Kosmologinen ongelma jälleen

Millähän nopeudella mahtaa kulkea imaginäärisen ajan nykyhetki? Siis sillähän täytyy olla liike kuten meille näkyvällä normaalilla ajallakin.

Ja se varsinainen ongelma on siinä, että mistä voisimme päätellä liikkuuko imaginäärinen aika täsmälleen samalla nopeudella kuin omamme.

Lisäksi tässä on se ongelma että laajenevatko aikadimensiot samoin kuin tiladimensiot.

(Kunhan pohdin)

5

232

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hawking taitaa käsittää imaginäärisen ajan vain välittömästi nykyhetken ympärillä esiintyväksi (vai olenko nyt ihan väärässä hänen suhteensa).

      Minusta imaginäärinen aika kuitenkin on loogisempi kokonaisena dimesiona.

    • Clamtrox

      Mitä tuo imaginäärinen aika oikein meinaa? Wickin rotaatiota?

      • imaginäärinen aika kvantti-ilmiönä. Tämä on siis se sama juttu suuremmassa mittakaavassa (jos sen nyt sitten hyväksyy samaksi).

        Siis oman normaalin ajan kanssa 90 asteen kulmassa oleva toinen aika.


      • Clamtrox
        buddy-love kirjoitti:

        imaginäärinen aika kvantti-ilmiönä. Tämä on siis se sama juttu suuremmassa mittakaavassa (jos sen nyt sitten hyväksyy samaksi).

        Siis oman normaalin ajan kanssa 90 asteen kulmassa oleva toinen aika.

        Wickin rotaatio toimii niin että aikakoordinaattia käännetään kompleksitasossa 90 astetta, eli siis t -> it. Alkuperäinen idea oli siinä, että näin tehtäessä kvanttikenttäteoria muuntuu tilastolliseksi fysiikaksi ja päinvastoin.

        Hawking huomasi että singulariteetit katoavat yleisestä suhteellisuusteoriasta jos ajalle tehdään Wickin rotaatio. Tässä mielessä siis imaginäärinen aika on "fysikaalisempi" ajatus kuin normaali, sillä yleensä fyysikot ajattelevat singulariteettien olevan vain seurausta kuvauksen epätarkkuudesta, eikä oikean maailman ilmiö.

        Mitä kysymykseesi tulee, en usko että siinä on mitään järkeä.


      • Clamtrox kirjoitti:

        Wickin rotaatio toimii niin että aikakoordinaattia käännetään kompleksitasossa 90 astetta, eli siis t -> it. Alkuperäinen idea oli siinä, että näin tehtäessä kvanttikenttäteoria muuntuu tilastolliseksi fysiikaksi ja päinvastoin.

        Hawking huomasi että singulariteetit katoavat yleisestä suhteellisuusteoriasta jos ajalle tehdään Wickin rotaatio. Tässä mielessä siis imaginäärinen aika on "fysikaalisempi" ajatus kuin normaali, sillä yleensä fyysikot ajattelevat singulariteettien olevan vain seurausta kuvauksen epätarkkuudesta, eikä oikean maailman ilmiö.

        Mitä kysymykseesi tulee, en usko että siinä on mitään järkeä.

        Imaginäärinen aika täytenä dimensiona olisi looginen malli siihen miten alkuräjähdys yleensä oli mahdollinen.

        Ja mikäli se ei ole täydellinen, niin törmäämme siihen ongelmaan että sen pitäisi romahtaa jokaisen tapahtuman jälkeen (siis tavallaan kuplimista) ja jokaisen imaginäärisen hetken pitäisi olla täydellisesti erossa muista rinnakkaisista imaginäärisistä hetkistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1333
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe