viisaudenhampaiden poisto

tietämätön..

onko poistamattomista viisaudenhampaista jotain haittaa terveydelle, jos ne ei ole puhjenneet mutta eivät vaivaa mitenkään.

4

221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haittaa ...

      Tässä on varmaan yhtä monta näkemystä kuin hammaslääkäriäkin. Minulta nimittäin oltiin vuosia sitten ottamassa yhtä viisaudenhammasta pois. Sitä ei särkenyt, eikä siinä ollut mitään ongelmaa, mutta hammaslääkärin mielestä se piti poistaa, koska oli viisaudenhammas. Operaatio olisi ollut kohtuullinen, sillä kyseinen hammas on todella iso.

      Kuin sattuman oikusta muutin vajaaksi vuodeksi Ruotsiin ennen kuin olimme ehtineet suomalaisen hammaslääkärin kanssa sopia tarkemmin hampaan poistosta. Kävin Ruotsissa ihan normaalilla tarkastuskäynnillä ja kerroin, että viisaudenhampaani pitäisi poistaa. Hammaslääkäri ihmetteli, että miksi ihmeessä, eihän siinä ole mitään vikaa. Hän vielä väitti, että (silloin) tuoreet tutkimustulokset osoittivat, ettei oireettomia viisaudenhampaita pidä poistaa.

      Kun palasin Suomeen, vaihdoin hammaslääkäriä. Hän eikä sen jälkeisetkään hammaslääkärit ole suunnitelleet viisaudenhampaani poistoa. Eli tuolla se suussa edelleen möllöttää enkä olisi edes muistanut sen olemassaoloa, ellen olisi lukenut kysymystäsi.

      • Hamppi91

        Keksin haitan viisaudenhampaista, mutta enpä oikeastaan niiden poistosta: Mulla on varmaan herkkä yökkäysrefleksi tai joku, sillä oikeastaan jokaisen hammaspesun yhteydessä yököttää (ehkä sen takia en olekaan kovin ahkera hampaita pesemään), ja ne viisaudenhampaat ei taida paljon auttaa asiassa. Tosin enpä enää muista, millanen tilanne oli ennen niitä hampaita, kun mulla (tietääkseni) on jokasessa kulmassa viisaudenhampaat, puhjennu vuosia sitten...

        Luulin, että ne viisaudenhampaat yleensä poistetaan, mutta kukaan hammaslääkäri ei oo kommentoinut niitä mitenkään, enkä itekään oo niistä mitään kysynyt. En oo nyt käynyt aikoihin hammaslääkärissä, mutta olen kyllä miettiny viisaudenhampaiden poistamista sen yökkäämisen takia, jota hampaidenpesun yhteydessä esiintyy.

        Haluaisin kovasti tietää, jos niiden poistamisesta on jotain haittaa ja mitä? Kummin on parempi, ilman viisaudenhampaita vai niiden kanssa?


      • viisuri
        Hamppi91 kirjoitti:

        Keksin haitan viisaudenhampaista, mutta enpä oikeastaan niiden poistosta: Mulla on varmaan herkkä yökkäysrefleksi tai joku, sillä oikeastaan jokaisen hammaspesun yhteydessä yököttää (ehkä sen takia en olekaan kovin ahkera hampaita pesemään), ja ne viisaudenhampaat ei taida paljon auttaa asiassa. Tosin enpä enää muista, millanen tilanne oli ennen niitä hampaita, kun mulla (tietääkseni) on jokasessa kulmassa viisaudenhampaat, puhjennu vuosia sitten...

        Luulin, että ne viisaudenhampaat yleensä poistetaan, mutta kukaan hammaslääkäri ei oo kommentoinut niitä mitenkään, enkä itekään oo niistä mitään kysynyt. En oo nyt käynyt aikoihin hammaslääkärissä, mutta olen kyllä miettiny viisaudenhampaiden poistamista sen yökkäämisen takia, jota hampaidenpesun yhteydessä esiintyy.

        Haluaisin kovasti tietää, jos niiden poistamisesta on jotain haittaa ja mitä? Kummin on parempi, ilman viisaudenhampaita vai niiden kanssa?

        Ei kai siitä mitään haittaa ole, jos ne poistetaan. Helpompi niitä hampaita on tosiaan pestä, kun ei ole viisaudenhampaita. Multa on nimittäin nyt jouduttu poistamaan viisureita, kun ovat oireilleet. Ainakin alhaalta poistot sujuivat tosi hyvin, vaikka toinen juoduttiin leikkaamaan. Yläviisurien poisto on pian edessä.
        Jos olisin tiennyt, miten paljon mukavammalta suussa tuntuu ilman viisuadenhampaita ja se pesu on todella helppoa, niin olisin jo aika päiviä poistattanut ne.


      • viisuri kirjoitti:

        Ei kai siitä mitään haittaa ole, jos ne poistetaan. Helpompi niitä hampaita on tosiaan pestä, kun ei ole viisaudenhampaita. Multa on nimittäin nyt jouduttu poistamaan viisureita, kun ovat oireilleet. Ainakin alhaalta poistot sujuivat tosi hyvin, vaikka toinen juoduttiin leikkaamaan. Yläviisurien poisto on pian edessä.
        Jos olisin tiennyt, miten paljon mukavammalta suussa tuntuu ilman viisuadenhampaita ja se pesu on todella helppoa, niin olisin jo aika päiviä poistattanut ne.

        Mulla on vasen yläviisuri poitettu, oikea ylä paikattu, kun oli reikä. Hammaslääkäri oli sitämieltä että otetaan pois jos on haittaa, mutta tässätilanteessa oli paikkaamisen kannalla. Alarivin viisurit ei liene viä edes puhjenneetkaan. Se yläviisurin poisto oli oma tarinansa, helpossa se lopuiksi oli, mutta eka ei tuo puudutus onnistunut ja leegossa oli viä tunto siinävaiheessa kun siihen otettiin pihdeillä kiinni ja tempaastiin. Senmuuten huomasi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      244
      2044
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      90
      1067
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1045
    5. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      850
    6. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      101
      809
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      121
      771
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      716
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe