Kiima-aika

että mitenkä?

Useimmilla muilla eläimillä on kiima-aika, jolloin naaraat ovat valmiita paritteluun ja raskaaksitulemiseen. Muina aikoina parittelua ei esiinny eivätkä urokset ole kiinnostuneita yrittämäänkään.

Naisilla ei liene erityistä kiima-aikaa tai sitten he ovat aina tietynasteisessa kiimassa ainakin hedelmällisessä iässään. Mutta miten on lähisukulaistemme laita, vaikkapa simpanssien? Ja onko muilla elukoilla kuukautiskiertoa?

3

1306

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Simpanssilla on kyllä ihan tietyt n. 10 päivää kestävät kiima-ajat, jotka näkee takamuksen paisumisesta, ja ne sijoittuvat kuukautisten väliin. Koska simpanssin kuukautissykli on reilun kuukauden mittainen, kiima-aikoja mahtuu vuoteen about kymmenen.

      Bonobo on enemmän ihmismäinen tässäkin kohtaa, koska kiima-aika on venynyt melkein koko kuukautisten väliseksi ajaksi ja naaras on valmis parittelemaan koska vaan. Ihmisellä on sitten tämän kehityksen huippuna kadonneet sekä kiiman fyysiset merkit että varsinainen kiimakäytös kokonaan. Toki ihmisnaisellakin on vielä se tietty hedelmöittymiseen sopiva aikansa, mutta sitä ei mistään näe.

      Kuukautiset sinänsä ovat pelkästään meidän ihmisapinoiden "riemu", muilla eläimillä sitä vaivaa ei ole. Ilmeisesti se liittyy siihen, että muutaman selkeän kiima-ajan sijaan ovulaatioita tulee ja menee ympäri vuoden melkein kuukausittain.

      Muista eläimistä delfiineillä on ihan tietty kiima-aika kerran vuodessa, mutta siitä huolimatta ne kyllä parittelevat ympäri vuoden. Ilmeisesti kyseessä on samanlainen seksi huvin vuoksi kuin ihmisellä.

      • Rva Mikälie

        >Kuukautiset sinänsä ovat pelkästään meidän ihmisapinoiden "riemu", muilla eläimillä sitä vaivaa ei ole.

        Olen kuullut että apinoilla on kuukautiset ja ne saattavat veren nähdessään pyyhkäistä sen lehdellä.

        Lisäksi kissapedoilla esiintyy ainakin kotikissalla sellainen ilmiö että kuukautiset tulevat samaan aikaan kuin kiima. Olen yhden narttukissani jäljiltä nähnyt veriläntin sohvassa, yleensä niitä ei pääse näkemään kun narttu nuolee ahteriaan aika tiiviisti.

        Parittelussa kotikissan munasolu irtoaa vasta kun uroksen suomumainen siitin poistuessaan kissan vaginasta irroittaa sen. (Onko kissalla vagina vai onko niiden putkille eri nimitys, en tiedä.) Tämä sama ilmiö on myös tiikereillä, mutta ei ehkä kaikilla kissapedoilla.

        Naaras sitten läppäisee parittelun päätteeksi urosta juuri sen takia että se suuttui siitä että sitä sattui.


      • Rva Mikälie
        Rva Mikälie kirjoitti:

        >Kuukautiset sinänsä ovat pelkästään meidän ihmisapinoiden "riemu", muilla eläimillä sitä vaivaa ei ole.

        Olen kuullut että apinoilla on kuukautiset ja ne saattavat veren nähdessään pyyhkäistä sen lehdellä.

        Lisäksi kissapedoilla esiintyy ainakin kotikissalla sellainen ilmiö että kuukautiset tulevat samaan aikaan kuin kiima. Olen yhden narttukissani jäljiltä nähnyt veriläntin sohvassa, yleensä niitä ei pääse näkemään kun narttu nuolee ahteriaan aika tiiviisti.

        Parittelussa kotikissan munasolu irtoaa vasta kun uroksen suomumainen siitin poistuessaan kissan vaginasta irroittaa sen. (Onko kissalla vagina vai onko niiden putkille eri nimitys, en tiedä.) Tämä sama ilmiö on myös tiikereillä, mutta ei ehkä kaikilla kissapedoilla.

        Naaras sitten läppäisee parittelun päätteeksi urosta juuri sen takia että se suuttui siitä että sitä sattui.

        Siis olihan sinulla ne ihmisapinat siinä, mitä lie sekoilin ja niistä höpisin, kissoista piti puhumani.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Savonlinnassa machete hyökkäys!

      Myös kirvestä käytetty lyömäaseena......näin se Savonlinnakin rikastui...
      Maailman menoa
      133
      1778
    2. Jos sinua kiinnostaa nainen

      tai olet miettinyt, niin ei minulla ole ollut ketään. Olen viettänyt hiljaista ja yksinäistä elämää. En ole "käynyt nais
      Ikävä
      57
      1421
    3. Suoraan Sinulle

      En usko välttämättä mihinkään sielunkumppanuuteen tai muuhun maagiseen voimaan, mutta sinussa olen silti nähnyt jotain,
      Ikävä
      49
      1159
    4. Mikä siinä sun kaivatussasi on niin

      erityistä muihin verrattuna? 🙋‍♂️
      Ikävä
      82
      1036
    5. Apokryfikirjat: mitä "kielletyt kirjat" kätkevät sisäänsä?

      Itämaiset palstat eivät ole Raamatun tai kristinuskon asialla, mutta koska meitä häiritään täällä, meidän on puhuttava a
      Hindulaisuus
      371
      881
    6. Miksi toisille löytyy kumppani, mutta joillekin ei?

      Usein ihmettelee, miten helppoa joillekin on löytää seuraa. Jo nuoresta asti on kumppani vierellä ja jos tulee ero, vaih
      Sinkut
      126
      758
    7. Niin siinä kävi

      Mä ihastuin suhun. Kukapa ei? Olisi pitänyt kuunnella sisäistä naisen vaistoa, etten takuulla ollut ainut. Kuulin sattum
      Ikävä
      41
      727
    8. aa eli nyt tajuan..

      eli siis pitkä-aikainen vaikeus parisuhteen saamisesta johtuu omalta kohdaltani alhaisesta yhteiskunnallisesta asemasta.
      Sinkut
      117
      685
    9. Mikähän auttaisi kun kuIIi

      Seisoo kun lipputanko. PaIIien sitominen antaa voimakkaan orkun mikä jeesaa himoja hetkeksi, mutta se panetus tulee pian
      Ikävä
      69
      673
    10. Mitä siellä tapahtuu?

      Mitä ihmettä? Joku hyökkäys?
      Savonlinna
      17
      671
    Aihe