Moni meistä on varmaan huomannut, että pelottavat asiat tuntuvat pelottavammilta illalla ennen nukkumaan menoa kuin aamulla herätessä. Voisiko tässä olla ton nuotiotuijottelun tapainen evoluutioon liittyvä juttu, että "iltapelko" olisi jotenkin valmistanut esi-isämme vaaralliseen yöhön, kun villipedot ovat liikkeellä pimeässä. Täten ihminen olisi ollut valppaampi illalla tekemään yöstään turvallisemman rakentamalla nuotion ja olemaan mahdollisesti valmis pakenemaan tai taistelemaan petoa vastaan vaikka yöllä herätessään? Aamun taas valjettua ei syytä valppauteen enää niin ollut. Olette varmaan ainakin osa huomannut, että illalla esim. jotakin tautia, murtovarkauden mahdollisuutta tai muuta vakavaa asiaa miettii enemmän "tunteella" kuin aamulla, jolloin tuollaisille melkeinpä viittaa kintaalla.
Paitsi että pedot liikkuvat öisin, illalla ja yöllä ihminen on väsymyksen vuoksi myös todennäköisemmin vähemmän tarkkaavainen ja hitaampi reagoimaan. Sen vuoksi on parempi olla ylivarovainen ja kokea kaikki mahdolliset uhat normaalia rankempina. Ei ole mitenkään päätöntä arvella, että illalla ja yöllä säikyt ovat säilyttäneet henkensä useammin kuin välinpitämättömät.
Ihmisen näkö on parempi kuin kuulo tai hajuaisti. Lisäksi pimeänäkö on parempi sivuun kuin suoran katsottaessa, minkä vuoksi asiat näyttävät häilähtävän jossakin näkökentän reunassa.
Useimmat aitoina kerrotut kummitustarina ovat ääniä, eivät näköhavaintoja, eikä kukaan liene tavannut aavetta, joka näyttäytyisi lounasaikaan. Sama ilmiö.
On väärin olettaa, etteivät ihmiset voisi nähdä olemattomia elleivät he ole vähintään hulluja. Joskus ei tarvita muuta kuin riittävä väsymys, nälkä tai muu psykofyysinen rasitustila, jotta unikuvat alkavat sotkeutua valvetilaan, eli suomeksi sanoen tulee hallusinaatioita. Kuka tahansa voi sopivissa olosuhteissa hallusinoida vaikka keskellä kirkasta päivää.
Armeijassa tuo kolmisen vuorokautta piisasi, vaikka joka yö siinä välissä nukuin reilun tunnin verran. Tosin takana oli kuukausien univelat jo valmiiksi. Siinä vaiheessa kun alkoi nukahdella seisaaltaan, alkoi myös näkemään kaikenlaista hassua. Kaikenlaista ihan konkreettista (mm. lentäviä päitä) siis. Sissithän nyt hyppi puiden takana joka yö vartiossa muutenkin. :)
Mutta aiheeseen. Kyllä, ilmiö on hyvinkin tuttu. Nimimerkin Sharyn selitys ei ole vedenpitävä. Jos se liittyisi pelkästään näkökyvyn heikkouteen, niin yhtälaillahan aamulla pitäisi pelottaa. Koskaan en kuitenkaan ole aamuisin pelännyt pilkkopimeässäkään, vaikka illalla saattaa pelot mennä jo lähelle paniikkia.
kun valvoo liikaa ja tekee töitä. Minullakin oli 2 työtä jotta voi elättää 6 lasta (mies kyllä tienaa kanssa). Kotiin tullessa aamuyöstä Grilliltä näin kaiken näköisiä lumiveistoksia (iso kuorma-auto, traktori, Jaguaari) 80 vauhtia kun tulin kotiin joka kerta kun näin "mukamas" autoja (lumiveistoksia) tiellä löin jarrut pohjaan. Mutta keli oli hyvä. Mutta tajusin, että ne on vain lumiveistoksia....ja nyt olen tehnyt liikaa töitä kun näen harhoja. Tajusin, että nyt täytyy rauhoittua työn kanssa. Mietin kun olisi ollut kamera mukana olisin saanut komeita kuvia, mutta ne oli vain harhoja. Olin päivät 8h raksalla (rak. siivous) viikonloput yöt töissä grillillä. Tukussa käynnit joka viikkko siis suoraan raksalta tukkuun ja siitä suoraan yöksi grilliin. Aamulla 7 aikaan kotiin ja tunnin ajomatka. Siihen aikaan jo lapseni herää, kun minä olen menossa aamusaunan jälkeen nukkuun. Huh Huh. Tein sitä 1,5 vuotta.
Sitten täytyi hiljentää elämäntahtia. Tilanne rauhoittui viikossa. Älkää tehkö liikaa töitä. Sitä varten on sossu joka avittaa rahallisesti. Täytyy vain osata käyttää hyväkseen yhteiskuntaa, niin ei lähde henki ja lapsia ei jää orvoksi. Mutta moni tappaa itsensä työllä.
NIIN KYLLÄ ALKAA HALLUJA VILISEEN (varsinkin poliisi yms..)YMPÄRILLÄ.. ELI EI MUUTA KUIN KUNNOLLA TASURIA KEHIIN JA VIIKON TAI YLI SAMOILLA SILMILLÄ JA KAPPASVAIN:HALLUJA ALKAA TOSIAANKIN TULLA..:)
PS.jos tämä ei auta niin toinen viikko samaa vauhtia niin varmasti tulee..
Itellä ei tartte olla edes väsynyt, kun yöllä herää unesta ja huomaa, että kaukosäädin leijuu ilmassa sohvan yläpuolela. Tulee pirun visto olo. Parempi pistää silmät kinni katella kohta uudestaan.
Ihmisillä toimii vissiin nuo unimekanismit eri tavalla kun unipöpperössä aivot puskee näköhavaintoja omasta mielestä. Totta ne sitten on hulluja ne ketkä näkee unia hereillä.
Jos menee vaikkapa yksin nukkumaan niin tekee mieli jättää radio päälle ja valot palamaan. Aamulla sitten vaan ihmetyttää että miksi näin. Musiikkia kuunnellessa on myös erilaista illalla.
Ennen yötä ja sen petoja piti erityisesti pelätä. Nykyään ainut vaarallinen yöeläin on ihminen itse, paitsi että me ollaan kyllä tasasen vaarallisia mihin kellonaikaan vain.
Nykyinen pimeän kauhu ja iltajännitys on periytynyt asenteina sukupolvelta toiselle. Kaikki tietävät yölliset aavetarinat ja leffaakin on jotenkin jännempi tuijottaa yöpimeällä. Ei siinä kai enää mitään järkevää syytä ole, jos viettää synkimmät yöt tutuissa piireissä missä ei voi pimeällä vahingossa loukkaantua.
että pelko on uskon puutetta (itseen). Eli kun illalla on väsynyt, pettynyt, vittuuntunut, etc. se kaikki ilmenee uskon puutteena (itseen) eli pelkotiloina.
näin on. Mutta tämä on suomalaisille vieras asia, koska heiltä puuttuu usko omaan itseen, jota myös huonoksi itsetunnoksi kutsutaan. Ja se on taas luterilaisesta "herran pelko"-kulttuurista syntyvää...
Olen nyt miettinyt samaa kohta viikon kun olen pienen poikani 4kk kanssa yksin kotona kun isä on armeijassa...
Kun ilta tulee alan miettimään mailmanloppua, kuolemaa, aaveita, henkimaailmaa... Jopa luen netistä niistä vaikka tiedän et itken viel ennenku saan nukutuksi.. Sama pakko kattoo riivatut talot, piiri ym ohjelmia kauhu elokuvia vaikka pelkään kuollakseni..
Kun aamu sarastaa ja päivä valkenee asiat eivät tunnu miltään ei kuvittele niitä edes ei mieti..
Mutta taas illan tullen kuolema alkaa ahdistamaan ihan niin et henkeä ei taho saada..
..ja siihen on auttanut kun on hyvä kirja johon syventyy nukkumaan mennessä,ei tartte kauan unta odotella eikä pyöri oudot ajatukset mielessä kun lukee jotain mielenkiintoista kirjaa.Voi nähdä myös kivoja unia tai sitten jännittäviä kirjasta riippuen.Nyt kun menet nukkumaan ,älä ajattele mitään ikäviä asioita .Minä katson riivatut talot vasta seuraavana päivänä ,tallennan just siksi ettei tarvitse yötä vasten katsoa.Päivällä ei pelota katsella.Lue iltarukous ja pyydä että pelko häviäis.Se auttaa ainakin jos ei muu.äidiksi tuleminen herkistää mielen.
juu kyllä asiat ihan normaalit arkipäivän asiat, kun riittääkö rahat mietityttää enemmän iltaisin ja kun olet enne nukkumaan menoa päättänyt että nyt tuli henkilökohtaisen konkurssin paikka ja mitään ei ole enää tehtävissä niin aamulla on asiat on ihan kunnossa...kumma ihmismieli...
Kuulostaa aika järkevältä.
Yksi perinteinen selitys voisi olla yksinkertaisesti se että ihminen pelkää kaikkea tuntematonta... jonka edessä on haavoittuvimmillaan.
Sitä on kuitenkin yleensä täysin turvassa lukittujen kotiovien takana, eikä muile asioillekaan voi tehdä juuri mitään keskellä yötä.
Itse uskon myös että ihminen on luotu toimivaksi olennoksi, jolle ajattelu ei välttämättä oikein sovi ;)
Niin kauan kun päiväsaikaan on tekemistä ja ympäristön aiheuttamia ärsykkeitä, ei ihminen ole yksin omien omituisten ajatustensa kanssa.
Tästä syystä kadehdin ihmisiä jotka nukahtavat nopeasti kuin jostain off-napista painaisi :D jättäisin itsekin mielellään pimeäpohdinnat kokonaan pois.
Minulla ei ole koskaan pimeästä mitään masennusta tai pelkoa tullut, pikemminkin aamuisin ja päivisin koen enemmän ahdistusta. Varsinkin jos menen päiväunille. Näen aina painajaisia jos menen päiväunille. Ehkä olen vain kummajainen. Päivällä väsyttääkin enemmän kuin koskaan pimeän aikaan.
En saa nukuttua iltaisin tai alkuyöstä, menen nukkumaan kahden jälkeen vaikka olisin herännyt seitsemältä. Parhaiten nukun aamulla ja aamupäivästä. En ole vain aamuihminen. Teen kaikki tärkeät asiat illalla tai yöllä.
Niin öh, siis asiaan.
Siis jos pelottaa ja murehdituttaa kun menee nukkumaan, kyse on mielestäni siitä että on aikaa ajatella kun ei ole mitään tekemistä. Sitä rauhoittuu ja ne ajatukset jotka eivät päivällä tule mieleen, ja joille ei ole aikaa hiipivät mieleen. Syvemmät henkilökohtaiset asiat. Esim kuolema. Ei sille vaan ole aikaa muulloin. Tuskin se pimeys tähän kamalasti vaikuttaa, paitsi niihin jotka pelkäävät pimeää.
Kun olet aivan yksin eikä uni tule silmään, makaat vain sängylläsi, päivällä tai illalla..sitä masentuu vääjäämättä.
Voi aargh tänäkin yönä taas sama taistelu unettomuuden kanssa. Se on niin stressaavaa. Viime yönä sain viideltä unta, ja arvatkaapa näinkö painajaista? Kyllä ja näin painajaista siitä etten saanut unta! Naurettavaa! Kuvitelkaa se tuska että näette unta siitä että makaatte sängyssä ettekä saa unta. Niinkuin koko yön olette jo viettäneet.
Mitä nukahtamiseen tulee, niin mitä vähemmän ajattelet sen parempi. Siksi jos on fyysisesti väsynyt niin ei kauheesti ajattele, vaan silmät kiinni ja unta palloon. Joskus oon ruvennu ajattelemaan sitä nukahtamista ja se on järkyttävää, joka kerta kun meinaa nukahtaa niin ajattelee että "nyt nukahtaa" ja sitten herää siihen ajatukseen.
Saat asian kuulostamaan siltä kuin evoluutio olisi jotenkin älyllinen entiteetti, joka osaisi älykkäästi yhdistellä ihmisen perimää siten, että se luonnostaan osaisi varautua petojen ynnä muiden keskellä.
Tämä kaikkivoipa evoluutio saa tiedemiehetkin nykyään tekemään aivan älyttömiä ja älyttömän paljon spekulatiivisia olettamuksia siitä, miksi jokin asia on näin ja näin.
Ennen kuin mitään olettamuksia voidaan tehdä perimästä, olisi ensin löydettävä nuo perintötekijät ja osoitettava, että niillä oikeasti on jotakin yhteyttä emootioihin. Sitä, mistä perimä tulee, ei voida osoittaa eikä spekulaatio auta.
Hämmästyttävä tuo evoluutio ja luonnon valinta kun se pystyy sattuman kaupalla luomaan tuhansista ominaisuuksista koostuvia miljoonia erilaisia organismeja, vaikka mutaatiot ovat harvinaisia ja useimmat mutantit eivät edes kykene jatkamaan sukua. Mutaatiolle suotuisia organismeja, jotka suostuvat lisääntymään, pitäisi vielä löytyä samasta populaatiosta kaksin kappalein ja olettaa, että juuri ne kaksi pariutuvat ja olettaa, että mutaationa aiheuttama ominaisuus on vielä sukusoluissa ja perinnöllistä sorttia.
Minusta ei voida puhua enää logiikasta. Tai jos voidaan, niin voidaan samalla kyllä unohtaa todenäköisyyslaskenta koulujen opetussuunnitelmista.
"mutaatiot ovat harvinaisia ja useimmat mutantit eivät edes kykene jatkamaan sukua."
Ei pidä paikkaansa. Jokainen meistä ihmisistäkin on mutantti, siis kantaa aivan uusia mutaatioita joita ei ole meidän vanhempiemme soluissa (siis muissa kuin siittiöiksi ja munasoluiksi kypsyvissä kantasoluissa, joissa ne ovat syntyneet). Keskimäärin näitä ihan uusia mutaatioita on jokaisessa ihmisessä n. 130 kappaletta. Se, että suurin osa mutaatioista ei aiheuta sen enempää havaittavaa haittaa kuin hyötyäkään on ihan eri asia.
Siispä, kun jokaisessa eliössä on lukuisia uusia mutaatioita jotka siis automaattisesti päätyvät sen sukusoluihin, eliösukupolvia on ehtinyt olla maapallolla jo useita miljardeja, ja luonnonvalinta karsii huonompia ja suosii parempia mutaatioita, mikäs ihme se on jos ominaisuuksiakin on ehtinyt syntymään niin hitokseen? Ehkä olisi sinunkin kannattanut opiskella todennäköisyysmatematiikan lisäksi vähän perinnöllisyystiedettä.
nii, oon itekki huomanu, et iltaisin alkaa miettii esim just kaikkii kauhuleffoi ja muutenki sellasee, et ku sammuttaa valot, nii yhtäkkii siel huonees oiski joku... ;//
tai just jtn sellast, et ku avaa silmät, nii joku iha törkeennäköne on siin naaman ees!
-.- nii että sillein
Kai ne ajatukset tosiaan päivän aikana jotenkin kasaantuu iltaan. Ja tietenkin vaikuttaa sekin, että on poissa sorvin ääreltä ja jää tavallaan aikaa ja tilaa miettiä asioita syvemmin kuin työtä tehdessä.
Mulla on ollut jotain yleistynyttä ahdistuneisuutta ja kyllä se iltaa kohti ainakin minulla alkoi ahdistus lisääntyä. Sitä vaan on illalla jotenkin huolestuneempi. Ei mua murtovarkaat tms pelota, vaan huoli tulevaisuudesta ja jaksamisesta.
Kyseessä psykologisesti päivän loppuminen joka merkitsee tavallaan pientä "kuolemaa".
Auringonlasku on kaunis mutta jotkut näkevät sen pelottavana tapahtumana.
Viittauksesi esi-isiin oli osuva.
Tosin huolemme ovat nykyään erilaatuisia.
Minulla tulee mieleen pimeän pelko. Kaikki tuntematon pelottaa ja kun osa aisteista on sammutettu mielikuvitus tulee peliin. Tässä tapauksessa näköaisti.
Pääsin tosin pimeän pelostani altistumalla sille.
Oppimisen psykologia.
jotakin aikaa tai ihmistä tulee illalla kun on aika tyynyyn pää painaa:(
itse ainakin usein ikävöin omaa huoletonta lapsuuttani.. nykyään vaan joutuu yksin taisteleen niin monien vaikeiden asioiden kanssa että en aina ymmärrä miten pieni tyttö sellasesta pyörityksestä voi edes selvitä yksin
Mistä olet saanut päähäsi, että joku pelkojuttu liittyisi evoluutioon, teoriaan, joka on todellisuudessa edelleen erittäin kiistanalainen, vaikka teoriaa julistetaankin joka tuutista ihan, kuin se olisi jo kiistattomasti ja ehdottomasti totta.
Kyllä teoriasi vaikuttaa muuten uskottavalta ja realistiselta, koska ihmiset ovat tosiaan oleet joskus petojen armoilla, mutta jätä se sana "evoluutio" pois.
Oma mielipiteeni tuosta on sellainen, että illalla, päivän toimintojen jäljiltä on yksinkertaisesti paljon virkeämpi nukkumaan mennessä. Aamulla mikään ei toimi kunnolla, koska nukkuessa latautunut ja rentoutunut keho ei heti ehdi virkistyä kunnolla heräämisen jälkeen.
"evoluutioon, teoriaan, joka on todellisuudessa edelleen erittäin kiistanalainen, vaikka teoriaa julistetaankin joka tuutista ihan, kuin se olisi jo kiistattomasti ja ehdottomasti totta."
Evoluutio on kiistanalainen vain ja ainoastaan fundamentalistis-uskonnollisissa piireissä, jotka vastustavat sitä dogmaattisista syistä. Jos olet jostain kuullut väitettävän, että asiasta olisi kiistaa, lähde oli vailla epäilystä uskonnollinen. Tiedemaailmassa mitään kiistaa ei nimittäin enää ole, ei ole ollut pitkiin, pitkiin aikoihin. Evoluutio on tapahtuva tosiasia, havainnoitu fakta, siitä ei ole mitään nokan koputtamista. Ainut mistä voidaan enää vääntää kättä on miten ja millaisten vaiheiden kautta nykyisen elämän evoluutio on tapahtunut.
"Kyllä teoriasi vaikuttaa muuten uskottavalta ja realistiselta, koska ihmiset ovat tosiaan oleet joskus petojen armoilla, mutta jätä se sana "evoluutio" pois."
No miten ihmeessä kuvittelet, että ihmisille on tullut tuollainen ominaisuus, jos jätät evoluution asiasta pois? Jos se ei ole perinnöllinen ominaisuus eikä ympäristö ole koskaan suosinut sitä, miksi ihmeessä se olisi yleinen ja vielä olemassa? Senkö takia, että Jumala unohti painaa backspace-nappia?
omilla aivoillaan eivätkä mene massan mukana. Toisinajattelijat yleensä vievät tiedettä eteenpäin eivätkä nyökyttelijät. Miksi älykkäiden ja koulutettujen tiedemiesten pitäisi uskoa johonkin typerään evo-oppiin vain siksi kun muutkin uskovat?
"Oma mielipiteeni tuosta on sellainen, että illalla, päivän toimintojen jäljiltä on yksinkertaisesti paljon virkeämpi nukkumaan mennessä"
Miksi minä en "virkeydeksi" kutsu sitä tilaa kun pimeässä kävellessä katselen vähää väliä olan yli mahdollisen vaaran takia. Kutsun sitä pikemminkin peloksi kuin virkeydeksi.
Tuntuu aivan järkevältä että se ukko siellä taivaissa on tämän kaiken taikonut.
No joo en kehtaa ruveta väittelemään, koska se ei johda mihinkään. Ikinä ei ole tarpeeksi todisteita. Voitko todistaa että tämä kaikki ei ole kuvitelmaa päässäsi. Uskon että makaat sairaalassa jossain horroksen omaisessa tilassa ja kuvittelet kaiken. Koska uskoni on vahva tähän asiaan niin kuin joillain Jumalaan ja joillain evoluutioon, niin sen täytyy olla totta.
sitten järkevälle että oot jostain alkumeren yksisoluisesta hokkuspokkus kehittynyt..? ensin oot lillinut kalana, sit sammakkona ja ties minä otuksena enneku oot ihmiseksi kehittynyt. täysin sekopäinen teoria.
mikäköhän tässäkin asiassa on? Itse olen tehnyt niin päivä-, kaksivuoro- kuin kolmivuorotyötäkin, mutta iltaisin lähes kaikki asiat tuntuu aina mahdottomammilta ja pahemmilta. Niin kauhuleffat, kirjat, päivän uutiset, pinnalla olevat asiat ja oma elämäkin. Ihan kuin olisin joku synnynnäinen iltapessimisti.
Jos se olisi pelkkä väsymys, niin miksi päivällä emme koe asioita niin vahvasti? Vaan päivällä tai yövuoron "päiväunien" jälkeen väsymys ilmenee vapinana, keskittymiskyvyn puutteena ja esim. paleltaa. Illalla taas on levoton, tekee kärpäsistä härkäsiä ja hankalat asiat tuntuvat ylivoimaisilta.
Voiko tähän vaikuttaa niin radikaalisti valo ja sen määrä? Vai onko kaikki vaan stereotypioita pimeydestä ja siihen liitetystä fiktiosta? Jospa meidät onkin kaikki manipuloitu näin hyvin pelkäämään pimeää :)
...sillä näkö on ihmiselle tärkeä aisti. Kun näköaisti ei kerro mitä ympärillä on se voi tuntua pelottavalta. Muistan miten itse tajusin tämän kauan sitten - tein työmatkoja öisin kävellen pilkkopimeässä metsän poikki ja huomasin että tuulisina öinä vähän pelotti - sillä silloin ei edes kuulo kertonut siitä liikkuiko joku lähellä.
Isä opetti minulle jo kun olin lapsi ettei pimeää sinänsä tarvitse pelätä - jos en näe itse niin eipä minuakaan nähdä. En siis pelkää pimeää, en enää edes tuulisina öinä.
Aivan samanlainen tuntemus on minullakin, että iltaisin asiat tuntuvat painavimmilta ja pelotta-vimmilta kuin aamulla. Sen lisäksi sama tila, piha, huone tai muu, mikä päivällä on ihan OK, niin ilataisin ja vasinkin pimeällä se vaikuttaa pelottovammalta. On se kumma, mutta näin se vain on. Ehkä ihiminen on vain rakennettu näin. Tarmo Salo.
justiin joku asia esim. diabetes ja muutkin taudit tulevat mieleen että jos saisi vaikka jonkin sairausden ja se harmittaa illalla ja hyppää koko ajan syömässä ja juomassa keittiössä eikä saa unta....
että nämä pelot vaivaa useimmiten yksinäisiä ihmisiä.siinä on sekin kun yön aikaan kaikki nukkuu ,tuntee avuttomaksi itsensä.Ajattelee jos sairastuu eikä voi soittaa apua.esim.jos halvaantuu tms.Kaikki raha huoletkin tuplaantuu jos alkaa illalla miettimään. pitäisi pyrkiä siihen että olisi jotain mukavaa ajateltavaa tai luettavaa kun menee sänkyyn.Minulle käy kans usein että just kun on nukahtamassa,säpsähtää hereille eikä unta millään ja on pakko käydä juomassa vettä tai jotain muuten ei tule nukkumisesta mitään.Aamulla kun alkaa ihmisten liikkumis äänet kuulua,kyllä silloin nukuttaa rauhallisesti.Kaipa se unettomuutta aiheutta turvattomuuden tunne.
Heh..
Jos evoluution kehitysteorialla olisi jotain tekemistä tuon asian kanssa niin kuin sinä asiaa esität. Niin me olisimme silloin yöeläjiä. Sillä parhaiten selviäisivät vuosituhansia petojenkanssa hippasilla ne jotka eivät yöllä nukkuisi ollenkaan vaan olisivat yhtä pirteitä kuin me päivisi.
Mene ja tiedä. Evoluutiossa on kaikenlaisia sattumia. Pelkkää sattumaahan sekin on että ihminen on edelleenkin maanpäällä. Eikö ole aika pelottava ajatus? Että ihminen onkin sattuman tulos eikä vaivalla pähkäilty ja tehty luomakunnankuningas? Toivottavasti ette menetä yöunia tällaisen kauhean ajatuksen takia.
Samoja asioitahan pelätään oikeastaan kokoajan syy miksi me pelkäämme iltaisin on se että on hämäärä, emme tiedä mitäsiellä on eli pelkäämme tuntematonta.
Joo, kyllä pelottaa, toisin sanoen: ehkä pelottaisi, ellei tietäisi.
Tässä on ympärillä vanhahko talo, minkä koloista kuuluu iltaisin/öisin vaikka minkälaista mekastusta.
Juuri jokin aika sitten en saanut millään unta, koska korvanjuuresta tuntui joku kairautuvan sisään huoneeseen...Paiskasin kirjalla seinään, mutta vain hetkeksi hiljeni. Hiiret, myyrät, tai mitä lienevät sellaiset valkovatsaiset, pitkähäntaiset(hännän kanssa) noin 15-20 senttiset, joita loukulla sitten komerosta pyydystin kaksi kappaletta. Ei kuulunut ääniä enää.
Joskus yötä vasten joku lintu asettuu vintille yöpuulle, ja sen tunkiessa jostakin pienestä kolosta sisään, kuuluu hyvin eriskummallisia ääniä. Kovien varpaiden rahinaa, pientä liikehtimistä, kunnes se asettuu paikoilleen.
Talossa on vanhanaikainen tuuletusjärjestelmä, siis yksi kummankin savupiipun reijstä on ilmanvaihtoa varten. Yhdessä niistä on vuosikausia pesineet mehiläiset. Toisinaan muurin läpi kuuluu talvisinkin mehiläisten surinaa... Lepakoita lentelee syyspuolella pihassa, joten kai niilläkin jossakin vintillä talvehtimispaikka on.
Kun talo on osittain hirttä/puuta, kuuluu toisinaan materiaalin liikkumisesta johtuvia ääniä, joskus pakkasella nurkat oikein paukahtelevat...joten kyllä ääniä riittää mitä pelätä öisin.
Yöllä äänet kuulostavat suhteettoman kovilta, koska muuten on hiljaista. Täälläpäin sana hiljainen tarkoittaa sitä, että ei kuulu mitään ääntä. Voinette kuvitella, miltä silloin kuulostaa esim, jonkun jyrsijän innokas yritys päästä sisään lämpimään.
mutta lapset pelkäävät. Näin oletan, koska he tunkevat aivan liian usein samaan sänkyyn nukkumaan. Potkuja ja iskua tulee sitten pitkin yötä eikä aamulla ole tippaakaan levännyt olo. Jonkun mielestä saattaa olla kiva, kun pikkupiltit tuhertavat viekussa. Minä inhoan sitä touhua aivan helvetisti.
Minusta asia viittaa siihen, että ihminen ei nää yöllä ja siksi on pelokas ja myös kun ympärillä on hiljaista ja kun kuuluu pienikin ääni see kuuluu hyvin ja sitä voi luulla vaikka miksi!
Tiedottomuus minusta yöllä!
Vaikka olisi täysi valaistuskin päällä ja telkkari pauhaisi täysillä, niin kyllä jotkut elämää varjostavat asiat siitä huolimatta pyörivät voimakkaampina mielessä juuri illalla. Ei ole siis sidoksissa pimeään se pelko.
Ei ole ollut mitään evoluutiota!! Uskokaa jo tyhmät!! maapallo syntyi 6000vuotta sitten kun Herran Henki liikkui vetten päällä aution maan yllä! olette sokaistuneet koska paholainen käyttää koulutusta johtaakseen ihmiset siihen harhaan ettei parannusta tarvitsisi tehdä ja alkaa elää siveästi ja pidättäytyen seksistä ennen avioliittoa.. lopettakaa tupakointi,seksi,viina jo tänään ja alkakaa elää PYHÄÄ ELÄMÄÄ!!
Kyllä vaan varsinkin ikävät asiat tuntuvat moninkertaisesti ikävimmiltä jos niitä yön pimeinä tunteina ajattelee. Varmaankin tuo on totta mitä kerroit - kuului ihmisen hengissä pysymiseen silloin kauan kauan sitten olla valppaana,, ja pelätä "pahinta". Hyvää yötä kaikille, ja kauniita unia!
Kuinka ajankohtainen asia minulle henkilökohtaisesti. Rakas puolisoni on vakavasti sairas ja iltaisin ennen nukkumaan menoa ahdistaa, kun näkee, kuinka oma rakas kärsii.
Aamusta ja päivällä on niin paljon muuta omassa elämässä, iltaisin on aikaa pysähtyä miettimään elämän perusarvoja. Olen usein miettinyt, kuinka kovassa maailmassa me elämme, miten vähän meillä on inhimillisyyttä ja empaattisuutta työyhteisössä.
Kovat arvot ja tehokkuus puhuttavat.
On ihanaa lukea, että on hyvän sydämen omaavia ihmisiä vielä olemassa. Pelko ei ole sairautta, se on vain asioiden käsittelemistä, mitä emme ole kohdanneet.
Rukoilen aina iltaisin, että ihme tapahtuisi ja saisin voimaa kestää tulevan. Ja aamulla uusin voimin, ihmeellistä, eikö.
Paljon voimia sinulle, avasit aiheen, mikä puhuttaa.
kuitenkin kuolemanpelko?vaikka moni ei halua sitä asiaa missään muodossa tunnustaakkaan.ollaan tosiaan kauhean vihaisia kaikille,jotka siihen suuntaan vähänkään mainitsee.mut ei se hirveesti helpota jos ihminen kovettaa itsensä ja peittää sisimpänsä pelolta.ottakaa asia vakavasti,siihen saa avun.itse haluan turvata korkeimman haltuun itseni ja perheeni,vaikka öisin monesti kaikki pahat asiat tulevat mieleen.kaikenlainen pahuus,mikä näkyy ja kuuluu maailman menossa.Taivaan isä on luvannut pitää lapsistaan huolen aina,siksi uskovan ei tarvitse pelätä,kuka on ihmisiä käskenyt olla uskomatta luojaan?eli vaikka uskova ei usko niin itseensä mutta hän uskoo Jumalaan!ja Hänen varjeluksen suojiin on hyvä nukahtaa.kokemuksesta tahdon sen kertoa.ei se pelko ole aina pahasta,minut se johdatti rukoilemaan ja saamaan apua.
niin,.. täällä pohjoisessa kun ei tuota päivää ees ole talvisin, niin ihminen pelkää melkein 24h/vrk:ssa.
Itse en kyllä pelkää noita susia tai karhuja.
niitä ei ole suomessa kun muutama tuhat.
Toisin se on kaupungissa, jossa saa pelätä millon joku hullu tulee nurkan takaa haulikon kanssa ja ampuu pään mäsäksi.
aseita kun tääl on muutama sata tuhatta..
Kyllä minulle on aamut aina olleet pahempia kuin illat.
Jos jokin asia esim. töissä ahdistaa, niin illalla mä voin unohtaa sen tekemällä kaikkea kivaa. Mä myöskin pakenen pahoja asioita uneen eli yön pimeys ikäänkuin suojelee.
Amulla taas kaikki ongelmat ovat edessä ja ahdistus ja pelko sen mukainen.
I hate mornings!
Illalla on pimeää ja yöllä kaikki nukkuvat.
On yksinäinen olo ja kun kattoo ulos ei näe eteenpäin. Ainakin minun mielestä kaksi syytä siihen että pimeällä tai illalla/yöllä asiat on inhottavammat/haudanvakavat ku mitä ne on aamulla herätessä.
on silloin aikaa keskittyä yksityiskohtaisemmin mieltä askarruttaviin kysymyksiin.. ja totuus on ettei ihminen oikeastaan tiedäkään yhtään mitään... se voi olla hyvin pelottavaa.
Jospa se johtuu siitä,että illalla,ennen nukkumaanmenoa ihmisen täytyy kohdata itsensä ja kaikki ajatuksensa sellaisina kuin ne todellisuudessa ovat.Ihminen pakenee tavallaan päivän mittaan omia todellisia ajatuksiaan ja omaa itseään kaikenlaiseen ulkopuoliseen hössötykseen ja toimintaan.Silloin ei ole aikaa omille todellisille tunteille..ja kas kummmaa...sieltä ne vaan putkahtaa illan ja yön hiljaisuudessa taas esille.Ihminen, joka on sinut itsensä ja muiden kanssa, voi mennä turvallisin mielin nukkumaan.
Ihmisiä pelottaa pimeässä kahdesta syystä: pimeä on ihmisen aisteilla varustetulle olennolle kurjaa aikaa, koska me olemme jo homo sapiens sapiens ajoista 40 000 - 60 000 vuotta olleet melko helppoja saaliita pedoille.
Toiseksi juuri tämä psykologinen puoli, eli pimeässä eli nukkumaanmeno aikana jokainen joutuu kohtaamaan ajatuksia liittyen itseensä ja elämäänsä, jotka joillakin ihmisillä jäävät kiireen ja kieltämisen alle muutoin.
Kolmanneksi kaiken av-tuotannon vaikutus, joissa milloin tappaja, aave, ufo-abduktio tms. tulee ja vie.
Ei kyllä meikäpoikaa ainakaan iltaisin tai pimeellä pelota päinvastoin. Mikään ei ole rentouttavampaa kuin kesäyöllä kävellä keskellä tyhjiä katuja tai metsäpolkuja ja ajatella omia juttuja.
Iltaisin ja varsinkin öisin sitä vasta syttyy elämään, yö erottaa miehet pojista...monella tavalla.
Mikä siinä yössä ja pimeydessä saa mollivaihteen päälle, parasta aikaa vuorokaudessa. Yleensä ihmiset on aistit herkimmillään öisin, alitajunta ottaa niskalenkin ja pistää kuulan rullaamaan. Ongelma on tietysti mikäli alitajunta on mollivoittoinen, pään pikku peijoonit tulevat ja lyövät tulta ja tulikiveä...tai meillä duurivoittoisilla ihmisillä, yö on parasta aikaa eikä päivä-aikaa viitsisi tuhlata valveillaoloon ettei mene yöt hukkaan.
Kuulostaa loogiselta
Paitsi että pedot liikkuvat öisin, illalla ja yöllä ihminen on väsymyksen vuoksi myös todennäköisemmin vähemmän tarkkaavainen ja hitaampi reagoimaan. Sen vuoksi on parempi olla ylivarovainen ja kokea kaikki mahdolliset uhat normaalia rankempina. Ei ole mitenkään päätöntä arvella, että illalla ja yöllä säikyt ovat säilyttäneet henkensä useammin kuin välinpitämättömät.SEKSI & SEKSIKKYYS & ALASTOMUUS
http://www.julkkikset.fi/forum/index.php/board,256.0.htmlHelppoa
Ihmisen näkö on parempi kuin kuulo tai hajuaisti. Lisäksi pimeänäkö on parempi sivuun kuin suoran katsottaessa, minkä vuoksi asiat näyttävät häilähtävän jossakin näkökentän reunassa.Useimmat aitoina kerrotut kummitustarina ovat ääniä, eivät näköhavaintoja, eikä kukaan liene tavannut aavetta, joka näyttäytyisi lounasaikaan. Sama ilmiö.
Kyllä ihmiset näkevät harhojakin
On väärin olettaa, etteivät ihmiset voisi nähdä olemattomia elleivät he ole vähintään hulluja. Joskus ei tarvita muuta kuin riittävä väsymys, nälkä tai muu psykofyysinen rasitustila, jotta unikuvat alkavat sotkeutua valvetilaan, eli suomeksi sanoen tulee hallusinaatioita. Kuka tahansa voi sopivissa olosuhteissa hallusinoida vaikka keskellä kirkasta päivää.halluja
joo kyl harhoja näkee ku valvoo 3-4 vrk putkeen....Jes.
Armeijassa tuo kolmisen vuorokautta piisasi, vaikka joka yö siinä välissä nukuin reilun tunnin verran. Tosin takana oli kuukausien univelat jo valmiiksi. Siinä vaiheessa kun alkoi nukahdella seisaaltaan, alkoi myös näkemään kaikenlaista hassua. Kaikenlaista ihan konkreettista (mm. lentäviä päitä) siis. Sissithän nyt hyppi puiden takana joka yö vartiossa muutenkin. :)Mutta aiheeseen. Kyllä, ilmiö on hyvinkin tuttu. Nimimerkin Sharyn selitys ei ole vedenpitävä. Jos se liittyisi pelkästään näkökyvyn heikkouteen, niin yhtälaillahan aamulla pitäisi pelottaa. Koskaan en kuitenkaan ole aamuisin pelännyt pilkkopimeässäkään, vaikka illalla saattaa pelot mennä jo lähelle paniikkia.
Harhoja näkee......
kun valvoo liikaa ja tekee töitä. Minullakin oli 2 työtä jotta voi elättää 6 lasta (mies kyllä tienaa kanssa). Kotiin tullessa aamuyöstä Grilliltä näin kaiken näköisiä lumiveistoksia (iso kuorma-auto, traktori, Jaguaari) 80 vauhtia kun tulin kotiin joka kerta kun näin "mukamas" autoja (lumiveistoksia) tiellä löin jarrut pohjaan. Mutta keli oli hyvä. Mutta tajusin, että ne on vain lumiveistoksia....ja nyt olen tehnyt liikaa töitä kun näen harhoja. Tajusin, että nyt täytyy rauhoittua työn kanssa. Mietin kun olisi ollut kamera mukana olisin saanut komeita kuvia, mutta ne oli vain harhoja. Olin päivät 8h raksalla (rak. siivous) viikonloput yöt töissä grillillä. Tukussa käynnit joka viikkko siis suoraan raksalta tukkuun ja siitä suoraan yöksi grilliin. Aamulla 7 aikaan kotiin ja tunnin ajomatka. Siihen aikaan jo lapseni herää, kun minä olen menossa aamusaunan jälkeen nukkuun. Huh Huh. Tein sitä 1,5 vuotta.Sitten täytyi hiljentää elämäntahtia. Tilanne rauhoittui viikossa. Älkää tehkö liikaa töitä. Sitä varten on sossu joka avittaa rahallisesti. Täytyy vain osata käyttää hyväkseen yhteiskuntaa, niin ei lähde henki ja lapsia ei jää orvoksi. Mutta moni tappaa itsensä työllä.
KUNNON TÖÖTTEJÄ
NIIN KYLLÄ ALKAA HALLUJA VILISEEN (varsinkin poliisi yms..)YMPÄRILLÄ.. ELI EI MUUTA KUIN KUNNOLLA TASURIA KEHIIN JA VIIKON TAI YLI SAMOILLA SILMILLÄ JA KAPPASVAIN:HALLUJA ALKAA TOSIAANKIN TULLA..:)PS.jos tämä ei auta niin toinen viikko samaa vauhtia niin varmasti tulee..
valveunia
Itellä ei tartte olla edes väsynyt, kun yöllä herää unesta ja huomaa, että kaukosäädin leijuu ilmassa sohvan yläpuolela. Tulee pirun visto olo. Parempi pistää silmät kinni katella kohta uudestaan.Ihmisillä toimii vissiin nuo unimekanismit eri tavalla kun unipöpperössä aivot puskee näköhavaintoja omasta mielestä. Totta ne sitten on hulluja ne ketkä näkee unia hereillä.
Kyllä olen huomannut
Jos menee vaikkapa yksin nukkumaan niin tekee mieli jättää radio päälle ja valot palamaan. Aamulla sitten vaan ihmetyttää että miksi näin. Musiikkia kuunnellessa on myös erilaista illalla.Iltaisin tarvi
Ennen yötä ja sen petoja piti erityisesti pelätä. Nykyään ainut vaarallinen yöeläin on ihminen itse, paitsi että me ollaan kyllä tasasen vaarallisia mihin kellonaikaan vain.Nykyinen pimeän kauhu ja iltajännitys on periytynyt asenteina sukupolvelta toiselle. Kaikki tietävät yölliset aavetarinat ja leffaakin on jotenkin jännempi tuijottaa yöpimeällä. Ei siinä kai enää mitään järkevää syytä ole, jos viettää synkimmät yöt tutuissa piireissä missä ei voi pimeällä vahingossa loukkaantua.
Yksinkertaisesti siksi
että pelko on uskon puutetta (itseen). Eli kun illalla on väsynyt, pettynyt, vittuuntunut, etc. se kaikki ilmenee uskon puutteena (itseen) eli pelkotiloina.Ai, hihhulit
kova usko, eivät pelkää pimeää?Lue tarkemmin...
Usko ITSEENSÄ.Aika kaukaa
teoria tuo sulla. "Jos uskoo itseensä ei pelkää mitään"Lähestulkoon
näin on. Mutta tämä on suomalaisille vieras asia, koska heiltä puuttuu usko omaan itseen, jota myös huonoksi itsetunnoksi kutsutaan. Ja se on taas luterilaisesta "herran pelko"-kulttuurista syntyvää...Sama juttu
Olen nyt miettinyt samaa kohta viikon kun olen pienen poikani 4kk kanssa yksin kotona kun isä on armeijassa...Kun ilta tulee alan miettimään mailmanloppua, kuolemaa, aaveita, henkimaailmaa... Jopa luen netistä niistä vaikka tiedän et itken viel ennenku saan nukutuksi.. Sama pakko kattoo riivatut talot, piiri ym ohjelmia kauhu elokuvia vaikka pelkään kuollakseni..
Kun aamu sarastaa ja päivä valkenee asiat eivät tunnu miltään ei kuvittele niitä edes ei mieti..
Mutta taas illan tullen kuolema alkaa ahdistamaan ihan niin et henkeä ei taho saada..
Mikä ihme siinä mahtaa olla....
Sinulle pelokas kuolemasta ajatteleva...
..ja siihen on auttanut kun on hyvä kirja johon syventyy nukkumaan mennessä,ei tartte kauan unta odotella eikä pyöri oudot ajatukset mielessä kun lukee jotain mielenkiintoista kirjaa.Voi nähdä myös kivoja unia tai sitten jännittäviä kirjasta riippuen.Nyt kun menet nukkumaan ,älä ajattele mitään ikäviä asioita .Minä katson riivatut talot vasta seuraavana päivänä ,tallennan just siksi ettei tarvitse yötä vasten katsoa.Päivällä ei pelota katsella.Lue iltarukous ja pyydä että pelko häviäis.Se auttaa ainakin jos ei muu.äidiksi tuleminen herkistää mielen.ihan totta
juu kyllä asiat ihan normaalit arkipäivän asiat, kun riittääkö rahat mietityttää enemmän iltaisin ja kun olet enne nukkumaan menoa päättänyt että nyt tuli henkilökohtaisen konkurssin paikka ja mitään ei ole enää tehtävissä niin aamulla on asiat on ihan kunnossa...kumma ihmismieli...pimeys
Se liittyy pimeyteen. Valossahan ihminen näkee hyvin. Kun tulee pimeä, ihminen voi luonnostaan ahdistua, koska olo on eksyneempi.ehkä..
Kuulostaa aika järkevältä.Yksi perinteinen selitys voisi olla yksinkertaisesti se että ihminen pelkää kaikkea tuntematonta... jonka edessä on haavoittuvimmillaan.
Sitä on kuitenkin yleensä täysin turvassa lukittujen kotiovien takana, eikä muile asioillekaan voi tehdä juuri mitään keskellä yötä.
Itse uskon myös että ihminen on luotu toimivaksi olennoksi, jolle ajattelu ei välttämättä oikein sovi ;)
Niin kauan kun päiväsaikaan on tekemistä ja ympäristön aiheuttamia ärsykkeitä, ei ihminen ole yksin omien omituisten ajatustensa kanssa.
Tästä syystä kadehdin ihmisiä jotka nukahtavat nopeasti kuin jostain off-napista painaisi :D jättäisin itsekin mielellään pimeäpohdinnat kokonaan pois.
hmmmm?
Minulla ei ole koskaan pimeästä mitään masennusta tai pelkoa tullut, pikemminkin aamuisin ja päivisin koen enemmän ahdistusta. Varsinkin jos menen päiväunille. Näen aina painajaisia jos menen päiväunille. Ehkä olen vain kummajainen. Päivällä väsyttääkin enemmän kuin koskaan pimeän aikaan.En saa nukuttua iltaisin tai alkuyöstä, menen nukkumaan kahden jälkeen vaikka olisin herännyt seitsemältä. Parhaiten nukun aamulla ja aamupäivästä. En ole vain aamuihminen. Teen kaikki tärkeät asiat illalla tai yöllä.
Niin öh, siis asiaan.
Siis jos pelottaa ja murehdituttaa kun menee nukkumaan, kyse on mielestäni siitä että on aikaa ajatella kun ei ole mitään tekemistä. Sitä rauhoittuu ja ne ajatukset jotka eivät päivällä tule mieleen, ja joille ei ole aikaa hiipivät mieleen. Syvemmät henkilökohtaiset asiat. Esim kuolema. Ei sille vaan ole aikaa muulloin. Tuskin se pimeys tähän kamalasti vaikuttaa, paitsi niihin jotka pelkäävät pimeää.
Kun olet aivan yksin eikä uni tule silmään, makaat vain sängylläsi, päivällä tai illalla..sitä masentuu vääjäämättä.
Voi aargh tänäkin yönä taas sama taistelu unettomuuden kanssa. Se on niin stressaavaa. Viime yönä sain viideltä unta, ja arvatkaapa näinkö painajaista? Kyllä ja näin painajaista siitä etten saanut unta! Naurettavaa! Kuvitelkaa se tuska että näette unta siitä että makaatte sängyssä ettekä saa unta. Niinkuin koko yön olette jo viettäneet.
Juu
Mitä nukahtamiseen tulee, niin mitä vähemmän ajattelet sen parempi. Siksi jos on fyysisesti väsynyt niin ei kauheesti ajattele, vaan silmät kiinni ja unta palloon. Joskus oon ruvennu ajattelemaan sitä nukahtamista ja se on järkyttävää, joka kerta kun meinaa nukahtaa niin ajattelee että "nyt nukahtaa" ja sitten herää siihen ajatukseen.Mikä Evoluutio?
Saat asian kuulostamaan siltä kuin evoluutio olisi jotenkin älyllinen entiteetti, joka osaisi älykkäästi yhdistellä ihmisen perimää siten, että se luonnostaan osaisi varautua petojen ynnä muiden keskellä.Tämä kaikkivoipa evoluutio saa tiedemiehetkin nykyään tekemään aivan älyttömiä ja älyttömän paljon spekulatiivisia olettamuksia siitä, miksi jokin asia on näin ja näin.
Ennen kuin mitään olettamuksia voidaan tehdä perimästä, olisi ensin löydettävä nuo perintötekijät ja osoitettava, että niillä oikeasti on jotakin yhteyttä emootioihin. Sitä, mistä perimä tulee, ei voida osoittaa eikä spekulaatio auta.
Hämmästyttävä tuo evoluutio ja luonnon valinta kun se pystyy sattuman kaupalla luomaan tuhansista ominaisuuksista koostuvia miljoonia erilaisia organismeja, vaikka mutaatiot ovat harvinaisia ja useimmat mutantit eivät edes kykene jatkamaan sukua. Mutaatiolle suotuisia organismeja, jotka suostuvat lisääntymään, pitäisi vielä löytyä samasta populaatiosta kaksin kappalein ja olettaa, että juuri ne kaksi pariutuvat ja olettaa, että mutaationa aiheuttama ominaisuus on vielä sukusoluissa ja perinnöllistä sorttia.
Minusta ei voida puhua enää logiikasta. Tai jos voidaan, niin voidaan samalla kyllä unohtaa todenäköisyyslaskenta koulujen opetussuunnitelmista.
Sinä olet mutantti
"mutaatiot ovat harvinaisia ja useimmat mutantit eivät edes kykene jatkamaan sukua."Ei pidä paikkaansa. Jokainen meistä ihmisistäkin on mutantti, siis kantaa aivan uusia mutaatioita joita ei ole meidän vanhempiemme soluissa (siis muissa kuin siittiöiksi ja munasoluiksi kypsyvissä kantasoluissa, joissa ne ovat syntyneet). Keskimäärin näitä ihan uusia mutaatioita on jokaisessa ihmisessä n. 130 kappaletta. Se, että suurin osa mutaatioista ei aiheuta sen enempää havaittavaa haittaa kuin hyötyäkään on ihan eri asia.
Siispä, kun jokaisessa eliössä on lukuisia uusia mutaatioita jotka siis automaattisesti päätyvät sen sukusoluihin, eliösukupolvia on ehtinyt olla maapallolla jo useita miljardeja, ja luonnonvalinta karsii huonompia ja suosii parempia mutaatioita, mikäs ihme se on jos ominaisuuksiakin on ehtinyt syntymään niin hitokseen? Ehkä olisi sinunkin kannattanut opiskella todennäköisyysmatematiikan lisäksi vähän perinnöllisyystiedettä.
jjep! just näi!
nii, oon itekki huomanu, et iltaisin alkaa miettii esim just kaikkii kauhuleffoi ja muutenki sellasee, et ku sammuttaa valot, nii yhtäkkii siel huonees oiski joku... ;//tai just jtn sellast, et ku avaa silmät, nii joku iha törkeennäköne on siin naaman ees!
-.- nii että sillein
........
toi on teinien omaa pelkoo..Samaa mieltä
Kai ne ajatukset tosiaan päivän aikana jotenkin kasaantuu iltaan. Ja tietenkin vaikuttaa sekin, että on poissa sorvin ääreltä ja jää tavallaan aikaa ja tilaa miettiä asioita syvemmin kuin työtä tehdessä.Mulla on ollut jotain yleistynyttä ahdistuneisuutta ja kyllä se iltaa kohti ainakin minulla alkoi ahdistus lisääntyä. Sitä vaan on illalla jotenkin huolestuneempi. Ei mua murtovarkaat tms pelota, vaan huoli tulevaisuudesta ja jaksamisesta.
jeps...
jep oon huomannut.. asiat huolestuttaa eniten juuri ennen nukkumaan menoamutta aamulla kaikki on taas toisin, melkoisen outoa kylläkin.
Tai...
Kyseessä psykologisesti päivän loppuminen joka merkitsee tavallaan pientä "kuolemaa".Auringonlasku on kaunis mutta jotkut näkevät sen pelottavana tapahtumana.
Viittauksesi esi-isiin oli osuva.
Tosin huolemme ovat nykyään erilaatuisia.
Minulla tulee mieleen pimeän pelko. Kaikki tuntematon pelottaa ja kun osa aisteista on sammutettu mielikuvitus tulee peliin. Tässä tapauksessa näköaisti.
Pääsin tosin pimeän pelostani altistumalla sille.
Oppimisen psykologia.
monesti myös
jotakin aikaa tai ihmistä tulee illalla kun on aika tyynyyn pää painaa:(itse ainakin usein ikävöin omaa huoletonta lapsuuttani.. nykyään vaan joutuu yksin taisteleen niin monien vaikeiden asioiden kanssa että en aina ymmärrä miten pieni tyttö sellasesta pyörityksestä voi edes selvitä yksin
Mikä ihmeen evoluutiojuttu
Mistä olet saanut päähäsi, että joku pelkojuttu liittyisi evoluutioon, teoriaan, joka on todellisuudessa edelleen erittäin kiistanalainen, vaikka teoriaa julistetaankin joka tuutista ihan, kuin se olisi jo kiistattomasti ja ehdottomasti totta.Kyllä teoriasi vaikuttaa muuten uskottavalta ja realistiselta, koska ihmiset ovat tosiaan oleet joskus petojen armoilla, mutta jätä se sana "evoluutio" pois.
Oma mielipiteeni tuosta on sellainen, että illalla, päivän toimintojen jäljiltä on yksinkertaisesti paljon virkeämpi nukkumaan mennessä. Aamulla mikään ei toimi kunnolla, koska nukkuessa latautunut ja rentoutunut keho ei heti ehdi virkistyä kunnolla heräämisen jälkeen.
Mikä ihmeen huru-ukko
"evoluutioon, teoriaan, joka on todellisuudessa edelleen erittäin kiistanalainen, vaikka teoriaa julistetaankin joka tuutista ihan, kuin se olisi jo kiistattomasti ja ehdottomasti totta."Evoluutio on kiistanalainen vain ja ainoastaan fundamentalistis-uskonnollisissa piireissä, jotka vastustavat sitä dogmaattisista syistä. Jos olet jostain kuullut väitettävän, että asiasta olisi kiistaa, lähde oli vailla epäilystä uskonnollinen. Tiedemaailmassa mitään kiistaa ei nimittäin enää ole, ei ole ollut pitkiin, pitkiin aikoihin. Evoluutio on tapahtuva tosiasia, havainnoitu fakta, siitä ei ole mitään nokan koputtamista. Ainut mistä voidaan enää vääntää kättä on miten ja millaisten vaiheiden kautta nykyisen elämän evoluutio on tapahtunut.
"Kyllä teoriasi vaikuttaa muuten uskottavalta ja realistiselta, koska ihmiset ovat tosiaan oleet joskus petojen armoilla, mutta jätä se sana "evoluutio" pois."
No miten ihmeessä kuvittelet, että ihmisille on tullut tuollainen ominaisuus, jos jätät evoluution asiasta pois? Jos se ei ole perinnöllinen ominaisuus eikä ympäristö ole koskaan suosinut sitä, miksi ihmeessä se olisi yleinen ja vielä olemassa? Senkö takia, että Jumala unohti painaa backspace-nappia?
Taitaa tuolla listassa olla jo lähemmäs 1000
tiedemiestä (tohtoritason) jotka ovat irtisanoutuneet darwinismista:http://www.dissentfromdarwin.org/
Luule sinä vaan ettei ole kiistelty teoria, kun et muusta tiedä.
Hehheh oikeia
Jos yksi tutkija sanoo, että Kuu on kiveä, ja tuhat tutkijaa sanoo, että Kuu on juustoa, niin kummat ovat oikeassa?Eli....
Aivan, sitä uskoo sitä mistä on todisteita, tosin aina joukkoon mahtuu niitä juuston kannattajiakin.No onneksi jotkut osaavat
omilla aivoillaan eivätkä mene massan mukana. Toisinajattelijat yleensä vievät tiedettä eteenpäin eivätkä nyökyttelijät. Miksi älykkäiden ja koulutettujen tiedemiesten pitäisi uskoa johonkin typerään evo-oppiin vain siksi kun muutkin uskovat?Todisteiden takia
Ehkä siksi kannattaisi uskoa, että kaikki todisteet tukevat evoluutioteoriaa, mutta mikään ei kumoa sitä. Vai mitä luulette?Tai miten olisi sellainen seikka, ettei kukaan ole pystynyt luomaan kilpailevaa teoriaa, saati antamaan sellaiselle mitään todisteita?
Ja ihan vanhan kertauksena, pronssikautiset myytit eivät ole tieteellisiä teorioita.
pitäis vissiin ..
esittää ne todisteet eikä mielikuvitustarinat oikein kelpaa todisteista...No, niinhän
tehdäkin!Palaat sitte myöhemmin niiden todisteiden kanssa takasin tälle palstalle, jookosta?
no voihan.......
"Oma mielipiteeni tuosta on sellainen, että illalla, päivän toimintojen jäljiltä on yksinkertaisesti paljon virkeämpi nukkumaan mennessä"Miksi minä en "virkeydeksi" kutsu sitä tilaa kun pimeässä kävellessä katselen vähää väliä olan yli mahdollisen vaaran takia. Kutsun sitä pikemminkin peloksi kuin virkeydeksi.
AwdfsSFD
Periytyvä ominaisuus alku ihmisiltä jotka olivat yöllä petojen armoilla.1/3 suomalaisista ei usko evoluutioteoriaan
joten sillä tyhjänpäiväisellä teorialla ei tuota selitetä. suomalaisilla on järki päässä, mitään tuollaisia evoluutiosatuja tarvita.10 miljoona kärpästä tykkää paskasta!
Siispä asiasta ei ole kysymystäkään: paska on demokraattisesti äänestetty herkulliseksi. Siitä vaan sontaa syömään!evoluutioteoria on sontaa
sonta maistuusilloin kun ei osaa itse ajatella.No kerro meille Einstein
Miten sinä selität maailman biodiversiteetin? Pilven päällä asuva taikaukkeli heilautti taikasauvaa ja pim?juu
Tuntuu aivan järkevältä että se ukko siellä taivaissa on tämän kaiken taikonut.No joo en kehtaa ruveta väittelemään, koska se ei johda mihinkään. Ikinä ei ole tarpeeksi todisteita. Voitko todistaa että tämä kaikki ei ole kuvitelmaa päässäsi. Uskon että makaat sairaalassa jossain horroksen omaisessa tilassa ja kuvittelet kaiken. Koska uskoni on vahva tähän asiaan niin kuin joillain Jumalaan ja joillain evoluutioon, niin sen täytyy olla totta.
Höhöö. aspfjasopidjfkaopsigjaopsdjgadlgjoaisdjgaoidfjgadfjkgpdf
no kuulostaako
sitten järkevälle että oot jostain alkumeren yksisoluisesta hokkuspokkus kehittynyt..? ensin oot lillinut kalana, sit sammakkona ja ties minä otuksena enneku oot ihmiseksi kehittynyt. täysin sekopäinen teoria.Nyt
sielunvaelluksesta, jolla ei ole mitään tekemistä evoluution kanssa!asdadsdasfgd
Totta.ja.
suomalaisista ei usko jesseen.Iltaisin pelottaa enemmän...
Niimpä,mikäköhän tässäkin asiassa on? Itse olen tehnyt niin päivä-, kaksivuoro- kuin kolmivuorotyötäkin, mutta iltaisin lähes kaikki asiat tuntuu aina mahdottomammilta ja pahemmilta. Niin kauhuleffat, kirjat, päivän uutiset, pinnalla olevat asiat ja oma elämäkin. Ihan kuin olisin joku synnynnäinen iltapessimisti.
Jos se olisi pelkkä väsymys, niin miksi päivällä emme koe asioita niin vahvasti? Vaan päivällä tai yövuoron "päiväunien" jälkeen väsymys ilmenee vapinana, keskittymiskyvyn puutteena ja esim. paleltaa. Illalla taas on levoton, tekee kärpäsistä härkäsiä ja hankalat asiat tuntuvat ylivoimaisilta.
Voiko tähän vaikuttaa niin radikaalisti valo ja sen määrä? Vai onko kaikki vaan stereotypioita pimeydestä ja siihen liitetystä fiktiosta? Jospa meidät onkin kaikki manipuloitu näin hyvin pelkäämään pimeää :)
Pimeässä voi pelottaa
...sillä näkö on ihmiselle tärkeä aisti. Kun näköaisti ei kerro mitä ympärillä on se voi tuntua pelottavalta. Muistan miten itse tajusin tämän kauan sitten - tein työmatkoja öisin kävellen pilkkopimeässä metsän poikki ja huomasin että tuulisina öinä vähän pelotti - sillä silloin ei edes kuulo kertonut siitä liikkuiko joku lähellä.Isä opetti minulle jo kun olin lapsi ettei pimeää sinänsä tarvitse pelätä - jos en näe itse niin eipä minuakaan nähdä. En siis pelkää pimeää, en enää edes tuulisina öinä.
samat opit sain minäkin
---turvallisin paikka,kuten sanoit et näe itse eikä sinua näe kukaan ,pimeyteen on paras juosta karkuun jos vaara uhkaaPimeän pelko
Aivan samanlainen tuntemus on minullakin, että iltaisin asiat tuntuvat painavimmilta ja pelotta-vimmilta kuin aamulla. Sen lisäksi sama tila, piha, huone tai muu, mikä päivällä on ihan OK, niin ilataisin ja vasinkin pimeällä se vaikuttaa pelottovammalta. On se kumma, mutta näin se vain on. Ehkä ihiminen on vain rakennettu näin. Tarmo Salo.pelottaa
No sehän on selvä minkätakia illalla pelottaa kun aamulla pomolle kumminkin selvii mitenpaljon virheitä töissä päivällä tulikaan tehtyä:)asiaa!!tTV:
justiin joku asia esim. diabetes ja muutkin taudit tulevat mieleen että jos saisi vaikka jonkin sairausden ja se harmittaa illalla ja hyppää koko ajan syömässä ja juomassa keittiössä eikä saa unta....Niin on..
että nämä pelot vaivaa useimmiten yksinäisiä ihmisiä.siinä on sekin kun yön aikaan kaikki nukkuu ,tuntee avuttomaksi itsensä.Ajattelee jos sairastuu eikä voi soittaa apua.esim.jos halvaantuu tms.Kaikki raha huoletkin tuplaantuu jos alkaa illalla miettimään. pitäisi pyrkiä siihen että olisi jotain mukavaa ajateltavaa tai luettavaa kun menee sänkyyn.Minulle käy kans usein että just kun on nukahtamassa,säpsähtää hereille eikä unta millään ja on pakko käydä juomassa vettä tai jotain muuten ei tule nukkumisesta mitään.Aamulla kun alkaa ihmisten liikkumis äänet kuulua,kyllä silloin nukuttaa rauhallisesti.Kaipa se unettomuutta aiheutta turvattomuuden tunne.No HUH HUH
Heh..Jos evoluution kehitysteorialla olisi jotain tekemistä tuon asian kanssa niin kuin sinä asiaa esität. Niin me olisimme silloin yöeläjiä. Sillä parhaiten selviäisivät vuosituhansia petojenkanssa hippasilla ne jotka eivät yöllä nukkuisi ollenkaan vaan olisivat yhtä pirteitä kuin me päivisi.
Tai sitten
Mene ja tiedä. Evoluutiossa on kaikenlaisia sattumia. Pelkkää sattumaahan sekin on että ihminen on edelleenkin maanpäällä. Eikö ole aika pelottava ajatus? Että ihminen onkin sattuman tulos eikä vaivalla pähkäilty ja tehty luomakunnankuningas? Toivottavasti ette menetä yöunia tällaisen kauhean ajatuksen takia.Noh
Samoja asioitahan pelätään oikeastaan kokoajan syy miksi me pelkäämme iltaisin on se että on hämäärä, emme tiedä mitäsiellä on eli pelkäämme tuntematonta.Se nuku ei, joka pelkuri on...
Joo, kyllä pelottaa, toisin sanoen: ehkä pelottaisi, ellei tietäisi.Tässä on ympärillä vanhahko talo, minkä koloista kuuluu iltaisin/öisin vaikka minkälaista mekastusta.
Juuri jokin aika sitten en saanut millään unta, koska korvanjuuresta tuntui joku kairautuvan sisään huoneeseen...Paiskasin kirjalla seinään, mutta vain hetkeksi hiljeni. Hiiret, myyrät, tai mitä lienevät sellaiset valkovatsaiset, pitkähäntaiset(hännän kanssa) noin 15-20 senttiset, joita loukulla sitten komerosta pyydystin kaksi kappaletta. Ei kuulunut ääniä enää.
Joskus yötä vasten joku lintu asettuu vintille yöpuulle, ja sen tunkiessa jostakin pienestä kolosta sisään, kuuluu hyvin eriskummallisia ääniä. Kovien varpaiden rahinaa, pientä liikehtimistä, kunnes se asettuu paikoilleen.
Talossa on vanhanaikainen tuuletusjärjestelmä, siis yksi kummankin savupiipun reijstä on ilmanvaihtoa varten. Yhdessä niistä on vuosikausia pesineet mehiläiset. Toisinaan muurin läpi kuuluu talvisinkin mehiläisten surinaa... Lepakoita lentelee syyspuolella pihassa, joten kai niilläkin jossakin vintillä talvehtimispaikka on.
Kun talo on osittain hirttä/puuta, kuuluu toisinaan materiaalin liikkumisesta johtuvia ääniä, joskus pakkasella nurkat oikein paukahtelevat...joten kyllä ääniä riittää mitä pelätä öisin.
Yöllä äänet kuulostavat suhteettoman kovilta, koska muuten on hiljaista. Täälläpäin sana hiljainen tarkoittaa sitä, että ei kuulu mitään ääntä. Voinette kuvitella, miltä silloin kuulostaa esim, jonkun jyrsijän innokas yritys päästä sisään lämpimään.
koska jokeri oli...
...pelottava ja vakuuttava hahmo!Juuu ja minä
sitä hua hua...siis Jokeria..hua hua..En pelkää
mutta lapset pelkäävät. Näin oletan, koska he tunkevat aivan liian usein samaan sänkyyn nukkumaan. Potkuja ja iskua tulee sitten pitkin yötä eikä aamulla ole tippaakaan levännyt olo. Jonkun mielestä saattaa olla kiva, kun pikkupiltit tuhertavat viekussa. Minä inhoan sitä touhua aivan helvetisti.Miusta :)
Minusta asia viittaa siihen, että ihminen ei nää yöllä ja siksi on pelokas ja myös kun ympärillä on hiljaista ja kun kuuluu pienikin ääni see kuuluu hyvin ja sitä voi luulla vaikka miksi!Tiedottomuus minusta yöllä!
Ei liity pimeään
Vaikka olisi täysi valaistuskin päällä ja telkkari pauhaisi täysillä, niin kyllä jotkut elämää varjostavat asiat siitä huolimatta pyörivät voimakkaampina mielessä juuri illalla. Ei ole siis sidoksissa pimeään se pelko.EVOLUUTIOTA EI OLE!!
Ei ole ollut mitään evoluutiota!! Uskokaa jo tyhmät!! maapallo syntyi 6000vuotta sitten kun Herran Henki liikkui vetten päällä aution maan yllä! olette sokaistuneet koska paholainen käyttää koulutusta johtaakseen ihmiset siihen harhaan ettei parannusta tarvitsisi tehdä ja alkaa elää siveästi ja pidättäytyen seksistä ennen avioliittoa.. lopettakaa tupakointi,seksi,viina jo tänään ja alkakaa elää PYHÄÄ ELÄMÄÄ!!Pyhä...huh...
Tarkoitatko samalla tavalla 'pyhästi', mitä Gazassa taannoin?täällä
booooo.Pitää paikkansa!
Kyllä vaan varsinkin ikävät asiat tuntuvat moninkertaisesti ikävimmiltä jos niitä yön pimeinä tunteina ajattelee. Varmaankin tuo on totta mitä kerroit - kuului ihmisen hengissä pysymiseen silloin kauan kauan sitten olla valppaana,, ja pelätä "pahinta". Hyvää yötä kaikille, ja kauniita unia!iltapelko
Kuinka ajankohtainen asia minulle henkilökohtaisesti. Rakas puolisoni on vakavasti sairas ja iltaisin ennen nukkumaan menoa ahdistaa, kun näkee, kuinka oma rakas kärsii.Aamusta ja päivällä on niin paljon muuta omassa elämässä, iltaisin on aikaa pysähtyä miettimään elämän perusarvoja. Olen usein miettinyt, kuinka kovassa maailmassa me elämme, miten vähän meillä on inhimillisyyttä ja empaattisuutta työyhteisössä.
Kovat arvot ja tehokkuus puhuttavat.
On ihanaa lukea, että on hyvän sydämen omaavia ihmisiä vielä olemassa. Pelko ei ole sairautta, se on vain asioiden käsittelemistä, mitä emme ole kohdanneet.
Rukoilen aina iltaisin, että ihme tapahtuisi ja saisin voimaa kestää tulevan. Ja aamulla uusin voimin, ihmeellistä, eikö.
Paljon voimia sinulle, avasit aiheen, mikä puhuttaa.
olisiko
kuitenkin kuolemanpelko?vaikka moni ei halua sitä asiaa missään muodossa tunnustaakkaan.ollaan tosiaan kauhean vihaisia kaikille,jotka siihen suuntaan vähänkään mainitsee.mut ei se hirveesti helpota jos ihminen kovettaa itsensä ja peittää sisimpänsä pelolta.ottakaa asia vakavasti,siihen saa avun.itse haluan turvata korkeimman haltuun itseni ja perheeni,vaikka öisin monesti kaikki pahat asiat tulevat mieleen.kaikenlainen pahuus,mikä näkyy ja kuuluu maailman menossa.Taivaan isä on luvannut pitää lapsistaan huolen aina,siksi uskovan ei tarvitse pelätä,kuka on ihmisiä käskenyt olla uskomatta luojaan?eli vaikka uskova ei usko niin itseensä mutta hän uskoo Jumalaan!ja Hänen varjeluksen suojiin on hyvä nukahtaa.kokemuksesta tahdon sen kertoa.ei se pelko ole aina pahasta,minut se johdatti rukoilemaan ja saamaan apua.Ihminen on päiväeläin
yöllä ihmisellä on huono näkö, ihminen on väsynyt ja ilkeät pedot tulee ja syö ne suihinsa.Varsinkin täällä
niin,.. täällä pohjoisessa kun ei tuota päivää ees ole talvisin, niin ihminen pelkää melkein 24h/vrk:ssa.Itse en kyllä pelkää noita susia tai karhuja.
niitä ei ole suomessa kun muutama tuhat.
Toisin se on kaupungissa, jossa saa pelätä millon joku hullu tulee nurkan takaa haulikon kanssa ja ampuu pään mäsäksi.
aseita kun tääl on muutama sata tuhatta..
joka ilta pelkään että salarakas soittaa
juuri kun olen saamaisillani omalta vaimoltanion pirullista.Mitä teen?
Simppeli ratkaisu
Jätä se vaimos. Sulla ei olisi salarakasta, jos olisi vaimos kanssa kaikki OK.Ihan päinvastoin !
Kyllä minulle on aamut aina olleet pahempia kuin illat.Jos jokin asia esim. töissä ahdistaa, niin illalla mä voin unohtaa sen tekemällä kaikkea kivaa. Mä myöskin pakenen pahoja asioita uneen eli yön pimeys ikäänkuin suojelee.
Amulla taas kaikki ongelmat ovat edessä ja ahdistus ja pelko sen mukainen.
I hate mornings!
aamut on pahoja on aina luu--
tai sitten housut jo märkänä pillua tekee mielimiten ne
viel tähän aikaan täällä hävyttömiä kirjoittelemassa?No voi, voi
Hellanlettas beibe, käytä ihmeessä vaippoja!!!Joo,
on ihan hirveitä! Sillo pelkää kaikkea mikä liikkuu! Mut, jos vähentää sitä dokaamista, nii ne kankkusaamutkin vähenevät! ;pPimeää
Illalla on pimeää ja yöllä kaikki nukkuvat.On yksinäinen olo ja kun kattoo ulos ei näe eteenpäin. Ainakin minun mielestä kaksi syytä siihen että pimeällä tai illalla/yöllä asiat on inhottavammat/haudanvakavat ku mitä ne on aamulla herätessä.
hamas pelottaa
hamas ja obama pelottaa koko maailmaa.tule bush takasin
siksi pelottaa, koska
on silloin aikaa keskittyä yksityiskohtaisemmin mieltä askarruttaviin kysymyksiin.. ja totuus on ettei ihminen oikeastaan tiedäkään yhtään mitään... se voi olla hyvin pelottavaa.Koska..ihminen pakenee
Jospa se johtuu siitä,että illalla,ennen nukkumaanmenoa ihmisen täytyy kohdata itsensä ja kaikki ajatuksensa sellaisina kuin ne todellisuudessa ovat.Ihminen pakenee tavallaan päivän mittaan omia todellisia ajatuksiaan ja omaa itseään kaikenlaiseen ulkopuoliseen hössötykseen ja toimintaan.Silloin ei ole aikaa omille todellisille tunteille..ja kas kummmaa...sieltä ne vaan putkahtaa illan ja yön hiljaisuudessa taas esille.Ihminen, joka on sinut itsensä ja muiden kanssa, voi mennä turvallisin mielin nukkumaan.Noin ja lisää
Ihmisiä pelottaa pimeässä kahdesta syystä: pimeä on ihmisen aisteilla varustetulle olennolle kurjaa aikaa, koska me olemme jo homo sapiens sapiens ajoista 40 000 - 60 000 vuotta olleet melko helppoja saaliita pedoille.Toiseksi juuri tämä psykologinen puoli, eli pimeässä eli nukkumaanmeno aikana jokainen joutuu kohtaamaan ajatuksia liittyen itseensä ja elämäänsä, jotka joillakin ihmisillä jäävät kiireen ja kieltämisen alle muutoin.
Kolmanneksi kaiken av-tuotannon vaikutus, joissa milloin tappaja, aave, ufo-abduktio tms. tulee ja vie.
Iltaisin arabimaiden menopaikoissa saa rahalla mitä tahansa...
...aseita, naisia, huumeita. Ei kuitenkaan keskiolutta. Sehän olisi syntiä.TV-ohjelmasta Uutisvuoto poimittu hauskuus.
linna83
joillakin ihmisillä se on joko ali tajuntaista tai he eivät ole illalla enää realisteja itsensä kanssa.voi olla et esim.. menneisyys kummittelee?Hämärää
Iltaisin on hämärää, mielikuvitus voi vilkastua kun ei näe joka nurkaan ja pensaaseen. Sitten ajatellaan kummituksia ja vaikka mitä =D heh hehNo jo on outoa puhetta
Ei kyllä meikäpoikaa ainakaan iltaisin tai pimeellä pelota päinvastoin. Mikään ei ole rentouttavampaa kuin kesäyöllä kävellä keskellä tyhjiä katuja tai metsäpolkuja ja ajatella omia juttuja.Niinpä niin
No enpä itsestäni puhunutkaan. Vaan esitin yhden teorian. Itsekin viihdyn pimeällä ulkona.Ei pelota
Iltaisin ja varsinkin öisin sitä vasta syttyy elämään, yö erottaa miehet pojista...monella tavalla.Mikä siinä yössä ja pimeydessä saa mollivaihteen päälle, parasta aikaa vuorokaudessa. Yleensä ihmiset on aistit herkimmillään öisin, alitajunta ottaa niskalenkin ja pistää kuulan rullaamaan. Ongelma on tietysti mikäli alitajunta on mollivoittoinen, pään pikku peijoonit tulevat ja lyövät tulta ja tulikiveä...tai meillä duurivoittoisilla ihmisillä, yö on parasta aikaa eikä päivä-aikaa viitsisi tuhlata valveillaoloon ettei mene yöt hukkaan.
Mua ei pelota YHTÄÄN mitään
Ei pelota ei.kolme asiaa mitä pelkään
pientä palkkaa,kuumaa vettä ja pahakurisia-akkojaUskon näin
Järkevältä kuulostaa. Itsekin joskus olen saa pohtinut.Kyllä monilla peloilla on ihan selkeä "alkujuuri".