HS: (2001) Pohjalainen yrittäjähenki kytee Kainuussa Puolessa vuodessa löytyi EU-rahoituksella 68 yrittäjää - - - Ongelma on ollut yleinen: maakunnassa on aina arvostettu työtä ja ideoita on riittänyt, mutta ne ovat usein jääneet navetan tai seinävällyjen alle, kun kannustuskin on puuttunut. Naapuri on saattanut sanoa, että älä hulluja puhu, isäsikin kasvatti mulleja.
Nälkämaan laulu - kepun koko kuva :)
1
688
Vastaukset
- Ja meni kanssa
>Nälkämaan laulu - kepun koko kuva< Sanoinkin kerran Korhosen Keijolle tuosta asiasta. Joka kesä Juhannuksena hän sitä "nälkävirttään" veisaa todella hartaasti siellä entisellä kotikylällään, Melalahdessa. Tuo Kainuulaisia halventava, punaisten naisia prosentuaalisesti teloittamaan kehottaneen lahtariagitaattorin tekemä pilkkavärssy syrjäytti hienon Kukkosen tekemän maakuntalaulun On Kainuu jylhien korpien maa. Kun Korhonen käveltiin toimittajien toimesta ulos tuolloin vielä Kepulaisesta Kainuun Sanomista, niin tämä raukka todellakin lähti oikeasti rajan taakse Amerikkaan. Eipä Keijo sanomut mitään tuohon heittooni Amerikkaan menosta! Lahtareista puheenollen Keijon isä, Kaartamon Pöslänä tunnettu mies, oli paikallinen lahtaripäällikkö kotikylällään ja kävi 1918 kuulemma Mouhussa, Varkaudessa ja Viipurissakin punikkiputsinkia suorittamassa. Olipa kelvannut lahtarieliittiin eli Helsingin paraatiinkin! Erikoisen verenhimoisena tunnettiin kotikyläälläänkin kun hän oli ehdottanut useammankin kyläläisen teloittamista eli Kajaanin Matinmäkeen viemistä. Onneksi oli kylässä järkimiehiäkin eikä ketään viety. Siellä päin ei aseisiin tarttuneet muut kuin lahtarit! Tämä Keijo on tuon Lepakko-Korhosen setä. Jussi Kukkosen runo kuvastaa 1950- luvun maahenkeä: "On Kainuu jylhien korpien maa ja köyhä sen luonto lie. Mutt´ Kainuun kauneus kiehtova on - se syömmeni sytyttää. Kenet kerran Kainuun korpihin on johtanut kohtalon tie ei kaihoo hän konsaan etelään, hän korpien tenhoon jää. Soi vaarain varjossa korkeiden kohu koskien kuohuisten ja siintää huipuille valtavat veet ja välkkyvät virtain vyöt. Ja tienoot uinuvat iltaisin pois päivistä sinehen. Valon siunaamat sill´ on suvisäät ja juhannusjuhlain yöt. Jo taatot kirjoitti kuokallaan omat mietteensä korpehen, he miekoin varjeli viljelmiään ja kallista Kainuutaan. Suuri siunaus ollut toimille on polvien menneiden. Niin olkohon meidän töillä myös, kun kaadumme multaan maan."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1121226
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1201101- 138993
- 96812
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten306787Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82694Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54626Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49609Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592- 75514