isän kädestä

lähiomaisen puolesta

Miten pääsee (edes muodollisesti) eroon (ortodoksisen) papin asettamasta kirouksesta? Onko siihen joku toimitus? Keneltä sitä pitää pyytää? Kyse ei siis ole esim. ehtoolliskiellosta, vaan yleisestä kirouksesta, jonka syy on jäänyt asianomaiselle epäselväksi.

17

522

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pirunviulut

      kuulostaa pahalta. Keskustele korkeimman instanssin eli piispan kanssa. Kerrä mahdollisimman vähän asiasta muille ennen kuin olet selvittänyt sen.

    • Patu & latu

      Ensiksi pappi ei voi asettaa minkäänlaista kirousta oli sitten kuinka venäläinen tai romanialainen hyvänsä. Jos tällaista esiintyy, niin piispan pitää puuttua asiaan. Toisaalta suojelijoita näillä papeilla kyllä on. Vaikeata on elämä ja erityisen vaikeata ortodokseilla.

    • ensin, mistä

      kirkosta? pappi? on sellaisen kirouksena sinulle antanut. Kuulostaa hyvin erikoiselta. Jotain neuvoja voin kuitenkin antaa. Tällaisessa tapauksessa on meneteltävä aivan tarkasti ohjeiden mukaan.
      Kerää kesäisenä aamuyönä kastepisarat 1234:n poimulehden lehdeltä ja sekoita saatuun elämäneliksiiriin pullollinen grappaa. Aloita juoman nautiskeleminen hitaasti seuaavana iltana auringon laskiessa. Riisuudu sitten alastomaksi ja käy välillä piehtaroimassa rämeen rahkasammalikossa. Jos lähettyvillä on lähde, voit nähdä sen vedenkalvolta kirouksen aiheuttaneen kasvot. Tätäkin kuvaa on parasta katsella vasta vähän ennen auringonsarastusta.Tunnistat kasvot ja voit luottaa, että syyllinen on tuntemasi henkilö. Kirous poistuu, kun keräät seitsemän kissankäpälää ja keität niitä litrassa vettä, kunnes keitinvesi on haihtunut puoleen. Keitokseen sekoitetaan teelusikallinen pakurikääpää, seoksen annetaan jäähtyä ja se siivilöidään kahvinsuodatinpussia hyväksi käyttäen. Saatu liuos säilytetään ruskeassa pullossa jääkaapissa ja sitä käytetään kurlausvetenä kerran päivässä koko kuuri loppuun asti. Kurlauksen jälkeen suuvesi syljetään aina pois suusta kolme kertaa mustan kissan menosuuntaan.

      • ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

        Sinä et tiedä mitään. Tai olet kyseisen papin perseennuolija. Minä ottaisin yhteyttä maallisiin instansseihin.
        Ei varmaankaan ole yksittäinen "kirouksen alainen".


      • oikea ongelma
        ;;;;;;;;;;;;;;;;;;; kirjoitti:

        Sinä et tiedä mitään. Tai olet kyseisen papin perseennuolija. Minä ottaisin yhteyttä maallisiin instansseihin.
        Ei varmaankaan ole yksittäinen "kirouksen alainen".

        on olemassa, miksi ihmeessä kirjotatte tänne, eihän täältä mitään apua voi saada. Ottakaa yhteyttä oman hiippakuntanne piispaan ja selittäkää asia hänelle, mutta muistakaa ottaa yhteyttä omalla nimellänne ja yhteystiedoillanne eikä millään nimimerkillä. Asia tutkitaan aivan varmasti asillisessa järjestyksessä.


      • ....................
        oikea ongelma kirjoitti:

        on olemassa, miksi ihmeessä kirjotatte tänne, eihän täältä mitään apua voi saada. Ottakaa yhteyttä oman hiippakuntanne piispaan ja selittäkää asia hänelle, mutta muistakaa ottaa yhteyttä omalla nimellänne ja yhteystiedoillanne eikä millään nimimerkillä. Asia tutkitaan aivan varmasti asillisessa järjestyksessä.

        On otettu muutaman kerran. Ilmeisesti asian käsittely on hidasta.


    • pjotra

      Tiedän ketä tarkoitat! Hirviö se pappi on, mutta piispan suojeluksessa. Kiroaa kaikki, jotka eivät noudata hänen omia lakejaan.

      • ..........;;;;;;;;;

        Tarkoitat että arkkipiispan suojelussa.


    • jaskaparka

      Hyvä tietää, että muillakin on kokemuksia "kirkon kiroukseen" joutumisesta. Mullakin on. Ekaksi kerroin asiasta työterveyslääkärille, kun en enää voinut nukkua. Monen mutkan kautta pääsin Kelan tukemaan terpiaan. Sekään ei auttanut, kun papin sana painoi enemmän kuin maallisen auttajan. Viimein sain terapeutin, jolla oli teologin koulutus (ei ortodoksi). Hän oli viisas ja kävi läpi kanssani UT:n kiroamista koskevat kiellot ja kohdat (siunatkaa, älkää kirotko ym). Tajusin, että kironnut pappi saattaa olla hyväkin ortodoksi, mutta Uuden testamentin valossa harhaoppinen. Ilman ammattiauttajaa olisin tuskin enää elossa. En tunne vieläkään päässeeni kirkouksesta eroon, mutta pystyn elämään tapahtuneen kanssa. Voimia Sulle ja omaisellesi. Kirkollisella tasolla asian selvittelyyn en usko. Kanonien uudistaminen on välttämättömyys, jotta uusia mielenterveyspotilaita tai itsemurhia ei syntyisi.

      • pjotra

        Käsketäänkö kanoneissa pappeja kiroamaan seurakuntalaiset? Siinä tapauksessa koko ortodoksisen opin voi puolestani haudata.


      • eino uusileino

        Kuin salama kirkkaalta taivaalta,
        häväistys iski voimallansa.
        Olin aseeton ja voimaton,
        sallimusko kohtalon ?

        Katosi ilo nuoruuden,
        kaikki tieni vapauden.
        Vain hetki pieni elämässä,
        kosketti, kovasti satutti.

        Ihminen minua ivasi,
        halveksien hallitsi.
        Kapiainen kasarmissa,
        alokkaiden askareissa.

        Jotain tapahtui minussa,
        särkyi unteni unelmat.
        Romuttui kaikki kauneus,
        ihmisyydenkin ihanuus.

        Rakensin mä uuden mielen,
        perustin kivikovaksi.
        Siloittelin ulkokuoren,
        sisällein pääsemättömän.

        Hyvä ei oo ihmisellä,
        elellä aivan yksinään.
        Sisällä kovan panssarmuurin,
        tuntematta läheistään.

        Olo helpompi helvetissä,
        luona toisten ihmisten.
        Onhan sentään joku läsnä,
        et oo aivan yksinään.


        Jk. Kyllä sinä eheydyt. Eheydyinhän minäkin. Voimia sinulle.


    • ei oo totta

      SIIS ORT. PAPPI EI TODELLAKAAN VOI KIROTA KETÄÄN!!! Jos on näin tehnyt niin valitus kirkkoherralle tai (jos kiroaja on itse se) piispalle, ja äkkiä.

      • valituksia kehiin

        Mitäs sitten, jos piispaa ei tunnu pahemmin kiinnostavan ja pappi puhuu palturia piispallekin ja piispa uskoo kaiken? Vai oletko joskus huomannut, että piispa olisi jotain tehnyt, jos jostain papista olisi valitettu? Minä en ole huomannut vaikka tiedossani on useita valituksia papista piispalle.


      • pötyä
        valituksia kehiin kirjoitti:

        Mitäs sitten, jos piispaa ei tunnu pahemmin kiinnostavan ja pappi puhuu palturia piispallekin ja piispa uskoo kaiken? Vai oletko joskus huomannut, että piispa olisi jotain tehnyt, jos jostain papista olisi valitettu? Minä en ole huomannut vaikka tiedossani on useita valituksia papista piispalle.

        mikään Jumala. Ukonkäppänä siinä missä muutkin, ilmeisesti jotenkin katkera, ehkä luonnevikainen. Ei tuollaisilla kirouksilla ole mitään valtaa, jos ei itse sitä anna.


      • Juudas Iskariot

        En tunne tapauksia, joissa ortodoksipappi olisi kironnut ketään.

        Sen sijaan olen lukenut tapauksesta, jossa pakanapappi manasi länsimaalaisen, joka oli loukannut temppeliä. Hänelle määrättiin kuolinpäivä. Ja niinhän siinä kävi, että täsmälleen manaajan määräämänä hetkenä kyseinen turisti kuoli. Kyse on siitä, että tämä turisti uskoi manauksen voimaan.

        Olisi kannattanut uskoa taivaan Jumalaan ...


      • eino uusileino
        pötyä kirjoitti:

        mikään Jumala. Ukonkäppänä siinä missä muutkin, ilmeisesti jotenkin katkera, ehkä luonnevikainen. Ei tuollaisilla kirouksilla ole mitään valtaa, jos ei itse sitä anna.

        MUREHTIMISESTA

        Miksi mietit mennehiä,
        elelet vain entisissä.
        Ajatukset ahdistavat,
        alakulo alituinen.

        Mitä voitat mietinnällä,
        tuskaisella tunnollasi.
        Jos et tunne olemusta,
        alkuperää ajatustes.

        Tulevaakin tutkiskelet,
        oudonlaista olettelet.
        Pelko valtaa jälleen mielen,
        esteenä on ilonkielen.

        Elä vain siis tätä päivää,
        tämän päivän murhe kanna.
        Silloin ei oo huolen häivää,
        ilolle siis itses anna.


      • joonasK
        Juudas Iskariot kirjoitti:

        En tunne tapauksia, joissa ortodoksipappi olisi kironnut ketään.

        Sen sijaan olen lukenut tapauksesta, jossa pakanapappi manasi länsimaalaisen, joka oli loukannut temppeliä. Hänelle määrättiin kuolinpäivä. Ja niinhän siinä kävi, että täsmälleen manaajan määräämänä hetkenä kyseinen turisti kuoli. Kyse on siitä, että tämä turisti uskoi manauksen voimaan.

        Olisi kannattanut uskoa taivaan Jumalaan ...

        kirota,siunataan vaan, sanoi pappi kun kysyin asiaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      242
      2040
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      90
      1057
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1045
    5. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      850
    6. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      101
      809
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      716
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe