Toiminimestä Oy:ksi?

Toiminimestä Oy:ksi?

Hei,
Muutan toiminimeni oy:ksi (yksin, yrityksen toiminimi säilyy). Joku kokenut, auta mua lukemaan papereita oikein. Teenkö näin:
I
Kirjoitan (juristin/kirjanpitäjän opastamana) Oy:n perustamissopimuksen ja hallituksen kokouksen ptk:n, jossa päätän, mm. osuuksien ja osakkaiden lisäksi, että avaan firmalle pankkitilin
II
Avaan pankkitilin ja panen osuuspääoman tilille
III
Kun talletus näkyy tilillä, marssin PRH:hon ja jätän sinne sekä toiminimen lopetus- että OY:n aloitusilmot
IV
Teetän kirjanpitäjällä toiminimen tilinpäätöksen ja myyn tietokoneen ym. rojuni Oy:lle
V
Ilmoitan asiakkaille ja kumppaneille uuden Y-tunnuksen ja tilinumeron ja kaikki tulevat kulut ja menot tehdään Oy:n piikkiin
VI
Kun Oy on merkitty rekisteriin, mitä silloin muuttuu? Toimia olen voinut tehdä jo ennen rekisteröitymistä. Huolehtiiko PRH, että toiminimi päättyy samalla hetkellä kun Oy alkaa, ettei tule päällekkäisyyttä tai katkoa?

Missä vaiheessa kannattaa uusia sopimukset ym.? Olen tehnyt sopimuksia myyntiedustuksesta, toimiston vuokrasta ym. ja nytkö vain yksipuolisesti ilmoitan, että sama yritys jatkaa samaa sopimusta uudella Y-tunnuksella, liittäkää sopimuspapereihinne tämä ilmoitus.

Mitä muita vinkkejä annatte? Onko typerää siirtyä raskaaseen OY-muotoon jos toiminimelläkin pärjäisi ja voisi olla verotuksellisestikin viisainta jatkaa?

18

5340

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toiminimestä Oy:ksi?

      Ja siis yhtiösopimuksen ajattelin kans tehdä kohdassa I sekä osakas- ja osakeluettelot.

      • apuja_

        Jos sulla on jo juristit ja kirjanpitäjä asiaa hoitamassa, kysy heiltä apuja. Älä luota tähän "hevosmiesten tietotoimistoon".


      • toiminimestä oy:ksi
        apuja_ kirjoitti:

        Jos sulla on jo juristit ja kirjanpitäjä asiaa hoitamassa, kysy heiltä apuja. Älä luota tähän "hevosmiesten tietotoimistoon".

        tietenkin kysyn heiltä. odotellessani vastauksia kokeilen, tuleeko täältä nopeammin vastauksia ja muita käytännön vinkkejä


    • mietityttää...

      Niin miksipä muuttaisit toiminimen, jos siitä ei mitään hyötyä ole, edes verotuksellisesti.
      Ei noilla aikamäärillä ole mitään merkitystä eikä Prh katsele, että loppuu ja alkaa samaan aikaan. Monella on osake-enemistö osakeyhtiössä ja lisäksi vielä toiminimi, nehän ovat kaksi aivan erilaista yhtiötä eikä ole kiellettyä olla molempia yhtaikaa eli sinuna odottelisin niitä papereita takaisin ja tekisin vasta sitten lopettamisilmoituksen toiminimestä.

      • Toiminimestä Oy:ksi

        Hei,
        Kyllä mulla on perusteluja tähän vaihdokseen, miksi muuten hommaan alkaisinkaan.
        En usko, että voin pitää samannimistä OY:tä ja toiminimeä. Mielestäni toiminimen on lakattava samalla kun OY alkaa.
        Joku varmaan käynyt tän läpi ennen mua. Joku kommentti sellaiselta, joka muuttanut saman toiminimen OY:ksi lopettamalla toiminimen ja perustamalla uuden.


      • Toiminimestä OY:ksi
        Toiminimestä Oy:ksi kirjoitti:

        Hei,
        Kyllä mulla on perusteluja tähän vaihdokseen, miksi muuten hommaan alkaisinkaan.
        En usko, että voin pitää samannimistä OY:tä ja toiminimeä. Mielestäni toiminimen on lakattava samalla kun OY alkaa.
        Joku varmaan käynyt tän läpi ennen mua. Joku kommentti sellaiselta, joka muuttanut saman toiminimen OY:ksi lopettamalla toiminimen ja perustamalla uuden.

        Niin vielä noista perusteluista.
        Itselläni vaihdoksen syitä toiminimi->oy ovat:
        -oy:n isompi "status" eli imagokysymys isoja asiakkaita palvellessa
        -oy:nä kasvu ja uudet osakkaat helpompi ottaa mukaan, voisi olla kasvamassa lähitulevaisuudessa

        Verotuksellisesti en taida saada etua vaihdoksesta ja hallinto on vähän jäykempää. Ketään, joka katuisi yhden miehen oy:n perustamista??? Ketään, jonka mielestä yhden miehen oy on toimiva ja suositeltava yhtiömuoto?


      • yhden miehen Oy
        Toiminimestä OY:ksi kirjoitti:

        Niin vielä noista perusteluista.
        Itselläni vaihdoksen syitä toiminimi->oy ovat:
        -oy:n isompi "status" eli imagokysymys isoja asiakkaita palvellessa
        -oy:nä kasvu ja uudet osakkaat helpompi ottaa mukaan, voisi olla kasvamassa lähitulevaisuudessa

        Verotuksellisesti en taida saada etua vaihdoksesta ja hallinto on vähän jäykempää. Ketään, joka katuisi yhden miehen oy:n perustamista??? Ketään, jonka mielestä yhden miehen oy on toimiva ja suositeltava yhtiömuoto?

        "Ketään, joka katuisi yhden miehen oy:n perustamista??? Ketään, jonka mielestä yhden miehen oy on toimiva ja suositeltava yhtiömuoto?"


        mulla yhden miehen oy ja en ole katunut ! paljon parempi kuin joku toiminimi silloin kun asiakkaat on yrityksiä. Yrityksien välinen business toimii luotettavammin oy:n kanssa kuin toiminimen.
        Oy:n kanssa ett ole koko omaisuuden kanssa vastuussa jos jotain satuisi. Toisten yrityksien juristit varmasti vie kaiken ja toiminimellä toimimisella voisi silloin olla koko elämä kyseessä.
        Oy:n verotus on kevyempi kun alkaa olee 70t euroa voittoa vuodessa (liikevaihdolla ei väliä).
        Vaihdoin toiminimen Oy:ksi kesken tilikautta ja tilitoimisto hoiti kaikki jutut ja homma meni kuin nakutettu. Se makso mulle joku 350 euroo ja varmasti joku nyt sanoo että itse tehtynä sen saa hoidettua halvenmalla, mutta oikeesti se on pieni raha, kun tietää etttä muutos menee kuin nakutettu ja ei tule mitään kyselyitä verottajalta. Itse saa samaan aikaan keskittyä omiin asioihin !

        Monesti kuulen että toiminimi on parempi...plaa...plaa....mutta ne sanojat yleensä ei ikinä ole hoitanut Oy:tä ja ne joilla on OY:niin ei enään toiminiyrittäjäksi ala vaihtamaan =)


      • fghtjyuiop0
        Toiminimestä Oy:ksi kirjoitti:

        Hei,
        Kyllä mulla on perusteluja tähän vaihdokseen, miksi muuten hommaan alkaisinkaan.
        En usko, että voin pitää samannimistä OY:tä ja toiminimeä. Mielestäni toiminimen on lakattava samalla kun OY alkaa.
        Joku varmaan käynyt tän läpi ennen mua. Joku kommentti sellaiselta, joka muuttanut saman toiminimen OY:ksi lopettamalla toiminimen ja perustamalla uuden.

        Täytyy vähän tarkentaa, eli oletko muuttamassa toiminimeä osakeyhtiöksi yhtiömuodon muutoksena? Siis siten että toiminimen tase siirretään apporttiomaisuutena osakeyhtiön taseeksi?

        Jos näin, niin et myy osakeyhtiölle yhtään mitään vaan toiminimen varat ja velat siirtyy yhtiön varoiksi ja veloiksi. Tämä edellyttää että toimarissa on riittävä omapääoma. Tässä tapauksessa toiminimi lakkaa olemasta samana päivänä kun osakeyhtiö perustetaan, eli nimikin on mahdollista siirtää.

        Jos taas teet niin että perustat firman ihan normaalisti osakepääoman maksamalla, on toiminimi lopetettava samaan aikaan jos aiot jatkaa samalla nimellä.


    • harkinnut,

      että jätät sen toiminimen "lepäämään"
      ja perustat suoraan uuden Oy:n?

    • onnistui hyvin

      vaihto toiminimestä osakeyhtiöksi huhtikuussa. Eli itselläni 2.4 päivättynä lopetusilmoitus ja 3.4 aloittamisilmoitus PRH:lle. Tämä siksi että yrityksen nimi säilyi samana, ainoastaan tmi vaihtui Oy:ksi. Katso vielä YTJ:stä mitä lomakkeita pitää olla ym.
      Itselläni uusi Y-tunnus näkyi YTJ:ssä 2 arkipäivän päästä ja hieman yli viikossa tuli PRH:sta paperit, eli hämmästyttävän nopeasti homma onnistui.

      Kaikki sopimukset tulee uusia heti koska OY on oma yksikkönsä, eikä sitä sido tmi:n sopimukset. Sinä vastaat nyt tmi sopimuksista koko omaisuudellasi, mutta OY:ssä vastaat ainoastaan osakepääoman verran.

      Keskivertoihmiset ja myös -yritykset pitävät OY:tä luotettavampana ja isompana toimijana ja tämä on useimmiten perustelu miksi muuttaa tmi oy:ksi. Tämä mielikuva on ainakin pienten yritysten osalta väärä johtuen juuri edellisessä kappaleessa kerrotusta yrittäjän vastuusta.
      Toinen peruste muuttaa oy:ksi on kun pystyy jättämään voittovaroja runsaasti yhtiön kehittämiseen, eli kaikkia tuloja ei yrittäjä tarvitse omaan elämiseensä. Tällöin oy:n voittoja verotetaan vain yhteisöverokannan 26% mukaan. Myöhempinä vuosina em voittoja pystyy vielä omistaja saamaan tietyn kaavan mukaisesti verovapaina osinkoina.

      Vielä kun muistaa että oy:n raha ei ole käytettävissä kuin oma raha, eli käytännössä rahaa oy:n tililtä voi ottaa itselle vain palkkana. Tästä sitten oy pidättää (ja maksaa verottajalle) ennakonpidätyksen.

      • ak

        Sukulaisellani on tmi ja oy lähes samalla nimellä ollut kauan.tmi on helppo pitää toimimattomana,oy vaatii vähän elämää,muuten se on riippa ja kustannus erä.


      • joo...o
        ak kirjoitti:

        Sukulaisellani on tmi ja oy lähes samalla nimellä ollut kauan.tmi on helppo pitää toimimattomana,oy vaatii vähän elämää,muuten se on riippa ja kustannus erä.

        ...vastaat kavereille kahden vuoden päästä....varmaan on ajankohtanen vielä =)


      • Sama meininki
        joo...o kirjoitti:

        ...vastaat kavereille kahden vuoden päästä....varmaan on ajankohtanen vielä =)

        Vaikka vastaus olikin ehkä myöhässä alkuperäiselle kysyjälle, niin kyllä nämä vastaukset silti palvelee muita lukijoita. Nyt vielä neljän vuoden päästäkin tämä oli kiinnostavaa luettavaa, kun olen vastaavaa projektia virittelemässä. :)


      • Yrittäjä
        Sama meininki kirjoitti:

        Vaikka vastaus olikin ehkä myöhässä alkuperäiselle kysyjälle, niin kyllä nämä vastaukset silti palvelee muita lukijoita. Nyt vielä neljän vuoden päästäkin tämä oli kiinnostavaa luettavaa, kun olen vastaavaa projektia virittelemässä. :)

        Kiitoksia kommenteista, hyödyllistä tietoa tosiaan ja kannattaa tarkastella asiaa monelta kantilta ja mahdollisesti jutella asianajajan kanssa tai kirjanpitäjän. Mutta kummassakin on hyvät ja huonot puolensa.. Onnea ja menestystä kaikille yrittämiseen.


      • eskoseni

        Samaan kuoreen t:min lopetus ja Oy:n nimen perustus, sillä hoituu nimenvaihto. Apportin siirto Oy:lle kiinnostaisi. Pitääkö toiminimen tilittää ALV:t?


      • YrittäjäksiSiirtynyt
        eskoseni kirjoitti:

        Samaan kuoreen t:min lopetus ja Oy:n nimen perustus, sillä hoituu nimenvaihto. Apportin siirto Oy:lle kiinnostaisi. Pitääkö toiminimen tilittää ALV:t?

        Miksi haluat tehdä siirron apportina? Vaatii byrokratiaa eli KHT-lausunnon siirrettävän omaisuuden arvosta. Itse tein muutoksen ostamalla toiminimeltä Oy:lle käyttö- ja vaihto-omaisuuden samaan hintaan niiden arvo oli toiminemen kirjanpidossa. Ko. kauppa on ALV-vapaa, kun kyse on liiketoiminnan jatkamisesta toisessa yhtiössä. Ainoa hyöty apportista edelliseen verrattuna on se, että se kelpaa pääomaksi Oy:lle eli ei tarvitse sijoittaa edes sitä minimi 2500 €.

        Toiminimeä ei tarvitse lopettaa samassa yhteydessä, mutta nimi piti poistaa kaupparekisteristä, jos haluaa saman nimen Oy:lle. Ei kai sitä toiminimeä edes voi lopettaa ennen kuin sen saatavat/maksut on hoidettu loppuun.


    • Maalari(oy)

      www.perustayritys.fi

    • 1 henk. osuuskunta

      Tiesittekö että nykyään voi perustaa osuuskunnan yksinkin?

      Laki muuttui vuoden alusta.

      Parempaa verrattuna oy:hyn on ettei alotuspääomaa tarvita, koska itse saa määritellä osuuskuntamaksun.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe