Miten voin laihtua?

Elikkäs ongelmana on nyt itselläni paino. 72/165 ei vaikuta kovinkaan mukavalta yhtälöltä, eikä peilistäkään ole kiva katsella roikkumahan alkua. Haluaisinkin tehdä pysyvän elämäntapamuutoksen ruokatottumusteni suhteen, jotta voisin joskus mahdollisesti päästä ihannepainooni 65kg. Ikää itselläni on pian 17vuotta. Mutta asiaan:

Paljonko ikäiseni pitäisi syödä päivässä?
(kalorimäärä, montako kertaa päivässä, mitä yms.)

Mitä vaikutuksia liikunnalla voisi olla laihdutuksessa?
(lihaksien kasvun vaikutus painoon, kalorinkulutus, hauskat tavat liikkua...)

Millaisia ruokia pitäis ehdottomasti välttää?
(herkut, pizzat, hiilihydraatti pitoiset tuotteet..?)

Mitä kannattaa syödä?
(kasvikset, hedelmät, täyttävät ruoat)

Jeps. Että tällaista. Itselläni myös terveellisesti syönnissä häiritsevät ruoka-aine allergiat, sekä oudot, selittämättömät reaktiot syömiseni suhteen. Maitoa ja perunaa en voi syödä ja myös lämmitettyn omena kuuluu samaan kastiin. Kasviksista pidän raakoina, mutta heti jos ne valmistaa esim. höyrystäen, keittäen, paistaen, kuullottaen yms yms, aiheuttavat nämä aineet oksennusreaktion syystä tai toisesta, sekä hyvin huonon olon. Myös kuumat nesteet (kaakao, lämmin vesi, tee, kahvi, keitot...) aiheuttavat jo pieninä määrinä hyvin suurta pahoinvointia. Esim. puoli mottia lämmintä vettä saa itseni voimaan niin pahoin että lähes oksennan.

Mitä tässä sitten voisi tehdä? Kannattaisiko aluksi palata vanhaan hyvään mittaan - älä osta karkkia, herkkuja yms. ja vain leipää jonka kuitupitoisuus on noin 6%? Neuvoja kaivataan!

1

239

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • k mikko

LUKIOAJOISTA LÄHTIEN OLEN PIENIN POIKKEUKSIN HARRASTANUT KERTAVUOROKAUTISTA RUOKAILUA.
      USEIMMITEN VASTA ILLALLA TAI ILTAYÖSTÄ RUUALLE RUPEAN. OLEN HAVAINNUT TÄMÄN ITSELLÄNI HYVIN TOIMIVAN. ELOPAINONI ON VUOSKYMMENIÄ KILON,PARIN LYHYTAIKAISIN VAIHTELUIN 65 KILON TIENOILLA PYSYNYT. JA JOS NOUSEMAAN RUPEAA,HETI LUSIKAN LIIKETTÄ HIDASTAN.

TÄSSÄ YHTEYDESSÄ HALUAN ARVOISALTA, SUURELTA LUKUPIIRILTÄ TIEDUSTAA MUIDENKIN KOKEMUKSIA KERTAVUOROKAUTISESTA ATERIOINNISTA.

VIIMEAIKOINA OLEN AAMUIN TYÖMATKALLE LÄHTIESSÄNI HANASTA PARI HÖRPPÄYSTÄ KYLMÄÄ VETTÄ RIIPAISSUT JA KAKS PALAA KSYLITOLPURKKAA POSKEEN MATKAEVÄÄKS. JOSKUS VAJAAN DESIN JOTAIN MEHUKEITTOA TAI pikku NOKAREEN LAITILALAISEN SALONIEMEN MAINIOTA KUTUN JUUSTOA.

TOKI, JOS PÄIVÖSEN KIERTYESSÄ JOKU YSTÄVÄLLINEN SIELU KÖYHÄÄ KULKURIA RUOKKIA TAHTOO,EN SIITÄ YLEENSÄ KOSKAAN KIELTÄYDY. AINAHAN SE KOTIIN PÄIN ON.

7.2.2010 POSTIA ODOTTAEN IKIRAITIS JA MUUTOINKIN TERVEESTI ELÄMÖIVÄ ... k mikko

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Missä tapasit kaivattusi

ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      62
      905
    2. Aattelin nainen

Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      704
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      680
    4. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      39
      630
    5. Jani Wickholm on kuollut

Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      621
    6. Uskaltaisitko vielä

Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      86
      547
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      110
      535
    8. Pystytkö pitämään

Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      481
    9. Mennään näin sitten

Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      37