AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / parannusta pakkasenkestoon

parannusta pakkasenkestoon

16 Vastausta 1 874 Lukukertaa
Tossa yks vanhanaikanen dieselauto rupes jäätyyn.

Taitaa olla tankissa kesäisempää laatua. Nyt sinne on tankattu myös talvilaatua.

Mutta saiskos pakkasenkestävyyttä paremmaks laittamalla sekaan jotain jäänestoa taikka bensaa ja kaksitahtiöljyä?

Paljonkohan bensaa uskaltas laittaa sekaan?
jäänestoa kun laitat, sehän sinne on tarkoitettukin.

Dieselin jäätyminen

Mutta, Dieselin jäätymiseen ei liity vesi,- vaan suodattimen tiheään pintaan muodstuu se parafiini tai sen kaltainenaine.
Vai ehkäiseekö Dieseliin tarkoitettu jäänesto juuri tämän parafiinin muodostumisen.Niin, aikoinaan tähän ongelmaan suositeltiin petroolin sekoittamista Dieselin sekaan, mutta mistä nykyään petroolin ostanet.

Muistaakseni

jäänestot (kuten diesel100) auttaa lähinnä vesiongelmiin, eli jos kondensoitunutta vettä hieman seassa niin siihen. Kyllä sen pitäis hieman parantaa myös parafiinikideongelmaa mutta aika lelua on siihen tarkoitukseen.Bensa auttaisi, mutta jos nykyaikainen pumppu, ei riitä voitelu, mutta esim. takamoottorilliseen transportteriin sai laittaa max 30% bensaa, kunhan oli matalaoktaanista. Kuulemma petroolia tai lamppuöljyä saa laittaa sekaan, niin uusissa kuin vanhoissakin, enemmän kuin bensaa, mutta ainakin jossakin lamppuöljypullossa luki jotta jäätymispiste -18, eli ei auttane jos pakkasta 20 raatia!

vanhoille

Vanhoille dieselpumpuille noi diesel100 ym.litkut on todellista myrkkyä. Kuivaavat talvilaatua enisestään, pumppu eisaa mitään voitelua.vanhakansa suositteli laittamaan sekaan 2t öljyä, öljy taas sitoo mukaansa tankissa olevan veden, menäänkö ojasta allikkoon, tiedähäntä,,,
Valopetrooli nostaa kesälaadun arktisen tasolle, noin 5% riittää.Jäänestot eivät vaikuta hyytymispisteeseen käytännössa ollenkaan.

Mutta

Mutta, eikö nyky tekniikka ole vielä vaativampi polttoaineen voiteluominaisuudesta. Ovathan pumpun ja suuttimien välykset erittäin pieniä korkeapaineisuuden tähden.

Jos autoon on tankattu talvilaatua, niin lie auton merkillä suurempi osuus häiriöihin,- jos niitä esiintyy.
Kyllä on,senpä vuoksi valopetrooli,verrattain pienellä määrällä suuri teho.Talvilaatu isessäänkin on "kuivenpaa" ,petrooli on käsittääkseni tökötti jolla talvilaatu jalostamollakin saadaan aikaan.

Yleensä

Yleensä talvilaatuun ei tarvitse sekoitella mitään aineita.Mitä olen ajanut Dieselautoilla parikymmentä vuotta, niin milloinkaan en ole käyttänyt mitään ainetta ja hyvin on toiminut. Itärajalla ainakin huoltamot siirtyvät talvilaatuun jo hyvissa ajoin ja siksi polttoaineen jähmettymistä ei esiinny.
näin on, kunhan syyshuollossa poistaa veden suodattimesta/vaihtaa suodattimen ja täyttää tankin hyvissä ajoin talvilaadulla, ei ongelmia ole minullekaan tullut.

diesel on nesteen melko öljymäistä, sillä selittyy sen voitelevuus. bensa ei kuitenkaan ole kovin öljymäistä (kuivaa tavallaan). dieselin viskositeettin on paljon pienempi kuin esim normaalin 2T-öljyn. mahdollista on ettei kaksitahti tunkeudu tarpeeksi ja pumppu kuluu enemmän lisätessä kaksitahtia. toisaalta eipä 2T-öljy nelitahtimoottoriin kuulukaan...

korkeapaine

neste oil info kielsi kaikki poppakonstit,ainoa oikea uusi naftasuodatin ja talvilaatu sudatettavuus -29c

Talvi pakkaset

Suomen talvessa riitää,kun jäähdyttäjän eteen laittaa suojan. Jos lähtee kylmästä( ei lämmitystä moottoriin) tai on Eberi sillon tarvitaan talvilaatuja.Bensa olen käyttänyt tarvittaessa.Tutkittu tieto on muistaakseni 70%:a määrästä, kun on havaittu kulumis merkkejä.

vanhanaikainen?

Yli kymmenvuotta sitten kun ei ollut yhteispaine ruiskuja jne.
dieseliä terästettiin bensalla muutama litra + korkillinen kaksithti öljyä tankkiin.
"diesel on nesteen melko öljymäistä, sillä selittyy sen voitelevuus. bensa ei kuitenkaan ole kovin öljymäistä (kuivaa tavallaan). dieselin viskositeettin on paljon pienempi kuin esim normaalin 2T-öljyn. mahdollista on ettei kaksitahti tunkeudu tarpeeksi ja pumppu kuluu enemmän lisätessä kaksitahtia. toisaalta eipä 2T-öljy nelitahtimoottoriin kuulukaan..."

2t öljy jäänee sitten tankkiin, sen takia pumppu kuluu? Näinhän se menee.

Jäänesto

Pilaa kaikkien dieselien pumput.

Autoa ostaessa kannatta kysyä onko sinne tankkiin laiteltu pumpunruostutusaineita ja jättää ostamatta jos on.

Jos dieselin seassa on vettä, niin se on siellä pohjalla eikä haittaa mitään. Pakkasella jopa täysin jäässä ja pysyy paikallaan. Ainut haitta vedestä on se että jos sitä on paljon, niin se voi jäätyä putkeen tukkeeksi, mutta silloin sitä on jo todella paljon ja järjestelmä olisi kannattanut puhdistaa jo vuosia sitten..

polttoaineen lämmitin!

Ennenvanhaan oli dieseleissä polttoaineenlämmitin eli löpö kulki ennen suodattimeen menoa putkessa joka oli yhdistetty lämmityslaitteen paluu letkuun jolloin löpö ei tukkinut suodatinta! Rakentelin itse vanhaan dieseliini sellaisen joskus kymmenkunta vuotta sitten ja toimi virheettömästi. Nykyisin en ole huomannut mainoksia sellaisista mutta joissain dieseleissä on käsittääkseni sellainen jo tehdasasenteisena eli lämmitettävä suodin jalka? Käsittääkseni löpö tukkii vain suodattimet muualla se kulkee?

sellanen

Tollasen kun saisi vanhaan mitsuun. Olis aikas kiva.
 /   /  /  / parannusta pakkasenkestoon

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta