on sellaisia omituisuuksia kuin se tahmea palauttamaton ohjaus, kaksi viikseä ratin vasemmalla puolella kun oikeallakin olisi tilaa, jalalla käytettävä seisontajarru, ajovaloautomatikka ja kaadettava takaselkänoja puuttuu vakiovarusteista yms.? Tuo ohjaus on yhtä huono kuin Toyotassa. On kumma kun muut saksalaiset merkit osaa tehdä hyvän tunnokkaan suuntavakaan ohjauksen mutta mersu sitten ei vaan millään.
Miksi mersuissa
22
3567
Vastaukset
- Kiki.
Ainakin ne meset joita olen ajanut, niin niissä ei ole ollut kahta VIISTÄ (etenkään viikseä ;) vasemmalla, vanhemmissa (06 vanhemmat) on ollut vasemmalla valo/vilkkuviiksi, ja oikealla pyyhinviiksi, ja uudemmissa (07->) on toki vain vasemmalla, mutta sielläkin vain yksi, eli vilkku ja pyyhmimet, valoilille on oma kiekko siellä, toki jos vanhan malliseen meseen ottaa vakionopeudensätimen, niin on silloin siellä kaksi viistä, joista toinen on se vakkarin ohut tikku.
Ja jalla käytettävän seisontajarrun olen nähhnyt VAIN automaattivaihteissa vitossa (jossa sitä käyetään kerran vuodessa, katsastuksessa) tiedä sitten onko keppivaihteisissakin jalkakässäri?
Ja ajovaloautomatiikkan olen nähnyt jokaisessa mesessä, joka on ollut uudempi kuin 99, tosin ekoissa 2000 vuoden meseissä syttyi automaattisesti vain ajovalot, ei siis mittarivalot, sivuvalot, takavalot, kilpivalot tai mitään, ja 2003 lähtien on synttynyt kaikki valot, paitsi lämmönsäätimien valot ja webaston tausta, ja 07 lähtien syttyy kaikki valot ihan normaalisti.
Takaselkänojista en tiedä, kun ei ole takapenkkejä mesessäni ikinä ollut
Ja mitä ohjaukseen tulee, niin mielestäni se on vain tahmea ja jäykky, etnekin jos on tottu nut säköisiin tehostimiin, joita pyörittelee paikallaan vaikka pikkurillillä...- 13+12
minä taas en ole nähnyt yhtään mersua joissa olisi yhtään viikseä oikealla. Vasemmalla on monitomiviiksi ja mahdollisesti vakionopeudensäätimen viiksi. Sekä kaikissa minun näkemissä mersuissa on ollut jalalla käytettävä käsijarru, muistaakseni vain 190 korimallissa oli käsikäyttöinen.Oli ne sitten automaatilla tai ilman.
- KiKi.
13+12 kirjoitti:
minä taas en ole nähnyt yhtään mersua joissa olisi yhtään viikseä oikealla. Vasemmalla on monitomiviiksi ja mahdollisesti vakionopeudensäätimen viiksi. Sekä kaikissa minun näkemissä mersuissa on ollut jalalla käytettävä käsijarru, muistaakseni vain 190 korimallissa oli käsikäyttöinen.Oli ne sitten automaatilla tai ilman.
Ainakin 313, 616, 110 ja olisiko se nyt 213 joissa on kaksi viistä, toinen oikealla, toinen vasemmalle, ja jokaiessa näissä käsijarru on lattiassa kuskin penkin oikealla puolella, ainut että 616 mallissa on käsijarrukahva vähän omituisen pieni.
- automies9
KiKi. kirjoitti:
Ainakin 313, 616, 110 ja olisiko se nyt 213 joissa on kaksi viistä, toinen oikealla, toinen vasemmalle, ja jokaiessa näissä käsijarru on lattiassa kuskin penkin oikealla puolella, ainut että 616 mallissa on käsijarrukahva vähän omituisen pieni.
Taitaa kiki puhua jostakin pakettiautoista...
Mitä henkilöautoihin tulee niin vasemmalla on viiksi josta käytetään vilkkuja, pitkiä ja pyyhkijöitä. Oikealla on viiksi muistaakseni vain edellisen korimallin ml-mersussa. Tämä oli amerikan markkinoita varten. Edellisen korimallin ml taidettiin valmistaakin usa:ssa. Henkilöautoissa on jalkakäyttöinen pysäköintijarru ollut ainakin 20-30 vuotta (a ja b sarjoista ei muistikuvaa). Edellisen korimallin vitossa jalkakäyttöinen myös ja nykyisessäkin. Poikkeuksena slk jossa on "normaali" käsijarru. Viimeiset 10v lähes kaikissa mersun henkilöautoissa ( a ja b sarjoista ei tietoa) on ollut vasemmalla pieni viiksi juuri cruisea varten.
Se on muuten hassu juttu tuo vapaaehtoisuus kaikessa. Jos mersun ominaisuudet/omituisuudet ärsyttää niin esim bemaria on ihan vapaasti saatavilla alan liikkeistä... Aika moni vaan tuntuu tykkäävän mersuista. Minullakin on yksi. Kuudes mersun henkilöauto jo menossa ja vitojakin ollut kolme. Esim bemarin tai audin jälkeen mersu tuntuu oudolta pari päivää mutta sama pätee toisinkin päin. Audillakin tulee tehtyä mersun jälkeen kauheita paniikkijarrutuksia kun jarrut puree paljon äkäisemmin mersuun verrattuna. - KiKi.
automies9 kirjoitti:
Taitaa kiki puhua jostakin pakettiautoista...
Mitä henkilöautoihin tulee niin vasemmalla on viiksi josta käytetään vilkkuja, pitkiä ja pyyhkijöitä. Oikealla on viiksi muistaakseni vain edellisen korimallin ml-mersussa. Tämä oli amerikan markkinoita varten. Edellisen korimallin ml taidettiin valmistaakin usa:ssa. Henkilöautoissa on jalkakäyttöinen pysäköintijarru ollut ainakin 20-30 vuotta (a ja b sarjoista ei muistikuvaa). Edellisen korimallin vitossa jalkakäyttöinen myös ja nykyisessäkin. Poikkeuksena slk jossa on "normaali" käsijarru. Viimeiset 10v lähes kaikissa mersun henkilöautoissa ( a ja b sarjoista ei tietoa) on ollut vasemmalla pieni viiksi juuri cruisea varten.
Se on muuten hassu juttu tuo vapaaehtoisuus kaikessa. Jos mersun ominaisuudet/omituisuudet ärsyttää niin esim bemaria on ihan vapaasti saatavilla alan liikkeistä... Aika moni vaan tuntuu tykkäävän mersuista. Minullakin on yksi. Kuudes mersun henkilöauto jo menossa ja vitojakin ollut kolme. Esim bemarin tai audin jälkeen mersu tuntuu oudolta pari päivää mutta sama pätee toisinkin päin. Audillakin tulee tehtyä mersun jälkeen kauheita paniikkijarrutuksia kun jarrut puree paljon äkäisemmin mersuun verrattuna.Puhuin nimenomaan mersun pakuista ja kuormureista, henkilöautoista ei kokemusta, ja ainut mese, jossa on ollut yksi viiksi vain, on 07-> spintterit, eli ne uuden korimallin, niissä on pitkät valot, pyyhmimien eri asennot, kertapyyhkäisy, pesu, vilkut tuossa yhdessä viiksessä, KAIKISSA muissa vanhemmissa on on ollut erikseen se pyyhinviiksi siellä oikealla.
Saattaa muuten se vasen viiksi olla aika täynnä, jos siihen lisätään vielä takalasin pyyhin, ja tihkun viiveen säätö...
JA tosiaan suon jalkakässärin olen nähnyt vain automaattivitossa.. - automies9
KiKi. kirjoitti:
Puhuin nimenomaan mersun pakuista ja kuormureista, henkilöautoista ei kokemusta, ja ainut mese, jossa on ollut yksi viiksi vain, on 07-> spintterit, eli ne uuden korimallin, niissä on pitkät valot, pyyhmimien eri asennot, kertapyyhkäisy, pesu, vilkut tuossa yhdessä viiksessä, KAIKISSA muissa vanhemmissa on on ollut erikseen se pyyhinviiksi siellä oikealla.
Saattaa muuten se vasen viiksi olla aika täynnä, jos siihen lisätään vielä takalasin pyyhin, ja tihkun viiveen säätö...
JA tosiaan suon jalkakässärin olen nähnyt vain automaattivitossa..Takalasin pyyhintä käytetään omasta nappulastaan kojetaulussa ja tihkun viivettä ei voi säätää. Joissakin mersuissa olen nähnyt että tihkulle on viiksessä kaksi pykälää, hidas ja nopea tihku. Sadetunnistinhan hoitaa sitten tihkun säätämisen sateen mukaan...
- w212
automies9 kirjoitti:
Takalasin pyyhintä käytetään omasta nappulastaan kojetaulussa ja tihkun viivettä ei voi säätää. Joissakin mersuissa olen nähnyt että tihkulle on viiksessä kaksi pykälää, hidas ja nopea tihku. Sadetunnistinhan hoitaa sitten tihkun säätämisen sateen mukaan...
Uudessa E-sarjan farmarissa (212) tuossa vasemmassa isossa viiksessä on vilkut, pitkät/lyhyet valonvaihdin (ei tosin tarvitse käyttää kun on automaattinen pitkien vaihto), tuulilasinpyyhkimen käyttö lasinpesutoimnnolla (kaksi sadetunnistimen herkkyysasetusta ja normaalit jatkuvasti pyyhkivät nopeudet) sekä myös takalasinpyyhkimen käyttö pesutoimintoineen.
Silti tuo on hyvin selkeä käyttää, ei sitä tarvitse ajon aikana sen enempää ajatella kun on kerran katsonut nuo toiminnot läpi.
Ja lisäksi erillisessä pikkuviiksessä vakionopeudensäätimen/nopeudenrajoittimen toiminnot.
- re4we
määrää miten alusta rakennetaan. Toinen painottaa maantie ominaisuuksia ja toinen jotain muuta. Kuluttaja päättää ajaako jopolla vai mersulla. Eli kaikkea et voi saada, jos haluat tukevuuttaa ohjaukseen ja leppoisaan ajoon tehdyn ohajauksen jää palautusvoima heikoksi.
- Muut huonoja
Ohjaus on juuri parempi kuin missään muussa autossa. En halua auton suoristavan ohjausta itse. Mutkissa se on myös vaarallinen, koska sinun tojota yrittää suoristaa kurvissakin. Oletko aina ajaessasi niin kännissä ettet pysty itse suoristamaan mutkan jälkeen? Vai oletko vain tyhmä?
- ei tojoa
Sanoinko minä että minulla on Toyota? Sanoin vain että ohjaus on yhtä huono kuin Toyotassa(autolehtien testit).
- Älä usko
ei tojoa kirjoitti:
Sanoinko minä että minulla on Toyota? Sanoin vain että ohjaus on yhtä huono kuin Toyotassa(autolehtien testit).
Taidottomat toimittajat kopioivat toisiltaan juttuja. Mahtaako niillä olla edes ajokorttia saatikka kokemusta yhdestäkään autosta.
- epätosi
Älä usko kirjoitti:
Taidottomat toimittajat kopioivat toisiltaan juttuja. Mahtaako niillä olla edes ajokorttia saatikka kokemusta yhdestäkään autosta.
arvostelut ja kommentilausunnot on mielestäni usein suoraan verrannoliset maahantuojan tai muun tahon kustantamaan illan tasoon. Epäilynyni perustuu omakohtaisiin kokemuksiin.
- gjgjgjg
Väitän että suurin osa näistä "viiksivalittajista" ei aja mersulla päivittäin vaan on lyhyen koeajon tai täysin kuulopuheiden perusteella tuomitsemassa ratkaisua kun "teeämmät" ja muutkin lehdet niin tekee. Käytännössä homma toimii siten, että pystyt vasemmalla kädellä käyttämään kaikkea mm. valoihin ja pyyhkimiin liittyvää erittäin näppärästi ja oikea käsi on vapaana johonkin muuhun. Ainoa käytännön haitta on se, että mersukuskin ajaessa sitten jollain muun merkkisellä autolla alkaakin kauhea valoshow tms. kun tottumuksesta yrittää laittaa esim. pyyhkijöitä päälle siitä vilkkuviiksestä.
Ohjauksen "tojotamaisuudesta" en sano sen enempää kuin että enpä nyt A, B, C, E, S jne mersuja yleistäisi kuitenkaan ihan samanlaisiksi ohjauksenkaan suhteen ja vertaisi tojoon. Ohjauksen palauttamattomuus kävelyvauhdissa ääriasennoissa ei myöskään käytännössä haittaa, se on joskus esim. parkkihalleissa jopa ihan näppärä. - Odotan mielenkiinoll
Suhteelisen määrän ajettuna siis vain minun mielipiteeni on ,mersun ohjaus vaikka se ei olekkaan täysin nappi se sopii jotenkin mulle en tiedä mikä siinä on mutta se vaan on parempi kuin monen muun siis jos tykkää hieman veivata tai käännellä.Esim: mitsubishi on todella hyvä ohjaus mutta kuka taas tykkää on makuasia sehän suoristaa väkisin ja on vaikea jo mutkissa ajaa .Tojotasta en tiedä mitään mutta veikkaan sen olevan melko hyvä.Mielen kiinnosta kysyn mikä saksalanen sen osaa tehdä ? tämä on mulle arvokas tieto koska nyt olis auton vaihto, mutta kun niitä mersuja on ollut niin nyt haluaisin jotain ei uutta ei kummasta härvelii vaan jotain aivan uutta eli merkki nyt kehiin.
- Kiitos kaikille.
Mersu miehelle lähteä merkin vaihtoon se on varmaa kuin tauti.Mennään muisteloon jota edes mersu miehet ei oikein enään halua tai tahdo muistella mersun .124 kori tehtiin 1985-1995 aikana ja näissä oli simpukka ohjaus ,joka todella ei ollut raidetangon veroinen.Itse tosin tykkäsin kun tiesin käytännössä kaikissa oli väljyyttä ja kokematon kun ajoi niin piti sitä aivan hirveenä. Kai niitä autoja on nykyisin jos jonkinlaista ,ajelin muutamilla citroen c5 farkuilla on muuten sellainen auto ,taas toki riippuu ihmisestä mutta on oikeesti melkoisen hyvä ajaa ei uskoisi ja sitähän ei moni usko.Mersulla ei löydy normi autoa vastaavaa noin vaan veikkaan että mersulla mennään s sarjaan.Mutta kuitenkin asiaan nyt kun ollaan ostattelemassa jotain pirssiä toki mersu on kuvioissa mutta aika heikoilla,Pankaa viestiä merkki kuin merkki otan vakavasti ehdotuksia vastaan olkoon vaikka talbot.
- Uudehkomesemies
Kiitos kaikille. kirjoitti:
Mersu miehelle lähteä merkin vaihtoon se on varmaa kuin tauti.Mennään muisteloon jota edes mersu miehet ei oikein enään halua tai tahdo muistella mersun .124 kori tehtiin 1985-1995 aikana ja näissä oli simpukka ohjaus ,joka todella ei ollut raidetangon veroinen.Itse tosin tykkäsin kun tiesin käytännössä kaikissa oli väljyyttä ja kokematon kun ajoi niin piti sitä aivan hirveenä. Kai niitä autoja on nykyisin jos jonkinlaista ,ajelin muutamilla citroen c5 farkuilla on muuten sellainen auto ,taas toki riippuu ihmisestä mutta on oikeesti melkoisen hyvä ajaa ei uskoisi ja sitähän ei moni usko.Mersulla ei löydy normi autoa vastaavaa noin vaan veikkaan että mersulla mennään s sarjaan.Mutta kuitenkin asiaan nyt kun ollaan ostattelemassa jotain pirssiä toki mersu on kuvioissa mutta aika heikoilla,Pankaa viestiä merkki kuin merkki otan vakavasti ehdotuksia vastaan olkoon vaikka talbot.
Hammastanko ohjausta ? vaikka kirjoitit raidetanko? koska lienee kaikissa autoissa on raidetangot olkoon muu ohjausjärjestelmä millainen tahansa.
- mersumies.
Uudehkomesemies kirjoitti:
Hammastanko ohjausta ? vaikka kirjoitit raidetanko? koska lienee kaikissa autoissa on raidetangot olkoon muu ohjausjärjestelmä millainen tahansa.
Itselläni on C320 automaatti, siinä on KOLME viikseä, vasemmalla monitoimiviiksi (erittäin kätevä!), cruise ja oikealla linguatronicin säädin. Ajovaloautomatiikka on vakiona W203:ssa, lisäksi ohjaus todella hyvä, jämäkkä ja tunnokas! Toisin kun jonku VAG:n sähköinen ohjaustehostin. Takapenkki on myös kaadettavissa => vakiovaruste.
- vikaa vikaa
Kiitos kaikille. kirjoitti:
on oikea vikapesä. Ei ikinä sitikkaa.
- mb1
onko sulla tapana löysätä kädet irti ratista ku lopetat kääntämisen,vai miksi se paulautus on nii tärkee?
- näkökulmaa
kyllä vähän näitä ainaisia puheita mersujen huonosti palauttavasta ohjauksista, sillä kun itse kävin hiljan koeajolla eräällä 90-luvun 124-sarjan mersulla, niin aivan rehellisesti sanottuna ei ainakaan minua moinen monesti autotoimittajiekin mersuista esille nostama asia kyllä mitenkään kiusannut.
t. TT-Audia kuskaava- ajanut
Itse ajoin ajokortin kakkosvaiheen C-mallin Mersulla, oiskohan ollu jotain 2003 mallia. Ja ei kyllä yhtään häirinny ohjauksen palauttamattomuus. Mieleen jäi vaan miten hyvä se oli kaupungilla pyöritellä. Vertailukohtana oli -99 Astra, jonka ohjausta on kehuttu ja joka kyllä "palauttaa". Mutta Mersu tuntu vaan jotenkin mun käteen sopivammalta.
Nyt meillä on palokunnassa -07 4x4 Vito ja senkään ohjaus ei palauta ryömintävauhdissa, mutta ei todellakaan häiritse. On muuten todella mukava peli ajella, osin automaatin johdosta.
Ja se yksi monitoimiviiksi on kyllä tosi helppo käyttää, toimii todella loogisesti. Omissa autoissa kaksi viikseä ja välillä tulee niissäkin "black out", että miten ne pyyhkimet toimikaan.
Jos ajat ensimmäistä kertaa millä tahansa autolla, niin kannattaa viiksien käyttö tsekata ennen lähtöä. Kyllä kaks viiksisissäkin on erilaisuutta toiminnoissa. Itse ainakin pähkäillyt jonkun kerran kyseisesti (oiskohan ollu Focus?).
Musta Mersuissa ei ole mitään kummallisuuksia, tai ainoastaan jalkatoiminen kässäri. Mutta suurin osa Mersuista automaatteja, joten kässäri aika joutava. Ja manuaaleissakin taitaa olla mäkipidättimet, että senkin suhteen ongelmaton. Ja senkin käyttö jalalla on tosi helppoa, ainakin Vitossa varmasti helpompi polkasta jalalla, kun kurotella lattian rajasta kädellä. - MBMBMB
ajanut kirjoitti:
Itse ajoin ajokortin kakkosvaiheen C-mallin Mersulla, oiskohan ollu jotain 2003 mallia. Ja ei kyllä yhtään häirinny ohjauksen palauttamattomuus. Mieleen jäi vaan miten hyvä se oli kaupungilla pyöritellä. Vertailukohtana oli -99 Astra, jonka ohjausta on kehuttu ja joka kyllä "palauttaa". Mutta Mersu tuntu vaan jotenkin mun käteen sopivammalta.
Nyt meillä on palokunnassa -07 4x4 Vito ja senkään ohjaus ei palauta ryömintävauhdissa, mutta ei todellakaan häiritse. On muuten todella mukava peli ajella, osin automaatin johdosta.
Ja se yksi monitoimiviiksi on kyllä tosi helppo käyttää, toimii todella loogisesti. Omissa autoissa kaksi viikseä ja välillä tulee niissäkin "black out", että miten ne pyyhkimet toimikaan.
Jos ajat ensimmäistä kertaa millä tahansa autolla, niin kannattaa viiksien käyttö tsekata ennen lähtöä. Kyllä kaks viiksisissäkin on erilaisuutta toiminnoissa. Itse ainakin pähkäillyt jonkun kerran kyseisesti (oiskohan ollu Focus?).
Musta Mersuissa ei ole mitään kummallisuuksia, tai ainoastaan jalkatoiminen kässäri. Mutta suurin osa Mersuista automaatteja, joten kässäri aika joutava. Ja manuaaleissakin taitaa olla mäkipidättimet, että senkin suhteen ongelmaton. Ja senkin käyttö jalalla on tosi helppoa, ainakin Vitossa varmasti helpompi polkasta jalalla, kun kurotella lattian rajasta kädellä.SE VIIKSI TAI VIIKSET OVAT VASEMMALLA SEN TAKIA ETTÄ VOI OKEAA KÄTTÄ PITÄÄ TYTTÖYSTÄVÄN POLVELLA JA VÄHÄN MUUALLAKIN. AUTOMAATTIN PARANTAA VIELÄ ASIAA.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k333512On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole242287Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi792229Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä422091Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma561474- 741386
Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?69947Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?46903Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?
Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat9807Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi36791