Jumalanlapsesta jää todistus

Heino1

jälkeenjääville, jää todistus vaikka monet toisinuskovat tahtovat kieltää uskomisen oikeutemme ja pitävät uskoamme vääränä, tätä tuomiotaan he eivät kykene Jumalansanalla osoittamaan. Minulle sanoi hoitokokousten aikana meidän paikallinen puhuja, kun yritin oikaista johtokunnan väärää tietoa puheistani: ”Ole hiljaa ja kaltaisenasi, niin voit saada anteeksi”!

Minä en kyllä ollut hiljaa, vaan toin esiin asiat jotka olivat mielestäni tosia – en saanut anteeksi! En minä tarvitse RY:n todistusta, kuitenkin todistus uskovasta jää, vaikka ihmiset eivät todistusta haluaisikaan antaa. Todistus ei jää ainoastaan uskoville, vaan kaikille ihmisille.

Paavali kirjoittaa: 2 Kor. 3:1 ”Alammeko jälleen suositella itseämme? Tarvitsemmeko mekin teitä varten tai teiltä suosituskirjeitä niin kuin eräät muut? [2. Kor. 5:12, 10:12]
2 Te itse olette meidän suosituskirjeemme, joka on kirjoitettu meidän sydämiimme kaikkien ihmisten nähtäväksi ja luettavaksi. [1. Kor. 9:2]
3 Olettehan te selvästi Kristuksen kirje, jonka kirjoittamisen hän uskoi meille. Tätä kirjettä ei ole kirjoitettu musteella vaan elävän Jumalan Hengellä, ei kivitauluihin vaan ihmissydämiin. [1. Kor. 3:5 | 2. Moos. 24:12; Jer. 31:33; Hes. 11:19; Hepr. 8:10]”

Uskovalla tulisi olla siveellinen ja lankeilematon elämä, mutta me kaikki tiedämme, että se ei onnistu keneltäkään. Eli jos me lähdemme julkisten hyvän elämän kautta hakemaan ihmisten todistusta, niin se varmasti epäonnistuu ja vaikka olisikin mahdollista elää synnittömästi, niin silti jäisimme epävarman päälle. Miten Jeesukselle kävi, saiko Hän ”todistuksen”: Luuk. 7:34 ”Ihmisen Poika on tullut, hän syö ja juo, ja te sanotte: 'Mikä syömäri ja juomari, publikaanien ja syntisten ystävä!' [Luuk. 15:1,2 ]”

Miten ”todistus” sitten näkyy, niin kuin Paavali kirjoittaa: ”kaikkien ihmisten nähtäväksi ja luettavaksi”? Täällä on kirjoitettu paljon siitä, että oppi ei olisikaan niin tärkeä, vaan usko Jeesuksen lunastustyöhön, eli jos sanoisi vähän karrikoiden – otetaan vastaan armo ja kävellään sitten sitä tietä jota on mukavin kulkea.

Kun Paavali puhuu siitä uskosta ”jonka kaikki ihmiset voivat lukea”, niin hän sanoo tärkeän asian: ” ”Tätä kirjettä ei ole kirjoitettu musteella vaan elävän Jumalan Hengellä, ei kivitauluihin vaan ihmissydämiin”. Toisin sanoen, uskovan sydämessä asuu Jumala Henkensä kautta ja tämä Henki neuvoo meitä: Joh. 16:13. ”Vaan kuin se tulee, totuuden Henki, hän johdattaa teitä kaikkeen totuuteen; sillä ei hän puhu itsestänsä, vaan mitä hän kuulee, sitä hän puhuu, ja tulevaisia hän teille ilmoittaa.”

Kun Jumalan Pyhä Henki saa asua ihmisen sydämessä, se vaikuttaa rakkauden lähimmäisiin ja ennen kaikkea Jeesukseen niin että hän haluaakin ”asetella jalkansa Jeesuksen askeliin”, eli toisin sanoen seurata Jeesusta opissa ja elämässä ja sanoisin, että silloin ei kärsi ”puskastakaan” huudella täällä netissä. Jumala kuulee ja näkee meidät kaikki joka hetki!

Miten sitten kun Jeesus sanoi: Joh. 18:37 …”Sitä varten olen minä syntynyt ja sitä varten maailmaan tullut, että minä todistaisin totuuden puolesta. Jokainen, joka on totuudesta, kuulee minua”. Eli kaikki ihmiset eivät tahdo elää ”totuudesta” ja me näemme, kun heille puhuu opista ja uskosta, he pitävät sitä tuomiona. Tämän olen monesti kokenut RY:nkin uskovien taholta, he tosin kuittaavat, sanomalla: ”sinussa on väärähenki”.

On hyvä ettei taivaaseen pääsyn ehtona ole ihmisten todistus, sellaista todistusta ei kaikilta ihmisiltä varmasti saa, ei, ainakaan sellaisilta ihmisiltä joita on joutunut synnistä nuhtelemaan, sillä jos nuhtelu ei johda parannukseen ja katumukseen, se johtaa vihan tunteisiin nuhtelijaa kohti. Miten sitten meille käy, kun kuitenkaan kukaan meistä ei takuuvarmasti saa kaikilta ihmisiltä ”todistusta”, jäädäänkö me ”huutokaupan varaan” viimeisenä päivänä.

Raamatussa on kirjoitettu Henokista: Heb. 11: 5 ”Uskon vuoksi otettiin Henok pois niin, ettei hän kokenut kuolemaa. "Sitten häntä ei enää ollut, sillä Jumala otti hänet luokseen." Ennen kuin hänet otettiin pois, hän näet oli -- niin hänestä todistetaan -- elänyt Jumalan mielen mukaisesti. [1. Moos. 5:24]”

Raamattu todistaa: ”niin hänestä todistetaan -- elänyt Jumalan mielen mukaisesti”. Biplia sanoo samasta kohdasta: ”sillä ennen kuin hän otettiin pois, oli hänellä todistus, että hän kelpasi Jumalalle.” Eli tärkein todistus meille on Jumalan Sanan todistus, että seuraamme Jeesusta, emmekä ihmisoppeja Henokista sanotaan: ” hänellä todistus, että hän kelpasi Jumalalle”. Eli meillä itsellä tulee myöskin olla todistus, tästä apostoli sanoo: Room. 8: 16. ”Se Henki todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapset.”

Mutta älä Jumalanlapsi ollenkaan epäile, että tänne ei jäisi meistä todistusta, kyllä todistus jää ja maailmakin joutuu tunnustamaan meidän uskomme. Joutuivat he tunnustamaan Jumalan Pojankin: Matt. 27: 54. ”Mutta kuin sadanpäämies ja ne, jotka hänen kanssansa olivat vartioitsemassa Jesusta, näkivät maan järinän ja ne, mitkä tapahtuivat, pelkäsivät he suuresti ja sanoivat: totisesti oli tämä Jumalan Poika.”

91

8406

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanhoillislestadiolainen..

      Ry-vanhoillislestadiolainen menee helvettiin jos sinä menen nykyisessä tilassasi taivaaseen. Mitä sanot tähän?

      • Heino1

        tässä tuli minulle tuomio! Kuitenkaan minä en sinuakaan tuomitse, mutta uskovalla on valta Jumalansanalla osoittaa tuomio: Luuk. 22:29. "Ja minä säädin teille, niinkuin minun Isäni sääsi minulle, valtakunnan: 30. Että teidän pitää syömän ja juoman minun pöydälläni minun valtakunnassani, ja istuman istuimilla, ja tuomitseman kaksitoistakymmentä Israelin sukukuntaa."

        Sinä tuomitset uskoni vääräksi, koska en usko sinun lailla RY:tä Jumalanvaltakunnaksi! Jeesus varoittaa: Joh. 7:24. "Älkäät tuomitko näkemisen jälkeen, vaan sanokaat oikia tuomio." En minä tuomitse ketään, niin kuin sinä teet: "jos sinä pääset taivaaseen, niin kaikki RY:n uskovat menevät helvettiin"!

        Ymmärrätkö mitä kauheuksia sinä kirjoitat? Tuomiovalta on yksin Jumalalla: Ilm. 20: 12. "Ja minä näin kuolleet, sekä pienet että suuret, seisovan Jumalan kasvoin edessä, ja kirjat avattiin, ja toinen kirja avattiin, joka on elämän, ja kuolleet tuomittiin niistä, mitkä kirjoissa kirjoitetut olivat, töittensä jälkeen." Lue uudelleen mitä kirjoitin: "kun heille puhuu opista ja uskosta, he pitävät sitä tuomiona". Näin sinä juuri teet!

        Eikö olisi parempi, että tarkistaisit, "uskonko minä niin kuin Jeesus opettaa"? Saat sinä minua neuvoa ja minä tykkään, että neuvotaan, kuka se nyt haluaisi uskoa ihmisoppien mukaan. Haluathan sinäkin seurata Jeesusta? Tämän takia, kun nyt käyt neuvomaan, niin ei riitä, että sanot: "Ry-vanhoillislestadiolainen menee helvettiin jos sinä menen nykyisessä tilassasi taivaaseen."

        Sinun mielestäsi minä en pääse taivaaseen, joten armahtaisitko minua kuitenkin ja neuvoisit, miten uskon väärin! Minulla on halu päästä täältä Jumalan ja Jeesuksen luo, joka on minua rakastanut, niin että kärsi ristinkuoleman minunkin syntieni edestä!


      • hikeenny
        Heino1 kirjoitti:

        tässä tuli minulle tuomio! Kuitenkaan minä en sinuakaan tuomitse, mutta uskovalla on valta Jumalansanalla osoittaa tuomio: Luuk. 22:29. "Ja minä säädin teille, niinkuin minun Isäni sääsi minulle, valtakunnan: 30. Että teidän pitää syömän ja juoman minun pöydälläni minun valtakunnassani, ja istuman istuimilla, ja tuomitseman kaksitoistakymmentä Israelin sukukuntaa."

        Sinä tuomitset uskoni vääräksi, koska en usko sinun lailla RY:tä Jumalanvaltakunnaksi! Jeesus varoittaa: Joh. 7:24. "Älkäät tuomitko näkemisen jälkeen, vaan sanokaat oikia tuomio." En minä tuomitse ketään, niin kuin sinä teet: "jos sinä pääset taivaaseen, niin kaikki RY:n uskovat menevät helvettiin"!

        Ymmärrätkö mitä kauheuksia sinä kirjoitat? Tuomiovalta on yksin Jumalalla: Ilm. 20: 12. "Ja minä näin kuolleet, sekä pienet että suuret, seisovan Jumalan kasvoin edessä, ja kirjat avattiin, ja toinen kirja avattiin, joka on elämän, ja kuolleet tuomittiin niistä, mitkä kirjoissa kirjoitetut olivat, töittensä jälkeen." Lue uudelleen mitä kirjoitin: "kun heille puhuu opista ja uskosta, he pitävät sitä tuomiona". Näin sinä juuri teet!

        Eikö olisi parempi, että tarkistaisit, "uskonko minä niin kuin Jeesus opettaa"? Saat sinä minua neuvoa ja minä tykkään, että neuvotaan, kuka se nyt haluaisi uskoa ihmisoppien mukaan. Haluathan sinäkin seurata Jeesusta? Tämän takia, kun nyt käyt neuvomaan, niin ei riitä, että sanot: "Ry-vanhoillislestadiolainen menee helvettiin jos sinä menen nykyisessä tilassasi taivaaseen."

        Sinun mielestäsi minä en pääse taivaaseen, joten armahtaisitko minua kuitenkin ja neuvoisit, miten uskon väärin! Minulla on halu päästä täältä Jumalan ja Jeesuksen luo, joka on minua rakastanut, niin että kärsi ristinkuoleman minunkin syntieni edestä!

        en tuominnut ketään. Sanoin asiani Raamatun pohjalta, eli: "Siitä teidän minun opetuslapseni tunnetaan, että te rakkauden keskenänne pidätte" Sinun ja Rauhanyhdistys väen välillä sitä ei näytä olevan. Toinen on tällöin väärässä.


      • HK.
        hikeenny kirjoitti:

        en tuominnut ketään. Sanoin asiani Raamatun pohjalta, eli: "Siitä teidän minun opetuslapseni tunnetaan, että te rakkauden keskenänne pidätte" Sinun ja Rauhanyhdistys väen välillä sitä ei näytä olevan. Toinen on tällöin väärässä.

        Laitan sinulle katkelman vanhasta kirjoituksestani, tässä kirjoituksessa otan kantaa Jeesuksen puheeseen: "Siitä pitää kaikkien tunteman teidät minun opetuslapsikseni, jos te keskenänne rakkauden pidätte".


        "Kirjoitat jokaisessa kirjeessäsi, että oikean uskon tuntee keskinäisestä rakkaudesta. Kirjoituksestasi saa sen käsityksen, että koska Ry-läiset rakastavat toisiaan, niin sinun mielestäsi usko on tämän tähden varmasti oikea. Lienenköhän nytkin käsittänyt väärin.

        Mitä Jeesus tarkoittaa, kun hän kehottaa keskinäiseen rakkauteen? Joh. 15:12 "Se on minun käskyni, että te rakastatte teitänne keskenänne, niinkuin minä teitä rakastin". Ja vielä: Joh. 13:35 "Siitä pitää kaikkien tunteman teidät minun opetuslapsikseni, jos te keskenänne rakkauden pidätte".

        Jos me tähän lopettaisimme Raamatun tutkimisen, emmekä tutkisi mitä Jeesus tarkoittaa rakastamisen käskyllä, ei kukaan pystyisi tunnistamaan, mikä on Jeesuksen opetuslapsilauma. Sillä kaikki uskontokunnat ja lahkot rakastavat samanmielisiä.

        Kun tutkimme enempi Jeesuksen opetuksia rakkaudesta, niin opetuksen sisältö avautuu meille kirkkaana. Joh. 14:23 "Jeesus vastasi ja sanoi hänelle; joka minua rakastaa, se pitää minun sanani.." Ja vielä, Joh. 15:10 "Jos te minun käskyni pidätte, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä pidin Isäni käskyn ja pysyn hänen rakkaudessansa".

        Eli keskinäinen rakkaus onkin sitä, että riiputaan kiinni Jumalan sanassa, siitä ei ole varaa pästää irti. Paavali sanoo samasta asiasta: Gal. 2:20 "Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu. Mutta minä elän, en silleen minä, vaan Kristus elää minussa; sillä jota minä nyt elän lihassa, sen minä minä elän Jumalan Pojan uskossa, joka on minua rakastanut ja antoi itsensä minun edestäni".

        Kun olin lapsi, kotonani pidettiin paljon seuroja. Uskovaisten keskuudessa vallitsi suuri keskinäinen rakkaus ja tästä rakkaudesta he keskustelivat. Herrasta Jeesuksesta, joka on rakkauden loppumaton lähde".


      • yksvljr
        HK. kirjoitti:

        Laitan sinulle katkelman vanhasta kirjoituksestani, tässä kirjoituksessa otan kantaa Jeesuksen puheeseen: "Siitä pitää kaikkien tunteman teidät minun opetuslapsikseni, jos te keskenänne rakkauden pidätte".


        "Kirjoitat jokaisessa kirjeessäsi, että oikean uskon tuntee keskinäisestä rakkaudesta. Kirjoituksestasi saa sen käsityksen, että koska Ry-läiset rakastavat toisiaan, niin sinun mielestäsi usko on tämän tähden varmasti oikea. Lienenköhän nytkin käsittänyt väärin.

        Mitä Jeesus tarkoittaa, kun hän kehottaa keskinäiseen rakkauteen? Joh. 15:12 "Se on minun käskyni, että te rakastatte teitänne keskenänne, niinkuin minä teitä rakastin". Ja vielä: Joh. 13:35 "Siitä pitää kaikkien tunteman teidät minun opetuslapsikseni, jos te keskenänne rakkauden pidätte".

        Jos me tähän lopettaisimme Raamatun tutkimisen, emmekä tutkisi mitä Jeesus tarkoittaa rakastamisen käskyllä, ei kukaan pystyisi tunnistamaan, mikä on Jeesuksen opetuslapsilauma. Sillä kaikki uskontokunnat ja lahkot rakastavat samanmielisiä.

        Kun tutkimme enempi Jeesuksen opetuksia rakkaudesta, niin opetuksen sisältö avautuu meille kirkkaana. Joh. 14:23 "Jeesus vastasi ja sanoi hänelle; joka minua rakastaa, se pitää minun sanani.." Ja vielä, Joh. 15:10 "Jos te minun käskyni pidätte, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä pidin Isäni käskyn ja pysyn hänen rakkaudessansa".

        Eli keskinäinen rakkaus onkin sitä, että riiputaan kiinni Jumalan sanassa, siitä ei ole varaa pästää irti. Paavali sanoo samasta asiasta: Gal. 2:20 "Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu. Mutta minä elän, en silleen minä, vaan Kristus elää minussa; sillä jota minä nyt elän lihassa, sen minä minä elän Jumalan Pojan uskossa, joka on minua rakastanut ja antoi itsensä minun edestäni".

        Kun olin lapsi, kotonani pidettiin paljon seuroja. Uskovaisten keskuudessa vallitsi suuri keskinäinen rakkaus ja tästä rakkaudesta he keskustelivat. Herrasta Jeesuksesta, joka on rakkauden loppumaton lähde".

        Vielä avoimet

        "Kun olin lapsi, kotonani pidettiin paljon seuroja. Uskovaisten keskuudessa vallitsi suuri keskinäinen rakkaus ja tästä rakkaudesta he keskustelivat. Herrasta Jeesuksesta, joka on rakkauden loppumaton lähde". "

        Eikö ollut silloinkin rakkaus siinä kun sai kuulla evankeliumin ja uskoa synnit anteeksi ?
        Se evankeliumi synnytti ja palautti ja lisäsi rakkautta.


      • heino raukka
        HK. kirjoitti:

        Laitan sinulle katkelman vanhasta kirjoituksestani, tässä kirjoituksessa otan kantaa Jeesuksen puheeseen: "Siitä pitää kaikkien tunteman teidät minun opetuslapsikseni, jos te keskenänne rakkauden pidätte".


        "Kirjoitat jokaisessa kirjeessäsi, että oikean uskon tuntee keskinäisestä rakkaudesta. Kirjoituksestasi saa sen käsityksen, että koska Ry-läiset rakastavat toisiaan, niin sinun mielestäsi usko on tämän tähden varmasti oikea. Lienenköhän nytkin käsittänyt väärin.

        Mitä Jeesus tarkoittaa, kun hän kehottaa keskinäiseen rakkauteen? Joh. 15:12 "Se on minun käskyni, että te rakastatte teitänne keskenänne, niinkuin minä teitä rakastin". Ja vielä: Joh. 13:35 "Siitä pitää kaikkien tunteman teidät minun opetuslapsikseni, jos te keskenänne rakkauden pidätte".

        Jos me tähän lopettaisimme Raamatun tutkimisen, emmekä tutkisi mitä Jeesus tarkoittaa rakastamisen käskyllä, ei kukaan pystyisi tunnistamaan, mikä on Jeesuksen opetuslapsilauma. Sillä kaikki uskontokunnat ja lahkot rakastavat samanmielisiä.

        Kun tutkimme enempi Jeesuksen opetuksia rakkaudesta, niin opetuksen sisältö avautuu meille kirkkaana. Joh. 14:23 "Jeesus vastasi ja sanoi hänelle; joka minua rakastaa, se pitää minun sanani.." Ja vielä, Joh. 15:10 "Jos te minun käskyni pidätte, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä pidin Isäni käskyn ja pysyn hänen rakkaudessansa".

        Eli keskinäinen rakkaus onkin sitä, että riiputaan kiinni Jumalan sanassa, siitä ei ole varaa pästää irti. Paavali sanoo samasta asiasta: Gal. 2:20 "Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu. Mutta minä elän, en silleen minä, vaan Kristus elää minussa; sillä jota minä nyt elän lihassa, sen minä minä elän Jumalan Pojan uskossa, joka on minua rakastanut ja antoi itsensä minun edestäni".

        Kun olin lapsi, kotonani pidettiin paljon seuroja. Uskovaisten keskuudessa vallitsi suuri keskinäinen rakkaus ja tästä rakkaudesta he keskustelivat. Herrasta Jeesuksesta, joka on rakkauden loppumaton lähde".

        toivottavasti sinäkin saat parannuksen armon siitä eriseurastasi ja pääset takaisin Jumalan valtakuntaan. Monet sinunkaltaisesi ihmiset ovat saaneet parannuksen ja sen jälkeen heidän silmänsä ja sydämensä ovat auenneet ja he ovat nähneet kuinka väärässä ovat kaikki nämä vuodet olleet.


      • HK.
        heino raukka kirjoitti:

        toivottavasti sinäkin saat parannuksen armon siitä eriseurastasi ja pääset takaisin Jumalan valtakuntaan. Monet sinunkaltaisesi ihmiset ovat saaneet parannuksen ja sen jälkeen heidän silmänsä ja sydämensä ovat auenneet ja he ovat nähneet kuinka väärässä ovat kaikki nämä vuodet olleet.

        Huomenta vaan

        On ihan mukava, että yksi henkiopin nielaissut tulee keskusteluun mukaan – tervetuloa keskustelemaan! Leena tuolla alempana jo vastasikin lyhyesti mitä henkioppi on, ajattelin, että täydennän Leenan kirjoitusta päivemmällä.

        On hyvä asia, että keskustellaan opista, sitä ei kuule tiedä vaikka sinäkin pääsisit oikein uskomaan – Jumalassa se on meidän kaikkien ymmärrys! Muistathan miten uskovat rukoili: Ps. 119: 14 ”Minä iloitsen sinun liittosi tiestä niin kuin iloitaan rikkauksista. 15 Minä tutkistelen sinun säädöksiäsi, pidän katseeni sinun poluillasi. 16 Sinun käskysi ovat iloni, sinun sanaasi minä en unohda. 17 Pidä huolta minusta, palvelijastasi, niin saan elää ja noudattaa sinun sanaasi. 18 Avaa silmäni näkemään sinun lakisi kaikkine ihmeineen.”

        Se on tämmöinen henkioppi, ihan niin kuin kirjoitit: ”toivottavasti sinäkin saat parannuksen armon siitä eriseurastasi ja pääset takaisin Jumalan valtakuntaan”. Eli siinä voidaan tuomio lukea ilman mitään perusteluja! Vallassa olevat uskovat voivat kelle vaan sanoa: ”Olet eriseurainen” ja jos vastustelee, sanotaan: ”me olemme Jumalanvaltakunta ja ilmoitamme, että sinussa on väärä henki”.

        Tutkitaan päivemmällä tätä henkioppia, tule mukaan keskustelemaan, ei sitä tiedä vaikka Jumala tekisi ihmeen sinunkin kohdalla, avaisi ymmärryksen silmät: ”Avaa silmäni näkemään sinun lakisi kaikkine ihmeineen.” Kyllä minä uskon, että monet ovat eksyneet sinun lailla uskomaan, että olette ainoa oikea usko ja kaikkien pitäisi sokeasti seurata teitä. Nyt on uusi aamu ja uusi päivä koittaa, uusi armonpäivä!


    • Yksvljr

      Jumalan valtakuntaan ja paholaisen valtakuntaan

      ja siihen että Jumalan valtakunnassa vallitsee yksimielisyys opissa sekä keskinäinen rakkaus

      • HK.

        Jumalaan! En valtakuntaan, en yhteen enkä kahteen! Jumalanvaltakunnassa hallitsee itse Elämän Herra Jeesus ja siksi siellä ei ole riitoja, riidat tulevat meistä monessa vikaan joutuvista ja syntiinlankeemuksen seurauksena turmeltuneista ihmisistä. Sen tähden Jumalanvaltakuntaa sanotaankin "Armonvaltakunnaksi" ja näin täytyykin olla, muuten me ei voisikaan pysyä Jumalanvaltakunnassa! Muistatko mitä apostoli kirjoittaa: "Armosta te olette autuaaksi tulleet"! Siellä missä Jumala hallitsee, siellä on rakkaus, "Jumala on rakkaus".


      • yksvljr
        HK. kirjoitti:

        Jumalaan! En valtakuntaan, en yhteen enkä kahteen! Jumalanvaltakunnassa hallitsee itse Elämän Herra Jeesus ja siksi siellä ei ole riitoja, riidat tulevat meistä monessa vikaan joutuvista ja syntiinlankeemuksen seurauksena turmeltuneista ihmisistä. Sen tähden Jumalanvaltakuntaa sanotaankin "Armonvaltakunnaksi" ja näin täytyykin olla, muuten me ei voisikaan pysyä Jumalanvaltakunnassa! Muistatko mitä apostoli kirjoittaa: "Armosta te olette autuaaksi tulleet"! Siellä missä Jumala hallitsee, siellä on rakkaus, "Jumala on rakkaus".

        Suuri merkitys koska Jumalan valtakunnan ulkopuolella ei voi pelastua


      • tarkoittaa
        yksvljr kirjoitti:

        Suuri merkitys koska Jumalan valtakunnan ulkopuolella ei voi pelastua

        ihmisjoukkoa, etkä "vanhurskautta, rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä".

        Ihan niinkuin joku ry-uskovainen täällä kirjoitti, että "Jumalan valtakunta on maanpäällinen joukko".


      • HK.
        tarkoittaa kirjoitti:

        ihmisjoukkoa, etkä "vanhurskautta, rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä".

        Ihan niinkuin joku ry-uskovainen täällä kirjoitti, että "Jumalan valtakunta on maanpäällinen joukko".

        kun sanot, että Jumalanvaltakunta on vain: "vanhurskautta, rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä". En minä toki tarkoita ettei Jumalanvaltakunnassa olisi asukkaita, vaan siellä olisi vain nämä kolme: "vanhurskautta, rauhaa ja iloa"! Totta kai armonvaltakunnassa on armahdettuja, uskovia ihmisiä! Mutta tämä: "vanhurskautta, rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä", se on Jumalanvaltakunnan olemus, eli Kristuksen kuva: Heb. 1: 3. "Joka, että hän on hänen kunniansa kirkkaus ja hänen olemuksensa juurikuva, ja kantaa kaikki voimansa sanalla, ja on itse kauttansa meidän synteimme puhdistuksen tehnyt, ja istunut majesteetin oikialla puolella korkeuksissa"

        Totta kai Jumalanvaltakunta muodostuu Kristuksesta, sen kuninkaasta ja uskovista ihmisistä, kuten Danielille näytettiin: Dan. 7:27 "Ja valtakunta ja valta ja valtakuntien voima kaiken taivaan alla annetaan Korkeimman pyhien kansalle. Hänen valtakuntansa on iankaikkinen valtakunta, ja kaikki vallat palvelevat häntä ja ovat hänelle alamaiset."


      • halusin vain
        HK. kirjoitti:

        kun sanot, että Jumalanvaltakunta on vain: "vanhurskautta, rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä". En minä toki tarkoita ettei Jumalanvaltakunnassa olisi asukkaita, vaan siellä olisi vain nämä kolme: "vanhurskautta, rauhaa ja iloa"! Totta kai armonvaltakunnassa on armahdettuja, uskovia ihmisiä! Mutta tämä: "vanhurskautta, rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä", se on Jumalanvaltakunnan olemus, eli Kristuksen kuva: Heb. 1: 3. "Joka, että hän on hänen kunniansa kirkkaus ja hänen olemuksensa juurikuva, ja kantaa kaikki voimansa sanalla, ja on itse kauttansa meidän synteimme puhdistuksen tehnyt, ja istunut majesteetin oikialla puolella korkeuksissa"

        Totta kai Jumalanvaltakunta muodostuu Kristuksesta, sen kuninkaasta ja uskovista ihmisistä, kuten Danielille näytettiin: Dan. 7:27 "Ja valtakunta ja valta ja valtakuntien voima kaiken taivaan alla annetaan Korkeimman pyhien kansalle. Hänen valtakuntansa on iankaikkinen valtakunta, ja kaikki vallat palvelevat häntä ja ovat hänelle alamaiset."

        täsmennystä nimimerkiltä "yksvljr". Siitä syystä muotoilin kysymykseni sellaiseksi.


      • ...
        HK. kirjoitti:

        Jumalaan! En valtakuntaan, en yhteen enkä kahteen! Jumalanvaltakunnassa hallitsee itse Elämän Herra Jeesus ja siksi siellä ei ole riitoja, riidat tulevat meistä monessa vikaan joutuvista ja syntiinlankeemuksen seurauksena turmeltuneista ihmisistä. Sen tähden Jumalanvaltakuntaa sanotaankin "Armonvaltakunnaksi" ja näin täytyykin olla, muuten me ei voisikaan pysyä Jumalanvaltakunnassa! Muistatko mitä apostoli kirjoittaa: "Armosta te olette autuaaksi tulleet"! Siellä missä Jumala hallitsee, siellä on rakkaus, "Jumala on rakkaus".

        ..Jumalan valtakunta on sama kuin Taivaan valtakunta ja nämä tarkoittavat samaa kuin Jumala. Ne viisaat ja tietäjät, joilla oli kokemuksia tapahtumista, mitkä tapahtuivat toisissa maailmoissa, puhuivat niistä fyysisillä kuvilla, vertauksin ja symbolein. Sitten tulee nämä "seuraajat", jotka tulkitsevat väärin heidän sanomansa. He eivät osaa nähdä henkistä, näkymätöntä sisältöä, vaan ovat kirjaimellisia, hengetömän ulkokohtaisia ja muodollisia. Näin koko asia vääristyy.


    • tähän kysymykseen?Miksi uskovainen ihminen saa valehdella?

      • HK.

        ole antanut lupaa valehdella ja raamattu kieltää kaiken vilpin: Sanal. 19:5. "Ei väärä todistaja pidä pääsemän rankaisematta; joka rohkiasti valehtelee, ei hänen pidä selkeemän". Vai tarkoitatko, että minä valehtelen, en ainakaan valehtele niin, että valehtelulla vahingoittaisin lähimmäistäni! Kyllä raamattu sanoo: Room. 3:4. "Pois se! vaan paremmin, olkoon Jumala totinen, vaan jokainen ihminen valehtelia, niinkuin kirjoitettu on: ettäs olisit oikia sanoissas ja voittaisit, kuin sinä tuomitaan".


      • HK. kirjoitti:

        ole antanut lupaa valehdella ja raamattu kieltää kaiken vilpin: Sanal. 19:5. "Ei väärä todistaja pidä pääsemän rankaisematta; joka rohkiasti valehtelee, ei hänen pidä selkeemän". Vai tarkoitatko, että minä valehtelen, en ainakaan valehtele niin, että valehtelulla vahingoittaisin lähimmäistäni! Kyllä raamattu sanoo: Room. 3:4. "Pois se! vaan paremmin, olkoon Jumala totinen, vaan jokainen ihminen valehtelia, niinkuin kirjoitettu on: ettäs olisit oikia sanoissas ja voittaisit, kuin sinä tuomitaan".

        sinua,vaan tarkoitan sellaisia henkilöitä jotka ovat
        maallisen vallan edustajia esim. viranhaltioita tai
        kuntalaisten/kansalaisten valtuuttamia luottamushenkilöitä.


    • Merab

      Olen lukenut viestejäsi, ja saanut käsityksen että olet hyvä ihminen. Tämä oli pakko sanoa, koska jostain kumman syystä näin unta, vaikka en ole koskaan sinua tavannut (!), olen lukenut vain viestejäsi, että kävelin puolukkametsässä, ja tapasin sinut siellä. Metsässä kävi hirvittävä tuulenpuuska, sellainen pieni myrsky, ja sen keskeltä sanottiin, että Heino on oikella tiellä. Minulle tuli hirvittävän hyvä olo. Aamulla kun heräsin yritin miettiä unta, ja mitä se tarkoittaa. Kirjoituksesi hoitokokouksista ovat vaikuttaneet syvästi minuun. Ehkä uni tarkoitti, ettei näistä asioista tule enää vaieta? Kuka tietää, mutta joka tapauksessa se oli merkillinen.

      • HK.

        lohduttavasta viestistäsi! Minua on Jumala kulettanut monen ahtaan paikan kautta, mutta aina Jumala on hädän ja suurten epäilysten keskellä lohduttanut ja vahvistanut jopa ihmeiden kautta. Ihmeissä ei ole turvaa, turva löytyy ainoastaan Jumalan Sanasta

        Viestisi lohduttaa minua, kyyneleet tippuvat kun tätä kirjoitan. Taivaallinen Isä lohduttakoon ja turvatkoon myös sinua, muuta turvaa tässä maailmassa ei ole. t. Heino


    • kirjoituksesi satutti

      Minkä takia jouduit erimieliseksi seurakunnan kanssa keskusteluissa? - Kirjoituksesi perusteella olet sydänmenuskovainen. Usko on yksinkertaista: tunnustaa olevansa syntinen ihminen ja saada sitten kuulla evankeliumia syntien sovituksesta. - Muuta ei tarvita. Jumalan valtakunta kulkee sydämestä sydämeen. Tämän määritelmän kuulin Sotkamon suviseurojen radiolähetyksestä. Siellä on nyt annettu ulos muitakin termejä kuin se vanha määritelmä, jonka itselleni kuulin muutaman suusta: tämä on Jumalan valtakunnan hallitus, jota vastaan ei saa sanoa kielteistä. - Sotkamon seuraradion lähetyksiä lisää kaivataan!

    • kirjoituksesi satutti

      Katsoin linkin ja huomasin ajankohdan sattuvaksi.
      Varmasti hoitajienkin omatunto tulee silloin tällöin satutetuksi. Uskon, että Jumala pitää huolen siitäkin. - Järkytyin siitä, että asia on tuoreen tuntuinen ja tapahtunut 1970-luvulla. Kuten kerroit, joidenkin maallinen taival on jo päättynyt eikä selvyyttä saatu. - Jumalan pilkan tekijä ei saa synnintuntoa, se pelottaa eniten. - Jumalan lasten joukko on SRK:ta suurempi. Se ero on selvä. Sydämenuskovasia kun kohtaat, niiden kautta tiesi on turvallista taivastietä. Pidä perheesi kanssa yhtä ja kirjoita kun tuska tuo mieleen kokemasi vääryydet. Suurempaa ristiä ei saa kuin sen, minkä jaksaa kantaa.

      • epätietoinen rauhanyhdistys...

        Olen aiemmin jo lukenut Heinon erottamiskertomukset ja tein sen uudelleen.
        Heinollekkin voisin sanoa että ei Ry:läisten joukko ole sokeiden lampaiden joukko joka seuraa mustaa pässiä. Kumminkin karu totuus on että meillä toimii edelleenkin saarnamiehiä jotka julkisesti erottelivat ihmisiä Jumalanlasten joukosta mm. väärien henkioppien perusteella kadotuksen tielle. Kadotuksen tielle langetettiin monet rakkauden verhokaapuun puettuna että oikein me teemme kun heidät sidomme että oikea mieli väärästä hengestä tulisi.

        Nyt kaikki on kolmenkymmenen vuoden jälkeen levennyt käsiin ja todeksi on tullut se että ne jotka kiivaimin Jumalan lasten joukkoa hoitivat olivat he raamatun opetuksen kirkastamana itse väärässä. Mutta tuntoa näille hoitajille ei ole tullut koska he eivät ole yrittäneetkään jälkiään korjata. Minun käsityksen mukaan silloiset asiat kuten syntiin sitominen TV:n takia, sitominen väärään henkeen, sitominen ties mihin. On edes mahdoton yksilöidä sitomisten syitä olivat ne niin moninaiset. Monin paikoin kävin vain niin että rohkeimmat sidottiin kun he uskalsivat kyseenalaistaa väärät menettelytavat ja kaiken lisäksi silloiset sitomisperusteet tämän päivän syntikäsityksen osalta ovat rauenneet. TV oli niin hirveä synti että se sai aikaan hysteeriset mittasuhteet. Monesti sydämmeni vuotaa verta kun nämä asiat muistissa palaavat pinnalle. Varmaankin täydellinen tuomari vasta korjaa nämä jäljet jota silloin tuli. Me ihmiset emme näytä niitä pystyvän korjaamaan.


      • HK.
        epätietoinen rauhanyhdistys... kirjoitti:

        Olen aiemmin jo lukenut Heinon erottamiskertomukset ja tein sen uudelleen.
        Heinollekkin voisin sanoa että ei Ry:läisten joukko ole sokeiden lampaiden joukko joka seuraa mustaa pässiä. Kumminkin karu totuus on että meillä toimii edelleenkin saarnamiehiä jotka julkisesti erottelivat ihmisiä Jumalanlasten joukosta mm. väärien henkioppien perusteella kadotuksen tielle. Kadotuksen tielle langetettiin monet rakkauden verhokaapuun puettuna että oikein me teemme kun heidät sidomme että oikea mieli väärästä hengestä tulisi.

        Nyt kaikki on kolmenkymmenen vuoden jälkeen levennyt käsiin ja todeksi on tullut se että ne jotka kiivaimin Jumalan lasten joukkoa hoitivat olivat he raamatun opetuksen kirkastamana itse väärässä. Mutta tuntoa näille hoitajille ei ole tullut koska he eivät ole yrittäneetkään jälkiään korjata. Minun käsityksen mukaan silloiset asiat kuten syntiin sitominen TV:n takia, sitominen väärään henkeen, sitominen ties mihin. On edes mahdoton yksilöidä sitomisten syitä olivat ne niin moninaiset. Monin paikoin kävin vain niin että rohkeimmat sidottiin kun he uskalsivat kyseenalaistaa väärät menettelytavat ja kaiken lisäksi silloiset sitomisperusteet tämän päivän syntikäsityksen osalta ovat rauenneet. TV oli niin hirveä synti että se sai aikaan hysteeriset mittasuhteet. Monesti sydämmeni vuotaa verta kun nämä asiat muistissa palaavat pinnalle. Varmaankin täydellinen tuomari vasta korjaa nämä jäljet jota silloin tuli. Me ihmiset emme näytä niitä pystyvän korjaamaan.

        kun teitä löytyy, vaikka luulin, että varmasti ei löydy. Tämä netti on aukaissut silmäni, sillä luulin, että kaikki uskovat jotka jäivät RY:hyn nielivät henkiopin. Kun olen lukenut viestejä, niin olen löytänyt monta kirjoittajaa jotka "väärän henkiopin mylläkässä" kuitenkin ovat säilyneet oikeassa uskossa - se on suuri ihme! Kaikki ovat tällä hetkellä arkoja, mutta kun Jumalan aika tulee ja se ei ole kaukana, niin rohkeus löytyy. Dan. 12:10 "Monet seulotaan, sulatetaan ja puhdistetaan, mutta jumalattomat elävät jumalattomina, eikä kukaan jumalattomista ole tätä ymmärtävä. Mutta viisaat ymmärtävät". [Dan. 11:35]


      • meikäläisiä....
        HK. kirjoitti:

        kun teitä löytyy, vaikka luulin, että varmasti ei löydy. Tämä netti on aukaissut silmäni, sillä luulin, että kaikki uskovat jotka jäivät RY:hyn nielivät henkiopin. Kun olen lukenut viestejä, niin olen löytänyt monta kirjoittajaa jotka "väärän henkiopin mylläkässä" kuitenkin ovat säilyneet oikeassa uskossa - se on suuri ihme! Kaikki ovat tällä hetkellä arkoja, mutta kun Jumalan aika tulee ja se ei ole kaukana, niin rohkeus löytyy. Dan. 12:10 "Monet seulotaan, sulatetaan ja puhdistetaan, mutta jumalattomat elävät jumalattomina, eikä kukaan jumalattomista ole tätä ymmärtävä. Mutta viisaat ymmärtävät". [Dan. 11:35]

        henkiopilla tarkoitetaan??


      • meikäläisiä.... kirjoitti:

        henkiopilla tarkoitetaan??

        vaikka täällä moni on varmaan vastauksestasi Heino montaa mieltä kuulisin se kuitenkin kovin mielelläni.


      • HK.
        meikäläisiä.... kirjoitti:

        henkiopilla tarkoitetaan??

        huomenna, nyt tuli muuta touhua. Mutta kyllä muutkin osaavat tähän kysymykseen vastata, olisiko joku niin ystävällinen, että selitäisi, minä kirjoitan sitten huomenna.


      • Leena Huovinen
        meikäläisiä.... kirjoitti:

        henkiopilla tarkoitetaan??

        yritän kuitenkin, kun Heino antoi kenelle vain luvan.

        Henkioppi on oppi, jonka mukaan kaikki konkreettiset synnit johtuvat väärästä hengestä. Niinpä hoitokokouksissa ei kelvannut että teki synnistä parannusta, vaan piti nimenomaan pyytää anteeksi väärää henkeä.

        Erkki Reinikainen, niin hoitokokousten vetäjä kuin itse olikin ollut, näki jälkikäteen opin harhaoppina ja nimesi sen "henkiparannusopiksi".


      • Leena Huovinen kirjoitti:

        yritän kuitenkin, kun Heino antoi kenelle vain luvan.

        Henkioppi on oppi, jonka mukaan kaikki konkreettiset synnit johtuvat väärästä hengestä. Niinpä hoitokokouksissa ei kelvannut että teki synnistä parannusta, vaan piti nimenomaan pyytää anteeksi väärää henkeä.

        Erkki Reinikainen, niin hoitokokousten vetäjä kuin itse olikin ollut, näki jälkikäteen opin harhaoppina ja nimesi sen "henkiparannusopiksi".

        hengen hedelmänä oli synti -> yskikään uskovainen vaikka kuinka oikein uskoisi jos haluamme sano oikeassa hegessä ei kanna vai hyviä hedelmiä ja jos näin teksi olisi Jeesuksen sovitustyö turhaan ?


      • Leena Huovinen
        hyshys kirjoitti:

        hengen hedelmänä oli synti -> yskikään uskovainen vaikka kuinka oikein uskoisi jos haluamme sano oikeassa hegessä ei kanna vai hyviä hedelmiä ja jos näin teksi olisi Jeesuksen sovitustyö turhaan ?

        nyt en ymmärtänyt viestiäsi. Odotetaan kunhan Heino vastaa ja jatketaan sitten.


      • Leena Huovinen kirjoitti:

        nyt en ymmärtänyt viestiäsi. Odotetaan kunhan Heino vastaa ja jatketaan sitten.

        :-)


      • viidennen kerran
        Leena Huovinen kirjoitti:

        yritän kuitenkin, kun Heino antoi kenelle vain luvan.

        Henkioppi on oppi, jonka mukaan kaikki konkreettiset synnit johtuvat väärästä hengestä. Niinpä hoitokokouksissa ei kelvannut että teki synnistä parannusta, vaan piti nimenomaan pyytää anteeksi väärää henkeä.

        Erkki Reinikainen, niin hoitokokousten vetäjä kuin itse olikin ollut, näki jälkikäteen opin harhaoppina ja nimesi sen "henkiparannusopiksi".

        oikaisen; asia on ja oli juuri päinvastoin; syntien ja ylitsekäymisten vuoksi ihminen paatuu ja menettää "oikean" Hengen ja tulee "väärä" eli vihollisen henki.....

        -etkö lue vastauksia?

        terv kaiken kokenut


      • 70-luvulla
        viidennen kerran kirjoitti:

        oikaisen; asia on ja oli juuri päinvastoin; syntien ja ylitsekäymisten vuoksi ihminen paatuu ja menettää "oikean" Hengen ja tulee "väärä" eli vihollisen henki.....

        -etkö lue vastauksia?

        terv kaiken kokenut

        parannuksen väärästä hengestä, tarkoittaa se sitä, että VALTAOSA oli paatunut syntien ja ylitsekäymisten vuoksi ja menettänyt oikean hengen.

        Entä jos teillä on nyt sama tilanne? Erona vain se, että ette enää tee parannusta väärästä hengestä, jatkatte vain paatumuksen tilassanne.


      • Heino1
        meikäläisiä.... kirjoitti:

        henkiopilla tarkoitetaan??

        Ensikerran kuulin henkiopista – 50 luvun lopulla, silloin Heikki Saari ja kirkkoherra Majava teettivät tädilläni henkiparannuksen, hengellä ei ollut muuta nimeä kuin: ”väärähenki”. Tämä ”väärähenki” ilmeni siinä, että tätini nuhteli kirkkoherraa ja erästä neiti-ihmistä sopimattomasta käytöksestä, myös toinen pariskunta yhtyi nuhteluun - heissä todettiin tämä sama ”väärähenki”. Tätini myöntyi parannukseen ”väärästä hengestä”, vaikka ei ymmärtänytkään mitä katua – ei koko ”väärähenkeä”, pariskunta sidottiin ”väärähenkeen”.

        Olin puhujien kokouksessa vuonna – 74, en muista oliko kokous Haapajärvellä vai Oulussa. Tässä kokouksessa Lepistö luki Väinö Polven kirjeen, kirjeessä peruttiin ”henkiparannus” jonka työvaliokunta oli teettänyt! Kysyin Saarelta: ”Mitä Väinö on tehnyt, mistä häntä nuhtelitte”? Vastausta en saanut!

        Kokouksen kuluessa, HS. käytti useita puheenvuoroja joissa selvitti ”henkioppia”! Sanatarkasti en muista hänen puheitaan, mutta opin sisällön kylläkin ja jos lueskelee hänen kirjoituksiaan, niin niistä oppi väärästä hengestä kyllä selviää. Olisi se mahtava asia jos tämäkin tutkittaisiin ammatti-ihmisten toimesta.

        Ensinnäkin, ei ole kysymys siitä, kumpi on ensin ”muna vai kana”! Henkiopin mukaan kaikki ihmiset syntyvät tänne uskovaisena, eli heissä on Pyhä Henki ja jos eivät lankeemuksen tai uskon kieltämisen kautta menetä Pyhää Henkeä, se säilyy elämän loppuun asti.

        Tämän myös minä allekirjoitan, mutta sitten tulee eroja: Kun uskovalle tulee lankeemus ja lankeemuksen seurauksena Pyhä Henki lähtee, tulee ”väärähenki tilalle ja tämä ”väärähenki” alkaa vaikuttaa niin, että monet synnit tulevat luvalliseksi eikä enää näekään seurakuntaa ”totuuden patsaana”, eikä työvaliokuntaa ja johtokuntia ”Jumalanhuoneen hallituksena”.

        Tämä ”väärähenki” ilmenee monella tavalla, mutta kaikista selvimmin siinä, että ei tottele seurakunnan ”rakkauden neuvoja”. Tämä johti siihen, että kun nämä neuvot ja ohjeet oli annettu ylimmältä taholta (Jumalahuoneen hallitus), niin silloin on oltu tottelemattomia itse Jumalalle. Sanottiin: jos lapsella on oikea henki, se ei riitele seurakuntaäidin kanssa – ”kuuliaiset lapset on Jumala luvannut hyvästi siunata”.

        Johtokunta mietti keskuudessaan kenessä oli mahdollisesti ”väärähenki”, jos tiedettiin uskovan jokin lankeemus vaikka kuinka vanha, niin sellainen oli varma tapaus. Toinen varma merkki oli tottelemattomuus johtokunnan kutsulle tulla kokoukseen, nämä ”tottelemattomat” yleensä erotettiin heti, mm. äidilleni ja veljeni perheelle kävi näin.

        Ne uskovat joissa johtokunta tai muuten aktiivinen ”henkiopin” kannattaja oli todennut ”vääränhengen”, heidät kutsuttiin kokoukseen hoidettavaksi. Joissakin RY:n toimitaloissa oli ovenvartijat, mutta useimmiten ovet lukittiin, että ei sivullisia päässyt kuuntelemaan.

        Syytetylle, usein hyvin vanhoille uskoville lueteltiin heidän rikkeensä, joko tottelemattomuutensa tai muut lankeemuksensa – salaisetkin synnit ja kehotettiin parannukseen. Kun nuhdeltu pyyteli syntejään itkien anteeksi, niin anteeksiantoa ei tullut, koska nuhdeltu pyysi pahoja tekojaan ja syntejään anteeksi, eikä ymmärtänyt, että pääpaha olikin ”väärähenki” josta tulisi tehdä parannus.

        On selvää ettei synnitöntä uskovaa löydy ja tämän takia syntyi pelko ”Jumalan huoneen hallitusta kohti” koska kuka tahansa saattoi joutua ”väärähenki” syytetyksi. Paras olla hiljaa ja totella! Naapuripitäjässä Mari niminen mummo pyyteli polvillaan, minullekin tutulta puhujalta syntejään anteeksi, puhuja vain toisti: ”en minä voi, en minä voi”. Mummo ei ollut ymmärtänyt pyytää ”väärää henkeä” anteeksi, hän olisi vain halunnut kuulla: Synnit ovat kaikki anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä!


      • Leena Huovinen
        Heino1 kirjoitti:

        Ensikerran kuulin henkiopista – 50 luvun lopulla, silloin Heikki Saari ja kirkkoherra Majava teettivät tädilläni henkiparannuksen, hengellä ei ollut muuta nimeä kuin: ”väärähenki”. Tämä ”väärähenki” ilmeni siinä, että tätini nuhteli kirkkoherraa ja erästä neiti-ihmistä sopimattomasta käytöksestä, myös toinen pariskunta yhtyi nuhteluun - heissä todettiin tämä sama ”väärähenki”. Tätini myöntyi parannukseen ”väärästä hengestä”, vaikka ei ymmärtänytkään mitä katua – ei koko ”väärähenkeä”, pariskunta sidottiin ”väärähenkeen”.

        Olin puhujien kokouksessa vuonna – 74, en muista oliko kokous Haapajärvellä vai Oulussa. Tässä kokouksessa Lepistö luki Väinö Polven kirjeen, kirjeessä peruttiin ”henkiparannus” jonka työvaliokunta oli teettänyt! Kysyin Saarelta: ”Mitä Väinö on tehnyt, mistä häntä nuhtelitte”? Vastausta en saanut!

        Kokouksen kuluessa, HS. käytti useita puheenvuoroja joissa selvitti ”henkioppia”! Sanatarkasti en muista hänen puheitaan, mutta opin sisällön kylläkin ja jos lueskelee hänen kirjoituksiaan, niin niistä oppi väärästä hengestä kyllä selviää. Olisi se mahtava asia jos tämäkin tutkittaisiin ammatti-ihmisten toimesta.

        Ensinnäkin, ei ole kysymys siitä, kumpi on ensin ”muna vai kana”! Henkiopin mukaan kaikki ihmiset syntyvät tänne uskovaisena, eli heissä on Pyhä Henki ja jos eivät lankeemuksen tai uskon kieltämisen kautta menetä Pyhää Henkeä, se säilyy elämän loppuun asti.

        Tämän myös minä allekirjoitan, mutta sitten tulee eroja: Kun uskovalle tulee lankeemus ja lankeemuksen seurauksena Pyhä Henki lähtee, tulee ”väärähenki tilalle ja tämä ”väärähenki” alkaa vaikuttaa niin, että monet synnit tulevat luvalliseksi eikä enää näekään seurakuntaa ”totuuden patsaana”, eikä työvaliokuntaa ja johtokuntia ”Jumalanhuoneen hallituksena”.

        Tämä ”väärähenki” ilmenee monella tavalla, mutta kaikista selvimmin siinä, että ei tottele seurakunnan ”rakkauden neuvoja”. Tämä johti siihen, että kun nämä neuvot ja ohjeet oli annettu ylimmältä taholta (Jumalahuoneen hallitus), niin silloin on oltu tottelemattomia itse Jumalalle. Sanottiin: jos lapsella on oikea henki, se ei riitele seurakuntaäidin kanssa – ”kuuliaiset lapset on Jumala luvannut hyvästi siunata”.

        Johtokunta mietti keskuudessaan kenessä oli mahdollisesti ”väärähenki”, jos tiedettiin uskovan jokin lankeemus vaikka kuinka vanha, niin sellainen oli varma tapaus. Toinen varma merkki oli tottelemattomuus johtokunnan kutsulle tulla kokoukseen, nämä ”tottelemattomat” yleensä erotettiin heti, mm. äidilleni ja veljeni perheelle kävi näin.

        Ne uskovat joissa johtokunta tai muuten aktiivinen ”henkiopin” kannattaja oli todennut ”vääränhengen”, heidät kutsuttiin kokoukseen hoidettavaksi. Joissakin RY:n toimitaloissa oli ovenvartijat, mutta useimmiten ovet lukittiin, että ei sivullisia päässyt kuuntelemaan.

        Syytetylle, usein hyvin vanhoille uskoville lueteltiin heidän rikkeensä, joko tottelemattomuutensa tai muut lankeemuksensa – salaisetkin synnit ja kehotettiin parannukseen. Kun nuhdeltu pyyteli syntejään itkien anteeksi, niin anteeksiantoa ei tullut, koska nuhdeltu pyysi pahoja tekojaan ja syntejään anteeksi, eikä ymmärtänyt, että pääpaha olikin ”väärähenki” josta tulisi tehdä parannus.

        On selvää ettei synnitöntä uskovaa löydy ja tämän takia syntyi pelko ”Jumalan huoneen hallitusta kohti” koska kuka tahansa saattoi joutua ”väärähenki” syytetyksi. Paras olla hiljaa ja totella! Naapuripitäjässä Mari niminen mummo pyyteli polvillaan, minullekin tutulta puhujalta syntejään anteeksi, puhuja vain toisti: ”en minä voi, en minä voi”. Mummo ei ollut ymmärtänyt pyytää ”väärää henkeä” anteeksi, hän olisi vain halunnut kuulla: Synnit ovat kaikki anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä!

        oli siis minun ja mieheni väärän hengen merkki.

        Ja minä kun luulin, että elettiin vapaiden lasten vapaassa valtakunnassa. No opimmepahan, että orjuuden valtakunta se oli. Ja rangaistuksen saimme: passituksen saatanan haltuun.


      • Heino1 kirjoitti:

        Ensikerran kuulin henkiopista – 50 luvun lopulla, silloin Heikki Saari ja kirkkoherra Majava teettivät tädilläni henkiparannuksen, hengellä ei ollut muuta nimeä kuin: ”väärähenki”. Tämä ”väärähenki” ilmeni siinä, että tätini nuhteli kirkkoherraa ja erästä neiti-ihmistä sopimattomasta käytöksestä, myös toinen pariskunta yhtyi nuhteluun - heissä todettiin tämä sama ”väärähenki”. Tätini myöntyi parannukseen ”väärästä hengestä”, vaikka ei ymmärtänytkään mitä katua – ei koko ”väärähenkeä”, pariskunta sidottiin ”väärähenkeen”.

        Olin puhujien kokouksessa vuonna – 74, en muista oliko kokous Haapajärvellä vai Oulussa. Tässä kokouksessa Lepistö luki Väinö Polven kirjeen, kirjeessä peruttiin ”henkiparannus” jonka työvaliokunta oli teettänyt! Kysyin Saarelta: ”Mitä Väinö on tehnyt, mistä häntä nuhtelitte”? Vastausta en saanut!

        Kokouksen kuluessa, HS. käytti useita puheenvuoroja joissa selvitti ”henkioppia”! Sanatarkasti en muista hänen puheitaan, mutta opin sisällön kylläkin ja jos lueskelee hänen kirjoituksiaan, niin niistä oppi väärästä hengestä kyllä selviää. Olisi se mahtava asia jos tämäkin tutkittaisiin ammatti-ihmisten toimesta.

        Ensinnäkin, ei ole kysymys siitä, kumpi on ensin ”muna vai kana”! Henkiopin mukaan kaikki ihmiset syntyvät tänne uskovaisena, eli heissä on Pyhä Henki ja jos eivät lankeemuksen tai uskon kieltämisen kautta menetä Pyhää Henkeä, se säilyy elämän loppuun asti.

        Tämän myös minä allekirjoitan, mutta sitten tulee eroja: Kun uskovalle tulee lankeemus ja lankeemuksen seurauksena Pyhä Henki lähtee, tulee ”väärähenki tilalle ja tämä ”väärähenki” alkaa vaikuttaa niin, että monet synnit tulevat luvalliseksi eikä enää näekään seurakuntaa ”totuuden patsaana”, eikä työvaliokuntaa ja johtokuntia ”Jumalanhuoneen hallituksena”.

        Tämä ”väärähenki” ilmenee monella tavalla, mutta kaikista selvimmin siinä, että ei tottele seurakunnan ”rakkauden neuvoja”. Tämä johti siihen, että kun nämä neuvot ja ohjeet oli annettu ylimmältä taholta (Jumalahuoneen hallitus), niin silloin on oltu tottelemattomia itse Jumalalle. Sanottiin: jos lapsella on oikea henki, se ei riitele seurakuntaäidin kanssa – ”kuuliaiset lapset on Jumala luvannut hyvästi siunata”.

        Johtokunta mietti keskuudessaan kenessä oli mahdollisesti ”väärähenki”, jos tiedettiin uskovan jokin lankeemus vaikka kuinka vanha, niin sellainen oli varma tapaus. Toinen varma merkki oli tottelemattomuus johtokunnan kutsulle tulla kokoukseen, nämä ”tottelemattomat” yleensä erotettiin heti, mm. äidilleni ja veljeni perheelle kävi näin.

        Ne uskovat joissa johtokunta tai muuten aktiivinen ”henkiopin” kannattaja oli todennut ”vääränhengen”, heidät kutsuttiin kokoukseen hoidettavaksi. Joissakin RY:n toimitaloissa oli ovenvartijat, mutta useimmiten ovet lukittiin, että ei sivullisia päässyt kuuntelemaan.

        Syytetylle, usein hyvin vanhoille uskoville lueteltiin heidän rikkeensä, joko tottelemattomuutensa tai muut lankeemuksensa – salaisetkin synnit ja kehotettiin parannukseen. Kun nuhdeltu pyyteli syntejään itkien anteeksi, niin anteeksiantoa ei tullut, koska nuhdeltu pyysi pahoja tekojaan ja syntejään anteeksi, eikä ymmärtänyt, että pääpaha olikin ”väärähenki” josta tulisi tehdä parannus.

        On selvää ettei synnitöntä uskovaa löydy ja tämän takia syntyi pelko ”Jumalan huoneen hallitusta kohti” koska kuka tahansa saattoi joutua ”väärähenki” syytetyksi. Paras olla hiljaa ja totella! Naapuripitäjässä Mari niminen mummo pyyteli polvillaan, minullekin tutulta puhujalta syntejään anteeksi, puhuja vain toisti: ”en minä voi, en minä voi”. Mummo ei ollut ymmärtänyt pyytää ”väärää henkeä” anteeksi, hän olisi vain halunnut kuulla: Synnit ovat kaikki anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä!

        että mikä tahansa synti voitiin katso merkiksi väärästä hengestä?

        "Kun uskovalle tulee lankeemus ja lankeemuksen seurauksena Pyhä Henki lähtee, tulee ”väärähenki tilalle ja tämä ”väärähenki” alkaa vaikuttaa niin, että monet synnit tulevat luvalliseksi eikä enää näekään seurakuntaa ”totuuden patsaana”, eikä työvaliokuntaa ja johtokuntia ”Jumalanhuoneen hallituksena”.

        Perustuuko tämä johonkin raamatun tulkintaan. Ainakaan itselleni ei tule mieleen yhtäkään kohtaa johon sen pikipäin heikolla ymmärrykselläni liittäisin.

        Tämähän tarkoitaisi sitä että kun kaikki syntiä kokoajan teemme tietäen ja myös tietämättämme niin kaikko olemme samassa väärän hengen veneessä :-) Vai onko tähän veneeseen pääsyn ehtona se että jonkun muun mielestä olet ollut tottelematon näille johtoelimille ?


      • VALTAOSA
        hyshys kirjoitti:

        että mikä tahansa synti voitiin katso merkiksi väärästä hengestä?

        "Kun uskovalle tulee lankeemus ja lankeemuksen seurauksena Pyhä Henki lähtee, tulee ”väärähenki tilalle ja tämä ”väärähenki” alkaa vaikuttaa niin, että monet synnit tulevat luvalliseksi eikä enää näekään seurakuntaa ”totuuden patsaana”, eikä työvaliokuntaa ja johtokuntia ”Jumalanhuoneen hallituksena”.

        Perustuuko tämä johonkin raamatun tulkintaan. Ainakaan itselleni ei tule mieleen yhtäkään kohtaa johon sen pikipäin heikolla ymmärrykselläni liittäisin.

        Tämähän tarkoitaisi sitä että kun kaikki syntiä kokoajan teemme tietäen ja myös tietämättämme niin kaikko olemme samassa väärän hengen veneessä :-) Vai onko tähän veneeseen pääsyn ehtona se että jonkun muun mielestä olet ollut tottelematon näille johtoelimille ?

        teki parannuksen väärästä hengestä, niinkuin tuossa ylempänä lukee.

        Oli ihan sattuman varaista kuka joutui liipasimelle, todelllisuus lienee se että harva sen "liipasimen" vältti. Niin mielipuolista oli hoitotouhu.


      • Heino1
        hyshys kirjoitti:

        että mikä tahansa synti voitiin katso merkiksi väärästä hengestä?

        "Kun uskovalle tulee lankeemus ja lankeemuksen seurauksena Pyhä Henki lähtee, tulee ”väärähenki tilalle ja tämä ”väärähenki” alkaa vaikuttaa niin, että monet synnit tulevat luvalliseksi eikä enää näekään seurakuntaa ”totuuden patsaana”, eikä työvaliokuntaa ja johtokuntia ”Jumalanhuoneen hallituksena”.

        Perustuuko tämä johonkin raamatun tulkintaan. Ainakaan itselleni ei tule mieleen yhtäkään kohtaa johon sen pikipäin heikolla ymmärrykselläni liittäisin.

        Tämähän tarkoitaisi sitä että kun kaikki syntiä kokoajan teemme tietäen ja myös tietämättämme niin kaikko olemme samassa väärän hengen veneessä :-) Vai onko tähän veneeseen pääsyn ehtona se että jonkun muun mielestä olet ollut tottelematon näille johtoelimille ?

        syntiä josta olisi päätelty ”väärähenki”, esim. vaimossani todettiin tämä ”väärähenki” liian vähän seuroissa käynnistä, lisäksi hän oli kanssani samaa mieltä, ettei sellaista syntiä ole olemassakaan kuin ”väärähenki”, hän soitti isälleen ja kysyi: ”Mistä niitä henkiä nyt on alkanut tulla”? Ei Ville Suutari osannut vastata!

        Ei niissä uskovissa todettu ”väärää henkeä” jotka olivat rakkaudessa ja yksimielisyydessä ”Jumalanhuoneen hallitukseen”, ei vaikka heidänkin todettiin langenneen syntiin. Meidänkin ”hoitokokouksessa” he siunasivat toisiaan hyvin rakkaasti.

        Raamatun kohta johon vedottiin: 1 Kor. 12: 10. ”Toiselle voimallisia töitä tehdä, toiselle ennustus, toiselle henget eroittaa, toiselle moninaiset kielet, toiselle moninaisten kielten selitys”. Eli ”hoitajilla” ilmoitettiin olevan hengen erottamisenlahja, ei tätä saanut epäillä, jos epäili, niin nousi seurakuntaa vastaan ja se oli varma merkki ”väärästä hengestä”.

        Minut todettiin aivan huonoksi ”puuksi”, olin kuulemma jo vauvana saanut ”vääränhengen”, joten minuun tuli soveltaa toista Jeesuksen opetusta: Matt. 12: 33 "Jos puu on hyvä, sen hedelmäkin on hyvä, mutta jos puu on huono, sen hedelmäkin on huono. Hedelmästään puu tunnetaan”.

        Myöhemmin tämä tulkinta kuitenkin peruttiin, koska nousi esiin kysymys: ”Miten sitten ne uskovat ovat voineet syntyä Jumalalle lapsiksi, joille Heino on ensikerran julistanut evankeliumin, jos minussa ei ole ollut lapsenakaan Pyhää Henkeä”? Tätä ”hallitus” mietti ja päätyi ratkaisuun joka heitä miellytti: ”Heinossa on ollut kaksi henkeä yhtä aikaa, silloin kun olen julistanut syntejä anteeksi, on Pyhä Henki ollut voitolla, muina aikoina väärähenki”.

        Koko ”henkiparannus” on Jumalansanan vastainen teko, sillä raamattu opettaa, että kaikki synnit ovat ”perisynnin” hedelmiä. Paavali nimittää ”perisyntiä” ”lihaksi”, koska syntiinlankeemus pilasi meidät, eli meissä itsessämme ei mitään turmeltumatonta paikkaa löydy ja siksi tulemme vain armon kautta autuaaksi.

        Näin Paavali opettaa: Gal. 5:19 ”Lihan aikaansaannokset ovat selvästi nähtävissä. Niitä ovat siveettömyys, saastaisuus, irstaus, 20 epäjumalien palveleminen, noituus, vihamielisyys, riidat, kiihkoilu, kiukku, juonittelu, eripuraisuus, lahkolaisuus, 21 kateus, juomingit, remuaminen ja muu sellainen. Varoitan teitä, kuten olen jo ennenkin varoittanut: ne, jotka syyllistyvät tällaiseen, eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa”.


      • Leena Huovinen
        Heino1 kirjoitti:

        syntiä josta olisi päätelty ”väärähenki”, esim. vaimossani todettiin tämä ”väärähenki” liian vähän seuroissa käynnistä, lisäksi hän oli kanssani samaa mieltä, ettei sellaista syntiä ole olemassakaan kuin ”väärähenki”, hän soitti isälleen ja kysyi: ”Mistä niitä henkiä nyt on alkanut tulla”? Ei Ville Suutari osannut vastata!

        Ei niissä uskovissa todettu ”väärää henkeä” jotka olivat rakkaudessa ja yksimielisyydessä ”Jumalanhuoneen hallitukseen”, ei vaikka heidänkin todettiin langenneen syntiin. Meidänkin ”hoitokokouksessa” he siunasivat toisiaan hyvin rakkaasti.

        Raamatun kohta johon vedottiin: 1 Kor. 12: 10. ”Toiselle voimallisia töitä tehdä, toiselle ennustus, toiselle henget eroittaa, toiselle moninaiset kielet, toiselle moninaisten kielten selitys”. Eli ”hoitajilla” ilmoitettiin olevan hengen erottamisenlahja, ei tätä saanut epäillä, jos epäili, niin nousi seurakuntaa vastaan ja se oli varma merkki ”väärästä hengestä”.

        Minut todettiin aivan huonoksi ”puuksi”, olin kuulemma jo vauvana saanut ”vääränhengen”, joten minuun tuli soveltaa toista Jeesuksen opetusta: Matt. 12: 33 "Jos puu on hyvä, sen hedelmäkin on hyvä, mutta jos puu on huono, sen hedelmäkin on huono. Hedelmästään puu tunnetaan”.

        Myöhemmin tämä tulkinta kuitenkin peruttiin, koska nousi esiin kysymys: ”Miten sitten ne uskovat ovat voineet syntyä Jumalalle lapsiksi, joille Heino on ensikerran julistanut evankeliumin, jos minussa ei ole ollut lapsenakaan Pyhää Henkeä”? Tätä ”hallitus” mietti ja päätyi ratkaisuun joka heitä miellytti: ”Heinossa on ollut kaksi henkeä yhtä aikaa, silloin kun olen julistanut syntejä anteeksi, on Pyhä Henki ollut voitolla, muina aikoina väärähenki”.

        Koko ”henkiparannus” on Jumalansanan vastainen teko, sillä raamattu opettaa, että kaikki synnit ovat ”perisynnin” hedelmiä. Paavali nimittää ”perisyntiä” ”lihaksi”, koska syntiinlankeemus pilasi meidät, eli meissä itsessämme ei mitään turmeltumatonta paikkaa löydy ja siksi tulemme vain armon kautta autuaaksi.

        Näin Paavali opettaa: Gal. 5:19 ”Lihan aikaansaannokset ovat selvästi nähtävissä. Niitä ovat siveettömyys, saastaisuus, irstaus, 20 epäjumalien palveleminen, noituus, vihamielisyys, riidat, kiihkoilu, kiukku, juonittelu, eripuraisuus, lahkolaisuus, 21 kateus, juomingit, remuaminen ja muu sellainen. Varoitan teitä, kuten olen jo ennenkin varoittanut: ne, jotka syyllistyvät tällaiseen, eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa”.

        muistuu mieleeni kaksi tapausta.

        Kerran jollekulle uskovaiselle oli julistettu evankeliumi "väliaikaisesti", seuraavaan hoitokokoukseen asti, jolloin tarkemmin ehdittäisiin syventyä tuon uskovaisen hengen vikoihin. Ihan kuin hammaslääkäri, joka laittaa väliaikaisen paikan!

        Toisen kerran erään uskovaisen sieluntila määriteltiin näin: "Kyllä hän tervehtimisyhteydessä on, kysymysmerkkinä tosin." Ei siis tiedetty, kelpaisiko hänen sielunsa Jumalalle vai ei.

        Ehkäpä hoitokokoukset olivatkin rauhanyhdistysläinen vastine roomalaiskatolisen kirkon kiirastulelle.


      • Sectori
        Heino1 kirjoitti:

        syntiä josta olisi päätelty ”väärähenki”, esim. vaimossani todettiin tämä ”väärähenki” liian vähän seuroissa käynnistä, lisäksi hän oli kanssani samaa mieltä, ettei sellaista syntiä ole olemassakaan kuin ”väärähenki”, hän soitti isälleen ja kysyi: ”Mistä niitä henkiä nyt on alkanut tulla”? Ei Ville Suutari osannut vastata!

        Ei niissä uskovissa todettu ”väärää henkeä” jotka olivat rakkaudessa ja yksimielisyydessä ”Jumalanhuoneen hallitukseen”, ei vaikka heidänkin todettiin langenneen syntiin. Meidänkin ”hoitokokouksessa” he siunasivat toisiaan hyvin rakkaasti.

        Raamatun kohta johon vedottiin: 1 Kor. 12: 10. ”Toiselle voimallisia töitä tehdä, toiselle ennustus, toiselle henget eroittaa, toiselle moninaiset kielet, toiselle moninaisten kielten selitys”. Eli ”hoitajilla” ilmoitettiin olevan hengen erottamisenlahja, ei tätä saanut epäillä, jos epäili, niin nousi seurakuntaa vastaan ja se oli varma merkki ”väärästä hengestä”.

        Minut todettiin aivan huonoksi ”puuksi”, olin kuulemma jo vauvana saanut ”vääränhengen”, joten minuun tuli soveltaa toista Jeesuksen opetusta: Matt. 12: 33 "Jos puu on hyvä, sen hedelmäkin on hyvä, mutta jos puu on huono, sen hedelmäkin on huono. Hedelmästään puu tunnetaan”.

        Myöhemmin tämä tulkinta kuitenkin peruttiin, koska nousi esiin kysymys: ”Miten sitten ne uskovat ovat voineet syntyä Jumalalle lapsiksi, joille Heino on ensikerran julistanut evankeliumin, jos minussa ei ole ollut lapsenakaan Pyhää Henkeä”? Tätä ”hallitus” mietti ja päätyi ratkaisuun joka heitä miellytti: ”Heinossa on ollut kaksi henkeä yhtä aikaa, silloin kun olen julistanut syntejä anteeksi, on Pyhä Henki ollut voitolla, muina aikoina väärähenki”.

        Koko ”henkiparannus” on Jumalansanan vastainen teko, sillä raamattu opettaa, että kaikki synnit ovat ”perisynnin” hedelmiä. Paavali nimittää ”perisyntiä” ”lihaksi”, koska syntiinlankeemus pilasi meidät, eli meissä itsessämme ei mitään turmeltumatonta paikkaa löydy ja siksi tulemme vain armon kautta autuaaksi.

        Näin Paavali opettaa: Gal. 5:19 ”Lihan aikaansaannokset ovat selvästi nähtävissä. Niitä ovat siveettömyys, saastaisuus, irstaus, 20 epäjumalien palveleminen, noituus, vihamielisyys, riidat, kiihkoilu, kiukku, juonittelu, eripuraisuus, lahkolaisuus, 21 kateus, juomingit, remuaminen ja muu sellainen. Varoitan teitä, kuten olen jo ennenkin varoittanut: ne, jotka syyllistyvät tällaiseen, eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa”.

        On vaikeaa hillitä itseään ja olla tarttumatta noihin vääryyksiin, mutta yritän ottaa sinusta Heino mallia. Olet hieman liiankin rauhallinen henkilöksi, joka on käynyt läpi sellaisen mankelin. Jumala lienee antanut sinulle voimaa kestää. Ja se mihin itse uskon, rikos, (käytän surutta sitä sanaa,) jättää aina jälkensä. Ja sinä Heino olet eräs avaintodistaja tässä asiassa. Jumala sinulle suokoon voimaa jatkossakin. Hänen Poikansa nimessä ja veressä kaikki meidän syntimme ovat poispyyhityt, vaikka ihminen ne olisikin yrittänyt pienuudessaan ja pahuudessaan sitoa.

        Herran tiet ovat tutkimattomat, ja ehkäpä jonakin kauniina päivänä herätessämme huomaamme, että tämäkin asia on parhain päin. Jos ei ole, niin lohduttakoon se Sana, että Taivaassa ei ole kipua tuskaa eikä vääryyttä. Leenalle, x-vl:lle, vanhalle vaimolle ja kaikille muille tässä asiassa kärsineille Jumalan siunausta, kärsivällisyyttä ja voimia.


      • Leena Huovinen
        Sectori kirjoitti:

        On vaikeaa hillitä itseään ja olla tarttumatta noihin vääryyksiin, mutta yritän ottaa sinusta Heino mallia. Olet hieman liiankin rauhallinen henkilöksi, joka on käynyt läpi sellaisen mankelin. Jumala lienee antanut sinulle voimaa kestää. Ja se mihin itse uskon, rikos, (käytän surutta sitä sanaa,) jättää aina jälkensä. Ja sinä Heino olet eräs avaintodistaja tässä asiassa. Jumala sinulle suokoon voimaa jatkossakin. Hänen Poikansa nimessä ja veressä kaikki meidän syntimme ovat poispyyhityt, vaikka ihminen ne olisikin yrittänyt pienuudessaan ja pahuudessaan sitoa.

        Herran tiet ovat tutkimattomat, ja ehkäpä jonakin kauniina päivänä herätessämme huomaamme, että tämäkin asia on parhain päin. Jos ei ole, niin lohduttakoon se Sana, että Taivaassa ei ole kipua tuskaa eikä vääryyttä. Leenalle, x-vl:lle, vanhalle vaimolle ja kaikille muille tässä asiassa kärsineille Jumalan siunausta, kärsivällisyyttä ja voimia.

        kärsivällisyyttä varsinkin tarvitsen. Että jaksaisin uskoa, toivoa ja rakastaa, vaikka kaikki näyttäisi kuinka turhalta.


      • Sectori kirjoitti:

        On vaikeaa hillitä itseään ja olla tarttumatta noihin vääryyksiin, mutta yritän ottaa sinusta Heino mallia. Olet hieman liiankin rauhallinen henkilöksi, joka on käynyt läpi sellaisen mankelin. Jumala lienee antanut sinulle voimaa kestää. Ja se mihin itse uskon, rikos, (käytän surutta sitä sanaa,) jättää aina jälkensä. Ja sinä Heino olet eräs avaintodistaja tässä asiassa. Jumala sinulle suokoon voimaa jatkossakin. Hänen Poikansa nimessä ja veressä kaikki meidän syntimme ovat poispyyhityt, vaikka ihminen ne olisikin yrittänyt pienuudessaan ja pahuudessaan sitoa.

        Herran tiet ovat tutkimattomat, ja ehkäpä jonakin kauniina päivänä herätessämme huomaamme, että tämäkin asia on parhain päin. Jos ei ole, niin lohduttakoon se Sana, että Taivaassa ei ole kipua tuskaa eikä vääryyttä. Leenalle, x-vl:lle, vanhalle vaimolle ja kaikille muille tässä asiassa kärsineille Jumalan siunausta, kärsivällisyyttä ja voimia.

        Veljeni!
        Muistit mainita minutkin lohduttavassa viestissäsi!

        Et arvaakaan, miten paljon se merkitsee minulle. Tai varmaan arvasit ja siksi kirjoitit...


      • yksvljr
        Heino1 kirjoitti:

        Ensikerran kuulin henkiopista – 50 luvun lopulla, silloin Heikki Saari ja kirkkoherra Majava teettivät tädilläni henkiparannuksen, hengellä ei ollut muuta nimeä kuin: ”väärähenki”. Tämä ”väärähenki” ilmeni siinä, että tätini nuhteli kirkkoherraa ja erästä neiti-ihmistä sopimattomasta käytöksestä, myös toinen pariskunta yhtyi nuhteluun - heissä todettiin tämä sama ”väärähenki”. Tätini myöntyi parannukseen ”väärästä hengestä”, vaikka ei ymmärtänytkään mitä katua – ei koko ”väärähenkeä”, pariskunta sidottiin ”väärähenkeen”.

        Olin puhujien kokouksessa vuonna – 74, en muista oliko kokous Haapajärvellä vai Oulussa. Tässä kokouksessa Lepistö luki Väinö Polven kirjeen, kirjeessä peruttiin ”henkiparannus” jonka työvaliokunta oli teettänyt! Kysyin Saarelta: ”Mitä Väinö on tehnyt, mistä häntä nuhtelitte”? Vastausta en saanut!

        Kokouksen kuluessa, HS. käytti useita puheenvuoroja joissa selvitti ”henkioppia”! Sanatarkasti en muista hänen puheitaan, mutta opin sisällön kylläkin ja jos lueskelee hänen kirjoituksiaan, niin niistä oppi väärästä hengestä kyllä selviää. Olisi se mahtava asia jos tämäkin tutkittaisiin ammatti-ihmisten toimesta.

        Ensinnäkin, ei ole kysymys siitä, kumpi on ensin ”muna vai kana”! Henkiopin mukaan kaikki ihmiset syntyvät tänne uskovaisena, eli heissä on Pyhä Henki ja jos eivät lankeemuksen tai uskon kieltämisen kautta menetä Pyhää Henkeä, se säilyy elämän loppuun asti.

        Tämän myös minä allekirjoitan, mutta sitten tulee eroja: Kun uskovalle tulee lankeemus ja lankeemuksen seurauksena Pyhä Henki lähtee, tulee ”väärähenki tilalle ja tämä ”väärähenki” alkaa vaikuttaa niin, että monet synnit tulevat luvalliseksi eikä enää näekään seurakuntaa ”totuuden patsaana”, eikä työvaliokuntaa ja johtokuntia ”Jumalanhuoneen hallituksena”.

        Tämä ”väärähenki” ilmenee monella tavalla, mutta kaikista selvimmin siinä, että ei tottele seurakunnan ”rakkauden neuvoja”. Tämä johti siihen, että kun nämä neuvot ja ohjeet oli annettu ylimmältä taholta (Jumalahuoneen hallitus), niin silloin on oltu tottelemattomia itse Jumalalle. Sanottiin: jos lapsella on oikea henki, se ei riitele seurakuntaäidin kanssa – ”kuuliaiset lapset on Jumala luvannut hyvästi siunata”.

        Johtokunta mietti keskuudessaan kenessä oli mahdollisesti ”väärähenki”, jos tiedettiin uskovan jokin lankeemus vaikka kuinka vanha, niin sellainen oli varma tapaus. Toinen varma merkki oli tottelemattomuus johtokunnan kutsulle tulla kokoukseen, nämä ”tottelemattomat” yleensä erotettiin heti, mm. äidilleni ja veljeni perheelle kävi näin.

        Ne uskovat joissa johtokunta tai muuten aktiivinen ”henkiopin” kannattaja oli todennut ”vääränhengen”, heidät kutsuttiin kokoukseen hoidettavaksi. Joissakin RY:n toimitaloissa oli ovenvartijat, mutta useimmiten ovet lukittiin, että ei sivullisia päässyt kuuntelemaan.

        Syytetylle, usein hyvin vanhoille uskoville lueteltiin heidän rikkeensä, joko tottelemattomuutensa tai muut lankeemuksensa – salaisetkin synnit ja kehotettiin parannukseen. Kun nuhdeltu pyyteli syntejään itkien anteeksi, niin anteeksiantoa ei tullut, koska nuhdeltu pyysi pahoja tekojaan ja syntejään anteeksi, eikä ymmärtänyt, että pääpaha olikin ”väärähenki” josta tulisi tehdä parannus.

        On selvää ettei synnitöntä uskovaa löydy ja tämän takia syntyi pelko ”Jumalan huoneen hallitusta kohti” koska kuka tahansa saattoi joutua ”väärähenki” syytetyksi. Paras olla hiljaa ja totella! Naapuripitäjässä Mari niminen mummo pyyteli polvillaan, minullekin tutulta puhujalta syntejään anteeksi, puhuja vain toisti: ”en minä voi, en minä voi”. Mummo ei ollut ymmärtänyt pyytää ”väärää henkeä” anteeksi, hän olisi vain halunnut kuulla: Synnit ovat kaikki anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä!

        yksipuolista informaatiota 70-luvun tapahtumista

        ja lisäksi tuntemuksia joidenkin toisen ihmisen kohtaloista.
        Olisi parempi jos kertoisit vain omasta kohtalostasi ja mikä niihin johti
        Siten säilyisi parempi tuntuma


      • HK:
        Sectori kirjoitti:

        On vaikeaa hillitä itseään ja olla tarttumatta noihin vääryyksiin, mutta yritän ottaa sinusta Heino mallia. Olet hieman liiankin rauhallinen henkilöksi, joka on käynyt läpi sellaisen mankelin. Jumala lienee antanut sinulle voimaa kestää. Ja se mihin itse uskon, rikos, (käytän surutta sitä sanaa,) jättää aina jälkensä. Ja sinä Heino olet eräs avaintodistaja tässä asiassa. Jumala sinulle suokoon voimaa jatkossakin. Hänen Poikansa nimessä ja veressä kaikki meidän syntimme ovat poispyyhityt, vaikka ihminen ne olisikin yrittänyt pienuudessaan ja pahuudessaan sitoa.

        Herran tiet ovat tutkimattomat, ja ehkäpä jonakin kauniina päivänä herätessämme huomaamme, että tämäkin asia on parhain päin. Jos ei ole, niin lohduttakoon se Sana, että Taivaassa ei ole kipua tuskaa eikä vääryyttä. Leenalle, x-vl:lle, vanhalle vaimolle ja kaikille muille tässä asiassa kärsineille Jumalan siunausta, kärsivällisyyttä ja voimia.

        Minä olen vaimoni kanssa suuresti iloinnut, kun tämän netin kautta olemme löytäneet oikeaa uskoa, ei vääräoppi ole kaikkia saanut eksyttää ja ei sitä tiedä miten monen ”pää” selviää, niin että löytävät takaisin sinne mistä ovat lähteneet!

        Täytyy sanoa, että on minulla ollut vaikeita aikoja, olen välillä yrittänyt karistaa koko uskon taka-alalle ja touhuta mm. politiikassa. Mutta Jumalan Sana vetää minua niin voimakkaasti puoleensa, etten minä voi olla sitä tutkimatta, vaikka on mennyt kymmenenkin vuotta, etten ole raamattua avannut.

        Saattaa olla, että ihmiset pitävät minua ”höppänä” kun kerron sinulle näyn, toivotaan, että tätä eivät muut lue: Olin maassa joka oli täynnä lähteitä ja minulle sanottiin: ”tämä on lähteitten maa” katselin ympärilleni ja näin joka puolella lähteitä. Näissä jokaisessa lähteessä oli ihminen ja heillä näytti olevan valtavan ihana olla siellä lähteessä.

        Yhtä äkkiä maa alkoi järistä ja lähteet kuivuivat, ihmiset jotka niissä olivat, kuolivat yksi toisensa perään. Minulle tuli suuri hätä, hain kasteluletkun ja ryhdyin vaimoni kanssa juoksuttamaan vettä lähteisiin – ei auttanut, maa järisi ja nieli kaiken veden mitä juoksutin lähteisiin. Kerimme letkut pois, kaikki työmme oli turhaa, toivotonta. Silloin ilmestyi valtava käsi, käsi kävi lähteitten päällä ja lähteet täyttyivät kristallin kirkkaalla vedellä, tuli ihana rauha ja suuri ilo, koska kuolleet virkosivat elämään.

        Uskaltaakohan tätä lähettää, mutta jos oikein miettii, niin kyllä näin vanhalla on lupa ollakin ”vähän höppänä”. Silloin kun tämän näin, ei minua oltu vielä erotettu, mutta tämän näyn kautta ymmärsin, etten minä vaimoni kanssa kykene tätä järistystä lopettamaan, järistys oli samanlainen jonka Israelin kansa koki Siinailla.

        Ei sitä tiedä Sectori vaikka me vielä ollaan samoissa seuroissa! Lauletaanko sitten yhdessä: ”Nyt kiitos virren mä rimuin laulan. Mun rakkaan Jeesukseni kiitokseks´, Kun armostansa soi mulle rauhan ja taivaan valtakunnan ilmaiseks.

        Jumalan hyvyys ja armo seuratkoon askeleitasi. t. Heino


      • jospa me
        yksvljr kirjoitti:

        yksipuolista informaatiota 70-luvun tapahtumista

        ja lisäksi tuntemuksia joidenkin toisen ihmisen kohtaloista.
        Olisi parempi jos kertoisit vain omasta kohtalostasi ja mikä niihin johti
        Siten säilyisi parempi tuntuma

        saahaan mukkaan keskustelemaan joku hoetajakin, niin tullee molemmista puolista tietuva. Voesitko sinä panna vähä Heinolle hanttiin, onhan sullaki raamattu ja oekijasti mittään muuta tietuva ei tavihtekkaan kun Jumalansanan miekka, joten alahan kirijotella.


      • Sectori
        HK: kirjoitti:

        Minä olen vaimoni kanssa suuresti iloinnut, kun tämän netin kautta olemme löytäneet oikeaa uskoa, ei vääräoppi ole kaikkia saanut eksyttää ja ei sitä tiedä miten monen ”pää” selviää, niin että löytävät takaisin sinne mistä ovat lähteneet!

        Täytyy sanoa, että on minulla ollut vaikeita aikoja, olen välillä yrittänyt karistaa koko uskon taka-alalle ja touhuta mm. politiikassa. Mutta Jumalan Sana vetää minua niin voimakkaasti puoleensa, etten minä voi olla sitä tutkimatta, vaikka on mennyt kymmenenkin vuotta, etten ole raamattua avannut.

        Saattaa olla, että ihmiset pitävät minua ”höppänä” kun kerron sinulle näyn, toivotaan, että tätä eivät muut lue: Olin maassa joka oli täynnä lähteitä ja minulle sanottiin: ”tämä on lähteitten maa” katselin ympärilleni ja näin joka puolella lähteitä. Näissä jokaisessa lähteessä oli ihminen ja heillä näytti olevan valtavan ihana olla siellä lähteessä.

        Yhtä äkkiä maa alkoi järistä ja lähteet kuivuivat, ihmiset jotka niissä olivat, kuolivat yksi toisensa perään. Minulle tuli suuri hätä, hain kasteluletkun ja ryhdyin vaimoni kanssa juoksuttamaan vettä lähteisiin – ei auttanut, maa järisi ja nieli kaiken veden mitä juoksutin lähteisiin. Kerimme letkut pois, kaikki työmme oli turhaa, toivotonta. Silloin ilmestyi valtava käsi, käsi kävi lähteitten päällä ja lähteet täyttyivät kristallin kirkkaalla vedellä, tuli ihana rauha ja suuri ilo, koska kuolleet virkosivat elämään.

        Uskaltaakohan tätä lähettää, mutta jos oikein miettii, niin kyllä näin vanhalla on lupa ollakin ”vähän höppänä”. Silloin kun tämän näin, ei minua oltu vielä erotettu, mutta tämän näyn kautta ymmärsin, etten minä vaimoni kanssa kykene tätä järistystä lopettamaan, järistys oli samanlainen jonka Israelin kansa koki Siinailla.

        Ei sitä tiedä Sectori vaikka me vielä ollaan samoissa seuroissa! Lauletaanko sitten yhdessä: ”Nyt kiitos virren mä rimuin laulan. Mun rakkaan Jeesukseni kiitokseks´, Kun armostansa soi mulle rauhan ja taivaan valtakunnan ilmaiseks.

        Jumalan hyvyys ja armo seuratkoon askeleitasi. t. Heino

        Lauletaan:

        ...Oi onni suuri kun omanasi,
        Saan olla minä raukka, kurja myös...

        En muista sanatarkasti, mutta sinnepäin aloittamasi kiitosvirsi menee. Sydän voi laulaa kiitosvirtta tietysti missä vain, mutta kun kristityt kokoontuvat, niin on mukavaa laulaen ylistää Herraa.

        Höppänyydestä en osaa sanoa mitään, mutta sen voin sanoa, että on suureksi vahingoksi jos kaikki ihmiset pitää puristaa samaan muottiin, ja heidän tulee mekaanisesti tehdä kaikki samalla tavalla, ettei erottuisi joukosta. Uskon, että Jumala olisi luonut ihmiset siinä tapauksessa samanlaisiksi.

        Emme voi, rakkaat ystävät, turvata muuhun kuin Jumalan Sanaan. Kaikki työmme on turhaa, jos ei Herra anna siihen siunaustaan. Se minulle tuli sinun näystäsi mieleen. Varmasti sinullekin.


    • Suviseuraradio

      Uskon ja toivon että taivaaseen menee ihmisiä joista ei jää todistusta maan päälle.

      Useissa suviseurapuheissa julistettiin radion kuuntelijaa ottamaan evankeliumi vastaa ja uskomaan syntinsä anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Kuinkahan moni vuodepotilas siellä uskoi omalle kohdalleen kun tiesi maallisen elämänsä olevan päättymässä.

      Voiko tälläinen ihminen päästä taivaaseen jos ei kykene/ehdi todistaa uskoaan maan päällä.

      Minun mielestäni kyllä.

      • kyllä

        kyllä pääsi taivaaseen.


    • etusivun mukaan viimeinen

      viesti on kirjoitettu klo 19.00, mutta sellaista viestiä ei ketjussa ole?

      • se oli

        Heinon oma viesti, joka oli tuloillaan.


      • sama

        täältä puuttuu tällä hetkellä viesti, jonka tulo näkyy jo etusivulla. lieneekö tulossa?


    • kuullut

      Tässä ketjussa on puhuttu paljon Henkiopista.
      On viittailtu 70-luvun hoitokokouksiin ja niiden aikana esille tulleisiin Väärästä Hengestä parannuksen tekemiseen. Tämä väärä Henki on todettu olevan joidenkin syntien seurausta.

      Nyt on penätty, miten olisi ollut selkeämpää osoittaa vain synti,siis nimellinen synti, tai synnit, joista sitten olisi tehty parannusta.

      Kysymyksessä on siis ollut sanoisiko arkisesti syntien niputtaminen, joille on annettu nimi Väärä Henki. Ja väärää Henkeäkin jollakin nimellä joko jonkun Henkilön mukaan, kuten kososlainen, Sillanpääläinen, tai sitten sanoisiko heti päälle päin näkyvien "oireiden" mukaan, kuten esim kuiva, kiivas, hempeä jne Henki.

      Nyt voitaisiin keskustella siitä miten asiat olisi pitänyt hoitaa. Asiahan olisi tulut ilmeisesti kaikkien kohdalla OK:si jos olisi uskottu niinsanotusti nipussa, ilman luetteloa joka synnistä erikseen.Milloin mistäkin Hengestä nuhtelemalla olisi vain sanottu: Minä haluan uskoa tämän anteeksi. Asia olisi näin jokaisella kunnossa.


      Nyt puhun vähän HS hoitajasta, jonka sanotaan menneen "yli" näissä Henkiparannusasioissa. Hän siis oli ottanut eräänlaisen ykköspaikan hoitokokouksissa ja hyvin usein, yhteen aikaan kenties aina kun epäkohtia esiintyi, hän hyvin kätkkäästi julisti Väärää Henkeä ihmisiin,Sellaisiinkin jotka eivät olleet mitenkään paikallisen Rauhanyhdistyksen alueella mitenkään huolestuttu.

      HS siis meni itse vikaan, niinkuin se kaikilla ihmisillä maan päällä on näin käyvä ainakin joskus. ainoat virheettömät askeleet maan päällä on kävellyt Herra Jeesus.

      En tiedä onko muita hoitajia mennyt vikaan, kun en ole kokenut itse niitä aikoja. Ilmeisesti on.
      Ja olen kuullut että ainakin HS on ennen kuolemansa tuntenut vikaan menneensä tässä hoitokokousasiassa. Ja on sairasvuoteellaan pyytänyt anteeksi vikaan joutumistaan, juuri tässä omassa hoitokokousasiassaan.

      Olisiko siis parempi ajatella niin että kun hän oli viime metreillä ja viimeisillä voimilla sai ymmärryksen omasta syntiin joutumisesta, ja sai kuullla julistuksen: Jeesuksen nimessä ja veressä on lupa uskoa kaikki nämätkin synnit ja erheet anteeksi. Olisiko parempi todellakin ajatella että hänkin oli vain ihminen, vikoihin ja virheisiin joutuvainen, kuten me kaikki muutkin. Mutta kun halusi uskoa loppuun saakka, ja panna synnit pois, niin peri kuitenkin Taivaan kunnian.

      • sai.....

        Tämä HS sai näköjään paljon pahaa aikaseksi, joita puidaan yhä. Levätköön silti rauhassa....

        Hoitokokouksista jäi ihmisiä tyhjän päälle, eikä näiden ihmisten tuskia paljon helpota vaikeneminen, jota srk haluaa. On asioita, joista vaietaan vaikka pitäisi puhua, on asoita joista puhutaan vaikka pitäisi vaieta, luullakseni tämä hoitokokousten jälkipyykki pitäisi hoitaa vaikka asia olisikin unohdettu "hoitajien" keskuudessa, on se vääryyttä kärsinnyt toinen osapuoli jotka ovat unohdettuja ja tuomittujs eikä heitä kuunnella, vaan ainoa jota he saavat osksi on melkein pilkkaamista vl:ien taholta.

        Srk ei pääse pakoon näitä asioita vaikenemalla.


      • HK.

        ”syntien niputtamisesta”, on kysymys opista, eli siitä uskosta josta Biblia puhuu: Joh. 7: 38. ”Joka uskoo minun päälleni, niinkuin Raamattu sanoo, hänen kohdustansa pitää vuotaman elämän veden virrat.” Etkö sinä ole sitä mieltä, että meidän uskomme tulee olla Jumalan Sanan mukainen ja jos se ei sitä ole, niin eikö me olla silloin väärällä tiellä?

        Sinä kirjoitat: ”Kysymyksessä on siis ollut sanoisiko arkisesti syntien niputtaminen, joille on annettu nimi Väärä Henki. Ja väärää Henkeäkin jollakin nimellä joko jonkun Henkilön mukaan, kuten kososlainen, Sillanpääläinen, tai sitten sanoisiko heti päälle päin näkyvien "oireiden" mukaan, kuten esim kuiva, kiivas, hempeä jne Henki.”

        Jos me teemme parannuksen: Kososlaisesta, Sillanpäälaisesta, kuivasta, kiivas ja hempeästä hengestä, niin kerropa miten me olisimme tehneet näitä henkiä? Eikö kiivas olekaan kiivautta, vaan väärä henki? Huomaatko miten hulluksi koko uskominen menee näiden ”henkien” kanssa! Jos ihminen on kiivas luonteeltaan niin vaikka tekee jatkuvasti ”kiivaasta hengestä” parannusta, niin luonne pysyy kuitenkin.

        Uskovaisissa on monen luontoisia, Jaakob kirjoittaa: Jaakob. 3:2 ”Kaikkihan me hairahdumme monin tavoin. Täydellinen on se, joka ei hairahdu puheissaan: hän kykenee hallitsemaan koko ruumiinsa.” Ja kun näin on, niin meillä on vain yksi tie – pyytää armoa, eli tehdä parannus hairahduksestamme.

        Miten tämän selittäisin, että ymmärtäisit minun kirjoitukseni! Otan esimerkin: Kun luoksesi tulee ihan Jumalaton, tai sinun mielestäsi vääräjumalinen ja pyytää, että sinä julistaisit hänelle synnit anteeksi. Kun tällä pyytäjällä ei ole Pyhää Henkeä, niin saarnaisitko sinä hänelle väärät henget ensiksi anteeksi, sitähän ei tiedä miten monta väärää henkeä hänessä on. Vai tekisitkö niin kuin Luukas kirjoittaa: AT. 10: 43. ”Hänestä kaikki prophetat todistavat, että jokainen, joka uskoo hänen päällensä, pitää hänen nimensä kautta synnit anteeksi saaman.” Eli kertoisi tälle ihmiselle: Sinun synnit on Jeesus sovittanut ja saat uskoa kaikki sunnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.

        HS. ei mennyt vähän ”yli” kuten kirjoitat: ”Nyt puhun vähän HS hoitajasta, jonka sanotaan menneen "yli" näissä Henkiparannusasioissa”. Vaan opetti aivan väärin ja sai koko SRK:n mukaansa.

        Ei hän ole sairasvuoteellaan tehnyt parannusta, kuten kirjoitat: ”Ja olen kuullut että ainakin HS on ennen kuolemansa tuntenut vikaan menneensä tässä hoitokokousasiassa. Ja on sairasvuoteellaan pyytänyt anteeksi vikaan joutumistaan, juuri tässä omassa hoitokokousasiassaan”.
        Hän teki parannuksen ”väärästä hengestä” ensin työvaliokunnassa ja sitten suviseurojen yhteydessä olevassa isossa kokouksessa, eli hän pyysi anteeksi ”väärää henkeä” rikoskumppaniltaan.

        Minä en hänestä kirjoita, enkä tuomitse, hänellä on tuomari, niin kuin meillä kaikilla: Room. 2:16 ”Tämä tulee näkyviin sinä päivänä, jona Jumala minun julistamani evankeliumin mukaisesti tuo ihmisten sisimmätkin salaisuudet Kristuksen Jeesuksen tuomittaviksi”. Se, että olen hänet nimeltä maininnut, ei tarkoita, että hänet tuomitsisin, vaan kerron hänen tuomasta ”henkiopista”.


      • kuullut
        HK. kirjoitti:

        ”syntien niputtamisesta”, on kysymys opista, eli siitä uskosta josta Biblia puhuu: Joh. 7: 38. ”Joka uskoo minun päälleni, niinkuin Raamattu sanoo, hänen kohdustansa pitää vuotaman elämän veden virrat.” Etkö sinä ole sitä mieltä, että meidän uskomme tulee olla Jumalan Sanan mukainen ja jos se ei sitä ole, niin eikö me olla silloin väärällä tiellä?

        Sinä kirjoitat: ”Kysymyksessä on siis ollut sanoisiko arkisesti syntien niputtaminen, joille on annettu nimi Väärä Henki. Ja väärää Henkeäkin jollakin nimellä joko jonkun Henkilön mukaan, kuten kososlainen, Sillanpääläinen, tai sitten sanoisiko heti päälle päin näkyvien "oireiden" mukaan, kuten esim kuiva, kiivas, hempeä jne Henki.”

        Jos me teemme parannuksen: Kososlaisesta, Sillanpäälaisesta, kuivasta, kiivas ja hempeästä hengestä, niin kerropa miten me olisimme tehneet näitä henkiä? Eikö kiivas olekaan kiivautta, vaan väärä henki? Huomaatko miten hulluksi koko uskominen menee näiden ”henkien” kanssa! Jos ihminen on kiivas luonteeltaan niin vaikka tekee jatkuvasti ”kiivaasta hengestä” parannusta, niin luonne pysyy kuitenkin.

        Uskovaisissa on monen luontoisia, Jaakob kirjoittaa: Jaakob. 3:2 ”Kaikkihan me hairahdumme monin tavoin. Täydellinen on se, joka ei hairahdu puheissaan: hän kykenee hallitsemaan koko ruumiinsa.” Ja kun näin on, niin meillä on vain yksi tie – pyytää armoa, eli tehdä parannus hairahduksestamme.

        Miten tämän selittäisin, että ymmärtäisit minun kirjoitukseni! Otan esimerkin: Kun luoksesi tulee ihan Jumalaton, tai sinun mielestäsi vääräjumalinen ja pyytää, että sinä julistaisit hänelle synnit anteeksi. Kun tällä pyytäjällä ei ole Pyhää Henkeä, niin saarnaisitko sinä hänelle väärät henget ensiksi anteeksi, sitähän ei tiedä miten monta väärää henkeä hänessä on. Vai tekisitkö niin kuin Luukas kirjoittaa: AT. 10: 43. ”Hänestä kaikki prophetat todistavat, että jokainen, joka uskoo hänen päällensä, pitää hänen nimensä kautta synnit anteeksi saaman.” Eli kertoisi tälle ihmiselle: Sinun synnit on Jeesus sovittanut ja saat uskoa kaikki sunnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.

        HS. ei mennyt vähän ”yli” kuten kirjoitat: ”Nyt puhun vähän HS hoitajasta, jonka sanotaan menneen "yli" näissä Henkiparannusasioissa”. Vaan opetti aivan väärin ja sai koko SRK:n mukaansa.

        Ei hän ole sairasvuoteellaan tehnyt parannusta, kuten kirjoitat: ”Ja olen kuullut että ainakin HS on ennen kuolemansa tuntenut vikaan menneensä tässä hoitokokousasiassa. Ja on sairasvuoteellaan pyytänyt anteeksi vikaan joutumistaan, juuri tässä omassa hoitokokousasiassaan”.
        Hän teki parannuksen ”väärästä hengestä” ensin työvaliokunnassa ja sitten suviseurojen yhteydessä olevassa isossa kokouksessa, eli hän pyysi anteeksi ”väärää henkeä” rikoskumppaniltaan.

        Minä en hänestä kirjoita, enkä tuomitse, hänellä on tuomari, niin kuin meillä kaikilla: Room. 2:16 ”Tämä tulee näkyviin sinä päivänä, jona Jumala minun julistamani evankeliumin mukaisesti tuo ihmisten sisimmätkin salaisuudet Kristuksen Jeesuksen tuomittaviksi”. Se, että olen hänet nimeltä maininnut, ei tarkoita, että hänet tuomitsisin, vaan kerron hänen tuomasta ”henkiopista”.

        kaikkea. Mutta ei liene tarpeenkaan, kun vain itse ymmärtää uskoa oikein, se riittää, eikö vain?


        Oletko aivan varma ettei HS tehnyt asioista parannusta vielä sairasvuoteellaan? Minä samaan sisäpiiriläisenä ehkä paremmin olen asioista selvillä kuin sinä.Meillä usein juttu kulkee ja tahtoopa pitää paikkaansa. Jotenkin ajattelen ettei sinulla ole ollut yhteyksiä meihin päin sen enempää kun jouduit erotetuksi.Arveletko että sinulle olisi informoitu jos HS:Onkin tehnyt asioista parannusta vielä sairasvuoteellaan? No, siihen minä en ainakaan oikein usko.


      • HK.
        kuullut kirjoitti:

        kaikkea. Mutta ei liene tarpeenkaan, kun vain itse ymmärtää uskoa oikein, se riittää, eikö vain?


        Oletko aivan varma ettei HS tehnyt asioista parannusta vielä sairasvuoteellaan? Minä samaan sisäpiiriläisenä ehkä paremmin olen asioista selvillä kuin sinä.Meillä usein juttu kulkee ja tahtoopa pitää paikkaansa. Jotenkin ajattelen ettei sinulla ole ollut yhteyksiä meihin päin sen enempää kun jouduit erotetuksi.Arveletko että sinulle olisi informoitu jos HS:Onkin tehnyt asioista parannusta vielä sairasvuoteellaan? No, siihen minä en ainakaan oikein usko.

        "informoitu"! Salaako te nykyään teette parannusta? Voi pimeyttä! Jos HS olisi tullut katumukseen, ei hän olisi pyytänyt vaimoni isältä meidän "hoitoa" anteeksi, niin kuin pyysi: Olisi hän ainakin pyytänyt viemään terveisiä, että annatko Heino anteeksi - väärin olen tehnyt? Näin ainakin minä olisin toiminut. Sinäkö kehut uskovasi oikein, kun kirjoitat: " kun vain itse ymmärtää uskoa oikein, se riittää, eikö vain"?

        Pitäisiköhän sinun tarkistaa askeleitasi, sopivatko ne Jeesuksen jättämiin jälkiin: 1 Piet. 2: 21. "Sillä sitä varten olette te kutsutut, että Kristus myös kärsi meidän edestämme ja jätti meille esikuvan, että teidän pitää hänen askeleitansa noudattaman." Ei se riitä, että itse osaa uskoa! Kyllä Jeesus lähetti uskovat ilmoittamaan evankeliumia kaikille ihmisille. Miksi haluaisimme pitää tämän suuren asian vain itsellämme?

        Vai olet sinä ”sisäpiiriläinen”! Onpa hyvä asia, sinun kauttasi menee nyt paljon tietoa, vie terveisiä, että voisiko ”sisäpiiri” alkaa korjata ja pyytämään anteeksi ”hoitokokouksen” tuomia suuria vahinkoja. Ensinnäkin SRK:n tulee sanoa julkisesti irti vääristä raamatunvastaisista opeista ja pyytää julkisesti anteeksi, että SRK:n avustuksella on nämä vääryydet tehty! Sitten vie terveisiä, että Rauhanyhdistyksille tulee ilmoittaa: Tulee käydä kaikilta ”hoidetuilta”, pyytämässä väärää hoitoa anteeksi! t. Heino


      • kuullut
        HK. kirjoitti:

        "informoitu"! Salaako te nykyään teette parannusta? Voi pimeyttä! Jos HS olisi tullut katumukseen, ei hän olisi pyytänyt vaimoni isältä meidän "hoitoa" anteeksi, niin kuin pyysi: Olisi hän ainakin pyytänyt viemään terveisiä, että annatko Heino anteeksi - väärin olen tehnyt? Näin ainakin minä olisin toiminut. Sinäkö kehut uskovasi oikein, kun kirjoitat: " kun vain itse ymmärtää uskoa oikein, se riittää, eikö vain"?

        Pitäisiköhän sinun tarkistaa askeleitasi, sopivatko ne Jeesuksen jättämiin jälkiin: 1 Piet. 2: 21. "Sillä sitä varten olette te kutsutut, että Kristus myös kärsi meidän edestämme ja jätti meille esikuvan, että teidän pitää hänen askeleitansa noudattaman." Ei se riitä, että itse osaa uskoa! Kyllä Jeesus lähetti uskovat ilmoittamaan evankeliumia kaikille ihmisille. Miksi haluaisimme pitää tämän suuren asian vain itsellämme?

        Vai olet sinä ”sisäpiiriläinen”! Onpa hyvä asia, sinun kauttasi menee nyt paljon tietoa, vie terveisiä, että voisiko ”sisäpiiri” alkaa korjata ja pyytämään anteeksi ”hoitokokouksen” tuomia suuria vahinkoja. Ensinnäkin SRK:n tulee sanoa julkisesti irti vääristä raamatunvastaisista opeista ja pyytää julkisesti anteeksi, että SRK:n avustuksella on nämä vääryydet tehty! Sitten vie terveisiä, että Rauhanyhdistyksille tulee ilmoittaa: Tulee käydä kaikilta ”hoidetuilta”, pyytämässä väärää hoitoa anteeksi! t. Heino

        sanoo lauluntekijä.

        Sori se sisäpiiriläinen ilmaisu.tarkoitin sillä vain että olen vanhoillislestadiolainen, tavallinen rivi vl.Ei mikään puhuja tai jossakin johtoelimissä mukana oleva.


      • Kirjanmies
        HK. kirjoitti:

        "informoitu"! Salaako te nykyään teette parannusta? Voi pimeyttä! Jos HS olisi tullut katumukseen, ei hän olisi pyytänyt vaimoni isältä meidän "hoitoa" anteeksi, niin kuin pyysi: Olisi hän ainakin pyytänyt viemään terveisiä, että annatko Heino anteeksi - väärin olen tehnyt? Näin ainakin minä olisin toiminut. Sinäkö kehut uskovasi oikein, kun kirjoitat: " kun vain itse ymmärtää uskoa oikein, se riittää, eikö vain"?

        Pitäisiköhän sinun tarkistaa askeleitasi, sopivatko ne Jeesuksen jättämiin jälkiin: 1 Piet. 2: 21. "Sillä sitä varten olette te kutsutut, että Kristus myös kärsi meidän edestämme ja jätti meille esikuvan, että teidän pitää hänen askeleitansa noudattaman." Ei se riitä, että itse osaa uskoa! Kyllä Jeesus lähetti uskovat ilmoittamaan evankeliumia kaikille ihmisille. Miksi haluaisimme pitää tämän suuren asian vain itsellämme?

        Vai olet sinä ”sisäpiiriläinen”! Onpa hyvä asia, sinun kauttasi menee nyt paljon tietoa, vie terveisiä, että voisiko ”sisäpiiri” alkaa korjata ja pyytämään anteeksi ”hoitokokouksen” tuomia suuria vahinkoja. Ensinnäkin SRK:n tulee sanoa julkisesti irti vääristä raamatunvastaisista opeista ja pyytää julkisesti anteeksi, että SRK:n avustuksella on nämä vääryydet tehty! Sitten vie terveisiä, että Rauhanyhdistyksille tulee ilmoittaa: Tulee käydä kaikilta ”hoidetuilta”, pyytämässä väärää hoitoa anteeksi! t. Heino

        Se sanoo: Tiit. 3:10 "Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti".

        Toimit Raamatunvastaisesti joten tuloksia ei ole odotettavissa.

        Raamattu ei kehoita meitä juoksemaan viljapellossa etsimässä lustetta koska muuten tallaisimme oikean viljan.


      • HK.
        Kirjanmies kirjoitti:

        Se sanoo: Tiit. 3:10 "Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti".

        Toimit Raamatunvastaisesti joten tuloksia ei ole odotettavissa.

        Raamattu ei kehoita meitä juoksemaan viljapellossa etsimässä lustetta koska muuten tallaisimme oikean viljan.

        Minäkö juoksen vehnäpellossa? Eipä sitä olisi arvannutkaan, että on "vehnäpellossa" juoksemista jos RY:ssä olevia ihmisiä kehottaa parannukseen! Kyllä minä olen lapsesta asti tutkinut raamattua, mutta tämmöistä kohtaa en ole sieltä löytänyt! Kun kirjoitat: ”Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti". niin kyllä minä tiedän, että minun tulisi sinua karttaa, mutta kun haluaisin, että sinäkin pääsisit perille taivaaseen, niin siksi kirjoitan, joten:

        Ilmoitan näin julkisesti, että kaikki ”HARHAOPPISET” saavat vapaasti lukea kaikkia kirjoituksiani! Ja vielä ilmoitan, että tutkikaa ihan rauhallisella mielellä sillä Jumala ei teitä lukemisesta moiti viimeisenä päivänäkään!


      • Leena Huovinen
        Kirjanmies kirjoitti:

        Se sanoo: Tiit. 3:10 "Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti".

        Toimit Raamatunvastaisesti joten tuloksia ei ole odotettavissa.

        Raamattu ei kehoita meitä juoksemaan viljapellossa etsimässä lustetta koska muuten tallaisimme oikean viljan.

        erityisesti tämän palstan takia.

        Ainakin minun toimintani menee "ohi Raamattujen", olenhan muistuttanut SRK:n harhaopeista ja väärästä toiminnasta julkisuudessakin liki neljännesvuosisadan. "Kerta tai kaksi" on ylittynyt varmasti.


      • kauniisti
        Leena Huovinen kirjoitti:

        erityisesti tämän palstan takia.

        Ainakin minun toimintani menee "ohi Raamattujen", olenhan muistuttanut SRK:n harhaopeista ja väärästä toiminnasta julkisuudessakin liki neljännesvuosisadan. "Kerta tai kaksi" on ylittynyt varmasti.

        Tällaine nöyrä mieli saa suorastaan liikuttuneeksi.Silloin kun me näemme ja tunnemme, sekä vielä tunnustamme vikoja itsessämme, on vain hyvä asia....

        Jumalan runsasta siunausta!


      • Leena Huovinen
        kauniisti kirjoitti:

        Tällaine nöyrä mieli saa suorastaan liikuttuneeksi.Silloin kun me näemme ja tunnemme, sekä vielä tunnustamme vikoja itsessämme, on vain hyvä asia....

        Jumalan runsasta siunausta!

        ja luin Raamatun kohtaa tarkemmin. Huomasin, että Raamatussa käsketään karttamaan harhaoppista IHMISTÄ sen jälkeen kun häntä on muutaman kerran varoittanut.

        En todellakaan muista ketään IHMISTÄ useaan kertaan varoitelleeni. Raamattu sen sijaan ei rajoita harhaopeista puhumista. Sitähän ry-saarnaajatkin tavan takaa harrastavat ihan saarnapöntöstä käsin kritisoimalla uudestikastajia, ekumeenikkoja, liberaaliteologeja, väärähengellisiä jne. jne.

        Vai onko se vain ry-ihmisten yksinoikeus? Tietenkin, jos he sen saavat päättää.

        Mutta Suomi on vapaa maa ja Jumalan lapset ovat vapaita tekemään sitä mitä Henki puhuttavaksi tai kirjoitettavaksi antaa. Vaikkapa muistuttamaan rauhanyhdistysopin harhoista: julkirippi, henkiparannus, kollektiivinen omatunto, väärä käsitys Jumalan huoneenhallituksesta, isien perinnäissäännöt ym. ym.


      • Kirjanmies
        HK. kirjoitti:

        Minäkö juoksen vehnäpellossa? Eipä sitä olisi arvannutkaan, että on "vehnäpellossa" juoksemista jos RY:ssä olevia ihmisiä kehottaa parannukseen! Kyllä minä olen lapsesta asti tutkinut raamattua, mutta tämmöistä kohtaa en ole sieltä löytänyt! Kun kirjoitat: ”Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti". niin kyllä minä tiedän, että minun tulisi sinua karttaa, mutta kun haluaisin, että sinäkin pääsisit perille taivaaseen, niin siksi kirjoitan, joten:

        Ilmoitan näin julkisesti, että kaikki ”HARHAOPPISET” saavat vapaasti lukea kaikkia kirjoituksiani! Ja vielä ilmoitan, että tutkikaa ihan rauhallisella mielellä sillä Jumala ei teitä lukemisesta moiti viimeisenä päivänäkään!

        Kyllä se sinun Raamatussakin on.

        Vehnäpelto ei ole ihmissilmin nähtävissä (Jumalan Valtakunta).

        Mistä tiedät että sinun tulisi karttaa minua ??? En ole harhaoppinen vaan uskovainen.

        En kuulu rauhanyhdistykseen jos sitä luulet.


      • HK.
        Kirjanmies kirjoitti:

        Kyllä se sinun Raamatussakin on.

        Vehnäpelto ei ole ihmissilmin nähtävissä (Jumalan Valtakunta).

        Mistä tiedät että sinun tulisi karttaa minua ??? En ole harhaoppinen vaan uskovainen.

        En kuulu rauhanyhdistykseen jos sitä luulet.

        ulkoa kyseisen raamatunlauseen, mutta sinä et ymmärrä mitä apostoli halusi kirjoituksellaan sanoa. Leena jo selvitti kyseistä raamatun kohtaa, lukisitko hänen viestinsä.

        Kun kirjoitat: ” ”Vehnäpelto ei ole ihmissilmin nähtävissä (Jumalan Valtakunta)”. Olet väärässä! Luehan tarkemmin niin huomaat, että Jeesus puhui ”näkyvistä” ihmisjoukoista: Luuk. 10:1 ”Niin asetti Herra toiset seitsemänkymmentä, ja lähetti heitä kaksin ja kaksin edellänsä joka kaupunkiin ja paikkaan, kuhunka hän itse oli tuleva.
        2. Niin hän sanoi heille: eloa tosin on paljo, vaan työväkeä on vähä: rukoilkaat siis elon Herraa, työväkeä lähettämään eloonsa.
        3. Menkäät: katso, minä lähetän teidät niinkuin karitsat sutten keskelle.”

        Minä lupaan kirjoittaa tästä Jeesuksen puhumasta ”elopellosta”, myöhemmin. Nyt tuntuu, että olen saanut kirjoittelusta vähäksi aikaa tarpeekseni, mutta myöhemmin, tule sitten keskustelemaan. Lopuksi toinen asia, ei ”harhaoppinen” ole aina se joka kuuluu Rauhanyhdistykseen, vaan semmoinen joka ei usko kuten apostoli sanoo: 2 Joh. 1: 9 ”Jokainen, joka ei pysy Kristuksen opetuksessa vaan tuo siihen jotakin lisää, on vailla Jumalaa. Jokaisella, joka tässä opetuksessa pysyy, on sekä Isä että Poika.”

        En minä pidä sinua harhaoppisena! Sillä ei sellainen ole harhaoppinen joka ei kaikkia Jeesuksen vertauksia ymmärrä, eli meistä ei kukaan täydellisesti niitä ymmärrä. En tunne sinua ollenkaan, tuli sanottua liian pahasti! Voisitko antaa tämän minulle anteeksi? Kyllä sitä täytyy todeta, että aina vähän väliä joutuu pyytelemään armoa, sitä on niin kuin Apostoli kirjoittaa: JaakoB. 3:2 ”Kaikkihan me hairahdumme monin tavoin. Täydellinen on se, joka ei hairahdu puheissaan: hän kykenee hallitsemaan koko ruumiinsa.” Hyvää iltaa sinulle, saanhan anteeksi? t. Heino


    • yksvljr

      SINUN pitää käydä läpi hoitokokous tapahtumia

      Ymmärrykseni mukaan virheitä on tapahtunut ja niitä on sovittu
      Ymmärrykseni mukaan hoitoakin on tarvittu ja sitä on annettu ja saatu

      Ajattelen vain että nyt on nyt

      Mikä on tavoitteesi johon tulisi päästä?

      Ps. hk-aikaa kokematon

      • HK.

        tekee mieli uskoa ”tunkion” päällä? Kirjoitat: ” Ymmärrykseni mukaan, virheitä on tapahtunut ja niitä on sovittu. Ymmärrykseni mukaan, hoitoakin on tarvittu ja sitä on annettu ja saatu”.
        Kysyn nyt sinulta, missä sinun ymmärryksesi on? Ei ainakaan kotona, koska väitä olettamuksiasi! Kyllä minä en tänne kirjoittaisi: ”Hoitajat tehkää parannus”! Jos asiat olisi oikein korjattu ja pyydetty anteeksi!

        Tunkio haisee niin kauan kunnes se levitetään ja tuuletetaan, minä tiedän tämän, olen maanviljelijä! En tiedä yhtään ”hoitajaa” joka olisi käynyt korjaamassa jälkijään ja ennen kaikkea tehnyt väärästä opista parannuksen. Miksi sinäkin yrität peitellä heidän pahoja tekojaan, eikö olisi parempi kehottaa heitä parannukseen täällä armon ajassa. Kerran ne kuitenkin ovat julkisia: Heb. 4:13 ”Jumalalta ei voi salata mitään. Kaikki, mikä on luotu, on avointa ja alastonta hänelle, jolle meidän on tehtävä tili.”

        Minun tavoite, sitä kysyt? Tavoitteeni on sama kin Paavalilla: Room. 10:1 ”Veljet, minä toivon sydämestäni ja rukoilen Jumalaa, että he pelastuisivat. [Room. 9:3] 2 Voin todistaa, että he ovat täynnä intoa Jumalan puolesta, mutta heiltä puuttuu ymmärrys. [Ap. t. 22:3; Gal.
        1:14] He eivät tiedä, mitä Jumalan vanhurskaus on, ja yrittäessään pystyttää omaa vanhurskauttaan he eivät ole alistuneet siihen vanhurskauteen, joka tulee Jumalalta”. [Room. 9:31,32; Fil. 3:9]


      • armosta uskomassa
        HK. kirjoitti:

        tekee mieli uskoa ”tunkion” päällä? Kirjoitat: ” Ymmärrykseni mukaan, virheitä on tapahtunut ja niitä on sovittu. Ymmärrykseni mukaan, hoitoakin on tarvittu ja sitä on annettu ja saatu”.
        Kysyn nyt sinulta, missä sinun ymmärryksesi on? Ei ainakaan kotona, koska väitä olettamuksiasi! Kyllä minä en tänne kirjoittaisi: ”Hoitajat tehkää parannus”! Jos asiat olisi oikein korjattu ja pyydetty anteeksi!

        Tunkio haisee niin kauan kunnes se levitetään ja tuuletetaan, minä tiedän tämän, olen maanviljelijä! En tiedä yhtään ”hoitajaa” joka olisi käynyt korjaamassa jälkijään ja ennen kaikkea tehnyt väärästä opista parannuksen. Miksi sinäkin yrität peitellä heidän pahoja tekojaan, eikö olisi parempi kehottaa heitä parannukseen täällä armon ajassa. Kerran ne kuitenkin ovat julkisia: Heb. 4:13 ”Jumalalta ei voi salata mitään. Kaikki, mikä on luotu, on avointa ja alastonta hänelle, jolle meidän on tehtävä tili.”

        Minun tavoite, sitä kysyt? Tavoitteeni on sama kin Paavalilla: Room. 10:1 ”Veljet, minä toivon sydämestäni ja rukoilen Jumalaa, että he pelastuisivat. [Room. 9:3] 2 Voin todistaa, että he ovat täynnä intoa Jumalan puolesta, mutta heiltä puuttuu ymmärrys. [Ap. t. 22:3; Gal.
        1:14] He eivät tiedä, mitä Jumalan vanhurskaus on, ja yrittäessään pystyttää omaa vanhurskauttaan he eivät ole alistuneet siihen vanhurskauteen, joka tulee Jumalalta”. [Room. 9:31,32; Fil. 3:9]

        Eiköhän jokaisen pidä valvoa ja huolehtia omasta uskostaan, sensijaan että huolta kantaisi entisiä hoitomiehiä kohtaan.Varsinkaan kun heillä ei tunnu mitään hätää olevan siinä suhteessa.
        Siis jokainen huolehtikoon itsestänsä että synnit ovat anteeksi.


      • HK.
        armosta uskomassa kirjoitti:

        Eiköhän jokaisen pidä valvoa ja huolehtia omasta uskostaan, sensijaan että huolta kantaisi entisiä hoitomiehiä kohtaan.Varsinkaan kun heillä ei tunnu mitään hätää olevan siinä suhteessa.
        Siis jokainen huolehtikoon itsestänsä että synnit ovat anteeksi.

        Etkö sinä tiedä Pyhän Hengen tehtävää:Joh. 16:7 ”Mutta minä sanon teille totuuden: teille on hyödyksi, että minä menen pois. Ellen mene, ei Puolustaja voi tulla luoksenne. Mutta mentyäni pois minä lähetän hänet luoksenne, 8 ja hän tulee ja paljastaa, että maailma on väärässä, hän paljastaa, mitä on synti, mitä vanhurskaus ja mitä tuomio.9 Synti on siinä, että ihmiset eivät usko minuun,”

        Kyllä jokaisen tulee valvoa ja huolehti omasta uskostaan: Mark. 13:37. "Mutta mitä minä teille sanoin, sen minä kaikille sanon: valvokaat"! Mutta ei voida ajatella niin kuin sanot: " Siis jokainen huolehtikoon itsestänsä että synnit ovat anteeksi".

        Tulee tehdä niin kuin Jeesus esimerkillään osoitti, hän nuteli maailmaa synnin tähden, mutta myös Farisealaisia jotka turvasivat Mooseksen lakiin ja perinnesääntöihin: Joh. 8:46. ”Kuka teistä nuhtelee minua synnin tähden? jos minä sanon teille totuuden, miksi ette usko minua?
        47. Joka on Jumalasta, se kuulee Jumalan sanat; sen tähden ette kuule, ettette Jumalasta ole.
        48. Niin vastasivat Juudalaiset ja sanoivat hänelle: emmekö me oikein sano, että sinä olet Samarialainen, ja sinulla on perkele”?


      • hoitomiesten.....
        armosta uskomassa kirjoitti:

        Eiköhän jokaisen pidä valvoa ja huolehtia omasta uskostaan, sensijaan että huolta kantaisi entisiä hoitomiehiä kohtaan.Varsinkaan kun heillä ei tunnu mitään hätää olevan siinä suhteessa.
        Siis jokainen huolehtikoon itsestänsä että synnit ovat anteeksi.

        tahto menee läpi.....heidän asioista ei puhuta, koska se on heille niin vaikea asia. Mutta näitä asioita ei voi päästä pakoon vaikenemalla.


      • yksvljr
        HK. kirjoitti:

        tekee mieli uskoa ”tunkion” päällä? Kirjoitat: ” Ymmärrykseni mukaan, virheitä on tapahtunut ja niitä on sovittu. Ymmärrykseni mukaan, hoitoakin on tarvittu ja sitä on annettu ja saatu”.
        Kysyn nyt sinulta, missä sinun ymmärryksesi on? Ei ainakaan kotona, koska väitä olettamuksiasi! Kyllä minä en tänne kirjoittaisi: ”Hoitajat tehkää parannus”! Jos asiat olisi oikein korjattu ja pyydetty anteeksi!

        Tunkio haisee niin kauan kunnes se levitetään ja tuuletetaan, minä tiedän tämän, olen maanviljelijä! En tiedä yhtään ”hoitajaa” joka olisi käynyt korjaamassa jälkijään ja ennen kaikkea tehnyt väärästä opista parannuksen. Miksi sinäkin yrität peitellä heidän pahoja tekojaan, eikö olisi parempi kehottaa heitä parannukseen täällä armon ajassa. Kerran ne kuitenkin ovat julkisia: Heb. 4:13 ”Jumalalta ei voi salata mitään. Kaikki, mikä on luotu, on avointa ja alastonta hänelle, jolle meidän on tehtävä tili.”

        Minun tavoite, sitä kysyt? Tavoitteeni on sama kin Paavalilla: Room. 10:1 ”Veljet, minä toivon sydämestäni ja rukoilen Jumalaa, että he pelastuisivat. [Room. 9:3] 2 Voin todistaa, että he ovat täynnä intoa Jumalan puolesta, mutta heiltä puuttuu ymmärrys. [Ap. t. 22:3; Gal.
        1:14] He eivät tiedä, mitä Jumalan vanhurskaus on, ja yrittäessään pystyttää omaa vanhurskauttaan he eivät ole alistuneet siihen vanhurskauteen, joka tulee Jumalalta”. [Room. 9:31,32; Fil. 3:9]

        kaivaa tunkiota

        Tuli mieleen Lutherin kehoitus

        Pitää kaksin käsin kiinni armoalttarista jos on sen löytää

        ja sitten kaidastatiestä että se on kaita

        eikä voi kehitellä ei hyviäkään omia ideoita sen leventämiseksi.

        Portti samoten


      • asioille oam aikansa
        HK. kirjoitti:

        tekee mieli uskoa ”tunkion” päällä? Kirjoitat: ” Ymmärrykseni mukaan, virheitä on tapahtunut ja niitä on sovittu. Ymmärrykseni mukaan, hoitoakin on tarvittu ja sitä on annettu ja saatu”.
        Kysyn nyt sinulta, missä sinun ymmärryksesi on? Ei ainakaan kotona, koska väitä olettamuksiasi! Kyllä minä en tänne kirjoittaisi: ”Hoitajat tehkää parannus”! Jos asiat olisi oikein korjattu ja pyydetty anteeksi!

        Tunkio haisee niin kauan kunnes se levitetään ja tuuletetaan, minä tiedän tämän, olen maanviljelijä! En tiedä yhtään ”hoitajaa” joka olisi käynyt korjaamassa jälkijään ja ennen kaikkea tehnyt väärästä opista parannuksen. Miksi sinäkin yrität peitellä heidän pahoja tekojaan, eikö olisi parempi kehottaa heitä parannukseen täällä armon ajassa. Kerran ne kuitenkin ovat julkisia: Heb. 4:13 ”Jumalalta ei voi salata mitään. Kaikki, mikä on luotu, on avointa ja alastonta hänelle, jolle meidän on tehtävä tili.”

        Minun tavoite, sitä kysyt? Tavoitteeni on sama kin Paavalilla: Room. 10:1 ”Veljet, minä toivon sydämestäni ja rukoilen Jumalaa, että he pelastuisivat. [Room. 9:3] 2 Voin todistaa, että he ovat täynnä intoa Jumalan puolesta, mutta heiltä puuttuu ymmärrys. [Ap. t. 22:3; Gal.
        1:14] He eivät tiedä, mitä Jumalan vanhurskaus on, ja yrittäessään pystyttää omaa vanhurskauttaan he eivät ole alistuneet siihen vanhurskauteen, joka tulee Jumalalta”. [Room. 9:31,32; Fil. 3:9]

        "Miksi sinun
        HK. 28.8.2006 klo 13.09

        tekee mieli uskoa ”tunkion” päällä? Kirjoitat: ” Ymmärrykseni mukaan, virheitä on tapahtunut ja niitä on sovittu. Ymmärrykseni mukaan, hoitoakin on tarvittu ja sitä on annettu ja saatu”.
        Kysyn nyt sinulta, missä sinun ymmärryksesi on? Ei ainakaan kotona, koska väitä olettamuksiasi! Kyllä minä en tänne kirjoittaisi: ”Hoitajat tehkää parannus”! Jos asiat olisi oikein korjattu ja pyydetty anteeksi! "

        Vastaus: Ei se ole oikein vaatia ketään tällaisista asioista parannukseen. Jumalalla on kaikelle oma aikansa, eikä sitä voi järjellä ajatella, että jonku ihmisen täytyy, siis on pakko tehdä parannus, ennenkuin minä voin nöyrtyä.

        Tällainen ei ole oikea sydämmen tila. Vaan kun on oikea sydämmentila, se tuntee rakkautta näitä vikaan joutuneitakin kohtaan. Eikä oma parannus saa jäädä sen taakse jos joku toinen tekee väärin. Ei ole lupa tehdä sittenkään itse tehdä väärin.

        H/S:stä on täällä puhuttu, jos oikein muistan, niin tämä henkilö on saanut parannuksen armon, siitä mitä on tehnyt väärin. Ja on kuulemani mukaan ollut viassa, mutta kun Jumalan aika tuli niin asiat korjaantui.

        Ei tämä kehoitus parannukseen, ole sellainen taikasana, että kun siitä sanotaan ja sormia napautetaan, että asiat tapahtuu juuri niin ja siinä järjestyksessä kuin ihminen itse haluaa.

        Jumala paaduttaa, jonka hän tahtoo ja parantaa kenet hän tahtoo.

        Sen vuoksi on Jeesuksen sanat aina ja joka päivä tärkeä muistaa. Jeesushan painotti omaa valvomisen tärkeyttä. Eikö Jeesus sanonut: Sen minkä minä sanon teille, sen minä sanon kaikille, valvokaa.

        Ei meitä auta viimisenä päivänä muu kuin se, että omat asiat on kunnossa. Naaprin asioista ei tarvi tehdä parannusta. Riittää kun omat asiat on silloin kunnossa.


      • jos sinua on hoidettu
        asioille oam aikansa kirjoitti:

        "Miksi sinun
        HK. 28.8.2006 klo 13.09

        tekee mieli uskoa ”tunkion” päällä? Kirjoitat: ” Ymmärrykseni mukaan, virheitä on tapahtunut ja niitä on sovittu. Ymmärrykseni mukaan, hoitoakin on tarvittu ja sitä on annettu ja saatu”.
        Kysyn nyt sinulta, missä sinun ymmärryksesi on? Ei ainakaan kotona, koska väitä olettamuksiasi! Kyllä minä en tänne kirjoittaisi: ”Hoitajat tehkää parannus”! Jos asiat olisi oikein korjattu ja pyydetty anteeksi! "

        Vastaus: Ei se ole oikein vaatia ketään tällaisista asioista parannukseen. Jumalalla on kaikelle oma aikansa, eikä sitä voi järjellä ajatella, että jonku ihmisen täytyy, siis on pakko tehdä parannus, ennenkuin minä voin nöyrtyä.

        Tällainen ei ole oikea sydämmen tila. Vaan kun on oikea sydämmentila, se tuntee rakkautta näitä vikaan joutuneitakin kohtaan. Eikä oma parannus saa jäädä sen taakse jos joku toinen tekee väärin. Ei ole lupa tehdä sittenkään itse tehdä väärin.

        H/S:stä on täällä puhuttu, jos oikein muistan, niin tämä henkilö on saanut parannuksen armon, siitä mitä on tehnyt väärin. Ja on kuulemani mukaan ollut viassa, mutta kun Jumalan aika tuli niin asiat korjaantui.

        Ei tämä kehoitus parannukseen, ole sellainen taikasana, että kun siitä sanotaan ja sormia napautetaan, että asiat tapahtuu juuri niin ja siinä järjestyksessä kuin ihminen itse haluaa.

        Jumala paaduttaa, jonka hän tahtoo ja parantaa kenet hän tahtoo.

        Sen vuoksi on Jeesuksen sanat aina ja joka päivä tärkeä muistaa. Jeesushan painotti omaa valvomisen tärkeyttä. Eikö Jeesus sanonut: Sen minkä minä sanon teille, sen minä sanon kaikille, valvokaa.

        Ei meitä auta viimisenä päivänä muu kuin se, että omat asiat on kunnossa. Naaprin asioista ei tarvi tehdä parannusta. Riittää kun omat asiat on silloin kunnossa.

        sellaiseten taholta, jotka on siihen valittu seurakunnan taholta. Olkoonnkin, että vaikka silloin olis vallinnut väärä henki. ( Jumala aikanaan tällisetkin asiat hoitaa).

        Kuin että sinä täällä yksityisenä alat tällaista napinamieltä kirjoittelmaan. Ja ikäänkuin puolustelemaan itseäsi, että sen vuoksi et ole Ry:llä kun toinen teki väärin.
        Vaikka tämä tällainen mieli on ihan lähellä meitä jokaista, mutta se ei ole oikein.


      • HK.
        asioille oam aikansa kirjoitti:

        "Miksi sinun
        HK. 28.8.2006 klo 13.09

        tekee mieli uskoa ”tunkion” päällä? Kirjoitat: ” Ymmärrykseni mukaan, virheitä on tapahtunut ja niitä on sovittu. Ymmärrykseni mukaan, hoitoakin on tarvittu ja sitä on annettu ja saatu”.
        Kysyn nyt sinulta, missä sinun ymmärryksesi on? Ei ainakaan kotona, koska väitä olettamuksiasi! Kyllä minä en tänne kirjoittaisi: ”Hoitajat tehkää parannus”! Jos asiat olisi oikein korjattu ja pyydetty anteeksi! "

        Vastaus: Ei se ole oikein vaatia ketään tällaisista asioista parannukseen. Jumalalla on kaikelle oma aikansa, eikä sitä voi järjellä ajatella, että jonku ihmisen täytyy, siis on pakko tehdä parannus, ennenkuin minä voin nöyrtyä.

        Tällainen ei ole oikea sydämmen tila. Vaan kun on oikea sydämmentila, se tuntee rakkautta näitä vikaan joutuneitakin kohtaan. Eikä oma parannus saa jäädä sen taakse jos joku toinen tekee väärin. Ei ole lupa tehdä sittenkään itse tehdä väärin.

        H/S:stä on täällä puhuttu, jos oikein muistan, niin tämä henkilö on saanut parannuksen armon, siitä mitä on tehnyt väärin. Ja on kuulemani mukaan ollut viassa, mutta kun Jumalan aika tuli niin asiat korjaantui.

        Ei tämä kehoitus parannukseen, ole sellainen taikasana, että kun siitä sanotaan ja sormia napautetaan, että asiat tapahtuu juuri niin ja siinä järjestyksessä kuin ihminen itse haluaa.

        Jumala paaduttaa, jonka hän tahtoo ja parantaa kenet hän tahtoo.

        Sen vuoksi on Jeesuksen sanat aina ja joka päivä tärkeä muistaa. Jeesushan painotti omaa valvomisen tärkeyttä. Eikö Jeesus sanonut: Sen minkä minä sanon teille, sen minä sanon kaikille, valvokaa.

        Ei meitä auta viimisenä päivänä muu kuin se, että omat asiat on kunnossa. Naaprin asioista ei tarvi tehdä parannusta. Riittää kun omat asiat on silloin kunnossa.

        Kun luin kirjoitustasi, niin ihmettelin sitä, että miten ihminen voi mennä noin ”solmuun”, kuin sinä olet mennyt! Ensinnäkin väität: ”Ei se ole oikein vaatia ketään tällaisista asioista parannukseen”. Ja vielä kehotat odottamaan: ”Jumalalla on kaikelle oma aikansa”, eli sinun mielestä ei voida ketään nuhdella väärästä opista, ei oikeastaan mistään synnistä, pitäisi odottaa ”Jumalan aika”!

        Olisihan se kummallista jos Jeesus olisi kehottanut opetuslapsiaan: ”Menkää kaikkeen maailmaan saarnatkaa syntien anteeksi saamista, mutta ÄLKÄÄ NUHDELKO SYNNISTÄ ENNEN KUIN JUMALAN AIKA ON”. Jeesus itse sanoi Pyhän Hengen tehtävän: Joh. 16:8. ”Ja kuin hän tulee, niin hän nuhtelee maailmaa synnin tähden, ja vanhurskauden tähden, ja tuomion tähden”.

        Jos ei voida nuhdella synnistä, niin miten voidaan ilmoittaa syntien sovituksesta? Jos ei ole syntiä, ei ole sovitettavaakaan! Vielä toinenkin kummallisuus on kirjoituksessasi: ”että jonku ihmisen täytyy, siis on pakko tehdä parannus, ennenkuin minä voin nöyrtyä”.

        Usko nyt hyvä ihminen, etten minä ole tulossa, ”nöyrtymään” Rauhanyhdistykselle, ei enää! Kyllä minua on RY:llä jo tarpeeksi ”nöyryytetty”. Sinäkö haluaisit minua vielä lisää ”nöyryyttää”? Sinä odotat vielä, että minun tulisi tehdä RY:hyn parannus, kerrotko mistä minun tulee tehdä parannus, eli mistä synnistä sinä minua nuhtelet? Ilmoita sinulle kaiken varalta, että minä ole jo uskonut syntini anteeksi, eli minulla on Jumalan rauha tunnollani!

        En minä Saaren synneistä puhu, en hänen vaelluksen onnistumisesta siinä mielessä, onko hän taivaassa, vai ei. En minä haluakaan olla hänen tuomarinsa, mutta minä puhun hänen tuomasta väärästä opista! Älä sinäkään puhu, kun et tiedä, kirjoitat: ” Ja on kuulemani mukaan ollut viassa, mutta kun Jumalan aika tuli niin asiat korjaantui”.

        Sinäkö olet tutkinut minun sydämentilan? Kirjoitat: ”Tällainen ei ole oikea sydämmen tila”. Mietihän nyt, oletko sinä pannut Jumalan pois viralta, sillä Jeesus ilmoittaa: Ilm. 2:23. ”Ja hänen lapsensa minä tapan kuolemalla. Ja jokaisen seurakunnan pitää tietämän, että minä olen se, joka munaskuut ja sydämet tutkin, ja annan kullekin teistä teidän työnne jälkeen”.

        Kun kirjoitat valvomisen tärkeydestä, niin siinä olet Jeesuksen opetuksen muistanut ihan oikein, joten eiköhän lopeteta tällä kertaa ja ensikerralla mietitään tarkemmin mitä kirjoitamme.


      • HK.
        jos sinua on hoidettu kirjoitti:

        sellaiseten taholta, jotka on siihen valittu seurakunnan taholta. Olkoonnkin, että vaikka silloin olis vallinnut väärä henki. ( Jumala aikanaan tällisetkin asiat hoitaa).

        Kuin että sinä täällä yksityisenä alat tällaista napinamieltä kirjoittelmaan. Ja ikäänkuin puolustelemaan itseäsi, että sen vuoksi et ole Ry:llä kun toinen teki väärin.
        Vaikka tämä tällainen mieli on ihan lähellä meitä jokaista, mutta se ei ole oikein.

        kirjoitustasi ja nyt kysyn: oletko sinä sama kirjoittaja, jonka viestiin vastasit. Ainakin viestisi sisältö on yhtä sekava! Kirjoitat: ” siinä on ero, että jos sinua on hoidettu sellaisten taholta, jotka on siihen valittu seurakunnan taholta. Olkoonkin, että vaikka silloin olisi vallinnut väärä henki”.

        Nyt nousee kysymys, mitä sinä tällä tarkoitat? Uskon, että tahdot sanoa: minun olisi pitänyt totella ja nöyrtyä ”hoitajien” edessä vaikka he olivatkin vääräoppisia ja henkisiä! On aivan selvää, että tätä tarkoitit ja väärässä olet, apostoli kirjoittaa: Gal. 2:4 ”Tosin joukkoomme oli tullut eräitä valeveljiä urkkimaan, millaista on se vapaus, jonka me olemme Kristukselta Jeesukselta saaneet. Heidän tarkoituksenaan oli saattaa meidät lain orjuuteen. 5 Mutta me emme hetkeksikään antaneet heille periksi, jotta evankeliumin totuus säilyisi teille puhtaana”.

        Toinen kummallinen käsityksesi on kun kirjoitat: ”( Jumala aikanaan tällisetkin asiat hoitaa)”. Toisin sanoen neuvot: Pitää tunnustaa vääräoppi oikeaksi, Jumala sitten myöhemmin hoitaa opilliset asiat oikeaan! Huomaatko sinä miten ”metsään olet mennyt”! Missään kohtaa raamattua Jeesus ei tämmöistä opeta! Tee hyvä ystävä kiireesti parannus harhailustasi!

        Miten minä voisin olla Ry:llä kun te olette minut yhteistuumin sieltä potkaisseet ulos ja ymmärrät varmaan, etten menestyisi teidän joukossanne, sillä minä en olisi hiljaa, kun te väärin opetatte! Kirjoitat: ”Kuin että sinä täällä yksityisenä alat tällaista napinamieltä kirjoittelmaan. Ja ikäänkuin puolustelemaan itseäsi, että sen vuoksi et ole Ry:llä kun toinen teki väärin.
        Vaikka tämä tällainen mieli on ihan lähellä meitä jokaista, mutta se ei ole oikein”.

        Sinäkö haluat kieltää minua kirjoittamasta oikeasta opista? Sanot kirjoittelustani: ” tällaista napinamieltä kirjoittelmaan”. Niin ja vielä toteat, että kirjoitan: ”yksityisenä”, eli minun pitäisi sinun mielestä kirjoittaa jonkin yhdistyksen nimissä? Olet myös käsittänyt, että: ” ikäänkuin puolustelemaan itseäsi”, enkö minä saa puolustaa uskoani? Kun puolustan uskoani, niin sinä pidät sitä itsensä puolustamisena! Hyvä ystävä, rukoillaanko yhdessä, että Jumala avaisi ymmärryksesi oikein uskomaan? t. Heino


    • Nuoruudessani opetettiin lestadiolaisuudessa, että Jumalan lapsilla on kolmenlainen todistus: 1. "Henki itse todistaa henkemme kanssa, että olemme Jumalan lapset. - 2. Epäuskoiset tietävät, missä talossa asuu uskoviaisa, jos tulee hätä, (Koulussa myös lapset osasivat sanoa, olivatko vanhemmat uskossa vi eivät). - 3. Sosiaalinen taso uskonnossa, eli samanlaiset uskovaiset tietävät, että kuulut joukkoon.(muotoilin vähän nykyaikaiseksi)

    • todistus tarvitaan

      Hoitokokousaikana sanottiin, että seurakunnalle pitää jäädä todistus, että pääsisi taivaaseen. Jos tämä todistus puuttui, tila kuolevan kohdalla oli toivoton.

      Nyt jälkeenpäin olen nähnyt, miten semmoisellekin on tämä seurakunnan todistus taivaaseen pääsystä annettu, joka kuolemansa jälkeen on paljastunut pedofiliaa harrastaneeksi saarnamieheksi. Mutta kun on se johtokunnan ja srk:n todistus, se pätee.

    • kuka käsittää

      Siis tilanne näkyy olevan edellleen sama tässähoitokokousasiassa kuinoli aikanaan tuolla itäisessä paratiisissa, että ihmiset todella uskoivat ettei niitä ihmisiä syyttä siperiaan viety, kyllä niissä jokin vihollisen mieli vallitsi, eihän sitä nyt muuten ketään olisi rangaistu !

      Se ei ole leikin asia kun ihmisten mieli vääristyy ja aina pahempi kun kokonaisen hengellisen liikkeen mielelle käy samoin, ja aletaan mummuja itkettää "osuuskaupassa" käymisestä ja väärien" ihmisten puhuttelemisesta !?

      voi surkeuden määrää, kuten tuo pian kymmenen vuotta vanha ketju osoittaa.

      • 10,4

        Kuka sitä todistusta kysyy? Tuleeko Jumalalta ry: lle tämän tästä kysymys "Montako on vuoden kuluessa kuollut ja jäikö todistus"? Ymmärtämätön?


      • Mietin tätä
        10,4 kirjoitti:

        Kuka sitä todistusta kysyy? Tuleeko Jumalalta ry: lle tämän tästä kysymys "Montako on vuoden kuluessa kuollut ja jäikö todistus"? Ymmärtämätön?

        Mistäköhän johtuu, että minä en ole jäänyt noihin hoitokokousvuosiin roikkumaan kiinni, tai niihin vääryyksiin mistä te täällä meuhaatte vuodesta toiseen? Voiskohan olla niin vaikka että olin vasta joku aika sitten saanut parannuksne armon, eikä tuo väärä henki ollut minuun vielä millään tavalla kerinnyt tarttumaan? Vaan iloitsin armosta.


    • ei hs-lainen

      Juu siitä juuri johtuu! Kun teit parannuksen, oli Heikki Saaren väärä henki vallannut koko rauhanyhdistyksen. Joten teit parannuksen Saaren tuomaan henkeen, syntyi siis väärähenkiseksi ja tämä on syy siihen, että viihdyt niin hyvin lahkoporukassa, jossa säännöt aitana säännöstelevät uskomistasi ja elämääsi.

      Et tätä tule ehkä koskaan huomaamaan. Niin, ennen kuin se on kohdallasi myöhäistä! Daavid taisi rukoilla; jo lienen väärällä tiellä, ohjaa minut oikealle tielle. Rukoillaan, että sinullekin tulisi ohjaus Jumalalta.

      • Sanokaa te

        Heikki Saarta en ole koskaan tuntenut. Mutta enpä usko että joku saarelaisuus olisi jokaisen uskovaisen silloisessa siionissani mädättänyt. Mutta miksette te jotka koette hengen yhteyttä täällä keskenänne muodosta ikiomaa seurakuntaa ja nimeä sitä sitten parhaaksi katsomallanne nimellä. Ilmoitatte sitten omista kokoontumisistanne oman hengenheimolaistenne kanssa ja kaippa niihin löytyy joukostanne puhujakin tai jopa puhujia. Ja sitten olette rauhassa omienne keskellä. Minusta tämä tällainen nettiseurakunta on sanonko mistä?


      • Kukistamaton mikä?
        Sanokaa te kirjoitti:

        Heikki Saarta en ole koskaan tuntenut. Mutta enpä usko että joku saarelaisuus olisi jokaisen uskovaisen silloisessa siionissani mädättänyt. Mutta miksette te jotka koette hengen yhteyttä täällä keskenänne muodosta ikiomaa seurakuntaa ja nimeä sitä sitten parhaaksi katsomallanne nimellä. Ilmoitatte sitten omista kokoontumisistanne oman hengenheimolaistenne kanssa ja kaippa niihin löytyy joukostanne puhujakin tai jopa puhujia. Ja sitten olette rauhassa omienne keskellä. Minusta tämä tällainen nettiseurakunta on sanonko mistä?

        Heino1 on näköjään aloittanut tämän keskustelun. Olenko oikeassa, että hän oli aikoinaan vl puhuja? Onkohan hänen saarnojansa missään tallennettuna? Olisi mielenkiintoista lukea, millaisia ne olivat.


      • iltapäiväseurat
        Sanokaa te kirjoitti:

        Heikki Saarta en ole koskaan tuntenut. Mutta enpä usko että joku saarelaisuus olisi jokaisen uskovaisen silloisessa siionissani mädättänyt. Mutta miksette te jotka koette hengen yhteyttä täällä keskenänne muodosta ikiomaa seurakuntaa ja nimeä sitä sitten parhaaksi katsomallanne nimellä. Ilmoitatte sitten omista kokoontumisistanne oman hengenheimolaistenne kanssa ja kaippa niihin löytyy joukostanne puhujakin tai jopa puhujia. Ja sitten olette rauhassa omienne keskellä. Minusta tämä tällainen nettiseurakunta on sanonko mistä?

        Vai että ei "saarelaisuus olisi jokaisen uskovaisen silloisessa siionissani mädättänyt".

        Tuohon sanon, että koko vl-porukaa lankesi kollektiivisesti henkisyntioppiin, ja se kollektiivinen lankeemus on verrattavissa siihen, miten Israelin kansa vaeltaessaan egyptin orjuudesta kohti luvattua maata lankesi ensimmäisen käskyn rikkomiseen rakentaessaan itselleen kultaien vasikan jumalakseen, jota jumalanaan palvoivat sillä aikaa, kun odottivat Mooseksen paluuta Siinain vuorilta, minne Mooses oli noussut kesksutellakseen Jumalan kanssa.

        Niin kuin Israelin kansa siinain vuorten juurella rikkoi toisen Mooseksen kirjan luvussa 32 kerrotulla tavalla ensimmäsitä käskyä palvoessaan kultaista vasikkaa jumalanaan, korotettiin vl-liikkeessä Heikki Saari henkisyntioppeineen jumalan asemaan ja palvonnan kohteeksi 1970-luvulla, mistä kollektiivisesta lankeemuksesta koko liikkeellä on parannus vielä tekemättä.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kultainen_vasikka


      • 15 + 1
        Kukistamaton mikä? kirjoitti:

        Heino1 on näköjään aloittanut tämän keskustelun. Olenko oikeassa, että hän oli aikoinaan vl puhuja? Onkohan hänen saarnojansa missään tallennettuna? Olisi mielenkiintoista lukea, millaisia ne olivat.

        Heino on täällä itse kertonut, että hänet asetettiin puhujaksi 1973 ja parin vuoden päästä puhekieltoon. Heino kirjoitti tuolloin muistaakseni ainakin Lasten Siioniin ja jos oikein muistan, niin myös Siionin Lähetyslehteen, mahdolisesti Heino kirjoitti 1970-luvun alkupuolella myös muihinkin SRK:n julkaisuihin.

        On musitettava, että Heikki Saari oli tuolloin Heinon kirjoittaessa SRK:n lehtiin myös SRK:n julkaisuneuvioston jäsen sen lisäksi, että Saari oli myös SRK:n johtokunnan ja sen keskuudestaan valitseman työvaliokunnan jäsen.

        Tässä linkki jossa heino itse kertoo.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/1630382


      • Aivan sama
        iltapäiväseurat kirjoitti:

        Vai että ei "saarelaisuus olisi jokaisen uskovaisen silloisessa siionissani mädättänyt".

        Tuohon sanon, että koko vl-porukaa lankesi kollektiivisesti henkisyntioppiin, ja se kollektiivinen lankeemus on verrattavissa siihen, miten Israelin kansa vaeltaessaan egyptin orjuudesta kohti luvattua maata lankesi ensimmäisen käskyn rikkomiseen rakentaessaan itselleen kultaien vasikan jumalakseen, jota jumalanaan palvoivat sillä aikaa, kun odottivat Mooseksen paluuta Siinain vuorilta, minne Mooses oli noussut kesksutellakseen Jumalan kanssa.

        Niin kuin Israelin kansa siinain vuorten juurella rikkoi toisen Mooseksen kirjan luvussa 32 kerrotulla tavalla ensimmäsitä käskyä palvoessaan kultaista vasikkaa jumalanaan, korotettiin vl-liikkeessä Heikki Saari henkisyntioppeineen jumalan asemaan ja palvonnan kohteeksi 1970-luvulla, mistä kollektiivisesta lankeemuksesta koko liikkeellä on parannus vielä tekemättä.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kultainen_vasikka

        Seurapuheissa joita olen saanut kuunnella vuodesta -70 lähtien en ole ikinä huomannut että saarnat olisivat jotenkin muuttuneet vuosien varrella tähän päivään saakka. Ainoastaan te poispoikenneet ja vaativalla mielellä kirjoittelevat ovat kumma joukko ja teidän kirjoituksenne ruokkivat niitä jotka ovat samassa henkessä, mutta ilmeisesti te ette tapaa muualla kuin täällä foorumilla. Tämäkö on nyt teidän nettiseurapaikkanne sitten?


      • Miten tuo nyt on

        Jos muistan oikein lukemani, niin Heino ei ole koskaan ymmärtänyt henki-parannuksia, eli hän on vanhoillislestadiolainen eikä SRK-lestadiolainen.


    • Epätietone

      Mikähän on perustelu tälle "seurakunnalle jäi todistus xx-sieluntilasta" tuleeko tämä jostain raamatusta? Joku vanhoilinen voisi vastata mistä tämä sanonta tulee?

    • lkjhgfd

      Hei, kumpaa sinä jumaloit, Paavalia vai Jeesusta?

      Paavali oli saatanaa palveleva rikollinen:
      1.Korinttolaiskirje:
      15:9 Sillä minä olen apostoleista halvin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa.
      2 Korinttolaiskirje 12:
      7 Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.
      8 Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta.

      Paavali ei raamatun mukaan saanut eroa saatanasta.

      1.Korinttolaiskirje:
      15:9 Sillä minä olen apostoleista halvin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa.
      Paavali tapatti Jeesuksen oppeja seuranneen kilpailijansa:
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Pyhä_Stefanos

      jne

      Entäs nämä "pikku Maija" juttunne, kenen opin rikolliset oli asialla?
      http://freepathways.wordpress.com/maijan-tarina/

      Rikkomalla yhtäkään Suomen Perustuslain 1§ > 10§ ei ole LAILLINEN 11§ uskonnollinen uskonvapaudesta nauttiva järjestö vaan on laiton ja usein selvää rikollisuutta.
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731
      Finlex / Oikeusministeriö ja Edita Publishing

      opetatte vaikka ette ymmärrä:
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/uskontunnustus.html
      'Meillä ei ole järkeä. Meillä ei ole ymmärrystä. Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia. Olemme syntisiä; Järkemme ei voi käsittää Jumalaa'
      HUOM! Lukekaa tarkkaan sivun nuoli > linkkien sivujen tiedotkin!

      Jeesuksella on asiaa teille:
      Matt.25:41 "Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen."

    • kjnhbg

      Heino1_lle:

      et edes tätä Jeesuksen antamaa käskyä usko niin olet ilmeisesti Paavalin kanssa samaa saatanaa palveleva eksyttäjä:
      Markuksen evankeliumi:
      16:15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille."
      Jumalan ja Jeesuksen evankeliumia on vielä raamatussa jäljellä, tosin osittain väärennettyinä:
      -Matteuksen evankeliumista
      -Markuksen evankeliumista
      -Luukkaan evankeliumista
      -Johanneksen evankeliumista

      Kuka sinustakin teki tällainsen;
      Matteus 23:15 "Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te
      kierrätte meret ja mantereet tehdäksenne yhden käännynnäisen; ja
      kun joku on siksi tullut, niin teette hänestä helvetin lapsen, kahta
      vertaa pahemman, kuin te itse olette!"

      jos sinussa on hitunenkaan ihmsyyttä, niin lopeta saatana palvelevien opeilla opettamasta ihmisiä Jumalan, Jeesuksen ja Pyhän Hengen Nimissä.
      Kuulut niinhin eksyttäjiin, jotka uskoo, että satoja miljoonia ihmisiä, pikku lapsiakin tappaneen, tapattaneen, raiskanneen jne rikollisuus on Jumalan ja Jeesuksen syytä!

      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/uskontunnustus.html
      'Meillä ei ole järkeä. Meillä ei ole ymmärrystä. Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia. Olemme syntisiä; Järkemme ei voi käsittää Jumalaa.'

      Tuollaiseksi ei kukaan synny, vaan tuollaiseksi aivopestään... olet yksi uhreista.

      PALVELE sitä saatanaa sen omilla opeilla ja jätä Jumala, Jeesus ja Pyhä Henki Heille kuuluvaan kunniaan!
      OK?

    • vappu, valpuri

      Voi sinua raukkaa; kjnhbg! Mistähän saisit apua! Onkohan terveyskeskus auki? Ei mutta päivystys, päivystys ottaa sinut ja hoitaa, ainakin antaa ensiavun! Otappa päivystykseen yhteys ennen kuin on myöhäistä. Hyvää sairaslomaa ja vappua!

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      125
      2058
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      245
      1836
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      59
      1423
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      113
      1281
    5. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1238
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      104
      1095
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      950
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      907
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      847
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      821
    Aihe