6 tunnin työstä 8 tunnin palkka

Kalle kirjoitti aiheesta jo aikaa sitten saamatta asiaan minkäänlaista selitystä punatulkkulasta.

Yritetään uudestaan.

'
Minun tarvitsee vetää sähköt autokatokseen moottorilämmitintä varten. Koska en ole itse sähkömies niin otan yhteyden paikalliseen sähköliikkeeseen ja sieltä tulee ammattimies tekemään työn minulle.
Sähköliike lähettää minulle laskun työstä ja se on 120 euroa neljän tunnin työstä - siis 30 euroa tunti. Tästä on 24 euroa sähkömiehen palkka ja työnantajamaksuja sekä erilaisia veroja. 6 euroa menee liikkeen tilojen vuokraan, kirjanpitäjälle, siivousliikkeelle, joka pitää liikehouneistot siistinä jne jne.

Nyt siirrytään 6 tunnin työpäivään ansiotasoa muuttamattamatta ( ansiotaso tarkoittaa ymmärtääkseni reaalipalkaa ei nimellistä palkaa ).

8 tunnin työstä liike laskutti aikaisemmin 240 euroa josta 192 euroa oli suoranaisia sähkömiehen palkkakuluja lisineen ja 48 euroa meni vuokraan ja muihin juokseviin kustannuksiin.
Nyt on siirrytty 6 tunnin työpäivään ja sähkömies saa saman palkan 6 tunnissa kuin aikaisemmin 8 tunnissa. Siis 6 tunnin työstä laskutetaan 192 euroa sähkömiehen palkkoihin ja muut juoksvat kustannukset ovat muuttumattomat 48 euroa työpäivää kohti. Siis liikkeen kustannukset ovat muuttumattomat ja näin ollen 6 tunnin työstä laskutetaan nyt sama summa kuin aikaisemmin laskutetiin 8 tunnin työstä.
Näin ollen liike laskuttaa nyt 40 euroa tunnilta aikaisemman 30 euron sijasta.

Ja minun laskuni on siis nousut 40 euroa, 120 eurosta 160 euroon samasta työstä. Siis kustannuttaso on selvästi noussut siirryttäessä 6 tunnin työpäiviin.

Samoin voidaan todeta, että minun ansiotasoni on laskenut koska ennen tämä sähkötyö maksoi 120 euroa ja nyt se maksaa 160 euroa niin hinnat ovat selvästi nousseet. Koska rahalla saa nyt vähemmän kuin aikaisemmin niin ansiotaso on kiistämättä laskenut.

Tämä on aika yksikertaista matematiikkaa ja luulisi siellä SKP:ssakin jonkun ymmärtävän tämänkaltaisia talouden perusasioita. Työaikaa ei voida lyhentää ansiotasoa alentamatta ellei työn tuottavuus lisäänny vastaavasti. Esimerkissäni se tarkoittaisi siis sitä, että tehokkaimmilla menetelmillä ja työkaluilla, ei siis hiostuksella, sähkömies vetää sähköt autokatokseeni 3 tunnissa 4 tunnin sijasta ja silloin laskutus on 40x3 euroa eli 120 euroa, joka oli sama kuin aikaisemminkin.

Tämän pitäisi olla itsestään selvää myös kommunisteille.

/Kalle, joka ihmettelee kommunistien käyttämää laskuoppia - ei se ainakaan vaikuta olevan se kuuluisa "Elon laskuoppi"
'

http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/1433007/6894515

Jokohan nyt joku punatulkku, esim. Hannu, voisi selittää, että miten 6 tunnin työstä voidaan maksaa 8 tunnin palkka hintoja nostamatta?

4

201

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tutkittu juttu

että ihminen ei kykene työskentelemään tehokkaasti kahdeksaa tuntia päivässä.

• Yritätkö sanoa, että ihminen tekee saman työn 6 tunnissa kuin 8 tunnisakin?

• Työteho
        antipunikki kirjoitti:

Yritätkö sanoa, että ihminen tekee saman työn 6 tunnissa kuin 8 tunnisakin?

Riippuu tietenkin vähän työtehtävästä. Kyllähän tehokkuus on aina lisääntynyt kunkokonaistyöaikaa on lyhennetty.

• Työteho kirjoitti:

Riippuu tietenkin vähän työtehtävästä. Kyllähän tehokkuus on aina lisääntynyt kunkokonaistyöaikaa on lyhennetty.

Yritätkö sanoa, että sähkömies tekee 4 tunnin työt 3 tunnissa jos hän saa siitä 4 tunnin palkan. Ja nyt ei puhuta urakkatyöstä vaan tuntityöstä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1652
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1478
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      36
      891
    4. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      849
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      791
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      776
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      728
    8. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      718
    9. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      710
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      680
    Aihe