Kuumoduulin seinät

lunarmodule

"Kuumoduulin seinä oli paikoin vain kahden foliokerroksen paksuinen. Tämä riitti, koska alusta käytettiin vain avaruudessa."

Tarkottaa mitä? Eikai ulkoseinä sentään ollu 2 folion paksunen? Olihan se laite kuitenkin paineistettuna tyhjiössä. Mitä toi meinaa?

Öö?

6

551

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kevyt mutta kyllin kestävä

      Kuumodulin sisällä oli painetta noin "1 ilmakehä" ja ulkopuolella käytännössä nolla, joten paine-ero ei ollut kovinkaan suuri. Tuollaisen paine-eron aiheuttaa maanpinnan vetovoimassa jo n. 10 metrinen vesipatsas.

      Metallifolio kestää vetorasitusta aika hyvin, tämän vuoksi siitä on tehty mm. rakettien polttoainesäiliöitä joiden täytyy olla keveitä.

      Kevyt täytyy sen kuumodulin seinänkin olla ja kun se ei ole kantava rakenneosa, niin ohuempikin tavara riittää.

      Astronautti olisi luultavasti halutessaan pystynyt potkaisemaan jalkansa kuumodulin seinästä läpi, mutta kumma kyllä kukaan ei halunnut ;-)

      • perusfyysikko

        Todellakin, keveys oli tärkein juttu kuumodulin suunnittelussa. Ei voitu varautua esim. astronauttien käsirysyyn.

        "Kuumodulin sisällä oli painetta noin "1 ilmakehä""

        Ei lähellekään, siellä oli puhdas happi eli n. 0.2 ilmakehää riittää. Seinä oli myös vahvistettu, ei se pelkkä yksinkertainen levy ollut. Painerungon paksuus oli tietääkseni 0.2mm.

        Täällä kuvaus kuumodulin rakenteista:

        http://history.nasa.gov/alsj/a11/a11LM5structures.pdf

        Ensimmäisessä kuvassa näkyy tukirakenteet painerungon ulkopuolella.


      • temperatuuri
        perusfyysikko kirjoitti:

        Todellakin, keveys oli tärkein juttu kuumodulin suunnittelussa. Ei voitu varautua esim. astronauttien käsirysyyn.

        "Kuumodulin sisällä oli painetta noin "1 ilmakehä""

        Ei lähellekään, siellä oli puhdas happi eli n. 0.2 ilmakehää riittää. Seinä oli myös vahvistettu, ei se pelkkä yksinkertainen levy ollut. Painerungon paksuus oli tietääkseni 0.2mm.

        Täällä kuvaus kuumodulin rakenteista:

        http://history.nasa.gov/alsj/a11/a11LM5structures.pdf

        Ensimmäisessä kuvassa näkyy tukirakenteet painerungon ulkopuolella.

        Mites lämpö? Eikö tommone seinä kuumene auringon puolella aika lailla ja toistaalta taas päästä lämmön menemään? Tai...kai se lämpö karkaa vakuumissa kuitenki? Vai?


      • temperatuuri kirjoitti:

        Mites lämpö? Eikö tommone seinä kuumene auringon puolella aika lailla ja toistaalta taas päästä lämmön menemään? Tai...kai se lämpö karkaa vakuumissa kuitenki? Vai?

        Kun ei ole ulkona ilmakehää, niin sen suhteen ei jäähdy eikä lämpene. Sitten pinnoitekelmu on hyvin kiiltävää, siis mahdollisimman kaukana "mustasta kappaleesta", eli se ei kovin helposti lämpene auringon sinänsä polttavasta säteilystä, eikä varjon puolella itse säteile lämpöään kuun harakoille. Mutta koska nämä molemmat (auringon säteilyn absoptio ja oman lämmön säteily) ovat olemassa, niin niille pyrkii tulemaan jonkinlainen tasapainotila. Todennäköisesti modulissa oli kuuma.


      • Area 51 tietää
        perusfyysikko kirjoitti:

        Todellakin, keveys oli tärkein juttu kuumodulin suunnittelussa. Ei voitu varautua esim. astronauttien käsirysyyn.

        "Kuumodulin sisällä oli painetta noin "1 ilmakehä""

        Ei lähellekään, siellä oli puhdas happi eli n. 0.2 ilmakehää riittää. Seinä oli myös vahvistettu, ei se pelkkä yksinkertainen levy ollut. Painerungon paksuus oli tietääkseni 0.2mm.

        Täällä kuvaus kuumodulin rakenteista:

        http://history.nasa.gov/alsj/a11/a11LM5structures.pdf

        Ensimmäisessä kuvassa näkyy tukirakenteet painerungon ulkopuolella.

        "Ei voitu varautua esim. astronauttien käsirysyyn."

        Toimittajamme on juuri saanut käsiinsä Apollo-lentojen alkuperäiset ääninauhat. Kuunnellaanpa mitä kuumodulissa puuhattiin Kuun valloituksen kriitisillä hetkillä!
        - Tämä on pieni ...
        - Äh, puh, onpas ahdas oviaukko ...
        - Tämä on pieni askel ...
        - Häh, älä sälli kuvittele! Minä menen ensin!
        - Ja sviddu menet! Pitele tota kameraa.
        - Haluukko nukkua siihen, mitä!
        - Tämä on pieni askel ihmis...
        - Jumankauta! Nyt tempaan sua lättyyn!
        - Tämä on pieni askel ihmiselle, mutta ...


      • miehistö
        Yusa kirjoitti:

        Kun ei ole ulkona ilmakehää, niin sen suhteen ei jäähdy eikä lämpene. Sitten pinnoitekelmu on hyvin kiiltävää, siis mahdollisimman kaukana "mustasta kappaleesta", eli se ei kovin helposti lämpene auringon sinänsä polttavasta säteilystä, eikä varjon puolella itse säteile lämpöään kuun harakoille. Mutta koska nämä molemmat (auringon säteilyn absoptio ja oman lämmön säteily) ovat olemassa, niin niille pyrkii tulemaan jonkinlainen tasapainotila. Todennäköisesti modulissa oli kuuma.

        paleli mut ne olikin siinä toisessa kapselissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      894
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      777
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      746
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      702
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      593
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe