Kysymys tuntemattomasta sotilaasta

arvuuttaja

Kuka antoi papille juotavaa?

Oikein tietäneelle palkinnoksi paljon kunniaa
ja raikuvat abloidit kautta Suomi24:n!

7

784

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juomanlatkija

      Viisaammat sanovat, että juomanlaskija olisi Vastamäki. Etunimikin on heidän tiedossaan: Heikki.

      Itse en löydä muistilokeroistani enkä edes kirjastani moista epeliä.

      • En muista, kuka sen jutun kertoi, mutta taisi olla niissä Mannerheimin 75v-kiljukekkereissä jotenkin näin:
        "Meirän pitäjässä oli yks Vastamäen Heikki ja se oli kauhee kiroileen. Kerran sinne poikkes pappi juotavaa pyytään. Heikki veti peiton saavin päältä ja sanoi: Kalja käy kun perkele ja sakka on päällä kun saatana, mutta helvettiikö ne perkeleet suakin pastori keskellä yötä kuskaa?"


    • Kuppako?

      On nimittäin muistikuva ohimenne (Petroskoin kadulla?) kuullusta lauseenpätkästä, joka meni jotenkin näin:

      "Ja sitte mä sanoin sille lääkärille että kuse itte niihin pulloihis"

      • Juomanlatkija

        »— Tärärärä rä rärälläläläällää ... tärä räijäräräijäijää ... ja mä sanon sille lääkärille ... itte niihin pulloihis ...»

        Lainaus on ”rähisevän miesjoukon” kielenkäytöstä, repliikin lausujaa nimeämättä.

        Nimimerkille ”wiikatemies” täysi tunnustus: Vastamäki-lainaus ei monenkaan sanan osalta poikkea kirjaan kirjatusta! Nythän tuo löytyi, kun osasin etsiä!

        Mutta kukapahan osaisi suomentaa verbin ”jeputtaa”? Petroskoi-Äänislinnan kadulta on Linna Tuntemattomassaan kirjannut kuuluneen seuraavaa:

        »— Maatuska ... maatuska ... ruski maatuska. Kuksitnaataa ... vinski kuksitnaataa ... Liepuska ... vinski liepuska ... jepatnaataa jepatnaataa ... jeputtaa jeputtaa ...»

        Lie siellä ollut jollakulla kova puskahätä (liepuska) tai tuska päästä maihin (maatuska), mutta jeputtaa-verbiä en ole korvissani kuullut edes Jepualla (ruots. Jeppo) 1950-luvulla käydessäni. Lieneekö sen merkitys ollut silloin (alle 10-vuotiaan korville) niin sopivakaan ymmärrettäväksi?

        Muutama vuosi sitten tällä palstalla pohdiskeltiin, mitä seuraavassa oikein sanotaan:
        ”Äkillinen rivo kirous kuulosti korvissani taivaallisilta sulosoinnuilta: "Job tvaju maatj, prastitutka!". Venäjää! Meikäläinen!”
        http://guns.connect.fi/gow/historia1.html

        Olisikohan tuosta job-sanasta jeputtaa-verbin avaimeksi?


      • Juomanlatkija
        Juomanlatkija kirjoitti:

        »— Tärärärä rä rärälläläläällää ... tärä räijäräräijäijää ... ja mä sanon sille lääkärille ... itte niihin pulloihis ...»

        Lainaus on ”rähisevän miesjoukon” kielenkäytöstä, repliikin lausujaa nimeämättä.

        Nimimerkille ”wiikatemies” täysi tunnustus: Vastamäki-lainaus ei monenkaan sanan osalta poikkea kirjaan kirjatusta! Nythän tuo löytyi, kun osasin etsiä!

        Mutta kukapahan osaisi suomentaa verbin ”jeputtaa”? Petroskoi-Äänislinnan kadulta on Linna Tuntemattomassaan kirjannut kuuluneen seuraavaa:

        »— Maatuska ... maatuska ... ruski maatuska. Kuksitnaataa ... vinski kuksitnaataa ... Liepuska ... vinski liepuska ... jepatnaataa jepatnaataa ... jeputtaa jeputtaa ...»

        Lie siellä ollut jollakulla kova puskahätä (liepuska) tai tuska päästä maihin (maatuska), mutta jeputtaa-verbiä en ole korvissani kuullut edes Jepualla (ruots. Jeppo) 1950-luvulla käydessäni. Lieneekö sen merkitys ollut silloin (alle 10-vuotiaan korville) niin sopivakaan ymmärrettäväksi?

        Muutama vuosi sitten tällä palstalla pohdiskeltiin, mitä seuraavassa oikein sanotaan:
        ”Äkillinen rivo kirous kuulosti korvissani taivaallisilta sulosoinnuilta: "Job tvaju maatj, prastitutka!". Venäjää! Meikäläinen!”
        http://guns.connect.fi/gow/historia1.html

        Olisikohan tuosta job-sanasta jeputtaa-verbin avaimeksi?

        Tässä tuo mainitsemani 6 vuoden takainen, peräti 62 vastausta poikinut keskusteluketju:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/614143


      • Näköjään

      • Jäljillä?
        Juomanlatkija kirjoitti:

        »— Tärärärä rä rärälläläläällää ... tärä räijäräräijäijää ... ja mä sanon sille lääkärille ... itte niihin pulloihis ...»

        Lainaus on ”rähisevän miesjoukon” kielenkäytöstä, repliikin lausujaa nimeämättä.

        Nimimerkille ”wiikatemies” täysi tunnustus: Vastamäki-lainaus ei monenkaan sanan osalta poikkea kirjaan kirjatusta! Nythän tuo löytyi, kun osasin etsiä!

        Mutta kukapahan osaisi suomentaa verbin ”jeputtaa”? Petroskoi-Äänislinnan kadulta on Linna Tuntemattomassaan kirjannut kuuluneen seuraavaa:

        »— Maatuska ... maatuska ... ruski maatuska. Kuksitnaataa ... vinski kuksitnaataa ... Liepuska ... vinski liepuska ... jepatnaataa jepatnaataa ... jeputtaa jeputtaa ...»

        Lie siellä ollut jollakulla kova puskahätä (liepuska) tai tuska päästä maihin (maatuska), mutta jeputtaa-verbiä en ole korvissani kuullut edes Jepualla (ruots. Jeppo) 1950-luvulla käydessäni. Lieneekö sen merkitys ollut silloin (alle 10-vuotiaan korville) niin sopivakaan ymmärrettäväksi?

        Muutama vuosi sitten tällä palstalla pohdiskeltiin, mitä seuraavassa oikein sanotaan:
        ”Äkillinen rivo kirous kuulosti korvissani taivaallisilta sulosoinnuilta: "Job tvaju maatj, prastitutka!". Venäjää! Meikäläinen!”
        http://guns.connect.fi/gow/historia1.html

        Olisikohan tuosta job-sanasta jeputtaa-verbin avaimeksi?

        ебать, ебаться

        http://matov.net.ru/e6atb/
        http://en.wiktionary.org/wiki/ебать

        ???


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      137
      1337
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      289
      966
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      855
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      631
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      145
      623
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      587
    7. 52
      551
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      528
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      511
    10. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      107
      488
    Aihe