TIIVISTYS "SUNNUNTAILAKI-KINASTA"
( http://keskustelu.suomi24.fi/node/8405483 )
BUSHMANNI:
"Hänellähän (Ellenillä) oli näkyjä, jossa lopun ajat koittavat ja yksi tunnusmerkki on se,
että sunnuntaista tulee pakollinen lepopäivä kaikille maailman ihmisille." Bushmanni
"Connecticutin laki oli hyvinkin ankara, mutta se oli 1600-luvulla.
Yleensä laki koski alkoholin myyntiä, hevoskilpailuja yms toimintaa sunnuntaisin.
http://en.wikipedia.org/wiki/Blue_law " Bushmanni
""" Kristittyjä on alle 1/3 maailman väestöstä, joten ei ole mitään järkevää syytä olettaa,
että tällainen pieni ryhmä saisi jonkin sunnuntailain koskaan läpi maailmanlaajuisesti.
Adventistit väittävät, että USA on riittävän voimakas tämän tekemään.
No katsotaanpa Irakiin. USA ei ole riittävän voimakas edes saamaan asiaansa läpi Irakissa,
joka on pieni maapläntti lähi-idässä ja jossa on muutama kymmenen miljoonaa asukasta.
Miten USA voisi saada 7 miljardia ihmistä saappaansa alle? """ Bushmanni
Bushmanni siis asian kantajana ja annu42 vastaajana:
"Olivatko lääkärit
annu42 6.9.2009 01:21
tms. oppineet huonosti koulutettuja?
En tiennytkään, että se on näin."
Terveyspuolta puolustamaan adventtihenki ohjasi annun ajatukset.
Mutta kyllä ennenvanhaan lääketiede oli alkukantaista. Laitettiinhan
mielisairaalaan sekin lääkäri joka ensimmäisenä alkoi vaatia käsien
desinfioimista ennen seuraavaa leikkausta.
UTULILA:
""Jos näissä höpölahkoissa jätettäisiin höpöydet pakkosyöttämättä lapsille,
niin ne lahkot kuolisivat alle aikayksikön.""
Näin on varmaan todennut myös tri Flink omalla tahollaan, koskapa toteaa 15.2.2010:
"Olen myös päättänyt keskittyä enemmän nuoren polven opettamiseen."
ANNE-ELINA kimpaantui vastauksiin ja poisti omat viestit joten ei hänestä sen enempää.
KAI_A:
"Sanot minun hyvin tietävän, miksi lepopäivä vaihtui...
En valitettavasti ole asiasta yhtään varma, mutta saanen kertoa, mitä epäilen syyksi."
Adventtikirkon evankelioimistyöstä (minun tulkintani: "vanhustyö") vastaava Kai Arasola
ei tiedä että juutalaisilla on lepopäivä lauantaina siksi etteivät tunne Messiasta ja kristityillä
sapatinjälkeinen viikon ensimmäinen päivä siksi että uskovat Messiaan ylösnousseen.
EPIKTETOS:
"" Kommentti syrjästä
Epiktetos 22.11.2009 21:35
>>Tulisiko uskovien aina näissäkin tapauksissa mukautua reaalimaailman vaatimuksiin, reaalimaailmako sitä oikeaa(?) >> ""
Epiktetos ei käsitä että Herran ylösnousemus on kristityille realismia ja siksi vaihtui
maallistuneen Israelin viettämä lauantalepopäivä kristityillä sunnuntaiksi, ylösnousemuspv:ksi.
Viite:
http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8405483/41115808
SS-laki vai S-laki, lyhyesti
6
127
Vastaukset
1. Tess. 5:23
Itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonaan ja varjelkoon koko olemuksenne,
teidän henkenne, sielunne ja ruumiinne,
niin että olette nuhteettomat Herramme Jeesuksen Kristuksen tullessa.
"Koko olemuksemme" on täten henki, sielu ja ruumis. (Niinkuin yksi Jumala on Isä, Poika
ja Pyhä Henki).
Siinä suora totuus ilman mitään tulkintoja tai tulkinnan varaakaan,
sillä ihminenhän on Jumalan kuva.
Kyllä tri Flinkin kommentti tuohon selvään asiaan on vähintäänkin hämmentävä - tehosekoitin!
[][][] väärin tulkittu
TimoFlink 17.2.2010 08:26
Paavali ei opeta, että ihminen olisi kolmen toisistaan riippumattoman osan kokonaisuus.
Paavali opetti ihan samaa holistista ihmiskuvaa kuin muukin Raamattu.
Asia on niin, että ihminen on ruumis suhteessa luomakuntaan,
sielu suhteessa toiseen ihmiseen eli sieluun ja henki suhteessa Jumalaan,
koska hänellä on mahdollista olla hengellinen elämä. Ruumis,
henki ja sielu katselevat samaa asiaa eri näkökulmista, ei kolmea eri asiaa. [][][]
Ei Paavali mitään riippumattomuudesta väittänytkään vaan päinvastoin:
kolme toisistaan riippuvaista todellista ulottuvuutta, kokonaisuus.
Heprealaiskirjeessäkin Apollos vai kuka lie, toteaa että Jumalan sana tekee selvän eron
hengen, sielun ja liharuumiin välillä. Lisäksi Paavali toteaa että ruumis vetää aina maailmaan
päin sieluamme, mutta henkemme vätää sitä Jumalaa kohti - Pyhän Hengen avulla tietysti.
Hepr. 4:12
Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka
ja tunkee lävitse,
kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet,
ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;
Ei se sapatin pitäminen sittenkään tee ihmisestä ymmärtäväistä!
Herra armahda meitä - olemme hitaita ymmärtämään kaikkea!
AnttiEN tahdo tehtailla aloituksia joten tämäkin tähän.
Ilm. 2:26
Ja joka voittaa ja loppuun asti ottaa minun teoistani vaarin,
sille minä annan vallan hallita pakanoita,
27
ja hän on kaitseva heitä rautaisella valtikalla,
niinkuin saviastiat heidät särjetään - niinkuin minäkin sen vallan Isältäni sain -
[][][] loogista
TimoFlink 17.2.2010 08:04
mutta väärin. Jumalattomat ovat kuolleet.
Tämä hallitusvalta tarkoittaa sitä, että pyhät osallistuvat jumalattomien tuomitsemiseen ennenkuin se sitten jumalattomien ylösnousemuksen jälkeen laitetaan täytäntöön.
Timo [][][]
Timolle ei logiikka kelpaa vaan hänen epäteologiansa mukaan kirkastetut pyhät
eivät hallitse rautaisella otteella pakanoita vaan tuomitsevat kuolleita ja
olemattomiksi henkäistyjä toteamalla: sinä kuolit synteihisi ja nyt minä laitan
tuonne arksitoo nsurunvalitteluadressin, sillä minulla on valta tehdä se eli
tuomita kuollut kuolleeksi, halleluja, tuomion ilosanomaa.
Timolla ja kumppaneilla ei ole varaa perääntyä valheesta vaan oltava uskollisia
herroilleen. Ei ulosmitattavaa, varaton - joutunee Jumala aikanaan toteamaan.
Matt. 13:12
Sillä sille, jolla on, annetaan, ja hänellä on oleva yltäkyllin;
mutta siltä, jolla ei ole, otetaan pois sekin, mikä hänellä on.
Me kristityt olemme aina opettaneet raamatullisesti että "jäljellejääneet
kansoista" alkavat lisääntyä tietysti rauhanajassa, ne jotka eivät osallistuneet
Jerusalemia ja Israelia vastaan. Niitä kirkastetut pyhät hallitsevat rauhanajassa.
Krsitinusko ei ole koskaan opettanut että Maan päällä se ikuinen taivas olisikin,
vaan täällä toteutuu tuhannen vuoden Messiaan rauhanvaltakunta ja sitten pyhät
siirtyvät taivaan paratiisiin, kotiin, iäksi.- 23423423234
teidän "kristittyjen" oppia ei ole ollut tässä asiassa olemassa ennen Trenton kirkolliskokousta ja vastauskonpuhdistusta, joka keksi tuon sinun "oppisi" vastustamaan protestanttista uskonpuhdistusta. Opettele kirkkohistoriasi paremmin.
- AnttiVKantola
23423423234 kirjoitti:
teidän "kristittyjen" oppia ei ole ollut tässä asiassa olemassa ennen Trenton kirkolliskokousta ja vastauskonpuhdistusta, joka keksi tuon sinun "oppisi" vastustamaan protestanttista uskonpuhdistusta. Opettele kirkkohistoriasi paremmin.
"" teidän "kristittyjen" oppia ei ole ollut tässä asiassa olemassa ennen Trenton kirkolliskokousta ""
Lienet ainoa joka ei tunne maailmanhistoriaa ja kristinuskoakaan!
Ensimmäisesssä kirkolliskokouksessa Jerusalemissa apostolit ja Paavali
sopivat pysyvistä pelisäännöistä ja kristinuskon erottamisesta irti lakiuskonnoista.
Apostolien teot 15. luvussa se asiakirja ja sen on allekirjoituksellaan
vahvistanut Pyhä Henki aivan ensimmäisenä - "Pyhä Henki ja me olemme päättäneet". Nyt joudutaankin kysymään: Mikä on Jumalan syvin olemus?
JUMALAN SYVIN OLEMUS JA PERIMMÄINEN TAHTO ?
Väitän että Jumalan syvin olemus ei ole laki vaan armo, jonka jälkempänä perustelen.
Turhaan ihmettelemme profeetta Joonan kirjan mukanaoloa Raamatussa. Joonahan on
esikuva ylösnousevasta Kristuksesta ja myös esikuva Jumalan armollisesta
perusluonteesta. Tiedämme että Joona sai tehtäväkseen julistaa Niinivelle
Jumalan peruuuttamatonta tuomiota. Kun sitä ei näyttänyt tulevankaan, Joona
kiukustui ja toivoi kuolevansa. ei tiennyt että Niiniven väki teki parannusta sydämissään. Jumala paljastaa todellisen luonteensa Joonan kirjassa ja myöhemmin Golgatan ristillä.
1. NÄYTÖS
Joona 3:3
Niin Joona nousi ja meni Niiniveen Herran sanan mukaan. Ja Niinive oli suuri kaupunki Jumalan edessä: kolme päivänmatkaa.
Joona 3:4 :
Ja Joona käveli kaupungissa aluksi yhden päivänmatkan ja saarnasi sanoen:
"Vielä neljäkymmentä päivää, ja Niinive hävitetään".
2. NÄYTÖS
Joona 3:10
Kun Jumala näki heidän tekonsa, että he kääntyivät pois pahalta tieltänsä, niin Jumala katui sitä pahaa, minkä hän oli sanonut tekevänsä heille, eikä tehnyt sitä.
Joona 4:1 :
Mutta Joona pahastui tästä kovin, ja hän vihastui.
3. NÄYTÖS -JOONA PERUSTELEE VIHANSA MUTTA JUMALA PERUSTELEE ARMONSA
Joona 4:2
Ja hän rukoili Herraa ja sanoi: "Voi Herra! Enkö minä sitä sanonut, kun olin vielä omassa maassani? Siksihän minä ehätin pakenemaan Tarsiiseen. Sillä minä tiesin, että sinä olet armahtavainen ja laupias Jumala, pitkämielinen ja armosta rikas, ja että sinä kadut pahaa.
3
Ja nyt, Herra, ota minun henkeni, sillä kuolema on minulle parempi kuin elämä."
4
Mutta Herra sanoi: "Onko vihastumisesi oikea?"
Katsokaa kuinka tuittupäisesti Joona puolustelee tuomitsevaa luonnettaan ja kuinka viisaasti Jumala perustelee armahtavaa luonnettaan! ...
7 Mutta seuraavana päivänä, aamun sarastaessa, Jumala toimitti madon kalvamaan risiinikasvia, niin että se kuivui.
8 Ja auringon noustua Jumala toimitti tulikuuman itätuulen, ja aurinko paahtoi Joonaa päähän, niin että häntä näännytti. Niin hän toivotti itsellensä kuolemaa ja sanoi: "Parempi on minulle kuolema kuin elämä".
9 Mutta Jumala sanoi Joonalle: "Onko vihastumisesi risiinikasvin tähden oikea?" Tämä vastasi: "Oikea on vihastumiseni kuolemaan asti".
10 Niin Herra sanoi: "Sinä armahdat risiinikasvia, josta et ole vaivaa nähnyt ja jota et ole kasvattanut, joka yhden yön lapsena syntyi ja yhden yön lapsena kuoli.
11 Enkö siis minä armahtaisi Niiniveä, sitä suurta kaupunkia, jossa on enemmän kuin sata kaksikymmentä tuhatta ihmistä, jotka eivät vielä tiedä, kumpi käsi on oikea, kumpi vasen, niin myös paljon eläimiä?"
Joona siis vihastui kun Jumala ei tuominnutkaan vaan armahti. Se on aivan
ymmärrettävää vaikkei hyväksyttävää. Sillä Joona tiesi että Jumala armahtaa,
vaikka käskeekin hänen julistaa tuomion "ilosanomaa" ...
Joona 4:2
Ja hän rukoili Herraa ja sanoi: "Voi Herra! Enkö minä sitä sanonut, kun olin vielä omassa maassani? Siksihän minä ehätin pakenemaan Tarsiiseen.
Sillä minä tiesin, että sinä olet armahtavainen ja laupias Jumala, pitkämielinen ja armosta rikas, ja että sinä kadut pahaa.
Leeviläisen Sakariaan pappispoika, Johannes Kastaja, on viimeinen Joonan
kaltainen tapaus. Joutui julistamaan tuomion "ilosanomaa", vaikka tiesi että
Armon ruhtinas itse julistaa armon ilosanomaa.
Herra varjelkoon, etten kokskaan joutuisi julistamaan lakia, lain tuomiota tietäen
että Jumala sittenkin armahtaa.
Meidän täytyy hyväksyä sekä perjantai-ilta että lauantai ja sununtai, Herran tähden.
Room. 14:6
Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa.Jotkut kyselevät ilmeisen hätääntyneinä ja eksyksissä että mitä se Jumala meistä
oikein haluaa. No, ei ainakaan mitään ss-joukkoja kouluta meistä.
Mutta jotain kuintenkin sellaista mitä meillä ei kertakaikkiaan edes ole.
Hän näet tahtoo että ikäänkuin vain lepäämme ja annamme hänen toimia meissä
ja meidän kauttamme.
Niinkuin Israelin armeijan piti muinoin Joosuan aikaan - ja vielä nytkin pitäisi -
vain olla valmiina mutta katsoa sivusta kun Jumala itse toimii heidän puolestaan.
Jumala kokoaa sieltä mihin ei ole kylvänyt. Hyvin olemme tehneet jos olemme
antaneet hänen toimia kauttamme. Silloin olemme tallettaneet pankkiin aarretta.
Matt.25:24-29
24
Sitten myös se, joka oli saanut yhden leiviskän, tuli ja sanoi: 'Herra, minä tiesin sinut kovaksi mieheksi; sinä leikkaat sieltä, mihin et ole kylvänyt, ja kokoat sieltä, missä et ole eloa viskannut.
25
Ja peloissani minä menin ja kätkin sinun leiviskäsi maahan; katso, tässä on omasi.'
26
Mutta hänen herransa vastasi ja sanoi hänelle: 'Sinä paha ja laiska palvelija! Sinä tiesit minun leikkaavan sieltä, mihin en ole kylvänyt, ja kokoavan sieltä, missä en ole viskannut.
27
Sinun olisi siis pitänyt jättää minun rahani rahanvaihtajille, niin minä tultuani olisin saanut omani takaisin korkoineen.
28
Ottakaa sentähden leiviskä häneltä pois ja antakaa sille, jolla on kymmenen leiviskää.
29
Sillä jokaiselle, jolla on, annetaan, ja hänellä on oleva yltäkyllin;
mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin, mikä hänellä on.
Jolla on - rakkautta - annetaan paljon jaettavaa. Jolla ei ole rakkautta, otetaan
pois nekin lahjat jotka hänellä olisi ollut.
Jolla on usko ja Pyhä Henki, annetaan rakkauden kautta viisautta toimia.
Jolla on vain järjen päätelmät, otetaan nekin pois - osoitetaan se tyhmyydeksi.
1.Kor.1:18
Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
19
Onhan kirjoitettu: "Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi".
20
Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?
21
Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1003467
- 623127
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4342634- 802423
- 842406
- 962086
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j412083Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan221700- 121686
Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil411667