Miksi en saa työtä?

Kiukustunut

Hakemuksia lähetetty,miksi minua noteerata?Miksi työkkärikään ei auta?
Mikä neuvoksi?

37

10552

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiukkuisempi

sama täällä!tuntuu turhauttavalta kun lähettää hakemuksia paikkoihin joihin tietää olevansa kykenevä/oikea, eikä edes välttämättä saa vastausta vastaajalta (esim. kiitos hakemuksestasi olisi kiva). Turhauttaa kun tietää olevansa normaali, terve ja nuori ja paljon annettavaa...eikä työnhaku tunnu edistyvän.

• töissä - vihdoin

Nyt on niin paljon hakijoita jokaiseen avoimeen paikkaan, että kaikille vaan ei riitä työpaikkoja. Itse lähetin varmaan ainakin sata hakemusta ja kävin muutamassakin haastattelussa ennen kuin tärppäsi.

Kannattaa silti jokainen hakemus kirjoittaa erikseen ja katsoa, että siinä on kerrottu juuri niistä asioista, jotka oli työnhakuilmoituksessa ilmoitettu tärkeiksi. Ei muuta kuin onnea matkaan ja malttia, voi mennä muutama kuukausi ennen kuin nappaa.

• ...ja kovat ajat.

Työmarkkinoilla on tällä hetkellä todella nihkeä tilanne. Hakijoita on niin paljon per avoin paikka, että kaikki eivät voi saada samaa paikkaa. Jos on yksi avoin paikka ja hakijoita on sata, ja vain yksi heistä saa paikan, niin laskepa moniko jää "rannalle"? Se on valitettavasti karua työnhaun todellisuutta.

TE-toimistot eivät voi pakottaa työnantajia ottamaan ketään tiettyä henkilöä töihin, vaan työnantajat tekevät valintansa ihan itse. Sen sijaan apua ja neuvoja työnhakuun löytyy kyllä, tosin siinäkin on isoja eroja eri toimistojen ja virkaililjoiden välillä... Oletko ollut sinne edes yhteydessä ja kysynyt apua? Tiedän, että netistä löytyy esim. työhallinnon laatimia linkkilistoja avuksi työnhakuun. Entä ovatko hakemuksesi ja ansioluettelosi kunnossa? Netistä löytyy paljon malleja, joilla voi hioa omia työnhakuasiakirjojasi.

Työnhaku on todella kovaa hommaa, ja hakemuksia voi joutua syytämään satoja, ennen kuin paikka löytyy. Liian kranttu ei myöskään saa olla.

Joko olet käynyt tämän linkin sivustot läpi?

http://duunia.net/

• tämä

Jos jollain konstilla pääsette haastatteluun ja on työssäkäyntialueen ulkopuolella niin on myönnettävä liikkuvuusavustus. Sen maksatukseen saaminen onki sitten toinen juttu.
        TE- toimistonjohtaja syyllistyy monenlaiseen rikkomukseen
        -häiriköi työnantajaa, ei ainakaan edesauta työpaikan saantia
        -turhia lisäselvityksiä päätetystä matkasta
        -lisää selvityksiä yksityisasioistasi
        -"päivän tarjousta" korvaamisesta
        -uhkailua ja kiristystä jne.
        TALLENNA AINA KAIKKI puheet ja paperit..
        PS. Soita mieluummin netin sijaan hakemus asioissa,voi vaikka onnistua paremmin...

• aina myönnetä
        tämä kirjoitti:

Jos jollain konstilla pääsette haastatteluun ja on työssäkäyntialueen ulkopuolella niin on myönnettävä liikkuvuusavustus. Sen maksatukseen saaminen onki sitten toinen juttu.
        TE- toimistonjohtaja syyllistyy monenlaiseen rikkomukseen
        -häiriköi työnantajaa, ei ainakaan edesauta työpaikan saantia
        -turhia lisäselvityksiä päätetystä matkasta
        -lisää selvityksiä yksityisasioistasi
        -"päivän tarjousta" korvaamisesta
        -uhkailua ja kiristystä jne.
        TALLENNA AINA KAIKKI puheet ja paperit..
        PS. Soita mieluummin netin sijaan hakemus asioissa,voi vaikka onnistua paremmin...

Sain muuan vuokrafirmalta puolen tunnin puhelintentin jälkeen osoituksen haastatteluun ulkomaille. Työttömänä kun on, on rahat hyvin tiukalla mutta päätin mennä - ajattelin: korvaahan matkat työvoimatoimisto. Toisekseen heikon rahatilanteeni pakottamana ajattelin : kun oikein haastattelun kutsutaan niin valinta lienee aika varma.

Ilmoitin E-maililla työkkäriin: meno-paluu Hesaan; 50€, meno-paluu laivalippu 50€, hotelli taksi ruoat yms. Haastattelupäivänä siisti paita ja suorat housut päälle. Ja haastateltavaksi.

Haastattelu kesti noin tunnin, jonka jälkeen palailin takaisin kotomaahan. Samana iltana luin sähköpostiani ja olin saanut työkkäristä meiliä, siinä kerrottiin että mitään matkakuluja ei korvata. Seuraavalla viikolla vuokratyöyritys - "tuo ah, niin ihana työtähakevan hyväntekijä" - soittaa ja ilmoittaa "ettei haku kohdistunut teihin". Näitä haavoja (rahalliset menetykset) nuolen vielä kauan, ehkä pitäisi mennä pankkiin kerjäämään lainaa että selviää veloista, jotka työnhakumatka aiheutti. < M I K S E I K A P P A L E J A K O N Ä Y? >

• ...aivan täysin.
        aina myönnetä kirjoitti:

Sain muuan vuokrafirmalta puolen tunnin puhelintentin jälkeen osoituksen haastatteluun ulkomaille. Työttömänä kun on, on rahat hyvin tiukalla mutta päätin mennä - ajattelin: korvaahan matkat työvoimatoimisto. Toisekseen heikon rahatilanteeni pakottamana ajattelin : kun oikein haastattelun kutsutaan niin valinta lienee aika varma.

Ilmoitin E-maililla työkkäriin: meno-paluu Hesaan; 50€, meno-paluu laivalippu 50€, hotelli taksi ruoat yms. Haastattelupäivänä siisti paita ja suorat housut päälle. Ja haastateltavaksi.

Haastattelu kesti noin tunnin, jonka jälkeen palailin takaisin kotomaahan. Samana iltana luin sähköpostiani ja olin saanut työkkäristä meiliä, siinä kerrottiin että mitään matkakuluja ei korvata. Seuraavalla viikolla vuokratyöyritys - "tuo ah, niin ihana työtähakevan hyväntekijä" - soittaa ja ilmoittaa "ettei haku kohdistunut teihin". Näitä haavoja (rahalliset menetykset) nuolen vielä kauan, ehkä pitäisi mennä pankkiin kerjäämään lainaa että selviää veloista, jotka työnhakumatka aiheutti. < M I K S E I K A P P A L E J A K O N Ä Y? >

Suoraan sanottuna saat kyllä syyttää tapahtuneesta ihan vain ainoastaan itseäsi etkä ketään muuta! Olisit ottanut asiasta etukäteen selvää, niin olisit yhdellä ainoalla puhelulla tai käynnillä saanut tietää TE-toimistosta ettei ULKOMAAN MATKOJA korvata. Jopa netistäkin tuo tieto löytyy ihan suoraan Mol.fi -sivuilta yksinkertaisesti vaikka googlettamalla sanalla "liikkuvuusavustus": http://www.mol.fi/mol/fi/00_tyonhakijat/01_tyonhaku_suomessa/06_liikkuvuusavustus/index.jsp . Siellä sanotaan selvästi: "paikka voi olla itse hankittu, mutta avustusta on aina haettava työ- ja elinkeinotoimistosta ennen matkaa" ja "ulkomaan matkoja ei korvata." Jos ei tuollaista tietoa osaa tai vaivaudu itse hakemaan niin sietää kyllä tyhmyydestään kärsiäkin.

Sääntöhän on noin muutenkin, että kaikki liikkuvuusavustukset (kotimaahan) pitää aina anoa siihen tarkoitetulla lomakkeella etukäteen, ei niistä voi vain lähetellä sähköposteja että nyt olen lähdössä ja olettaa että rahat kilahtavat tilille. Eheiii... Ensin tehdään anomukset eikä ruveta sähläämään.

No, opit sitten kantapään kautta selvittämään asiat etukäteen. Voit kuitenkin onnitella itseäsi siitä, että onneksi et lähtenyt Australiaan haastatteluun.

• liikkuvuudessa
        ...aivan täysin. kirjoitti:

Suoraan sanottuna saat kyllä syyttää tapahtuneesta ihan vain ainoastaan itseäsi etkä ketään muuta! Olisit ottanut asiasta etukäteen selvää, niin olisit yhdellä ainoalla puhelulla tai käynnillä saanut tietää TE-toimistosta ettei ULKOMAAN MATKOJA korvata. Jopa netistäkin tuo tieto löytyy ihan suoraan Mol.fi -sivuilta yksinkertaisesti vaikka googlettamalla sanalla "liikkuvuusavustus": http://www.mol.fi/mol/fi/00_tyonhakijat/01_tyonhaku_suomessa/06_liikkuvuusavustus/index.jsp . Siellä sanotaan selvästi: "paikka voi olla itse hankittu, mutta avustusta on aina haettava työ- ja elinkeinotoimistosta ennen matkaa" ja "ulkomaan matkoja ei korvata." Jos ei tuollaista tietoa osaa tai vaivaudu itse hakemaan niin sietää kyllä tyhmyydestään kärsiäkin.

Sääntöhän on noin muutenkin, että kaikki liikkuvuusavustukset (kotimaahan) pitää aina anoa siihen tarkoitetulla lomakkeella etukäteen, ei niistä voi vain lähetellä sähköposteja että nyt olen lähdössä ja olettaa että rahat kilahtavat tilille. Eheiii... Ensin tehdään anomukset eikä ruveta sähläämään.

No, opit sitten kantapään kautta selvittämään asiat etukäteen. Voit kuitenkin onnitella itseäsi siitä, että onneksi et lähtenyt Australiaan haastatteluun.

on ihan eri juttu. Ei ole vieläkään korvattu myönnetystä päätöksestä, yli kuukausi vetkutelleet asiaa. Minkähän ajan kuluessa ne pitäisi oikeasti tilittää ?

• ...

Itsekin tein n. 130-150 työhakemusta eikä tärpännyt. Sain kuitenkin töitä, mutta en koulutusta vastaavaa. Ja sekin työ on suhteilla/aikaisemmilla kokemuksilla. Myöskään työnhakijan ansioluettelossa ei välttämättä ole mitään vikaa samoin kuin työhakemuksessa. Itse olen saanut ennen samalla ansioluettelolla hyvin helposti töitä ja olen itse voinut valita mihin olen mennyt töihin. Nyt sitten kesällä vuokrafirmoissa tuputtivat, että ansioluettelossa on jotain vikaa..Kun ei ole. Kaikki on ihan kohdillaan samoin koulutuskin.

Nyt on vain työpaikkoihin satoja hakijoita. Hakijoissa ei välttämättä ole mitään vikaa. Sellaiseen työhön johon ennen oli korkeintaan kymmenen hakijaa on nykyään 100 tai 200 hakijaa. Sellaiseen johon oli ennen 100 hakijaa on nykyään 400 -1000 hakijaa. Ja mikä ratkaisee eniten on suhteet. Sillä ne eniten karsitaan ne hakijat.

• no kaaleppi kertoo

Viitaten potkut ja työttömyyspalstan Hölmölän kirjeenvaihturin kaalepin ohjeisiin:
      Kaalepin mukaan pääsyy siihen että Suomessa on yli 300000 työtöntä, on se että nämä suomalaiset tunkiollaseisoksijat (= kaalepin kielenkäytössä sama kuin työtön) taas vaativat, että maailman pitää pyöriä heidän ympärillään.
      Että saa piereksiä ja tupakoida kahvihuoneessa, että hammasproteesin nuoleminen muiden vielä syödessä ei ole joistakin kivaa
      ja että suihkussa ei tarvi käydä, vaikka sukkamehun haju tuntuu koko laanilla 8 metrin päähän navakassa vastatuulessa.

Joten sinun tulee ehdottomasti sisäistää kolme pääkohtaa, jotta tulisit hyväksytyksi:
      1)Että et saa piereksiä ja tupakoida kahvihuoneessa.
      2)että hammasproteesin nuoleminen muiden vielä syödessä ei ole joistakin kivaa

3)ja että suihkussa on tarvis käydä, koska muutoin sukkamehun haju tuntuu koko laanilla 8 metrin päähän navakassa vastatuulessa.

Eli: Sinun tulee hakemuuksiisi tavanomaisten koulu- ja työtodistusten lisäksi liittää:
      1a) Todistus avio- tai avopuolisolta, tai äidiltä tai muulta luotettavalta taholta, että et piereksi taukotiloissa.
      1b)Todistus avio- tai avopuolisolta, tai äidiltä tai muulta luotettavalta taholta, että et tupakoi.
      2) Todistus hammaslääkäriltä että sinulla on omat hampaat suussa, jotta työnantajan ei tarvi pelätä että otat hammasproteesisi suusta ja nuoleksit sitä muiden nähden työpaikan ruokailutiloissa, koska se ei ole joistakin kivaa.
      3)Todistus avio- tai avopuolisolta, tai äidiltä, tai muulta luotettavalta taholta, että käyt suihkussa tai muuten peseydyt kohtuullisen usein, useammin kuin kerran viikossa ja vaihdat puhtaat sukat jalkaan mieluiten päivittäin.

Usko pois että näitä kaalepin innoittamana tehtyjä ohjeita noudattamalla tulet työllistymään tuota pikaa.

• työllistävä

Kun lähetätä tarpeeksi monta hakemusta sinulle varmasti vastataan. Suosittelen myös soittamaan työnantajalle perään tai ennen mikäli tämä on mahdollista. Kokeile lähettää hakemus mahdollisimman moneen paikkaan esimerkiksi Mol.fi:n sivuilla !

ONNEA TYÖNHAKUUN KAIKILLE !

• Kokemusta on

Niin, kun lähettää tarpeeksi monta hakemusta, niin yhdeltä tulee vastaus, että valintamme ei kohdistunut sinuun.

• vinkkejä.....

Lisää mahdollisuuksia työpaikan saamiseen on tekemällä cv-nettiin hakemus. Hyvään hakemukseen menee aikaa, mutta se voi olla sen arvoista!
      Jos ei osaa tehdä cv:tä tai työhakemusta/avointa työhakemusta, menkää jobcafeen, ne auttaa ja osaa ajatella työnantajien puolesta. Itellä ainakin jobcafesta todella hyviä kokemuksia ja sain omasta hakemusesta tehtyä hyvän käynnin jälkeen.

Yrityksiin voit tehdä itsestäsi "mainoksen" eli avoimen hakemuksen ja lähetellä sinua kiinnostaviin yrityksiin. Näin sinulle voi avautua ns. piilotyöpaikka, kun mollin sivuilla hakijoita saattaa olla yhteen paikkaan satoja niin ei työnantajat sellaista jaksa. Jos kuitenkin haet mollin kautta, selaa joka päivä kiinnostavia paikkoja ja lähetä mahdollisimman pian avautuvaan paikkaan hakemus. Silloin saatat olla hakemuspinon päällimmäisenä, jolloin työnantaja jaksaa vielä selailla hakemusia, kunnes heittää loput nipusta roskiin.

Yritä saada hakemuksesta sellainen, joka ei ole kasvoton ja mieti kuvaako se todella sinua. Liitä hakemukseen hymyilevä kuva itsestäsi; jäät mieleen paremmin.
      Voit myös tulostaa avoimia hakemuksia ja viedä niitä sinua kiinnnostaviin yrityksiin suoraan henkilökohtaisesti.

Pidä työkykyäsi yllä. Mene ulos vaikka väkisin, edes parin korttelin kävelylle, kahvilaan lukemaan päivän lehti. Muuten alkaa masentaa jatkuva tulokseton työnhaku.
      Mutta suosittelen sitä jobcafea ihan aluksi.

• ....................

Minusta tämä oli ihan hyvä viesti ja silti se sai miinuksia. Onko täällä liikkeellä vain jotain kyrpiintyneitä ihmisiä?? Kyllähän nyt hyväntuuliset ihmiset saavat aina töitä.

• lauri87

Kunnollinen ja ennen kaikkea, muista hakijoista erottuva, CV ja työhakemus takaavat työhaastatteluun pääsyn.
      Haastattelussa itsensä oikealla tavalla esiin tuominen parantaa työnsaantimahdollisuuksia huimasti. Tästä helpoin vinkki on fiksusti pukeutuminen, hyvät yöunet ja hymy :)

Erilaisten rekrytointikanavien käyttäminen (työkkäri, monster, jobcafe jne) auttaa. Ei kannata luottaa vain yhteen.

Hyvän työn löytäminen on välillä arpapeliä, parhaat paikat viedän nopeasti ja niihin on kova kilpailu.

CV:n ja työhakemuksen tekoon kannattaa lukea ohjeet verkosta, Googlella löytää.
      Samoin kannattaa tutustua työnantajaan etukäteen, valmistautua työhaastatteluun oikein ja harjoitella mahdollisia kysymyksiä etukäteen.
      Yleisimmät kysymykset työhaastattelutilanteessa on hyvä käydä ennalta läpi ja keksiä niihin hyvät vastaukset (missä näet itsesi 5v päästä, miksi haet tätä työtä, kerro itsestäsi 3 hyvää ja 3 huonoa puolta jne.)

Työhönpääsyä varten ainakin tampereella järjestetään erillisiä kursseja buusti.fi:n toimesta. Hinta kurssille vaihtelee 50 ja 80 euron välillä, mutta maksaa itsensä helposti takaisin oikean työn löydyttyä.

• Joopajoo

Mitä roskaa. Vain työkokemuksella on merkitystä, tuolla erottuvalla CV:llä ei ole mitään merkitystä, ellet tarkoita, että erot löytyvät siitä mitä työntekijällä on tarjota. Jos ei ole relevanttia työkokemusta, niin ei mitään paikkaa tule saamaan vapailta markkoinoilta, sillä aina löytyy joku, jolla se relevantti työkokemus on.

Buustin myyntimiehiä...

• eläkeikää ylös

Työiässä olevia ihmisiä ei palkata, koska eläkeikää pitää nostaa.
      Minkä ihmeen takia eläkeikää pitäisi nostaa, jos nuoremmat olisi töissä eikä kortistossa?

On halvempi maksaa nuorille työttömyyskorvausta, kuin pitkän urantehneille eläkettä.

• dfsgfdgfd

"On halvempi maksaa nuorille työttömyyskorvausta, kuin pitkän urantehneille eläkettä. "

Ja vielä hyvällä onnella jää eläke kokonaan saamatta kun tapetaan työhön.
        Sehän siinä taitaakin olla takana...

• joo o

tunnen itseni kuitenkin niin hyvin, että voin sanoa olevani tunnollinen ja aina paikalla tyyppi. ärsyttää suunnattomasti, kun en pääse töihin, siis paskapaikkoihinkaan, ja sitte sinne otetaan joku idiootti sairaslomalle istumaan tai muuten ei niin penaalin terävinkynä.

• silence please

Ilmoittaudu vuokratyöläiseksi. Tänä päivänä yrittäjä ei uskalla palkata ketään vakinaiseen työhön. Vuokratyöläiselle voi näyttää ovea heti kun naama alkaa ärsyttämään tai et viitsi enää herätä töihin, joten se on työnantajalle paras vaihtoehto ottaa ketään töihin. Valitettavasti työnhakijat itse laiskuudellaan ja paskalla asenteellaan aiheuttavat sen että tämä on ainoa vaihtoehto työnantajalle tänä päivänä. Tuskin tulevaisuudessa enää ketään palkataan oikeasti töihin. Sen verran vaikeaksi on tehty huonon työntekijän irtisanominen.

Eräässä firmassa nämä mykät robotit lue vuokratyöläiset huhtovat äänettöminä. Jos on jotain sanottavaa ei huomenna tarvi enää tulla. Tilalle otetaan uusi joka ymmärtää talon tavat, että juoruilemaan ei ole tultu vaan töitä tehdään nopeasti ja äänettömästi. Eipä ole missään muualla näkynyt noin tottelevaista porukkaa. Tosin firman maine ja toimintatavat on tiedossa laajalla alueella.

• sillätavalla

Itse olen huomannut että laatu korvaa määrän. ei siis auta että lähetät kymmeniä hakemuksia päivässä. ajattele sitä näin:

pystyisitkö valmistumaan kymmeneen haastatteluun asiallisesti jokaisen tehtävän mukaan eikä vaan mennä jokaiseen seittämään saman litanian itsestään.

Minulle ainakin riittää, että valmistaudun yhteen haastatteluun riittävästi..

• nykyään yrittäjänä

Työ ja tekijä kohtaavat turhan harvoin. Ja sitten tosiaan, yhtä paikkaa kohtaan tulee ihan älytön määrä hakemuksia. Itse karsin edellisessä työpaikassani hakemuksia. Pomo otti koko nipun, heitti siitä puolet pois ja tokaisi, että kyllä siitä loppunipusta sopiva löytyy. Lisäksi oli vielä toinen ihminen joka kävi läpi sähköpostilla tulleita hakemuksia. Eli se ei aina ole kiinni edes hakemuksen tasosta, pääseekö jatkoon vai ei.

• Noinhan se on.

Moni on sitä mieltä, että kannattaa lähettää ajoissa..itse olin työpaikassa, jossa viimeksi tulleet olivat päällimmäisenä. Pomo alkoi nipusta katsela hakemuksia sillä tyylillä, että kun on viisi haastattelkelpoista löytynyt, loput saavat olla. Yli puolet jäi kokonaan noteeraamatta. Jotkut olivat satsanneet kirjekuoriin, meillä ohje oli laittaa kirjekuori lemmarilla alimmaiseksi, mutta vain siksi, jos joku todistus tai vastaavaa jäisi postituksessa noteeraamatta, mutta ei pomo niihin kuoriin mitään huomiota kiinnittänyt. Yksi rekrytoija sanoi lukevansa kaikki, ensimmäisellä kierroksella minuutti. Sanoi muuten, että duunarihakemuksissa vähät välittää siitä onko pilkut justiinsa, osaaminen vai piti selvitä hakemuksesta.

• työt ja vierojat

No ei duunarihakemuksessa mitään tarvi ollakkaan. Ne on ne oikeat työt sitten kun papereita katsotaan. Duunari ei paljon kirjoitustaitoa tarvi jos vaan työkalut pysyy kädessä. Ne on kaksi eri asiaa kun työntekijöitä haetaan. Duunarin voi ottaa vaikka puhelun perusteella.

• ggregerg

Tänäpäivänä ei saa töitä ilman kokemusta ja kokemusta ei tule ilman töitä. Sitten on ikäsyrjintää, eli 30-50 vuotiaat on etusijalla. Jos pääsee työhaastatteluun, ei kannata mainita minkäänlaista estettä työnestolle, lapset, joku kurssi meneillään jne.

• Tämänkin kokenut

On ikäsyrjintää, eli yli 40-vuotiaat eivät todellakaan ole etusijalla....

• Suhteeton2

Töitä on riittänyt, mutta on joutunut ottamaan vastaan mitä on saanut = ei koulutusta vastaavaa työtä.

Valmistumisen jälkeen oli kesätyötä harjoittelupaikassa ja keikkaa, mutta kun haki vakituista työtä, aina joku enemmän kokemusta omaava sai paikan. Oman alani työstä minulla ei siis ole kokemusta yhteensä edes vuotta.

Yritin todella omatoimisesti hakea työtä aikanaan valmistumisen jälkeen, soittelin paikkoihin, joissa ei ollut ilmoituksia vapaasta paikasta ja kyselin olisiko keikkaa yms. Kävin esittäytymässä erilaisille työnjohtajille jo opiskeluaikana ja kerroin kiinnostuksestani, laitoin sähköpostilla yhteystietojani jos tarvitsevat sijaista. Ei mitään hyötyä.

Kun olin ollut 3kk työttömänä, laitoin hakemuksia muiden alojen työpaikkoihin, mutta minua pidettiin "ylikoulutettuna" tai tuijotettiin vaan sitä koulutusta, et ole tämän alan tekijä, vaikka varmasti olisin suoriutunut työstä.

Nyt olen taas herännyt ja halu uuteen työhön on kova, mutta ahdistaa kovasti tuo rumba. Ironista on, että muutama entinen työkaverini on ilman mitään alan koulutusta lähtenyt juuri noihin töihin mitä olen hakenut. Ilmeisesti vika on siis minussa.

• q1w2e3r4t5y6

42v, kaksi akateemista tutkintoa, noin 400 hakemusta lähettänyt ja pari kuukautta 500 päivän päälle tätä maanpäällistä helvettiä. Rahaa jää 5€ päivälle, kun on maksanut vuokran ym asumiskulut ja puhelinlaskun. Muualta ei tipu. Vararahasto meni loppuun jo vuosi sitten - tili nollilla.

Liian koulutettu iiseihin töihin ja liian vähän työkokemusta moniin hakemiin paikkoihin. On kuulemma varaa valita korkeakoulutetuista joilla on oikea työkokemus. Hain kesätöitä tehtailta (nuoruudessa niistä työkokemusta) ei oteta noin vanhoja et sä niihin hommiin halua. Sitten vakiolause haastatteluissa "sulla on tollanen koulutus ja työkokemus niin lähet heti kun saat paremman paikan" ja työttömyys vaan sen kun jatkuuuuuuuuuuuuuuu................

• ggrgr

Totta, yhtä helvettiä. Kela ei maksa korvauksia jonka takia en työkkäriinkään ilmoittaudu koska ilmaisduuni, kurssit tai koulut kiinnosta eikä niiden vittuilu.
      Aina kun on lähettäny hakemuksia ei vastata tai ilmotetaan vaan ettei ole valittu tehtävään.

• hankalaa on

Itselle työnsaanti on kanssa todella vaikeaa, hakemuksia saa lähetellä joka suuntaan ja yleensä kuukauden odottelun jälkeen tulee ei kiitos.
      Soittamisesta ovat lähinnä kiukkuisia, nettihakemus kaavakkeita ei noteerata mitenkään. Haastatteluissa, jos niihin pääsee, lupaillaan paikkaa ja kehutaan hyväksi, useimmiten ei kuitenkaan valita työhön. Luulen että lätisevät kaikille samat ettei kukaan alkaisi kinaamaan vastaan haastattelussa.
      Työpaikat olen aina saanut jotenkin ihmeelisesti ja pienistä tuntematomista firmoista, luulen että sellainen kokemus estää hyvät paikat lopullisesti. Koulutusta ja kokemusta on, mutta taitaa olla vääränlaista.

Toisille hyvät työpaikat aukeaa tosta vaan, riittää kun soittaa ja kertoo palkkatoiveen. Kai niillä sitten on jotain luontaista viehätys voimaa, saahan toiset naisiakin helpolla.

• Hgarteui

semmoinen juttu olis kiva, että työttömät ajattelisivat mihin hakevat töihin.
      en tiedä onko taktiikkani väärä, mutta haen vaan niitä jotka mua kiinnostaa, noh en ole töissä eli onko väärin kuunnella tänä aikana sydämensä ääntä.

ja faktahan on se että työnantaja kuiteskin valitsee sen joka on aidosti kiinnostunut duunista!!!!!

• ....................

Tuo on ihan totta, että työnhakijan täytyy olla aidosti kiinnostunut työpaikasta, jotta työnantaja palkkaa.

Olin toissapäivänä haastattelussa, jossa lipsautin vahingossa, että onkohan tämä työtehtävä liian haasteellinen minulle. Siihen asti erittäin hyvin mennyt työhaastattelu sai uuden käänteen. En tiedä saanko paikkaa (ja edes haluanko paikkaa). Olen oikeasti todella huono valehtelemaan, minkä takia minun on pakko aidosti haluta jotain, jotta saan paikan. Luulen, että harva ihminen pystyy valehtelemaan itselleen työpaikan. Minun kokemuksestani rekrytoijat vähän paremmissa firmoissa on aika hyviä. Ainakin tämä minun haastattelija oli rekrytoijafirman haastattelija ja vaikutti työhönsä todella pätevältä. Saa nähdä saanko paikan...

• eläkeputkivantaalla

oon pitkäaikaistyötön oon ollut 3vuootta kotona en hae mihinkään enää ei töihin pääse ..menen työkkärin kursseille kylläkin!nimimerkillä
      ikuisesti työtön ikää 41vee "eläkeputkessa" et silleen hah hah

• ihmettelijä1818

Helvetin tyhmältähän tää tuntuu, kun täysin työkykyisiä ja parhaassa työiässä olevia ihmisiä makuutettaan kotona ja samaan aikaan toitotetaan työurien pidentämisestä. Sitten eläkeiässäkö sinne töihin pitäisimennä?

• Työtön

Sain TE-toimistosta työtarjouksen, hain sitä ja sieltä tuli vastaus: "Palkkatoiveesi ei millään tapaa kohtaa työkokemustasi, onnea vaan työmarkkinoilla.!

Laitoin viestiä takas: "Viimepaikassa, jossa olin toissä alkupalkka oli 20 senttiä alle tämän, mikänTES mukainen palkka sitten on?"

Autokorjaamoalan TES on niin vaikea lukea/tulkita etten tiedä mikä se palkka tosiaan on?

Kysymys kuuluu, että ilmoittaako työnantaja nyt työkkäriin että palkkatoiveeni oli liian suuri? ja karenssi napsahtaa :D?

• hmmm...

Sikkoin kun on työtön ja varsinkin jos pitempään niin ei voi mennä katsomaan vanhoja palkkojaan vaan aloitetaan ns. hieman alusta jotta voi sitten sen palkan ajan myötä saada kohdilleen. Näin minullakin käynnyt pari kertaa 20 vuoden aikana. Varsinkaan ei voi pyytää parempaa kuin viimeisestä työpaikasta. Silloin voi jatkaa työttömyyttä loputtomin...

• Tulitehtyätalakoita

Kokeilkaa myyntihommia. Ei tarvi kuulkaa kokemusta. Lähtee vaan provikalla ja omalla virmalla töihin. Sitä kokemusta alkaa sataa joka päivä ovesta sisään. Joo, puhelin käteen ja varaan aikoja. Pari päivää soitettuasi sinulla on kalenteri täynnä tapaamisia. Sitten vaan kepuli ja pulju virman näytteet mukaan ja baanalle.
      Jihuu sait ensimmäiset kaupat. mahtavaa. Äkkiä meiliä kepuli ja puljuvirmaan.
      Kato sieltä toimitusjohtaja soittaa. Varmaan kiittää kaupoista. Mitä kummaa. Ukko noituu kuin turjan lappalainen, olit sitten myynyt sisäänostohinnalla, ja katteen unohtanut. Kuljetusliikekkin oli ihan väärä. Eikä tilaus mennyt oikein sähköpostilla. Nyt lähettämökin on ihan sekasin. Sitä nyt sitten tulee uudet hinnat. Noin siinä ne nyt on ne uudet hinnat. Virma nosti 15% hintoja. Aha, no jatketaan. Sitä sait taas kaupat, mahtavaa. Nyt huolellisesti kauppoja meilaten ohjeitten mukaan.
      Ja taas tuli kauppoja, ja taas. Sähän oot eto kun kauppa käy.
      Menee viikko ja toinenkin. Ei vain tiliä kuulu, eikä provisiolaskelmia.....
      Sitä tuolle turjakkeena huutavalle pitäs soittaa ja alkaa neuvotella raha asioista.
      Alkujähnäyksen jälkeen, pääsette johonkin provisiopohjamääritteeseen.
      Nyt kuulemma provikat lasketaanki katteesta. Aivan, provikat 20% olikin bruttokatteesta. Ja bruttokate saadaan kun myynnistä, vähennetään ostot, logistiikka, lähettämö, hallinto, tilitoimisto yms. Oho, myyntihän on vesiperä. Kuukausi tehty töitä hulluna, provisioiden alainen kertymä 135€ josta 20% on 27€.
      Ei hitto, tässähän on kusetettu aivan täysillä.
      Mikä se oli se kätisijän lupaus puhelinlaskuista? Lähetän ne ja vaadin maksuun heti.
      Oho, toimaria ei saa kiinni. Jätän sihteerille soittopyynnön. 1 viikko ollaan toimarin kanssa kuurupiiloa. Lompsit konttorille ja haluat tinat tiskiin. Kourassa on sulla kaupat 23.000€ arvosta.
      Toimari savuaa puhelimessa, kuuntelet sen selityksiä. Sillä ei oo mitään aikaa sulle. Pyytää 2 tunnin päästä palaamaan ens viikolla.
      Noo, sää reippaana painat vielä loppuviikon hommia. Kun muutakaan ei oo.
      Sitten sää teet oman laskun jättämäsi tarjouksen pohjalta. Veivaat sen sähköpostilla toimitusjohtajalle. Menee yö, ja saat meilin. Menee näin, kyllä se on nyt sopimus irtisanottu 9.05. Ja lasku reklamoitu. Ja oikeudessa tavataan.
      Sitten sää huomaat kepuli ja pulju on on huijannut sua ihan täysillä.
      Sinä nohevana pirauttelet perintätoimistot lävitte. Jokainen haluaa 100-150€ rahaa jotta aloittaa perinnän. Voutillekkaan ei voi viedä, kun ei oo kirjallista sopimusta, on vain tarjousmeili ja nippu kauppoja. Heität sitten palkkaturvaan asian. Saat 2 viikon päästä postia, kuuleminen. Ei ole työsuhteessa. Eikä palkkaturva maksa kuin maksukyvyttömien palkkoja. No, niin tämähän olikin maksuhaluton.
      Siitä sitten soitat asianajajalle ja lähet viemään käräjille asiaa.
      6 kk päästä oot päässyt käräjille asiassa.
      Kepuli ja epärehellinen, jolle myyntiä hommasit. Puolustaa nyt itseään kaikin tavoin, on tietty syytön, täysin toista mieltä asiassa yms.
      Käräjäpäivän jälkeen manaat itsesi ja kepuli ja epärehellisen alimpaan jalkalistan rakoon. Etc mitään et tuu saamaan. Oliko kiva tehdä innoissas töitä?
      Kaupankäynti on rehellistä, provisiot on huijausta! Näin se on ollut ja tulee aina olemaan.

• V1n5K1

mulle työkkäri on näyttänyt hyviä työpaikkoja mutta en ole vain jostain syystä päässyt töihin vaikka olen etsinyt aktiivisesti työpaikkaa vuosia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      68
      3751
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      38
      2381
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      71
      2338
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      60
      2228
    5. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      32
      1675
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      71
      1584
    7. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      76
      1487
    8. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      58
      1061
    9. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      68
      1012
    10. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      40
      929
    Aihe