Panteisti ei

ole teisti

28

1222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirkosta eronnut

      "Minne minä voisin mennä, kussa ei sinun Henkesi olisi, minne paeta sinun kasvojesi edestä? Jos minä taivaaseen nousisin, niin sinä olet siellä; jos minä tuonelaan vuoteeni tekisin, niin katso, sinä olet siellä. Jos minä kohoaisin aamuruskon siivillä ja asettuisin asumaan meren ääriin, sielläkin sinun kätesi minua taluttaisi, sinun oikea kätesi tarttuisi minuun. (Psa.139:7-10) "Saattaako joku niin piiloon piiloutua, etten minä häntä näe? sanoo Herra. Enkö minä täytä taivasta ja maata? sanoo Herra." (Jer.23:24) "niin tiedä siis tänä päivänä ja paina se sydämeesi, että Herra on Jumala ylhäällä taivaassa ja alhaalla maan päällä, eikä muuta jumalaa ole." (5Moos.4:39) "Kuka kykenisi rakentamaan hänelle [Jumala] huoneen? Taivaisiin ja taivasten taivaisiin hän ei mahdu. Mikä siis olen minä rakentamaan hänelle temppeliä muuta varten kuin uhratakseni hänen edessänsä?" (2Aikak.2:6) Jeesus opetti "Jumala on Henki" (Joh.4:24) ja kutsui Jumalaa myös "voimaksi" (Matt.26:64). Jumala on kaikkialla ja kaikessa läsnäoleva voima, tai henki. Ehkä kaikkein selvimmin Raamatun panteistinen jumalakuva käy ilmi Apostolien tekojen 17:sta kappaleesta. Siinä sanotaan suoraan että ihmiset ovat ja liikkuvat ja elävät jumalan sisällä: "Jumala, joka on tehnyt maailman ja kaikki, mitä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu käsillä tehdyissä temppeleissä eikä häntä voida ihmisten käsillä palvella, ikäänkuin hän jotakin tarvitsisi, hän, joka itse antaa kaikille elämän ja hengen ja kaiken. ... että he [ihmiset] etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet [Jumala] löytää - hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä; sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme" (Ap.t.17:24-28) Paavali ilmiselvästi ymmärsi universumin/kaikkeuden olevan kristinuskon jumala. "Sillä hänestä [Jumala] ja hänen kauttansa ja häneen on kaikki" (Room.11:36) "yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa." (Ef.4:6) "Uskon kautta me ymmärrämme, että maailma on rakennettu Jumalan sanalla, niin että se, mikä nähdään (atomit, molekyylit, materia), ei ole syntynyt näkyväisestä (vaan 'hengestä')." (Hebr.11:3) Myös apokryfi-kirjoissa on viittauksia panteismiin. Viisauden kirja 1:7 "Sillä Herran Henki täyttää maanpiirin, ja hän,joka pitää kaiken koossa, tietää, mitä puhutaan." Vertaa Viisauden kirjan jaetta 1:7 Sananlaskuihin jossa sanotaan näin: "Herran silmät ovat joka paikassa; ne vartioitsevat hyviä ja pahoja." (Sananlaskut 15:3)

      • ole teisti

        Ihminen joka uskoo Jeesus-myyttiin ja tarvitsee ylimääräisen messiaan ei voi olla panteisti. Se että Raamattuun on kopioitu myös muiden uskontojen oppeja ei ole mitenkään uutta. Kristinuskon perusoppi uskomisesta persoonallisiin/lihallisiin Jahveen ja Jeesukseen ei voi mitenkään sopia panteismin jumalkäsitykseen. Tunnettu on että valtionkirkkomme yrittävät väkisin haalia joukkonsa kaikenlaisia uskovaisia, välittämättä siitä,että uskovatko he vaikka kristinuskon jumaliin tai sen jumalkuvaan. No, Raamatun oppejahan ei ev.lut. kirkko ainakaan seuraa ja noudata.


      • kirkosta eronnut panteisti
        ole teisti kirjoitti:

        Ihminen joka uskoo Jeesus-myyttiin ja tarvitsee ylimääräisen messiaan ei voi olla panteisti. Se että Raamattuun on kopioitu myös muiden uskontojen oppeja ei ole mitenkään uutta. Kristinuskon perusoppi uskomisesta persoonallisiin/lihallisiin Jahveen ja Jeesukseen ei voi mitenkään sopia panteismin jumalkäsitykseen. Tunnettu on että valtionkirkkomme yrittävät väkisin haalia joukkonsa kaikenlaisia uskovaisia, välittämättä siitä,että uskovatko he vaikka kristinuskon jumaliin tai sen jumalkuvaan. No, Raamatun oppejahan ei ev.lut. kirkko ainakaan seuraa ja noudata.

        panteismissa on eri suuntauksia joissa osassa jumalalla on persoonallisuus, osassa taas jumala persoonaton. messiaita on ennustettu myös panteistisssa uskonnoissa, esim buddhalaisuus puhuu uudesta Buddhasta, ja hindulaisuus puhuu Kalki Avatar:ista joka inkarnoituu kali yugan aikaan. Miksipä joku ei voisi olla valaistunut?


      • ole teisti
        kirkosta eronnut panteisti kirjoitti:

        panteismissa on eri suuntauksia joissa osassa jumalalla on persoonallisuus, osassa taas jumala persoonaton. messiaita on ennustettu myös panteistisssa uskonnoissa, esim buddhalaisuus puhuu uudesta Buddhasta, ja hindulaisuus puhuu Kalki Avatar:ista joka inkarnoituu kali yugan aikaan. Miksipä joku ei voisi olla valaistunut?

        Lisäksi on olemassa "varsinaisia" panteisteja ja panenteisteja. Itse olen enemmän panenteisti.Jumala ei ole minulle pelkkä käsite tai luonto itse. Minulle buddhalaisuus, jossa Buddhaa palvotaan jumalana ei ole oikeaa buddhalaisuutta.


      • kirkosta eronnut panteisti
        ole teisti kirjoitti:

        Lisäksi on olemassa "varsinaisia" panteisteja ja panenteisteja. Itse olen enemmän panenteisti.Jumala ei ole minulle pelkkä käsite tai luonto itse. Minulle buddhalaisuus, jossa Buddhaa palvotaan jumalana ei ole oikeaa buddhalaisuutta.

        Panteismi on teistinen maailmankatsomuksellinen suuntaus jossa todellisuutta pidetään jollakin tapaa jumalallisena tai jumaluuden ilmentymänä. Panteismin erottaa ateismista se että ateismissa todellisuus nähdään mekanistisena, pienten hiukkasten maailmana. Tieteellinen panteismi sensijaan hyväksyy sen (kvanttimekaniikankin tunteman) tosiasian että kaikki pienhiukkaset voidaan hajottaa valoksi. Panteismi on parempi kuvaus todellisuudesta kuin mekanistinen ateismi. Ateismi on yksinkertaisesti tieteenfilosofinen erhe joka on syntynyt kun tiedettä tuntemattomat ja ymmärtämättömät ateistit ovat tunnepohjalta lähteneet tekemään vääriä johtopäätöksiä maailmankuvasta. Panteismissa jumala voi olla persoonaton tai persoonallinen koulukunnasta riippuen. Kaikki panteistit ovat teistejä, mutta kaikki teistit eivät ole panteisteja.


      • ole teisti
        kirkosta eronnut panteisti kirjoitti:

        Panteismi on teistinen maailmankatsomuksellinen suuntaus jossa todellisuutta pidetään jollakin tapaa jumalallisena tai jumaluuden ilmentymänä. Panteismin erottaa ateismista se että ateismissa todellisuus nähdään mekanistisena, pienten hiukkasten maailmana. Tieteellinen panteismi sensijaan hyväksyy sen (kvanttimekaniikankin tunteman) tosiasian että kaikki pienhiukkaset voidaan hajottaa valoksi. Panteismi on parempi kuvaus todellisuudesta kuin mekanistinen ateismi. Ateismi on yksinkertaisesti tieteenfilosofinen erhe joka on syntynyt kun tiedettä tuntemattomat ja ymmärtämättömät ateistit ovat tunnepohjalta lähteneet tekemään vääriä johtopäätöksiä maailmankuvasta. Panteismissa jumala voi olla persoonaton tai persoonallinen koulukunnasta riippuen. Kaikki panteistit ovat teistejä, mutta kaikki teistit eivät ole panteisteja.

        Joillakin kristityillä näyttää olevan tarve uskoa että panteismi kuuluu kristinuskoon, Panteisti on lähempänä deistiä kuin teistiä. Itse kans luulin monta vuotta kirkosta eroamisen jälkeen olevani kristitty,vaikka jumalkuvani oli panteistinen. Panteistin Jumala on kaikkialla oleva Henki; siihen ei missään tapauksessa kuulu kolminaisuusoppi persoonineen. Panteistin Jumala ei missään tapauksessa kävele ihmisen hahmossa kadulla vastaan;panteistina pyrin viimeiseen asti olla tekemättä ihmisestä jumalaa. Se on tietysti totta, että on monenlaisia panteistejä; jotkut ovat kallellaan enemmän ateismiin, jotkut jumaluskoon. Panteismi on tietenkin hyvin sopiva uskonto tiedeen tekijöille, koska ei se välttämättä sido kovinkaan paljon opillisesti, eikä siihen ole syntynyt kovinkaan vakiintuneita oppirakennelmia.


      • kristinuskossa
        ole teisti kirjoitti:

        Joillakin kristityillä näyttää olevan tarve uskoa että panteismi kuuluu kristinuskoon, Panteisti on lähempänä deistiä kuin teistiä. Itse kans luulin monta vuotta kirkosta eroamisen jälkeen olevani kristitty,vaikka jumalkuvani oli panteistinen. Panteistin Jumala on kaikkialla oleva Henki; siihen ei missään tapauksessa kuulu kolminaisuusoppi persoonineen. Panteistin Jumala ei missään tapauksessa kävele ihmisen hahmossa kadulla vastaan;panteistina pyrin viimeiseen asti olla tekemättä ihmisestä jumalaa. Se on tietysti totta, että on monenlaisia panteistejä; jotkut ovat kallellaan enemmän ateismiin, jotkut jumaluskoon. Panteismi on tietenkin hyvin sopiva uskonto tiedeen tekijöille, koska ei se välttämättä sido kovinkaan paljon opillisesti, eikä siihen ole syntynyt kovinkaan vakiintuneita oppirakennelmia.

        Kaikki kristityt eivät usko kolminaisuusoppiin. Näitä lahkoja on itseasiassa paljon. Itse en ole kristitty, vaan Bahai-panteisti joka näkee panteistisia elementtejä kristinuskossakin.


      • ole teisti
        kristinuskossa kirjoitti:

        Kaikki kristityt eivät usko kolminaisuusoppiin. Näitä lahkoja on itseasiassa paljon. Itse en ole kristitty, vaan Bahai-panteisti joka näkee panteistisia elementtejä kristinuskossakin.

        Kuten aikaisemmin kirjoitin kristinuskossa on vaikutteita monesta uskonnosta.Kristinusko on loppujen lopuksi aika "nuori" uskonto ja siihen lainattu elementtejä monesta sitä edeltäneestä uskonosta. Mielestäni kolminaisuusopilla kristinuskossa tavoitellaan panteismia ja monoteismia... Valitettavasti en ole tutustunut kovin hyvin Bahai-panteismiin, joten en tiedä minkäsortin panteisti olet.


      • kirkosta eronnut panteisti
        ole teisti kirjoitti:

        Kuten aikaisemmin kirjoitin kristinuskossa on vaikutteita monesta uskonnosta.Kristinusko on loppujen lopuksi aika "nuori" uskonto ja siihen lainattu elementtejä monesta sitä edeltäneestä uskonosta. Mielestäni kolminaisuusopilla kristinuskossa tavoitellaan panteismia ja monoteismia... Valitettavasti en ole tutustunut kovin hyvin Bahai-panteismiin, joten en tiedä minkäsortin panteisti olet.

        Kolminaisuusoppi, ja pakanallinen polyteismi ovat primitiivisiä jumalauskon muotoja joissa POHJIMMILTAAN etsitään yhtä ja samaa jumalaa. Kaikissa uskonnoissa on pohjimmiltaan yksi ja sama jumala. Kolminaisuusoppi ja polyteismi ovat primitiivisiä ja harhaoppisia teistisiä suuntauksia, varsinkin nyt kun tuo monoteistinen panteismi on kaikkien luettavissa. Jeesus itse kiistää kolminaisuusopin Johanneksen evankeliumin 10:ssä kappaleessa. Mutta panteismi johtaa monoteistiseen jumalakäsitykseen.


      • ole teisti
        kirkosta eronnut panteisti kirjoitti:

        Kolminaisuusoppi, ja pakanallinen polyteismi ovat primitiivisiä jumalauskon muotoja joissa POHJIMMILTAAN etsitään yhtä ja samaa jumalaa. Kaikissa uskonnoissa on pohjimmiltaan yksi ja sama jumala. Kolminaisuusoppi ja polyteismi ovat primitiivisiä ja harhaoppisia teistisiä suuntauksia, varsinkin nyt kun tuo monoteistinen panteismi on kaikkien luettavissa. Jeesus itse kiistää kolminaisuusopin Johanneksen evankeliumin 10:ssä kappaleessa. Mutta panteismi johtaa monoteistiseen jumalakäsitykseen.

        Kai näin voidaan sanoa:jos uskoo yhden Jumalan olevan kaikkialla(luonnossa)samaan aikaan(mitä on aika?), niin on kai myös monoteisti; menee tulkinnalliseksi Se on sitten vaikeampi kysymys: voiko monoteismisessä panteismissa uskoa Jumalan olevan monessa paikassa, eri persoonina, samaan aikaan(esim. hindulaisuudessa)? Hindulaisuus ei ole mielestäni panteismia.


      • ...

        "istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan,     oikealla puolella" Tuo on uskontunnustuksesta, jos et satu muistamaan. Voin kaivella aiheeseen liittyviä kohtia myös Raamatusta. Pointti kuitenkin on, että panteistinen jumala on sanan mukaisesti kaikkialla. Kaikki on jumalaa. Kukaan ei siis voi olla panteistisen jumalan millään puolella, paitsi sisäpuolella. Vain rajallisella jumalalla on oikea ja vasen puoli.


      • Eija_Moilanen
        ... kirjoitti:

        "istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan,     oikealla puolella" Tuo on uskontunnustuksesta, jos et satu muistamaan. Voin kaivella aiheeseen liittyviä kohtia myös Raamatusta. Pointti kuitenkin on, että panteistinen jumala on sanan mukaisesti kaikkialla. Kaikki on jumalaa. Kukaan ei siis voi olla panteistisen jumalan millään puolella, paitsi sisäpuolella. Vain rajallisella jumalalla on oikea ja vasen puoli.

        Jumala on kaikkialla ja yhdessä kohdassa, niin että hänen eteensä voi käydä. Olen tässä miettinyt erittelyä kristinuskon Jumala ja Raamatun Jumala. Uskontunnustus sopii Raamatun Jumala käsitteisiin. Niin kuin sekin, että Hänen yhteyteensä päästään Jeesuksen kautta. Tuosta kristinuskon Jumalasta en ole ihan varma, miten hänet pitäisi eritellä, mutta jos hänet mielletään Raamatun Jumalaksi niin ei taida olla kysymys samasta asiasta.


      • ,mahdollisuus
        Eija_Moilanen kirjoitti:

        Jumala on kaikkialla ja yhdessä kohdassa, niin että hänen eteensä voi käydä. Olen tässä miettinyt erittelyä kristinuskon Jumala ja Raamatun Jumala. Uskontunnustus sopii Raamatun Jumala käsitteisiin. Niin kuin sekin, että Hänen yhteyteensä päästään Jeesuksen kautta. Tuosta kristinuskon Jumalasta en ole ihan varma, miten hänet pitäisi eritellä, mutta jos hänet mielletään Raamatun Jumalaksi niin ei taida olla kysymys samasta asiasta.

        jumalalle, joka on kaikkialla ja yhdessä kohdassa, on että juttu on hölynpölyä. Miksihän se vaihtoehto ei sinulle kelpaa, vaan uskot mieluummin tarinoihin vailla päätä ja häntää?


      • Eija_Moilanen
        ,mahdollisuus kirjoitti:

        jumalalle, joka on kaikkialla ja yhdessä kohdassa, on että juttu on hölynpölyä. Miksihän se vaihtoehto ei sinulle kelpaa, vaan uskot mieluummin tarinoihin vailla päätä ja häntää?

        Opettele vaan sietämään se, että maailmaamme ei voi yhdistää ja hyväksy se. En minäkään tule sanelemaan sinulle, mitä sinun jutuissasi on järkevää. Tosin en siihen pystykään kun huutelet puskasta. Äsken mietin yleisellä tasolla ja ethän kyennyt yleisellä tasolla keskustelemaan. Oletko se sama puskajussi, jonka olen saanut perääni. Nassekin kykenee käyttämään nimimerkkiä. Jumalasta, jos vertaisin Häntä johonkin kuulemaani, tuntemaani tai näkemääni, niin vertaisin veteen elämän antajaan, niin hän voisi olla vesi, lumi ja vesihöyry. Vettä siis on kaikkialla ja sitä on siis kaikkialla huolimatta siitä, että näenkö, tunnenko kuulenko sen. Se voi olla jääpuikkona lumena räntänä sulaen vedeksi palatakseen taas yhteen. Kasveissa, eläimissä, ja ihmisessä löytyy vettä. Meistä vettä on jopa 60 %. Maasta 75 % on veden peitossa. Ilmastakin löytyy vettä vesihöyrynä. Kasveista ja eläimistä löytyy vettä noin 50–90 %. Vesi myös liuottaa ravinnon mukana tulevia aineita. " Luonnossa veden olomuodot vaihtelevat. Yleensä vesi esiintyy vesistöissä nesteenä. Auringon lämmittäessä veden pintaa, vesi höyrystyy ja muuttuu kaasuksi. Vesihöyry kulkeutuu tuulien mukana ja samalla nousee ylöspäin. Ylempänä ilmakehässä ilma on viileämpää ja siellä vesihöyry tiivistyy vesipisaroiksi ja alkaa lopulta pudota sateena maahan." ”Vesi”, ”Lumi” ja ”Vesihöyry” ovat yksi ”Aine” kolmessa eri muodossa. Tämä selittää minulle hänessä me olemme sekä hänessä me liikumme ja Hän syntyi ihmiseksi. Niin lumikin, joka on eri voi sulaessaan olla sama vesi ja nousta ja laskea maanpäältä palatakseen maanpäälle mutta sulaessaan voi tehdä tätä kaikkea. Niin kuin vesikin voi olla kylmä, kuuma tai vilvoittava, niin Hänkin voi olla vihastunut, kiivas, rakkaus sekä lempeä riippuen olosuhteista. Joskus se on minulle ollut hyvin järjen vastaista, mutta nyt tämä on minulle niin yksinkertaista.


      • ole teisti
        Eija_Moilanen kirjoitti:

        Opettele vaan sietämään se, että maailmaamme ei voi yhdistää ja hyväksy se. En minäkään tule sanelemaan sinulle, mitä sinun jutuissasi on järkevää. Tosin en siihen pystykään kun huutelet puskasta. Äsken mietin yleisellä tasolla ja ethän kyennyt yleisellä tasolla keskustelemaan. Oletko se sama puskajussi, jonka olen saanut perääni. Nassekin kykenee käyttämään nimimerkkiä. Jumalasta, jos vertaisin Häntä johonkin kuulemaani, tuntemaani tai näkemääni, niin vertaisin veteen elämän antajaan, niin hän voisi olla vesi, lumi ja vesihöyry. Vettä siis on kaikkialla ja sitä on siis kaikkialla huolimatta siitä, että näenkö, tunnenko kuulenko sen. Se voi olla jääpuikkona lumena räntänä sulaen vedeksi palatakseen taas yhteen. Kasveissa, eläimissä, ja ihmisessä löytyy vettä. Meistä vettä on jopa 60 %. Maasta 75 % on veden peitossa. Ilmastakin löytyy vettä vesihöyrynä. Kasveista ja eläimistä löytyy vettä noin 50–90 %. Vesi myös liuottaa ravinnon mukana tulevia aineita. " Luonnossa veden olomuodot vaihtelevat. Yleensä vesi esiintyy vesistöissä nesteenä. Auringon lämmittäessä veden pintaa, vesi höyrystyy ja muuttuu kaasuksi. Vesihöyry kulkeutuu tuulien mukana ja samalla nousee ylöspäin. Ylempänä ilmakehässä ilma on viileämpää ja siellä vesihöyry tiivistyy vesipisaroiksi ja alkaa lopulta pudota sateena maahan." ”Vesi”, ”Lumi” ja ”Vesihöyry” ovat yksi ”Aine” kolmessa eri muodossa. Tämä selittää minulle hänessä me olemme sekä hänessä me liikumme ja Hän syntyi ihmiseksi. Niin lumikin, joka on eri voi sulaessaan olla sama vesi ja nousta ja laskea maanpäältä palatakseen maanpäälle mutta sulaessaan voi tehdä tätä kaikkea. Niin kuin vesikin voi olla kylmä, kuuma tai vilvoittava, niin Hänkin voi olla vihastunut, kiivas, rakkaus sekä lempeä riippuen olosuhteista. Joskus se on minulle ollut hyvin järjen vastaista, mutta nyt tämä on minulle niin yksinkertaista.

        Sen verran voisin tähän väliin kommentoida Eijan edellistä kirjoitusta, että ei ole ensimmäinen kerta kun huomaan jonkun yrittävän puolustaa kolminaisuusoppia kemialla ja aineiden olomuotojen muutoksilla…


      • on yksi ja sama,
        Eija_Moilanen kirjoitti:

        Opettele vaan sietämään se, että maailmaamme ei voi yhdistää ja hyväksy se. En minäkään tule sanelemaan sinulle, mitä sinun jutuissasi on järkevää. Tosin en siihen pystykään kun huutelet puskasta. Äsken mietin yleisellä tasolla ja ethän kyennyt yleisellä tasolla keskustelemaan. Oletko se sama puskajussi, jonka olen saanut perääni. Nassekin kykenee käyttämään nimimerkkiä. Jumalasta, jos vertaisin Häntä johonkin kuulemaani, tuntemaani tai näkemääni, niin vertaisin veteen elämän antajaan, niin hän voisi olla vesi, lumi ja vesihöyry. Vettä siis on kaikkialla ja sitä on siis kaikkialla huolimatta siitä, että näenkö, tunnenko kuulenko sen. Se voi olla jääpuikkona lumena räntänä sulaen vedeksi palatakseen taas yhteen. Kasveissa, eläimissä, ja ihmisessä löytyy vettä. Meistä vettä on jopa 60 %. Maasta 75 % on veden peitossa. Ilmastakin löytyy vettä vesihöyrynä. Kasveista ja eläimistä löytyy vettä noin 50–90 %. Vesi myös liuottaa ravinnon mukana tulevia aineita. " Luonnossa veden olomuodot vaihtelevat. Yleensä vesi esiintyy vesistöissä nesteenä. Auringon lämmittäessä veden pintaa, vesi höyrystyy ja muuttuu kaasuksi. Vesihöyry kulkeutuu tuulien mukana ja samalla nousee ylöspäin. Ylempänä ilmakehässä ilma on viileämpää ja siellä vesihöyry tiivistyy vesipisaroiksi ja alkaa lopulta pudota sateena maahan." ”Vesi”, ”Lumi” ja ”Vesihöyry” ovat yksi ”Aine” kolmessa eri muodossa. Tämä selittää minulle hänessä me olemme sekä hänessä me liikumme ja Hän syntyi ihmiseksi. Niin lumikin, joka on eri voi sulaessaan olla sama vesi ja nousta ja laskea maanpäältä palatakseen maanpäälle mutta sulaessaan voi tehdä tätä kaikkea. Niin kuin vesikin voi olla kylmä, kuuma tai vilvoittava, niin Hänkin voi olla vihastunut, kiivas, rakkaus sekä lempeä riippuen olosuhteista. Joskus se on minulle ollut hyvin järjen vastaista, mutta nyt tämä on minulle niin yksinkertaista.

        käsityksemme siitä vain on erilainen. Jos mielestäsi sinun käsityksesi on lähempänä maailman todellisuutta, niin voithan perustella, miksi ajatus yhdessä paikassa ja kaikkialla olevasta jumalasta on parempi kuin että sellaista jumalaa ei ole.


      • Eija_Moilanen
        ole teisti kirjoitti:

        Sen verran voisin tähän väliin kommentoida Eijan edellistä kirjoitusta, että ei ole ensimmäinen kerta kun huomaan jonkun yrittävän puolustaa kolminaisuusoppia kemialla ja aineiden olomuotojen muutoksilla…

        oli vertauskuvasta ja ei ollut tarkoitettu ihan kolminaisuusopin puolustamiskeskusteluun. Kyse oli henkilökohtaisen uskon oikeuden puolustamista henkilökohtaisuuksiin menevään viestiin. Yritin tehdä selväksi että uskokoon hän minun puolestani vaikka linnunpönttöön, mutta itse uskon siihen minkä oikeaksi ymmärrän.:)) Itse en tiedä mikä on panteisti, mutta yritin alkuun vastata vain siihen viestiin johon vastasin. Ja tarkoitus oli vain, että miten näitä yhdistää, jos panteismi on sitä mitä viestissä kuvattiin, jos viestin nyt oikein ymmärsin. Pääsenkö eroon kolminaisuusopista takaisin vertailuun? :)


      • Eija_Moilanen
        on yksi ja sama, kirjoitti:

        käsityksemme siitä vain on erilainen. Jos mielestäsi sinun käsityksesi on lähempänä maailman todellisuutta, niin voithan perustella, miksi ajatus yhdessä paikassa ja kaikkialla olevasta jumalasta on parempi kuin että sellaista jumalaa ei ole.

        Olen kirjoittanut netissä monta vuotta ja huonosti käyttäytyvät ovat saaneet korvilleen vakaumuksesta riippumatta. Olen aina pyrkinyt kunnioitamaan toisen vakaumuksen vapautta siihen rajaan ettei yritä uida liiveihin,joten minulla ei ole mitään tarvetta perustella omaani paremmaksi vaan tehdä selväksi ettei näitä voi yhdistää. Yhteisiä keskutelualueita asioita sitten voi löyttää monelta muulta alueelta. Uskonasioista keskutelen vain aiheeseen liityen ja nyt vertailtiin tähän panteistiin ja voiko yhdistää.


      • ole teisti
        Eija_Moilanen kirjoitti:

        oli vertauskuvasta ja ei ollut tarkoitettu ihan kolminaisuusopin puolustamiskeskusteluun. Kyse oli henkilökohtaisen uskon oikeuden puolustamista henkilökohtaisuuksiin menevään viestiin. Yritin tehdä selväksi että uskokoon hän minun puolestani vaikka linnunpönttöön, mutta itse uskon siihen minkä oikeaksi ymmärrän.:)) Itse en tiedä mikä on panteisti, mutta yritin alkuun vastata vain siihen viestiin johon vastasin. Ja tarkoitus oli vain, että miten näitä yhdistää, jos panteismi on sitä mitä viestissä kuvattiin, jos viestin nyt oikein ymmärsin. Pääsenkö eroon kolminaisuusopista takaisin vertailuun? :)

        Se oli vaan väliheitto,kun aloit puolustamaam kristinuskon kolminaisuusoppia ”kemiallisella mallilla”… Mutta olet siinä oikeassa, että kristinuskon kolminaisuusoppi ei ole tämän viestiketjun pääaihe


      • kristitty.
        Eija_Moilanen kirjoitti:

        Olen kirjoittanut netissä monta vuotta ja huonosti käyttäytyvät ovat saaneet korvilleen vakaumuksesta riippumatta. Olen aina pyrkinyt kunnioitamaan toisen vakaumuksen vapautta siihen rajaan ettei yritä uida liiveihin,joten minulla ei ole mitään tarvetta perustella omaani paremmaksi vaan tehdä selväksi ettei näitä voi yhdistää. Yhteisiä keskutelualueita asioita sitten voi löyttää monelta muulta alueelta. Uskonasioista keskutelen vain aiheeseen liityen ja nyt vertailtiin tähän panteistiin ja voiko yhdistää.

        kun kerskailet antaneesi korville huonosti käyttäytyviä. Oikea kristitty kääntää toisen poskensa. Mutta kiitos kuitenkin, ettet antanut minua korville, vaan näytit nöyrästi ajattelusi tason.


      • Kössönöm
        Eija_Moilanen kirjoitti:

        Jumala on kaikkialla ja yhdessä kohdassa, niin että hänen eteensä voi käydä. Olen tässä miettinyt erittelyä kristinuskon Jumala ja Raamatun Jumala. Uskontunnustus sopii Raamatun Jumala käsitteisiin. Niin kuin sekin, että Hänen yhteyteensä päästään Jeesuksen kautta. Tuosta kristinuskon Jumalasta en ole ihan varma, miten hänet pitäisi eritellä, mutta jos hänet mielletään Raamatun Jumalaksi niin ei taida olla kysymys samasta asiasta.

        uskontunnustuksen, uskot mitä tahansa.


      • Eija_Moilanen
        ole teisti kirjoitti:

        Se oli vaan väliheitto,kun aloit puolustamaam kristinuskon kolminaisuusoppia ”kemiallisella mallilla”… Mutta olet siinä oikeassa, että kristinuskon kolminaisuusoppi ei ole tämän viestiketjun pääaihe

        ”Tässä joutuvat näet vastakkain pakanauskontojen panteistinen (että siis Jumala on kaikessa olevaisessa) ja kristinuskon persoonallinen jumalakuva. .. ” Laitan vielä niitä asioita, jotka aloituksesta nousivat mieleen. Tuossa aloituksessasi olevassa V.T Aaltosen kirjoituksessa viitataan myös vertauskuvaan.Ensin hän kirjoittaa hänelle kerrotun Jumalan persoonallisuudesta vertauskuvana ja näin ei voida ajatella. Jumala on siis kaikessa olevaisessa ja kuitenkin persoona. Sitten siellä oli kohta palasiksi hakkaamisesta ja tämä taas on vertaus. Sen ymmärtää asiayhteydestään, kun perehtyy itse kyseisen kohtaan. Jeesus opetti myös sen ajan rabbiinien tavalla kärjistetysti. Siis Jeesus otti vertauskuvansa sen ajan arjesta ja juutalaiset olivat Rooman vallanalaisia. Vertauskuvista siis voi ihminen tulla monenlaisiin ajatuksiin, niiden avulla opetettiin. Minunkin kirjoitukseni oli vertauskuva sellaisesta, jonka avulla yritetään tutuilla käsitteillä kuvata, jotain mitä ei ihmisen käsitteiden avulla voida kuvata. Rehellisesti sanoen luterilainen kirkko näissä asioissa on sellainen sekametelisoppa, niin kuin on nykyisin suomalaisetkin. Toisaalta mikä minä olen arvostelmaan, kun en itsekkään kirkon virallisiin opetuksiin usko. :)))


      • ole teisti
        Eija_Moilanen kirjoitti:

        ”Tässä joutuvat näet vastakkain pakanauskontojen panteistinen (että siis Jumala on kaikessa olevaisessa) ja kristinuskon persoonallinen jumalakuva. .. ” Laitan vielä niitä asioita, jotka aloituksesta nousivat mieleen. Tuossa aloituksessasi olevassa V.T Aaltosen kirjoituksessa viitataan myös vertauskuvaan.Ensin hän kirjoittaa hänelle kerrotun Jumalan persoonallisuudesta vertauskuvana ja näin ei voida ajatella. Jumala on siis kaikessa olevaisessa ja kuitenkin persoona. Sitten siellä oli kohta palasiksi hakkaamisesta ja tämä taas on vertaus. Sen ymmärtää asiayhteydestään, kun perehtyy itse kyseisen kohtaan. Jeesus opetti myös sen ajan rabbiinien tavalla kärjistetysti. Siis Jeesus otti vertauskuvansa sen ajan arjesta ja juutalaiset olivat Rooman vallanalaisia. Vertauskuvista siis voi ihminen tulla monenlaisiin ajatuksiin, niiden avulla opetettiin. Minunkin kirjoitukseni oli vertauskuva sellaisesta, jonka avulla yritetään tutuilla käsitteillä kuvata, jotain mitä ei ihmisen käsitteiden avulla voida kuvata. Rehellisesti sanoen luterilainen kirkko näissä asioissa on sellainen sekametelisoppa, niin kuin on nykyisin suomalaisetkin. Toisaalta mikä minä olen arvostelmaan, kun en itsekkään kirkon virallisiin opetuksiin usko. :)))

        Ymmärrän kyllä että yrität vertauskuvillasi selittää kristinuskon jumalkuvaa… Mutta jos panteisti liittyisi kristilliseen kirkkoon, niin hän joutuisi “palvelemaan kahta Herraa”. Persoonallinen ja persoonaton jumalkäsitys ovat kuitenkin toistensa vastakohtia. Ihmiseltä joka uskoo persoonattomaan Jumalaan ei voida vaatia uskontunnustusta, jossa hänen pitää uskoa kolmipersoonaiseen jumalaan. Siksi tämän papin höpötys, että “panteisti voi kuulua kristilliseen kirkkoon” on järjetön. Ihminen joka uskoo persoonattomaan Jumalaan, ei yksinkertaisesti ole kristitty. Se, että Raamattu on monien kirjoittajien kirjoituksista koottu sekametelisoppa(“liian monta kokkia”), ei tietenkään poista tätä kahden jumalkuvan yhteentörmäystä. Jos on olemassa kaikkitietävä, niin ihmisen on vaikea valehdella Hänelle,(tietenkin ihminen voi onnistua pettämään itseään).Siksi hengen asioissa pitää yrittää olla rehellinen; sitä paitsi eihän se maksa mitään(?)


      • Eija_Moilanen
        ole teisti kirjoitti:

        Ymmärrän kyllä että yrität vertauskuvillasi selittää kristinuskon jumalkuvaa… Mutta jos panteisti liittyisi kristilliseen kirkkoon, niin hän joutuisi “palvelemaan kahta Herraa”. Persoonallinen ja persoonaton jumalkäsitys ovat kuitenkin toistensa vastakohtia. Ihmiseltä joka uskoo persoonattomaan Jumalaan ei voida vaatia uskontunnustusta, jossa hänen pitää uskoa kolmipersoonaiseen jumalaan. Siksi tämän papin höpötys, että “panteisti voi kuulua kristilliseen kirkkoon” on järjetön. Ihminen joka uskoo persoonattomaan Jumalaan, ei yksinkertaisesti ole kristitty. Se, että Raamattu on monien kirjoittajien kirjoituksista koottu sekametelisoppa(“liian monta kokkia”), ei tietenkään poista tätä kahden jumalkuvan yhteentörmäystä. Jos on olemassa kaikkitietävä, niin ihmisen on vaikea valehdella Hänelle,(tietenkin ihminen voi onnistua pettämään itseään).Siksi hengen asioissa pitää yrittää olla rehellinen; sitä paitsi eihän se maksa mitään(?)

        Olen todella samaa mieltä siinä, että ihmisen täytyy etsiessään olla rehellinen itselleen antamatta muiden pilkan tai painostuksen vaikuttaa. Kyllä se maksaa, mutta se hinta kannattaa maksaa. Kiitos asiallisista viesteistä, vaikka en Raamatun kohdalla samaa mieltä ollutkaan. :) Nyt tämän nettiriippuvaisen täytyy panostaa omaan ympäristöön. Aja minut pois, jos laitan tällä viikolla yhtään viestiä. :))))


      • Ei kai
        kirkosta eronnut panteisti kirjoitti:

        Kolminaisuusoppi, ja pakanallinen polyteismi ovat primitiivisiä jumalauskon muotoja joissa POHJIMMILTAAN etsitään yhtä ja samaa jumalaa. Kaikissa uskonnoissa on pohjimmiltaan yksi ja sama jumala. Kolminaisuusoppi ja polyteismi ovat primitiivisiä ja harhaoppisia teistisiä suuntauksia, varsinkin nyt kun tuo monoteistinen panteismi on kaikkien luettavissa. Jeesus itse kiistää kolminaisuusopin Johanneksen evankeliumin 10:ssä kappaleessa. Mutta panteismi johtaa monoteistiseen jumalakäsitykseen.

        Eikös tähän saakka kristinuskon kolminaisuusopin synty ole sijoitettu ajanlaskumme plussapuolelle, ei paljon mutta vuosien 100 - 200 väliseen aikaan. Siis suunnilleen synkkaan Bysantin muodostumisen kanssa. Ja poliittisista syistä, kuinkas muuten.


    • kelpaa

      Kirkko palvoo mammonaa.

    • Kössönöm

      että minäkin kuuluin kristilliseen kirkkoon, vaikka en jumalaan uskonut, mutta eroonkaan en päässyt, ennen kuin täytin 18v. Ja tuon lain takana kirkko on.

    • rivo-jeesus

      pitää ottaa housut pois...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      142
      8675
    2. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1423
    3. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      66
      1254
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      76
      1195
    5. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      143
      1072
    6. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      90
      1067
    7. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      103
      817
    8. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      798
    9. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      43
      781
    10. 45
      767
    Aihe