vain konevahdiksi, huomaat täältä mitä jumalanpilkkasi sai aikaan. Niin pyhiä kysymyksiä ei voi edes esittää. Jumalaksi ei ryhdytä vaan synnytään, mulkvistit vieläpä takakautta. Vielä elää näköjään änkyrä jupura joka on muiden yläpuolella. Veikkaan viihtyisää baari-iltaa semmosen kanssa.


    • pöks

      Popcorn on myös hyvä käynnistin. Poksahtelevat ja käynnistävät koneen.

      • m/s Suukko

        Paineilmala se meidänkin paatin kone starttaa. 30 bar pullopaine, 20 bar riittää vielä nippa nappa starttiin. Pullot on kuin akut, yhdellä starttaa kymmenisen kertaa. Ja paineilma tulee joka pyttyyn, jakajan kautta. Kansissa on paineilmalle omat lautasventtiilit. Tuol blogissa on jossain videokin ko. Puuhasta. Suukkoship.blogspot.fi


    • alikonemestari

      Paineilmalla ne käynnistellään. Sylintereihin ohjataan paineilmaa ja moottori lähtee pýörimään ja sitten sille tarjotaan polttoainetta "sopivalla" hetkellä.

      • tuli tuli

        Kyllä se jo tuli ilmi.
        Myös on paineilmalla toimiva starttimoottori, ainakin Italian Wärtsilät.


    • laivakonemestari

      Naapurini on laivan konemestari. Hänen kanssan jutellessa olen tullut käsitykseen ,että laivan päämoottoreita käynnistetään kahdella eri tavalla. Toinen on paineilma ja toinen on sähköisen starttimoottorin asemasta käytettävä pienempi dieselmoottori, mikä pyörittää päämoottorin/ moottorit käyntiin.

    • vetämäällä käyntiin

      Minunkin naapurini on laivassa ylikonemestarina, kerran se sanoi kun tuli juttua niin jotkut laivat vedetään käyntiin hinaajaalla, hiukan mietin että onko mahdollista, kyllä se on.

    • raakaa voimaa

      Ja hehkukuulamoottorit (ne vanhat maamoottorit) käynnistetään puhalluslampulla ja sitten pyöräytetään sitä vauhtipyörää käsin tai veivillä.

      Tiedän ainakin sen, että Loviisan ydinvoimalan hätädieselit käynnistetään paineilmalla.

      Myös vanhemmissa autoissa oli käsikäynnistys eli se veivi. Muunmuassa itäeurooppalaisissa autoissa oli usein käsikäynnistys varalla (Moskvitsh Elite).
      Minun vanhassa venemoottorissa oli käsikäynnistys eli veivillä pyöritettiin suurta vauhtipyörän massaa ja sitten sillä "liike-energialla" moottori lähti käytiin jos lähti.

      • Anonyymi

        Mitä vittua edes liittyy laivan käynnistykseen. Minäkin tiedän jotakin elektroniikasta ja voin arvata loput mutta sitä ei täällä kyselty.


    • joo vielä

      yksitapa käynistää mäkitartti hih hih hih hih

    • Anonyymi

      Jalta henkilöautossa oli ilmajäähdytteinen V 4 moottori.
      Se oli alkujaan panssarivaunun käynnistysmoottori.
      Jalta made in Ukraina SNTL.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1076
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1047
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      930
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      796
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      710
    Aihe