En vain jaksa enää uskoo!

Ex uskovainentti

Voi eläin, mihin pisteeseen sitä onkaan tultu!
Mulla on hurskaan uskovaisen leima. Ehkä vähän liioittelen, mutta mä oon antanut ymmärtää,
että mulla menee uskossa oikein hyvin. Hävettää tunnustaa, että olen joissain asioissa joutunut vähän valehtelemaan. Tai no en valehtelemaan, mutta etten ole kertonut kaikkee itestään.
Olen ollut erittäin hanakas puhumaan uskon asioista. Uskon asiat ovat myös kiinnostaneet mua mielettömästi. On ollut myös paljon kysymyksii, mutten ole uskaltanu niitä julkisesti esittää. Olen vaiennut kysymyksineni. Syy on se, ettei mua oltais pidetty uskovaisena.

Vanhoillislestadiolaisittain minulla on paljon maailman tartunnaisia, joista en vain yksinkertaisesti ole pystynyt luopumaan. Näitä ovat olleet mm. itsetyydytys, alkoholin kohtuukäyttö ja musiikki. Erityisesti jälkimmäinen on ollut minulle mielettömän tärkeää. Olen halunnut kuunnella sitä musiikkia, mikä saa mieleni iloiseksi. Valitettavasti nämä musiikit eivät aina ole mahtuneet siihen gategoriaan, mitä meikäläisten musiikkimaun pitäisi mahtua. Erityisesti folk, folklore, iskelmät ja lyyrinen/melodinen metalli musiikki ovat iskeneet minuun täysillä. En edes näe sinfonisen hevimusiikin ja klassisen välillä mitää muuta eroa, kuin sen, että metallimusas on yleensä rummut. Mut mitä siitä. Samat tunnelmat ja fiilikset saa irti molemmista!!

Musasta kaikki lähti. Mutta sitten mua rupes ahdistaa muut säännöt, joita vl-piireissä ei kehdata säännöiksi kutsua. Näitähän on pilvin pimein. Saako miehel olla pitkät hiukset, voiko ehostaa itteä ja miten? Mikä on oikea vapaa-ajan viettotapa, voiko pukeutua ja miten. Entä onko sketsiohjelmat yms sopivii. Näitähän monii voi katsoo netistäkin. Puhujaveljet sanovat; karttakaa kaikkee pahaa netissäkin! He tarkoittavat tällä mm. nettitv-ohjelmia. SILTI NIIN MONET VL:T KATSOVAT NETTI TV:TÄ!. Miksi. Eikö puhujien ohjeet tehoa?
Entä musiikin laita. Jos ihmiset eivät osaa olla erossa nettitv-tarjonnasta, eivät ne osaa vastustaa myös ns. maailmallista musiikkia ja muitakaan "houkutuksia".

Miksi näitä vastaan pitäisi edes taistella? Kuka hitto tietää edes sitä, onko Jumalaa olemassa ja mikä on se oikea usko?
Ei varmastikkaan kukaan. Mä väsyin typeriin sääntöihin ja lopulta menetin uskon koko joutavaan raamattuun. Nykyisin olen ateisti, mutta toisaalta minuun upotettu helvetin pelko on totta tänäkin päivänä. Kuinka kauan helvetin pelko seuraa ns. eksynyttä lammasta?
Pääseekö joutavista peloista koskaan irti?

Mä en vain kykene uskomaan peloista huolimatta!
Oma havaintoni: uskonnot perustuvat kaikki pelkoihin!
Peloista ne uskot lähtee. Kukaan ei voi oikeesti edes tietää, mitä helkuttia kuoleman jälkeen tapahtuu, joten aiheeton ikuisella helvetillä peloittelu pitäisi saattaa laittomaksi!! Ei se rakenna kenenkään ihmisen mielenterveyttä. Ei niin uskovaisen, kuin ateistinkaan!

50

911

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saarnan

      runttasit. No, ihmiset ovat erilaisia. En mä mitään musiikista tiedä. Runkkaile kun tykkäät. Ja mitään sää ntöjä

    • ikivanha

      Kuulostaa tutulta. Sanon kokemuksen rinta-äänellä: Se on sielunvihollisen kuiskuttelua korvissa ja mielessä.
      Sammoo mieki mietin nuorena ja menin jopa niin pikälle, että todella aattelin, että se on satua kaikki. Väliäkö sillä, mitä tekee. Ihmisten keksintöä vaan kaikki synnit ja säännöt.
      Maailma veti k puoleensa. Tein piiitkän maailmanreissun. Nyt sanon: Paskareissu, mutta tulipahan tehtyä. Ne haavat vasta kirveltää. Se on ahdistava verkko, mikä kietoutuu ympärillesi niin lujasti, ettei tahdo päästä irti tai kuin pimeä labyrintti, mistä ei pahimmassa tapauksessa ole enää ulospääsyä.
      Kaikki on totta, mitä Raamatussa on kirjoitettu. Nyt sen ymmärän. Jumala johdatti ja armahti eksyneen lampaansa monien vaikeuksien kautta takaisin Isän turvalliseen kotiin. Jos vaan saan pysyä tässä kodissa, en ikimaailmassa haluaisi enää siihen pettävään harhaan.
      Ehkä kaikilla ei mene huomosti, mutta niin lyhyt on elämä täällä, kuin silmänräpäys. Kun ei tiedä aina, milloin kuolo kolkuttaa ovella. Miksi vaihtaa huonompaan, kun paljon parempaa on tarjolla. Vaikka sitten konttien Isän kotiin taivaan ikuiseen kirkkauteen.

      • soonparrein

        Ps. 84:10
        "Sillä yksi päivä sinun esikartanoissasi on parempi kuin tuhat muualla; mieluummin minä olen vartijana Jumalani huoneen kynnyksellä, kuin asun jumalattomien majoissa."


      • edelliseen

        kirjoittajaan!

        en kuulu mihinkään kirkoon ja lahkoon!

        anoa oikea tulkinta on uskoa niin kuin raamattu sanoo!

        tiedättekö nykyisin maailmassa on yli 4000 tuhatta uskon suuntaa, lahkoa ja oppia ja kaikki ovat harha oppeja paitsi raamattu!

        ja kaikki käyttää oppi pohjanaan raamattua!

        tässä minun todistukseni!

        koin n. vähän alle 2 vuotta sitte herätyksen, tulin uudestaan uskoon.

        ennen elin ja uskoin näin!

        vanha elämäni oli tämmönen!

        johon kuului

        bi-seksuallisuus, ryyppäääminen, pelaaminen,varastaminen, irtosuhteet (vapaa seksi), itsetyydytys, itsekeskeisyys,välinpitämättömyys, vanhat elämän arvot ja epäusko.

        ennen uskoin näin!

        Minä uskon Jumalaan
        Isään Kaikkivaltiaaseen
        taivaan ja maan Luojaan

        Ja Jeesukseen Kristukseen
        Jumalan ainoaan Poikaan
        meidän Herraamme
        joka sikisi Pyhästä Hengestä
        syntyi neitsyt Mariasta
        kärsi Pontius Pilatuksen aikana
        ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin,
        astui alas tuonelaan,
        nousi kolmantena päivänä kuolleista,
        astui ylös taivaisiin,
        istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan,
        oikealla puolella
        ja on sieltä tuleva tuomitsemaan
        eläviä ja kuolleita

        Ja Pyhään Henkeen
        pyhän yhteisen seurakunnan
        pyhäin yhteyden
        syntien anteeksiantamisen
        ruumiin ylösnousemisen
        ja iankaikkisen elämän

        ja ite ei tartvii tehdä mitään kun jeesus on kuollut ristillä meidän puolesta ja meidän syntimme on anteeksi annetut.

        mutta eletään niin että tehdään ite mitä halutaan ja eletään omien himojen ja halujen mukaan eikä olla mistään teoista vastuussa kenellekkään kun syntimme on anteeksi annetut.

        sen voin sanoa että tommosella uskolla ja elämällä ei pääse taivaaseen vaikka kuinka uskois!

        mun tarina on kuin tuhlaaja pojan tarina rankemmalla tavalla.

        sen voin sanoa että raamattu on totta joka sana siltäkin osin joka koskee parannuksen tekoa ja helvettiä!

        jotain vielä ittestäni!

        oon koko ikäni ollu uskova ("epäuskova")/pinnallinen kristitty

        kaikki oli niin kauan hyvin kun täytin 15 vuotta sit tuli synti elämään ja syntielämä vei mukanaa kunnes olin kokonaan synnin ja saatanan orja.

        tätä ennen ei juuri taivas asiat kiinnostannu yhtää, muuta kun sen verran et usko,
        raamattua ei tullu luettua juuri yhtään,
        joskus pienenä tuli luettuu semmosta lasten opetus kirjaa kuin uskollinen ystävä ei muuta!

        kunnes noin vähän alle 2 vuotta sitten koin herätyksen, ja tulin uudestaan uskoon, sitä tuli vietettyy noin 8,5 vuotta syntielämässä.



        siten vielä vähä lisää ittestäni!



        olen pienenä nähnyt jumalan, mutta silti syntielämä vei mukanaan.

        kerroin aina pienenä kaikille jumalasta johku 12 vuotiaaseen asti mutta sitten kun täytin
        15 vuotta ni syntielämä vei mukanaan.
        sit oli myös semmonen kaveripiiri et vei mukanaan.

        kunnes syntini mitta tuli täytteen, vaellukseni/elämäni annettiin kaaatua päälle

        tuli ihan järjettömän huono olo, olin kolme päivää järkyttynny.

        sitte pari päivää siitä eteenpäin, menin illalla nukkumaan ja sit saatanan annettiin tulla hakemaan mua helvettiin

        multa otettiin henki pois ja annettiin takas, ei ollu mun aika viel lähtee anneettin uus mahdollisuus.

        nostettii mut kadotuksesta takas elämään ja jeesuksen tykö.

        sen jälkee olin 1,5 kk kovassa kurituksessa.

        olin niin saatanan ja synnin koukussa et jos näin ei ois käynny ni en ois ikinä päässy syntielämästä irti ja ruvennu tekee parannusta.

        olin niin luopunnu et jos mut ois annettu tolloin mennä, kun saatana tuli hakee ni oisin nyt helvetissä mut mulle annettiin uus mahdollisuus.

        kiitos tästä Isälle ja Pojalle


      • !!!
        edelliseen kirjoitti:

        kirjoittajaan!

        en kuulu mihinkään kirkoon ja lahkoon!

        anoa oikea tulkinta on uskoa niin kuin raamattu sanoo!

        tiedättekö nykyisin maailmassa on yli 4000 tuhatta uskon suuntaa, lahkoa ja oppia ja kaikki ovat harha oppeja paitsi raamattu!

        ja kaikki käyttää oppi pohjanaan raamattua!

        tässä minun todistukseni!

        koin n. vähän alle 2 vuotta sitte herätyksen, tulin uudestaan uskoon.

        ennen elin ja uskoin näin!

        vanha elämäni oli tämmönen!

        johon kuului

        bi-seksuallisuus, ryyppäääminen, pelaaminen,varastaminen, irtosuhteet (vapaa seksi), itsetyydytys, itsekeskeisyys,välinpitämättömyys, vanhat elämän arvot ja epäusko.

        ennen uskoin näin!

        Minä uskon Jumalaan
        Isään Kaikkivaltiaaseen
        taivaan ja maan Luojaan

        Ja Jeesukseen Kristukseen
        Jumalan ainoaan Poikaan
        meidän Herraamme
        joka sikisi Pyhästä Hengestä
        syntyi neitsyt Mariasta
        kärsi Pontius Pilatuksen aikana
        ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin,
        astui alas tuonelaan,
        nousi kolmantena päivänä kuolleista,
        astui ylös taivaisiin,
        istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan,
        oikealla puolella
        ja on sieltä tuleva tuomitsemaan
        eläviä ja kuolleita

        Ja Pyhään Henkeen
        pyhän yhteisen seurakunnan
        pyhäin yhteyden
        syntien anteeksiantamisen
        ruumiin ylösnousemisen
        ja iankaikkisen elämän

        ja ite ei tartvii tehdä mitään kun jeesus on kuollut ristillä meidän puolesta ja meidän syntimme on anteeksi annetut.

        mutta eletään niin että tehdään ite mitä halutaan ja eletään omien himojen ja halujen mukaan eikä olla mistään teoista vastuussa kenellekkään kun syntimme on anteeksi annetut.

        sen voin sanoa että tommosella uskolla ja elämällä ei pääse taivaaseen vaikka kuinka uskois!

        mun tarina on kuin tuhlaaja pojan tarina rankemmalla tavalla.

        sen voin sanoa että raamattu on totta joka sana siltäkin osin joka koskee parannuksen tekoa ja helvettiä!

        jotain vielä ittestäni!

        oon koko ikäni ollu uskova ("epäuskova")/pinnallinen kristitty

        kaikki oli niin kauan hyvin kun täytin 15 vuotta sit tuli synti elämään ja syntielämä vei mukanaa kunnes olin kokonaan synnin ja saatanan orja.

        tätä ennen ei juuri taivas asiat kiinnostannu yhtää, muuta kun sen verran et usko,
        raamattua ei tullu luettua juuri yhtään,
        joskus pienenä tuli luettuu semmosta lasten opetus kirjaa kuin uskollinen ystävä ei muuta!

        kunnes noin vähän alle 2 vuotta sitten koin herätyksen, ja tulin uudestaan uskoon, sitä tuli vietettyy noin 8,5 vuotta syntielämässä.



        siten vielä vähä lisää ittestäni!



        olen pienenä nähnyt jumalan, mutta silti syntielämä vei mukanaan.

        kerroin aina pienenä kaikille jumalasta johku 12 vuotiaaseen asti mutta sitten kun täytin
        15 vuotta ni syntielämä vei mukanaan.
        sit oli myös semmonen kaveripiiri et vei mukanaan.

        kunnes syntini mitta tuli täytteen, vaellukseni/elämäni annettiin kaaatua päälle

        tuli ihan järjettömän huono olo, olin kolme päivää järkyttynny.

        sitte pari päivää siitä eteenpäin, menin illalla nukkumaan ja sit saatanan annettiin tulla hakemaan mua helvettiin

        multa otettiin henki pois ja annettiin takas, ei ollu mun aika viel lähtee anneettin uus mahdollisuus.

        nostettii mut kadotuksesta takas elämään ja jeesuksen tykö.

        sen jälkee olin 1,5 kk kovassa kurituksessa.

        olin niin saatanan ja synnin koukussa et jos näin ei ois käynny ni en ois ikinä päässy syntielämästä irti ja ruvennu tekee parannusta.

        olin niin luopunnu et jos mut ois annettu tolloin mennä, kun saatana tuli hakee ni oisin nyt helvetissä mut mulle annettiin uus mahdollisuus.

        kiitos tästä Isälle ja Pojalle

        Tässä muutama kohta raamatusta!

        Matteuksen evankeliumista

        luku 16:24-26

        Jeesuksen seuraaminen ristiä kantaen

        24. Jeesus sanoi opetuslapsilleen: Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua.

        25. Sillä joka haluaa pelastaa elämänsä, kadottaa sen , mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni löytää sen.

        26. mitä se näet hyödyttää ihmistä, vaikka hän voittaisi omakseen koko maailman, mutta saisi sielulleen vahingon?
        tai mitä ihminen voi antaa sielunsa lunnaiksi?

        Luukkaan evankeliumista

        luku 8:4-15

        kylväjä vertaus

        4. Kun paljon kansaa kokoontui ja ihmisiä tuli kaupungista toisensa jälkeen Jeesuksen luo, hän puhui hän vertauksella:

        5. "Kylväjä meni kylvämään siementänsä. Ja hänen kylväessään putosi osa tien oheen ja tallautui, ja taivaan linnut söivät sen.

        6. osa putosi kalliolle, ja oraalle noustuaan se kuivettui, kun sillä ei ollut kosteutta.

        7. osa putosi orjantappurain sekaan, ja orjantappurat kasvoivat mukana ja tukahuttivat sen.

        8. osa putosi hyvään maahan, kasvoi ja tuotti satakertaisen sadon." Tämän sanottuaan Jeesus julisti: "Jolla on korvat kuulla, hän kuulkoon".

        9. Niin hänen opetuslapsensa kysyivät häneltä, mitä tämä vertaus merkitsi.

        10. Hän sanoi: "Teidän on annettu tuntea Jumalan valtakunnan salaisuuksia, mutta muille ne esitetään vertauksin, että he, vaikka näkevät, eivät näkisi, ja vaikka kuulevat, eivät ymmärtäisi.

        11. Vertaus on tämä: siemen on Jumalan sana.

        12. tien oheen pudonnut siemen, tarkoittaa ihmisiä, jotka kuulevat,

        mutta sitten Perkele tulee ja ottaa sanan pois heidän sydämistään, etteivät he uskoisi ja pelastuisi.

        13. kalliolle pudonnut siemen, tarkoittaa niitä, jotka kuullessaan sanan ottavat sen ilolla vastaan, mutta joilla ei ole juurta:

        He uskovat vain hetken aikaa, ja kiusauksen hetkellä he luopuvat.

        14. orjantappuroihin pudonnut siemen tarkoittaa niitä, jotka kuulevat sanan,

        mutta vaeltaessaan tukehtuvat tämän elämän huoliin, rikkauteen ja nautintoihin, eivätkä tuota kypsää satoa.

        15. hyvään maahan pudonnut siemen tarkoittaa niitä,

        jotka sanan kuultuaan säilyttävät sen puhtain ja ehyin sydämin ja kestävinä tuottavat satoa.

        Paavalin kirjeestä roomalaisille

        luku 3:1-20

        Jumalan sana ja ihmisten epäusko

        1. Mitä etuuksia on sitten juutalaisilla, tai mitä hyötyä ympärileikkauksesta?

        2. Paljonkin, kaikin tavoin; ennen kaikkea se, että heille on uskottu, mitä Jumala on puhunut.

        3. entä jos jotkut ovat olleet epäuskoisia?, ei kaiketi heidän epäuskonsa tee tyjäksi Jumalan uskollisuutta?

        4. ei suinkaan! Jumala on luotettava, vaikka kaikki ihmiset olisivat valheellisia. onhan kirjoitettu: "Että sinut todettaisiin oikeaksi sanoissasi ja voittaisit kun kanssasi käydään oikeutta

        5. jos siis meidän vääryytemme tuo ilmi Jumalan vanhurskauden, mitä me siihen sanomme?
        Ei kaiketi Jumala ole väärä, kun hän rankaisee vihassaan?
        Minä puhun nyt ihmisten tavalla.

        6. ei suinkaan! kuinka sitten Jumala voi tuomita maailman?

        7. jos siis Jumalan totuus tulee minun valheeni kautta selvemmin julki hänen kunniakseen, miksi minut syntisenä tuomitaan?

        8. miksi emme tekisi, kuten meitä herjaten meidän syyttetään tekevän ja kuten jotkut väittävät meidän sanovan: "Tehkäämme pahaa, että siitä hyvää tulisi"?
        he saavat oikeutetun tuomion.

        9. Miten siis on? Olemmeko me parempia? Emme suinkaan.
        Mehän olemme edellä osoittaneet, että niin juutalaiset kuin kreikkalaisetkin ovat kaikki synnin vallassa

        10. onhan kirjoitettu: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,

        11. ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa;

        12. kaikki ovat poikenneet pois, aivan kaikki kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä on hyvää, ei ainoaakaan.

        13. Heidän kurkkunsa on avoin hauta, kielellänsä he pettävät, kyykäärmeen myrkkyä on heidän huultensa alla;

        14. heidän suunsa on täynnä kirousta ja katkeruutta.

        15. Heidän jalkansa ovat nopeat vuodattamaan verta,

        16. hävitys ja kurjuus on heidän teillänsä,

        17. ja rauhan tietä he eivät tunne.

        18. Ei ole Jumalan pelko heidän silmiensä edessä."

        19. me tiedämme, että laki puhuu lain alaisille, jotta jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;

        20. näin siksi, ettei ketään ihmistä vanhurskauteta hänen edessään lain teosta, sillä lain kautta tulee synnin tunto


      • unohtu!
        !!! kirjoitti:

        Tässä muutama kohta raamatusta!

        Matteuksen evankeliumista

        luku 16:24-26

        Jeesuksen seuraaminen ristiä kantaen

        24. Jeesus sanoi opetuslapsilleen: Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua.

        25. Sillä joka haluaa pelastaa elämänsä, kadottaa sen , mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni löytää sen.

        26. mitä se näet hyödyttää ihmistä, vaikka hän voittaisi omakseen koko maailman, mutta saisi sielulleen vahingon?
        tai mitä ihminen voi antaa sielunsa lunnaiksi?

        Luukkaan evankeliumista

        luku 8:4-15

        kylväjä vertaus

        4. Kun paljon kansaa kokoontui ja ihmisiä tuli kaupungista toisensa jälkeen Jeesuksen luo, hän puhui hän vertauksella:

        5. "Kylväjä meni kylvämään siementänsä. Ja hänen kylväessään putosi osa tien oheen ja tallautui, ja taivaan linnut söivät sen.

        6. osa putosi kalliolle, ja oraalle noustuaan se kuivettui, kun sillä ei ollut kosteutta.

        7. osa putosi orjantappurain sekaan, ja orjantappurat kasvoivat mukana ja tukahuttivat sen.

        8. osa putosi hyvään maahan, kasvoi ja tuotti satakertaisen sadon." Tämän sanottuaan Jeesus julisti: "Jolla on korvat kuulla, hän kuulkoon".

        9. Niin hänen opetuslapsensa kysyivät häneltä, mitä tämä vertaus merkitsi.

        10. Hän sanoi: "Teidän on annettu tuntea Jumalan valtakunnan salaisuuksia, mutta muille ne esitetään vertauksin, että he, vaikka näkevät, eivät näkisi, ja vaikka kuulevat, eivät ymmärtäisi.

        11. Vertaus on tämä: siemen on Jumalan sana.

        12. tien oheen pudonnut siemen, tarkoittaa ihmisiä, jotka kuulevat,

        mutta sitten Perkele tulee ja ottaa sanan pois heidän sydämistään, etteivät he uskoisi ja pelastuisi.

        13. kalliolle pudonnut siemen, tarkoittaa niitä, jotka kuullessaan sanan ottavat sen ilolla vastaan, mutta joilla ei ole juurta:

        He uskovat vain hetken aikaa, ja kiusauksen hetkellä he luopuvat.

        14. orjantappuroihin pudonnut siemen tarkoittaa niitä, jotka kuulevat sanan,

        mutta vaeltaessaan tukehtuvat tämän elämän huoliin, rikkauteen ja nautintoihin, eivätkä tuota kypsää satoa.

        15. hyvään maahan pudonnut siemen tarkoittaa niitä,

        jotka sanan kuultuaan säilyttävät sen puhtain ja ehyin sydämin ja kestävinä tuottavat satoa.

        Paavalin kirjeestä roomalaisille

        luku 3:1-20

        Jumalan sana ja ihmisten epäusko

        1. Mitä etuuksia on sitten juutalaisilla, tai mitä hyötyä ympärileikkauksesta?

        2. Paljonkin, kaikin tavoin; ennen kaikkea se, että heille on uskottu, mitä Jumala on puhunut.

        3. entä jos jotkut ovat olleet epäuskoisia?, ei kaiketi heidän epäuskonsa tee tyjäksi Jumalan uskollisuutta?

        4. ei suinkaan! Jumala on luotettava, vaikka kaikki ihmiset olisivat valheellisia. onhan kirjoitettu: "Että sinut todettaisiin oikeaksi sanoissasi ja voittaisit kun kanssasi käydään oikeutta

        5. jos siis meidän vääryytemme tuo ilmi Jumalan vanhurskauden, mitä me siihen sanomme?
        Ei kaiketi Jumala ole väärä, kun hän rankaisee vihassaan?
        Minä puhun nyt ihmisten tavalla.

        6. ei suinkaan! kuinka sitten Jumala voi tuomita maailman?

        7. jos siis Jumalan totuus tulee minun valheeni kautta selvemmin julki hänen kunniakseen, miksi minut syntisenä tuomitaan?

        8. miksi emme tekisi, kuten meitä herjaten meidän syyttetään tekevän ja kuten jotkut väittävät meidän sanovan: "Tehkäämme pahaa, että siitä hyvää tulisi"?
        he saavat oikeutetun tuomion.

        9. Miten siis on? Olemmeko me parempia? Emme suinkaan.
        Mehän olemme edellä osoittaneet, että niin juutalaiset kuin kreikkalaisetkin ovat kaikki synnin vallassa

        10. onhan kirjoitettu: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,

        11. ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa;

        12. kaikki ovat poikenneet pois, aivan kaikki kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä on hyvää, ei ainoaakaan.

        13. Heidän kurkkunsa on avoin hauta, kielellänsä he pettävät, kyykäärmeen myrkkyä on heidän huultensa alla;

        14. heidän suunsa on täynnä kirousta ja katkeruutta.

        15. Heidän jalkansa ovat nopeat vuodattamaan verta,

        16. hävitys ja kurjuus on heidän teillänsä,

        17. ja rauhan tietä he eivät tunne.

        18. Ei ole Jumalan pelko heidän silmiensä edessä."

        19. me tiedämme, että laki puhuu lain alaisille, jotta jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;

        20. näin siksi, ettei ketään ihmistä vanhurskauteta hänen edessään lain teosta, sillä lain kautta tulee synnin tunto

        tässä hyvä keskustelu

        lue!

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8853102


      • jjsjjsjsj
        edelliseen kirjoitti:

        kirjoittajaan!

        en kuulu mihinkään kirkoon ja lahkoon!

        anoa oikea tulkinta on uskoa niin kuin raamattu sanoo!

        tiedättekö nykyisin maailmassa on yli 4000 tuhatta uskon suuntaa, lahkoa ja oppia ja kaikki ovat harha oppeja paitsi raamattu!

        ja kaikki käyttää oppi pohjanaan raamattua!

        tässä minun todistukseni!

        koin n. vähän alle 2 vuotta sitte herätyksen, tulin uudestaan uskoon.

        ennen elin ja uskoin näin!

        vanha elämäni oli tämmönen!

        johon kuului

        bi-seksuallisuus, ryyppäääminen, pelaaminen,varastaminen, irtosuhteet (vapaa seksi), itsetyydytys, itsekeskeisyys,välinpitämättömyys, vanhat elämän arvot ja epäusko.

        ennen uskoin näin!

        Minä uskon Jumalaan
        Isään Kaikkivaltiaaseen
        taivaan ja maan Luojaan

        Ja Jeesukseen Kristukseen
        Jumalan ainoaan Poikaan
        meidän Herraamme
        joka sikisi Pyhästä Hengestä
        syntyi neitsyt Mariasta
        kärsi Pontius Pilatuksen aikana
        ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin,
        astui alas tuonelaan,
        nousi kolmantena päivänä kuolleista,
        astui ylös taivaisiin,
        istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan,
        oikealla puolella
        ja on sieltä tuleva tuomitsemaan
        eläviä ja kuolleita

        Ja Pyhään Henkeen
        pyhän yhteisen seurakunnan
        pyhäin yhteyden
        syntien anteeksiantamisen
        ruumiin ylösnousemisen
        ja iankaikkisen elämän

        ja ite ei tartvii tehdä mitään kun jeesus on kuollut ristillä meidän puolesta ja meidän syntimme on anteeksi annetut.

        mutta eletään niin että tehdään ite mitä halutaan ja eletään omien himojen ja halujen mukaan eikä olla mistään teoista vastuussa kenellekkään kun syntimme on anteeksi annetut.

        sen voin sanoa että tommosella uskolla ja elämällä ei pääse taivaaseen vaikka kuinka uskois!

        mun tarina on kuin tuhlaaja pojan tarina rankemmalla tavalla.

        sen voin sanoa että raamattu on totta joka sana siltäkin osin joka koskee parannuksen tekoa ja helvettiä!

        jotain vielä ittestäni!

        oon koko ikäni ollu uskova ("epäuskova")/pinnallinen kristitty

        kaikki oli niin kauan hyvin kun täytin 15 vuotta sit tuli synti elämään ja syntielämä vei mukanaa kunnes olin kokonaan synnin ja saatanan orja.

        tätä ennen ei juuri taivas asiat kiinnostannu yhtää, muuta kun sen verran et usko,
        raamattua ei tullu luettua juuri yhtään,
        joskus pienenä tuli luettuu semmosta lasten opetus kirjaa kuin uskollinen ystävä ei muuta!

        kunnes noin vähän alle 2 vuotta sitten koin herätyksen, ja tulin uudestaan uskoon, sitä tuli vietettyy noin 8,5 vuotta syntielämässä.



        siten vielä vähä lisää ittestäni!



        olen pienenä nähnyt jumalan, mutta silti syntielämä vei mukanaan.

        kerroin aina pienenä kaikille jumalasta johku 12 vuotiaaseen asti mutta sitten kun täytin
        15 vuotta ni syntielämä vei mukanaan.
        sit oli myös semmonen kaveripiiri et vei mukanaan.

        kunnes syntini mitta tuli täytteen, vaellukseni/elämäni annettiin kaaatua päälle

        tuli ihan järjettömän huono olo, olin kolme päivää järkyttynny.

        sitte pari päivää siitä eteenpäin, menin illalla nukkumaan ja sit saatanan annettiin tulla hakemaan mua helvettiin

        multa otettiin henki pois ja annettiin takas, ei ollu mun aika viel lähtee anneettin uus mahdollisuus.

        nostettii mut kadotuksesta takas elämään ja jeesuksen tykö.

        sen jälkee olin 1,5 kk kovassa kurituksessa.

        olin niin saatanan ja synnin koukussa et jos näin ei ois käynny ni en ois ikinä päässy syntielämästä irti ja ruvennu tekee parannusta.

        olin niin luopunnu et jos mut ois annettu tolloin mennä, kun saatana tuli hakee ni oisin nyt helvetissä mut mulle annettiin uus mahdollisuus.

        kiitos tästä Isälle ja Pojalle

        Sori, mutta vanhoillislestadiolaisten mielestä uskosi on väärä. Tee parannus, sillä helvetti sua vieläkin odottaa.


      • toinen.

    • puupappi
    • Attos

      Tutustu Hakomajaan ja siellä oleviin linkkeihin, esimerkiksi http://www.uskontojenuhrientuki.fi/.

      Ole rehellinen itsellesi. Älä kiellä sitä mikä oli hyvää elämässäsi aiemmin, mutta hylkää se mitä et pitänyt hyvänä. Älä häpeä itseäsi ja aiempia tekojasi, sanojasi ja ajatuksiasi.

    • Olen ollut erittäin hanakas puhumaan uskon asioista.** Mitä Sinä tarkoitat, kupuhut USKON asioista, kirkastako Kristusta, vai seurakuntaa.
      Yleensä VL käsitys uskosta on käsitys vain me lahkosta, SRK;sta, josta uupuu uskon olennainen kohde, Jeesus Kiristuksena.
      Uskon asiat ovat myös kiinnostaneet mua mielettömästi. On ollut myös paljon kysymyksii, mutten ole uskaltanu niitä julkisesti esittää. Olen vaiennut kysymyksineni. Syy on se, ettei mua oltais pidetty uskovaisena. ** Kerro nyt tarkemmin, mihin uskot??

      Näitä ovat olleet mm. itsetyydytys, alkoholin kohtuukäyttö ja musiikki. Erityisesti jälkimmäinen on ollut minulle mielettömän tärkeää. Olen halunnut kuunnella sitä musiikkia, mikä saa mieleni iloiseksi. ** Musiikin armolahjaa arvostelee yleensä musiikista osattomat. Se on jokaiselle tervepäiselle kristitylle terapeuttinen ikkuna ja tehdään se Jumalan kunniaksi.
      Musiikin taitaja ei ole pelkkä virrenveisaaja.
      Musasta kaikki lähti. Mutta sitten mua rupes ahdistaa muut säännöt, joita vl-piireissä ei kehdata säännöiksi kutsua. Näitähän on pilvin pimein. Saako miehel olla pitkät hiukset, voiko ehostaa itteä ja miten? ** Raamattu ei käske miehellä olla lyhyet hiukset, vaan lyhyemmät kun naisellasi, jotta teidät voi takaapäin erottaa, sanoo Paavali.
      Mikä on oikea vapaa-ajan viettotapa, voiko pukeutua ja miten. Entä onko sketsiohjelmat yms sopivii. Näitähän monii voi katsoo netistäkin. Puhujaveljet sanovat; karttakaa kaikkee pahaa netissäkin! He tarkoittavat tällä mm. nettitv-ohjelmia. SILTI NIIN MONET VL:T KATSOVAT NETTI TV:TÄ!. Miksi. Eikö puhujien ohjeet tehoa? * Pahaa on VL kaksinaamaisuus, netin hyväksyminen, joka on sata kertaa pahempi kun TV. Kysy kirkastaako TV 7 jumalaa heille?
      Entä musiikin laita. Jos ihmiset eivät osaa olla erossa nettitv-tarjonnasta, eivät ne osaa vastustaa myös ns. maailmallista musiikkia ja muitakaan "houkutuksia". ** Mikä vika beat- musiikissa on?

      Miksi näitä vastaan pitäisi edes taistella? Kuka hitto tietää edes sitä, onko Jumalaa olemassa ja mikä on se oikea usko?** Juuri näin. Tärkein asia jää heiltä varjoon; Kristuksen kirkastaminen, kun pitää pelotella kansaansa ja pyrkiä pitämään se koossa kaikenmaailman säännöillä.

      Ei varmastikkaan kukaan. Mä väsyin typeriin sääntöihin ja lopulta menetin uskon koko joutavaan raamattuun. ** Näin käy, jos lahko ei ole Kristitty, ja perustu Kristus kalliolle, vaan ihmisten tekemiin sääntöihin, siinä menee lapsi pesuveden mukana.
      Nykyisin olen ateisti, mutta toisaalta minuun upotettu helvetin pelko on totta tänäkin päivänä. Kuinka kauan helvetin pelko seuraa ns. eksynyttä lammasta?
      Pääseekö joutavista peloista koskaan irti?** Lupaan, Pääset. Kirjoita mailiini. [email protected] kerron Hänet joka vapauttaa, Jeesus Kristus ja paikan, missä Hän on Hengessä.
      Etsi ensin Jeesus, kaikki muu tulee ilmaiseksi.

      Mä en vain kykene uskomaan peloista huolimatta! ** Mihin, et pysty uskomaan??

      Oma havaintoni: uskonnot perustuvat kaikki pelkoihin!** Ei perustu, vain JT, muslimit ja SRK. nämä on myös meitä lähellä. Et löydä yhtään kristittyä, joka pelkäisi, VL;sitä niitä on valtaosa.
      Peloista ne uskot lähtee.** Mitä peloa aistit siinä, kun Jeesus jo Kristuksena ollessa sanoi Pietarille – Tälle kalliolle ( siis omalleen ) Hän perustaa seurakunnan, Ja jättää sen Pietarin haltuun., Mitä pelkoa siinä on?
      Kes.

    • rehellinen mies

      sinä tunnustat näin julkisesti tyhjän kuoresi!

      "Olen ollut erittäin hanakas puhumaan uskon asioista."

      "Oma havaintoni: uskonnot perustuvat kaikki pelkoihin!"

    • *

      Helvetillä pelottelu ei rakenna mielenterveyttä, mutta sanoma Jeesuksesta Kristuksesta rakentaa. Hänessä on totuus.

    • ...........

      Minä menetin "uskoni" vasta viisikymppisenä! Tajusin, että en usko sitä luterilaista uskontunnustusta, joka aina lausutaan kirkon jumalanpalveluksessa. (Lestadiolaisseuroissa sitä ei lausuta.) En vain usko.

      En kuitenkaan ollut tyytyväinen elämääni ilman uskoa vaan ahdistuneena rukoilin, että Jumala näyttäisi minulle oikean TIEN.

      Uskon että rukousvastauksena löysin Radiodein Raamattu kannesta kanteen -ohjelmat! (Siitä on jo kohta kymmenen vuotta!) Niiden avulla olen alkanut vähitellen ymmärtää, mistä USKOSSA on kysymys.

      Eräs ystäväni, joka on iäkkäämpi kuin minä, on myös kuunnellut noita ohjelmia. Hän on tyrmistyneenä todennut, että eihän hän ole koskaan oikeastaan uskonut muuhun kuin helvettiin! Sen pelosta hän on tehnyt sen mitä on tehnyt ja ollut sitä mitä on ollut. Aika raju kokemus muuten vanhoilla päivillään ymmärtää, että onkin ollut aivan hukassa - vaikka on luullut olevansa Ainoassa Oikeassa Seurakunnassa! Ja luullut myös, että siellä ei kukaan voi joutua hukkaan!

      Ehkä kaikki lähtee aivan väärästä päästä lestadiolaisuudessa. Lapset omaksuvat uskonkäsityksen eikä heille välttämättä koskaan edes tule sellaisia asioita eteen, että kaikki tulisi kyseenalaiseksi. Päällimmäiseksi jää tuo helvetinpelko. Raamattua ei oikein tunneta kokonaisuudessaan ja sen selitykset ovat niitä perittyjä selityksiä.

      Sitten jossain vaiheessa iskee täysi tyhjyys - mitä tämä on? Mihin uskon? Mitä uskon? Miksi uskon? Uskonko yhtään mitään?

      Ne ovat tärkeitä kysymyksiä. Niitä ei saisi torjua johtavatpa ne minkälaiseen lopputulokseen tahansa! Valheessa eläminen on todella raskasta! Eikä siitä ole yhtään mitään hyötyä kenellekään!

      • *

        Luin juuri Uusi Tie -lehdestä arkkipiispaehdokkaiden haastattelua, jossa heiltä kysyttiin, uskovatko he taivaaseen ja helvettiin. Kari Mäkinen vastasi, että taivas ja helvetti eivät ole uskon kohteita, vaan ihmiselle mahdollisia tiloja. Vastaus puhutteli minua. Uskon kohde on aina Kristus. Ei Raamattu, ei oppi, vaan Persoona.


      • A.

        Nih. Kun vl ei enää pysty perustamaan taivasmatkaansa kieltäytymiseen ja normien täyttämiseen, voi tulla "ylireaktio", kieltää koko usko ml. Raamattu ja Jumala. Jos on vielä toivoa, on käytävä etsimään uudestaan uskon perusteita, mitä usko Kristuksen sovitustyöhön onkaan. Sitten ruvetaanki uskomaan! Sanoisin: kasvaa uskossa, sopivassa määrin. Ja kyllä se Hyvän Paimenen ääni kuuluu vl-seuroissakin, vaikka väliin tulee jyrkkääkin saarnaa. Kyä mullakin, vl:lla, usko perustuu pelkoon. Eikä siks että mua olis kovasti helvetillä peloteltu. uskon jotta ihmisessä syntyjään se on, kuolemanpelko. Mihin sieluni vilahtaa kun arkkuni maan poveen lasketaan?


      • *
        A. kirjoitti:

        Nih. Kun vl ei enää pysty perustamaan taivasmatkaansa kieltäytymiseen ja normien täyttämiseen, voi tulla "ylireaktio", kieltää koko usko ml. Raamattu ja Jumala. Jos on vielä toivoa, on käytävä etsimään uudestaan uskon perusteita, mitä usko Kristuksen sovitustyöhön onkaan. Sitten ruvetaanki uskomaan! Sanoisin: kasvaa uskossa, sopivassa määrin. Ja kyllä se Hyvän Paimenen ääni kuuluu vl-seuroissakin, vaikka väliin tulee jyrkkääkin saarnaa. Kyä mullakin, vl:lla, usko perustuu pelkoon. Eikä siks että mua olis kovasti helvetillä peloteltu. uskon jotta ihmisessä syntyjään se on, kuolemanpelko. Mihin sieluni vilahtaa kun arkkuni maan poveen lasketaan?

        Minulla ei ole ikinä ollut ainakaan tiedostettua helvetin/kuolemanpelkoa. Vanhoillislestadiolaisuudesta irtauduttuani olen sen sijaan huomannut olevani täynnä "ajallisia" pelkoja. Pelkään rahattomuutta, yksinäisyyttä, oikeuksieni loukkaamista, sairautta... Kaikkien näiden pelkojen takana on oletukseni siitä, että minua ei rakasteta. Koen olevani prosessissa, jossa Jumala vapauttaa minua peloistani ja antaa tietoisuuden siitä, että olen hänen rakkautensa kohde. Ja kun saan peloista vapaan, yltäkylläisen elämän, ei kuolemassakaan liene mitään pelättävää. Tiedän silloin siirtyväni lopullisesti hänen luokseen, joka minua tässä ajassakin rakasti.


      • A.
        * kirjoitti:

        Minulla ei ole ikinä ollut ainakaan tiedostettua helvetin/kuolemanpelkoa. Vanhoillislestadiolaisuudesta irtauduttuani olen sen sijaan huomannut olevani täynnä "ajallisia" pelkoja. Pelkään rahattomuutta, yksinäisyyttä, oikeuksieni loukkaamista, sairautta... Kaikkien näiden pelkojen takana on oletukseni siitä, että minua ei rakasteta. Koen olevani prosessissa, jossa Jumala vapauttaa minua peloistani ja antaa tietoisuuden siitä, että olen hänen rakkautensa kohde. Ja kun saan peloista vapaan, yltäkylläisen elämän, ei kuolemassakaan liene mitään pelättävää. Tiedän silloin siirtyväni lopullisesti hänen luokseen, joka minua tässä ajassakin rakasti.

        Peloista. kun saan esim seuroissa evankeliumia kuulla omalle kohdalle, saan tuntea että tärkein asia on kunnossa, synnit anteeksi, ei tässä ole hätää! Ajalliset murheet ja pelot pienenevät. Eihän evankeliumilla sairautta paranneta tai lompakkoa täytetä, mutta minä itse saan uutta voimaa käydä arjen taisteluihin, kroonisia taloudellisia ongelmiani kohtaamaan, rohkealla mielellä, luottaen Jumalan huolenpitoon. Että kaiken huolen keskellä on jotain hyvää! Psykolokistahan se on mutta ajallinen siunaus myös.


      • ****
        * kirjoitti:

        Minulla ei ole ikinä ollut ainakaan tiedostettua helvetin/kuolemanpelkoa. Vanhoillislestadiolaisuudesta irtauduttuani olen sen sijaan huomannut olevani täynnä "ajallisia" pelkoja. Pelkään rahattomuutta, yksinäisyyttä, oikeuksieni loukkaamista, sairautta... Kaikkien näiden pelkojen takana on oletukseni siitä, että minua ei rakasteta. Koen olevani prosessissa, jossa Jumala vapauttaa minua peloistani ja antaa tietoisuuden siitä, että olen hänen rakkautensa kohde. Ja kun saan peloista vapaan, yltäkylläisen elämän, ei kuolemassakaan liene mitään pelättävää. Tiedän silloin siirtyväni lopullisesti hänen luokseen, joka minua tässä ajassakin rakasti.

        Ei peloista vapaata elämää ole olemassakaan. Pelko on osa elämää. Vain turtunut ei osaa pelätä.
        "Aurigossa aina varjo seuraa kulkijaa.
        Kun päivä painuu pilveen, niin varjo katoaa."

        Ei kai pelkoon auta muu kuin katsoa sitä silmiin ja tehdä se, mitä kohtuudella voi. Siitä saa hyvän omantunnon ja mielenrauhan, ja pelko menettää otettaan. Kävi sitten miten kävi, se on loppuviimeks suuremmas käres.

        Minusta tuntuu, että helvetinpelkokin johtuu pohjimmiltaan passiivisuudesta. Ihminen ei ole hyväksynyt sitä että pelkää, vaan yrittää kieltää pelon olemassaolon tai paeta sitä johonkin, vaikkapa lapselliseen vl-uskoon. Hän ei ole löytänyt tietä todelliseen kristinuskoon, joka ei ole illuusioon pakenemista.


      • *
        **** kirjoitti:

        Ei peloista vapaata elämää ole olemassakaan. Pelko on osa elämää. Vain turtunut ei osaa pelätä.
        "Aurigossa aina varjo seuraa kulkijaa.
        Kun päivä painuu pilveen, niin varjo katoaa."

        Ei kai pelkoon auta muu kuin katsoa sitä silmiin ja tehdä se, mitä kohtuudella voi. Siitä saa hyvän omantunnon ja mielenrauhan, ja pelko menettää otettaan. Kävi sitten miten kävi, se on loppuviimeks suuremmas käres.

        Minusta tuntuu, että helvetinpelkokin johtuu pohjimmiltaan passiivisuudesta. Ihminen ei ole hyväksynyt sitä että pelkää, vaan yrittää kieltää pelon olemassaolon tai paeta sitä johonkin, vaikkapa lapselliseen vl-uskoon. Hän ei ole löytänyt tietä todelliseen kristinuskoon, joka ei ole illuusioon pakenemista.

        Tästä minä olen kyllä tykkänään toista mieltä. Raamatussakin Jeesus k i e l tä ä pelkäämästä! Hän ei varmasti tarkoita, että pelon tunne pitäisi tukahduttaa, vaan että peloista on tarkoitus vapautua. Minulle evankeliumi merkitsee täydellistä vapautta eikä vain syntien antaaksi saamista.


      • uskova äiti**
        * kirjoitti:

        Tästä minä olen kyllä tykkänään toista mieltä. Raamatussakin Jeesus k i e l tä ä pelkäämästä! Hän ei varmasti tarkoita, että pelon tunne pitäisi tukahduttaa, vaan että peloista on tarkoitus vapautua. Minulle evankeliumi merkitsee täydellistä vapautta eikä vain syntien antaaksi saamista.

        merkitsee luottamusta Jumalaan. Peloista huolimatta voi elää luottamuksen varassa.


      • Minä menetin "uskoni" vasta viisikymppisenä! Tajusin, että en usko sitä luterilaista uskontunnustusta, joka aina lausutaan kirkon jumalanpalveluksessa. (Lestadiolaisseuroissa sitä ei lausuta.) En vain usko.** Lestadiolaisuus on luisunut ”ihmisten uskoksi”, siinä ei juuri Raamatun tunnustukset paina mitään, on vain oma ”jumalien valtakunta”.

        En kuitenkaan ollut tyytyväinen elämääni ilman uskoa vaan ahdistuneena rukoilin, että Jumala näyttäisi minulle oikean TIEN.** Se löytyy vain Raamatusta ja Jeesus kertoo siihen Tien, Hän on se tie. Seurakunta löytyy vasta HÄNEN jälkeen, joka on universaalinen Kristus- seurakunta kattaen kaiken maailman ihmiset, joille Jeesus on Herra.

        Uskon että rukousvastauksena löysin Radiodein Raamattu kannesta kanteen -ohjelmat! (Siitä on jo kohta kymmenen vuotta!) Niiden avulla olen alkanut vähitellen ymmärtää, mistä USKOSSA on kysymys. *** Näin on. Vielä Jeesuksen ihmisenä olo aikanakaan eivät ihmiset tajunneet, että Hänestä tulee Jumalan valtuuttamana kaiken Herra ja Messias. Tämä on myös mysteeri VL liikkeelle, sillä He ovat Jumalan palvojia, kuten muslimit ja Jehovan todistajat. Jeesus on Heille vain Vapahtaja.
        Usko ei kohdistu mihinkään seurakuntaa, vaan Jeesukseen Messiaana.
        Kaikki muu usko on vääräuskoisuutta Raamatun mukaan.

        Eräs ystäväni, joka on iäkkäämpi kuin minä, on myös kuunnellut noita ohjelmia. Hän on tyrmistyneenä todennut, että eihän hän ole koskaan oikeastaan uskonut muuhun kuin helvettiin! ** Enemmänhän VL piireissä helvetistä saarnataan, kun mitä kirkastettaisiin Kristusta.
        Sen pelosta hän on tehnyt sen mitä on tehnyt ja ollut sitä mitä on ollut. Aika raju kokemus muuten vanhoilla päivillään ymmärtää, että onkin ollut aivan hukassa - vaikka on luullut olevansa Ainoassa Oikeassa Seurakunnassa! Ja luullut myös, että siellä ei kukaan voi joutua hukkaan! ** Näinhän se on. Kristillisissä seurakunnissa iloitaan ja ylistetään Jeesusta Kristuksena ja ollaan iloisia Hänen vapaudestaan syntiin, mutta synnin tunnon tuominen ihmiseen on Vl evankeliumi.

        Ehkä kaikki lähtee aivan väärästä päästä lestadiolaisuudessa. Lapset omaksuvat uskonkäsityksen eikä heille välttämättä koskaan edes tule sellaisia asioita eteen, että kaikki tulisi kyseenalaiseksi. Päällimmäiseksi jää tuo helvetinpelko. Raamattua ei oikein tunneta kokonaisuudessaan ja sen selitykset ovat niitä perittyjä selityksiä. ** Sehän on usean kertoman mukaan maan päällinen helvetti.

        Sitten jossain vaiheessa iskee täysi tyhjyys - mitä tämä on? Mihin uskon? Mitä uskon? Miksi uskon? Uskonko yhtään mitään? ** On luonnollista, että tyhjyys tulee kun jättää tutun ympäristön. Oli se kuinka paha tai hyvä hyvänsä.
        Saman tuntee kokee pitkä- aikaisvangit, kun pääsevät vapauteen.

        Ainoa tie on Sinun löytää Kristus elämäsi Herraksi.

        Shalom.


      • *
        uskova äiti** kirjoitti:

        merkitsee luottamusta Jumalaan. Peloista huolimatta voi elää luottamuksen varassa.

        Ei ainakaan minun mieleeni mahdu yhtä aikaa pelko ja luottamus. Jos luotan, en pelkää ja päin vastoin. En tukahduta enkä torju pelon tunnetta, vaan olen siitä vapaa. Se ei hallitse minua.


      • .............
        Kesitas kirjoitti:

        Minä menetin "uskoni" vasta viisikymppisenä! Tajusin, että en usko sitä luterilaista uskontunnustusta, joka aina lausutaan kirkon jumalanpalveluksessa. (Lestadiolaisseuroissa sitä ei lausuta.) En vain usko.** Lestadiolaisuus on luisunut ”ihmisten uskoksi”, siinä ei juuri Raamatun tunnustukset paina mitään, on vain oma ”jumalien valtakunta”.

        En kuitenkaan ollut tyytyväinen elämääni ilman uskoa vaan ahdistuneena rukoilin, että Jumala näyttäisi minulle oikean TIEN.** Se löytyy vain Raamatusta ja Jeesus kertoo siihen Tien, Hän on se tie. Seurakunta löytyy vasta HÄNEN jälkeen, joka on universaalinen Kristus- seurakunta kattaen kaiken maailman ihmiset, joille Jeesus on Herra.

        Uskon että rukousvastauksena löysin Radiodein Raamattu kannesta kanteen -ohjelmat! (Siitä on jo kohta kymmenen vuotta!) Niiden avulla olen alkanut vähitellen ymmärtää, mistä USKOSSA on kysymys. *** Näin on. Vielä Jeesuksen ihmisenä olo aikanakaan eivät ihmiset tajunneet, että Hänestä tulee Jumalan valtuuttamana kaiken Herra ja Messias. Tämä on myös mysteeri VL liikkeelle, sillä He ovat Jumalan palvojia, kuten muslimit ja Jehovan todistajat. Jeesus on Heille vain Vapahtaja.
        Usko ei kohdistu mihinkään seurakuntaa, vaan Jeesukseen Messiaana.
        Kaikki muu usko on vääräuskoisuutta Raamatun mukaan.

        Eräs ystäväni, joka on iäkkäämpi kuin minä, on myös kuunnellut noita ohjelmia. Hän on tyrmistyneenä todennut, että eihän hän ole koskaan oikeastaan uskonut muuhun kuin helvettiin! ** Enemmänhän VL piireissä helvetistä saarnataan, kun mitä kirkastettaisiin Kristusta.
        Sen pelosta hän on tehnyt sen mitä on tehnyt ja ollut sitä mitä on ollut. Aika raju kokemus muuten vanhoilla päivillään ymmärtää, että onkin ollut aivan hukassa - vaikka on luullut olevansa Ainoassa Oikeassa Seurakunnassa! Ja luullut myös, että siellä ei kukaan voi joutua hukkaan! ** Näinhän se on. Kristillisissä seurakunnissa iloitaan ja ylistetään Jeesusta Kristuksena ja ollaan iloisia Hänen vapaudestaan syntiin, mutta synnin tunnon tuominen ihmiseen on Vl evankeliumi.

        Ehkä kaikki lähtee aivan väärästä päästä lestadiolaisuudessa. Lapset omaksuvat uskonkäsityksen eikä heille välttämättä koskaan edes tule sellaisia asioita eteen, että kaikki tulisi kyseenalaiseksi. Päällimmäiseksi jää tuo helvetinpelko. Raamattua ei oikein tunneta kokonaisuudessaan ja sen selitykset ovat niitä perittyjä selityksiä. ** Sehän on usean kertoman mukaan maan päällinen helvetti.

        Sitten jossain vaiheessa iskee täysi tyhjyys - mitä tämä on? Mihin uskon? Mitä uskon? Miksi uskon? Uskonko yhtään mitään? ** On luonnollista, että tyhjyys tulee kun jättää tutun ympäristön. Oli se kuinka paha tai hyvä hyvänsä.
        Saman tuntee kokee pitkä- aikaisvangit, kun pääsevät vapauteen.

        Ainoa tie on Sinun löytää Kristus elämäsi Herraksi.

        Shalom.

        Olen löytänyt TIEN! Hän on tie, totuus ja elämä!

        Mutta eikö elämä ole uskossa kasvamista - "kasvakaa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tuntemisessa" - eikö se ole oppimista loppun asti? Siksi sanon, että olen vähitellen alkanut ymmärtää, mistä on kysymys.

        Tunnen olevani oppilaan paikalla joka päivä. Olen kiitollinen siitä, että saan olla.


      • ****
        * kirjoitti:

        Tästä minä olen kyllä tykkänään toista mieltä. Raamatussakin Jeesus k i e l tä ä pelkäämästä! Hän ei varmasti tarkoita, että pelon tunne pitäisi tukahduttaa, vaan että peloista on tarkoitus vapautua. Minulle evankeliumi merkitsee täydellistä vapautta eikä vain syntien antaaksi saamista.

        Jos lapsesi joutuu onnettomuuteen ja on hengenvaarassa, etkö pelkää? Tai jos itselläsi epäillään vakavaa sairautta? Tai jos kävelet yksin pimeällä kadulla, ja yhtäkkiä edessäsi seisoo mies joka uhkaa sinua aseella?

        Pelko on luonnollista. Usko vain antaa sen perusluottamuksen, jonka varassa pelon kanssa tulee paremmin toimeen. Jos kuvittelet uskon vapauttavan sinut peloista täysin, tulet pettymään.


      • *
        **** kirjoitti:

        Jos lapsesi joutuu onnettomuuteen ja on hengenvaarassa, etkö pelkää? Tai jos itselläsi epäillään vakavaa sairautta? Tai jos kävelet yksin pimeällä kadulla, ja yhtäkkiä edessäsi seisoo mies joka uhkaa sinua aseella?

        Pelko on luonnollista. Usko vain antaa sen perusluottamuksen, jonka varassa pelon kanssa tulee paremmin toimeen. Jos kuvittelet uskon vapauttavan sinut peloista täysin, tulet pettymään.

        Elämää rajoittava kestopelko ei ole luonnollista ja siitä on mahdollista vapautua täysin.


      • uskova äiti**
        * kirjoitti:

        Ei ainakaan minun mieleeni mahdu yhtä aikaa pelko ja luottamus. Jos luotan, en pelkää ja päin vastoin. En tukahduta enkä torju pelon tunnetta, vaan olen siitä vapaa. Se ei hallitse minua.

        luottamus ja pelko voivat olla läsnä yhtä aikaa. Missä vain elämäntilanteissa.

        Ihminen pelkää ja jännittää monissa tilanteissa, mutta hän voi samalla luottaa, että Jumala on läsnä hänen kaikissa tilainteissaan ja tunteissaan. Jumala ei hylkää, Häneen voi luottaa loppuun asti.


        Esim. vakavasti sairas ihminen voi luottaa Jumalan läsnäoloon ja huolenpitoon kaikesta huolimatta.


      • uskova äiti**
        **** kirjoitti:

        Jos lapsesi joutuu onnettomuuteen ja on hengenvaarassa, etkö pelkää? Tai jos itselläsi epäillään vakavaa sairautta? Tai jos kävelet yksin pimeällä kadulla, ja yhtäkkiä edessäsi seisoo mies joka uhkaa sinua aseella?

        Pelko on luonnollista. Usko vain antaa sen perusluottamuksen, jonka varassa pelon kanssa tulee paremmin toimeen. Jos kuvittelet uskon vapauttavan sinut peloista täysin, tulet pettymään.

        saattaa pelätä jatkuvasti. Minä ainakin olen ollut ikäni melkoinen sosiaalisten tilanteiden jännittäjätyyppi ja olen edelleen. Mutta pelossaan ja jännittämisessään ihminen ei ole yksin. Hän voi elää samalla luottamuksessa, että Jumala on läsnä kaikissa hetkissä. Että Jeesus ei hylkää, käy sitten miten tahansa. Vaikka kuolis. Tämän tietäminen helpottaa ja tuo mukanaan tilanteisiin myös rauhaa.


      • 22
        uskova äiti** kirjoitti:

        luottamus ja pelko voivat olla läsnä yhtä aikaa. Missä vain elämäntilanteissa.

        Ihminen pelkää ja jännittää monissa tilanteissa, mutta hän voi samalla luottaa, että Jumala on läsnä hänen kaikissa tilainteissaan ja tunteissaan. Jumala ei hylkää, Häneen voi luottaa loppuun asti.


        Esim. vakavasti sairas ihminen voi luottaa Jumalan läsnäoloon ja huolenpitoon kaikesta huolimatta.

        jumalan pelko ja luottamus on aivojen luoma selviytymismekanismi. Aivot vaan on kehittänyt ihmisen mielensopukoihin selviytymismekanismin. On helppo luottaa johonkin "korkeampaan ja suurempaan" mitä ei voi ymmärtää. Tämä on ihan simppeli aivojen mekanismijuttu. Psygologinen juttu, hädän hetkellä ihminen pyytää apua vaikka yhtään ihmistä ei ole lähettyvilläkään.


      • uskova äiti**
        22 kirjoitti:

        jumalan pelko ja luottamus on aivojen luoma selviytymismekanismi. Aivot vaan on kehittänyt ihmisen mielensopukoihin selviytymismekanismin. On helppo luottaa johonkin "korkeampaan ja suurempaan" mitä ei voi ymmärtää. Tämä on ihan simppeli aivojen mekanismijuttu. Psygologinen juttu, hädän hetkellä ihminen pyytää apua vaikka yhtään ihmistä ei ole lähettyvilläkään.

        on uskon asia, mutta joka tapauksessa se toimii. Siitä olemme samaa mieltä:)


      • ****
        * kirjoitti:

        Elämää rajoittava kestopelko ei ole luonnollista ja siitä on mahdollista vapautua täysin.

        No se on tosiaan eri asia. Siihen auttaa usko.


      • ****
        uskova äiti** kirjoitti:

        saattaa pelätä jatkuvasti. Minä ainakin olen ollut ikäni melkoinen sosiaalisten tilanteiden jännittäjätyyppi ja olen edelleen. Mutta pelossaan ja jännittämisessään ihminen ei ole yksin. Hän voi elää samalla luottamuksessa, että Jumala on läsnä kaikissa hetkissä. Että Jeesus ei hylkää, käy sitten miten tahansa. Vaikka kuolis. Tämän tietäminen helpottaa ja tuo mukanaan tilanteisiin myös rauhaa.

        Usko tuo mukanaan myös anteeksiantavan mielen. Toisetkin ihmiset ovat lunastettuja syntisiä eivätkä mitään pelättäviä hirviöitä. Tätä ei vain aina muista, kun "vanha osa" saa vallan ja näkee pelkän maallisen sosiaalisen tilanteen, jossa itse on jostakin syystä heikoilla.


      • *
        uskova äiti** kirjoitti:

        luottamus ja pelko voivat olla läsnä yhtä aikaa. Missä vain elämäntilanteissa.

        Ihminen pelkää ja jännittää monissa tilanteissa, mutta hän voi samalla luottaa, että Jumala on läsnä hänen kaikissa tilainteissaan ja tunteissaan. Jumala ei hylkää, Häneen voi luottaa loppuun asti.


        Esim. vakavasti sairas ihminen voi luottaa Jumalan läsnäoloon ja huolenpitoon kaikesta huolimatta.

        Minulle luottamus merkitsee levollisuutta ja mielenrauhaa. Et voi olla yhtäaikaa levollinen ja peloissasi.


      • ****
        * kirjoitti:

        Minulle luottamus merkitsee levollisuutta ja mielenrauhaa. Et voi olla yhtäaikaa levollinen ja peloissasi.

        Kyllä minusta voi olla yhtä aikaa levollinen ja peloissaan. Uskovaisen mieltä voi verrata syvään mereen, jonka pintakerroksissa pauhaa myrsky, mutta syvällä on tyyntä.


    • pqpqpqpqpqpqpq

      Täh? No en ole koskaan kuullut että vl-porukoissa mietittäis että voiko pukeutua? Vai ootko sää joskus nähny meikäläisiä kulkevan ilman vaatteita?

      • Seurapenkkiläinen.

        jos olet, niin oletko koskaan kuunnellut puheita.
        Kyllä usein on vaatetuskin otettu puheeksi. Ei pelkästään seuroissa, vaan sitä varten on usein ollut ihan omia nuorteniltoja ja keskusteluiltojakin. Puhujat ovat usein sanoneet puheissaan, että joku mies kehoittin naisia pukeutumaan niin, että me miehetkin pysyisimme uskomassa.
        Avonaisista vaatteista on puhuttu ja jopa Päivämiehessäkin on ollut juttua vaatetuksesta, ettei uskovaiset esiinny puolialastomina helteilläkään. Erityisesti avonaiset topit ja minihameet tai vastaavat eivät sovi uskovaisille puheiden mukaan, mutta aina suviseuroissa näkee niitä, jotka eivät ota näistä neuvoista vaarin.
        Mun mielestä on ihan sama, miten ihmiset pukeutuu. Ei mua oo koskaan haitannut suviseuroissakaan joidenkin vähäpukeisuus.


      • pallomaha!
        Seurapenkkiläinen. kirjoitti:

        jos olet, niin oletko koskaan kuunnellut puheita.
        Kyllä usein on vaatetuskin otettu puheeksi. Ei pelkästään seuroissa, vaan sitä varten on usein ollut ihan omia nuorteniltoja ja keskusteluiltojakin. Puhujat ovat usein sanoneet puheissaan, että joku mies kehoittin naisia pukeutumaan niin, että me miehetkin pysyisimme uskomassa.
        Avonaisista vaatteista on puhuttu ja jopa Päivämiehessäkin on ollut juttua vaatetuksesta, ettei uskovaiset esiinny puolialastomina helteilläkään. Erityisesti avonaiset topit ja minihameet tai vastaavat eivät sovi uskovaisille puheiden mukaan, mutta aina suviseuroissa näkee niitä, jotka eivät ota näistä neuvoista vaarin.
        Mun mielestä on ihan sama, miten ihmiset pukeutuu. Ei mua oo koskaan haitannut suviseuroissakaan joidenkin vähäpukeisuus.

        muita epäuskoisia on häirinnyt, että vanhoillislestadiolainen nainen esiintyy kahdeksannella kuulla raskaana lähes alasti julkisilla paikoilla . Hän piti sitä luonnollisena ja oli hämmästynyt kun hänelle sanoo että senkaltainen pukeutuminen ei ole soveliasta. Jostain syystä vl-nainen ei näytä tajuoavan miten pitää pukeutua.

        me epäuskoiset hämmästelemme myös sitä, että vl-naiset pitävät niin avonaisia kaula-aukkoja että rinnat pursuavat ulos. Se näyttää siveettömältä. Miksi he eivät itse tajau sitä.


      • Tvärtom
        pallomaha! kirjoitti:

        muita epäuskoisia on häirinnyt, että vanhoillislestadiolainen nainen esiintyy kahdeksannella kuulla raskaana lähes alasti julkisilla paikoilla . Hän piti sitä luonnollisena ja oli hämmästynyt kun hänelle sanoo että senkaltainen pukeutuminen ei ole soveliasta. Jostain syystä vl-nainen ei näytä tajuoavan miten pitää pukeutua.

        me epäuskoiset hämmästelemme myös sitä, että vl-naiset pitävät niin avonaisia kaula-aukkoja että rinnat pursuavat ulos. Se näyttää siveettömältä. Miksi he eivät itse tajau sitä.

        "lähes alasti julkisilla paikoilla . Hän piti sitä luonnollisena ja oli hämmästynyt kun hänelle sanoo että senkaltainen pukeutuminen ei ole soveliasta. Jostain syystä vl-nainen ei näytä tajuoavan miten pitää pukeutua.
        me epäuskoiset hämmästelemme myös sitä, että vl-naiset pitävät niin avonaisia kaula-aukkoja että rinnat pursuavat ulos. Se näyttää siveettömältä. Miksi he eivät itse tajau sitä. "

        Eiköhän keskimäärin asia ole kuitenkin melkein päinvastoin? Näen monesti nuoria naisia, jotka ovat pukeutuneet "iltaa varten" ja se he nimenomaan pukeutuvat todella paljastavasti toisin kuin vl-naiset.


    • uskova äiti**

      on sinun ja Jumalan välinen suhde. Kyllä sinun elämässäsi on varmasti rukousta ja kaipuuta ja huokauksia, jotka ovat sinun ja Luojan välisiä. Sehän on jo uskoa. Miksi luopuisit tästä.

      Eihän tähän suhteeseen liity mitenkään vaikka itsellesi iloa tuottava musiikki. Sehän on sinulle elämän suolaa ja Jumalan lahja. Kuka on opettanut sinut ajattelemaan, että siinä olisi joitain haitallista.

    • vapaa-ajattelija vl

      Mistä lähtien runkkaus on ollut synti? Kai sitä nyt saa tumputtaa jos haluttaa. Maailman luonnollisin asia jota jokaikinen ihminen tekee. Itse asiassa jo vuoden ikäinen hyväilee itseään.

      Seksi on jumalan lahja ja siitä saa nauttia niin ettei loukkaa toista tai tuota kipua. Pervoilut sallitaan. Olin ollut pari vuotta naimisissa kun uskovaiset sukulaiset rupesivat tiedustelemaan jälkikasvun perään. Totesin että olen enmmän hupinussija :) . Eipä kysellyt kymmenpäisen perheen isäntä enempää.

      Elekää ottako uskonasioita liika vakavasti.

      • kanssa ei mitään liittoja, eikä sopua. linnaan vaan...


    • Juhakki

      Tiiätkö aloittaja, aika moni aattelee samalla tavalla kuin sinä, myös me uskovaisetkin. En kuitenkaan tarkoita, että aina näin, mutta välillä sitä epäilee ja kysenalaistaa vanhoillislestadiolaisen opin (eli Jeesuksen opin, koska uskon, että vanhoillislestadiolaisilla on oikea oppi)

      On paljon tärkeitä asioita, mitä kannattaa muistaa uskomisessa. Niistä Jeesus on antanut itse esimerkkejä, sekä Raamattu on niitä pullollaan sen ajan ihmisten elämästä.

      Niinku apostolikin kirjoittaa, että meillä on toinen voima meidän lihassamme ja veressämme. Tässä Paavalin oli niin ahtaalla, että vaikeroi: "Kuka päästää minua tästä synnin ja kuoleman ruumista?". Mitä Paavalille vastataan Jumalaltta? "Tyydy minun armooni, sillä minun voimani on heikoissa väkevä". Toisessa esimerkissä joudumme palaamaan Raamattua taaksepäin, aivan Mooseksen aikaan asti. Siellä kun Mooses eli Faaraon tyttären hovissa, hänellä oli kaikki ajallinen tavara ja nautinto, mitään ei puuttunut. Mutta mitä Mooses sanoi? "Mielummin kärsin pilkkaa Jumalan lasten joukossa, kuin sada kaikki Egyptin tavarat, sillä minä katson palkan maksoa". Ajatelkaa, että jos me jokainen osattaisiin ajatella näin, niin eikös se olisikin hyvä, ihan ajallisessakin mielessä. Aloittaja, katsele sinäkin palkan maksoa seuraavan kerran, kun ajattelet uskoasia ja tulevaisuuttasi.

      Ei Jeesuksenkaan oppi ollut ajallisessa opetuksessa, vaan hengellisessä. Ei myöskään vanhoillislestadiolaisuuden. Mitä tämä tarkoittaa? Eli ei meidän tarvitse "ansaita" Jumalan lapseutta, vaan se annetaan Kristuksen armosta, sen Kristuksen, joka kutoi meille Golgatan kangaspuilla vanhurskauden vaatteen ja omalla verellään, pyhällä ja kalliilla verellään sen pesi. Uskoa ei siis "ansaista" vaan se saadaan armosta. Mitä tämä tarkoittaa?

      Eli meidän ei tarvitse olla ns. hyviä ihmisiä, että me voidaan olla uskovaisia. En kuitenkaan tarkoita sitä, että me ei haluttaisi olla. Kysymys on vain hengen halusta olla uskovainen, sydämestään halu olla uskovainen. Eli tässä kohtaan me päästään siihen asiaan, että me kaikki teemme syntiä. Synti on saman arvoista, olkoon synti mikä tahansa. Otan esimerkin:

      Jos min sanon pahasti vaikka minun ystävästä, niin olen langennut syntiin. Se annetaan Jumalalta minulle anteeksi.
      Jos minä tapan tuon ystävän, niin silloinkin olen langennut syntiin. Sekin annetaan Jumalalta anteeksi.
      Tässä kahdessa ersimerkissä synnit olivat erejä ja näin ihmisten silmissä erisuuruisia. Mutta Jumalan silmissä nämät synnit olivat saman kokoisia. Kummassakin tapauksessa me rikotaan kaikki 10 käskyä. Kummassakin tapauksessa tapahtui "murhan synti" ja kun yhtä lakia rikkoo, on vikapää koko laissa.
      Mitä siis haluan tarkoittaa näillä esimerkeillä?

      Sanon sitä, että jos joku uskovainen tekee jotain ja toinen taas ei, niin ei meistä voi kukaan olla sanomassa, että olet huono uskovainen. Kaikki tekee syntejä ja kaikki synnit on saman arvoisia. Miksi sitten jotkut asiat on "kielletty" vanhoillislestadiolaisessa piirissä? (joku voi sanoa niitä säännöiksi)

      Ei mitään ole kielletty. Tai siis vanhoillislestadiolaiset eivät ole kieltänyt. (Jeesus on, tietysti) Ei television katsomista, ei tanssimista, ei alkoholin juomista, ei maailmallista musiikkia, ei erotiikkaa...yms. Näistä asioista vaan puhutaan ja varoitetaan ihmisiä, koska monessakin näissä asioissa on vaarana ottaa sellaisa askeleita, jotka on uskonelämälle vaaraksi ja tuhoavaksi voimaksi. "Kiellot" eivät ole siis syntiä, vaan niistä voi joutua syntiin, aivan kuten tämä kirjoituksen aloittaja on mahdollisesti joutunut (sanoit, että kaikki alkoi musiikista) Siksi näitä varoitetaan, että älkää rakkaat tehkö tälläista. Mitään ei siis kielletä, vaikka vahvasti sellainen käsitys on, mikä tietenkin on han luonnollista.

    • metaskeema

      Miten voit pelätä helkvettiä, vaikka sitä ei ole olemassakaan? Ateismisi taitaa olla melko tuoretta, jos sinulla on vielä helvetin pelkoa. Se haihtuu aikaa myöten. Minullakin synnintunto kesti vielä muutaman kuukauden ateistiksi tulon jälkeen, vaikkakin se ateistiksi tullessa heikkeni hyvin paljon välittömästi.

      • Älyll. rehell.

        Mistä tiedät, että helvettiä ei ole olemassa? Kyllä minä ainakin otan huomioon sen mahdollisuuden, että on. Jos se on olemassa, minun ei tarvitse pelätä sitä, koska sovitustyö riittää pelastamiseeni.


      • ysiplus

        Kun synnintunto katoaa tiedäthän sen, että sitä kutsutaan paatumuksen tuomaksi rauhaksi. Siitäkin on Raamatussa luettavana jotenkin näin, että voi sitä, joka Jumalan hylkää, mutta kaksinverroin voi sitä, jonka Jumala hylkää.


    • ööh...

      Mikä uskonto kieltää alkoholin käytön tai tV:n? Ei ainakaan kristinusko, joten älkää vääristelkö kristinuskoa ja tehkö sitä naurettavaksi.

    • kumiorava-

      Unohtakaa jo ne teidän helvetin ankeat säännöt ja normit. Aivan turhaan annatte niiden ahdistaa elämäänne. Elämä on elämistä varten, ja elämästä täytyy nauttia. Lestadiolaisuus on suoraan sanoen aivan perseestä. Käy ihan oikeasti sääliksi niitä nuoria, joiden elämä on yhden kirjan sanelema. Jos suku ja ystävät ei anna periksi, niin hankkikaa oikeita ystäviä ja muuttakaa omillenne. Huomaatte miten ilmapiiri helpottuu ja voitte oikeasti nauttia elosta!

    • Jeesuksen.

      On ihmisiä, jotka ovat olleet joskus kauan sitten kristittyjä, mutta he eivät ole nykyisin.

      He ovat luopuneet uskosta.

      Synti, josta ei ole tehty parannusta, on vienyt heidät niin kauaksi Jeesuksesta, että he ovat eksyneet pois pelastavasta uskosta. Se ei tapahdu kovinkaan helposti, Jumala on pitkämielinen ja kärsivällinen ja antaa aikaa parannuksen tekemiseen.

      Joskus kuitenkin aika loppuu ja synti paaduttaa ihmisen. Silloin ihminen luopuu Jumalasta, kääntää selkänsä Jeesukselle.

      Edes se, että uskoon tullut uudestisyntynyt ihminen on tunnettu sielujenvoittaja, saarnaaja ja seurakunnan johtaja, jonka kautta tuhansia on pelastunut, joka on perustanut uusia seurakuntia, parantanut muutamia sairaita, ei estä ihmistä luopumasta Jeesuksesta Kristuksesta. Kukaan ei voi väittää uskottavalla tavalla, ettei tuollainen ihminen ole kristitty.

      Ihminen joka väittää vaikka sitten jälkikäteen, ettei tuollainen arvostettuna kristittynä tunnettu mies ole koskaan ollutkaan kristitty, ei ehkä huomaa, että hän sillä väitteellään tekee vastaavassa asemassa olevat nykyiset kristityt seurakunnan johtajat yms. uskomattomiksi.

      Surukseni sanon, puliukkojen ja asunnottomien ja linnassa tuomioitaan istuvien joukossa on ja on ollut muutamia evankelistoja, muutamia seurakuntien johtajia. He ovat antaneet periksi himoilleen ja haluilleen ja ahneudelleen. Synti on erottanut heidät Jumalasta.

      Jos väität että he ovat siitä huolimatta uudestisyntyneitä kristittyjä, toiset heistä voivat sylkeä kasvoillesi ja herjata ja pilkata Jeesusta. Muutamia sellaisia ihmisiä on myös kuollut, parannusta tekemättä, Jeesusta kieltäen.

      Jeesus kyllä tahtoi varjella ja suojella heitäkin, mutta he eivät kuunnelleet Jeesusta, he eivät uskoneet Jeesusta.

      Heidän bisneksensä meni niin hyvin, seurakuntaan tuli tulvimalla rahaa, veroja kierrettiin. Heidän rakkautensa kukoisti, eivät he tahtoneet kuunnella kun Jeesus nuhteli heitä synnistä ja käski tehdä parannusta. Maailman ihmiset toivat heidän pahat tekonsa julki, Jumala salli sen tapahtua. Ehkä kyse oli rakkaudesta, mutta mies unohti oman vaimonsa, rakasti sellaista mitä ei olisi saanut rakastaa, uskoi lihan himoonsa joka väitti olevansa vilpitöntä rakkautta, joka kohdistui sellaiseen joka oli luvatonta, kiellettyä ja laitonta, jolloin tuli Jumalan ja maallisen oikeuden tuomio ja meni maine ja uskottavuus.

      Jeesus opetti melko paljon siitä, että synnistä pitää tehdä parannus, jos tahtoo päästä taivaaseen. Samaten hän opetti pyhityksestä, jota ilman kukaan ei voi nähdä Jumalaa.

      Heb. 12:14 Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa;
      12:15 ja pitäkää huoli siitä, ettei kukaan jää osattomaksi Jumalan armosta, "ettei mikään katkeruuden juuri pääse kasvamaan ja tekemään häiriötä", ja monet sen kautta tule saastutetuiksi,
      12:16 ja ettei kukaan olisi haureellinen tahi epäpyhä niinkuin Eesau, joka yhdestä ateriasta myi esikoisuutensa.

      Room. 6:11 Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.
      6:12 Älköön siis synti hallitko teidän kuolevaisessa ruumiissanne, niin että olette kuuliaiset sen himoille,
      6:13 älkääkä antako jäseniänne vääryyden aseiksi synnille, vaan antakaa itsenne, kuolleista eläviksi tulleina, Jumalalle, ja jäsenenne vanhurskauden aseiksi Jumalalle.
      6:14 Sillä synnin ei pidä teitä vallitseman, koska ette ole lain alla, vaan armon alla.
      6:15 Kuinka siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme ole lain alla, vaan armon alla? Pois se!
      6:16 Ettekö tiedä, että kenen palvelijoiksi, ketä tottelemaan, te antaudutte, sen palvelijoita te olette, jota te tottelette, joko synnin palvelijoita, kuolemaksi, tahi kuuliaisuuden, vanhurskaudeksi?
      6:17 Mutta kiitos Jumalalle, että te, jotka ennen olitte synnin palvelijoita, nyt olette tulleet sydämestänne kuuliaisiksi sille opin muodolle, jonka johtoon te olette annetut,
      6:18 ja että te synnistä vapautettuina olette tulleet vanhurskauden palvelijoiksi!
      6:19 Minä puhun ihmisten tavalla teidän lihanne heikkouden tähden. Sillä niinkuin te ennen annoitte jäsenenne saastaisuuden ja laittomuuden palvelijoiksi laittomuuteen, niin antakaa nyt jäsenenne vanhurskauden palvelijoiksi pyhitykseen.
      6:20 Sillä kun olitte synnin palvelijoita, niin te olitte vapaat vanhurskaudesta.
      6:21 Minkä hedelmän te siitä silloin saitte? Sen, jota te nyt häpeätte. Sillä sen loppu on kuolema.
      6:22 Mutta nyt, kun olette synnistä vapautetut ja Jumalan palvelijoiksi tulleet, on teidän hedelmänne pyhitys, ja sen loppu on iankaikkinen elämä.
      6:23 Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.

      • pelastuksen 2

        Jeesus opetti ja varoitti myös eksytyksistä, jotka vievät totuudesta pois eksyneiltä ihmisiltä mahdollisuuden pelastumiseen. Uudestisyntynyt kristittykin voi eksyä.

        Mat. 24:24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.

        Mat. 24:4 Silloin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä.

        Mar. 13:5 Niin Jeesus rupesi puhumaan heille: "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä.
        13:6 Monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä se olen', ja he eksyttävät monta.

        1 Kor. 6:9 Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset,
        6:10 eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa.

        1 Tim. 6:10 Sillä rahan himo on kaiken pahan juuri; sitä haluten monet ovat eksyneet pois uskosta ja lävistäneet itsensä monella tuskalla.

        2 Tim 3:13 Mutta pahat ihmiset ja petturit menevät yhä pitemmälle pahuudessa, eksyttäen ja eksyen.


        Hyvä ihminen voi kyllä toivoa ja tahtoa monia hyviä ja kauniita asioita, sinä voit toivoa ettei kukaan kristitty ihminen koskaan eksy ja sinä voit toivoa, ettei kukaan kristitty ihminen koskaan luovu Jeesuksesta Kristuksesta. Tähän mennessä tuollaiset kauniit toiveet eivät ole toteutuneet, eivät ne toteudu koskaan.

        Jotkut ihmiset ovat pysyneet uskossa vain kuukausia, ehkä vuosiakin, sitten toiset ihmiset ovat synnin tähden joutuneet eroon Jumalasta ja toiset ihmiset ovat joutuneet harhaoppien vuoksi eroon pelastavasta evankeliumin opista ja Jeesuksesta Kristuksesta. Muutamat ovat säilyttäneet uskonsa, eivät kaikki ole menneet pois.

        Sen tähden, Jeesus käskee valvomaan ja tekemään parannusta, sen tähden Jeesus varoittaa eksymästä. Jeesus tahtoo että sinä pysyisit uskossa, että sinä seuraisit Häntä. Tutki tarkoin Jeesusta, lue ahkerasti raamattua, täytyyhän sinun tuntea Herrasi, ettet erehdyksissä ala juoksemaan jonkun ihmisen perässä, seuraten jotakin aivan muuta, kuin Jeesusta Kristusta.


      • lisää raamatusta
        pelastuksen 2 kirjoitti:

        Jeesus opetti ja varoitti myös eksytyksistä, jotka vievät totuudesta pois eksyneiltä ihmisiltä mahdollisuuden pelastumiseen. Uudestisyntynyt kristittykin voi eksyä.

        Mat. 24:24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.

        Mat. 24:4 Silloin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä.

        Mar. 13:5 Niin Jeesus rupesi puhumaan heille: "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä.
        13:6 Monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä se olen', ja he eksyttävät monta.

        1 Kor. 6:9 Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset,
        6:10 eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa.

        1 Tim. 6:10 Sillä rahan himo on kaiken pahan juuri; sitä haluten monet ovat eksyneet pois uskosta ja lävistäneet itsensä monella tuskalla.

        2 Tim 3:13 Mutta pahat ihmiset ja petturit menevät yhä pitemmälle pahuudessa, eksyttäen ja eksyen.


        Hyvä ihminen voi kyllä toivoa ja tahtoa monia hyviä ja kauniita asioita, sinä voit toivoa ettei kukaan kristitty ihminen koskaan eksy ja sinä voit toivoa, ettei kukaan kristitty ihminen koskaan luovu Jeesuksesta Kristuksesta. Tähän mennessä tuollaiset kauniit toiveet eivät ole toteutuneet, eivät ne toteudu koskaan.

        Jotkut ihmiset ovat pysyneet uskossa vain kuukausia, ehkä vuosiakin, sitten toiset ihmiset ovat synnin tähden joutuneet eroon Jumalasta ja toiset ihmiset ovat joutuneet harhaoppien vuoksi eroon pelastavasta evankeliumin opista ja Jeesuksesta Kristuksesta. Muutamat ovat säilyttäneet uskonsa, eivät kaikki ole menneet pois.

        Sen tähden, Jeesus käskee valvomaan ja tekemään parannusta, sen tähden Jeesus varoittaa eksymästä. Jeesus tahtoo että sinä pysyisit uskossa, että sinä seuraisit Häntä. Tutki tarkoin Jeesusta, lue ahkerasti raamattua, täytyyhän sinun tuntea Herrasi, ettet erehdyksissä ala juoksemaan jonkun ihmisen perässä, seuraten jotakin aivan muuta, kuin Jeesusta Kristusta.

        Johanneksen evankeliumista

        luku 3:3,5,6

        3. Jeesus vastasi hänelle: Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti ylhäältä, hän ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa.

        5. Jeesus vastasi: totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.

        6.Lihasta syntynyt on lihaa ja Hengestä syntynyt on Henkeä.

        Luukkaan evankeliumista

        luku 11:39

        39.Herra sanoi hänelle: Te fariseukset kyllä puhdistatte maljan ja vadin ulkopuolen, mutta teidän sisimpänne on täynnä ryöstöä ja pahuutta.

        Matteuksen Evankeliumista

        luku 12:43-45

        Saastaisen hengen lähtö ja paluu

        43. Kun saastainen henki lähtee ihmisestä, se kuljeksii autioita paikkoja ja etsii lepoa, eikä löydä sitä.

        44. Silloin se päättää: minä palaan asuntooni, josta lähdin. Tullessaan se tapaa sen tyhjänä, lakaistuna ja kaunistettuna.

        45.Se menee ja ottaa mukaansa seitsemän itseään pahempaa henkeä, ja ne tulevat sisälle ja suvat siellä.
        Sen ihmisen tila on lopussa pahempi kuin alussa.

        niin käy myös tälle pahalle sukupolvelle.

        Matteuksen Evankeliumista

        Luku 12:31-37

        Hengen pilkka, puu ja hedelmä

        31. Sen tähden minä sanon teille: jokainen synti ja pilkka annetaan ihmiselle anteeksi, mutta hengen pilkkaamista ei anneta anteeksi.

        32. Jos joku sanoo jotakin ihmisen Poikaa vastaan, se annetaan hänelle anteeksi, mutta joka puhuu Pyhää henkeä vastaan, sitä ei anneta hänelle anteeksi tässä maailmassa eikä tulevassa.

        33. joko tehkää puu hyväksi ja sen hedelmä hyväksi, tai tehkää puu huonoksi ja sen hedelmä huonoksi.
        Hedelmistään puu tunnetaan.

        34.Te kyykärmeiden sikiöt, kuinka te osaisitte puhua hyvää, kun itse olette pahoja?
        MITÄ SYDÄN ON TÄYNNÄ: SITÄ SUU PUHUU.

        35.Hyvä ihminen tuo varastostaan esille hyvää, ja paha ihminen tuo pahuutensa varastosta esille pahaa.

        36.Minä sanon teille: jokaisesta puhumastaan turhasta sanasta ihmisen on tehtävä tili tuomiopäivänä.

        37. Sanoistasi sinut julistetaan syyttömäksi, ja sanoistasi sinut tuomitaan syylliseksi.

        Kirjeestä Hebrealaisille

        Luku 6:4-8

        Luopumuksen vaara

        4. Uudistuva parannus on mahdoton niiden kohdalla, jotka kerran ovat tulleet valistetuiksi ja maistaneet taivaallista lahjaa, päässeet osalliseksi pyhästä hengestä,

        5. maistaneet Jumalan hyvää sanaa ja tulevan maailman voimia,

        6. ja ovat sitten luopuneet. He näet uudelleen ristiinnaulitsevat itselleen Jumalan Pojan ja häntä julkisesti häpäisevät.

        7. Maa imee itseensä sateen, joka sitä usein kastelee, ja tuottaa sadon hyödyksi niille, joita varten sitä viljellään, saaden siunauksen Jumalalta.

        8.Mutta jos se tuottaa orjantappuroita ha ohdakkeita se on kelvoton ja lähellä kirousta.
        Sen loppu on että se poltetaan.

        pietarin toisesta kirjeestä

        Luku 2:20-22

        20.Jos he Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen tuntemisen kautta ovat päässeetkin maailman saastutuksia pakoon, mutta taas niihin kietoutuvat ja tulevat voitetuiksi, niin viimeinen on tullut heille ensimmäistä pahemmaksi.

        21.Parempi olisi heille ollut, etteivät olisi tulleet tuntemaan vanhurskauden tietä, kuin että he, opittuaan sen tuntemaan, kääntyvät pois heille annetusta käskystä.

        22.Heille on tapahtunut, mitä tosi sananparsi sanoo: Koira palaa oksennukselleen, ja pesty sika rypee rapakossa.

        Matteuksen Evankeliumista

        Luku 10:32,33

        32. Jokaisen, joka tunnustautuu minuun ihmisten edessä, häneen minäkin tunnustaudun Isäni edessä taivaissa.

        33. Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, hänet minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivassa.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10792
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3063
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      208
      2882
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1898
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1686
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1607
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1536
    Aihe