Kuinka pitkään VOI valvoa?

awake-stayer

Hei,

Sain tänään "loistavan" idean. Ajattelin tieteen nimissä alkaa selvittämään, että kuinka kauan voi olla nukkumatta ,kuintenkaan itseään vaarantamatta.

Tieteen ollessa empirististä sitähän pitää loppujen lopuksi tarkan suunnittelun jälkeen kokeilla.

Mutta siis. Ajattelin että täällä tavoitan ihmisiä aiheesta ja kysynkin seuraavaa..

1) Kuinka pitkään olet pisimmillään valvonut (yhtä soittoa) ?

2) Millainen olotila ennen kuin menit nukkumaan oli?

3) Mitenkä vakava tilapäinen unen puute vaikuttaa elimistöön? (tämä on siksi, jos joku sattuisi tietämään)

Kiitos :)

222

79323

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jökjöljklö

      "1) Kuinka pitkään olet pisimmillään valvonut (yhtä soittoa) ? "
      Pari vuorokautta.

      "2) Millainen olotila ennen kuin menit nukkumaan oli? "
      En pystynyt keskittymään mihinkään. En pystynyt seuraamaan ihmisten keskustelua. Tuijottelin seiniä.

      "3) Mitenkä vakava tilapäinen unen puute vaikuttaa elimistöön?"

      "Unen puute heikentää ihmisen kognitiivista suorituskykyä, ja eläimillä
      pitkittyneen unen puutteen on havaittu voivan johtaa kuolemaan"
      http://savotta.helsinki.fi/halvi/tiedotus/lehti.nsf/e1e392ad852e72f5c225680000404fa8/4c962732e1867998c22572900038d9c5?OpenDocument

      "Aivot kokevat unen puutteen uhkatekijäksi, joka laukaisee samanlaisen puolustusreaktion kuin stressi ja tulehdukset."
      http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=2632/news_db=web_lehti2006/type=1

      • Anonyymi

        1. 4 vuorokautta ku ostettiin salaa pelkkää kofeiinia ja pistettiin pari ruokalusikallista kahviin

        2. Väsynyt, pyörtyilin, tärisi kaikki raajat, hallusinaatiot ja näkyi kaikki sumeana


        3. Ite nukuin sit sen jälkeen noin vuorokauden ja oli taas normaali olo jos pieni tärinä siitä kofeiinista jätetään pois


      • Anonyymi

        Nyt lomalla menossa 3 vrk ilman unta?😡


      • Anonyymi

        Älä selitä JOS ET TIEDÄ😡


      • Anonyymi

        no tää


    • krooh pyyh

      1) 4 vrk.

      2) Väsynyt.

      3) Muutaman tunnin tirsat jo virkistää elimistöä. Ei kai tilapäisestä unenpuutteesta haittaa. Kyllä se 6-10 tuntia vaati päivittäin unta ihminen.

      • >>>>>>...

        28h on oma ennätys.

        Olen kuullu että kokaainin voimalla voi hillua 2 viikkoo, mut et sen jälkeen on sitten kirjaimellisesti kuoleman väsynyt.


    • rekisteröitymätön***

      Unenpuutetta ja valvomista on tutkittu paljon. Uni on kiehtonut ihmisiä aina, valvomista on pidetty henkistävänä tilana, unenriistoa käytetään kidutukseen. Nykytiede on hyvin kiinnostunut pitkään jatkuvasta liian vähäisestä unesta, koska nykymaailmassa yhä useammat nukkuvat liian vähän työelämän paineen ja liiallisten virikkeiden takia.

      Pisinpään on valvottu 11 vuorokautta putkeen.
      TOSIN: jossain vaiheessa aivot alkavat ottaa mikrounia, eli nukkuvat hyvin lyhyitä aikoja. Jos nämä mikrounet estetään (esim. aivokuvauksen avulla havaitaan alkava uni ja kivulla tai muulla stimulaatiolla pakotetaan aivot pysymään hereillä) aivot vain sulkeutuvat.


      Oma valvomisennätykseni on pari vuorokautta. Olin tosin masennuksen takia tilassa, jota ei voi kauhean normaaliksi sanoa muutenkaan, eli en osaa kertoa, miten olo poikkeasi tavallisesta.


      Jotain yleistä löpinää aiheesta löydät esim. täältä:
      http://en.wikipedia.org/wiki/Sleep_deprivation

      sleep deprivation - haulla löydät tietoa siitä, mitä uniriisto ihmiskeholle tekee niin lyhytaikaisesti kuin pitkällä tähtäimellä.

    • Nwofrl

      Lääketieteen historia tuntee tapauksen jossa Jenkkilässä mainitsemasi asiaa kokeiltiin; tiede-projekti. (High-school.)
      Sälli kellotti 11pv. nukkui 15h, ja seuraavana 11h. Oli kuin mitään ei olisi tapahtunut.
      Vähän erikoista. Lääkärit innostuivat vasta loppu metreillä ja pitivät huolen että kaveri ei kupsahda.
      Tällä hetkellä tiedetään että ihmisen pitää nukkua myös sisäelintensä tähden; sydän, maksa, munuaiset jne. tarvitsevat lepoa päivän mittelöistä.
      Että vedä unta kuuppaan vaan, ei ole mitään hyötyä kokeilla.

    • nukuttaajälleeeeeeeeeen

      Kerran tuli valvottua 72h putkeen parin kaverin kanssa. Tämä aika meni siis leffojen katseluun, syömiseen sekä videopelejen pelaamiseen. Nyt kun ajattelee niin on sitä nuorena ollut hölmö.

      Toinen pitkä väli oli armeijassa, 52h leirillä. Kipinävuorot meni niin loistavasti, että ei jäänyt aikaa nukkumiseen. Tämä oli itseasiassa paljon pahempi koettelemus kuin ensimmäinen, sillä tuosta 52 tunnista suuri osa oli liikuntaa. Ei siinä lopputunneilla tajunnut mitään ja nukahteli aina kun marssi pysähtyi.

    • Nukkuukko

      Itse olen 4½ vuorokautta valvonut yhtä soittoa, ravintona pelkkä kahvi ja tupakki.
      Pari ekää päivää menee ihan hyvin mutta sitten olo onkin kuin olis täydellisen sekaisin ymmärrystä vailla..
      Vika päivä-nukkumaan kolmelta yöllä ja ylös kuudelta aamulla, sitten normi päivä rytmi.
      En suosittele kokeilemaan!!

      • tomfool76

        Itse oon muutaman kerran valvonut noin 4vrk. Sen ajan oon kuluttanut lähinnä tietokoneen ja tv:n parissa. Silloin tosin takana on ollut monien päivien ryyppyputki. Sitä kun on itsensä useana perättäisenä päivänä nukuttanut itsensä parilla 0,7 litran viskipullolla tai 5-6 viinipullolla, ni kun alkaa yrittää selvin päin nukkumaan aivot tahtoo käydä ylikierroksilla, kun ne on tottuneet valvomaan ilmankin alkoholin "sammutusvaikutusta. En valvonut pakosta, vaan kun ei vaan nukuttanut, niin sängyssä makaaminen tuntui ajan haaskaukselta. Kyllä mä sitten taas joskus oon myös nukkunut enemmän kuin ihmiset yleensä. Mut kyllä se tosiasia on että kahdenkin tunnen unet auttaa jo paljon, vaikka herääminen voi hankalaa ollakin.
        Itse nukun silloin kun nukuttaa. Tietysti sängyssä makaaminen silmät kiinni tekee hyvää silmille, vaikka ei nukuttaisikaan. Itsellä ainakin kova valvomisputki tuntuu juuri silmissä. Niin ja sanottakoon vielä että valvomiseen en ole tarvinnut kofeiinia (kahvia, teetä) vahvempaa piristettä.


      • hebuzka86

        Tähän voin itse kans sanoa saman, pelkällä kahvilla ja tupakalla valvoin katsellen elokuvia. Yli neljä vuorokautta teki mulle aika pahat, näin omia, kuulin omia, en tiennyt niinku mistään mitään. Aivot ei toiminu, niinku ei mikään muukaan.


      • Anonyymi
        tomfool76 kirjoitti:

        Itse oon muutaman kerran valvonut noin 4vrk. Sen ajan oon kuluttanut lähinnä tietokoneen ja tv:n parissa. Silloin tosin takana on ollut monien päivien ryyppyputki. Sitä kun on itsensä useana perättäisenä päivänä nukuttanut itsensä parilla 0,7 litran viskipullolla tai 5-6 viinipullolla, ni kun alkaa yrittää selvin päin nukkumaan aivot tahtoo käydä ylikierroksilla, kun ne on tottuneet valvomaan ilmankin alkoholin "sammutusvaikutusta. En valvonut pakosta, vaan kun ei vaan nukuttanut, niin sängyssä makaaminen tuntui ajan haaskaukselta. Kyllä mä sitten taas joskus oon myös nukkunut enemmän kuin ihmiset yleensä. Mut kyllä se tosiasia on että kahdenkin tunnen unet auttaa jo paljon, vaikka herääminen voi hankalaa ollakin.
        Itse nukun silloin kun nukuttaa. Tietysti sängyssä makaaminen silmät kiinni tekee hyvää silmille, vaikka ei nukuttaisikaan. Itsellä ainakin kova valvomisputki tuntuu juuri silmissä. Niin ja sanottakoon vielä että valvomiseen en ole tarvinnut kofeiinia (kahvia, teetä) vahvempaa piristettä.

        Vai että 5-6 pulloa viiniä? Juotko markettien 5,5% viiniä? Nimittäin jos ihan oikeaa, Alkossa myytävää viiniä lipität sen 6 pulloa niin et todellakaan valvo sen jälkeen. Semmoset vähän reilu 30 annosta alkoholia. Ei se tee susta kovaa jätkää kmettä liiotteittelet puolella lisää.


      • Anonyymi
        hebuzka86 kirjoitti:

        Tähän voin itse kans sanoa saman, pelkällä kahvilla ja tupakalla valvoin katsellen elokuvia. Yli neljä vuorokautta teki mulle aika pahat, näin omia, kuulin omia, en tiennyt niinku mistään mitään. Aivot ei toiminu, niinku ei mikään muukaan.

        Minä valvoin viisi yötä putkeen ja aloin kuulemaan ääniä ja näkemään harhoja esim koivuissa banaaneja ja kuusissa värillisiä pallukoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai että 5-6 pulloa viiniä? Juotko markettien 5,5% viiniä? Nimittäin jos ihan oikeaa, Alkossa myytävää viiniä lipität sen 6 pulloa niin et todellakaan valvo sen jälkeen. Semmoset vähän reilu 30 annosta alkoholia. Ei se tee susta kovaa jätkää kmettä liiotteittelet puolella lisää.

        Se et sä et pysty siihen ei tarkota etteikö joku muu vois hyvinki kiskoo tommosen 30 annosta? Kyl mäki my heittämällä voin illas vetää kopan kaljaa ni mitä se on, 24 annosta? :D mees ny poika nukkuu siit sit


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se et sä et pysty siihen ei tarkota etteikö joku muu vois hyvinki kiskoo tommosen 30 annosta? Kyl mäki my heittämällä voin illas vetää kopan kaljaa ni mitä se on, 24 annosta? :D mees ny poika nukkuu siit sit

        En ole kyseisen tekstin kirjoittaja johon vastaat, mutta et sinäkään kauhean ikäiseltä vaikuta kirjoittamistavan perusteella. :)


    • Tapiiiri

      Muistan kans joskus lukeneeni et joku tyyppi oli kokeillut kuinka kauan sitä pystyykään valvomaan. En kyllä muista kauanko oli valvonut, mutta loppujen lopuksi ei pystynyt enää nukkumaan ja kuoli.

      • hejsioduf

        Sen minä uskon. Vuorokaus valvottuna takana ja tuntuis että jaksais juosta maratonin kaks kertaa putkeen mutta tuntuis että uni ei tulis mitenkään.
        Mut kyl mä selviän tästä.


    • nuoruudessa...

      tuli valvottua 62 tuntia putkeen. Loppuaika tästä meni aivan "järjettömissä jutuissa". Tarkoitan siis, että puheistani ei kukaan saanut varmaan mitään selkoa.

      Kaiken kukkuraksi, kun olisi pitänyt rueta nukkumaan, niin unta ei tullut. Pyöriskelin sängyssä parisen tuntia ennen kuin simmahdin.

      Nukuin tämän jälkeen suurinpiirtein 10 tuntia eikä olo seuraavana päivänä ollut mitenkään kovin erikoinen, ehkä aamu oli vähän "pöhnäisempi".

      En kuitenkaan suosittelisi kokeilemaan kuinka pitkään voi valvoa, koska ei ihmistä ole tarkoitettu vetämään itseään tällaisiin äärirajoihin. Joudun joskus osittain pakosta valvomaan 36 tuntia putkeen ja tästä autolla ajoa vajaa 10 tuntia. Ei mitenkään ruusuinen kokemus sekään! Vaikka en kärsi autolla ajaessa väsymyksestä siten, että luomeni painuisivat kiinni yms., alkaa aivot tekemään kepposia. Jokin kaatuneen puun ilmaan sojottavat juuret näyttävät kaukaa hirven sarvilta jne., jne.

      • vittu1

        olen valvonnut 15h nyt ja aion jatkaa valvomistani ensi vuoden puolelle....... Tunnen yhden kaverin joka o valvonu 60 tuntia........


      • Anonyymi
        vittu1 kirjoitti:

        olen valvonnut 15h nyt ja aion jatkaa valvomistani ensi vuoden puolelle....... Tunnen yhden kaverin joka o valvonu 60 tuntia........

        Ite ollut täs ny 58h hereil putkee vittu mikä olo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ite ollut täs ny 58h hereil putkee vittu mikä olo

        Itel 62h :D Vitun mania


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itel 62h :D Vitun mania

        Fixut tääl kommentoimassa 15v vanhaan palstaan xD


    • Hagel82

      Ollessani intissä Vekaranjärvellä pukattii päiväohjelmaan ykskaks päivän maastoharjoitusten jälkeen yönyliharjoitus eräänä päivänä syyskuussa 2003. Tavoitteena oli oppia pystyttämään ja purkamaan teltta pimeällä. Silmäntäyttä en sinä yönä nukkunut, mutta jäi sentään myös jotakin positiivista mieleen: kaunis tähtitaivas.

      Elikkä kello 5:45 heräsin ensimmäisen päivän aamuna ja seuraavana päivänä kello 22 kävin nukkumaan. Itse asiassa nukahdin peiton päälle siten, että korvalappustereoiden kuulokkeet jäivät korvile, ja aamuyöllä heräsin tähän. Menin kunnolla sänkyyn nukkumaan, mutta jos oikein muistan, pitkä aika ei enää ollut herätykseen.

      • Hermanni._

        Intissä myös, leirillä kun ei joskus nukkua saaanut, tuli valvottua 45h. Olo oli sekava, näki kaikkea omaa ja kuuli harhoja. Oltiin kaverin kanssa kiertovartiossa ja aina kun pysähdyttiin tauolle, sytytin röökin, seuraavaks heräs siihen et kaveri tökkii hereille ja rööki on palanut loppun. Nähtiin myös noita "mikrounia", eli esim kesken juttelun toinen/molemmat nukahtaa yhdeks tai pariks sekunniks, ja sit herää ja on aivan sekaisin, koska just nähnyt esim unta että on vaikka himassa syömässä popcornia. Voitte kuvitella että jutuissa ei ollut mitään järkeä. Kaveri myös nukahti kesken kävelyn, jäi seisomaan silmät auki paikoilleen ja alkoi selittää jotain joukkueen rivivahvuuden laskemisesta. :D
        Oli se hienoa aikaa...


      • Hermanni^_

        Intissä myös, leirillä kun ei joskus nukkua saaanut, tuli valvottua 45h. Olo oli sekava, näki kaikkea omaa ja kuuli harhoja. Oltiin kaverin kanssa kiertovartiossa ja aina kun pysähdyttiin tauolle, sytytin röökin, seuraavaks heräs siihen et kaveri tökkii hereille ja rööki on palanut loppun. Nähtiin myös noita "mikrounia", eli esim kesken juttelun toinen/molemmat nukahtaa yhdeks tai pariks sekunniks, ja sit herää ja on aivan sekaisin, koska just nähnyt esim unta että on vaikka himassa syömässä popcornia. Voitte kuvitella että jutuissa ei ollut mitään järkeä. Kaveri myös nukahti kesken kävelyn, jäi seisomaan silmät auki paikoilleen ja alkoi selittää jotain joukkueen rivivahvuuden laskemisesta. :D
        Oli se hienoa aikaa...


      • Anonyymi
        Hermanni^_ kirjoitti:

        Intissä myös, leirillä kun ei joskus nukkua saaanut, tuli valvottua 45h. Olo oli sekava, näki kaikkea omaa ja kuuli harhoja. Oltiin kaverin kanssa kiertovartiossa ja aina kun pysähdyttiin tauolle, sytytin röökin, seuraavaks heräs siihen et kaveri tökkii hereille ja rööki on palanut loppun. Nähtiin myös noita "mikrounia", eli esim kesken juttelun toinen/molemmat nukahtaa yhdeks tai pariks sekunniks, ja sit herää ja on aivan sekaisin, koska just nähnyt esim unta että on vaikka himassa syömässä popcornia. Voitte kuvitella että jutuissa ei ollut mitään järkeä. Kaveri myös nukahti kesken kävelyn, jäi seisomaan silmät auki paikoilleen ja alkoi selittää jotain joukkueen rivivahvuuden laskemisesta. :D
        Oli se hienoa aikaa...

        Ei saakeli! No tpi loppu oli aoka moista! Mieti jos itekki pysähtyisit kesken kävelyn ja alkaisit selittää ties mitä. Saattais kaverit vähä olla ihmeissään, ellei tiedä, mistä johtuu...


    • valvonut senkin jälkeen pal...

      Kun lapseni syntyi valvoin 72 tuntia, siis kun synnytys alkoi ja siihen kun laps syntyi kului 72 tuntia. Tosin itselläni oli mukana tässä valvomisessa kipuja ja fyysistä ponnistusta ja lääkitystä. Kun piti ruveta nukkumaan osastolla kuulin jonkinlaista "musiikkia" ja kuitenkaan mitään musiikkia ei oikeasti kuulunut, nukahdin vain tunniksi ja heräsin..illalla sain unilääkkeen jolla sitten nukuin. Eli siis kuulin harhoja.

      • nuorena

        poikana meni ryypätessä ihan. pe-aamuna 5 ylös illalla dokaa jota sit kesti su aamuyöhön . arvatkaa oliko krapula, kyllä ja mulla on vieläki semmonen juttu et kun vetää 2pv viinaa niin sammuksissa sit nukkuu vaa seur. yönä ei joten pirteänä maan. töihin huh...


    • pppiiiiimmmäääää

      Itselleni riitti n. 36 tunnin valvominen. Loppuaika meni aika sekavissa merkeissä. Olin soitellut kavereille ja jupissut niitä näitä. Eräs ystäväni hätääntyi toden teolla, kun luuli minun alkaneen käyttää huumeita. Että sellasta. Siitä tuli kyllä niin sekavaa touhua, etten suosittele kenellekkään. Nukkumaan meno oli tosi vaikeaa ja olo oli kuin duracell pupulla.

    • olde80

      moroo..

      oiskos ollut 72-74H ku olin kuskina..ja nukkumaan ku pääsin ni nukuin vaan joku 6-7H ja taas oltiin menossa.. =) enkä edes ollu mitenkään hirveen väsy..

    • Mies 1968

      Oma ennatys on varusmiesajalta jolloin olin hereilla ja liikenteessa taukoamatta 73 tuntia. Siina vaiheessa alkaa aivot tehda temppuja sinulle, kuvittelet etta liikkumattomat esineet kuten vaikkapa puut ja kivet liikkuvat ja muuta "kivaa". Nukuin 16 tuntia putkeen kuin harjoitus paattyi.

      • samoja oireita

        Samantyyppisistä oireista on kyse delirium tremensissä, eli "juoppohulluudessa" eli jos ryyppää monta päivää putkeen ja nukkuminen jää vähiin, varjot ja esineet saattaa alkaa elämään jne.. Usein rankkaa ryyppäämistä seuraava yö tulee nukuttua suht sikeästi, kun alkoholi vaikuttaa vielä elimistössä, mutta sitä seuraava yö voi hyvinkin olla "liskojen yö" eli lievempiversio delirium tremensistä, pelottavia unia, kylmää hikeä pukkaa jne.. Enpä hirveästi suosittele valvomaan kovin pitkiä aikoija syyttä suotta, eri asia tietenkin tuollaisessa tilanteessa, jossa on pakko. Itselläni yövuorot töissä menee ihan kevyesti, mutta aamuyöllä usein iskee hiukka paranoidinen olo, että helposti säikähtelee ja on kuulevinaan/näkevinään jotain olemattomia juttuja, sikäli ei kyllä tulisi mieleenikään valvoa edes esim. paria vuorokautta yhteen menoon, se olisi luultavasti hyvin pelottava ja epämukava kokemus minulle.


      • sissikomppaniassa

        Viisi vuorokautta meni kahden tunnin unella. Oltiin liikkeellä lähes koko ajan ja helikopteri ja koirat etsi mutta eipä löytäneet. Repussa painoa kolmisen kymmentä kiloa ja siihen päälle rynkky/kevytkk ja teltta/kamina ja radio/sinko ym. ym. Kyllähän siinä tiukille joutui. Kaksi ensimmäistä vuorokautta olivat pahimmat. Kolmantena yönä tulivat harhat. Tuolla reissulla liikuttiin lähes 150 kilometriä. kilokalorikulutus oli luokkaa 6000 kcal/vrk mutta tuntui että sekään ei riittäisi. Kun sitten aikanaan palattiin kompaniaan niin eipä sissejä näkynyt illalla sotkussa...


      • Myös käyty
        sissikomppaniassa kirjoitti:

        Viisi vuorokautta meni kahden tunnin unella. Oltiin liikkeellä lähes koko ajan ja helikopteri ja koirat etsi mutta eipä löytäneet. Repussa painoa kolmisen kymmentä kiloa ja siihen päälle rynkky/kevytkk ja teltta/kamina ja radio/sinko ym. ym. Kyllähän siinä tiukille joutui. Kaksi ensimmäistä vuorokautta olivat pahimmat. Kolmantena yönä tulivat harhat. Tuolla reissulla liikuttiin lähes 150 kilometriä. kilokalorikulutus oli luokkaa 6000 kcal/vrk mutta tuntui että sekään ei riittäisi. Kun sitten aikanaan palattiin kompaniaan niin eipä sissejä näkynyt illalla sotkussa...

        Noista armeija jutuista saa aina ottaa enemmän kuin puolet...Repun painoista ja matkoista varsinkin...Vaikka armeijassa kohtasin valvomisen takia psykoosiin menneen varusmiehen...niin en kuitenkaan koskaan noita lukuja usko...kyl se äiti tulee pulla suttua tekemään...


      • 70-luvulla oli näin
        Myös käyty kirjoitti:

        Noista armeija jutuista saa aina ottaa enemmän kuin puolet...Repun painoista ja matkoista varsinkin...Vaikka armeijassa kohtasin valvomisen takia psykoosiin menneen varusmiehen...niin en kuitenkaan koskaan noita lukuja usko...kyl se äiti tulee pulla suttua tekemään...

        Niin, eihän rajavartiosto edes kuulu puolustusvoimiin. Se on sisäasiainministeriön alainen laitos. Rasittavuudeltaan se oli ainakin siihen aikaan kyllä paha paikka. Eipä sinne ketään määrätty vaan itse piti anoa. Jätkät oli kaikki pohjois-Suomesta ja jo lähtökohtaisesti metsureita ja metsissä sekä luonnossa olemaan tottuneita. Kaupunkilaispoikia ei ollut. Minulle palvelu rajalla on merkinnut sitä että kun kävi läpi sen prässin niin siviilielämä oli ja on edelleen runkkareitten hommaa. Lähinnä säälin nykyajan varusmiehiä ja palvelusta. Sen ainakin opin että ihmisestä löytyy käsittämättömät voimavarat jos vain on kuntoa ja sisua ja taipumuksia elää paineen alla.


      • asdasdgdal
        70-luvulla oli näin kirjoitti:

        Niin, eihän rajavartiosto edes kuulu puolustusvoimiin. Se on sisäasiainministeriön alainen laitos. Rasittavuudeltaan se oli ainakin siihen aikaan kyllä paha paikka. Eipä sinne ketään määrätty vaan itse piti anoa. Jätkät oli kaikki pohjois-Suomesta ja jo lähtökohtaisesti metsureita ja metsissä sekä luonnossa olemaan tottuneita. Kaupunkilaispoikia ei ollut. Minulle palvelu rajalla on merkinnut sitä että kun kävi läpi sen prässin niin siviilielämä oli ja on edelleen runkkareitten hommaa. Lähinnä säälin nykyajan varusmiehiä ja palvelusta. Sen ainakin opin että ihmisestä löytyy käsittämättömät voimavarat jos vain on kuntoa ja sisua ja taipumuksia elää paineen alla.

        Kyllä nuo unimäärät aivan uskottavilta kuullostaa. Itse muistelen nukkuneeni 3 tuntia parillakin 5 päivän leirillä intissä. Mutta kyllä siinä vaiheessä nuokahtelee jo seisoessaan, havahtuu sitten siihen kun on lyyhistymässä jaloiltaan :D Ja tämä siis rannikkojääkäriaukissa.


      • Anonyymi
        samoja oireita kirjoitti:

        Samantyyppisistä oireista on kyse delirium tremensissä, eli "juoppohulluudessa" eli jos ryyppää monta päivää putkeen ja nukkuminen jää vähiin, varjot ja esineet saattaa alkaa elämään jne.. Usein rankkaa ryyppäämistä seuraava yö tulee nukuttua suht sikeästi, kun alkoholi vaikuttaa vielä elimistössä, mutta sitä seuraava yö voi hyvinkin olla "liskojen yö" eli lievempiversio delirium tremensistä, pelottavia unia, kylmää hikeä pukkaa jne.. Enpä hirveästi suosittele valvomaan kovin pitkiä aikoija syyttä suotta, eri asia tietenkin tuollaisessa tilanteessa, jossa on pakko. Itselläni yövuorot töissä menee ihan kevyesti, mutta aamuyöllä usein iskee hiukka paranoidinen olo, että helposti säikähtelee ja on kuulevinaan/näkevinään jotain olemattomia juttuja, sikäli ei kyllä tulisi mieleenikään valvoa edes esim. paria vuorokautta yhteen menoon, se olisi luultavasti hyvin pelottava ja epämukava kokemus minulle.

        Millasia ne tilanteet on, kun tuollaisia kokee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millasia ne tilanteet on, kun tuollaisia kokee?

        Meitsi näkee kaikki tavarat sillee et ne elää omaa elämää mun jutuis ei kuulemma oo mtn järkee ja uni ei tuu millää
        (58h)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meitsi näkee kaikki tavarat sillee et ne elää omaa elämää mun jutuis ei kuulemma oo mtn järkee ja uni ei tuu millää
        (58h)

        Varjoihmiset ja oon varma et tääl kämpäs on kärpänen (62h)


    • ihminen....

      kokeile edes! Siitä voi olla vakaviakin seurauksia.....näin maalaisjärjelläkin ajateltuna. Itse kärsin ajoittain unettomuudesta, ja todella kamala olotila on, jos vaikka kahteen yöhön ei ole saanut juurikaan unta.
      Että joku sitten vapaaehtoisesti valvoisi? siitä voi seurata ainakin se, että et saakaan enää unta, kun meinaat viimein ruveta nukkumaan (vaikka varmaan oletat, että kyllä se uni tulee, kun tarpeeksi väsynyt on. Ei se välttämättä niin mene!)
      Suosittelen, ettet kokeile:)

    • Miaasf

      1) Kuinka pitkään olet pisimmillään valvonut (yhtä soittoa)?
      -Aika tarkalleen 2 vuorokautta.

      2) Millainen olotila ennen kuin menit nukkumaan oli?
      -En nyt oikein kunnolla muista mutta ei sillai edes tuntunu väsyneeltä.

      3) Mitenkä vakava tilapäinen unen puute vaikuttaa elimistöön? (tämä on siksi, jos joku sattuisi tietämään)
      -no enpä nyt tiedä, mutta luulisin sen ainakin hidastavan elintoimintoja?

    • valvoa

      juuri niin pitkään,kuin jaksaa. Ihmisestä riippuen voi jo lyhytkin uni vaje aiheuttaa sokeritautia. Jos useampia vuorokausia valvoo,on lopputuloksena kuolema,koska elimistö rasittuu liikaa.Taas henkilöstä riippuen,voi jo muutaman vuorokauden valvominen olla kohtalokasta.

    • sairas....

      Valvoin noin 7 vuorokautta putkeen, nukuin ehkä kolme alle tunnin pätkää.. pulssi huiteli jossain 120-150 koko ajan, ei voinu nukkua kun oli niin kova humina sykkeen takia

      • vastainen

        jaaha, siis valvoit vai nukuit? Tää palsta on täynnä kanervia...


    • peikkotyttö_90

      Itse olen valvonut yhtäjaksoisesti 41 tuntia ja ennen kuin menin nukkumaan, oloni oli ylipirteä enkä jaksanut keskittyä kunnolla mihinkään.
      On todettu, että ihminen kuolisi krooniseen unenpuutteeseen noin 77 päivässä. Elimistö vaatii sen tietyn ajan lepoa, tai no itseasiassa aivot ovat se elimistön osa, joka vaatii lepoa.

      • työtätekevä

        Itse en kärsi unettomuudesta, ite meen töihin 0230 ja pääsen töistä 06-24, joskus teen toisen melkeen samaan syssyyn muutaman tunnin unilla. Todella harvoin onneks. Eli menen vaikka maanantai yöllä töihin 0230, herään 0130, pääsen töistä vaikka 22, menen nukkumaan 24, herään tiistai aamuna 09, eli olen nukkunut 9h, sitten seuraavana iltana menen 21 nukkumaan ja 0130 herään taas töihin ja olen 22 asti töissä, perjantaina sama homma. Elimistö on tottunut jo tähän todella epäsäännölliseen rytmiin, eli multa jaa joka toinen yö unista vähän yli puolet pois. En suosittele edes tälläisiä rytmejä kellekkään. Nukkukaa ihmiset sillon kun on mahdollisuus ja valvokaa silloin kun on pakko, ei se valvominen ole kivaa.

        Ite olen kai putkeen valvonut 50h ja muutaman tuntien yöunilla 70h. Ei siinä ole enää mitään järkeä!


      • Nimetön

        Olen 4 lapsen yh-äiti.Kirjoitin opinnäytetyötä v.2000 2 viikkoa. Nukuin illalla 1 h kun tuli lastenohjelmat. Päivät olin koulussa ja illat tein kotitöitä/olin lasten kanssa. Yöt tein rästietätöitä ja opinnäytetyötä. Jaksoin kahvin voimalla valvoa hyvin. En muista yhtään mitään mitä olin kirjoittanut, mutta sain silti kaikista kiitettävän arvosanan.


    • joku random-tyyppi

      Muistaakseni oon joskus muinoin psykologian tunnilla kuullu että ihminen on ollu pisimpään hereillä jotain 11 vuorokautta putkeen.. Siis valvotuissa olosuhteissa ja tosiaan pidetty hereillä..

      mutta ite oon pystyny valvomaan vain jonkun 45 tuntia putkeen kun ei oo ollu tarvetta valvoa pidempään.. :D 60 tuntia ja välissä tunti unta, on kans koettu.. kyllähän siinä tulee jo sellanen olo kuin olis päissään.. :D hämärtyy asiat ja naurattaa kovasti pölijätkin asiat

    • aa!

      taksikuski valvoo harva se viikko 3vrk.putkeen.

      • vakavaa

        Olin vähän aikaa sitten luennolla joka käsitteli unta ja mitä tapahtuu jos valvoo liikaa. Vuonna -65 Randy Gardner niminen tyyppi valvoi 264 tuntia putkeen (11 pvä). Sillä laski tarkkaavaisuus, oli vaikeuksia puhua ja muistaa. Hän oli todella ärsyyntynyt ja hallusinoi. Hänen kasvojen liikkeet väheni ja muutenkin muut likkeet väheni, hän tavallaan muuttui "zombiksi". Hänen ruumiin lämpötila laski ja hänen imusolmukkeet turpos. Samalla luennolla mainittiin tyyppi joka päätti valvoa niin pitkään kuin mahdollista apunaan kaiken maailman piristeitä (kahvia, energiajuomia, kaikkea kofeiinin kanssa). Tais valvoa samat 11 pvä, mut koska hän käytti piristeitä, hän sai aivovaurion!!!!! Ekä tyyppi ei saanu vaurioita, mut unirytmi ei palautunu ihan ennaallen. Eli ei kannata leikkiä terveydellään!!!!!


    • ei hyvä

      Olin vähän aikaa sitten luennolla jossa puhuttiin mitä elimistölle tapahtuu unen puutteessa. Vuonna -64 Randy gardner niminen tyyppi valvoi 264 tuntia putkeen (11 pvä). Hänen tarkkaavaisuus heikkeni, hän ei pystynyt puhumaan eikä muistamaan kunnolla. Hän ärsyyntyi todella herkästi sekä hallusinoi. Hänen kasvojen sekä muun kehon liikkeet vähenivät, hänestä tuli ikään kuin "zombi". Hänen ruumiinlämpö laski ja imusolmukkeet turpos. Tämä kaikki siis valvomisen aikan. Hän tais palautua melko hyvin neljännen kunnolla nukutun yön jälkeen. Samalla luennolla puhuttiin tyypistä joka valvo 11 pvä mut käytti apuna piristeitä kuten kahvia ja energiajuomia. Koska hän käytti piristeitä hän sai siitä aivovaurion!!!!! Eli ei kannata leikkiä terveydellä!!!!

    • väsynyt---

      1.5vrk

      2. Kun menin nukkumaan ei ois tullu uni viel sillonkaan mut tuntu et pää sekoaa joten otin nukahtamis lääkkeen ja nukuin 18 tuntia putkeen

      3.--

    • mörökölli

      Uni on ihmiselle hirveän tärkeä,olen sen vanhemmiten oppinut tiedostamaan.Nuorempana sitä lasten ja töiden takia unet jäivät välillä neljään tuntiin.Siitä on sitten pikkuhiljaa unen saanti huonontunut,etten tiedä montako vuoraokautta valvoisin jo enottaisi unipilleriä.Silti nukun liian vähän,kun sitä unta ei vaan riitä.Päivisin saatan nukahdella istuaalleen vaikka kesken lehden luvun,mutta se unitila kestää vain hetken ja havahdun.Olen periaatteessa puolenvuoden yhtenäisen unen tarpeessa,mutta mutta ei taida onnistua tässä elämässä.On pirullista kun väsyttää,mutta uni ei vaan tule.

    • nukkuminen

      yössö on aika vähän joskus meni 2vk sillä tavalla ettei uni tullut kuin 2-3h en jaksanut sitten enää to iltana dokaamaan rupesin ja pe join niin sai yhden yön nukut ja seur. viikol sama juttu ei uni tullut, ajattelin jo auton alle itseni ajaa hermot siinä menee ainakin mulla kun ei taida vahvimmasta päästä muutenkaan olla heh

    • väittää valvoneensa

      5 vuorokautta pokeria pelaten Vegasissa.
      Hänen kaverinsa kuoli pelipöydän ääreen tehtyään saman tempun.

      Totuus lienee ainakin puolta vähemmän mutta se kuolemantapaus on tosijuttu.

      Japanissa 20 vuotias nuorimies kuoli pelattuaan pelikonsolia pelipaikassa 24 tuntia yhtäsoittoa.

      Itse pystyn valvomaan yhden yön mutta en millään toista. Kaikki alkaa vituttaa ja masentaa kun on väsynyt. Nukuttuaan on taas uusi mies!

    • Uneton pohjois-savossa.

      Minä valvoin yli 3 vuotta. Käytännössä tämä tarkoittaa etä nukuin lähinnä autossa 5-10 minuuttinpätkiä.
      Elämä oli rääkkiä, oista onnesi selvittiin. Pääsin avohoitoon ja lääkityksellä opin nukkumaan vähä pitempiä jaksoja.

    • välimereltä tukholmaan

      yhtäsoittoa, (saksa-tanska-ruotsi välilautat toki 1,15t yhteensä sai istua mutten nukkunut)

      Ajamista riitti n. 40 tuntia ja aterioina oli tankatessa mustaa kahvia ja juustosämpylöitä.

      Aloin nähdä unta loppuvaiheessa vesisateessa ajaessani ruotsin poikki, tiellä mm. juoksi edelläni yksisarvisia ja muita mielikuvituseläimiä.

      Juuri ennen satamaa meni paskat housuun ja oksetti. En suosittele valvomista ja ajamista ainakaan.

    • Jimmy-James

      1) Tollaset 9 vuorokautta (kemikaalien vaikutuksen alaisena) Tosin alko tuntua että aivot sammu aina välillä...

      2) Sekava ja vainoharhainen... Esineet liikuivat ja kuulin ääniä...

      3) Teoriassa jos tarpeeksi pitkään valvoo niin elimistö ei jaksa sammuttaa itsensä... Eli kuolee...

    • kyselyä

      Mää herään aamulla ja meen nukkuun illalla.
      Ei mitään oireita. Hyvin vaan nukuttaa.

    • NiHm

      Tällainen tapaus mun kohdalla, sain kolmannen lapseni joka ei KOSKAAN nukkunut 15 min pidempään joten en nukkunut minäkään....loppujen loppuksi en pystynyt nukkumaan ja valvoin about vuoden...ihan hyvin meni...paitsi että aloin näkemään "valveunia" ja se oli aika hämmentävää ku ei aina tiennyt oliko joku tapahtuma unta vai todellisuutta...

    • USKO TAI ÄLÄ

      Sarjassa oli kerran juttu kaverista joka ei osannut nukkua (oli joku 40-vuotias). Siitä ei enää paranneta ;)

      • ShotgunJack

        Kerran pelasin counter-srikea 96 tuntia putkeen. Ilman mitään piristeitä. Join kokista ja söin kumipizzaa. Aika hyvään usvaan pääsi. Oli pakko lopettaa kun ei enää nähnyt mitään.


    • laukaista manian

      Eli siis pitkä valvominen voi laukaista manian.

    • aamuvuoro

      Samoilla silmillä mennään perjantai aamusta.
      Eipä täs hätää, mut uni tulee kohta kun tuota vinaa on tullut ryypättyä.
      Joskus 20 vuotiaana tein töitä paperikoneella 3 vuoroa putkeen ja valvoin 3 vuoroa sen jälkeen kun aloin ottaa hapanta. Sen jälkeen näkyi peikkoja ja muumeja taas se 3 vuoroa.

    • Enpä muista, koska olisi biologian palstan jutusta tullut täällä näin suosittu. Hienoa.

      Muistan uutisista jutun Tsekkiläisestä miehestä, joka oli saanut kolhun päähänsä, ja valvonut putkeen olikohan esim. 8 vuotta. Hän ei kyennyt enää nukkumaan.

      Omat vastaukset noihin kysymyksiisi:

      1) Lähes 2 vuorokautta. Armeijassa vuonna 2002.

      2) Filmi katkesi pöydän päälle, mutta joka tapauksessa valtava väsy.

      3) Tuo käsiteltiinkin ilmeisesti aika hyvin: Solujen energiavaje, koska ATP-varastot eivät ehdi täyttyä jne. Mainitsemallani tapauksella kuitenkin elinvoima säilyi. Hänen vanhenemisensakin oli hidastunut. Varmaankin siis hänen aivonsa ja solunsa toimivat kuitenkin ilman lepoa oikein.

    • tukutuk

      Muistaakseni valvoin 68tuntia. Ei se väsymys haitannut, kun oli jatkuvasti tekemistä. Mitään piristeitä en käyttänyt. Lievät hallusinaatiot alkoivat vaivaamaan kahden päivän jälkeen. Kun menin nukkumaan, niin ei väsyttänyt yhtään ja unen tulo kesti pari tuntia.
      Rauhoittavat, eikä unilääkkeet tunnu toimivan kovin hyvin...

    • --->

      Kiinalaismies kuoli kolmen päivän yhtenäiseen pelaamiseen
      H-Town, klo 15:58
      Beijing Newsin mukaan 30-vuotias kiinalaismies kuoli väsymykseen pelattuaan verkkopeliä kolme päivää yhtäjaksoisesti kantonilainen kyberkahvilassa. Paikalle hälytetyt ensihoitajat yrittivät elvyttää miestä turhaan.

      Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun Aasiassa joku kuolee liikapelaamiseen. Vuonna 2005 eteläkorealainen mies kuoli pelattuaan StarCraftia yhtäjaksoisesti 50 tunnin ajan.

      Videopeliriippuvaisuus on oikea sairaus, joka vaivaa ihmisiä etenkin Kiinassa. Kiinassa on avattu maailman ensimmäinen vieroitushoitola videopeliriippuvaisille. Internet-riippuvuutta varten maasta löytyy jo useita hoitoloita.

    • *haukotus*

      1) Kuinka pitkään olet pisimmillään valvonut (yhtä soittoa) ?
      - Jotain yli 20h :D

      2) Millainen olotila ennen kuin menit nukkumaan oli?
      - No olin aika pirtee ja kamuu väsytti ja mä valvoin viel melki tunnin sen jälkeen ku se oli nukahtanu xD

      3) Mitenkä vakava tilapäinen unen puute vaikuttaa elimistöön? (tämä on siksi, jos joku sattuisi tietämään)
      - Emmätiiä, ei ollu ainakaan kauhee nälkä xD

    • Mörrimöykky...

      Minusta on hauskaa valvoa yksi yö. Seuraavana päivänä on aika hilpeet jutut. Ite oon kolme yötä valvonu putkeen ja sitten illalla ruennut nukkumaan. Tosiaan viimesenä iltana aivot löi tyhjää ihan uralla mutta se riippui kyllä ympäristöstä. Armeijassa valvoin kans 3 yötä ja illalla rupesin nukkumaan. Siellä oli kyllä ihan pirtee olo melkein kokoajan kun olin tuon ajan oikeastaan kokoajan ulkona.

    • Kyselyyn kauanko olen valvonut yhteenmenoon.Se oli kutakuinkin 63h kun yhteen menoon olen valvonut.Siinä meni kyllä ajantaju jo täysin sekaisin loppuvaiheessa.Ei tiennyt enään oikein onko ilta vai aamu.Se oli nimittäin kesäaikaa kun se tapahtui v.1985.Sen jälkeen nukuin putkeen n.19h. Ja unen sain ainoastaan sillä että otin alkoholia sen verran että nukahdin.

      T.Vaaka

    • Kohtaan kolme vielä.Elimistö oli vain tosi väsynyt,ei muuta oikein.Sama kuin olisi ponnistellut kropan äärimmilleen jotain työtä tehdessä.

      T.Vaaka

    • tönimätön

      ..elettiin vuosikymmentä -80,jolloin elelin sellaista aikaa että olin perjantaihin saakka ihan normaalisti päivätyössä. Sitten perjantai-aamusta normaalin työpäivän,(myymälätyötä) jälkeen
      ajoin kuorma-autoa (lumenajoa), katkotta (tietysti
      ruokailut ja kahvitaukoja, maanantai-aamuun ja päälle "normaali" työpäivä myymälässä...voin sanoa että en juuri enää vastaillut kysymyksiin ja ajatus katkeili tämän tästä, pysähtyä ei voinut kuin hetkeksi, koska heti olisin nukahtanut...olo oli tosi kurja. Maanantai-iltana n.17.30 uni tuli heti, ei tarvinnut kuin kellahtaa sängylle....

      • qdjr289hf

        Hmm ... kolme yötä perätysten kuormurin ratissa.

        Näköjään vapaus ja itsenäi.. siis itsekkyys kukoistaa yritysmaailmassa - ulkopuolisten turvallisuudesta piittaamatta.


    • Univaje on vaarallista

      Olen ollut viisi vuorokautta yhtämittaa hereillä, stressin ja ylikierroksilla olemisen takia. Valvominen katkesi katkesi vasta rauhoittavilla - pelkät nukahtamislääkkeet eivät tehonneet mitenkään.

      Univaje voi aiheuttaa mm. keskitymiskyvyn heikkenemistä, koordination huononemista, hilpeyttä tai äreyttä, päänsärkyä, agressiivisuutta, humalatilaa muistuttavan tilan ja liiallisen valvomisen seurauksena voi altistaa itsensä mm. sepelvaltimotaudille tai diabetekselle.

      Älä Kokeile!

    • uniongelmainen..

      1: No monesti sen yhden vuorokauden täysin. Sitten nukkunut kahtena seuraavana vuorokautena 2 tuntia. Eli käytännössä olen valvonut melkein kolme vuorokautta putkeen.

      2: Se oli sekava, koska ei osanut enää edes nukkua. Sydän hakkasi tuhatta ja sataa heikotti ja oli hallusinaatioita ja sekomaisen tunne.

      3: No mielentervyteen se ainakin vaikuttaa. Myös paniikkihäiriö yltyi huomattavasti uniongelmien aikana. Muute nmahaa turvotti ja päätä särki ja sydänhakkasi levossa kuin kuumeessa.

      Vaarallista leikkiä tuo, vaikka tiedettä onkin.

    • Lehtori

      Olisiko viisaampaa opetella kirjoittamaan, vaikka ihan tieteen nimissä?

      • rehtori lukematon ........

        .....i-maista käytöstä pukupellet ne jyrää..

        aihe:
        3päivää valvoin ja kait sitä olis vieläkin voinut joskus nuorenna.Mut sit menin jo maate
        Väsy ihan sikana..


    • UIMA(evp)

      Valvoin aikoinaan 60 tuntia opiskelijatapahtuman yhteydessä, ja kaljan juontia tapahtui siitä 50 tunnin ajan (tarkka aika). Tiedän että kaljan tiedetään väsyttävän eikä kukaan voi yhtä menoon raivokännätä noin pitkään, mutta kyse olikin opiskelija-ajoista ja opiskelijatapahtumassa vieraassa kaupungissa jossa ei päässyt "kotia nukkumaan", ja kalja oli vain ajoittain painottunutta juomista, muun veden ja kolajuomien ohella, mutta jatkui periaatteessa tuon koko ajan. Majoitus oli toki tarjolla koulun liikuntasalin tai vastaavan puulattialla, mutta jätin sen väliin. Tuolloin oli myös koko aamuun asti oleva diskopaikka opiskelijoille auki jossa saattoi viettää aamuyön tunnit valveilla (aamuyö neljän jälkeen siellä ei tietenkään ollut alkoholitarjoilua enää, lakia kun noudatettiin toki).

      Kuuden ja seitsemän välinen aika on kaikista pahin, mutta sen jälkeen elimistä rupeaa valmistautumaan uuteenpäivään, eli pahin väsymys loppuun. Valvominen siis tapahtui perjantai - sunnuntai välisenä aikana, eli vajaa 3 vuorokautta.

      Kotiin päästyäni sunnuntai-iltana teeveestä tuli formuloita, mutta en pystynyt seuraamaan niitä mitenkään kun sen verran rupesin väsyneenä harhoja näkemään/kuulemaan kun en pystynyt keskittymään mitä oikeasti tapahtui joten luovutin suosiolla.

    • Valvon.

      Niin kauvan kun uni tulee....hehhe

    • oli väsynyt olo

      Tein itse kokeen nuorempana. Valvoin 3 viikkoa yhtään nukkumatta. Olo oli kuin humalassa.

      Nukuin melkein kaksi päivää sen jälkeen putkeen.

      • Maria?

        yleensä 2 viikon valvomisen jälkeen. Useimmiten valvomiseen kuolemisen syynä on sydänkohtaus. Nukkuessa mm. solut uusiutuvat ja tapahtuu paljon sellaista kemiallista aineenvaihduntaa, mitä ei valveella ollessa tapahdu. Valvominen, ja jo huonosti nukkuminen on terveydelle haitaksi, jopa hengenvaarallista. Nukkuminen on tärkeää ja välttämätöntä sekä fyysiselle, että psyykkiselle terveydelle. Nykyajan trendi on saada kulutettua itsensä loppuun tekemällä liikaa töitä ja muita aktiviteetteja. Sitä on vaan parempi ihminen, mitä enemmän paiskii töitä. Monet jopa "kerskailevat" vähillä unillaan, koska haluavat loistaa ja osoittaa olevansa muka muita tehokkaampia. Pitää muistaa, että jos ei nuku, työtuloskin on useimmiten huonompi, kuin hyvin levänneenä. Terveen elämänasenteen omaava ihminen ymmärtää, että yöllä nukutaan, ja tuntee sanan ei.


      • joten..
        Maria? kirjoitti:

        yleensä 2 viikon valvomisen jälkeen. Useimmiten valvomiseen kuolemisen syynä on sydänkohtaus. Nukkuessa mm. solut uusiutuvat ja tapahtuu paljon sellaista kemiallista aineenvaihduntaa, mitä ei valveella ollessa tapahdu. Valvominen, ja jo huonosti nukkuminen on terveydelle haitaksi, jopa hengenvaarallista. Nukkuminen on tärkeää ja välttämätöntä sekä fyysiselle, että psyykkiselle terveydelle. Nykyajan trendi on saada kulutettua itsensä loppuun tekemällä liikaa töitä ja muita aktiviteetteja. Sitä on vaan parempi ihminen, mitä enemmän paiskii töitä. Monet jopa "kerskailevat" vähillä unillaan, koska haluavat loistaa ja osoittaa olevansa muka muita tehokkaampia. Pitää muistaa, että jos ei nuku, työtuloskin on useimmiten huonompi, kuin hyvin levänneenä. Terveen elämänasenteen omaava ihminen ymmärtää, että yöllä nukutaan, ja tuntee sanan ei.

        Tutkimustesi tuloksella voi pyyhkiä takalistoa.
        Olen tuon 3 viikon valvomisen lisäksi ollut usein yli viikon hereillä. Hereillä ollessaan ehtii tehdä vaikka mitä. Kokeile, jos et usko!


      • wikilääkäri
        joten.. kirjoitti:

        Tutkimustesi tuloksella voi pyyhkiä takalistoa.
        Olen tuon 3 viikon valvomisen lisäksi ollut usein yli viikon hereillä. Hereillä ollessaan ehtii tehdä vaikka mitä. Kokeile, jos et usko!

        Vuonna 1965, 17v opiskelija valvoi science-fair tapahtuman aikana 264 tuntia eli melkein 11 päivää. Viimesen päivänä kaveri oli kyllä hereillä, mutta ei enää henkisesti "läsnä".

        Jos valvoit oikeasti 3vk putkeen, sinuna varaisin lääkäriltä ajan jossa tutkittaisiin mahdollisuudet noihin:

        http://en.wikipedia.org/wiki/Morvan's_syndrome
        http://en.wikipedia.org/wiki/Fatal_familial_insomnia


    • valvonnut

      enkat noin 17 tuntii en ole huomannut mitään erikoisempii oireita mut kyl illalla tos 21 alkaa nukuttaa niin pirusti.

    • Tähtisafiiri

      Muistaakseni joku oli valvonnut 20 päivää putkeen. En kylläkään muista ihan tarkkaan. Itse olen valvonnut kolme päivää putkeen. Olo oli todella huono. Tärinää, vatsakipua, pahaaoloa, kylmä koko ajan, ärtyneisyyttä, näköhäiriöitä, kuulohäiriöitä yms. Mulla on aina ollut unen kanssa ongelmia.

    • Kylläpä väsytti....

      Eli työvuoro kesti aikoinaan 83 tuntia eräässä jo kaatuneen pankin valvomossa 80-luvulla nuorena kossina joulun pyhinä.

      Ensi jouduin jatkamaan yövuoroani päivävuorolla,kun päästäjä oli sairastunut ja tuuraaja ei löytynyt. Sitten alkoi oma yövuoro ja aamulla puuttui taas päästäjä.Enää en viitsinyt soitella vaan odottelin,että eiköhän joku huomaa...

      Ei huomannut ennenkuin 83 tuntia tuli täyteen...

      2. Olotila oli hyvin sekava,fakta ja fiktio meni sekaisin,ei ollut enää täyttä varmuutta nukunko vai olenko hereillä.Jokainen asia vaati älyttömän ponnistamise,että onnistui.

      3.
      vatsavaivoja,omituisia nukahtamiskohtauksia kesken kaiken,logiikan puuttumista,biologinen kello sekaisin.

      Yövahti pankista.

    • tuntuu

      pienetkin ongelmat suurilta ja ahdistaa ja panikoituu helposti mutta kun on nukkunut edes vähän niin ne ei tunnu miltään.

    • pitkä matka

      lomalle lähdön yhteydessä, siis matkan pituuden vuoksi tuli valvottua yhtäkyytiin 27 tuntia. join paljon kahvia aina tilaisuuden tullen. pää tuntui raskaalta ja sydänkin löi aika lailla , ja päässä ikäänkuin humisi. hermot olivat pinnalla ja loppuajlla ei jaksanut kunnolla kävellä, ei istua eikä oikein seistäkään.meni pari päivää, että pääsi oikeaan rytmiin.

    • kokenut

      1)viikon aikana nukuttua noin viisi tuntia(ei siis yhtä jaksoisesti)
      2)enemmän kuin zompi/niin väsynyt elimistö,että unen saanti jo vaikeaa
      3)migreeni,oksentelu,vapina,tasapaino häiriöitä,näön heikkeminen,ruoka haluttomuus,ihon kuivuminen,puheen tuottamisen vaikeus,yms... olen itse kokenut kaiken,enkä suosittele.yhteen putkeen olen valvonut kaksi koko vuorokautta,ei tunnu missään...!

    • Pöhve

      ...öö mulla vajaa kahdeksan vuorokautta yhteensoittoon ja vasta sitten sain nukuttua. Tästä on jo aikaa lähes parikytävuotta, ja olo oli sen mukanen. Sit ihan yht'äkkiä sain nukuttua jonkun 3-4 tuntia ja aloin saamaan unirytmistä kiinni, mutta vielä tähän päiväänkä mennessä ei ole selvinnyt, mikä ton valvomisen aiheutti.

      Ja kysymyksessä ei ollut mikään dokuputken lopettamisen jälkeinen tuleva paska-aika.

      Ja tosta kun menin nukkumaan siis kun sain ensimmäisenä yönä sen 3-4 tuntia nukuttua, niin hirveä oli olotila.

    • -> ? <-

      1) En ole oikein varma, mutta ainakin 6vrk kertausharjoituksissa tai 2 viikkoa ollessani "omaishoitajana" . Tuo omaishoitaja ajan valvomis-aika on vähän epävarma koska kun oli pitkään valvonut ja kävi nukkumaan tuntui siltä että jäi jotenkin unen ja valveen rajalle , tuntui siltä että ei nukkunut eikä ollut täysin tajuissaankaan.

      2) Jännittynyt .

      3) Tuntuu siltä että muisti ei oikein toimi on hajamielisyyttä , jotenkin sekava olo.
      Hermostuneisuutta.
      Tuntuu kuin olisi humalassa on tasapaino häiriöitä.
      Näköhäiriöitä välillä menee näkö , tuntuu kuin valot kytkettäisiin pois/päälle.

      • on kyllä

        Kerran teininä otettiin kavereitten kaa kisa, kuka pystyy valvomaan pisimpään. Taisin valvoa 47h 2h meni sängyssä pyöriessä kun ei saanu unta. Olin kyllä ihan sekaisin, puheista ei saanu selvää ja mitään ei enää tajunnu. Puhe rupes sammaltamaan, ei nähny kunnolla yms... Ja loppujen lopuks ei enää ees väsyttäny, tuli vaan fiilis et pakko mennä nukkumaan ja sit ei saanu nukuttuakaan. Ei ollu kyllä loppuvaiheessa enää yhtään hauskaa..

        Useasti on kyllä valvottu yli vuorokausi (usein ryypätessä) ja sitten onkin tosi hilpeet jutut seuraavana päivänä kunnes vaan nukahtaa.


    • kepdisesdi

      Mjoo eihän siinä ole mitään järkeä sanoa valvoneensa viikon jos kumminkin sanoo torkkuneensa välillä.

      Tuskin edes sota-aika etulinjanssa miehet valvoivat 5 päivää putkeen, minuuttiakaan torkahtamatta.

      Rottakokeissa on selvitetty että kuolo tulee noin kahden viikon kuluttua, jos eläin pidetään pakko valveilla. Näin käy varmasti myös ihmiselle, tuskin stressin sieto on rottaa parempi.

    • RAYMONDCARVER

      VALVOIN VIIME KESÄNÄ (8) KAHDEKSAN VIIKKOA METAMFETAMIININ AVULLA. EN KYENNYT NUKKUMAAN TAIKKA EDES MENEMÄÄN MAKUULLE. TIETENKIN JOSKUS KÄVELLESSÄ TULI MIKROUNIA SILMÄT AUKI.

      • xsärtsfwe

        Vuoden päästä - yli 2v kokeesi jälkeen - osaat jo varmaan taas kirjoittaa pieninkin kirjaimin.


    • jamppa85.

      valvoin 78 tuntia ja join pannun kahvia ja uni tuli saman tien

    • Portsikas

      62 tuntia olen valvonut yhtäsoittoa. Olotila ennen nukkumaanmenoa oli aika väsynyt.

    • valveilla-pysynyt

      Itse on tullut useammankin kerran valvottua yli 3 vuorokautta.

      Jotenkin tuntuu että nuorempana varhaisteini-iässä valvominen oli helpompaa. Nykyään kun valvoo pitempään niin tulee "nuokkumishetkiä":
      Kahden vuorokauden valvomisen jälkeen tulee sellainen nuokkumishetki jonka kun pysyy väkisin hereillä niin sitten ei taas ole kahteen vuorokauteen valvominen niin väkinäistä.
      Viidentenä vuorokautena tuli vielä voimakkaampi nuokkumishetki ja siinä sai tosissaan pysyä valveilla, mutta tämä tila kestää tosiaan vain puolisen tuntia ja se menee ohi.
      Pisin aikani on kuusi vuorokautta, kävin vuorotyössä ja ajoin työmatkaa 100km päivässä.
      Kimppakyytiläiseni ei uskonut minun oikeasti 4 vuorokautta valvoneen kun kerroin. Vaihtoi sitten kyytiä kun joskus valvomis-sessioissa osui tuo nuokkuvaihe ajon aikana :)
      Yhtenä kertana tässä alkuvuodesta tosin oli tuli pariin otteeseen huimausta ja tuntui että taju lähtee tuossa toisen vuorokauden nuokkuhetkessä kaveri pelästyi ja vähän itsekin. Menin varmuuden vuoksi sitten sinä iltana nukkumaan koska en ollut syönyt niin terveellisesti että keho tuottaisi minimimäärän kehon tarvitsemia aminohappoja hereillä olon aikana. Niitähän kehittyy pääasiassa unen aikana.
      Olen aina ollut muita jaksavampi valvomisessa.
      About 13 vuotiaana kesälomalla serkun luona valvoimme kummatkin kolme vuorokautta ja pyöräilimme 15 km päivässä. Silloin simahdin siihen ensimmäiseen nuokkuhetkeen kun en vielä ollut yrittänyt sen yli väkisin valvoa.

      Useamman vuorokauden valvoneena olotila on erilainen, jopa rennompi mitä "normaali".
      Kyllä siis nukkumattomuuden huomaa mutta kun ei sen anna haitata niin se ei niinkään haittaa.

      En varmaan itse valvoisi huimauskohtausten jälkeen väkisin kovin kauaa ilman lääkäreiden valvontaa. Tätä huimausta ei siis ole itselleni valvoessa sattunut kuin tuon yhden kerran.

      Aina silloin tulee valvottua kun tietää ettei ole mitään todella tärkeää ohjelmaa ja itse en enää töissä valvoisi koska ne nuokkukohtaukset ja mustat silmäpussit eivät vaikuta työtoveristasi hyvältä. Minulla se ei silti vaikuta merkittävästi työtehoon vaikka tarkkaa ja fyysistä työtä teenkin, mutta se ärsyttää töissä.

    • -Darts-

      Tosiaan. Olen nyt valvonut (siis tällä hetkellä) 42 tuntia putkeen ja aion valvoa seuraavan päivän (kouluun on pakko mennä jotta pääsee lukion läpi)ja laittaa sitten yöllä nukkumaan. Onhan tässä ehtiny tulla vähä härö olo. Jos on tylsää niin tulee noita parin sekunnin mittaisia unenpätkiä. En tiedä miten tämä vaikuttaa minuun koska en ole muutenkaan tahallani valvonut näistä kahdesta vuorokaudesta kuin sen ensimmäisen. Myös hieman hirvittää se että että minulla on jonkunlaatuinen paniikkihäriö (diagnosoitu) ja vähän väliä tuntuu kuin olisi kohtaus lähellä. Mutta muuten on ollut erittäin mukavaa eikä mitään outoa ole sattunut, muutakuin se että huomasin tuossa tunti sitten että pulssini on kohonnut huomattavasti. o_O Kai se on tämä valvominen. Sitte kun yritän saada unen päästä kiinni niin saan sitä varten kaveriltani lihaksia rentouttavan jotta saan unta. Alkaa kyllä väsyttään jo melkosesti...

    • täysin

      ilman unta. pää oli sekaisin, yksinkertaisetkin asiat tuntuivat vaikeilta, ja mikään ei kiinnostanut, eikä mitään muistanut. pumpusta otti jatkuvasti ja yleiskunto erittäin heikko.

    • alfa_naaras

      Eihän se ole mitään verrattuna noihin jotka sanovat valvoneensa yli 80h putkeen, mutta ihan riittävästi vanhalle ämmälle. New Yorkista oltiin tulossa eikä lennot menneet ihan putkeen enkä osannut Franfurtin kentällä nukkua vaikka aikaa olisi ollut.

    • jpv 73

      noin 140 tuntia kuuden päivän aikana 4tuntia unta noin15 min kerrallaan

    • -Darts-

      Tosiaan nyt oon nukkunu kolmen vuorokauden aikana kuus tuntia :)

    • mineh vaan

      Olin valveilla yhtäsoittoa 5 vuorokautta tietääkseni millaista on olla kuoleman väsynyt. Taisin tulla ottaneeksi yliannostuksia piristeitä ja kofeiinia tuona aikana :p en tajunnut enää mitään tämän maailman menosta enkä jaksanut enää edes ajatella mitään. Kaikki oli sumeaa enkä enää kertakaikkiaan pysynyt valveilla vaikka yritin kuinka..

    • Hebunz

      Eli oon nyt yhtäjaksosesti valvonu 43 tuntia. Koitin tehdä tossa matematiikan läksyjä yöllä kun ei muuten saanu aikaa kuluu. Käsi tärisi koko ajan eikä kirjottamisesta tullu mitään. Ja tehtävään johon menisi normaalista 15 minuuttia kului melkein tunti. En suosittele mutta onhan se ihan mielenkiintosta kokeilla.

      • tyttö...

        Jotenkin vistottaa, kun unettomuus tavallaan lyödään osassa viesteistä leikiksi, testattiinpa kauanko voidaan valvoa... Jos et yhtäkkiä vaan voisikaan nukkua, vaikka fysiikkasi sitä kirkuisi? Pääsi ei antaisi sinun vain nukahtaa. Itse olen kuitenkin parikymppinen tyttö ja nukun viikossa enää nykyään alle kymmenen tuntia. Lääkärit eivät ota todesta vaikka verenpaine kuitenkin nuorella, hoikalla ja urheilullisella aivan pilvissä kun kahden, kolmen yön valvominen saa aikaan jo paniikkikohtauksen omaisia tiloja, muuten kuitenkaan sellaista sairastamatta. Lääkkeet tehoavat vain hetken jos on pitänyt pitkän tauon, esim puoli vuotta kun näin nuorelle niitä ei herkästi määrätä, söin lääkkeitä aiemmin ilman kunnon valvontaa ja nykyään suhtaudutaan epäilevästi. En haluaisi käyttää lääkkeitä, en mitään vaan nukahtaa normaalisti, mutta se nyt on tässä osoittautunut aika mahdottomaksi. Aivot eivät sammu. Siinä sitten kituuttaa näillä 10h unilla per viikko. Pahat vaikeuduet alkoivat lukion ensimmäisellä, jolloin kuitenkin vielä nukahtelin ihan väsymyksestä, esim matikantunnille ja koulun vessaan, mutta nykyään unettomuuden aiheuttama ahdistus aiheuttaa unettomuutta. En enää tiedä mitä vielä tekisin, joten annan vain olla ja valvon. Hirvein olo tulee itsensä pakottamisesta sänkyyn, tunnit kuluvat aamuun ja minä vain makaan. Oloa ei paranna se jos luen sohvalla ja tunnit kuluvat aamuun ja minä vain luen. Sydän hakkaa hetkellisesti useasti päivässä liian lujaa ja siihen sattuu. En tiedä mitä tai ketä tästä syyttää, ehkä en vain lapsena ole oppinut nukkumaan tai en vain salli itselleni unta. Suorastaan naurettava tilanne nykyään kaikin puolin muttei tässä oikeen enää jaksa edes nauraa.


    • nwofrl

      taitaa olla ennätys. Joku High School - opiskelija teki tällaisen kokeen Jenkkilässä 90-luvulla - tiedeprojektina.

      Aluksi homma oli ihan läppä (laiska keinot keksii), mutta viidennen päivän kohdalla lääkärit kiinnostuivat (kuulivat huhun pojasta joka on valvonut 5pv.).
      Ryhtyivät pitämään huolen siitä ettei poika kuole - sitä on/oli aihetta pelätä. Kyseisen kaverin tekemisiä, ja elimistön toimintaa, ryhdyttiin myös monitoroimaan huolella.

      Oudointa oli se että kaveri palautui valvomisesta kahden n. 12h- 15h yöunien jälkeen...

      • jaska66a

        valvoin 3 kk yhteen menoon. otti kropan päälle erittäin raskaasti. sydänoireita paljonkin, samoin iholle tuli ihmeellisiä länttejä. muisti ei toiminut lainkaan ja aloitekyky katosi.
        samalla alkoi valveilla ollessaan olla aika epävarma siitä, mikä on totta ja mikä ei, alkoi näkymän kaikenlaista hullua ja ei niin hullua.

        muutama vuosi tapahtuman jälkeen koen vieläkin sydänoireita.


      • asddasasdasdbmbnv
        jaska66a kirjoitti:

        valvoin 3 kk yhteen menoon. otti kropan päälle erittäin raskaasti. sydänoireita paljonkin, samoin iholle tuli ihmeellisiä länttejä. muisti ei toiminut lainkaan ja aloitekyky katosi.
        samalla alkoi valveilla ollessaan olla aika epävarma siitä, mikä on totta ja mikä ei, alkoi näkymän kaikenlaista hullua ja ei niin hullua.

        muutama vuosi tapahtuman jälkeen koen vieläkin sydänoireita.

        3kk ja paskat :D Maailman ennätys on 38 päivää.. Ihan hyvä provo (Y)


      • ihaa,
        asddasasdasdbmbnv kirjoitti:

        3kk ja paskat :D Maailman ennätys on 38 päivää.. Ihan hyvä provo (Y)

        3vrk.. sille tuli moka,ja 3vrk jalkeen nukkui seisaalleen,kun hevoinen


    • Psykoosissa

      Itsellä pisin täysin uneton jakso 9vrk, jonka jälkeen täytyi pakottaa se uni, pameilla.

      • tiredsad

        40 tuntia

        Olo on hirveä, silmiä polttaa, pää kipeä, nuhanen olo.

        pitäs mennä nukkumaan, nimittäin valvon vieläki kyseistä 40 tuntia :S joo taijan mennä nukkumaan...


      • ei koskaan enää
        tiredsad kirjoitti:

        40 tuntia

        Olo on hirveä, silmiä polttaa, pää kipeä, nuhanen olo.

        pitäs mennä nukkumaan, nimittäin valvon vieläki kyseistä 40 tuntia :S joo taijan mennä nukkumaan...

        1) Kuinka pitkään olet pisimmillään valvonut (yhtä soittoa)?
        - 5 vuorokautta

        2) Millainen olotila ennen kuin menit nukkumaan oli?
        - Bipolaarisena psykoosi; ei ollut ajantajua, kaikki valot näkyivät viivoina, kukaan ei saanut puheesta selvää. Pakoitettiin uneen ketiapiinilla ja lamotrigiinillä.

        3) Mitenkä vakava tilapäinen unen puute vaikuttaa elimistöön? (tämä on siksi, jos joku sattuisi tietämään)
        - Parin päivän päästä nousi yli 44 asteen ruumiinlämpö
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Hyperpyreksia


    • Ööjaa

      Mikrounet johtuu siintä että aivot sulkevat eri toimintoja useiksi sekunneiksi yrittääkseen uudelleen latautua, liiaallinen valvominen saa aivot ylikuormitummaan ja joku kerta sammumaan eli pistämään sinut koomaan.

      • oh -ei ei

        jattaa tuon loistavan...pois------Hei,

        Sain tänään "loistavan" idean. Ajattelin tieteen nimissä alkaa selvittämään


    • Reindeers...

      Jalkapallonpelaaja Kreetalta, sormet katki; näyttää paikallisasunnossaan tyttökaverinsa kuvaa?

    • Huolestunut ystävä

      Olen huolissani ystävästäni (15v) joka valvoo 74h putkeen.
      Onko se kovinkin vaarallista? Voiko siihen kuolla? Terveellistä se ainakaan ei ole, mutta emme saa hänen päätään käännettyä.
      Itse hän sanoo lukeneensa jostain että 72 valvotun tunnin jälkeen voi sairastua tautiin joka johtaa kuolemaan, mutta useat täällä ovat valvoneet n. 96 tuntia... Joten se ei siis ole totta???

      Vastatkaa pian: Huolestunut ystävä

    • millaista se on ?

      itellä on nyt menossa 22h yhtäsoittoa ja tarkotus ois se noin 2 vrk valvoa

    • masentunut antero

      Olen valvonut 5 päivää putkeen masennuksen takia, ja pari vikaa vuorokautta oli oikeastaan ihan mielenkiintoista. Tuntui kuin olisin ollut elämäni kunnossa, näin harhoja ja kuvittelin asioita. Jotain psykoosin tapaista ilmeisesti lykkäsi, mutta olin kuitenkin itse lähes täysin tietoinen tilastani.

      Väsymys katosi miltei kokonaan parin vuorokauden kohdalla, ja pelkäsinkin jossain vaiheessa että en pysty enää nukahtamaan. Vuorokausi siitä eteenpäin ja sitten pelkäsin puolestani nukahtamista, koska olin varma että kuolen nukkuessani. Viimeisinä päivinä ei edes osannutkaan nukkua, se tuntui jotenkin vieraalta touhulta. Aika meni sitä nopeammin mitä pidempään olin valvonu, 10 tuntia saattoi tuntua tunnilta.

      Lopulta vain nukahdin todella pelottavien valveunien saattelemana , ja nukuinkin sitten yli 20h putkeen. Herättyäni tuntui kuin en olisi koskaan valvonutkaan, eli ei mitään ongelmia tullut. Lukuunottamatta sitä että en juurikaan muista mitään noista viidestä päivästä, aika hämyisiä ja unenomaisia muistikuvia vain.

    • Yötähti

      Pisin valvomisjakso taitaa olla joku 38 tuntia. Valvoin siis iltavuoron jälkeisen yön ja menin sitten aamuvuoroon seitsemäksi ja siitä lähdin vielä kaverin kanssa kaupungille, kun ei väsyttänyt. Kofeiinitabletteja ja kahvia vedin reilusti yli sallitun määrän ja olo oli sen mukainen.

      En minä muuten valvoisi näitä satunnaisia valvomisjaksoja, muttakun iltavuoron jälkeen käyn niin ylikierroksilla, etten saa unta. Sitten alan stressaamaan, että jos en herääkään kuudelta, että ehtisin töihin.

      Ai millainen olo? Nauroin pikkujutuille eikä mikään meinannut onnistua. Huono olokin iski aika ajoittain ja sitä lääkitsin sitten pahoinvointilääkkeillä. En muista kyseisestä päivästä juuri yhtään mitään, ainoastaan automatkan kaupungille. Pulssi juoksenteli ihan hiton korkealla ja kädet tärisivät.

      Nukahdin kyllä melkein heti ja nukuin erittäin sikeästi n. 11-12 tuntia, eikä olo tuntunut väsyneeltä. Vain kuumeiselta ja tosiaan nousi se 38'n kuume, joka on minulle ihan normaalia, jos valvon, tai olen esim. vähän pidempään viihteellä.

    • Hiski K

      (Klassinen vastaus: kunnes nukahtaa.)

      1. Omalla kohdalla ergotamiini-meprobamaatti-lääkemigreenikierteen kynsissä tiistaiaamusta torstai-iltapäivään, noin 55 tuntia.

      2. Oksetti, silmiä kirveli, huimasi.

      3. Perjantaiaamuna oli pää selvä ja hitonmoinen nälkä.

    • ...

      1) n. 30 tuntia kun lentoyhtiö kusaisi hommat matkalla. sitä vielä pohjusti edellinen, kehnosti nukuttu yö

      2) huono olo, kuivat silmät, reaktio- ja arviointikyvyn heikkeneminen, päänsärky...

      3) Asioiden oppiminen vaikeutuu/estyy esim. opettelin matkalla kellosta katsoen 3 minuuttia putkeen ulkoa määränpään nimeä (pikkukylä italiassa) enkä muistanut sitä hetken päästä. saatuani unta ja herättyäni muistin aivan helposti tuon paikan nimen

    • Kalalla :D

      1.Joku 24h kalalla istuttiin kavereitten kanssa :D
      2.Mieli oli virkeä esim kaikki jutut nauratti ja tämmöstä mutta ei jaksanu kunnolla tehä mitään.
      3-

    • unettion

      Reilut kaksi vuorokautta olen valvonut henkisesti terveenä ja olotila oli lähinnä nuokahteleva ja autolla ajaminen kuin olisi ajanut vahvassa humalatilassa sammumispisteessä, ei että olisi jälkimmäisestä mitään kokemusta.

      Vakavasti masentuneena meni pari-kolme viikkoa käytännössä ilman unta, lyhyillä nuokahduksilla. Joka kerta kun olin nukahtaa, tuntui että sydän pysähtyy ja säpsähdin voimakkaasti "hereille" ja pulssi kiihtyi valtavasti. Tätä jatkui viikkoja ja lopulta toivoin vain että kaikki loppuisi. Yhtä aikaa pelkäsin ja toivoin kuolemaa. Lääkkeillä tai millään muillakaan aineilla ei ollut osuutta asiaan.

      Uskon vahvasti että valvomista "harjoittelemalla" pystyy valvomaan pidempiä aikoja vähäisemmillä oireilla. Aluksi voi 24h tuntua pitkältä, mutta kun on muutaman kerran tahdosta tai tahtomattaan valvonut 2-3 vrk, ei yksi vuorokausi enää tunnu kuin normaalina väsymyksenä. Jossain vaiheessa väsymystä voi saada hallusinaatioita jotka sekoittaa päätä tehokkasti kun ei ole ihan varma mikä on totta ja mikä kuvitelmaa, mutta ainakin itselläni tämä vaihe meni noin vuorokaudessa ohi. Jotkut ovat voineet kokea vastaavaa korkeassa kuumeessa.

      Voimia kaikille muillekin jotka kärsivät unettomuudesta.

    • urpox

      2 viikkoa...

    • Enkat paukkuu

      Mä pysyin kerran uskonnon tunnilla hereillä lähes 5 minuuttia!

      • Hemmetin turku setä XD

        Haeftta paskkaaa! Turku on suomen persereikä.
        Piristeittä 4 vrk kesällä tavoitteena 5-8 vrk piristeillä


      • Pasiviherpeipponen
        Hemmetin turku setä XD kirjoitti:

        Haeftta paskkaaa! Turku on suomen persereikä.
        Piristeittä 4 vrk kesällä tavoitteena 5-8 vrk piristeillä

        Hei Turku pappa älä Kuseta oot valvonu 4vk ja mä seittemä toim meinaa oon sun naapuri.•>_


      • Jalmari Jortikka
        Hemmetin turku setä XD kirjoitti:

        Haeftta paskkaaa! Turku on suomen persereikä.
        Piristeittä 4 vrk kesällä tavoitteena 5-8 vrk piristeillä

        Olen vietännyt paskan ja pierun hajuista elämääni roskaruoan ja nukkumisen parissa, enkat paukku henkseleiden kanssa viimeksi 50 vuotta sitten kun heräsin 4 minuutiksi ripuli paskalle.


    • Turkumies

      Meikä on valvonu mun trendin kaa 7vuorokautta ilman piristeitä et Enkat paukkuu:DDDD

    • 15 vuotias poika

      1. Ite yritin valvoa viikkoa, mutta vain 5 1/2 päivää onnistui petyin pahasti....
      2. Aika ihmeellinen tilanne, näin harhoja, kuulin harjoja.... en varsinaisesti nukahntanut vaan minlta meni taju 4h ja kun porukat tuli kotiin, niin puheet alko.....

    • Mauno 12v.

      Mä valvoin kerran melkein puol yhteentoista, mut sitte mutsi käski mun mennä nukkumaan.

    • rauno 8v

      mulla on ennätys noin 12h eli heäsin 9.oo ja rupesin nukkuu 21.15

    • omanennätyksenteko

      Nyt on menny 20 tuntii, kello on 8 aamulla, tarkotus olis valvoo iltaan asti. Ehkäpä johonkin 9.
      Oireina tähän asti on se että katse jumittelee.
      Eli omaa ennätystä tässä teen. Pitäis päästä takasin rytmiin, sillä koulu alkaa pian ja tää kesä on mennyt sillee et herään klo 15.00 ja meen nukkumaan yöllä joskus 03.00 jälkeen...

    • unetonmies21v

      14 vuorokautta putkeen on ennätys ja ilman mitään piristeitä. Lopetin kahvin juonnin ja tupakoinnin viikon kohdalla kokonaan, koska en saanut unta. Yhteensä valvomisputki kesti noin 3kk ehkä noin 1-2h satunnaisilla torkahduksilla. Lopulta lataamon kautta vahvalla lääkityksellä ja 3kk toipumisajalla elänyt suht normaalisti tähän päivään asti. Välillä valvon pari vuorokautta ja välillä saatan nukkua 24h, eli sisäinen kello on luultavasti pysyvästi mennyt epäkuntoon.

    • sekaisinvalveesagta

      Valvominen, laillinen huume vai???

    • univajakki

      Niin että minä oon valvonu vaan jotain 20h. Oli pirtee olo, kun tarpeeks valvoo niin ei enää nukuta... ihme ettei elimistö voi automaattisesti laittaa uneen... :/

    • univelkoja...

      5pv. 4pv oli tarkoitus olla silloisessa tehtävässä valvomatta mutta sitten kun olisi ollut lupa nukkua niin meni vuorokausi ettei uni vaan tullut kunnes yht äkkiä iski hirmu väsy kesken päivän ja nukuin 1,5vrk putkeen. ekat 2pv oli rankimmat ja sen jälkeen meni suht helposti mutta sekasin olin ku seinäkello.

      • sissisisisi

        Valvoin kerran viikon putkeen mut nukuin siinä yöt välissä. Tämä immolassa.


    • Eemeli Taavitsainen

      valvoin 7 päivää ja yötä oloni oli kuin kännisellä päästäisellä, tunsin että olisin halunnut että jotakin tapahtuu mutta sitten tapahtui jotakin minun jossain perseessä räjähti tapahtui alkuräjähdys sitten näin eemelin ja totesin hänen olevan gneemeli gneemelillä oli muna suussa ja minulla oli pää perseessä olimme yhdessä eemelin huoneessa meillä oli tylsää sitten kävi näin että eemelin äiti pisti liikaa sokeria meidän muroihimme ja emme saaneet unta 7 päivään.

    • bacgaberce

      1) Kuinka pitkään olet pisimmillään valvonut (yhtä soittoa) ?

      2 vuorokautta, ja paljon kauemmin, jos en olisi ottanut Tenox-unilääkettä. Ennätykseni Tenoxin ottamisessa on 15 tablettia. Uskon, että ilman mitään lääkkeitä ennen niiden rankkaa vieroitusta olisin ollut ilman unta yli 4 vuorokautta, vaikka olisin kuinka maannut sängyssä.

      2) Millainen olotila ennen kuin menit nukkumaan oli?

      Ennen lääkkeiden ottoa silmäluomet olivat raskaat, mutta rintajännitykset, sydämen tykytykset, hätkähdykset, huohotukset jne. olivat läsnä koko ajan.

      3) Mitenkä vakava tilapäinen unen puute vaikuttaa elimistöön? (tämä on siksi, jos joku sattuisi tietämään)

      Pahimmillaan hengenvaarallista. Myös hallusinaatioita ja akuuttia psykoosia voi esiintyä. Itse koin armeijassa kerran polkupyörämarssilla näköhallusinaatioita.

    • hjjjjyh

      40 tuntia. En saanut yöllä nukuttua kun stressasi aamun työvuoro. Työvuoron jälkeen en ehtinyt nukkua päiväunia. Olin luvannut mennä vielä baariin selvinpäin. Viimeiset tunnit olivat pahimpia. Autoa ajaessa 100 rajoituksella ajoin 60 koska oisin varmaan ajanut johkuun ojaan. Kun pääsin nukkumaan, en saanutkaan unta. Pulssi oli korkea, olo sekava. Olo oli kuin hullulla ja tuli jo paniikki, että enkö mä oikeasti pysty enään nukkumaan. Nukuin 8 tuntia seuraavan päivänä ja aamulla olin jumalattoman väsynyt edelleen.

    • ajajaja1pröööt

      1) Kuinka pitkään olet pisimmillään valvonut (yhtä soittoa) ? Koko vuorokausi hereillä ja sitten joskus 4 aikaan päivällä nukkumaan.

      2) Millainen olotila ennen kuin menit nukkumaan oli? väsynyt xD

      3) Mitenkä vakava tilapäinen unen puute vaikuttaa elimistöön? (tämä on siksi, jos joku sattuisi tietämään) jaaaa? :P

    • T.N

      5 1/2 viikkoa valvoin putkeen. Siitä vielä ihmiseksi.

    • 1+1=?

      Valvoin koko yön ja menin aamulla tekemään kokeen. Olin yllättynyt, että sain 3,5 sivua täyteen tektsiä. Ennen koetta tiesin suorituskyvyni laskenevan, sen takia yllätyin tektsin määrästä. Ja nyt sitten seuraavan kokeen pariin ;).

      • ?=2+3

        Laskenevan tektsin määrästä päätellen, sinun tulisi mennä nukkumanaan...


    • riuttala76

      Itse en ainakaan nykyään kovan ryyppyputken jälkeen useinkaan nuku minuuttiakaan vähintään 3-vuorokauteen. En pysty myöskään syämään vaikka tiedän että syödä pitäisi. No nyt tosissani yritän hillitä juomista ja ottaa korkeintaan hieman keskiolutta. Eilen ei ollut krapulaoireita ja olin täyttänyt jääkaapin kunnon ruoalla. Pitkästä aikaa ruoka maistui ja hyvänen aika kuinka hyvin nukuinkaan pitkästä aikaa. Oon mä sen jo nuorena todennut et kun syön kunnolla niin nukunkin hyvin taisin vain jossain vaiheessa sen unohtaa. Ilmeisesti mun aivot vaativat jonkun tietyn määrän hiilihydraatteja/sokereita että kykenen nukkumaan. En edes uskalla arvioida mikä on mun valvomisennätykseni, mutta huolestuttavan monta vuorokautta se kuitenkin on.

    • Minua on aina kiinostanut tuo valvominen ja itse halauisin kokeilla vuorokauden tai muuman valvomista. Sanokaa vain jos se ei kannata.

    • insomniac1

      Itselläni on viides vuorokausi menossa eikä enää väsytä eikä nälätä yhtään... muutaman kerran pyörtynyt muutamaksi sekunniksi ja sitten taas ylös...koitan nukkua mutta uni ei vain tule vaikka kuinka yritän...ehkä pitäisi mennä lääkäriin olisi kiva nukkua.. suosittelen ettette valvo huvikseen! :(

    • timpe

      yks mun kaveri valvo 9 päivää putkee ihan ED voimalla ja sit nukku 2 päivää

      ei mitään vaivoja havattu paitsi se oli välillä vähän liian ilonen naureskeli paljon.

    • muurisulkku

      pääosin kaikki yli 36 tunnin jutut on täyttä paskaa. mutta onhan se kiva leveillä kun ei mitta riitä kaljapullonpituuteen

      • kuttijälli

        ja sitten pojat vaan mitta tikkusormille ja mittailemeaan sitä ruskeaa lasia, buahaha buahaha buahahaha. nimimerkillö ei viirri omaa kehua mutta 29 cm ympärysmitta, mieti poika sitä :)


      • myötähäpeä

        Mitäköhän sä selität? Meeppä käymään jossain LAN tapahtumassa, siellä about 90% porukasta vetää sen 3pv nukkumatta.


    • joskus nuorena

      Joskus 22-vuotiaana valvoin noin 36 tuntia. Heräsin puoliltapäivin, hengasin netissä/chatissa koko illan ja läpi yön, menin aamulla junalla opiskelupaikkakunnalle, jossa kipattiin vielä vähän kaljaa kavereiden kanssa. Suloinen nukkumus tuli sitten puolen yön aikaan.

      Tämä on ehdoton henkilökohtainen ennätykseni, nykyään 36-vuotiaana olo on jo ihan sekaisin, jos valvoo yön yli seuraavaan aamuun asti.

    • enoomikäähuippuval..

      ...voja


      Oon valvonu yli 28h putkeen. Oon 14v tyttö. Ja tota yöllä, kun PITI mennä nukkumaa, nii jäinki sitte vaa koneelle hengaamaan. Ja huomasin jossain vaihees että kello oli jo puol4 yöllä. No ei väsyttäny joten valvoin ja valvoin. Lopulta sitte päätin luovuttaa ja mennä nukkumaan. Nukuin sitte 2h.

      Oli sekava olo. Siis olin sekasin et mikä päivä oli. jne....

    • höö ei väsytä yhtää

      Nauretaan joka asialle 60000 h menny!

    • ainahereillä

      Joskus opiskeluaikoina (Datanomin opinnot) tuli valvottua jotakin lähemmäs 60 tuntia.
      Aamulla siis heräsin, menin kouluun pelaamaan koneelle, sieltä kotiin pelaamaan, yö meni pelatessa ja aamulla taas kouluun, sieltä kotiin pelaamaan ja yön pelattua taas kouluun pelaamaan.
      Kotiin päästyäni nukahdin kengät jalassa sohvalle, noin 16 tuntia tuli sitten nukuttua yhteen soittoon.

    • mie11

      Mutta minäpäs tapasin miehen, joka sanoi valvoneensa 3 kk (kolme kuukautta) yhteen soittoon. Tekee siis 90 päivää= 2160 tuntia. Mitäs tähän sanotte? Minä sanoin hänelle, että hänen täytyy olla ihmiskunnan historiassa ainut laatuaan, todella erityinen yksilö jonka kannattaisi mennä esittämään todisteensa valvotuista kuukausista. Saisi itsensä varmaankin Guinnesin ennätysten joukkoon?!

    • Aamu uninen

      En ole yhtämittaan valvonut, mutta useamman kuukauden olen elänyt niin, että olen mennyt nukkumaan vasta siinä 00.30-01.00 jälkeen ja herätys kello herättänyt aamulla klo 08.00 eli 6-7 tuntia olen nukkunut reilu puolen vuoden ajan.
      Aamulla kyllä nukuttaa älyttömästi ja on sellainen höntti olo.
      Päivällä kaupassa käydessä on höntti olo ja ajoittain huimausta.
      Illalla alkaa vasta olemaan pirteämpi olo.

      Johtuukohan höntti olo ja huimaus pitkään jatkuneesta unen vähäisestä määrästä.
      Vai vakavammasta, kuten aivokasvaimesta.
      Täytyy jossain vaiheessa yrittää mennä nukkumaan aikaisemmin, et nukkuis vähintään 8 tuntia.

    • että näin!!!

      Valvoin kerran viikon yhteen putkeen..olin masentunut..viimeisenä yönä kun yritin nukkua kuulin outoja ääniä ja laulua ja näin olemattomia..sitten soitin ambulanssin ja kerroin tilanteen..en halunnut huolestuttaa naapureita joten kävelin asunnostani pari sataa metriä pois johon olin hätäkeskuksen kanssa sopinut tulevani..ja koko sen ajan näin mielettömiä harhoja..olemattomia lapsia leikkimässä, mies kolaamassa lunta, yksi jalkainen koira ja näin ambulanssin varmaan tulevan kohti kymmenen kertaa ja se kaikki oli vain harhaa..olin kaksi viikkoa psykiatrisella osastolla.

    • että näin!!!

      Valvoin kerran viikon yhteen putkeen..olin masentunut..viimeisenä yönä kun yritin nukkua kuulin outoja ääniä ja laulua ja näin olemattomia..sitten soitin ambulanssin ja kerroin tilanteen..en halunnut huolestuttaa naapureita joten kävelin asunnostani pari sataa metriä pois johon olin hätäkeskuksen kanssa sopinut tulevani..ja koko sen ajan näin mielettömiä harhoja..olemattomia lapsia leikkimässä, mies kolaamassa lunta, yksi jalkainen koira ja näin ambulanssin varmaan tulevan kohti kymmenen kertaa ja se kaikki oli vain harhaa..olin kaksi viikkoa psykiatrisella osastolla.

    • sleepless1

      Pisin yhtäjaksoinen aika mulla oli 84 tuntia. En muista, että varsinaisia hallusinaatioita olisi ollut, mutta olin kyllä todella sekaisin ja vaihdellen ylipirteä ja kuolemanväsynyt. Mitään piristeitä en käyttänyt, paitsi coca colaa.
      Tämän viikon aikana tiistain ja tämän hetken välillä olen valvonut 72 tuntia miinus n. 8 tuntia, jonka olen nukkunut pari tuntia kerrallaan. Eilen tuli jo vähän hallusinaatioita, muistan että näin yhdessä vaiheessa jatkuvasti jonkun miehen seisovan vieressäni ja kun katsoin, siinä ei ollut ketään. Mutta pitää ottaa huomioon, että olen nukkunut noin 2kk ajan alle 6 tuntia yössä ja monena yönä en ollenkaan :/
      En tajua, miksi jotkut haluavat vapaaehtoisesti sekoittaa unirytminsä tolleen että "joo mä kokeilen kuinka pitkään voin valvoa yhteen menoon." Mä tarvitsisin periaatteessa jotkut unilääkkeet mutta niitä on jostain syystä vaikea saada. Ilmeisesti lääkäreille on opetettu, että nuorille ihmisille ei saa antaa muuta lääkettä kuin Buranaa, kun nuoret on aina narkkareita tms.

    • mie11

      Mutta kukaan teistä ei ole siis valvonut yhtä mittaa yli viikkoa putkeen? Vaan olette joko nukkuneet pieniä pätkiä välillä? Tai menneet psykiatriselle osastolle sen jälkeen kun hallusinaatiot on tulleet kuvaan mukaan? Voiko olla biologisesti mahdollista että ihminen valvoo yhtä mittaa 3 kk? Siis ei nuku yhtään minuuttiakaan missään välissä ja kaiken lisäksi tämä mies väitti ajaneensa koko ajan rekka-autoa pitkiä matkoja Suomen teillä! Voiko olla mahdollista? Mistä tähän saisi biologisesti pitävän perusteen?

      • En jaksa uskoa että kukaan pystyy olemaan tuota 3kk hereillä, sillä ainakin järjellä aatellen kuolee sitä ennen unen aiheuttamaan stressiin tai jotain.


    • eitorkkujaväliin

      1. n. 72h. Valvominen on tosiaan sellaista että ei saa torkkua minuuttiakaan tuona aikana. Muuten ei kutsuta valvomiseksi.

      2. Aistit herkistyivät, yliherkiksi, saattoi hätkähtää erikoisista pienistä asioista.

    • gnfn

      18h on ennätys enkä noinkaan kauaa valvonut tarkotuksella. Pää rupesi nykimään ja katse sumeni lievästi ja reagoin vähän kaikkeen viiveellä.

    • eitorkkujaväliin

      Monista ihmisistä väitetään että eivät nuku juuri lainkaan, mm. Leonardo Da Vincistä, mutta tässähän on vain kysymys siitä, että kukaan ei ole nähnyt hänen nukkuvan, eli nukkuu salaa.

      Aivan pienikin silmien ummistaminen minuutiksi vaikka ei nukukaan auttaa jo huomattavasti, lepää vain, helpottaa kummasti valvomista. Lasketaankohan tuollaistakaan oikeaksi valvomiseksi, sitten. Pitäisi ajatella aktiivisesti koko valvomisen ajan.

      Mutta niin ainakin itselleni tuli tuollaisia "bad trip" -tyyppisiä hallusinaatioita. Syke todella nousi korkeaksi sekä verenpaine.

    • PinkkiPuppppu

      Sunnuntaina heräsin n. klo 16.30 ja siitä lähtien olen valvonut. Aluksi piti mennä sunnuntai-iltana nukkumaan, mutta olin aivan liian pirteä. En halunnut nukahtaa aamulla, joten päätin sitten alkaa valvomaan. Mutta joo, kiva homma, jos en nyt illalla sitten nukahdakaan...

      Olen valvonut nyt n. 25 tuntia. Aion vielä sinnitellä tuonne klo 21-23 asti. Täytyypä kuitenkin myöntää tätä keskusteluketjua lukiessani, että hieman pelottaa - entä jos en vain saakaan unta? Ja nukahdan taas aamulla.

      Olen valvonut nyt ihan tarkoituksella, koska unirytmini on ollut kaoottinen viimeiset kolme päivää. Kaikki alkoi päiväunista, jotka venyivät usean tunnin mittaisiksi ja heräsin illalla, jolloin olisi pitänyt jo mennä nukkumaan. Lauantaina ja sunnuntaina nukuin valoisat päivät ohitse, nyt vasta maanantaina pääsin näkemään auringon pilkahdukset (ja kuten tiedämme, talviaikaan päiväaika on todella lyhyt). En ole koskaan ennen janonnut valon aistimista niin paljon kuin nyt! Viikonloppu meni ihan hukkaan zombeillessä. Tänään maanantaiaamuna olo oli kamala ja piti aina istahtaa, kun tuntui, että jalat pettäisi alta (vaikka olin valvonut tuolloin vain 15 tuntia). Nyt olo on kuin duracellpupulla ja voisin vaikka juoksennella pitkin katuja energiapaukkuna.

      • PinkkiPuppppu

        ...ja minua naurattaa ihan hervottomasti. Ei jumalauta. Nauran sanoille, joissa ei pitäisi olla mitään hauskaa??


    • univaje1

      1) Viikko

      2) Ei osannut oikein aluksi nukkua. Ei väsyttänyt. Tiesi vain, että nyt on pakko nukkua tai ei voi kulkea liikenteessä (ettei aja kolaria).

      PS: Valvon tälläkin hetkellä työvuorossa. Työskentelen omassa firmassani. Eilen aloitin työt siinä 17 aikaan ja lopetan tos 6 aikoihin. Pari tuntia unta. Sitten ammattikorkeakouluun...

    • DrSykerö

      Tieteen nimissä, nähdäkseni kysymällä asiasta ei tule valideja tuloksia, vaan ihan mitä sattuu. Syitä: 1) validiusongelmat: 1a) ihmiset voivat valehdella, 1b) täällä pyörivät ihmiset ovat valikoitunut joukko, tuloksia ei voi yleistää mihinkään populaatioon, 1c) asiaan vaikuttavat tekijät tulisi vakioida laboratorio-olosuhteissa, ottaa mukaan riittävän suuri otos ihmisiä ja verrata ryhmiä keskenään: esim. pitää yhtä ryhmää nälässä ja toista ei, pitää toinen metelissä ja toinen ei, kertoa toisen osallistujille heidän äitinsä juuri kuolleen ja toiselle ei, juottaa toiselle N grammaa kahvia, toiselle N 1 grammaa, toiselle antaa N mg amfetamiinia, toiselle N 1 mg, jne jne, näitä on loputon määrä, plus kaikkien näiden yhdistelmät; 2) tulisi siis aluksi rakentaa vertaileva koeasetelma ja verrata sitten kontrolloiduissa labraolosuhteissa, mitkä asiat liittyvät valvomisen kestoon. Sen pohjalta ei voisi vielä päätellä syitä, ainoastaan yhteyden jonkin asian ja valvomisen välillä. Mutta asiasta on tehty loputtomasti tutkimuksia, kannattanee kysyä joltain aiheen tutkijalta jostain yliopistosta.

      • Kiinalainen nero

        Kaikkien käytössä olevien kemikaalien yhteisvaikutusten, edes parittaisten, tutkiminen edes rotilla standardikoeolosuhteissa (katso näitä) olisi sikäli hankalaa että tarvittavien rottien biomassa ylittäisi maapallon painon.


      • DrSykerö
        Kiinalainen nero kirjoitti:

        Kaikkien käytössä olevien kemikaalien yhteisvaikutusten, edes parittaisten, tutkiminen edes rotilla standardikoeolosuhteissa (katso näitä) olisi sikäli hankalaa että tarvittavien rottien biomassa ylittäisi maapallon painon.

        Kiinalainen nero, siksi tuleekin käytännössä valita todennäköisimmät tai rajata tutkimuskysymystä esim siihen, kuinka piri vaikuttaa valvomiseen.


      • poiiuyy

        Sykerön listaan vielä yksi mahdollinen tekijä lisää. Puolisoni, jolla on sydänvika, valvoo tahallaan vuorokausitolkulla, jos hän ei saa omasta mielestään riittävästi huomiota tai tahtoaan läpi. Hänen kaltaiselleen ihmiselle tila on hengenvaarallinen. Hän myös nauttii unenriistosta minulta, hän saa silloin tällöin psykoottista tilaa lähenteleviä kohtauksia, jolloin hän puhuu, puhuu, puhuu, oksentaa puhetta, paapattaa, tietenkin haukkuu minut kaikesta mahdollisesta ja mahdottomasta. Ja sitten kaikki tämä alusta uudestaan. Sitä jatkuu uskomattomia aikamääriä, olen joskus ihmetellyt, onko hänellä joku ylimääräinen ilmanottoaukko niskassa, että voi paapattaa vetämättä henkeä.

        Mitä voin tehdä?
        1. Antaa periksi sille, mitä hän kulloinkin haluaa, jota en itse useinkaan halua. Pitäisi rynnätä hänen mielitekojensa perässä, kun itse haluan töiden jälkeen vain olla rauhassa. Minä vastaan koko huushollin ylöspidosta.
        2. Soittaa 112:een, tuskin ottavat vakavasti.
        3. Erota. Obvious mutta kun näiden pahojen jaksojen ulkopuollella hän on ihan hyvä ja rakastettava puoliso.

        No, pointti oli kai se, että valvominen ja/tai valvottaminen voi olla myös tosi ilkeä väkivallan väline, jota on vaikea todentaa mutta joka on todella tehokas.


    • pelottaaaa

      Unettomuus on ihan hirveää! Älkää ainakaan tahalleen valvoko. :/ Mulla on ollu yli puoli vuotta unettomuutta. Välillä menee valvomiseks koko yö, seuraavana yönä saattaa saada tunnin kaks unta. Hyvinä öinä nukun 4-8 tuntia mutta ne on harvassa. Univelkaa on varmaan älyttömästi. Muisti ei enää toimi eikä keskittyminen oo hyvä. Olo on epätodellinen, kuumeinen ja oksettaa ja heikottaa.

      Kaikkein kamalinta on HIRVITTÄVÄ VÄSYMYS, ja tuntuu että vois olla valmis nukahtaa mutta ei vaan nukahda. Kerran aloin itkemään koska pelkäsin sitä. Kun väsytti niin paljon mutta en saanut unta vaikka makasin sängyssä tuntitolkulla. Kun on liian väsynyt ei välttämättä ookkaan helppoa nukahtaa. Se alkaa jo pelottaa.

    • asd234

      Armeijassa reilu kaksi vuorokautta tuli valvottua. Marssin loppupuolella sekoiltiin ryhmäläisten kanssa kunnolla . Kolmeen otteeseen joku nukahti pystyyn tai kaatui kävellessä ojaan, kun nukahti. Pari kertaa myös yksissä tuumin luettiin keskellä korpea "infotaulua" jota ei sitten lopulta ollutkaan.

      Jokaisella marssitauolla sytytyin tupakan, imaisin henkoset ja heräsin ku rööki poltti sormia. Myöskin ihme raivopurkauksia ja suuttumisia oli joissakin havaittavissa. Esim. Tupakaveri suuttui aivan helvetisti, kun päässäni olevan otsalampun valokeila kuulemma heilui liikaa eikä hän saanut työntää kottikärryä, jota itse työnsin. (kärryä ei siis ollut olemassa)

      Varmasti nestehukka ja ravinnon puute boostasivat noita oloja. Matkaa ei kertynyt kuin reilu 80km, mutta pahassa maastossa, rinkat, rynkyt, telamiinat ja pari apilasta kierrossa vaikutti paljon. Intin käyneet tietävät, millaista on parin vuorokauden jälkeen marssia pimeässä metsässä, koittaa suunnistaa ja pitää yhdeksän "taistelijan" marssimoraalia. :D Hienoja kokemuksia..

    • fbnn

      kaks viikkoa valvonut amfeamiinilla aikoinaan. paha psykoosi eikä kukaan normi ihminen uskoisi jos siitä tripistä kertoisin.

    • Kaksi viikkoa.

      Jossakin vaiheessa tuntui sekoittuvan ajantaju ja aivotoiminta niin ettei voinut enää määritellä oliko valveilla vai nukkuiko .

      Alussa kun oli enemmän tolkuissaan huomasi valvomisen tekevän hajamieliseski unohti helposti asioita eikä pystynyt kunnolla keskittymään johonkin asiaan ajantaju muuttui niin että kello tuntui käyvän aina vaan nopeammin.

      Päivien kuluttua ajatustoiminta alkoi pätkiä niin ettei muistanut mitä olikaan tekemässä tuntoaisti heikkeni ja aineenvaihdunta jotenkin sekosi saattoi mennä pakkaseen vähissä vaatteissa eikä tuntenut kylmyyttä ja ihan lopussa tuli sisällä tosi kylmä alkoi "tärisyttää" onneksi tilanne muuttui jossakin vaiheessa niin että nukkuminen tuli mahdolliseksi.

      • fbnn

        helpollapa pääsit


    • yhj

      107 tuntia hereillä, siihen aikaan diagnoosina vaikea masennus, vakavia unihäiriöitä ja itsetuhoisuutta. Alunperin tarkoitus olivain valvoa aamuun asti kuten normaalisti, mutta kun 24h valvomisen jälkeen ei väsyttänytkään, niin päätin valvoa iltaan ja nukkuminen vain lykkääntyi uudestaan ja uudestaan. 50-60h kohdalla ruoan ja juoman tarve hävisi, 70h kohdalla mukaan tulivat ääniharhat ja 90h jälkeen ei ole mitään muistikuvia. Valvominen loppui siihen, kun pyörryin ilmeisesti nestehukan vuoksi rapun edessä tupakalla ollessani. Heräsin sitten 2 päivää myöhemmin sairaalasta tiputuksesta ja sieltä tikkana suljetulle osastolle.

    • valvotaansitte

      ite olen sen verran uninen ihminen että vuorokauden valvominen tuntuu mahdottomalta tehtävältä :D tässä nyt kuitenkin lomalla ollessa päätin ihan huvikseen kokeilla.

      no jaa, nyt oon sitten tässä valvonut sen vuorokauden. aluksi ei tuntunu missään, jossain puolenyön jälkeen iski järkyttävä päänsärky, mutta sinnittelin migreenin läpi ja jatkoin valvomista. ei liity varmaan tähän nukkumattomuuteen, mutta keskellä yötä sain kunnon ripulikohtauksen ja koska tärisin vitusti ja mahaa vääns ni en uskaltanu mennä jostain syystä nukkumaan.
      neljältä aamuyöstä tuli semmonen kuumeinen vilutus. mieliala oli jotenkin oudon hysteerinen ja kikattelin yksikseni, päätä särki ja väsytti mutta jatkoin.
      yheksältä aamulla tunsin tarpeelliseksi ottaa kauneusunet, eli nukuin jotain 4 tuntia huomaamatta. pakotin itteni kuitenkin ylös ihan vaan siks että valvomisyritys ei mene pilalle.
      nyt silmäluomet lupsuu, mutta sinänsä ei väsytä. olo on edelleen hilpeä ja poissaoleva ja pää tuntuu jotenkin raskaalta. saatan välillä myös tehä jotain randomia käsillä ja niksauttelen jatkuvasti niskoja.

      ihan kivaa. saa nähä pääsenkö nukkumaan.

    • mb4

      lapsi. hanki aputyövoimaa.

    • tejaah

      minun pisin ollu 2-3 viikkoa ..tosin tuli joku häiriö aivoihin jonku takia ei pystyny nukahtamaan ennenku sain lääkkeen ..en paljoa muista asiasta muutako loppu ajan liikkeet oli pirun hitaat jokanen lihas kehossa jäykkänä silmät ja muut luitten kohdat kasvoista olivat turvonneet ja punertavat ja silmän aluset mustana ..paniikin ja ajatusten sekottama mielikuvitus pään toiminta muutenki erittäin vilkasta ..monet yöt meni lähinä lattialla pyörimiseen ja patjoilla yrittäen saada unen päästä kiinni lähinä pelkäsin hulluksi tulemista tai kuolemaa hallusinaatioita ei ollu yhtään ihme kyllä mutta ei ilmeisesti ollut kyse edes normaalista valvomisesta kun ei tuntenut väsymystä /unen tarvetta muuten kuin fyysisestä lihas kivusta/jäkkyydestä ..niin ja tuntu lähinä että silmät ui jatkuvasti jossai rikin sekoittamassa hienossa hiekassa ..liikkuminen tapahtu hitaasti 10 metrin matkoin ..mutta unilääkkeen jälkee nukuin 2 vuorokautta putkeen tietämättä maailman menosta yhtään mitään.

      • tejaah

        sen voisin lisätä vielä että kaveriani syytin tilastani ja että hän yrittää tehä minusta hullua ja soitin muillekkin kavereilleni tästä yrittäen mustamaalata kaveriani.

        että kyll siinä tulee paranoidiset ajatukset pintaa yms ja sitä alkaa touhukkaasti tekemään kaikenlaista ..kuten itselläni siihen aikaa oli pöytäkone hajonnu revin kolme vanhaa konetta varastosta ja aloin niistä jynssää toimivaa peliä ja ihme kyllä alkokin toimimaan windows 98lla ..jonka jälkee huomasin että enhän sitä romua saa nettiin kytkettyä tolla viritelmällä ja toista äkkiä kasaamaan ja entisen purkaamaan..että sais emon jossa oli tilaa netti kortille .. sitä en muista mikä ihmeen pakottava tarve tulis saada toista tietokonetta silloin toimimaan että pääsisin nettiin .. (*kerta oli kannettava joka oli netissä kokoajan kiinni*)


    • valvotettu

      Minulla erittäin pahoja uniongelmia, joita erinlaisilla lääkkeillä ja terapialla ja milloin milläkin poppakonsteilla koitettu saada pois, mutta ilman apua. En nuku koskaan 4h pidempään, ja pahimmillaan viikko voi mennä kahden yön unilla joista molemmat vain max. 2h pitkiä.

      En tiedä "ennätystäni", mutta 4pv valvominen on vielä "normaalia" (eli tapahtuu 1-2 krt kuukaudessa).

      Takana yleensä jo siis valmiiksi unettomuutta ja huonosti nukuttuja öitä. Yleensä tässä vaiheessa suurimman osan ajasta vain itken hysteerisesti, koska haluan nukkumaan, mutta en pysty nukahtamaan. Olen jatkuvassa pelkotilassa, todellisuudentaju erittäin heikko, vainoharhaisuutta, yleensä en uskalla viimeisenä päivänä liikkumaan sohvaltani mihinkään koska pelkään niin paljon kaikkea olematonta.
      Näkökenttään tulee paljon mustia varjoja, ensimmäisellä kerralla luulin että olin sokeutumassa.
      Vaikka olen kärsinyt unettomuudesta jo viisi vuotta, ei tähän olotilaan koskaan totu. Pelkään aina yhtä paljon lopullista psykoosia, ja viimeiset tunnit ennen nukahtamista ovat helvetilliset.

      Vaikka olen nuori, en tule koskaan ymmärtämään valvomisen ihannointia nuorten keskuudessa. Antaisin mitä vain jos aamulla herätessäni tietäisin, että yöllä olen taas unten mailla, enkä käymässä läpi mielen helvettiä kolmen yön päästä.

    • Oispapirii

      Siis tällähetkellä tiellä on unirytmi aivan sekasi et meen nukkuun joskus klo 4 ja sit klo 7 ylös. Tätä jatkunut jo viikon verran. Mut siis nää stoorit mitä nää kaikki kertoo nii te trippaatte oikee kunnolla.

    • Tottumuskysymys

      "1) Kuinka pitkään olet pisimmillään valvonut (yhtä soittoa) ?"
      En ole mitannut, mutta olen joskus tehnyt töitä reilut 3 vrk. yhteen menoon (kahvi- yms. taukoja tietysti lukuunottamatta). Ideana tuossa on se, että tekee kerralla ainakin viikon työt (37 h.) alta pois stressaamasta. Sen jälkeen voi sitten pitää loppuviikon vapaata. Kun työnteossa pääsee ns. vauhtiin, niin sitä ei malta lopettaa, ennen kuin työpöytä on tyhjennetty. On tehokasta tehdä kaikki työt kerralla, jos yleiskunto vain sen sallii. Säästää aikaa ja rahaa työmatkoissa jne.

      "2) Millainen olotila ennen kuin menit nukkumaan oli?"
      Ihan tavallinen. Ei tuo tosiaan tunnu yhtään missään. Unentarve on osin tottumuskysymys ja tietysti myös riippuu henkilön yleiskunnosta. Elimistö tottuu vähitellen tiettyyn rytmiin. Voi olla, että olen keskivertoa paremmassa kunnossa. Pystyn edelleen helposti tekemään töitä 37 tuntia putkeen ilman, että työn laatu kärsii siitä yhtään, vaikka olenkin jo melkein 50-vuotias. Tässä iässä tosin ei enää ole samanlaista motivaatiota tuollaiseen, kuin nuorempana, koska taloudellinen asema on jo turvattu.

      "3) Mitenkä vakava tilapäinen unen puute vaikuttaa elimistöön? (tämä on siksi, jos joku sattuisi tietämään)"
      Itselläni ei ole kokemusta unen puutteesta, koska en ole kokeillut rajojani.

    • spiido

      1kk lopussa tosin alko taju lähtee yhtäkkii muutamaks minuutiks, senjälkeen heti skarppina :D
      täydellinen psykoosi
      vakava alipaino,pelkotilat.

    • unetontyttö

      1) Kuinka pitkään olet pisimmillään valvonut (yhtä soittoa)
      • noin 2 ja puoli päivää

      2) Millainen olotila ennen kuin menit nukkumaan oli?
      •kamala. Olo ei ollut yhtään semmoinen "ihana päästä pehmeään sänkyyn", vaan kaikki sattui, kasvojen lihaksia oli tosi vaikeaa rentouttaa. Oksetti ja hirveän huono olo. Pystyin nukkumaan alussa vain pieniä torkkuja, muistan, kun kävin torkkujen välissä vessassa, hörisin aivan olemattomia itsekseni.

      3) Mitenkä vakava tilapäinen unen puute vaikuttaa elimistöön? (tämä on siksi, jos joku sattuisi tietämään)
      •noh, heikentää suorituskykyä. ja olen jostain kuullut, että joku tietty valveillaoloaika vastaa tyyliin 1,5 tai 1 promillen humalaa, oliskohan se ollu jotai 2-3 päivää ilman unta?

    • ole_viisas

      Pitkään. Kun sinä uuvahdat niin valvontaa jatkaa edunvalvojasi. Oletko muistanut valita itsellesi edunvalvojan ennenaikaisen uupumuksen vuoksi.

      Riittävän pitkään kun valvot niin saat sellaisen "dementian" ettet siitä enää toivukaan ja laillinen edunvalvojasi alkaa valvoa sinun toimiasi.

      Edunvalvoja kannattaa valita ajoissa.

    • Valvova

      1) ennätykseni on noin 36 h ja tätä kirjoittaessa en ollut nukkunut 27 tuntiin ja 30 minuuttiin (juotu 3 kuppia kahvia ja energiajuomatölkki)

      2)höpö olo

      3) välillä kauhea nälkä välillä ei

    • Vöyti

      Onko porukalla kokemusta miltä tuntuu nukkua vuonna 2018? Itsellä ei vielä mitään tietoa mut saattaa olla tänä iltana ensikokemus.

    • 43532423

      Pisin valvomisputki oli 5-6vrk, se kuitenkin pirin voimalla. Ei kuulemma näkynyt mitään väsymyksen merkkejä vaikka olin liki viikon valvonut. Tajusin kuitenkin että voi tulla terveysongelmia jos jatkan, joten lopetin pirin vetämisen 6 päivän kohdalla, otin ketipinoria ja menin nukkumaan. Nukuin normi yöunet, ja elämä jatkui normaalisti, eli nukuin yöt ja valvoin päivät. Piriä en jaksanu vetää vähään aikaan.

    • Anonyymi

      Tällä hetkellä olen valvonut 53h. Halluja ei ole näkynyt ja yllättävän hyvin pystyy keskustelemaan sosiaalisissa usean ihmisen vuorovaikutuksissa. Hieman käy hitaalla ja informaation rekistöröiminen muistiin tuottaa ongelmia. Sain 42h kohdalla paniikkikohtauksen joka tuntui ihan hirveältä monta tuntia. Menin lääkärinvastaanotolle. Sain diapameja ja tenoxia lääkkeiksi. Otin noin 30min sitten 15mg diapamia, viimeisetkin paniikkikohtauksen rippeet hävisivät. Kohta otan 2x20mg tenoxia ja painun pehkuihin

    • Anonyymi

      olen valvonut nyt 2 yötä oloni on peseestä asiat liikkuvat esim kirja itsekseen minun silmissäni ja pakollinjen nukkuminen haittaa

    • Anonyymi

      Oma ennätys on jotain 23h nukkumatta. Mut ku luen kommentti nii nauran vaan mun omalle tulokselle. Tosiaan tänään veikkaan että rikon sen. Oon valvonu 19h nytten ja join yhessä vaiheessa vahingossa colaa, niin vahingossa valvon nyt vähän pidenpään, on se kyllä kiva katsoa kun aurinko nousee ja muut vaan nukkuu.

    • Anonyymi

      Mä en tiiä

    • Anonyymi

      1. päivän, kofeiinia tarveis ihan vitusti jos aatellen suorittaa ton toisen kerran.

    • Anonyymi

      Olen valvonut pisimmillään 14 vrk yhtä perää. Kyseessä oli amfetamiinin avustuksella. Olo ennen nukahtamista tietty sekava. Paljon kuuluu ääniä, jotka voimistuvat ja silmissä vilahtelee sitä sun tätä. Siinä on kaikki ikävät olotilat sekaisin.

    • Anonyymi

      Hhjnnhbbbhhjjijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj

      • Anonyymi

        Ite pystyin olemaan 3päivää samoilla silmillä sen jälkee rupes jo sekoomaan:D kaveri valvoi 5-6päivää ja sai jonkilaisen kohtauksen että en suosittele.


    • Anonyymi

      koko ajan voi valvoa nukkuminen vanha keksintö

    • Anonyymi

      Myöhässä olen mutta
      1. Olen valvonut kaksi yötä. Ei sinällään paljon
      2. En tajunnu mitään. En tienny et nukuinko ja näinkö unta vaikka valvoin. Nukahdin luistelukoppiin harjoitusten jälkeen

    • Anonyymi

      Hmmm.... Kokemuksesta voisin suositella jättämään tällaiset, kuten muutkin vastaavat kokeilut, suosiolla "älä tee näin" -laatikkoon

      1) Kuinka pitkään olet pisimmillään valvonut (yhtä soittoa) ?

      Viime vuonna meni eräänä viikonloppuna 30-36 tuntia putkeen kun vaan pelailin netissä ihan koko ajan taukomatta, kun kavereita oli mukana koko ajan, myös USA:sta, eli aikaeron syystä oli kavereita lähes koko ajan mukana

      2) Millainen olotila ennen kuin menit nukkumaan oli?

      Outo. En voinut nukahtaa niin mitenkään. Oli vaikeaa. Pelin ruudut ja tapahtumat vaan vieri silmissä koko ajan, ihan kuin olisi vaan pelannut ihan koko ajan. Uni ei meinannut tulla niin millään. Ei millään.

      3) Mitenkä vakava tilapäinen unen puute vaikuttaa elimistöön? (tämä on siksi, jos joku sattuisi tietämään)

      Ensimmäisenä ainakin vatsa tulee kipeäksi ja menee sekaisin, sen huomasin. Ja nukahtaminen oli lähes mahdotonta tämän jälkeen... Taisi jotenkin vaikuttaa sydämeenkin, tai siis pulssiin/sykkeeseen... Ja noita peli-unia näin sitten muuten muutaman yön peräkkäin, eli ... en suosittele. Ei kannata kokeilla. Uskokaa.

      ole hyvä.

    • Anonyymi

      Tietääkseni enintään 48h yhteen mittaan mutta elimistö on aika rikki jo silloin eli noin 24h ilman ongelmia

    • Anonyymi

      Minä pystyin valvomaan melkein puoli tuntia kun telkkarista tuli Star Trek.

    • Anonyymi

      14 päivää

    • Anonyymi

      ihmiset joilla talamus on vaurioitunut saavuttavat ilman nukahtamislääkettä ylivireystilan joka voi jatkua niin kauan kun ihmisen perustervydentila pysyy kunnossa. Sukuliseni valvoi hyväkuntoisena 22 vuorokautta ekä tuntenut sinä aikana minkäänlaista ruumiillista tai henkistä väsymystä. Päon vastoin; mitä pitempään hän valvoi sen vireämmäksi hän muuttui sekä fyysisesti että henkisesti, Käveli vileä 23 vqalövomispäivänä 5 ilometriä lääkäriin ja sai unilääkereseptin. Vastaanotossa sönkötetiin 4 valvotusta vuorokaudesta ja se oli hyväjsyttävä muuten olisi sekin käunti ollut turha

    • Anonyymi

      Pisin tainnut olla n. 36h putkeen (paniikkikohtauksen takia, unen sain vasta saadessani rauhottavia, lapsena sain niitä muutaman kans persuksiin piikkinä, uniongelmaa ollu jo lapsena..) jo yhden kokonaa valvotun yön jälkeen on iha hirveitä oireita, rytmihäiriötä, pahoinvointia, päänsärkyä, rintakipua ja ruokarytmi menee iha sekasi, näläntunne kokoajan, joskus keho vetää ripulille tai ummelle. Mulla tosin on kans IBS ja yksilöllinen unentarve melko korkea, tarvitsen aikuisenakin vielä 10h/yössä unta kokeakseni virkeeksi itseni, lapsena nukuin 12h/yössä

    • Anonyymi

      Aloitan 7 h valvomisen, katsotaan että miten käy.

    • Anonyymi

      Usein valvon pari päivää. En vain nukahda paniikkikohtauksien takia. Olen nyt 37. Joskus 27-vuotiaana valvoin juuri tuon tieteessä noteeratun maksimin, eli 11 päivää. Hyi helvetti, mitä kauheutta. Itsekin olin ryypännyt melkein päivittäin monta vuotta. Poliisit hakivat kerran, luulivat suht selväksi, mutta puhalsin lähelle 3,5 promillea.

      Yhtä kaikki se valvominen. Asuin synkässä solussa, makasin välissä sängyssä, välillä lattialla, aloin oksennella jatkuvasti ja kramppailla, menetin usein tasapainoni ja näin halluja. Ne mikrounitilttailut olivat helvetin pelottavia. Baarista ajoivat ulos, kun olin niin "humalassa". Oli tarkoitus kiskoa kahvit. Siinä vaiheessa olin ollut viikkotolkulla selvänä. En muista yhtään, mitä tuon jälkeen tapahtui. Se on saletti, että sairaalavuoteesta löysin itseni. Ehkä tämä oli se Keravan-keikka. En muista oikeasti.

      Ei se ole ihmisen elämää. Varmaankin on ihme, että selvisin ylipäätään elossa.

    • Anonyymi

      1. 5 kk tällähetkellä hetkellä menee kuudes kuukausi putkeen.

      2.
      Epä mukava ja alan aina itkemään.

      3. (En ymmärrä)



      Unettomuutta on ollut pitkään harvoin nukun. Nukun aina koulussa mutta nään pahoja enteitä unissa. Yksi tapahtui ennen lomaa nukuin ja sitten. Unessa minun luokkaliset pojat jahtasi minua ja yrtti pussata minua. Se kävi toteen seuraavalla väli tunnilla. (Olen 12v tyttö jäin luokalle luki häiriön takia) minuna on kiusattu kaikkialla esim olin eskarissa vähän yli painoinen. (en tiedä miksi) ja sitten eskarissa minua syrjittiin ja tönittiin lätäkkön jos oli tullut vettä. (Meidän koulun muutaman metrin säteellä on . Ylä koulu, ala koulu, eskari , päivä koti. Päivä koti on vähän niikunnkes kellä ja ala koulu toisella puolella ja ylä koulu toisella) nytten olen 5 luokalla ja minulle nauretaan päivittäin kun puen samat vaateet joka päivä joskus itken koulussa nii kaikki huutaa miksi itketä. Viime vuonna kun olin 4 luokalla niin alioikeudelta oksentaa joka päivä koulussa. Oksennan veläkin joskus ja opettajani kuulee joka päivä että minulle huudetaan (anteeksi kielen käyttö) ”tapa ittes vitun huora” kerran oli satanut paljon lunta niin hyppäsin yhde sade suo Jan katolta puskan jossa oli paljon lunta.









      Minulla ei ole kaverita esitän aina opettajille iloista ja sen takia koko koulu tietää mut. (3.40 klo kun kirjotan tätä) kun minulla oli 2 ystävää mutta he hylkäsi minut kun huomasi että olin hiljennyt. He nykyään ottaa minusta kuvia kun kävelen kotiin. Asun toisiksi ähellä koulua niin kakki näkee missä asun. Olen minun luokkalaista vuoden vanhempi ja olen kuulut kun 1 poika sanoi näin ” he raiskataanko Elli (nimi muutettu) ” sen kaveri vastas ”katotaan ” lähin juoksee pois
      Vanhat kaverini sanoi (he ei tajunnut että kuulin) älkää olko minun minun kanssa se puhuu kakusta pahaa (miksi he puhuvat minusta noin?) mikä siinä on kun ystävä tarvitsee eniten apua hänet järeyään? (Minulla on myös syömis oggelima en halua syödä mitään muuta kun purkkaa ja juoda vettä)

    • Anonyymi

      37 tuntia tähän mennessä ilman kahvia tms.

    • Anonyymi

      7 kuukautta putkeen, unet korkeintaan 3 h. Viime aikoina ei edes sitä. Huono olo alkaa olla.

    • Anonyymi

      Kunnes nukahtaa tai kuolee.

    • Anonyymi

      13 vuotiaana valvoin jotain 4 ja 5 vuorokauden väliltä, koska käytin amfetamiinia useamman kerran sen aikana. Lopputuloksena laulaen psykoosi, harjat käski valvoon lisää. Sit nukahdin ja sit valvominen jatkui harjojen käskiessä.

    • Anonyymi

      15 kuukautta, joskus pikku unet välillä. En ole hyvässä kunnossa, mutta en vielä kuollutkaan. Sydän kyllä joutuu koville. Lääkkeet ei auta. Olisiko tämä jo ennätys.

    • Anonyymi

      Vuosia liian vähällä unella ja valvomisputkia töissä.
      Lieviä juttuja.
      Rytmihäiriöitä, urheillessa "ei aina pääse käyntiin" fyysisesti, muisti pätkii, sanoja unohtuu kesken lauseen, vatsakipuja, nukahtelee missä sattuu, jne...

      Tottuu ja väsymys ei aiheuta pahan olon tunnetta.
      Käy fyysisesti ja psyykkisesti hitaalla.
      Fyysinen palautuminen kuormituksesta hidasta.

      Tuntuu kuin olisi vanhus.
      Palautuminen kestää välillä viikkoja, välillä vuodenkin ja sitten taas tuntuu elinvoimaisemmalta.

    • Sillon monta vuotta sitten olin vähän ongelma lapsi ,nii sit 15-vuotiaana menin rippikouluun ja huone toveril oli ADHD lääkkeitä mukana ja pummin siltä niitä nii kyllä hän se anto maksua vastaan nii vedin semmosen testin et valvoin 4päivää pelkillä ADHD lääkkeillä ja kyllä siinä vikana aamuna kello 6 maissa alkoi kuuluu musiikkii leirikeskuksen pihaltani herätin yhen huone tovereist ja kysyin kuuleekpo seki ton musan ni se vaa sano väsyneenä"mee nukkuu sä kohta sekoot kokonaa"mut en luovuttan mut sit luovutin kun näin mun yläpedis jonku mustan olion ja kun menin nukkuu nii kuulin kuiskutteluu mutta tiesin et ei ollut aitoa nii en huomioinu.Mut sit olin nukkun pari tuntii ja sit tuli herätys ja olin normaalina taas ja sitten sen jälkeen en oo enää valvon monta yötä putkee.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1445
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1222
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1205
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe