AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

/   /  /  / Viiltely..?
16 Vastausta 2 752 Lukukertaa

Viiltely..?

hei..
Ajattelin kysyä, että mitä tehdä kun kaveri viiltelee? Hän ei halua apua eikä mitään.. vain yksin. Tämä on varmaan kaikista tavallisin tapaus viiltelyn suhteen ihmisissä. Ei halua apua eikä muiden huolehtimista. Kuitenkin he haluavat että muut tietävät viiltelystä. Ehkä hän haluaakin apua.. muttei osaa/pysty pyytämään sitä.
Minä ne osaa auttaa.. siksi kysynkin teiltä.. vai pitäisikö kenties soittaa jonnekkin ja kysyä sieltä apua? Tämä on todella vakavaa.. jatkunut jo kauan.. apua..

täällä!!!

KÄY KATTOMASSA
SUOMI24:N KESKUSTELUSTA ->
NUORET ->
PULINAT ->
SALKKARIT PAHA ESIMERKKI!!!

neuvo

Se on vakavaa. Kaverillasi on todella paha olla ja hän voi olla vaaraksi itselleen, joka tapauksessa viiltely on avunpyyntö, vaikka hän ei sitä itse edes tajuaisi. Kyllä sinustakin on apua pysymällä hänen rinnallaan ja kuuntelemalla jos haluaa puhua. Jos ei halua puhua, niin tärkeää on että on kuitenkin olemassa ystävä eikä jätetä yksin. Vaikka sinusta tuntuu ettei siitä ole apua niin on iso merkitys kuitenkin.

Voit käydä puhumassa asiasta vaikka yksin esim perheneuvolassa tai vastaavassa, tai mennä mieluiten yhdessä kaverin kanssa.

niin

Parasta olisi ehkä keskustella ystäväsi kanssa miksi hän viiltelee. Ehkä hän haluaa nimenomaan kavereiltaan apua, kenties huomiota. Minkä ikäinen ystäväsi on? Teineillä viiltelystä on tullut valitettavasti jonkinlainen muoti-ilmiö. On siis vaikea erottaa tällaiset itsemurhasta noin vain ilmiönä innostuneet tapaukset aidosti masentuneista ihmisistä. Mikäli tässä on kyse vain jonkinlaisesta näyttämisenhalusta suosittelen oikeasti haukkumaan kaverisi pystyyn. Tällöin sinun pitää olla tietysti varma siitä ettei ystäväsi oikeasti kärsi ahdistuksesta, mielenterveysongelmista tms.
Ongelma syntyy siinä vaiheessa kun viiltelyyn jää koukkuun, sillä kipu ja veren näkeminen aiheuttaa yllättävän monille hyvänolontunteen.
Puhu ystäväsi kanssa ja keskustele hänen elämäntilanteestaan mutta muista olla kriittinen, kaikkea ei pidä uskoa.

Ehdotan..

... että terveyskeskuksen kautta lähete mielenterveystoimistoon. sinne vähän juttelemaan ennen kuin on liian myöhäistä. Nuorisoasemakin voi auttaa, riippuen siitä missä asut.

Tässä on...

Moi!!
Sun kannatas.. Ootekste vielläkoulussa??Jos ootte niin kandes puhua sinun terkarin kanssa mutta sanoo sen asian varovaisesti.Pyydä terkarin että se kutsuisi sun ystävän tarkistuksen tai ihan mihin vaan juttun ja sitten terkari kysyy siltä että onko kaikki hyviin ja onko kotona kaikki hyviin jne.
Mutta jos se terkari juttu ei ole mahdolista niin sun kandes olla ylensä ystävän lähellä käykä leffassa kattomasssa joku komedia ja jotain sinne päin.Jos ystäväsi haluaa puhua sun kanssa niin kuuntele häntä.Muista jos sun ystäväpuhuu sulle vaikka tunnin niin sä puhuut tai kysyyt siitä 10min

hohhoi.

avunhuudot ja hohhoi sanon minä. tiedän mistä puhun, olen nähnyt täriseviä naarmuisia käsiä, rintakehiä ja jalkoja. viillellyt itseäni vuosia. joskus raaputtelemalla, joskus kynnet riittävät. niilläkin saa verta vuotamaan. joskus käytän veistä.
avunhuudot on joku lukionykköspsykologiankurssin pohjalta tehty yhtä heikko päätelmä kuin se että pelko johtuu kateudesta. jos hän ei halua apua, voit itse päättää uskotko vai et. tietysti on mahdollista että sillä halutaan kääntää itseensä huomio ja yritetään vastustella siinä sitten;"en haluu mitään apua". samaan tyyliin kuin ala-asteella taitavimmin piirtävä tyttö väittää kivikovaan työnsä olevan AIVAN HUONO, jotta muut kannustaisivat ja kehuisivat. egonpönkitystä. tapauskohtaista luonnollisesti.
terveydenhoitajan kutsuminen hätiin on koomista. ketään ei voi "pelastaa" ellei itse halua. niin.

teiniangsti...

Vai että paha olla? Teiniangsti sanon minä. Miksiköhän ystäväsi esittelee omia tekosiaan muille niin innokaasti, jos ei kerran halua apua. En sano, että kaikki tämäntyyppiset tapaukset olisivat jollakin tavoin vähäpitoisia. Mutta usko pois, teinien temppuilua.

KÄSKE HÄNEN lopettaa

salkkareitten katselu

Hei, HALOO

Kaikki varmaan viiltelee itteensä just sen takia että salkkareitten inkakin teki niin.
Kukaan ei varmaan koskaan ole ennen tajunnut viiltelyn olevan JOTAIN ennenkuin Inka viilteli itteensä.

Mä en ainakaan halua että kukaan kyselee multa perheestä, ystävistä, kaikesta. Mä viiltelen itteeni ja koitan pitää sen omana tietonani. Kaikki ei kulje hihat ylhäällä näyttelemässä, että hey, mulla on ongelma!

Vitun ääliö

Kannattaa muuten kannustaa toisia JUURI NOIN.
Veri on kivaa ja... kaunista.
Mut ei kannata viillellä. Sairasta.
Itsekin viiltelen ja tässä yritän saada apua ennenkun mielessäni taas vilkahtaa itsari.. en ole mistään viellä saanut apua en pysty puhumaan siittä kellekkään, vanhenpani eivät saa tietää!
Mä itsekin viiltelen, ja mun ystävät haluis et meen kuraattorille tai jollekkin terveydenhoitajalle puhumaan.. Mulla on varmaan masennus ja anoreksiakin kaiken ton paskan lisäks, enkä kyl todellakaan halua mennä puhumaan niistä millekkää ventovieraalle joka kuitenki heittää mut heti jonnekki sairaalahoitoon..
Oon myöskin miettiny itsemurhaa ja viiltelyarvet on muuttunu koko ajan syvemmiks, enkä tiedä mitä tehdä!! Ja vanhemmille nyt viimeseksi oon kertomassa näistä asioista :s
Mä viiltelen ja mul on viel sen lisäks varmaa anoreksia tai bulimia.Oon harkinnu itsemurhaaki. Mun yks kaveri tietää et mä viiltelen enkä syö mitää mut se vaa sanoo et se ei oo mun kaveri jos mä viel viiltelen. Se vaa pahentaa asioit ja sit viiltelen lisää. Olisin tosi kiitollinen jos se kertois siit vaikka kouluterveydenhoitajalle ta jollekki muulle mut en mä sitä pysty sille sanoo. Joten jos teiän joku kaveri viiltelee nii siit pitää kertoo jollekki koska monet haluu oikeesti apuu vaik ei sitä suoraa sanokkaa.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10152794

Jos sinä Rakas avaat tuon linkin, et voi sielunlaissa koskaan kuolla.
Itse olen itsetuhoinen eli viiltelen vaikka ollu sairaalahoidossa ja syön masennuslääkeitä mutta ei ne mihinkään auta! Masennus testi näytti 50 .. mä oon koukussa viiltelyyn ja vereen. Miten mä voin koskaan parantuakkaan ku en ees ymmärrä mitä pahaa viiltelyssä on? Mun mielestä kukin tehkööt itselleen mitä lystää nimittäin ei se kuulu muille! Muutenki, ketä kiinnostaa jos esim. Mä viiltelen? Ketä se liikuttaa?
On niitä huonompiakin harrastuksia kuin viiltely.

Viina, huumeet ja tupakka. Itsensä lihottaminen sairaaksi. Tatuoinnit, lävistykset ja implantit. Rasvaimut, silikoonit tisseihin huuliin ja ties minne, botoxilla kasvolihasten halvaannuttaminen.

Viiltelystä seuraa arpia. Ei ne ainakaan kauniimmaksi tee. Haavat voi tulehtua. Pahimmassa tapauksessa joudut lihansyöjäbakteerin ruoaksi.

Yritä löytää joku vähemmän vahingollinen harrastus josta saa mielihyvää. Pieksä itseäsi vaikka remmillä jos et muuta keksi.

Ehjä terve iho on suoja mikrobeja vastaan.
 /   /  /  / Viiltely..?

Keskusteluhaku

Laaja haku

Facebookissa suositeltua