Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Hyvä talli Turun seudulla

Äiti

Tyttäreni (8-v.) haluaisi aloittaa ratsastuksen ja olisi kiva jos joku osaisi vinkata hyvän tallin Turun läheltä harrastuksen aloittamiseen. Äitinä toivoisin tietenkin, että tallilla olisi kiinnitetty huomiota turvallisuuteen ja että aloittelijoille opetettaisiin muutenkin hevosten kanssa olemista kuin vain pelkkää ratsastusta.

75

12446

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuntilainen

      Kannattaa käydä tutustumassa Mäkisen ratsutalliin Raisiossa. Hevosten ja ponien kanssa pääsee puuhaamaan ja tuntien turvallisuuteen panostetaan.

      Itse olen viihtynyt erittäin hyvin tallilla ja kyllä nuo lapset ja nuoretkin tuntuvat pitävän paikasta.

      • luulija

        Minä kun olen kuullut että se paikka ei ole kovinkaan laadukas paikka ja kaikki "aikanaan" ovat vaihtaneet tallia...

        Artukainen on kallis, Alvakin (Raisio) hintavampi ja aloittelijan on syytä olla rohkea ja voimakasluonteinen, Kotimäki (Littoinen) ihan fiksu joskin suurehko paikka, Nepposen talli (Rusko) ei SRL:n hyväksymä eikä siellä etene opetuksessa, Metsäkylän talli (ihan fiksu paikka)...

        : )

        Lähtisin aluksi kokeilemaan tallia, mikä lähimpänä kotiovea on.


      • paljon tietävä

        Jos haluat tasokasta ja turvallista tallia tyttärellesi, Kurkkolan ratsutila vastaa toiveitasi. Siellä on kiltit ja osaavat hevoset ja tasokasta ja kivaa opetusta kaikenikäisille. Talli sijaitsee piikkiössä. Kannattaa kokeilla !


    • Tuntematon (10v.)
    • Minähän..

      En missään nimessä suosittele METSÄKYLÄN RATSASTURSESKUSTA! On puhuttu, että omistaja on hiukan tiu tau (ei tietenkään alkoholin alaisena), ja siellä yksi hevonenkin potkii, kun sen karsinan eteen menee, ja luimii (eli on todella vihainen).
      Itse asun turussa, mutta ratsastan kaarinassa. Siellä on kiltit ponit, ja tarvittaessa tyttäresi saa opetusta harjaamisessa yms. Siellä on myös mahdollinen heppakerho, jossa omien heppojen omistajat kertovat, miten satuloit oikein, peset varusteita yms.
      Alkeistunteja on, hyvin hyvin paljon. Ja osaavat opettajat. Alkeistunnilla saa taluttajankin tallilta, jos vanhemmat ei välittäisi hölkätä vieressä. Alkeitunneilla ei ole pakko ravata, mutta sekin tulee jossain vaiheessa eteen, ja se on varmasti hupaisaa myös tytöllesi.
      www.Keiramontalli.net

      • Gugggu

        Miksi en ole mäkisellä nähnyt yhtäkään hevosta joka siellä olisi potkinut karsinassa? Omistajat tosi kivoja ja huumorintajuisia. Tunneilla hyvää opetusta, mies tunneilla hiukan tiukka kuten pitääkin että päästään ratsastuksessa eteämään.

        Alvan talli, ei, ei ikinä! Sinne en todellakaan suosittele. Hevoset ovat liian vaikeita noin nuorelle jos yksin aikoo ratsastaa. Muutenki hevoset ovat nuorten tyttöjen saartamia ja koko talli on aina aivan täynnä. Ja tallissa ei ole maneesia.


      • Ärsyyntynyt

        Miksi et suosittele Metsäkylän ratsastuskeskusta?! Tallin omsitaja, Niina on todella kiltti ja hyvä opettaja, mutta ei pidä enää tunteja. Olen oppinut Metsäkylästä melkein kaiken hevosten hoidosta. Tallin hevoset eivät ole hulluja! Ne ovat hyviä, jopa nuorelle tytölle, ja hevonen joka "potkii" ovea taitaa olla Laku, jota kiusattiin entisessä paikassa, nimittäin Varjo tallissa!


      • minätäälläheivaan
        Ärsyyntynyt kirjoitti:

        Miksi et suosittele Metsäkylän ratsastuskeskusta?! Tallin omsitaja, Niina on todella kiltti ja hyvä opettaja, mutta ei pidä enää tunteja. Olen oppinut Metsäkylästä melkein kaiken hevosten hoidosta. Tallin hevoset eivät ole hulluja! Ne ovat hyviä, jopa nuorelle tytölle, ja hevonen joka "potkii" ovea taitaa olla Laku, jota kiusattiin entisessä paikassa, nimittäin Varjo tallissa!

        Sen voin kertoa että Lakua ei kiusattu Varjotallilla, kivempi sen siellä oli olla pihatossa kun pääsi sisälle ja ulos kun Metsäkylässä se on karsinassa päivät pitkät ja muutaman tunnin ehkä tarhassa.


      • Stiinagrauh
        Gugggu kirjoitti:

        Miksi en ole mäkisellä nähnyt yhtäkään hevosta joka siellä olisi potkinut karsinassa? Omistajat tosi kivoja ja huumorintajuisia. Tunneilla hyvää opetusta, mies tunneilla hiukan tiukka kuten pitääkin että päästään ratsastuksessa eteämään.

        Alvan talli, ei, ei ikinä! Sinne en todellakaan suosittele. Hevoset ovat liian vaikeita noin nuorelle jos yksin aikoo ratsastaa. Muutenki hevoset ovat nuorten tyttöjen saartamia ja koko talli on aina aivan täynnä. Ja tallissa ei ole maneesia.

        Alvan Talli on Paras talli hevoset ovat tosi mukavia itsekkin harrastan siellä ratsastusta 2vuotta kannattaa käydä edes katsomassa :)) suosittelen


      • JossuJ0u
        Gugggu kirjoitti:

        Miksi en ole mäkisellä nähnyt yhtäkään hevosta joka siellä olisi potkinut karsinassa? Omistajat tosi kivoja ja huumorintajuisia. Tunneilla hyvää opetusta, mies tunneilla hiukan tiukka kuten pitääkin että päästään ratsastuksessa eteämään.

        Alvan talli, ei, ei ikinä! Sinne en todellakaan suosittele. Hevoset ovat liian vaikeita noin nuorelle jos yksin aikoo ratsastaa. Muutenki hevoset ovat nuorten tyttöjen saartamia ja koko talli on aina aivan täynnä. Ja tallissa ei ole maneesia.

        Mäkään en oo nähny sielä yhtään potkivaa hevosta ja melkein kaikkien karsinassa olen ollut ja sielä on tosi hyvä maneesi ja maailman parhaat opettajat ja hevoset ovat aivan ihania! Kannattaa tulla mä käyn siel just täl hetkellä ekaa tai toista vuotta:)


      • JossuJ0u
        JossuJ0u kirjoitti:

        Mäkään en oo nähny sielä yhtään potkivaa hevosta ja melkein kaikkien karsinassa olen ollut ja sielä on tosi hyvä maneesi ja maailman parhaat opettajat ja hevoset ovat aivan ihania! Kannattaa tulla mä käyn siel just täl hetkellä ekaa tai toista vuotta:)

        Siis tulkaa MÄKISTENTALLILLE!!!!!


      • Mettisridaaja
        Ärsyyntynyt kirjoitti:

        Miksi et suosittele Metsäkylän ratsastuskeskusta?! Tallin omsitaja, Niina on todella kiltti ja hyvä opettaja, mutta ei pidä enää tunteja. Olen oppinut Metsäkylästä melkein kaiken hevosten hoidosta. Tallin hevoset eivät ole hulluja! Ne ovat hyviä, jopa nuorelle tytölle, ja hevonen joka "potkii" ovea taitaa olla Laku, jota kiusattiin entisessä paikassa, nimittäin Varjo tallissa!

        Mettis on paras :) Laku on oikeesti maailman pehmoimpiin kuuluva kunhan sitä ei kiusaa :3 Ja kaikki muut hevoset on kilttejä ja jokaiselle löytyy omatasoinen ratsu ja varmasti hevonen jolla haluaa treenata!


      • Mettisridaaja
        Mettisridaaja kirjoitti:

        Mettis on paras :) Laku on oikeesti maailman pehmoimpiin kuuluva kunhan sitä ei kiusaa :3 Ja kaikki muut hevoset on kilttejä ja jokaiselle löytyy omatasoinen ratsu ja varmasti hevonen jolla haluaa treenata!

        Ja lisään että opettajat tosi hyviä, ja palaute reilua! Ollaan aina korjaamassa virheet! Tunnilla laukataan lähes aina ja tunneilla edetään myös kaikkien kehityksen mukaan. Kaikki myös ovat ystävällisiä, niin omistaja kuin työntekijätkin ja ratsastajat! Kaikki lähestulkoon tervehtivät ja antavat apua!


      • Anonyymi

        keiramo on hyvä talli joo harrastin siellä itse noin vuoden! tunnit olivat mielestäni ihan mukavia mutta oppiminen ei edistynyt. en kyllä sinäänsä voisi suositella keiramoa, koska hevosilla on huonot oltavat! katsinat ja tarhat liian pieniä, epäsopivat varusteet ja liian vähän tarha aikaa!


    • mää!

      tiiän alvan ja kotimäen. Alva on muuten ihan ok paikka, mut yleensä tunneil(myös aloittelijoiden!) on yli 7ratsastajaa! Ja se ope on ihan kauhee. Se huutaa kaikesta, ja uudet hevoset säikkyy siks tunneilla. Sadun lempinimi on muuten rääkyjä. Ja alvalla ei kukaan auta.
      Kotimäki on tosi hyvä paikka, paitsi et se on vähän kaukana. Ja kentälle on pitkä matka. Maneesi todennäkösesti rakennetaan uusiks kesällä, ku se romahti.

      JA moooonen muun mun kamun mielest kotimäki on kivempi ku alva!!

      • Heppahullu98

        Niinmpä!Alvalla oleva opettaja eli Satu on hirveen tiukka opettaja.Se huusi mulle koko ajan että mun ohjat on liian löysillä vaikka mulla oli ihan hyvä tuntuma suuhun.Siinä en kyllä ole samaa mieltä etteikö kukaan siellä auttais sillä mä sain kyllä apua kun en tienny miten kireelle häntä remmi piti laittaa.Mäkisten tallin omistajat ovat mukavia mutta hevosen ovat mielestäni hiukan ärtyneitä.Varjolla se yks opettaja on kamala ja hevosetkin näykkii.


      • ....
        Heppahullu98 kirjoitti:

        Niinmpä!Alvalla oleva opettaja eli Satu on hirveen tiukka opettaja.Se huusi mulle koko ajan että mun ohjat on liian löysillä vaikka mulla oli ihan hyvä tuntuma suuhun.Siinä en kyllä ole samaa mieltä etteikö kukaan siellä auttais sillä mä sain kyllä apua kun en tienny miten kireelle häntä remmi piti laittaa.Mäkisten tallin omistajat ovat mukavia mutta hevosen ovat mielestäni hiukan ärtyneitä.Varjolla se yks opettaja on kamala ja hevosetkin näykkii.

        Metsäkylä on mun mielestä hyvä paikka. Hevoset osa tietty luimii ja on ärtyneitä, mutta johtuu ihan siitä kun talli on niin iso. Ja se "hullu" hevonen oli varmaankin Tare, se meinaa potki ja luimi jos vaan meni sen karsinan oven taakse, nykyään se tosin laukkaa vihreämmillä laitumilla.

        Alvasta en osaa sanoa, muuta kuin että hevoset oli ihan mukavia, suurin osa luimi kun karsinoissa olivat, ja tarhaan ne sai ihan kiltisti vietyä. Satu oli mun mielestä mukava, tosin en ole tunnilla ollut, Tetissä vaan. Ja kyllä mua ainakin neuvottiin siellä Tetissä jollen jotain osannu, mutta en tiiä.


      • ....
        .... kirjoitti:

        Metsäkylä on mun mielestä hyvä paikka. Hevoset osa tietty luimii ja on ärtyneitä, mutta johtuu ihan siitä kun talli on niin iso. Ja se "hullu" hevonen oli varmaankin Tare, se meinaa potki ja luimi jos vaan meni sen karsinan oven taakse, nykyään se tosin laukkaa vihreämmillä laitumilla.

        Alvasta en osaa sanoa, muuta kuin että hevoset oli ihan mukavia, suurin osa luimi kun karsinoissa olivat, ja tarhaan ne sai ihan kiltisti vietyä. Satu oli mun mielestä mukava, tosin en ole tunnilla ollut, Tetissä vaan. Ja kyllä mua ainakin neuvottiin siellä Tetissä jollen jotain osannu, mutta en tiiä.

        Niin ja Varjotalli jäi ihan kokonaan. Eli olen Varjolla ollut koulun liikuntapäivänä, ja en kyl uudestaan menis kyl.

        Paikka oli muute ihan mukavan olonen ja siisti ja hevosilla näytti olevan hyvät oltavat mutta muutama asia jäi vähän häiritsemään. Kun hevoset jaettiin, ni en sit muistanu enää kahen sekunnin päästä sen mun hepan nimeä, yritin kysyä, muttei kukaan varmaan kuullu. Sit ku meil annettii ne satulat, ja sanoin etten muista hevosen nimeä, ja koitin selittää mis kohas se oli, ni nää tyypit vaa lykkäs yhen satulan ja sanos jotai: Ota tää, ne on niin kilttei ponei, ettei ne välitä vaik ois vähän väärä satula.
        Sit ainakin mun kaverit sanoo, et yhel mun ratsastuskammosel kaveril oli ratsuna 5v ex-ravuri, en tiedä, lukiks ne sen netistä vai mistä. Ja sit viel ku siel oli pikkunen narttu koira ja tosi iso uros koira, ei varmaa kumpaakaan leikattu, ni meitä säälitti tosi paljon se, kun se uros koitti koko ajan käydä siihe pikku koiraan käsiksi, se yritti pitää sitä paikallaa ja se pikku koira tärisi siel iha hädissää ja koitti lähtee karkuu.

        Nää asiat jäi sieltä kyllä häiritsemään, varsinki toi satulajuttu.


      • alvalla kävijä

        auttaa jos vaan kerkii alvan ope ei ole mikään rääkkyjä vaan huuta siks koska muuten ei opi oikein mitään ÄLKÄÄ SIT RUVETKO MANKUU ET METSÄKYLÄ TAI VARJO TALLI TAI MÄKINEN OIS PAREMPII!


      • a.k.
        .... kirjoitti:

        Metsäkylä on mun mielestä hyvä paikka. Hevoset osa tietty luimii ja on ärtyneitä, mutta johtuu ihan siitä kun talli on niin iso. Ja se "hullu" hevonen oli varmaankin Tare, se meinaa potki ja luimi jos vaan meni sen karsinan oven taakse, nykyään se tosin laukkaa vihreämmillä laitumilla.

        Alvasta en osaa sanoa, muuta kuin että hevoset oli ihan mukavia, suurin osa luimi kun karsinoissa olivat, ja tarhaan ne sai ihan kiltisti vietyä. Satu oli mun mielestä mukava, tosin en ole tunnilla ollut, Tetissä vaan. Ja kyllä mua ainakin neuvottiin siellä Tetissä jollen jotain osannu, mutta en tiiä.

        veikasin myös että kysystä hevonen on ollut tare ja ei ole laku.laku voi olle kiukuinen samalle tare oli vaan tiedokseni laku ei potki ovi .tare kun tutustui parempi oli aivan ihana samalle laku heidän kaipa tietenlaista ratsastajat ja hoitajat löytä ihana yhteinen savu.


    • ---

      Alvan talli on kyllä tosi kiva paikka ja siellä on poneja paljon noin pienille. Alvalla saa apua aina ja siellä on tosi mukavat tunnit ja ei Satu oo ilkee satu on tosi osaava opettaja!

    • metsiksen kannattaja

      Minusta Metsis on paras talli. Siellä on hyvät ja hyvinkoulutetut ponit ja hevoset kaikentasoisille ratsastajille. Itsekin käyn siellä, ja juuri siellä aloittanut hyvä ystäväni sanoi tallin olevan myös hyvä. Ja tallin omistaja ei TODELLAKAAN ole mikään "tiu tau". Niina on ihana henkilö ja auttaa kaikkia. No joo, Lakuhan on hieman järripää, mutta kyllä ne hieman kokeneemmat saavat sen ihan hyvin hoidettua! Ei missään tallissa ole ihan täydellistä hevosta. Kaikki hevoset ja ponit näykkivät joskus! Suosittelen metsistä kaikille, ETTEKÄ SITTEN VALITA JOS OLETTE ERI MIELTÄ!!

      • Marski99

        Mäkin käyn metsäkylässä, tuntini on to16-17 ;) Laku on ehkä karsinassa inhottava, mutta sillon kun sillä ratsastaa, se on tosi mukava!!!


        En oo siis menny sillä, mut kamut on... Ja ku talutin yhtä mun kamuu lakulla, laku puras mua! Mut se pelästy jotain... Laku on hurmuriponi!!!


      • ..jep..

        no ei kyllä voi mitenkään sanoa että kaikki hevoset näykkii joskus ei todellakaan!! en tiedä missä sä olet sun ratsastuskokemuksen hankkinu ja toivottavasti tapaat kilttejäkin hevosia jos toi on sun käsitys.


      • Anskuttitt

        Oon ollut mäkisen tallilla,että myös metsäkylän tallilla. Mäkisen tallilla on tasan 13 KERTAA, (JA SIINÄ EI OPI MITÄÄN) KUNNES LAITETAAN YKSIN RATSASTAAN! (jos olet yli 6vuotias) ja mäkisen tallilla kaikki on pelkkiä ratsuja, siellä ei opeteta edes tarpeeksi. Metsäkylän tallilla on taas kivoja, ja hauskoja shetlanninponeja, sekä myös isojakin hevosia. Ja on ihan luonnollista, et hevoset, ja varsinkin ponit, luimii joskus. Kannattaisi mennä katsomaan mäkisen (kamalaa ja kotitekoista tallia) ja myös metsäkylän tallia, jossa edetään rauhallista vauhtia, ja kun olet siellä nyt vaikka kuukauden käynyt niin voit vuokrata oman ponin, tai harjata poneja (aikuisen valvonnalla. Mut, katsokaa nyt kaikkeja tallleja, itse vaihdoin pari viikkoa sitten metsäkylän talliin, joka kyllä antoi vaikutuksen.


      • JossuJ0u
        Anskuttitt kirjoitti:

        Oon ollut mäkisen tallilla,että myös metsäkylän tallilla. Mäkisen tallilla on tasan 13 KERTAA, (JA SIINÄ EI OPI MITÄÄN) KUNNES LAITETAAN YKSIN RATSASTAAN! (jos olet yli 6vuotias) ja mäkisen tallilla kaikki on pelkkiä ratsuja, siellä ei opeteta edes tarpeeksi. Metsäkylän tallilla on taas kivoja, ja hauskoja shetlanninponeja, sekä myös isojakin hevosia. Ja on ihan luonnollista, et hevoset, ja varsinkin ponit, luimii joskus. Kannattaisi mennä katsomaan mäkisen (kamalaa ja kotitekoista tallia) ja myös metsäkylän tallia, jossa edetään rauhallista vauhtia, ja kun olet siellä nyt vaikka kuukauden käynyt niin voit vuokrata oman ponin, tai harjata poneja (aikuisen valvonnalla. Mut, katsokaa nyt kaikkeja tallleja, itse vaihdoin pari viikkoa sitten metsäkylän talliin, joka kyllä antoi vaikutuksen.

        Sori ny vaa mut Mäkisen talli on ihan paras oon ny 13.w. ja vuos sit aotin ratsastuksen ja se on iha älyn kiva talli tulkaa ihmees kokeiee siel oikeesti oppii epäröin aluks vähän,mutta se on oikeesti tosi hyvä talli ja rakastan ylikaiken niitä heppoi mitä sielä on ja siel on myös 1 poni joka on ihuna! MÄKISEN TALLI ON IHAN PARHAIN JA EI TARVI VALITTAA JOS OOTTE ERI MIELTÄ, MUTTA NYKYÄÄ SIEL OPPIII!!!!! TULKAA SINNE MÄKIN OON SIEL JUST NY:)


    • Kannattaja

      No kyllä must kaikki noi paikat ihan sieltä syvältä jostakin ovat. Omistajat karjuu, kaakit hermostuneita, itserakkaita ratsastajia, surkeet tilat, järkyt hinnat....

      Vink; hanki oma talli, parempi tulee.

    • Hippuli

      Varjotallia en suosittele aloittelijoille, tuntiryhmät n. 10ratsastajaa /ryhmä. Vain kolme shetlanninponia tunneilla, muuten hevosia, pieniä suokkeja ja jättikokoisia puoliverisiä ym. Itse aloitin tuolla ratsastuksen, mutta vaihdoin siitä Paattisille, jo lopettaneella tallille =) Metsäkylässä ylihinnoitellut tunnit, kuten myös artukaisissa. Kotimäelläkin olen käynyt. Kaisan talli sijaitsee turussa =) Minusta hyvä paikka, joskin minulle kallis. n. 4-6 henkilöä ryhmässä, pätevä opettaja ja hyviä hevosia ja poneja. Myös mukavan pieni paikka. =) Suosittelisin Kaisan tallia tytöllesi =)

    • ponie

      suosittelen metsäkylää, Tyttäresi kannataa aloitta alkeiskurssilla jossa ainaikin mettiksessä oppii ratsastusta sekä hevosenhoitoa ja sitten hän voi mennä heppakerhoon jossa oppii myös paljon hevosten hoidosta. tallilla on kilttejä poneja sekä enemmän ratsastaneille hiukan haastavempia.mukava opettaja ja tallin omistaja ei todellakaan ole mikään tiutau, nina on todella kiva ja ystävällinen kaikille. kaiken tasoisiatunteja.
      KANNATAA KOKEILLA METSÄKYLÄNRATSASTUSKESKUSTA!

    • mullikka111

      Minun tytar aloitti justiinsa alvalla ja on kylla ihan hyva paikka ja tytar on 9.v ja opettaa tuo satu kylla kunnolla eika raay alottelijoille. Vanhemmille kylla kun luulevat olevansa kaiken osaavia ratsastajia. Hyva etta ope on tiukka koska ei se muuten mene jakeluun.

    • gl

      :D Huvittavaa ku ihmiset täällä suosittelemassa talleja kun keskustelu on aloitettu vuonna 2004

      Ja tuokin heppahullu98 se sitten varmasti tiesi että tuntuma on hyvä jos opettaja siitä koko ajan valittaa?

      Mutta nämä Artukainen, Alva, Metsäkylä ja Varjo eivät ole mitään erikoisen hyviä paikkoja jos totta puhutaan :) Ikävä tosi asia, enkä nyt kaipaa kymmentä 8vee pikkulikkaa selittämään kuinka juuri mun talli on kaikkein paras !!1!!!1

    • miä tiedän, siä et

      No joo, siis keskustelu on vaix kuinka vanha.....

      Keiamon talli on paras talli, anteex nyt vaan :)

    • Mitä ihmettä?

      Nyt täytyy hiukkasen ihmetellä kaikkien mielipiteitä.
      Nämä kaikki tallit on ihan erilaisia.

      Metsäkylän talli on hieman hintavampi mutta siellä on Turun parhaat tilat (ihan todettu asia, en itse keksinyt). En itse käy aktiivisesti siellä, ehkä kerran kaks kuukaudessa.

      Alvan talli on perushyvä talli, jossa on sopusuhtainen hinta, ei mene aivan yli, mutta ei ole maneesia. Opettaja on asiallinen ja huumorintajuinen, ja karjuu VAIN niille, jotka ovat kauan käneet ja ymmärtävät sisäpiirin vitsejä.

    • Plumps

      Sanon et metsäkylä on surkee ja ne jotka sanoo et se on hyvä kuuluu siihen tallityttöjen porukkaan jotka kiusaa aloittelioita! kokeneimmat kiusaa uusia... No kuulostaako hyvältä!?! Ei Metsäkylää! Muutenkin yhtään tallia ei kehuta pelkästään aina on joku jonka mielestä se on surkee, mistä se muka tietää mikä on paras!?!

      • efv

        Ei mun mielestä ainakaan Metsäkylä surkea ole, varsin mukava paikka

        Ja aivan, kävin siellä alkeiskurssin, olin siis erittäin kokenut ja maailman suosituin ihminen, eiku hetkinen... ;)

        Toisaalta olet kyllä juu oikeassakin.


      • humps
        efv kirjoitti:

        Ei mun mielestä ainakaan Metsäkylä surkea ole, varsin mukava paikka

        Ja aivan, kävin siellä alkeiskurssin, olin siis erittäin kokenut ja maailman suosituin ihminen, eiku hetkinen... ;)

        Toisaalta olet kyllä juu oikeassakin.

        alva ja metsäkylä ovat mukavia ! :))


      • Tallityttö :))

        Jaa että Metsäkylässä kiusattaisiin? Haha, paskanmarjat.. Kukas sua on kiusannut, koska mitäs mä mietin(käyn siellä n.6x viikossa) kaikki metsäkylässä on kivoja! Tai ainakin kaikki "Tallitytöt/hoitajat"


    • lakuonparas :)

      Yleensä kaikilla Turun alueen talleilla on ainakin yksi hevonen tai poni, joka on jotenkin "jääräpää" tms. Metsäkylän tallilla on muutama ihan mukavakin avustaja välillä. Paitsi että kerran kun menin Metsikseen, niin eräs avustaja löi Rölliä kun se yritti hamuilla hänen paidanhelmaansa. :( Alvan tallilla on yleensä kyllä mukavempia ! :) En tajua, minulla on ongelma, jota en saa pois.... En uskalla kysyä voisiko joku auttaa minua.. :( Olen menossa huomenna 16.30-17.00 ratsastustunnille Alvan tallille, ja kaikki ponit olivat varattuja...... Saan siis ison hevosen, minkäköhän saan, kun en osaa hirveän hyvin ratsastaa ? ;/

    • Äiti myös

      Jos kauemmas viitsii lähteä niin Mylverin tallit kyrössä. Hyvä ja rauhallinen opetus,pikku talli,pienet ryhmät, saa hoitaa ja opetella hevostaitoja myös kannattaa käydä tallin nettisivuilla. Ja parhainta on hyvä henki,monesti ns. vanhemmat ja paremmat ratsastajat eivät ota pieniä huomioon. Kaikki olivat tallilla todella auttavaisia kun oma tytär siellä aloitti hevostelun.

    • Tytär hevoshullu

      Joo,tyttäreni haluaisi aloittaa ratsastuksen,mutta emme löydä mistään halpaa tallia,huom asumme Turussa.

      • nepa

        no keiramon talli on hyvä paikka saa hyvää opetusta siel maksaa tunnit 25e estetunnit 3e kalliimpii mielestäni hyvä paikka;)


      • shettislove
        nepa kirjoitti:

        no keiramon talli on hyvä paikka saa hyvää opetusta siel maksaa tunnit 25e estetunnit 3e kalliimpii mielestäni hyvä paikka;)

        I


      • alvalla kävijä

        raisiossa olisi alvan talli puoli tuntia maksaisi 16 euroa heppakerhokin on tarvittaessa


    • saa

      minä ratsastan humpsilla!

      • shettislove

        Mä ratsastan keiramontallilla kaarinassa. Paras paikka ikinä!!!!en koskaan vaihda.kiltit hevoset ja ponit paitsi olen kyllä tippunut 8 kertaa ja 3 kertaa ihan kunnolla..Ajjjjjjj!!!!
        En silti pystyis ees ajatella sellaista kun ratsastuksen lopetusta!!!!!


    • mäkineonP

      Sanon yhden asian: Mäkisen talli on ihan persuksesta. Itsekkin vaihdoin pois tuolta tallilta. Kaikki hevoset joko puree, potkii, pukittelee tai nousee pystyyn. Siis ihan kaikki! Sinne tuli uus poni, joka oli ihan unelma, vaan eipä enää.... se puree, potkii ja luimii. Tunneillakin se yrittää potkia muita hevosia. IHAN P PAIKKA""""

      • Jossuj0u

        Tota mäkineonP SORI NY VAA MUT OOT VÄÄRÄSSÄ! HARRASTAN SIEL NY TOISTA TAI EKAA VUOTTA RATSASTUSTA JA EN VOIS KUVITELLAKKAA TALLIN VAIHTOO JA OON OLLU KAIKKIEN KARSINASSA JA KUKAA EI PURE EIKÄ POTKI! VÄLILLÄ HEPOIL ON HUONO PÄIVÄ MUT NII ON IHMISILLÄKI!!!... TULKAA MÄKISILLE SE ON IHA BEST PAIKKA!


    • MäkinenOnParas

      Mä olen ratsastanut Mäkisen tallilla jo monta vuotta ja voin sanoa, ettei ylläoleva teksti pidä paikkansa. Sieltä löytyy tasan kaksi hevosta, jotka purevat ja potkivat ja niitä ei saa yleensä laittaa itse kuntoon, jollei ole kokenut ratsastaja. Ja ne kaksi hevosta jotka voivat pukitella tai nousta pystyyn, niillä ratsastavat vain ne tietyt kokeneet ratsastajat, jotka osaavat käsitellä niitä.
      On kyllä totta, että joistakin hevosista on tullut vähän hermostuneempia. Silloin kun itse aloitin tallilla, suurin osa ratsastajista oli aikuisia ihmisiä. Viimeisen parin vuoden aikana lasten ja nuorten määrä tallilla on kasvanut, ja jotkut heistä eivät tiedä miten tallilla pitäisi käyttäytyä. Hevoset hermostuvat tallin käytävällä juoksevista ja metelöivistä lapsista tai nuorista jotka kilpaa kiljuvat karsinan edessä kuinka söötiltä hevonen näyttää.
      Mutta itse voin sanoa, että Mäkisen tallilla on todella hyvä ilmapiiri, kiltit ja osaavat hevoset sekä hyvä ja rento opetus. Itse suosittelen Mäkisen tallia kaikille, jotka haluavat ratsastaa vain, koska se on hauskaa.

      • Jossuj0u

        MäkinenOnParas oot ihan oikeessa:) Ja tiiän ne 2 hevosta jotka purevat tai potkivat ja oon ny ekaa vuotta siel nii en saa pistää ite kuntoo niit purevii/potkivii ja siel on tosi kiva ilmapiiri!


      • alvalla kävijä
        Jossuj0u kirjoitti:

        MäkinenOnParas oot ihan oikeessa:) Ja tiiän ne 2 hevosta jotka purevat tai potkivat ja oon ny ekaa vuotta siel nii en saa pistää ite kuntoo niit purevii/potkivii ja siel on tosi kiva ilmapiiri!

        alva on paljon paljon paljon parempi kuin mäkinen


    • alvalla kävijä

      alvan talli olisi sopiva paikka siellä tyttäresi saisi apua varusteitten laitossa ja muustakin heppakerhossa kokeilemaan vain :)

    • Metsäkylä

      metsäkylän talli on ihan ok mutta en suosittele sitä aloittelijoille kannattaa aloittaa joissain toisessa tallissa sitten myöhemmin tulla metsäkylään ratsastaa

    • Kokemusta on

      Itse harrastin Alvalla 5 vuotta ratsastusta, mutta en kyllä suosittelisi. Hevosten karsinat on tosi ahtaita ja siellä on tosi vanhojakin hevosia. Lisäksi olen nähnyt (kokenut myös itse) Satu opettajan pakottavan ratsastajia lyömään poneja raipan kanssa täysillä, ja jos he eivät sitä tee (itsekkin olen kokenut) Satu alkaa heittää ponia kivillä josta poni tietenkin hermostuu. Lisäksi Satu on lyönyt hevosta vasaralla kun hän on kengittänyt hevosta (en tiedä kuinka kovaa mutta ei tämä ole oikein). Ja Satu on myös mennyt useita kertoja riehumaan erään hepan karsinaan raipan kanssa, olisi tehnyt mieli mennä väliin mutta en vain uskaltanut. Apua tallilta hoitamiseen ja varustamiseen löytyy aina, kun vaan uskaltaa kysyä. Tunnit on ihan monipuolisia, mutta tunnit eivät niinkään "etene", vaan tuntuu että tätä samaa on tehty miljoona kertaa. Lisäksi en ollut kertaakaan tänä aikana maastossa, vaikka siihen hyvät mahdollisuudet olisikin. Mutta kyllä musta ainakin tuntuu että itse olen kehittynyt todella paljon, että kyllä siellä jotain tehdään oikein. Ja pienempänä paikka tuntu tosi kivalta, mutta isompana huomaa kaikkea eläinten oikeuksiin liittyviä juttuja joita en sit voinu vaan hyväksyä ja lähin sieltä. Kyllä siellä oli pari hevosta joita tuli valtava ikävä, mutta en halua sinne enää takaisin. (älkää pahottako mieltänne, nää on mun omia kokemuksia, en halua haastaa riitaa vaan kertoa totuuden)

      • moi ♥

        Alvan talli on huono, todella huono paikka. En suosittele !


      • Alvantalli

        Oon ratsastanu Alvalla nyt 3 vuotta ja on tosi hyvä paikka suosittelen! Eikä Satu pakota lyömään raipalla vaan napauttamaan pohkeen taakse! Satu ei hakkaa hevosia vasaralla, enkä ole nähnyt hänen menevään karsinaa lyömään hevosia raipalla. Maastoonkin mennään kokeneella ryhmällä, eikä millään 6 vuotiaitten... Tunnit ovat monipuolisia ja etenevät paljonkin!! Eikä Satu heitä kivillä poneja, ei hän oem eläinrääkkääjä vaan erittäin mukava ja kiva ratsastuksenopettaja. Mistähän olet keksinyt nuo juttusi?


    • Tuntilainen

      Itse kannatan Maskun ratsutilaa. Opettaja on lyhyt ja ratsastanut kaikilla hevosilla (jopa poneilla), joten opettaa tuntilaisia omalla kokemuksella. Hyvin määrätietoinen ja käsittelee hevosia asiallisesti. Jokaisella tunneilla tehdään hieman eri juttuja, eli siellä ei voi kyllästyä. Ratsuja on laidasta laitaan, pienistä poneista isompiin hevosiin. Tallilla hyvä yhteishenki, siellä saakin nopeasti uusia kavereita. En ole huomannut ketään siellä kiusattavan. Hevoset saattavat joskus säikkyä tai sännätä laukkaan, mutta muuten ovat kyllä kilttejä ja turvallisia. Suosittelen Maskun ratsutilaa ratsastajalle, joka haluaa kehittyä ja ei hätkähdä pienestä sivuloikasta.

    • Rolle<3

      Itse suosittelen Alvan tallia olen ollut 3 vuotta ja aivan ihanat ponit ja hevoset siellä pääsee ainakin minun ryhmässäni maastoon välillä siellä autetaan jos vain pyytää satu joka on ratsastuksen opettaja on todella mukava

    • Mielipidettäjävaan

      Mikään talli ei ole minusta varsinaisesti huono!
      Kaikissa on hyvät ja huonot puolet.

      Metsäkylän talli
      Huonot puolet: Hevoset saavat olla enimmäkseen 2h laitumella päivässä ja tunteja ne vetävät jopa 5h päivässä!
      Hyvät puolet: Laadukas tuntien pito. Mennään esteitä, koulua ja maastoa.
      Pidetään kisoja, saa hoitoponin, kunhan menee heppakerhoon. Maneesi on.

      Friskalan talli
      Huonot puolet: Ei hypätä esteitä, ei mennä maastoon, ei varsinaisesti mennä koulua. Tallilla ei etene. Tallin omistaja Päivi on vähän laiska sen suhteen, ettei hypytä tuntilaisia. Joudut JOKA IKINEN KERTA hakemaan hevosen laitumelta jollei se mene tunnille ennen sinun tuntia. Talli on aika vanha ja ränsistynyt HIUKAN. Tallin omistaja ottaa joistakin oppilaista "lellittyjä" jotka saavat kaiken huomion sekä parhaat hevoset. Laukataan ehkä 10min ja siinä ajassa kerkee laukkaamaan enintään 3 kertaa eli tosi vähän.. Alkukäyntejä mennään 15min ja opettaja (Päivi) juttelee aikuistuntilaisten kanssa eikä keskity tunnin pitoon. Saat apua tosi huonosti. Yksi tallin hevonen Petteri on tosi kamala hoitaa! kerran se viilsi hampailla yhen miehen otsaan viillon ja se jouduttiin viemään tikille!
      Hyvät puolet: Aloittelijoille talli on hyvä tai sellaisille jotka vain hrarrastuspohjalta ratsastaa eikä ole määränpäätä, kuten hypätä.

      • murh

        käyn tikkulanponitallilla, se on lähellä friskalaa, siellä hypitään esteitä, mennään maastoa ja ollaan kouluratsastusta.. Eikä oo ränsistyny!


      • Anonyymi
        murh kirjoitti:

        käyn tikkulanponitallilla, se on lähellä friskalaa, siellä hypitään esteitä, mennään maastoa ja ollaan kouluratsastusta.. Eikä oo ränsistyny!

        Totta!


    • Maskunratsutilafani

      Itse olen pitänyt Maskun ratsutilasta, opettaja on hauska ja huomioi kaikki, leireihin pääsee vain tietyt nykyään mutta saattaa tulla takaisin että kaikki. Nettisivut ei ole päivitetty eli sieltä ei kannata katsoa mutta siellä on ainakin shetlanninponeja, suokkeja, tinkereitä ymss.. Todella hyvä! Ja vielä kun opettaja on lyhyt niin pääsee poneilla vielä. Ei ole maneesia. Kenttä on iso ja hyvässä kunnossa, siinä on hyvät valot. Kisoja on vuodessa mielestäni vain kaksi, este ja koulu, löytyy keppariluokkaa ja vaikeaa luokkaa, ja kaikkea siitä väliltä. Tunneilla mennään kesällä aina laukkaa (paitsi ihan alottelijoiden) ja tunnit on todella monipuolisia! Kokeilkaa ihmeessä!

      Huonoja puolia:

      Ei ole maneesia, tallilla on kaksi eripuolta ponipuoli ja hevospuoli. Opettaja ei auta laittamaan valmiiksi

      Hyviä puolia:
      Laadukas opetus, hyvät hevoset, paljon tallityttöjä, halpa, talutusratsastus on mahdollista, aina sama opettaja, kehittyy helposti, käydään maastossa, mennään esteitä, mennään koulua ja muutenkin hyvä yhteishenki! :)

    • MaskunRatsastaja

      Maskun ratsutila on paras paikka! Tunnit ovat monipuolisia ja opetus on laadukasta. Tunnilla on mahdollisuus saada talutusta ja siirtyä ratsastamaan yksin kun taidot riittää. Itsekin aloitin talutuksella ja opettajan kannustuksella siirryin ratsastamaan yksin. Aloittelijoiden tunnit ovat kevyitä ja hauskoja mutta oppii silti hyvin. Hieman kokeneempien tunnilla aletaan tekemään vähän vaativampia juttuja kun perusjutut on hallinnassa ja näillä tunneilla mennään kesäisin aina laukkaa (talvella ei välttämättä liukkauden takia). Hevoset ovat erittäin kilttejä!! Tiedän vain kaksi hieman äreää ponia ja toinen niistä saattaa välillä näykkiä, mutta muuten kaikki ovat oikein ihania!!!!

    • VarjoMasku

      Juu, tota tää on alotettu tää keskustelu vuonna 2004 mut eihän se mitää, ku joku muuki joka etsii hyvää tallia voi tätä lukea. Nyt ei enää kannata kattoa hirveesti noit 2004-2013 keskusteluja ainakaa koska ku niitä luin nii oli iha väärässä. Varmaa muuttunu "hiukan" tallitavat.
      Mut joo asiaan...
      MÄKISEN TALLI:
      Täällä olen ratsastuksen aloittanut ja aluksi tuntui aika kivalta. Oli myös huonoja puolia kuten ei hypitä, ei maastoilla ei käsitellä hevosia. Nyt olen kuullut kavereiltani että tallitavat muuttuneet tosi paljon parempaan päin. Tunneilla liian isot porukat.
      MASKUN RATSUTILA:
      Kesällä on aika kiireistä ja jos ei ole vakiopaikalla niin tuntia ei saa helposti. Muuten tosi kiva ratsuja laidasta laitaan! Hypitään, maastoillaan, ei likaa ratsukkoja tunnilla. Tosi kiva paikka! SUOSITTELEN!!! Hevosia käsitellään paljon ja talliporukka kiva. Jos oppilaiden suhteet ei ole hyvät tai muuten on jotain ongelmaa jonkun väleissä opettaja puuttuu HETI!
      VARJO TALLI
      Joku sanoi että Varjolla on kiusattu jotain hevosta. Ei kyllä uskoisi vaikka olisikin totta!!! Varjolla melkein kaikki ellei oikeasti kaikki paitsi yksi ovat suomen hevosia ja kun joku sanoi että siellä hevoset ovat agressiivisia niin ei todellakaan pidä paikkaansa! Varjolla on valitettavasti vain yksi poni, shetlanninponi. Opettajat ovat mitä ihanimpia, taino ainakin luulen niin yksi ainakin on:) Kyseinen opettaja kehuu pienestäkin ja se jos mikä saa motivaation nousemaan! Varjolla voi hypätä, mennä koulua ja maastoilla!!! Varjolla on hyvät opettajat ja kehittyminen tapahtuu koko ajan! Jotkut valittaa ettei ope auta hevosten laitossa! No ei kai kun se pitää tuntia!!! Varjolla on aina joku joka voi auttaa vaikka se ei olisikaan opettaja. Hevosten olisuhteet ovat myös mitä parhaimpia! Hevoset Varjolla vaikka ovatkin samaa rotua melkein kaikki ovat luonteeltaan tietenkin hyvin erilaisia<3 Varjolla pidetään myös monia leirejä! Kannattaa tsekata Varjon nettisivut! Suosittelen Varjoa!

      Hinnat ovat kaikissa näissä minusta juuri sopivat!!!

    • Chigdaöing

      Olen 5 vuotiaasta asti ratsastanut ja ainut talli minkä kokonaan ohittaisin olisi Keiramontalli. Hevosten lukeminen on tärkeää. Jos hevonen luimii ja potkii saattaa se kertoa korkeasta energiasta ja halua purkautua ja osoittaa sen kiukuttelulla. Jos hevonen ei välitä enää mistään on vaan ja usein niitä kutsutaan kiltiksi niin hevosen elämänhalunon liki kadonnut. Hevosta tulee kiinnostaa ja sen tulee olla eläin. Ei mikään lammas lauhkeana maailmalla. Ratsastus ei ole turvallinen harrastus mutta turvatoimet voivat olla hyvät. Kyllä sen huomaa millainen talli on kyseessä kun muutaman kerran ihmettelee!:)

    • Palveluako

      Mulla sama kokemus valitettavasti Keiramosta. Alkeiskurssilaisillekaan (lapsille) ei löytynyt suitsimis ja satulointiapuja viikonloppuaamujen tunneille, joten eräänkin kerran omien tyttöjemme ponit laitettuaan mieheni satuloi ja suitsi NELJÄ muuta ponia... Ehkä tämä on osasyy ponien luimimiseen, potkimiseen ja puremiseen, kun tuntilaisille ei ole opetettu kunnolla hevosmiestaitoja ja jokainen toimii sitten miten sattuu osaamaan.

      Hyvä puoli Keiramossa oli tilava maneesi.

    • PelonpäänRatsastaja

      Piikkiossä on eräs talli nimeltään Pelonpään talli siellä itse aloitin. Hyviä puolia on että paikan päältä saa kypärän ja turvaliivin ja hevosien koot ovat vaihtelevia joten löytyy oman kokoinen hevonen jokaiselle. Talilla ei ole nettisivuja muita kuin fase book sivut mutta sieltä löytyy tarvittavat tiedot. Suositelisin aloitamaan tunissa jossa ratsastetaan puoli tuntia ja hoidetaan hevosia toiset puoli tuntia, tunnilla ei laukata tai hypitä esteitä.

    • Lapsi

      Friskalan talli on hyvä aloittelijoille

    • Anonyymi

      Keiramon talli ihan kaverin puolesta sanon, paljon vaihtoehtoja ja siellä on avustajat ”tallitytöt” mitä olikaan😅 Itse alotan siellä joulun jälkeen, mutta Ratun talli on tosi hyvä paikka! Itse käyny siellä aika kauan… mutsiiis se on kyl aika hintava.. kymppikortti oisko joku 400-500€, kerta 40€? 😅 Keiramon talli, hyvä talli, paljon hevosia, tallitytöt ja paljon muuta positiivist! Mut oon kyl kuullu et se valmentaja on aluks vähä tiukka mut sit se kyl leppyy ja sen kaa saaattaaa nauraakkin😂🤣 Mun kaveriksi oli sanottu ”käy hakee ***** ja varusta” oli ekaa kertaa ja paikka niin iso et arvaa löysikö ilman talli tyttöö😅 nomutta Keiramon talli hyvä paikka kannattaa yrittää sitä, jos ei ehkä niin kallista.. eihän loppuenlopuks hinnal välii kunha hyvä ja turvallinen talli, niin mä mietin! Mutjooo tääl vaan tälläne 11-vee huutelee, mut lopetan nyt, moikka!😅😅😅

      • Anonyymi

        En todellakaan suosittele keiramon tallia!! Ponit ja hepat pelkäävät tallin omistajaa, Mini niminen poni on viisi tuntia päivässä tunneilla, joista vähintään kahdessa mennään esteitä ja muissa laukataan! Osa poneista on tosi äksyjä ja puree!! Hepohaan talli on hyvä ja laadukas!! Ponit ja hepat eivät pelkää mitään. Hepohaa on hyvän mielen talli!! Ponit pusuttelevat talli koiran kanssa, ja varmistamisessa saa runssaasti apua! Este tunti on pe, mutta omalla tunnilla pääsee kerran tai kaksi kuulaudessa


    • Anonyymi

      Alvan talli on tosi hyvä siellä on poneja ja hevosia
      Hyvät tilat ja valmentajat

    • Anonyymi

      Ei ainakaan Friskalan talliin, kuulemma siellä ollaan jätetty 20 asteen pakkaseen hevosia yöksi.

      • Anonyymi

        Hevoset pärjää kovallakin pakkasella ulkona. Hevosia ei klipata ja niillä on vapaa heinä, eli mitä parhaimmat olosuhteet. Kyseisiä hevosia ei ole loimitettu vuosiin joten talviturkki on pitkää ja paksu. Hevosia ei saa inhimillistää liikaa, muuten ollaan ihan kusessa :)


    • Anonyymi

      Itse suosin Tikkulan ponitallia🙂 Pieni ulkoilma talli, jossa opetetaan hyvin, ja ponit ovat rauhallisia. Itse olen ratsastanut siellä yli 1 vuoden, ja olen edistynyt paljon. Siellä pidetään myös kesällä ratsastus leirejä. Tunnit ovat edullisia, ja leirit myös! Yksi tunti maksaa 24€, puoli tuntia maksaa 12€, 15min maksaa 6€. Leirit maksavat 200€ ja kestävät 4 päivää. Suosittelen myös Friskala tallia. Tikkulan ponitalli sijaitsee Erikvallassa, ja Friskala on lähellä haarlaa. Tikkulassa pidetään tunteja ma-to klo 17-19 ja Friskalassa ma-pe 17-19. Tikkulassa on myös viikonloppuna tunteja ja ne pidetään yleensä 11.30-13.30. ja Friskalassa Lauantaina talutusratsastus 11.30. Friskalassa maksaa tunnit 30€

    • Anonyymi

      TILKULAN PONITALLI!!! Paras aloittelijoille, opettaja Marie on maailman kivoin ja hänellä ei ole ihokki eikä lempiratsastajia, kokeneet saa hypätä korkeimmillaan 53cm ja aloittelijat menevät 5-10cm Siellä maastoillaan paljon, Marie opettaa ratsastajia miten olla hyvä ratsastaja ja hevosen omistaja, tallilla on kaksi känkkäränkkä ponia varustaessa, Ekana Alicja mun hoitoponi, kiltti ja muuta mut ärsyttävä varustaa, trulle ihana poni mutta ei tykkää satulan laitosta eikä harjauksesta, kellään ponilla ei ole häntäremmiä ja kaikki on kilttejä, Riia on vähän villeempi tapaus mutta Riia on todella kiva poni ja pienillä ratsastajille menee nätisti eikä tempuille meillä kokeneemilla ja isommilla innostuu laukoissa esim puomeilla, mutta ei ikinä tekisi mitään pahaa pienelle ratsastajalle.

    • Anonyymi

      Miksi Friskalassa pidettiin pakkasöitä ulkona? Mikä idea? Kun niillä oli karsinoitakin?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2317
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2113
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1728
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1530
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1457
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1429
    8. 52
      1298
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      68
      1241
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe