Tuore leski kyselee ..

leski 66

Miten menettelisin ja miten tästä eteenpäin.

Suurin muutos elämässäni sitten lasten syntymisen jälkeen ja täysin uudenlainen elämäntilanne.

25

428

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Leski62

Suru on ensin surtava,se tosiasia.
      Itse olin vaipua itsesääliin,muistot ja suru olivat elämäni.
      Onneksi minulla on ihana tytär ja muutama oikein hyvä ystävä,
      he kannustivat minua elämään ,eivätkä jättäneet yksin,voin sinulle sanoa
      että nyt elämä maistuu taas,meillä vielä elämämme elettävänä.
      Muistot on,mutta niihän piääkin olla.

• niina-liisa

Minulle jäi epäselväksi kuoliko kumppanisi vai erositteko?

• mummo69v.

jos haluat hakea seuraa mene treffipalstoille. Ole varovainen. Sieltä löytyy kultajyviä kaiken roinan keskeltä. Olen leski ja oikein hyvän ystävän löysin n. 1,5 v. no viina sitten erotti.
        Toinen ihana yritys on menossa, sekin löydetty netistä, meidän suhde on n. 1 vuoden.
        Leskeksi jäätyäni halusin kirjoitella toista sukupuolta olevan ihmisen kanssa

• i_a
        mummo69v. kirjoitti:

jos haluat hakea seuraa mene treffipalstoille. Ole varovainen. Sieltä löytyy kultajyviä kaiken roinan keskeltä. Olen leski ja oikein hyvän ystävän löysin n. 1,5 v. no viina sitten erotti.
        Toinen ihana yritys on menossa, sekin löydetty netistä, meidän suhde on n. 1 vuoden.
        Leskeksi jäätyäni halusin kirjoitella toista sukupuolta olevan ihmisen kanssa

Ei tuo "nettirakkaus" ainakaan minua kiinnosta... Noita tuttuja ihania ikäisiäni vapaita tyttösiä tulee päivittäin vastaan ja itsestä kai se on kiinni kuinka pitkälle menee vai meneekö... Kyllähän noita vaateita minullakin on ja jonkun tyttösen tietämäni liika "korkkiin kompastuminen" saa minut pakosalle... Kai se samanhenkinen luonnossa viihtyvä "ystävä" tulee joskus vastaan vaikkapa Lapin vaelluksilla tai taukopaikan nuotiolla... Aika näytttää jos on näyttääkseen!!! Jos ei niin ei!!! :)

• 1943
        i_a kirjoitti:

Ei tuo "nettirakkaus" ainakaan minua kiinnosta... Noita tuttuja ihania ikäisiäni vapaita tyttösiä tulee päivittäin vastaan ja itsestä kai se on kiinni kuinka pitkälle menee vai meneekö... Kyllähän noita vaateita minullakin on ja jonkun tyttösen tietämäni liika "korkkiin kompastuminen" saa minut pakosalle... Kai se samanhenkinen luonnossa viihtyvä "ystävä" tulee joskus vastaan vaikkapa Lapin vaelluksilla tai taukopaikan nuotiolla... Aika näytttää jos on näyttääkseen!!! Jos ei niin ei!!! :)

tupsahti elämääni ykskaks. Hän lukee sanomalehdet tarkkaan ja kiinnostui minusta kirjoitusteni johdosta. Olimme olleet 2 päivää samalla kurssilla,joten ulkonäkö oli tuttu. Jälkeenpäin olemme naureskelleet asialle, hyötyä on kirjoittamisesta ja lukemisesta. Tähän aikaan vuodesta lykimme mm. polttopuita ylös mäkeä kumpikin tahollaan, syömme marjoja ja kummallakin on puutarhassa mm. Åkerö-omenapuita. Metsä on kummankin kiinnostuksen kohde. Elämä yllättää, yksin olin aatellut elellä.

• 1943

eteenpäin. Itseäni viisi vuotta sitten auttoi tukeva lähipiiri ja työ. Lisäksi oli paljon kaiken maailman järjestelyjä, jotka veivät ajatukset muualle. Itke ja sure. Itselläni tuo vaihe kesti parisen vuotta. Sitten menin Eläkeliiton Yht´äkkiä yksin kurssille. Suosittelen. Nyt on hienoinen kaipaus taustalla, mutta elämä jatkuu. Voimia Sinulle.

• ibiza*

Niin, kyllä surutyö on tehtävä sekä itkettävä ja pyyhittävä kyyneliä kun on sen aika... Ystävät ja lapset ovat kullan arvoisia silloin kun elämänhalu on koetuksella... Itse tuo surutyö on kuitenkin läpikäytävä... Elämänhän on jatkuttava kaiken jälkeen...

Siitä on liki viisi vuotta kun kumppanini silmien loiste sammui sairauden murtamana... Yli neljäkymmentä vuotta jatkunut yhteiselomme, jonka olimme luvanneet vihkivalassa toisillemme, "kunnes kuolema meidät erottaa", päättyi... No, elämä hymyilee jälleen ja auringon sekä keväthankien myötä odotan uutta kesää Lapin vaelluksineen... ?

Niin, hänen 64-vuotis syntymäpäivänsä olisi ollut eilen ja oli kukkien ja kynttilän aika jälleen hänen kummulleen...

• mimosan kukka

..te olittekin menneet hyvin nuorina naimisiin. Olitteko toistenne ensirakkaus?

• leski 98
        mimosan kukka kirjoitti:

Mitkä ovat nuoren lesken ongelmat, joihin
        hän toivoo tukea? Yleisistä elämänohjeista
        ei kai ole kysymys.

• i_a
        mimosan kukka kirjoitti:

Kai se oli ensirakkautta... Kyllähän vanhempien lupa piti olla ennen tuota vihkivalaamme... Niin, "kaikkea muuta kai katuu, mutta ei nuorena naimistaan", sanovat... Näin se vain onkin!!! :)

• 1943
        i_a kirjoitti:

Kai se oli ensirakkautta... Kyllähän vanhempien lupa piti olla ennen tuota vihkivalaamme... Niin, "kaikkea muuta kai katuu, mutta ei nuorena naimistaan", sanovat... Näin se vain onkin!!! :)

helpotti se, että joskus nuoruudessani olin surrut ensirakkauteni pois elämästäni. Eli näitä elämänpolkuja on monenlaisia.

• Pirre*
        1943 kirjoitti:

helpotti se, että joskus nuoruudessani olin surrut ensirakkauteni pois elämästäni. Eli näitä elämänpolkuja on monenlaisia.

suruun totu, eikö jokainen menetys ole joka kerta uusi..omansa..

• beessi
        Pirre* kirjoitti:

ainakaan minun mielestäni. Ajattelen jopa, että nuorempana oli helpompi toipua menetyksistä, siis jos rakastetusta puhutaan. Tässä iässä ehkä tulee lisäsuru pelosta, ettei ehkä enää pystykään (tai ehdi) rakastumaan uudestaan. On aika lohdutonta kuvitella elämää ilman rakkautta, jos on sellaisen joskus kokenut. Nuoremmalle myös helpommin tulee uusi rakkaus vastaan, auttaen pääsemään yli edellisestä.

• 1943
        Pirre* kirjoitti:

omaa surutyötäni sellaisiin, joilla ei ole mitään suruja ollut ennen, voin sanoa, että helpottaneet ovat aikaisemmat kokemukset. Jo lapsena minulle valkeni, että rakas ihminen voi kuolla. Mieheni vakava sairaus 7 vuotta ennen kuolemaa muistutti samasta asiasta. Aloin ajatella asioita kuolleen näkökulmasta. Esimerkiksi sitä, että saimme 7 vuotta lisäaikaa, että mieheni kuoli silmänräpäyksessä. Hänen ei tarvinnut kärsiä. Kun on kerran selvinnyt kuiville, voi selvitä vastedeskin.

• 1943
        beessi kirjoitti:

ainakaan minun mielestäni. Ajattelen jopa, että nuorempana oli helpompi toipua menetyksistä, siis jos rakastetusta puhutaan. Tässä iässä ehkä tulee lisäsuru pelosta, ettei ehkä enää pystykään (tai ehdi) rakastumaan uudestaan. On aika lohdutonta kuvitella elämää ilman rakkautta, jos on sellaisen joskus kokenut. Nuoremmalle myös helpommin tulee uusi rakkaus vastaan, auttaen pääsemään yli edellisestä.

on havaita, miten erilaisia olemme. Olen elellyt pitkiä kausia sinkkuna ihan mielenkiintoista elämää. Leskeydyttyäni en haikaillut lainkaan uuden rakkauden perään, olinhan saanut kokea tosi syvän ja kauniin ihmissuhteen.Minun mielestäni ihmisen pitää pystyä elämään myös yksin. Mutta erilaisuushan on rikkautta.

• Pirre*
        1943 kirjoitti:

omaa surutyötäni sellaisiin, joilla ei ole mitään suruja ollut ennen, voin sanoa, että helpottaneet ovat aikaisemmat kokemukset. Jo lapsena minulle valkeni, että rakas ihminen voi kuolla. Mieheni vakava sairaus 7 vuotta ennen kuolemaa muistutti samasta asiasta. Aloin ajatella asioita kuolleen näkökulmasta. Esimerkiksi sitä, että saimme 7 vuotta lisäaikaa, että mieheni kuoli silmänräpäyksessä. Hänen ei tarvinnut kärsiä. Kun on kerran selvinnyt kuiville, voi selvitä vastedeskin.

käsittelyyn tarvittavia työkaluja on jo valmiina, - mutta kun ajatellaan läheisen kuolemaa, on se joka kerta yhtä raskas kestää, - sitä tarkoitin sanoessani että suruun ei voi tottua..

• mummo vaan
        Pirre* kirjoitti:

Ei suruun totu, kokemuksesta voin sanoa.

• 1943
        Pirre* kirjoitti:

käsittelyyn tarvittavia työkaluja on jo valmiina, - mutta kun ajatellaan läheisen kuolemaa, on se joka kerta yhtä raskas kestää, - sitä tarkoitin sanoessani että suruun ei voi tottua..

tosiaan taitaa olla. Ennen miestäni olin kokenut vanhempieni ja appivanhempieni siirtymisen rajan taa. Esim. hautajaisjärjestelyt sujuivat rutiinilla. Jokainen suru on omansa, ei parane jäädä roikkumaan siihen, ei myös surra etukäteen. Toivottavasti kaikilla on surun ja ilon hetkiä niin paljon, että jaksaa eteenpäin.

• 1943
        mummo vaan kirjoitti:

on. Esimerkiksi kaksoseni syntyivät keskosina kuudennella kuukaudella ja kuolivat. Olin todella herkkä ja itkin paljon. Minun elämääni helpotti esikoinen, joka otti ensiaskeleitaan noihin aikoihin. Riippunee myös elämäntilanteesta, miten kohtaa surun.

• mummo vaan
        1943 kirjoitti:

on. Esimerkiksi kaksoseni syntyivät keskosina kuudennella kuukaudella ja kuolivat. Olin todella herkkä ja itkin paljon. Minun elämääni helpotti esikoinen, joka otti ensiaskeleitaan noihin aikoihin. Riippunee myös elämäntilanteesta, miten kohtaa surun.

Varmasti surusi on suurempi

• mummo vaan kirjoitti:

ja osanottoni, tuntematon kanssakulkijamme.

P.s. en tiennyt surusta mitään ennenkuin isäni kuoli..

• 1943
        mummo vaan kirjoitti:

Varmasti surusi on suurempi

kilpailuhengen nappasit? Olemme erilaisia, se hyväksyttäköön. Itselleni on suotu kyky kantaa suurtakin henkistä kuormaa. Älä näänny surusi alle. En ole todellakaan tyyppi, joka tullessaan myötäelämään surussa alkaa vuodattaa omaa suruaan, puoliso oli kuollut monta vuotta sitten. Osaan olla empaattinen, olen koulutuksen saanut tukihenkilö. Viisitoista vuotta sitten naapuriini muutti vanha rouva, jonka mies kuoli muuttopäivänä. Hän ei suruaan hirveästi toitottanut, sanoi kokemuksen perusteella, että valittaminen karkottaa ihmiset ympäriltä. Kun tutustuimme paremmin, hän kertoi pikkuhiljaa. Hän on nykyään 89 vuotias ja hyvä ystäväni. Jaksan kuunnella, jos on tarvis. Voimia Sinulle surusi kantamiseksi. Minulla raskain vaihe kesti 2 ja puoli vuotta. Nyt on kaunis kaipaus ja mieheni rakkaus kantavana voimana eteenpäin.

• beessi
        1943 kirjoitti:

on havaita, miten erilaisia olemme. Olen elellyt pitkiä kausia sinkkuna ihan mielenkiintoista elämää. Leskeydyttyäni en haikaillut lainkaan uuden rakkauden perään, olinhan saanut kokea tosi syvän ja kauniin ihmissuhteen.Minun mielestäni ihmisen pitää pystyä elämään myös yksin. Mutta erilaisuushan on rikkautta.

En usko, että minun elämäni on ollut kenenkään mielestä mielenkiintoista. Olen kuitenkin olooni aika tyytyväinen, sillä tunnen itse mielenkiintoa, uteliaisuutta ja rakkautta elämään ja asioihin ympärilläni.

Harvapa meistä kai "haikailee" uuden rakkauden perään heti menetyksen jälkeen. Eihän se oma rakkaus siihen menetykseen lopu, kuinka silloin voisi, tai edes haluaisi rakastua uuteen.
        Puhuinkin siitä, että mielestäni nuorena selviytyy menetyksestä paremmin ja nopeammin kuin meidän iässä.
        Me ensinnäkin jo elämänkokemuksemme ansiosta tajuamme, kuinka suuren, kallisarvoisen ja ehkä korvaamattomankin asian menetimme. Sellaisesta ei niin vain toivuta, rakkaus ei hetkessä lopu ja kuten aiemminkin arvelin, toipumista voi hidastaa juuri tuo (sinänsä realistinenkin?), ikämme aiheuttama lopullisen menetyksen tunne.
        En oikein ymmärrä, miten yksin eläminen tähän liittyy, mutta minulle yksin eläminen ei ole mikään ongelma yleensäkään, eikä edes silloin kun minulla on mies, jota rakastan ja jolta saan vastarakkautta. Enhän ole yksin, jos tiedän, että jossain on joku, jonka ajatteleminen täyttää sydämeni rakkaudella ja jonka tiedän ajattelevan ja odottavan minua. Mutta en tietenkään halua elämäni pelkkää ikävöimistä ja kaipuuta olevan, vain hänen läsnäolonsa tekee oloni täydellisen hyväksi ja rauhalliseksi, onnelliseksi.

• 1943
        beessi kirjoitti:

En usko, että minun elämäni on ollut kenenkään mielestä mielenkiintoista. Olen kuitenkin olooni aika tyytyväinen, sillä tunnen itse mielenkiintoa, uteliaisuutta ja rakkautta elämään ja asioihin ympärilläni.

Harvapa meistä kai "haikailee" uuden rakkauden perään heti menetyksen jälkeen. Eihän se oma rakkaus siihen menetykseen lopu, kuinka silloin voisi, tai edes haluaisi rakastua uuteen.
        Puhuinkin siitä, että mielestäni nuorena selviytyy menetyksestä paremmin ja nopeammin kuin meidän iässä.
        Me ensinnäkin jo elämänkokemuksemme ansiosta tajuamme, kuinka suuren, kallisarvoisen ja ehkä korvaamattomankin asian menetimme. Sellaisesta ei niin vain toivuta, rakkaus ei hetkessä lopu ja kuten aiemminkin arvelin, toipumista voi hidastaa juuri tuo (sinänsä realistinenkin?), ikämme aiheuttama lopullisen menetyksen tunne.
        En oikein ymmärrä, miten yksin eläminen tähän liittyy, mutta minulle yksin eläminen ei ole mikään ongelma yleensäkään, eikä edes silloin kun minulla on mies, jota rakastan ja jolta saan vastarakkautta. Enhän ole yksin, jos tiedän, että jossain on joku, jonka ajatteleminen täyttää sydämeni rakkaudella ja jonka tiedän ajattelevan ja odottavan minua. Mutta en tietenkään halua elämäni pelkkää ikävöimistä ja kaipuuta olevan, vain hänen läsnäolonsa tekee oloni täydellisen hyväksi ja rauhalliseksi, onnelliseksi.

shokki tajuta, miten lopullisen eron miehen kuolema toi. Tunne ei koskaan enää mitään.....Mutta minulla tosiaan elämänkokemus auttoi kokemuksen yli.

• 1943
        Pirrejuupas kirjoitti:

ja osanottoni, tuntematon kanssakulkijamme.

P.s. en tiennyt surusta mitään ennenkuin isäni kuoli..

vakavasti sairas, kun olin 8-vuotias. Silloin surin, itkin joka ilta nimikkolehmäni kaulaa vasten. Vieläkin muistan, kun kaula nousi ja laski, kun Lilla märehti. Äiti toipui ja kuoli, kun olin 39-vuotias. Silloin minulla oli vilkas esikoinen ja odotin kuopusta. Surin, mutta elämän painopiste oli omassa perheessä eli elämäntilanne vaikutti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      48
      2519
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2507
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2392
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      66
      2184
    5. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      32
      1887
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      103
      1739
    7. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1195
    8. Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %

Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r
      Maailman menoa
      7
      1044
    9. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      41
      1025
    10. Eläköön kuningas, kuningas on kuollut

Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön
      Kemijärvi
      58
      929
    Aihe