Yhteiskunnallinen oleminen ja tajunta!

setä kertoo ja selostaa kuvat

Kalle yritti jälleen kampittaa kommunismia eri aloituksissaan mm. Marxin tunnetun johtopäätöksen, siis tämän: ”Ihmisen tajunta ei määrä heidän olemistaan, vaan päinvastoin heidän yhteiskunnallinen olemisensa määrä heidän tajuntansa.” pohjalta. Ja sorvasi johtopäätöksestä tällaisen väitteen:

”Joten marxin oppien mukaan DDR:n johtavan sosialistikihon yhteiskunnallinen oleminen määräsi hänen tajuntansa hyväksymään maasta pakanevien työläisten tappamisen rajalle.”

Vaikka Kallen väite on luonnollisesti täyttä roskaa ja täysin marxismi-leninismin vastainen, Kallen väitteen tekee mielenkiintoiseksi se, että Kalle tarttui Marxin nerokkaaseen slogaaniin. Mihin Kalle sitten pyrkii? Ei vähempään kuin siihen, että Marxin johtopäätöksen mukaan voidaan päätellä, että DDR:n ”sosialistikihon” kohdalla yhteiskunnallisen olemisen pohjana olevat sosialistiset tuotantosuhteet ja tuotantotapa mekaanisesti heijastuivat kihon tajuntaan ja hyväksyttivät hänellä robottimaisesti sellaista yksilöllistä tajuntaa, joka synnytti määräyksen ampua omia kansalaisia. Näin siis marxismi-leninismikin ja sosialismi olisi sinällään ”vaarallista” ihmiskunnalle! Mutta tätä eivät siis luonnollisestikaan mitkään Marxin eikä Engelsin tekstit tue eikä marxismi-leninismi yleensäkään. Eikä, mikä oleellisinta, yhteiskunnallinen todellisuus!

Mutta kysyä toki sopii, että eikö Marx johtopäätöksessään selvästi totea, että ”Ihmisen yhteiskunnallinen olemisensa määrä heidän tajuntansa.” Toki toteaa, mutta kysymyksessä on tieteellinen johtopäätös, eli tiivistelmä tietyistä lähtökohdista, joten kun tarkastellaan kyseisen johtopäätöksen asiayhteyttä Marxin määritelmään, johon johtopäätös sisältyy, muihin lähtökohtiin ja marxismi-leninismiin yleensä, todetaan mitä Marx johtopäätöksellään todella tarkoitti. Tässä Marxin kyseinen määritelmä:

“Elämänsä yhteiskunnallisessa tuotannossa ihmiset ovat tiettyjen välttämättömien, heidän tahdostaan riippumattomien suhteiden, tuotantosuhteiden alaisia ja nämä vastaavat heidän aineellisten tuotantovoimiensa tiettyä kehitysastetta. Näiden tuotantosuhteiden kokonaisuus muodostaa yhteiskunnan taloudellisen rakenteen, sen reaaliperustan, jolle kohoaa oikeudellinen ja poliittinen ylärakenne, ja tätä päällysrakennetta vastaavat tietyt yhteiskunnallisen tietoisuuden muodot. Aineellisen elämän tuotantotapa on määräävä yhteiskunnalliselle elämänprosessille yleensäkin. Ihmisen tajunta ei määrä heidän olemistaan, vaan päinvastoin heidän yhteiskunnallinen olemisensa määrä heidän tajuntansa.”

Määritelmässä Marx määrittelee yleisellä tasolla tuotantosuhteiden ja aineellisen tuotantotavan, yhteiskunnallisen olemisen ensisijaisuuden suhteessa yhteiskunnalliseen tajuntaan. Todeten, että aineellinen tuotantotapa on ”…määräävä yhteiskunnalliselle elämänprosessille yleensäkin.” Eli Marx määrittelee yhteiskunnallisella olemisella yhteiskunnalliselle tajunnalle määrätyissä historiallisissa tuotantosuhteissa yleiset objektiiviset puitteet. Ei siis mekaanisesti määräytyviä syy-seuraus-suhteita yksilölliseen tajuntaan saakka.

Oleellista, johon Marx yleisyydellä määritelmässään viittaa, on se, että yhteiskunnallinen ja yksilöllinen tajunta omaavat suhteessa yhteiskunnalliseen olemiseen todella suhteellisen laajan itsenäisyyden sekä myös aktiiviset vuorovaikutussuhteet yhteiskunnalliseen olemiseen. Nämä objektiiviset ominaisuudet ovat periaatteessa ne tekijät, jotka tyrmäävät mekaaniset tulkinnat Marxin johtopäätöksestä! Tähän Marx itsekin viittaa mm. todeten Pääomassa, ettei ajattelu ole ympäröivän olevaisuuden passiivista heijastusta, vaan aineellisen ”muuntuma”. Eli Marxin mukaan yhteiskunnallisen todellisuuden heijastuminen ihmisen tajunnassa ei siis ole mekaanista, vaan vuorovaikutteista, itsenäistä, monimutkaista, ristiriitaista ja välillistä heijastusta. Toisin sanoen se on dialektinen prosessi. Eikä ihmisen tietoinen toiminta todellisuuden muuttamiseksi mieleisekseen olisi muuten mahdollistakaan.

Yhteiskunnallisen tajunnan itsenäisyyttä Marx korostaa määritelmässään myös toteamalla, että yhteiskunnallisen olemisen muodostavalle tuotantosuhteiden reaaliperustalle kohoaa ”…oikeudellinen ja poliittinen ylärakenne, ja tätä päällysrakennetta vastaavat tietyt yhteiskunnallisen tietoisuuden muodot.” Tosin sanoen Marx toteaa selvästi päällysrakenteen aktiivisuuden ja itsenäisyyden merkitystä ”yhteiskunnallisen tietoisuuden”, tajunnan eri muotojen kehittyessä. Yhteiskunnallinen tajunta esiintyy luokkayhteiskunnassa mm. erilaisissa muodoissa, kuten esimerkiksi maailmankatsomuksellisten, yhteiskuntapoliittisten, oikeudellisten ja moraalisten teoriajärjestelmien ja näkemysten sekä taiteen ja uskonnon muodossa. Yhteiskunnallinen tajunta siis kuuluu yhteiskunnalliseen päällysrakenteeseen.

Marxin ohella myös Engels on käsitellyt päällysrakenteen aktiivista roolia: vastavuoroista vaikutusta taloudelliseen perustaansa sekä päällysrakenteen eri tajunnan muotojen, kuten poliittisen, ideologisen yms. kehityksen suhteellista itsenäisyyttä. Näin Engels kirjoitti aiheesta mm vuonna 1890:

”Taloudellinen tila on perusta, mutta historiallisten taistelujen kulkuun vaikuttavat ja usein määräävät jopa sen muodonkin päällysrakenteen erilaiset tekijät: luokkataistelun poliittiset muodot ja sen tulokset, perustuslait, jotka voittanut luokka on säätänyt voiton saatuaan jne. oikeusmuodot ja vieläpä kaikkien näiden todellisten taistelujen heijastus osanottajien aivoissa, poliittiset, oikeusopilliset ja filosofiset teoriat, uskonnolliset katsomukset ja näiden kehitys edelleen dogmijärjestelmäksi.”

Engels näki ideologian kehityksen suhteellisessa itsenäisyydessä jopa erityisen lainomaisuuden. Se ilmenee ensiksikin aatteiden historiallisena periytyvyytenä, toiseksi aatteiden jäämisenä jälkeen olemisesta, mutta myös niiden mahdollisuutena edeltää jossain tapauksissa olemista sekä ideologian aktiivisena vaikutuksena perustaan. Hän kuitenkin korosti ideologian perussisällön määräytyvän yhteiskuntataloudellisten suhteiden kehityksestä, ei esimerkiksi aatteiden loogisesta yhteydestä.

Marxin ja Engelsin tietoteoreettisin näkemyksiin sekä käsityksiin yhteiskunnallisen tajunnan itsenäisestä ja vuorovaikutteisesta luonteesta yhteiskunnalliseen olemisen perustuva Leninin heijastusteoria osoitti myös, ettei heijastus ole objektiivisen maailman kuollut, passiivinen peilikuva vaan, että tiedostamisellamme on aktiivinen, luova ja dialektinen luonne. Heijastus ei ole kerralla tapahtuva, vaan prosessi. Tämän Lenin itsekin vahvisti toteamalla, että ”Luonnon heijastuminen ihmisen tajunnassa on käsitettävä tapahtuvan, ei kuolleesti… , vaan liikunnan ristiriitojen syntymisen ja niiden ratkeamisen ikuisessa prosessissa.”

Leninin mukaan yhteiskunnallisen tiedostusprosessin olemus ja idea on siinä, että objektin ja tiedostavan subjektin välille syntyy monisäikeisiä vuorovaikutussuhteita. Tiedostaessaan objektiivista maailmaa ihminen ei siis käsitä sitä passiivisesti, vaan prosessoi sitä, eli ihminen liittää saamiinsa välittömiin tietoihin aikaisemmin saamiaan tietoja ja käsityksiä ja luo uudenlaista kuva todellisuudesta. Aivomme on siis ikään kuin koneisto, joka työstää kaiken informaation, luokittelee ja jaottelee sitä. Ihminen siis luo havainnoimastaan objektiivisesta todellisuudesta subjektiivisen älyllisemotionaalisen prosessointinsa kautta persoonallisen kuvan, näkemyksen tavan toimia jne. Tämä selittää senkin tosiasian, että ihmiset näkevät, kokevat ja selittävät jne. objektiivisen todellisuuden eri tavalla. Ratkaiseva vaikutus ihmisen havaintoihin yhteiskunnallisen olemisen luomissa puitteissa on ympäristöllä, luokkaeduilla, poliittisilla ja taloudellisilla intresseillä, vallitsevilla kulttuurisilla ja sosiologisilla edellytyksillä ja moraalinormeilla yms.

Eli vastaus Kallen kysymykseen ”Mikä määräsi DDR:n sosialistikihon tajunnan hyväksymään maasta pois pyrkivien työläisten kylmäverisen ja määrätietoisen tappamisen rajalle?” on sosialistikihon jälkistalinistisesti, siis vääristyneesti, objektiivista todellisuutta prosessoinut yksilöllinen tajunta. Ei siis yhteiskunnallisen olemisen pohjana olevat objektiiviset tuotantosuhteet ja tuotantotapa, ei myöskään Marx eikä marxismi-leninismi.

44

1969

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • T Urpo

      Kihon osalta?

      Partapaska ei tosiaankaan tiennyt että työläisiä
      tullaan tappamaan miljoonia käytännön toteutukses-
      sa.

      Eli sosialismin upoksiin ampuva muuttuva tekijä on?

      Eipäs annetakaan valmista vastausta vaan laitetaan
      setukka hommiin!

      • setä kertoo ja selostaa kuvat

        Ja todennäköisesti kasapäinkin, mutta ei niitä, eikä DDR:n pomojen eikä stalinisminkaan aiheuttamia syyyttömien ihmisten tappamisia voida perustella Marxin sanomisista eikä marxismi-leninismistä! Siinä aloituksen idea!


      • T Urpo
        setä kertoo ja selostaa kuvat kirjoitti:

        Ja todennäköisesti kasapäinkin, mutta ei niitä, eikä DDR:n pomojen eikä stalinisminkaan aiheuttamia syyyttömien ihmisten tappamisia voida perustella Marxin sanomisista eikä marxismi-leninismistä! Siinä aloituksen idea!

        Heijastelusta teorian mukaan?

        Sitähän se Kalle taisi kysellä että miten
        se sosialistinen ympäristä heijasteli derkku komissaarin aivoihin käskeä ampua
        pois pyrkiviä?

        Marxin ja tuon muun paskan suurin puute on
        parlamentarismin ja demokratian puute.

        Siksi sosialismiä riivaa aina lopulta väkivaltai-
        nen käytös ja harvain valta.

        Se muuttuva tekijä!

        Mikäs se olikaan?

        IHMINEN!


      • setä kertoo ja selostaa kuvat kirjoitti:

        Ja todennäköisesti kasapäinkin, mutta ei niitä, eikä DDR:n pomojen eikä stalinisminkaan aiheuttamia syyyttömien ihmisten tappamisia voida perustella Marxin sanomisista eikä marxismi-leninismistä! Siinä aloituksen idea!

        - henkilökohtaisesti - nimissään murhattujen ihmisten suhteen mutta älä sotke samaan pyhimyskaartiin leniniä; hänen muumionsa on kyynärvarttaan myöten täynnä omissa nimissään ja omasta käskystään tapettujen ihmisten veressä. hän oli vampyyri, hän oli hämähäkki, hän imi ja vuodatti henkilökohtaisesti ihmisten verta.

        minä ihmettelen kommunisteja; kannatetaan julkisesti jotain talibanhallintoa, huudetaan hamasille jotain "pyhiä aseita" ja ääneen selitetään jonkun leninin olleen hyvä ihminen ja että tämän ajatusmaailma sopii vielä tähänkin päivään. ajatuksista tiedä mutta mahtaako näin taantuman aikaan liietä veronmaksajilta tarpeeksi rahaa jokaiseen nimikoituun luotiin niille kulakeille ja muille "kansanvihollisille"...

        jos vanhaksi saa elää niin pelkään pahoin, että näen vielä senkin päivän kun suomalainen kommunisti kasvattaa itselleen risuparran, pukeutuu mekkoo ja kutsuu itseään mullah toveriksi...

        löytyykö tästä maailmasta kommunistia joka ymmärtää mitään realiteettien ja todellisuuden päälle?


      • T Urpo kirjoitti:

        Heijastelusta teorian mukaan?

        Sitähän se Kalle taisi kysellä että miten
        se sosialistinen ympäristä heijasteli derkku komissaarin aivoihin käskeä ampua
        pois pyrkiviä?

        Marxin ja tuon muun paskan suurin puute on
        parlamentarismin ja demokratian puute.

        Siksi sosialismiä riivaa aina lopulta väkivaltai-
        nen käytös ja harvain valta.

        Se muuttuva tekijä!

        Mikäs se olikaan?

        IHMINEN!

        Eli kysymys on Walter Ulbrichtin yhteiskunnallisesta olemisesta, joka määräsi hänen tajuntansa hyväksymään maasta pois pyrkivien työläisten järjestelmällisen ja kylmäverisen tappamisen rajalle.

        Miksiköhän Konrad Adenauer ei toiminut samoin vaikka hän oli saanut huomattavan määrän natsisäteilyä asuttuaan koko hitlerin valtakauden Saksassa. Walter Ulbricht oli sen sijaan saanut koko sota-ajan ystävällistä sosialismisäteilyä Moskovassa asuessaan siellä 1938-1945.


      • sota-aikana
        antipunikki kirjoitti:

        Eli kysymys on Walter Ulbrichtin yhteiskunnallisesta olemisesta, joka määräsi hänen tajuntansa hyväksymään maasta pois pyrkivien työläisten järjestelmällisen ja kylmäverisen tappamisen rajalle.

        Miksiköhän Konrad Adenauer ei toiminut samoin vaikka hän oli saanut huomattavan määrän natsisäteilyä asuttuaan koko hitlerin valtakauden Saksassa. Walter Ulbricht oli sen sijaan saanut koko sota-ajan ystävällistä sosialismisäteilyä Moskovassa asuessaan siellä 1938-1945.

        Siellä se Walter rähjäs saksalais sotavangeille joka päivä. Suomalaisille kerran viikossa: finski vaina alles kaput.

        Vankileirillä politrukkina.


      • Wäinä
        setä kertoo ja selostaa kuvat kirjoitti:

        Ja todennäköisesti kasapäinkin, mutta ei niitä, eikä DDR:n pomojen eikä stalinisminkaan aiheuttamia syyyttömien ihmisten tappamisia voida perustella Marxin sanomisista eikä marxismi-leninismistä! Siinä aloituksen idea!

        Jos olisin elänyt toisessa ajassa ja toisessa paikassa,niin olisiko minusta tullut politrukki,Gestapon korpraali,valtiollisen poliisin kuulustelija,Mossadin asiamies taikka FBI:n agentti vahtimaan pienellä palkalla Kennedyn vilkkaitten veljesten puhelinliikennettä pilluihin.

        Pentuna kivitettiin pääskysiä.Kun sattui,riemu sattumisesta oli rajaton. Osuin. Auvo onnistumisesta kesti minuutin ja veti tipan silmään,se kuoli.

        Olen maininnut ettei minulla koskaan ole ollut lupaa ajaa autoa,en koskaan ole edes koettanut. Alkuaikoina pidin parempana istua tyttöjen kanssa takapenkillä ja nappailla Triple Seckiä.Myöhemmin siitä tuli klisee,sitä olen koettanut ylläpitää.
        Nuijaiässä,siinä viidentoista ja kuudentoista välillä kävi näin: Ajelimme kuutostietä pohjoiseen ilman mitään päämäärää,koko porukka päissään tietysti.Oltiin vapaita ja riippumattomia ja naitiin kuin kanit.(Minusta tuli kommunisti vasta myöhemmin) Joutsenossa matka pysähtyi,rekka oli ajanut hirvikolarin. Hirvi eli ja kitui. Paikalla oli toistasataakiloisia rekkakuskeja vapisemassa,kirves oli mutta lyöjää ei löytynyt.Oltiin sakki,oltiin kimppa,oltiin vitusti juovuksissa. Jonkun piti päättää,että pääsemmekö ruuhkasta ohi ennenkuin poliisi tulee.Kuvittelin että päähänhän sitä hirveä pitää lyödä ja siihen löinkin.
        Sellainen heijari vaatii 54 kiloiselta rimpulalta yrittämistä ja tarkkuutta. Siintä sitten jatkettiin matkaa,muistaakseni mitään ei otettu opiksi. Olisiko minusta politrukiksi,olisi kai kun kerran hoidin homman.

        Myöhemmällä iällä sain vähän varteen voimaa ja sellaista kyseenalaista nimeäkin. Se tarkoitti,että joka helvetin nuijan piti käydä mittaamassa itsensä minulla. Minua inhoitti.Minua inhoitti se ääni,mikä lähtee poskesta kun siihen lyödään nyrkillä. Olisiko minusta tullut hyvä politrukki kun osasin ojentaa kättä ilman,että mieli liikkui?

        Alle kahdeksantoistavuotiaana yritin käydä koulua ja elättää työllä akkaa ja pentua.Se oli poikkeuksellista siihen aikaan. Yhdensäntoistavuotiaana pääsin armeijasta ja osuin melko koville kulmille,siellä politrukit eivät olisi pärjänneet.
        Heitin tuon pois. Valitsin kun valita sai. Sitten vasta minusta tuli politrukki,teimme lehteä,lennäkkiä.Itseasiassa rakastimme maailmaa mutta maailma ei rakastanut meitä.

        Totalitarismi missä muodossa tahansa asettaa aina yksilön alistussuhteeseen. Pasifismi on erinomainen aate sen torjuntaan,Intia osoittaa sen. Myös Titon partisaanijoukot Jugoslavian vuorilla olivat erinomainen tapa vastustaa Hitlerin totalitarismia ja Stalinin totalitarismia.
        Tämä on vanha vitsi,mutta tässä paikallaan. Montako valtiota Euroopassa on 2015? Euroopassa on kahdeksan valtiota,Sveitsi,EU ja kuusi Jugoslaviaa.

        Ei minusta olisi sellaista oikeaa politrukkia tullut,ei minusta olisi ollut keskitysleirin vartijaksi,en minä olisi osannut viimeisen päälle kiduttaa vankeja Guantanamossa,ei minusta ole raiskaamaan naisia Bagdatissa. Minulla ei ole sellaista ismiä jonka nimiin toimisin. Pääskysen tappamisesta hirven tappamiseen on pieni matka,ne ketkä pystyvät tappamaan lajitoverinsa aatteen puolesta ovat aatteella sokaistu. Tiedän ja voin osoittaa paikan,missä Simo Häyhä ampui ohi.
        Ruokolahdella,melkein nykyisen rajan pinnassa,Häyhä oli passissa ja ampui ohi. Asia huvitti Häyhää,muita se huvitti vieläkin enemmän.

        Ajatelkaa Simo Häyhää,miestä jolle ne 600 eivät tulleet uniin. Ajatelkaa arvomaailmaa,jonka paras vitsi on Häyhän ohilaukaus hirvimetsällä. Olisiko minusta tullut tuossa aatemaailmassa Kalle.
        No ei tietysti olisi tullut Kalle mutta tarkoitukseni on sanoa,että ahtaassakin aatemaailmassa on tilaa kyseenalaistamiselle jos sitä hakee ja sitä tahtoo.

        Ei minusta olisi politrukkia tullut,olen kai liian pässi siihen. Juuri äsken mainitsin toiveammatikseni antikvaarisen kirjakaupan pitäjän.Sillähän kukaan ei tule toimeen mutta en minä sitä tarkoittanutkaan.Yhtenä Vappuna Helsingissä olin sellaisessa putiikissa,kivijalassa.Joku voi muistaa sen. Vappukulkue meni ohi ja liityimme häntään. Kilpailimme siitä,kuka tunnistaa useimman Suopon asiamiehen laskemassa kommunistien vappurivistön osallistujamäärää. Kun tyhmyys tiivistyy joukossa,se järjestyy paririviin ja komppanioituu - sanoi Samuli Paronen. Vappumarssilla etenimme yleensä nelirivissä,marssimaan tottumattomilta nelirivit menevät sekaisin ja kaaderit tekivät kolmirivejä. Me bongasimme - kuten nykyisin sanotaan - marssin varrelta neljä Suopon miestä.Se ei ole paljon. Itse arvioimme marssijoiden määräksi 42 000,Suopo päätyi tulokseen 38 000. Kun me siellä hännässä laskimme tunnettujen ja vähemmän tunnettujen sosialidemokraattisten lehtimiesten,toimittajien,ay-toimitsijoiden ja muiden sosialidemokraattien uskollisten poikien määrää,me päädyimme 18.
        Demareilla oli Suojelupoliisiin verraten kuusinkertainen määrä väkeä laskemassa rivejä,demarit päätyivät 22 000 minkä Suomen Sosialidemokraatti seuraavana päivänä julkaisi.

        Siis,olisiko minusta tullut politrukki tai hyvä nelirivinlaskija sosialidemokraateille taikka paskahommantekijä Suopolle? Vastaan itse. Minusta olisi tullut.Minulla oli edellytykset ja minä olisin voinut kehittyä haluttuun suuntaan.

        Useimmat meistä pettyvät toiveissaan,niin minäkin. Minulle kävi niin,että olisin ollut ostettavissa mutta kukaan ei koskaan tarjonnut minulle riittävää hintaa.(tämä on vitsi,tosin kaikilla meillä on hintamme)
        Erityisesti minua harmittaa,etten koskaan päässyt työnantajien valtakunnallisella listalla erityisen vaarallisten joukkoon,aina jouduin olemaan siinä vähemmän vaarallisten joukossa.

        Tuota... Marxin nimeen en tiedä tapetun ihmisiä kuin McCarthyn aikaisissa kommunistivainoissa USA:ssa. Sielläkin se tehtiin lakia venyttämällä.

        On hämmästyttävää ja en lakkaa ihmettelemästä kokoomuksen kannatuksen nousua. Kansa tykkää enemmän piiskasta kuin porkkanasta.
        Olen pikkuhiljaa taipumassa Saksan Die Linken linjalle????

        Saksan IG-Metal on maailman vahvin ammattiliitto.Sekin joutui notkistamaan vuosi sitten. Alan olla pikkuhiljaa sitä mieltä,että yhteisessä Euroopassa työntekijöiden edunvalvonnan painopiste on siellä,missä työntekijät ovat.Se tarkoittaa,että on ihan yhdentekevää kuka valitaan SAK:n puheenjohtajaksi Lauri Ihalaisen jälkeen.Valintahan on sosialidemokraattien piirikisa.

        Italia,Espanja ja Ranska ovat surkeita ay-politiikassa. Kaikissa näissä maissa työnantajat ovat joutuneet tekemään määräävät työehtosopimukset kommunistijohtoisten liittojen kanssa,tänäänkin työehdot perustuvat noihin sopimuksiin.
        Englannin työväenpuoluetta ja sen johtamaa ammattiyhdistysliikettä pidetään kaiketi vitsinä muuallakin kuin Walesin hiilikaivoksilla.

        Jää jäljelle kaksi tapaa hoitaa asia,Ruotsalainen ja Saksalainen sosialidemokratia. Toinen on Suomen malli,siinä vasemmiston yhteistyö toimii sovitulla tavalla ammattiyhdistysliikkeessä.Tässä kohtaa pitää muistaa se,ettei punapääomaa ole muualla kuin ammattiyhdistysliikkeessä.

        Kuulostanee hölmöltä vanhan kommunistin suusta mutta minusta näyttää,että vahvimpaan tukijalkaan on nojattava ja tässä tapauksessa se on Saksan IG-Metal. On eri asia miten vanhat viritykset puretaan,miten niiden tilalle rakennetaan uudet. Mihin helvettiin laitamme asemastaan kiinnipitävät johtajat.

        Jos olisin sosialidemokraatti - nyyhkyttäisin.

        Elinkeinoelämän Keskusliiton uusi nokka,Fagernäs,ilmoitti ettei mitään keskitettyä sopimusta tule. Eikä sitten tullut mutta tuli hivenen keskitettyä kalliimpi liittokierros.He olivat valmiit maksamaan siitä vähän.

        Idean isä oli toki Seppo Riski,Riski jäi eläkkeelle ja jäädessään eläkkeelle hän heitti Ihalaisen keskusjärjestöineen romukoppaan.

        Pankaa merkille,tämä Fagernäs ei ole tehnyt kolmeen vuoteen mitään.Se on hyvän johtajan merkki.EK:lla on hyvä johtaja. Hän on juoksuttanut julkisuuteen ainakin kaksi naisjohtajaa ja Kone Oyj:n Antti Herlinin. EK parantaa kuin sika juoksuaan.

        Meillä on käsillä vasemmiston kriisi.Housuuni kusta meinasin kun luin lehdestä,että Lauri Ihalainen on potentialainen presidenttiehdokas,Liikanen kanssa ja seiväshyppääjä Kalliomäki myös.Vasemmiston kriisi on lähinnä sosialidemokraattien kriisi.

        Työpaikkojen ihmiset,ihmiset ylimalkaan,valitsevat presidentin suoralla kansanvaalilla. Mikäpä minä olen kansaa arvostelemaan,kansa ansaitsee sen,minkä se on valinnutkin.

        Göteborgista pohjoiseen,melko lähellä sitä Norjan rajaa on kylä minkä rannalla on meri. Vaikka olen suurien sisävesien rannoilta kotoisin niin aina olen pitänyt merestä. Nyt kun minulla on voimaa takana ja minulla on mahdollisuus,harkitsen vakavissani lähtemistä toisen kerran.

        Sankarpoikien lähteminen ei voi olla isänmaalle kunniaksi.Ensimmäisessä suuressa muutossa kaikki eivät olleetkaan sankarpoikia,edustan toista lähtöä ja voin vakuuttaa ettei tätä tehdä kunnian takia.Ajatus sikiää siitä,että vieraalla maalla on parempi olla kuin kotona.Sanoinko asian epäselvästi? Tarkoitukseni on sanoa,etten oikeastaan halua olla missään tekemisessä yhteiskunnan kanssa,joka ei hoida velvoitteitaan.
        Mistä velvoitteista yhteiskunta on sitten luopunut - niitä en kirjaa - lukekaa ne itse aamun lehdestä.

        Voi ja harmittaa.Miten se Marxin Kalle ei kuollessaan antanut juuri minulle ja juuri Kallelle toimintaohjetta elämän epävarmuuksia vastaan.Kallelle voisin sanoa että Marx ei ollut vakuutusasiamies.Marx ei ollut kiinnostunut yksilöistä vaan yhteiskunnasta.Yhteiskunnastakin Marx oli kiinnostunut ainoastaan työväenluokan asemasta kapitalismin vallitessa. Marx tiesi,että jätkillä seisoo hiilikaivoksissa. Sillä on yhteiskunnallinen ulottuvuus. Vaikka Kallella seisoisi Tampereella ympäri vuorokauden,sillä ei ole yhteiskunnallista ulottuvuutta.

        Tehdäänkö kimpassa näin: Pannaan Kallen Marxin tuntemus pussiin ja pieraistaan aukosta.
        Kun nämä nappikauppiaat eivät lamalle mitään mahda,ja kun mekään emme sille mitään mahda - niin mitä arvelet, jututetaanko heitä veljessurmasta?


      • Wäinä kirjoitti:

        Jos olisin elänyt toisessa ajassa ja toisessa paikassa,niin olisiko minusta tullut politrukki,Gestapon korpraali,valtiollisen poliisin kuulustelija,Mossadin asiamies taikka FBI:n agentti vahtimaan pienellä palkalla Kennedyn vilkkaitten veljesten puhelinliikennettä pilluihin.

        Pentuna kivitettiin pääskysiä.Kun sattui,riemu sattumisesta oli rajaton. Osuin. Auvo onnistumisesta kesti minuutin ja veti tipan silmään,se kuoli.

        Olen maininnut ettei minulla koskaan ole ollut lupaa ajaa autoa,en koskaan ole edes koettanut. Alkuaikoina pidin parempana istua tyttöjen kanssa takapenkillä ja nappailla Triple Seckiä.Myöhemmin siitä tuli klisee,sitä olen koettanut ylläpitää.
        Nuijaiässä,siinä viidentoista ja kuudentoista välillä kävi näin: Ajelimme kuutostietä pohjoiseen ilman mitään päämäärää,koko porukka päissään tietysti.Oltiin vapaita ja riippumattomia ja naitiin kuin kanit.(Minusta tuli kommunisti vasta myöhemmin) Joutsenossa matka pysähtyi,rekka oli ajanut hirvikolarin. Hirvi eli ja kitui. Paikalla oli toistasataakiloisia rekkakuskeja vapisemassa,kirves oli mutta lyöjää ei löytynyt.Oltiin sakki,oltiin kimppa,oltiin vitusti juovuksissa. Jonkun piti päättää,että pääsemmekö ruuhkasta ohi ennenkuin poliisi tulee.Kuvittelin että päähänhän sitä hirveä pitää lyödä ja siihen löinkin.
        Sellainen heijari vaatii 54 kiloiselta rimpulalta yrittämistä ja tarkkuutta. Siintä sitten jatkettiin matkaa,muistaakseni mitään ei otettu opiksi. Olisiko minusta politrukiksi,olisi kai kun kerran hoidin homman.

        Myöhemmällä iällä sain vähän varteen voimaa ja sellaista kyseenalaista nimeäkin. Se tarkoitti,että joka helvetin nuijan piti käydä mittaamassa itsensä minulla. Minua inhoitti.Minua inhoitti se ääni,mikä lähtee poskesta kun siihen lyödään nyrkillä. Olisiko minusta tullut hyvä politrukki kun osasin ojentaa kättä ilman,että mieli liikkui?

        Alle kahdeksantoistavuotiaana yritin käydä koulua ja elättää työllä akkaa ja pentua.Se oli poikkeuksellista siihen aikaan. Yhdensäntoistavuotiaana pääsin armeijasta ja osuin melko koville kulmille,siellä politrukit eivät olisi pärjänneet.
        Heitin tuon pois. Valitsin kun valita sai. Sitten vasta minusta tuli politrukki,teimme lehteä,lennäkkiä.Itseasiassa rakastimme maailmaa mutta maailma ei rakastanut meitä.

        Totalitarismi missä muodossa tahansa asettaa aina yksilön alistussuhteeseen. Pasifismi on erinomainen aate sen torjuntaan,Intia osoittaa sen. Myös Titon partisaanijoukot Jugoslavian vuorilla olivat erinomainen tapa vastustaa Hitlerin totalitarismia ja Stalinin totalitarismia.
        Tämä on vanha vitsi,mutta tässä paikallaan. Montako valtiota Euroopassa on 2015? Euroopassa on kahdeksan valtiota,Sveitsi,EU ja kuusi Jugoslaviaa.

        Ei minusta olisi sellaista oikeaa politrukkia tullut,ei minusta olisi ollut keskitysleirin vartijaksi,en minä olisi osannut viimeisen päälle kiduttaa vankeja Guantanamossa,ei minusta ole raiskaamaan naisia Bagdatissa. Minulla ei ole sellaista ismiä jonka nimiin toimisin. Pääskysen tappamisesta hirven tappamiseen on pieni matka,ne ketkä pystyvät tappamaan lajitoverinsa aatteen puolesta ovat aatteella sokaistu. Tiedän ja voin osoittaa paikan,missä Simo Häyhä ampui ohi.
        Ruokolahdella,melkein nykyisen rajan pinnassa,Häyhä oli passissa ja ampui ohi. Asia huvitti Häyhää,muita se huvitti vieläkin enemmän.

        Ajatelkaa Simo Häyhää,miestä jolle ne 600 eivät tulleet uniin. Ajatelkaa arvomaailmaa,jonka paras vitsi on Häyhän ohilaukaus hirvimetsällä. Olisiko minusta tullut tuossa aatemaailmassa Kalle.
        No ei tietysti olisi tullut Kalle mutta tarkoitukseni on sanoa,että ahtaassakin aatemaailmassa on tilaa kyseenalaistamiselle jos sitä hakee ja sitä tahtoo.

        Ei minusta olisi politrukkia tullut,olen kai liian pässi siihen. Juuri äsken mainitsin toiveammatikseni antikvaarisen kirjakaupan pitäjän.Sillähän kukaan ei tule toimeen mutta en minä sitä tarkoittanutkaan.Yhtenä Vappuna Helsingissä olin sellaisessa putiikissa,kivijalassa.Joku voi muistaa sen. Vappukulkue meni ohi ja liityimme häntään. Kilpailimme siitä,kuka tunnistaa useimman Suopon asiamiehen laskemassa kommunistien vappurivistön osallistujamäärää. Kun tyhmyys tiivistyy joukossa,se järjestyy paririviin ja komppanioituu - sanoi Samuli Paronen. Vappumarssilla etenimme yleensä nelirivissä,marssimaan tottumattomilta nelirivit menevät sekaisin ja kaaderit tekivät kolmirivejä. Me bongasimme - kuten nykyisin sanotaan - marssin varrelta neljä Suopon miestä.Se ei ole paljon. Itse arvioimme marssijoiden määräksi 42 000,Suopo päätyi tulokseen 38 000. Kun me siellä hännässä laskimme tunnettujen ja vähemmän tunnettujen sosialidemokraattisten lehtimiesten,toimittajien,ay-toimitsijoiden ja muiden sosialidemokraattien uskollisten poikien määrää,me päädyimme 18.
        Demareilla oli Suojelupoliisiin verraten kuusinkertainen määrä väkeä laskemassa rivejä,demarit päätyivät 22 000 minkä Suomen Sosialidemokraatti seuraavana päivänä julkaisi.

        Siis,olisiko minusta tullut politrukki tai hyvä nelirivinlaskija sosialidemokraateille taikka paskahommantekijä Suopolle? Vastaan itse. Minusta olisi tullut.Minulla oli edellytykset ja minä olisin voinut kehittyä haluttuun suuntaan.

        Useimmat meistä pettyvät toiveissaan,niin minäkin. Minulle kävi niin,että olisin ollut ostettavissa mutta kukaan ei koskaan tarjonnut minulle riittävää hintaa.(tämä on vitsi,tosin kaikilla meillä on hintamme)
        Erityisesti minua harmittaa,etten koskaan päässyt työnantajien valtakunnallisella listalla erityisen vaarallisten joukkoon,aina jouduin olemaan siinä vähemmän vaarallisten joukossa.

        Tuota... Marxin nimeen en tiedä tapetun ihmisiä kuin McCarthyn aikaisissa kommunistivainoissa USA:ssa. Sielläkin se tehtiin lakia venyttämällä.

        On hämmästyttävää ja en lakkaa ihmettelemästä kokoomuksen kannatuksen nousua. Kansa tykkää enemmän piiskasta kuin porkkanasta.
        Olen pikkuhiljaa taipumassa Saksan Die Linken linjalle????

        Saksan IG-Metal on maailman vahvin ammattiliitto.Sekin joutui notkistamaan vuosi sitten. Alan olla pikkuhiljaa sitä mieltä,että yhteisessä Euroopassa työntekijöiden edunvalvonnan painopiste on siellä,missä työntekijät ovat.Se tarkoittaa,että on ihan yhdentekevää kuka valitaan SAK:n puheenjohtajaksi Lauri Ihalaisen jälkeen.Valintahan on sosialidemokraattien piirikisa.

        Italia,Espanja ja Ranska ovat surkeita ay-politiikassa. Kaikissa näissä maissa työnantajat ovat joutuneet tekemään määräävät työehtosopimukset kommunistijohtoisten liittojen kanssa,tänäänkin työehdot perustuvat noihin sopimuksiin.
        Englannin työväenpuoluetta ja sen johtamaa ammattiyhdistysliikettä pidetään kaiketi vitsinä muuallakin kuin Walesin hiilikaivoksilla.

        Jää jäljelle kaksi tapaa hoitaa asia,Ruotsalainen ja Saksalainen sosialidemokratia. Toinen on Suomen malli,siinä vasemmiston yhteistyö toimii sovitulla tavalla ammattiyhdistysliikkeessä.Tässä kohtaa pitää muistaa se,ettei punapääomaa ole muualla kuin ammattiyhdistysliikkeessä.

        Kuulostanee hölmöltä vanhan kommunistin suusta mutta minusta näyttää,että vahvimpaan tukijalkaan on nojattava ja tässä tapauksessa se on Saksan IG-Metal. On eri asia miten vanhat viritykset puretaan,miten niiden tilalle rakennetaan uudet. Mihin helvettiin laitamme asemastaan kiinnipitävät johtajat.

        Jos olisin sosialidemokraatti - nyyhkyttäisin.

        Elinkeinoelämän Keskusliiton uusi nokka,Fagernäs,ilmoitti ettei mitään keskitettyä sopimusta tule. Eikä sitten tullut mutta tuli hivenen keskitettyä kalliimpi liittokierros.He olivat valmiit maksamaan siitä vähän.

        Idean isä oli toki Seppo Riski,Riski jäi eläkkeelle ja jäädessään eläkkeelle hän heitti Ihalaisen keskusjärjestöineen romukoppaan.

        Pankaa merkille,tämä Fagernäs ei ole tehnyt kolmeen vuoteen mitään.Se on hyvän johtajan merkki.EK:lla on hyvä johtaja. Hän on juoksuttanut julkisuuteen ainakin kaksi naisjohtajaa ja Kone Oyj:n Antti Herlinin. EK parantaa kuin sika juoksuaan.

        Meillä on käsillä vasemmiston kriisi.Housuuni kusta meinasin kun luin lehdestä,että Lauri Ihalainen on potentialainen presidenttiehdokas,Liikanen kanssa ja seiväshyppääjä Kalliomäki myös.Vasemmiston kriisi on lähinnä sosialidemokraattien kriisi.

        Työpaikkojen ihmiset,ihmiset ylimalkaan,valitsevat presidentin suoralla kansanvaalilla. Mikäpä minä olen kansaa arvostelemaan,kansa ansaitsee sen,minkä se on valinnutkin.

        Göteborgista pohjoiseen,melko lähellä sitä Norjan rajaa on kylä minkä rannalla on meri. Vaikka olen suurien sisävesien rannoilta kotoisin niin aina olen pitänyt merestä. Nyt kun minulla on voimaa takana ja minulla on mahdollisuus,harkitsen vakavissani lähtemistä toisen kerran.

        Sankarpoikien lähteminen ei voi olla isänmaalle kunniaksi.Ensimmäisessä suuressa muutossa kaikki eivät olleetkaan sankarpoikia,edustan toista lähtöä ja voin vakuuttaa ettei tätä tehdä kunnian takia.Ajatus sikiää siitä,että vieraalla maalla on parempi olla kuin kotona.Sanoinko asian epäselvästi? Tarkoitukseni on sanoa,etten oikeastaan halua olla missään tekemisessä yhteiskunnan kanssa,joka ei hoida velvoitteitaan.
        Mistä velvoitteista yhteiskunta on sitten luopunut - niitä en kirjaa - lukekaa ne itse aamun lehdestä.

        Voi ja harmittaa.Miten se Marxin Kalle ei kuollessaan antanut juuri minulle ja juuri Kallelle toimintaohjetta elämän epävarmuuksia vastaan.Kallelle voisin sanoa että Marx ei ollut vakuutusasiamies.Marx ei ollut kiinnostunut yksilöistä vaan yhteiskunnasta.Yhteiskunnastakin Marx oli kiinnostunut ainoastaan työväenluokan asemasta kapitalismin vallitessa. Marx tiesi,että jätkillä seisoo hiilikaivoksissa. Sillä on yhteiskunnallinen ulottuvuus. Vaikka Kallella seisoisi Tampereella ympäri vuorokauden,sillä ei ole yhteiskunnallista ulottuvuutta.

        Tehdäänkö kimpassa näin: Pannaan Kallen Marxin tuntemus pussiin ja pieraistaan aukosta.
        Kun nämä nappikauppiaat eivät lamalle mitään mahda,ja kun mekään emme sille mitään mahda - niin mitä arvelet, jututetaanko heitä veljessurmasta?

        "Tehdäänkö kimpassa näin: Pannaan Kallen Marxin tuntemus pussiin ja pieraistaan aukosta."

        Niin, ette te taida muuta pystyä tekemäänkään Kallen väitteille - teiltä puuttuu vasta-argumentit.

        Änkyrä MutuTykki tuntuu valinneen hiljaisuuden - se onkin hyvä valinta häneltä.

        Hyvää yötä palstalaiset aatteen väristä riippumatta.


      • Wäinä
        avarakatsanto kirjoitti:

        - henkilökohtaisesti - nimissään murhattujen ihmisten suhteen mutta älä sotke samaan pyhimyskaartiin leniniä; hänen muumionsa on kyynärvarttaan myöten täynnä omissa nimissään ja omasta käskystään tapettujen ihmisten veressä. hän oli vampyyri, hän oli hämähäkki, hän imi ja vuodatti henkilökohtaisesti ihmisten verta.

        minä ihmettelen kommunisteja; kannatetaan julkisesti jotain talibanhallintoa, huudetaan hamasille jotain "pyhiä aseita" ja ääneen selitetään jonkun leninin olleen hyvä ihminen ja että tämän ajatusmaailma sopii vielä tähänkin päivään. ajatuksista tiedä mutta mahtaako näin taantuman aikaan liietä veronmaksajilta tarpeeksi rahaa jokaiseen nimikoituun luotiin niille kulakeille ja muille "kansanvihollisille"...

        jos vanhaksi saa elää niin pelkään pahoin, että näen vielä senkin päivän kun suomalainen kommunisti kasvattaa itselleen risuparran, pukeutuu mekkoo ja kutsuu itseään mullah toveriksi...

        löytyykö tästä maailmasta kommunistia joka ymmärtää mitään realiteettien ja todellisuuden päälle?

        Minulla on hyvä työkaveri ja ystävä.Kaverini nimi on Heikki. Heikillä on sellainen vika,että Heikki kimittää päissään ja kiihdyksissään.
        Ystäväni avarakatsanto,mehän emme kimitä.

        Kun luin viestiäsi sillä intensiivisyydellä,millä arvioin sinun sen kirjoittaneen,niin miten minusta tuntuu ettet eroa paljoakaan ystävästäni Heikistä.

        Pidän toki tavastasi,se on yleismaailmallinen. Minun ei ole koskaan tarvinnut vetää päähän miestä,jonka ääni jo esittelyvaiheessa nousee falsettiin.

        Jo melkein normaaliksi laskettava vinkumisesi sisältää jyvän. Näillä suhteilla suutani koskee pienikin kehumisesi,tokihan tartun siihen kun kanakin on sen jyvän löytänyt.

        Puutun pieneen osaan viestisi lopussa.Pelkäät eläväsi ja näkeväsi (komunistin)pujeutuvan mekkoon ja kasvattavan risuparran. Katsos nyt on näin,että Isä Mitro on sosialidemokraattien eurovaaliehdokas ja se ei ole mekko vaan kaapu. Sitten toisekseen,70-luvun punapappeja olivat Terho Pursiainen,Raimo Iivari ja Harjavallan kappalainen jonka nimeä en nyt muista. Heille oli yhteistä se,etteivät he koskaan saaneet seurakuntaa pappisvihkimyksestä huolimatta.

        Minäkin olin äänioikeutettu Kymissä ja äänestin Pursiaista.

        Kun minä äänestin punapappeja niin sillä ei ole mitään merkitystä itselleni.Punapapeille oli,he pääsivät valtakunnan uutiseen.
        Arkkipiispat yllättivät minut.Mikko Juva jo 80-luvulla ja John Wikström myöhemmin puhuivat yhteisöllisyydestä,heikompien auttamisesta,työttömyydestä,sosiaalisesta kerrostumisesta. Tarkasti ottaen arkkipiispat puhuivat 20 vuotta myöhemmin samoista asioista,mistä meillä puhuivat punapapit silloin kun Terho Pursiaista ensimmäisen kerran äänestin.

        Sinun tapauksessasi on ihan samalla tavalla kuin muidenkin kivilleajaneitten,ahneitten oikeistososialidemokraattien kanssa.Tahdot keskustella kaikesta muusta,mutta et siitä mitä vielä eilen puolustit. Elämänkokemukseni mukaan poikien pitää saada sutata testosterooninsa - ei siulta olis tulossa mittään dollarijuttua - se voisi auttaa lyhytaikaisesti.

        Minun työnantajallani menee huonosti. Tilauksia ei ole.
        Päälinjalla on tilauksia 35% viime vuoden budjetoinnista,meillä on neljännes. Tänään viimeistä työpäivää tekivät määräaikaiset,komennusmiehet.Omistajafirma ilmoittaa pakkolomautuksista huomenna perjantaina,maanantaina 20 alihankkijaa ilmoittaa omat päätöksensä.

        Vielä vuoden lopulla katsoit asiaksesi pitää puhetta lamasta leikkinä. Syksyllähän kävit ryyppäämässä Lahdessa etkä nähnyt matkalla laman merkkejä. Se lama on tässä nyt.

        En ole mitenkään varautunut lamaan.Olen itseasiassa nähnyt neljä lamaa ja yksikään niistä ei ole vaikuttanut minuun mitenkään. Minulla ei ole koskaan ollut velkaa,ensin siksi,etten sitä saanut ja toiseksi etten ole sitä sittemmin tarvinnut. Ei tämäkään lama minua koske.Sillätavalla tietysti koskee,että taas on lapsenlapsi tulossa,omia haluja miettiessä lapsenlapsi tarkoittaa,ettei voi lähteä kovin kauas.

        Meillä tällä palstalla on virtuaalijohtaja,tällä palstalla viljellään taksikuskien logiikkaa. Se on oikein,kuka tahansa voi tällä palstalla olla kuka tahansa.

        Sinun uskon olevan fyysinen henkilö,nimittäin eihän kukaan voisi keksiä tuollaista elämää ruokalan tyttöineen,terraarioineen,hopeadollareineen,Sauli Niinistöineen ja oikeistososialidemokratioineen. Yhdenkään sarjakuvakirjoittajan mielikuvitus ei riittäisi tuottamaan sinua plagioivaa kuvaa,yksikään tekstittäjä ei pystyisi saamaan sanottavaasi puhekuplaan.
        Juuri siksi ajattelen sinun olevan ihan oikea henkilö.

        Oikea henkilö. Puhutaanko työstä ja tekemisestä ajankohtana,jolloin työtä ja tekemistä on vähempi kuin viime vuonna?


      • Wäinä
        antipunikki kirjoitti:

        "Tehdäänkö kimpassa näin: Pannaan Kallen Marxin tuntemus pussiin ja pieraistaan aukosta."

        Niin, ette te taida muuta pystyä tekemäänkään Kallen väitteille - teiltä puuttuu vasta-argumentit.

        Änkyrä MutuTykki tuntuu valinneen hiljaisuuden - se onkin hyvä valinta häneltä.

        Hyvää yötä palstalaiset aatteen väristä riippumatta.

        Mitä muuta sille sitten voisi tehdä?


      • setä kertoo ja selostaa kuvat
        Wäinä kirjoitti:

        Jos olisin elänyt toisessa ajassa ja toisessa paikassa,niin olisiko minusta tullut politrukki,Gestapon korpraali,valtiollisen poliisin kuulustelija,Mossadin asiamies taikka FBI:n agentti vahtimaan pienellä palkalla Kennedyn vilkkaitten veljesten puhelinliikennettä pilluihin.

        Pentuna kivitettiin pääskysiä.Kun sattui,riemu sattumisesta oli rajaton. Osuin. Auvo onnistumisesta kesti minuutin ja veti tipan silmään,se kuoli.

        Olen maininnut ettei minulla koskaan ole ollut lupaa ajaa autoa,en koskaan ole edes koettanut. Alkuaikoina pidin parempana istua tyttöjen kanssa takapenkillä ja nappailla Triple Seckiä.Myöhemmin siitä tuli klisee,sitä olen koettanut ylläpitää.
        Nuijaiässä,siinä viidentoista ja kuudentoista välillä kävi näin: Ajelimme kuutostietä pohjoiseen ilman mitään päämäärää,koko porukka päissään tietysti.Oltiin vapaita ja riippumattomia ja naitiin kuin kanit.(Minusta tuli kommunisti vasta myöhemmin) Joutsenossa matka pysähtyi,rekka oli ajanut hirvikolarin. Hirvi eli ja kitui. Paikalla oli toistasataakiloisia rekkakuskeja vapisemassa,kirves oli mutta lyöjää ei löytynyt.Oltiin sakki,oltiin kimppa,oltiin vitusti juovuksissa. Jonkun piti päättää,että pääsemmekö ruuhkasta ohi ennenkuin poliisi tulee.Kuvittelin että päähänhän sitä hirveä pitää lyödä ja siihen löinkin.
        Sellainen heijari vaatii 54 kiloiselta rimpulalta yrittämistä ja tarkkuutta. Siintä sitten jatkettiin matkaa,muistaakseni mitään ei otettu opiksi. Olisiko minusta politrukiksi,olisi kai kun kerran hoidin homman.

        Myöhemmällä iällä sain vähän varteen voimaa ja sellaista kyseenalaista nimeäkin. Se tarkoitti,että joka helvetin nuijan piti käydä mittaamassa itsensä minulla. Minua inhoitti.Minua inhoitti se ääni,mikä lähtee poskesta kun siihen lyödään nyrkillä. Olisiko minusta tullut hyvä politrukki kun osasin ojentaa kättä ilman,että mieli liikkui?

        Alle kahdeksantoistavuotiaana yritin käydä koulua ja elättää työllä akkaa ja pentua.Se oli poikkeuksellista siihen aikaan. Yhdensäntoistavuotiaana pääsin armeijasta ja osuin melko koville kulmille,siellä politrukit eivät olisi pärjänneet.
        Heitin tuon pois. Valitsin kun valita sai. Sitten vasta minusta tuli politrukki,teimme lehteä,lennäkkiä.Itseasiassa rakastimme maailmaa mutta maailma ei rakastanut meitä.

        Totalitarismi missä muodossa tahansa asettaa aina yksilön alistussuhteeseen. Pasifismi on erinomainen aate sen torjuntaan,Intia osoittaa sen. Myös Titon partisaanijoukot Jugoslavian vuorilla olivat erinomainen tapa vastustaa Hitlerin totalitarismia ja Stalinin totalitarismia.
        Tämä on vanha vitsi,mutta tässä paikallaan. Montako valtiota Euroopassa on 2015? Euroopassa on kahdeksan valtiota,Sveitsi,EU ja kuusi Jugoslaviaa.

        Ei minusta olisi sellaista oikeaa politrukkia tullut,ei minusta olisi ollut keskitysleirin vartijaksi,en minä olisi osannut viimeisen päälle kiduttaa vankeja Guantanamossa,ei minusta ole raiskaamaan naisia Bagdatissa. Minulla ei ole sellaista ismiä jonka nimiin toimisin. Pääskysen tappamisesta hirven tappamiseen on pieni matka,ne ketkä pystyvät tappamaan lajitoverinsa aatteen puolesta ovat aatteella sokaistu. Tiedän ja voin osoittaa paikan,missä Simo Häyhä ampui ohi.
        Ruokolahdella,melkein nykyisen rajan pinnassa,Häyhä oli passissa ja ampui ohi. Asia huvitti Häyhää,muita se huvitti vieläkin enemmän.

        Ajatelkaa Simo Häyhää,miestä jolle ne 600 eivät tulleet uniin. Ajatelkaa arvomaailmaa,jonka paras vitsi on Häyhän ohilaukaus hirvimetsällä. Olisiko minusta tullut tuossa aatemaailmassa Kalle.
        No ei tietysti olisi tullut Kalle mutta tarkoitukseni on sanoa,että ahtaassakin aatemaailmassa on tilaa kyseenalaistamiselle jos sitä hakee ja sitä tahtoo.

        Ei minusta olisi politrukkia tullut,olen kai liian pässi siihen. Juuri äsken mainitsin toiveammatikseni antikvaarisen kirjakaupan pitäjän.Sillähän kukaan ei tule toimeen mutta en minä sitä tarkoittanutkaan.Yhtenä Vappuna Helsingissä olin sellaisessa putiikissa,kivijalassa.Joku voi muistaa sen. Vappukulkue meni ohi ja liityimme häntään. Kilpailimme siitä,kuka tunnistaa useimman Suopon asiamiehen laskemassa kommunistien vappurivistön osallistujamäärää. Kun tyhmyys tiivistyy joukossa,se järjestyy paririviin ja komppanioituu - sanoi Samuli Paronen. Vappumarssilla etenimme yleensä nelirivissä,marssimaan tottumattomilta nelirivit menevät sekaisin ja kaaderit tekivät kolmirivejä. Me bongasimme - kuten nykyisin sanotaan - marssin varrelta neljä Suopon miestä.Se ei ole paljon. Itse arvioimme marssijoiden määräksi 42 000,Suopo päätyi tulokseen 38 000. Kun me siellä hännässä laskimme tunnettujen ja vähemmän tunnettujen sosialidemokraattisten lehtimiesten,toimittajien,ay-toimitsijoiden ja muiden sosialidemokraattien uskollisten poikien määrää,me päädyimme 18.
        Demareilla oli Suojelupoliisiin verraten kuusinkertainen määrä väkeä laskemassa rivejä,demarit päätyivät 22 000 minkä Suomen Sosialidemokraatti seuraavana päivänä julkaisi.

        Siis,olisiko minusta tullut politrukki tai hyvä nelirivinlaskija sosialidemokraateille taikka paskahommantekijä Suopolle? Vastaan itse. Minusta olisi tullut.Minulla oli edellytykset ja minä olisin voinut kehittyä haluttuun suuntaan.

        Useimmat meistä pettyvät toiveissaan,niin minäkin. Minulle kävi niin,että olisin ollut ostettavissa mutta kukaan ei koskaan tarjonnut minulle riittävää hintaa.(tämä on vitsi,tosin kaikilla meillä on hintamme)
        Erityisesti minua harmittaa,etten koskaan päässyt työnantajien valtakunnallisella listalla erityisen vaarallisten joukkoon,aina jouduin olemaan siinä vähemmän vaarallisten joukossa.

        Tuota... Marxin nimeen en tiedä tapetun ihmisiä kuin McCarthyn aikaisissa kommunistivainoissa USA:ssa. Sielläkin se tehtiin lakia venyttämällä.

        On hämmästyttävää ja en lakkaa ihmettelemästä kokoomuksen kannatuksen nousua. Kansa tykkää enemmän piiskasta kuin porkkanasta.
        Olen pikkuhiljaa taipumassa Saksan Die Linken linjalle????

        Saksan IG-Metal on maailman vahvin ammattiliitto.Sekin joutui notkistamaan vuosi sitten. Alan olla pikkuhiljaa sitä mieltä,että yhteisessä Euroopassa työntekijöiden edunvalvonnan painopiste on siellä,missä työntekijät ovat.Se tarkoittaa,että on ihan yhdentekevää kuka valitaan SAK:n puheenjohtajaksi Lauri Ihalaisen jälkeen.Valintahan on sosialidemokraattien piirikisa.

        Italia,Espanja ja Ranska ovat surkeita ay-politiikassa. Kaikissa näissä maissa työnantajat ovat joutuneet tekemään määräävät työehtosopimukset kommunistijohtoisten liittojen kanssa,tänäänkin työehdot perustuvat noihin sopimuksiin.
        Englannin työväenpuoluetta ja sen johtamaa ammattiyhdistysliikettä pidetään kaiketi vitsinä muuallakin kuin Walesin hiilikaivoksilla.

        Jää jäljelle kaksi tapaa hoitaa asia,Ruotsalainen ja Saksalainen sosialidemokratia. Toinen on Suomen malli,siinä vasemmiston yhteistyö toimii sovitulla tavalla ammattiyhdistysliikkeessä.Tässä kohtaa pitää muistaa se,ettei punapääomaa ole muualla kuin ammattiyhdistysliikkeessä.

        Kuulostanee hölmöltä vanhan kommunistin suusta mutta minusta näyttää,että vahvimpaan tukijalkaan on nojattava ja tässä tapauksessa se on Saksan IG-Metal. On eri asia miten vanhat viritykset puretaan,miten niiden tilalle rakennetaan uudet. Mihin helvettiin laitamme asemastaan kiinnipitävät johtajat.

        Jos olisin sosialidemokraatti - nyyhkyttäisin.

        Elinkeinoelämän Keskusliiton uusi nokka,Fagernäs,ilmoitti ettei mitään keskitettyä sopimusta tule. Eikä sitten tullut mutta tuli hivenen keskitettyä kalliimpi liittokierros.He olivat valmiit maksamaan siitä vähän.

        Idean isä oli toki Seppo Riski,Riski jäi eläkkeelle ja jäädessään eläkkeelle hän heitti Ihalaisen keskusjärjestöineen romukoppaan.

        Pankaa merkille,tämä Fagernäs ei ole tehnyt kolmeen vuoteen mitään.Se on hyvän johtajan merkki.EK:lla on hyvä johtaja. Hän on juoksuttanut julkisuuteen ainakin kaksi naisjohtajaa ja Kone Oyj:n Antti Herlinin. EK parantaa kuin sika juoksuaan.

        Meillä on käsillä vasemmiston kriisi.Housuuni kusta meinasin kun luin lehdestä,että Lauri Ihalainen on potentialainen presidenttiehdokas,Liikanen kanssa ja seiväshyppääjä Kalliomäki myös.Vasemmiston kriisi on lähinnä sosialidemokraattien kriisi.

        Työpaikkojen ihmiset,ihmiset ylimalkaan,valitsevat presidentin suoralla kansanvaalilla. Mikäpä minä olen kansaa arvostelemaan,kansa ansaitsee sen,minkä se on valinnutkin.

        Göteborgista pohjoiseen,melko lähellä sitä Norjan rajaa on kylä minkä rannalla on meri. Vaikka olen suurien sisävesien rannoilta kotoisin niin aina olen pitänyt merestä. Nyt kun minulla on voimaa takana ja minulla on mahdollisuus,harkitsen vakavissani lähtemistä toisen kerran.

        Sankarpoikien lähteminen ei voi olla isänmaalle kunniaksi.Ensimmäisessä suuressa muutossa kaikki eivät olleetkaan sankarpoikia,edustan toista lähtöä ja voin vakuuttaa ettei tätä tehdä kunnian takia.Ajatus sikiää siitä,että vieraalla maalla on parempi olla kuin kotona.Sanoinko asian epäselvästi? Tarkoitukseni on sanoa,etten oikeastaan halua olla missään tekemisessä yhteiskunnan kanssa,joka ei hoida velvoitteitaan.
        Mistä velvoitteista yhteiskunta on sitten luopunut - niitä en kirjaa - lukekaa ne itse aamun lehdestä.

        Voi ja harmittaa.Miten se Marxin Kalle ei kuollessaan antanut juuri minulle ja juuri Kallelle toimintaohjetta elämän epävarmuuksia vastaan.Kallelle voisin sanoa että Marx ei ollut vakuutusasiamies.Marx ei ollut kiinnostunut yksilöistä vaan yhteiskunnasta.Yhteiskunnastakin Marx oli kiinnostunut ainoastaan työväenluokan asemasta kapitalismin vallitessa. Marx tiesi,että jätkillä seisoo hiilikaivoksissa. Sillä on yhteiskunnallinen ulottuvuus. Vaikka Kallella seisoisi Tampereella ympäri vuorokauden,sillä ei ole yhteiskunnallista ulottuvuutta.

        Tehdäänkö kimpassa näin: Pannaan Kallen Marxin tuntemus pussiin ja pieraistaan aukosta.
        Kun nämä nappikauppiaat eivät lamalle mitään mahda,ja kun mekään emme sille mitään mahda - niin mitä arvelet, jututetaanko heitä veljessurmasta?

        Eikö yksi viestisi ole tästä ketjusta jo hävinnyt! Jo on per... Mutta palataan aiheisiin kun saan "sorvin" seisautettua... mahatautiin kaatuu miestä, joten suhteellinen lisäarvon tuotanto tässä tiimissä nousee...


      • setä kertoo ja selostaa kuvat kirjoitti:

        Eikö yksi viestisi ole tästä ketjusta jo hävinnyt! Jo on per... Mutta palataan aiheisiin kun saan "sorvin" seisautettua... mahatautiin kaatuu miestä, joten suhteellinen lisäarvon tuotanto tässä tiimissä nousee...

        Jos miehiä kaatuu mahatautiin ja jäljelläolevat tekevät ylitöitä peittääkseen aukot linjoissa niin tuotanto pysyy muuttumattomana mutta työnantajan palkkakustannukset nousevat ylityökorvausten takia. Näin ollen suhteellisen lisäarvon tuotanto pienenee.

        Kyllä sinun tietosi marxin opeista ovat Joukahainsen tiedon tasoa hänen tavatessaan Väinämöisen. Aikansa Joukahainen tiedoillaan rehvasteltuaan Väinämöinen kuittaa ne sanoen "lapsen tiedot, naisen muisti, ei ole partasuun uruhon".

        Sinä tunnut olevan palstan Joukahainen, jonka Kalle laulaa niin halutessaan suohon jokaisessa viestiketjussa.


    • T Urpo

      Toisaalle kertomaan mielipiteesi tuotannon lisäar-
      vosta kustannettavan terveydenhuollon riistoa
      lisäävästä tai vähentävästä vaikutuksesta.

      Vai onko hankala kysymys?

      • setä kertoo ja selostaa kuvat

        ja siellä viesti odottaa upia!

        Virtuaalisiin tapamisiin!


    • Broberg

      Saako lainausten lähteet? Kiitos.

    • oleminen tuskaiseksi jos se pitää noin monimutkaisesti perustella. Ottaisit vaan rauhallisesti ja alkaisit elää. Ei tainnut olla Marxillakaan mitään järjellistä tekemistä kun moisia loitsuja ja teoreemoja kehitteli. Olisi pantu vaikka virkkaamaan pannulappuja.

      Se DDR:n toiminta kansalaisiaan kohtaan ei ole puolusteltavissa minkään sekopään teeseillä vaan kommunismin yrityskin saa ihmiset sekopäiksi joten sitä pitää varsin varoa.

    • “Elämänsä yhteiskunnallisessa tuotannossa ihmiset ovat tiettyjen välttämättömien, heidän tahdostaan riippumattomien suhteiden, tuotantosuhteiden alaisia ja nämä vastaavat heidän aineellisten tuotantovoimiensa tiettyä kehitysastetta. Näiden tuotantosuhteiden kokonaisuus muodostaa yhteiskunnan taloudellisen rakenteen, sen reaaliperustan, jolle kohoaa oikeudellinen ja poliittinen ylärakenne, ja tätä päällysrakennetta vastaavat tietyt yhteiskunnallisen tietoisuuden muodot. Aineellisen elämän tuotantotapa on määräävä yhteiskunnalliselle elämänprosessille yleensäkin. Ihmisen tajunta ei määrä heidän olemistaan, vaan päinvastoin heidän yhteiskunnallinen olemisensa määrä heidän tajuntansa.”

      Kerrohan mitä muita ihmisen tajunnan määrääviä tekijöitä kuin yhteiskunnallisen olemisen marx tässä maitsee??

      Jatketaan sitten keskustelua aiheesta. Ja mudunhan sinä ymmärrät pitää itselläsi etkä levitä sitä palstalle.

      • Broberg

        Asiallisesti otten setä tyhjensi pajatson.


      • Broberg kirjoitti:

        Asiallisesti otten setä tyhjensi pajatson.

        No, sitten hänellä on varaa vastata Kallen asettamaan kysymykseen.
        Pajatso on täynnä kunnes Änkyrä on pystynyt vastaamaan kysymykseen:
        Kerrohan mitä muita ihmisen tajunnan määrääviä tekijöitä kuin yhteiskunnallisen olemisen marx on maininnut??

        Vastauksesta sitten riippuu, että mitä pajatsoon jää.


      • T Urpo
        Broberg kirjoitti:

        Asiallisesti otten setä tyhjensi pajatson.

        Taisi olla teorian ulkolukua ilman käytännön
        todistusta.

        Ei käynyt sedän rupla tähän pajatsoon.


      • setä kertoo ja selostaa kuvat

        ”Joten marxin oppien mukaan DDR:n johtavan sosialistikihon yhteiskunnallinen oleminen määräsi hänen tajuntansa hyväksymään maasta pakanevien työläisten tappamisen rajalle.”

        Tämä väitteesi on nyt aloituksella tyrmätty, ja jos näet tarpeelliseksi esittää siihen vasta-argumentteja, niin olisi alkeellistenkin keskustelutapojen mukaan fiksua ne myös perustella. Sitä tapaa et ole tämänkään aiheen puitteissa oikein harrastanut!

        Ja tämä kysymyksesi selvitetään aloituksessa, siis tämä:

        "Kerrohan mitä muita ihmisen tajunnan määrääviä tekijöitä kuin yhteiskunnallisen olemisen marx tässä maitsee??"


      • T Urpo
        setä kertoo ja selostaa kuvat kirjoitti:

        ”Joten marxin oppien mukaan DDR:n johtavan sosialistikihon yhteiskunnallinen oleminen määräsi hänen tajuntansa hyväksymään maasta pakanevien työläisten tappamisen rajalle.”

        Tämä väitteesi on nyt aloituksella tyrmätty, ja jos näet tarpeelliseksi esittää siihen vasta-argumentteja, niin olisi alkeellistenkin keskustelutapojen mukaan fiksua ne myös perustella. Sitä tapaa et ole tämänkään aiheen puitteissa oikein harrastanut!

        Ja tämä kysymyksesi selvitetään aloituksessa, siis tämä:

        "Kerrohan mitä muita ihmisen tajunnan määrääviä tekijöitä kuin yhteiskunnallisen olemisen marx tässä maitsee??"

        Koitas nyt pysyä asiassa!


      • setä kertoo ja selostaa kuvat
        T Urpo kirjoitti:

        Koitas nyt pysyä asiassa!

        Niin katsotaan ymmärrätkö sinä lainkaan heijastus-aeihetta ja -asiaa!


      • setä kertoo ja selostaa kuvat kirjoitti:

        ”Joten marxin oppien mukaan DDR:n johtavan sosialistikihon yhteiskunnallinen oleminen määräsi hänen tajuntansa hyväksymään maasta pakanevien työläisten tappamisen rajalle.”

        Tämä väitteesi on nyt aloituksella tyrmätty, ja jos näet tarpeelliseksi esittää siihen vasta-argumentteja, niin olisi alkeellistenkin keskustelutapojen mukaan fiksua ne myös perustella. Sitä tapaa et ole tämänkään aiheen puitteissa oikein harrastanut!

        Ja tämä kysymyksesi selvitetään aloituksessa, siis tämä:

        "Kerrohan mitä muita ihmisen tajunnan määrääviä tekijöitä kuin yhteiskunnallisen olemisen marx tässä maitsee??"

        Ymmärrätkö, että jos et pysty kertomaan marxin maininneen muiden tekijöiden kuin yhteiskunnallisen olemisen vaikuttavan ihmisen tajuntaan niin silloin hän ei sitä ole sinunkaan käsityksen mukaan tehnyt.
        Ja siinä tapauksessa olet yhtä mieltä Kallen kanssa, että marxin oppien mukaan DDR:n johtavan sosialistikihon yhteiskunnallinen oleminen määräsi hänen tajuntansa hyväksymään maasta pakanevien työläisten tappamisen rajalle.

        Sinä et tiedä marxin maininneen muita tekijöitä kuin yhteiskunnallisen olemisen ihmisen tajuntaan vaikuttavana tekijänä.

        “Elämänsä yhteiskunnallisessa tuotannossa ihmiset ovat tiettyjen välttämättömien, heidän tahdostaan riippumattomien suhteiden, tuotantosuhteiden alaisia ja nämä vastaavat heidän aineellisten tuotantovoimiensa tiettyä kehitysastetta. Näiden tuotantosuhteiden kokonaisuus muodostaa yhteiskunnan taloudellisen rakenteen, sen reaaliperustan, jolle kohoaa oikeudellinen ja poliittinen ylärakenne, ja tätä päällysrakennetta vastaavat tietyt yhteiskunnallisen tietoisuuden muodot. Aineellisen elämän tuotantotapa on määräävä yhteiskunnalliselle elämänprosessille yleensäkin. Ihmisen tajunta ei määrä heidän olemistaan, vaan päinvastoin heidän yhteiskunnallinen olemisensa määrä heidän tajuntansa.”

        Kerrohan mitä muita ihmisen tajunnan määrääviä tekijöitä kuin yhteiskunnallisen olemisen marx tässä maitsee??


      • setä kertoo ja selostaa kuvat kirjoitti:

        Niin katsotaan ymmärrätkö sinä lainkaan heijastus-aeihetta ja -asiaa!

        Sinun tietoisi marxin opeista ovat Väinämöisen sanoin "lapsen tieto, naisen muisti, vaan ei partasuun urohon".
        Tiedätkö mitä muita tekijöitä kuin yhteiskunnallinen oleminen marxin mukaan vaikuttaa ihmisen tajuntaan??

        Jos tiedät muidenkin tekijöiden vaikuttavan niin kerrothathan myös mitä ne ovat ja annat lainauksen marxin tekstistä missä hän asiasta kertoo sekä kerrot mistä teksti löytyy.

        Jos ei muita tekijöitä löydy niin kerrothan sitten meille palstalasisille, että mikä marxin oppien mukaan määräsi DDR:n pääsosialistikihon tajunnan hyväksymään maasta pakoon yrittävien työläisten tappamisen rajalle?


      • setä kertoo ja selostaa kuvat kirjoitti:

        Niin katsotaan ymmärrätkö sinä lainkaan heijastus-aeihetta ja -asiaa!

        Kalle käsittää heijastumisella sitä, että ihmisen tajunta ei määrä heidän olemistaan, vaan päinvastoin heidän yhteiskunnallinen olemisensa määrä heidän tajuntansa.

        Noin, korjailehan nyt Kallen käsitys heijastumisesta.


      • T Urpo
        setä kertoo ja selostaa kuvat kirjoitti:

        Niin katsotaan ymmärrätkö sinä lainkaan heijastus-aeihetta ja -asiaa!

        Komissaarin yhteiskunnallista heijastumista
        kansalaisten ampumiseen rajalle.

        Ei minun.

        Hoidas nyt omat hommasi ihan kyselemättä.


      • setä kertoo ja selostaa kuvat
        antipunikki kirjoitti:

        Sinun tietoisi marxin opeista ovat Väinämöisen sanoin "lapsen tieto, naisen muisti, vaan ei partasuun urohon".
        Tiedätkö mitä muita tekijöitä kuin yhteiskunnallinen oleminen marxin mukaan vaikuttaa ihmisen tajuntaan??

        Jos tiedät muidenkin tekijöiden vaikuttavan niin kerrothathan myös mitä ne ovat ja annat lainauksen marxin tekstistä missä hän asiasta kertoo sekä kerrot mistä teksti löytyy.

        Jos ei muita tekijöitä löydy niin kerrothan sitten meille palstalasisille, että mikä marxin oppien mukaan määräsi DDR:n pääsosialistikihon tajunnan hyväksymään maasta pakoon yrittävien työläisten tappamisen rajalle?

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=110&conference=4500000000000333&posting=22000000041100834


      • setä kertoo ja selostaa kuvat

      • setä kertoo ja selostaa kuvat kirjoitti:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=110&conference=4500000000000333&posting=22000000041100834

        Tietoisi marxin opeista ovat Väinämöisen sanoin "lapsen tieto, naisen muisti, vaan ei partasuun urohon".
        Tiedätkö mitä muita tekijöitä kuin yhteiskunnallinen oleminen marxin mukaan vaikuttaa ihmisen tajuntaan??

        Jos tiedät muidenkin tekijöiden vaikuttavan niin kerrothathan myös mitä ne ovat ja annat lainauksen marxin tekstistä missä hän asiasta kertoo sekä kerrot mistä teksti löytyy.

        Jos ei muita tekijöitä löydy niin kerrothan sitten meille palstalasisille, että mikä marxin oppien mukaan määräsi DDR:n pääsosialistikihon tajunnan hyväksymään maasta pakoon yrittävien työläisten tappamisen rajalle?

        Kyllä sinun tietosi marxin opeista ovat Joukahaisen tiedon tasoa hänen tavatessaan Väinämöisen. Aikansa Joukahainen tiedoillaan rehvasteltuaan Väinämöinen kuittaa ne sanoen "lapsen tiedot, naisen muisti, ei ole partasuun uruhon".

        Sinä tunnut olevan palstan Joukahainen, jonka Kalle laulaa niin halutessaan suohon jokaisessa viestiketjussa.


      • setä kertoo ja selostaa kuvat kirjoitti:

        Niin katsotaan ymmärrätkö sinä lainkaan heijastus-aeihetta ja -asiaa!

        Kalle on jo kertonut ja odottaa sinun nyt osoittavan suuren marxin tietämyksesi korjaamalla Kallen käsityksen aiheesta.



        Kertauksena Kallen vastaus:
        Kalle käsittää heijastumisella sitä, että ihmisen tajunta ei määrä heidän olemistaan, vaan päinvastoin heidän yhteiskunnallinen olemisensa määrä heidän tajuntansa.

        Noin, korjailehan nyt Kallen käsitys heijastumisesta.


      • T Urpo

      • setä kertoo ja selostaa kuvat kirjoitti:

        ”Joten marxin oppien mukaan DDR:n johtavan sosialistikihon yhteiskunnallinen oleminen määräsi hänen tajuntansa hyväksymään maasta pakanevien työläisten tappamisen rajalle.”

        Tämä väitteesi on nyt aloituksella tyrmätty, ja jos näet tarpeelliseksi esittää siihen vasta-argumentteja, niin olisi alkeellistenkin keskustelutapojen mukaan fiksua ne myös perustella. Sitä tapaa et ole tämänkään aiheen puitteissa oikein harrastanut!

        Ja tämä kysymyksesi selvitetään aloituksessa, siis tämä:

        "Kerrohan mitä muita ihmisen tajunnan määrääviä tekijöitä kuin yhteiskunnallisen olemisen marx tässä maitsee??"

        Kuulehan, Änkyrä.
        Jos DDR:n pääsosialistikihon tajuntaa ei määrännyt hänen yhteiskunnallinen olemisensa niin oliko marx siis väärässä väittäessään ihmisen yhteiskunnallisen olemisen määräävän hänen tajuntansa vai eikö DDR:n pääsosialistikiho ollut ihminen????

        Haloo, Änkyrä. Mikä on vastauksesi?

        ....................


    • '
      Eli vastaus Kallen kysymykseen ”Mikä määräsi DDR:n sosialistikihon tajunnan hyväksymään maasta pois pyrkivien työläisten kylmäverisen ja määrätietoisen tappamisen rajalle?” on sosialistikihon jälkistalinistisesti, siis vääristyneesti, objektiivista todellisuutta prosessoinut yksilöllinen tajunta. Ei siis yhteiskunnallisen olemisen pohjana olevat objektiiviset tuotantosuhteet ja tuotantotapa, ei myöskään Marx eikä marxismi-leninismi.
      '

      Jos kerran marx on sanonut yhteiskunnallisen olemisen määräävän ihmisen tajunnan niin kyllä silloin yhteiskunnallinen oleminen määräsi DDR:n sosialistikihon hyväksymään maasta pois pyrkivien työläisten kylmäverisen ja määrätietoisen tappamisen rajalla.

      Jos sosialistikihon yhteiskunnallinen oleminen ei määrännyt hänen tajuntansa niin kerrohan sitten, että mikä marxin juttujen mukaan hänen tajuntansa määräsi.

      Ja lainaus marxin tekstistä mukaan sekä lainauksen lähdetiedot.

      Ja mudun ymmärrät pitää itselläsi, eikö vaan.

      • esmerkiks tätä

        "Ja mudun ymmärrät pitää itselläsi, eikö vaan."


    • antipunikki

      '
      Näin siis marxismi-leninismikin ja sosialismi olisi sinällään ”vaarallista” ihmiskunnalle! Mutta tätä eivät siis luonnollisestikaan mitkään Marxin eikä Engelsin tekstit tue eikä marxismi-leninismi yleensäkään. Eikä, mikä oleellisinta, yhteiskunnallinen todellisuus!
      '

      Marxin ja engelsin kirjoitellessa satujaan niin sosialismia ei oltu missään kokeiltu - ei edes rotilla.
      Sittemmin on testattu ja aina on järjestelmä osoittautunut ihmisiä vainoavaksi järjestelmäksi ja yhdestäkään kokeiluyhteiskunnasta ei työläiset ole saaneet vapaasti poistua maasta - ei yhdestäkään, ei kertaakaan. Tämä osoittaa sosialismin tarkoittavan kansanvankilaa, jossa änkyrät Kommunistit saavat toimia kaikkivaltiaina vanginvartioina. Ja niin halutessaan saavat tappaa kaikki kiinni saamansa maasta pakoon pyrkivät työläiset.

      Vain täysin sairas työläinen antaa teille tukensa.

    • Kello on jo yli puoli kaksitoista ja sinusta ei vieläkään ole kuulunut mitään.

      Haloo, mikä siellä punikkilassa maksaa - Kallen pitää mennä kohta nukkumaan jaksaakseen taas huomenna tienata 100€ verottajalle?

      Tiedätkö, että tässäkin viestiketjussa "du är ute och cyklar".

    • kallella viiraaaa

      Mutta kalle kyselee edelleen samaa?

      • Ja lainaus tekstin siltä kohtaan, jossa katsot Kallea nöyryytetyn.
        Kiitos.
        Ja Kalle sitten selittää, että miksi myös se tekstin kohta pelkää paskaa.

        ...............................


      • kovat piipussa
        antipunikki kirjoitti:

        Ja lainaus tekstin siltä kohtaan, jossa katsot Kallea nöyryytetyn.
        Kiitos.
        Ja Kalle sitten selittää, että miksi myös se tekstin kohta pelkää paskaa.

        ...............................

        lyön vetoo ettete pysty. jos pystyt oon juomati kaljaa viikon.


      • kovat piipussa kirjoitti:

        lyön vetoo ettete pysty. jos pystyt oon juomati kaljaa viikon.

        Linkitä Änkyrän viestiin, jossa hänen perustelunsa on.
        Anna sitten lainaus perustelusta sekä kerrot väitteen, joka näin on tullut perustelluksi. Lopuksi vielä mainitset käytetyt lähdetiedot, jolle perustelu rakentuu.

        Katsotaan sitten, että pystyykö Kalle sen perustelun kumoamaan,
        Toistaiseksi ei kukaan ole löytänyt palstalta yhtäkään Änkyrän aikuisten oikeasti perustelemaa väitettä - mutta voithan sinä olla ensimmäinen, joka siitä tehtävästi selviytyy.

        ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,


      • kovat piipussa kirjoitti:

        lyön vetoo ettete pysty. jos pystyt oon juomati kaljaa viikon.

        Linkitä Änkyrän viestiin, jossa hänen perustelunsa on.
        Anna sitten lainaus perustelusta sekä kerrot väitteen, joka näin on tullut perustelluksi. Lopuksi vielä mainitset käytetyt lähdetiedot, jolle perustelu rakentuu.

        Katsotaan sitten, että pystyykö Kalle sen perustelun kumoamaan,
        Toistaiseksi ei kukaan ole löytänyt palstalta yhtäkään Änkyrän aikuisten oikeasti perustelemaa väitettä - mutta voithan sinä olla ensimmäinen, joka siitä tehtävästi selviytyy.

        ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,


      • kovat piipussa kirjoitti:

        lyön vetoo ettete pysty. jos pystyt oon juomati kaljaa viikon.

        Linkitä Änkyrän viestiin, jossa hänen perustelunsa on.
        Anna sitten lainaus perustelusta sekä kerrot väitteen, joka näin on tullut perustelluksi. Lopuksi vielä mainitset käytetyt lähdetiedot, jolle perustelu rakentuu.

        Katsotaan sitten, että pystyykö Kalle sen perustelun kumoamaan,
        Toistaiseksi ei kukaan ole löytänyt palstalta yhtäkään Änkyrän aikuisten oikeasti perustelemaa väitettä - mutta voithan sinä olla ensimmäinen, joka siitä tehtävästi selviytyy.

        ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,


    • antipunikki

      '
      Näin siis marxismi-leninismikin ja sosialismi olisi sinällään ”vaarallista” ihmiskunnalle! Mutta tätä eivät siis luonnollisestikaan mitkään Marxin eikä Engelsin tekstit tue eikä marxismi-leninismi yleensäkään. Eikä, mikä oleellisinta, yhteiskunnallinen todellisuus!
      '

      Marxin ja engelsin kirjoitellessa satujaan niin sosialismia ei oltu missään kokeiltu - ei edes rotilla.
      Sittemmin on testattu ja aina on järjestelmä osoittautunut ihmisiä vainoavaksi järjestelmäksi ja yhdestäkään kokeiluyhteiskunnasta ei työläiset ole saaneet vapaasti poistua maasta - ei yhdestäkään, ei kertaakaan. Tämä osoittaa sosialismin tarkoittavan kansanvankilaa, jossa änkyrät Kommunistit saavat toimia kaikkivaltiaina vanginvartioina. Ja niin halutessaan saavat tappaa kaikki kiinni saamansa maasta pakoon pyrkivät työläiset.

      Vain täysin sairas työläinen antaa teille tukensa.

      ...............

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      180
      1827
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      270
      1344
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1275
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1057
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      61
      922
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      162
      914
    7. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      67
      908
    8. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      40
      808
    9. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      57
      762
    10. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      39
      725
    Aihe