Väsynyt, masentunut ja yksin

Äiti vm.77

Mistähän sitä aloittaisi..

Meillä on sellainen tilanne, että mies on kotona hoitamassa lasta ja minä olen työelämässä.
Ihan ok tilanne, mies hoitaa lapsen hyvin, ei siinä mitään.

Mies tekee iltaisin (ei aina) töitä ja minä olen sitten lapsen kanssa iltaisin. Minusta tuntuu välillä, että minulla ei ole hetkeäkään rauhaa. Joko on työ puskemassa päälle tai sitten lapsen hoitoa. No, ihan normaalia, mutta minusta tämä tuntuu niin kovin raskaalta.
Esim. Mies on tällä hetkellä talkoissa sukulaisten luona ja minä taas olen yksin lapsen kanssa.
En ole nukkunut kahteen yöhön paljoa mitään. En saa nukuttua. Oikein hirvitää kun tietää, että tämäkin yö voi mennä valvoessa ja huomenna pitäisi jaksaa olla lapsen kanssa. Mies tulee vasta perjantaina tai lauantaina.
En tiedä mitä tekisin.
Minulla on ollut synnytyksen jälkeinen masennus ja epäilen, että se on tullut taas.

Laitoin juuri lapsen nukkumaan. Tietenkin hermot ei kestänyt ja huusin sille, kun se vaan höpötteli kaikkea ja ei käynyt nukkumaan. Ikävöi ilmeisesti isäänsä. Hän käy oikein hyvin nukkumaan normaalisti, kun isäkin on paikalla.

Laitoin viime yönä miehellä kirjeen, että en jaksa huomenna lasta hoitaa. Älä mene niihin talkoisiin.
Lukitsin itseni sitten tuohon yhteen tyhjään huoneeseen, että jos saisin edes hetken nukuttua.
No, eihän se mies mitään välittänyt vaan lähti pois aamulla.
Aamulla oli lapsi pyörinyt yksin täällä kotona, kun nukuin tajukankaalla lukkojen takana. Sain minä sentäs vähän nukuttua.
Lapsi on 2-vuotias eli olisi voinut käydä huonosti jos se olisi pudonnut vaikka pöydältä tai löytänyt keittiöstä veitsiä tms.
Lapsi oli aika säikähtänyt, kun sitten tuossa 11 aikaan sain itseni ylös sängystä. Maha oli lapsella kuralla, eli ilemisesti oli pelännyt =(
Siis, aivan kamalaa. Minulla on niin huono omatunto tuosta. Mies vaan syyttää minua, että: "Sinä tiesit, että minun pitää lähteä aamulla, mitäs menet lukkojen taakse nukkumaan". Minä kyllä ilmoitin hänelle, että en jaksa nyt hoitaa lasta.

Ja minä kun olen vielä niin väsynyt ja henkisesti loppu, niin kiukuttelen aika usein lapselle. Lapsi käy itkemään ja minulle tulee pahaolo, kun olen ollut lapselle ilkeä. Oikein kauhistuttaa, että mitähan ikuisia traumoja tästä tulee lapselle.

Koska asumme uudella paikkakunnalla minulla ei ole ketään tuttuja tai sukulaisia ketä pyytää apuun. Mistä voin kysyä apua?
Kaikki muutkin kommentit on tervetulleita, mutta ei syyllistäviä kiitos. Minä kyllä rakastan lastani ja haluan olla paras mahdollinen äiti, mutta en jaksa. Syyllisyyttä on kyllä ihan riittämiin muutenkin. =(

Mies on ihan hyvä isä muuten. Hoitaa lasta ja sen sellaista, mutta jos sanon hänelle, että: olen kipeä, en nyt jaksa tms. niin hän ei jotenkin ota sitä tosissaan. Hän vaan hoitaa kaikki työnsä ja velvollisuudet, vaikka olisi mikä. Väsynys tuntuu olevan sellainen mitä hän ei ota ollenkaan tosissaan.

10

1850

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä että kirjoitit

      Miehesi tekee YHTä työtä: hoitaa lasta työpäivän verran. Sinä teet kahta työtä. Sinulla ei ole vapaa-aikaa. Olet ilmiselvästi uupunut ja masentunutkin. Tarvitsisit apua ja tukea. Puhu vielä miehesi kanssa ja sano että nyt tämä on vakava juttu, nänen täytyy ottaa sinut tosissaan ja kuulla mitä sanot: sinä et jaksa enää.
      Jos hän ei ota, menet lääkäriin ja hankit sairaslomaa, kerrot miten teillä oikeasti menee kotona, kerrot uupumuksestasi ja masennuksestasi.
      Ja sitten menet nukkumaan jonkun ystävättäresi luo parina yönä. Puhut sitten uudelleen miehesi kanssa.
      Jos miehesi on muuten hyvä ja kunnollinen, kannattaa yrittää säilyttää se suhde. Mutta ei sinun kustannuksellasi.
      Soita ja pyydä apua, esim. Väestäliitolla on hyviä maksullisia perheterapeutteja, ev.lut.srk:lla maksuttomia (niihin on tosin pitkät jonot). Myös kunnalla lienee perheterapeutteja/perheneuvoloita.
      Parisuhdeterapeutti/perheterapeutti ammatti-ihmisenä kuulee ja näkee uupumuksesi, ja jaksaa selittää sen miehellesi.

      Jos et saa lepoa ja apua uupumukseesi, on vain ajan kysymys milloin katkeat niin että sairaslomasta tulee todella pitkä.

      Hyvä että puhuit, edes täällä. Puhu samat asiat lääkärille, sitten perheneuvolaan. Ammatti-ihminen tajuaa että elät viimeisillä voimavaroillasi, ja ymmärtää tukea sinua.

      Älä jää yksin asian kanssa.

    • äiti2006

      yksi vaihtoehto on MLL:n lastenhoitajat...tietoa saat lisää netistä sivuilta www.mll.fi...saisit jonkun hoitamaan lastasi siksi aikaa että saisit itse levättyä kunnolla...esim..muutama tunti päivällä varmasti auttaisi...ovat varmasti luotettavia vaikka itselläni ei kokemusta ole ja sinun ei tarvitsisi huolehtia sillä aikaa...tai onko sinulla mahdollisuutta lähteä lapsen kanssa esim..vanhemmillesi?muille sukulaisillesi muutamaksi päiväksi..sinulla varmasti joku sukulainen tai ystävä jossakin on joka katsoisi lapsen perään kun sinä lepäät päivisin..vaikka parikin päivää varmasti helpottaisi..jaksamista

    • Pampuliini

      Hei! Kannattaisiko ihan ensiksi selvittää, onko kyse masennuksesta? Tilaa aika lääkäriin. Sitte näin pitemmällä tähtäimellä, niin olisiko mahdollista, että sinä jäät kotiin lapsen kanssa? Toki sekin on raskasta, ja itse kotona olleena välillä toivoin olevani töissä. Mutta siten pääsisit käymään lapsesi kanssa puistoissa, äiti lapsi kerhoissa yms.. joissa saisit tavata muita äitejä ja saattaisit saada uusia ystäviä, voisit keskittyä vaan lapseesi ja tavallisiin arkiasioihin, ei tarvisi ainakaan töiden vuoksi stressata ja heräillä..jäisi vähän muuhunkin aikaa. Mutta toivottavasti jaksat selvittää syyn jaksamiseesi, ja tsemppiä tulevaisuudelle:) Etkä todellakaan ole yksin näiden asioiden kanssa, niistä pitää vaan osata puhua, eikä hautoa mielessä, sitä pää ei tule kovin kauaa kestämään!!!

    • minä ja vauva

      heippa! hae nopeasti apua, koska minusta tuo kuulostaa aivan masennukselta! mene esim. terv.keskuslääkäriin ja kerro tilanteesta, niin he laittavat sinulle lähetteen mielenterveystoimistoon. siellä pääset juttelemaan, saat ehkä lääkityksen ja he voivat auttaa sinua löytämään jonkun tahon josta saat lapsen hoitoapua. on myös olemassa erilaisia äiti-lapsi ryhmiä masentuneille, mutta ne toimivat yleensä vain isommissa kaupungeissa. mutta yksin et ole ja apua saat varmasti kun vain rohkeasti haet! ja tämä oli jo ensimmäinen askel kun avauduit tänne ja pyysit apua tätä kautta. Voimia sinulle!!!

    • Poroliini

      Todella suuri voimahali. Tuttu tilanne, paitsi että minä olin se, joka oli kotona aina ja aina. Kunnes aloitin opiskelut viime syksynä ja nyt asiat on valoisammat, ei turhaa äkäilyä ipanoille ja molemmat lapset (4- ja 2-v) meni päiväkotiin. Kaksivuotiaan voi hyvin jo laittaa vieraalle hoitoon, riippuu tietenkin lapsesta.

      Mä en alkuunsa jotenkin luottanut vieraaseen hoitoon (äiti osaa, jaksaa paremmin) mutta asiat meni niin synkäksi että äiti ei tosiaankaan enää ollut paras vaihtoehto lapselle.

      Lisäksi sun olisi hyvä tajuta että sä olet parasta lapsellesi, mutta jokainen tarvitsee lepoa riittävän määrän, äidinrakkaus ei kelpaa levoksi. En tiedä tosin lisäiskö lapsen päiväkotiin laittaminen sun levon määrää, mutta miehesi olisi hyvä ottaa sinut huomioon paremmin. Jokainen perhe voi niin hyvin kuin sen äiti.

    • normaalia

      Voin kuvitella tilanteesi,sillä itse olen yhden laspen yksinhuoltaja ja on todella rankkaa kun töiden jälkeen täytyy jaksaa tehdä kotityöt,leikkiä lapsen kanssa.Koskaan ei voi hengähtää sillä ei ole ketään kuka olsi lapsen kanssa.Olen ollut välillä masentunut,mutta sitten olen tajunnut taas alkaa huomioimaan itseäni eli käymään lenkillä ja ottamaan aikaa itselle.Voitko viedä välillä lapsen esim,mummolaan jos haluat omaa aikaa töiden jälkeen?
      Tärkeintä on hoitaa itseäsi ja saada itsesi onnelliseksi niin sitten jaksat olla hyvä äiti lapsellesi.

      • iris

        ärsyttää kun minullekin ovat monet - kun olen valitellut oman ajan puutetta ja väsymystä -sanoneet ja ihmetelleet että miksi en palkkaa lastenhoitajaa ?! Kyse kun ei ole siitä ettenkö voisi luovuttaa kullannuppujani vieraalle hoitoon vaan yksinkertaisesti siitä että minulla ei ole varaa maksaa lastenhoitajalle .Aika kalliiksi tulisi kuntosalilla käynti esim.jos maksaa hoitajallekin .Kotiäideillä kun ei suuret tulot ole .


    • äiti73

      Hei, olipa hienoa,että sait purettua ajatuksiasi meille muille luettavaksi.Ihan itku tuli itelle,kun sitä luin.
      Meillä tilanne tämä,että miheni ja minä käydään töissä,lapsemme pian 4v,on hoidossa.Kumpikin ollaan vuorotöissä,joten mulla on pääasiassa iltaa ja viikonloppuja.Mä en tiedä,mut mulle vaan tullu ongelmaks se,että olen aina töissä,kun perheen pitäis olla yhdessä.Sitten nämä mennä vipeltävät kaiket illat kyläilemässä milloin missäkin.No mieheni on myös hyvä hoitaja ja lapsi pääseekin ajoissa nukkumaan,mutta silti olen niin väsynyt siihen kiukutteluun mitä lapseni sitten harjoittaa minuun.Olen yrittänyt sanoa,että ei aina pitäisi mennä ja tulla,vaan olla ihan vaan kotona.Hän ei vaan kestä olla,nytkin hän lähti yksin kauppaan ilmoitti tekstarilla,et käy samalla jonku puhelinta katsomassa,kun siinä on jotain vikaa.Se on ihan sama kuka soittaa,mutta mentävä on.Milloin on mummon kaupassa käynti tai jonku pyörän korjaus yms.Sit kun ihmiset on huomannu että se tulee apuun niin kyllähän niitä hommia riittää.

      Mua on ahistanu jo jonkun aikaa ja nytkin olen sairaslomalla,en vaan jaksa.Töissä pitää juosta kotona pitää juosta jne.Olen miettiny kotiin jäämistä,mutta eihän sitä rahaa nyt jatkuvasti tuu jos en suostu mitään tekemään.No olen kyllä raskaana ja odotankin sitä äitiyslomaa,mutta aika matelee.

      Mikä huvittavinta tässä asiassa on,on se että äitini asuu samassa pihassa,mutta ei auta.On kyllä nähnyt varmasti väsymykseni,mutta apuja ei tuu edes pyydettäessä.Ihme jahkailua ja mulkoilua,kun jotakin puhuu.

      Miks äideille ei makseta kunnon palkkaa lastensa hoidosta,mistä maksettais myös verot ja eläke..?Ei tarvis aina ressata.

      kiitos kun luitte.;)

    • sinulla

      ja muillakin väsyneillä äideillä kyse muusta kuin väsymyksestä.Masennus? Tulee vain mieleen, että miksi nykyään jaksaminen on koitoksella jo yhdenkin lapsen kanssa - ainakin aika usealla.
      Toisaalta tiedän äitejä, joilla on neljä tai useampia lapsia ja eivät valita.

      Puhumattakaan ajoista muutama vuosikymmen sitten.Töitä aivan eri malliin ja kotona vielä lapset(3)ja kotityöt. Miehellä omat menot ja työt, eikä ikinä tullut mieleen valittaa.En edes muista mitään henkistä väsymystä, muuta kuin ruumiillisen väsymyksen ja hyvin nukutti.
      Apua pitää hakea, jos jaksamisen kanssa on vaikeaa. Perheneuvola tulee mieleen.

    • vähän

      Minua pisti silmään, ettet saa kunnolla nukuttua. Unettomuus on pahinta mitä voi olla. Jos menne koko yö pilalle, menee päiväkin. Syyt voivat olla ihmissuhteissa, voi olla kipuja tai huono sänky. Unilääkkeet kuitenkin kannattaa aloittaa, kun valvottuja öitä on. En tarkoita jatkuvaa käyttöä, vaan tarpeenomaista ! Aloita luontaistuotteella, Serpicum muistaakseni. saa apteekista, myös melatoniini voi auttaa. Itse käytän joskus lääkärin määräämiä unilääkkeitä. muista noudattaa annostusta ja käytä vain silloin kun mies on kotona. Kerro aina miehellesi. Tietää yöllä hoitaa lasta jos tarvitsee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1459
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1358
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      32
      1340
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      41
      1283
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1228
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1126
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe