Neuvoja aloittelijalle

lillii

osaisko joku hieman neuvoa, olen ihan aloittelija ja nyt olisi tarkoitus aloittaa juokseminen. Olen n. kk verran tehnyt tunnin pituisia lenkkejä kävellen. tuntuu että saa kävellä jo aika pitkästi että se tunti tulisi täyteen. Onko sillä jotain merkityksellistä eroa kävelenkö lujaa vai juoksenko hiljaa jos vauhti on melko sama? Ja sitten käytännössä miten aloitan juoksemisen ja kuinka useasti viikossa?Kuinka pitkiä lenkkejä aluksi kannattaa tehdä? Ja voinko alotella ihan markettien esim 50 euron kengillä vai pitäisikö olla jotku laadukkaammat?

79

12134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huoltovapaajuoksija

      Juu eli voit alotella ihan kuinka halvoilla kengillä vaan kunhan ne tuntuvat hyviltä jalkaan ja ET juokse tekniikalla, jossa kantapää osuu esimmäisenä maahan. Oikea juoksu tekniikka on päkiäpainotteinen, eli päkiä ensin maahan, sitten kantapää. Ja jalka iskee maahan melkein painopisteen alla, ja muista hyvä ryhti.

      Aloita harrastus siten, että juoksen matkoja jotka tuntuvat hyviltä ja muistat nauttia juoksusta. Jos heti alkuun asettelet hirveitä tavoitteita, innostus lopahtaa nopeasti.

      • dazu-

        Kai nyt voi muullakin tyylillä juosta? Pitkää askelta juostessa, on yleensä kantapää ensin maassa. Oon myöskin sitä mieltä, että ekoiksi kengiksi kannattaa valita jotkut tukevat kengät ja sitten miettiä siitä eteenpäin.


      • huoltovapaajuoksija
        dazu- kirjoitti:

        Kai nyt voi muullakin tyylillä juosta? Pitkää askelta juostessa, on yleensä kantapää ensin maassa. Oon myöskin sitä mieltä, että ekoiksi kengiksi kannattaa valita jotkut tukevat kengät ja sitten miettiä siitä eteenpäin.

        Juu tietenkin voi juosta millä tyylillä tahansa ja vaikka kuinka pitkällä askeleella kantapää edellä, mutta muistaa sitten varautuna niihin jalkaongelmiin. :)


      • tönkkösuolattu tiede
        huoltovapaajuoksija kirjoitti:

        Juu tietenkin voi juosta millä tyylillä tahansa ja vaikka kuinka pitkällä askeleella kantapää edellä, mutta muistaa sitten varautuna niihin jalkaongelmiin. :)

        paatoksellisimpien päkiäjuoksun apostolien kannattaa kuitenkin ehkä tutustua toisenlaisiinkin, ihan tutkijoide, mielipiteisiin

        http://www.sportsscientists.com/2008/04/running-technique-footstrike.html


      • ...
        dazu- kirjoitti:

        Kai nyt voi muullakin tyylillä juosta? Pitkää askelta juostessa, on yleensä kantapää ensin maassa. Oon myöskin sitä mieltä, että ekoiksi kengiksi kannattaa valita jotkut tukevat kengät ja sitten miettiä siitä eteenpäin.

        Kuinka moni teistä kitisijöistä
        on tähän mennessä,
        ottanut jokaisen rokotteen kiltisti,
        syö jtn,masennuslääkkeitä,
        ei ole kuullutkaan uusista ruokalain säädöksistä,
        kuluttaa viihdettä,pelaa ym,
        uskoo lähes kaiken paskan jonka lehdestä lukee,
        kuvittelee politiikoilla olevan jtn,valtaa jne jne.

        Jos vastasit yhteenkään kyllä olet menetetty sielu!

        Aamu alkaa vauhdikkaasti:
        http://www.youtube.com/watch?v=Oyn0cmyKa3Q

        Ja loppuu lyhyesti,mutta ytimekkäästi:
        http://www.youtube.com/watch?v=Ft7R5qp_NCE&feature=related

        Aitoa uutisvirtaa:
        http://nwohavaintoja.blogspot.com/


      • arska4040

        Vastaus jo pari viikkoa vanhaan viestiin

        "kunhan ne tuntuvat hyviltä jalkaan ja ET juokse tekniikalla, jossa kantapää osuu esimmäisenä maahan." ... "Oikea juoksu tekniikka on päkiäpainotteinen, eli päkiä ensin maahan, sitten kantapää."

        Nyt on joku päässyt pahasti ohi ymmärryksen ; miten noin voi edes juosta? Yritin tänään lenkillä, toivottavasi kukaan ei nähnyt oli meinaan hullun tuntuista ja varmaan huvittavan näköistä (uskoisin näyttäneeni lähinnä balettitanssijalta).

        Kotona kokeilin kävellä noin mutta edes kävely ei onnistunut. Kyllä sitä näköjään oppii jotain uutta juoksusta vielä 40 veenäkin... ;-)


      • mlp5

        sää nyt et tiedä näköjään juoksusta mitään, pidä noin tyhmät kommentit itelläs


      • mlp5

        et näköjään itse tiedä juoksusta mitää, säästä älyttömät kommentit


    • kay86

      Olen työskennellyt urheilukaupassa kenkämyyjänä aika kauan, ja meillä on painotettu koulutuksissa ja myynnissä erittäin paljon sitä että on väliä millaisilla kengillä lenkkeilee ja juoksee. Toiset tarvitsevat pronaatiotuelliset kengät ja toisilla taas ns. supinoiva jalka.. elikkä jos juokset vääränlaisilla kengillä voit ajan myötä tuhota jalkasi ja ryhti ei ole oikea sekä selkäongelmat kasvavat.. (kokemusta on vääristä kengistä , ennen kuin opin kantapään kautta ostamaan kunnon kengät :)) mutta ei ne juoksukengät kovin kalliita ole omat maksoivat alennuksessa 59.90e ja ovat menneen muutamia vuosia jo :) kannattaa mennä urheiluliikkeeseen kenkämyyjän luokse joka katsoo millaisilla kengillä sinun olisi hyvä lenkkeillä :)) kävellä toki voi tavallisillakin mutta huomaat eron hiukka laadukkaamissa kengissä ja liikkuminen on mukavampaa :))

      kivoja lenkkejä !

      • mn

        Itse aloittelin juoksemisen viime syksynä Porin juoksukoulun ohjelmalla ja vanhoilla, mutta vähän käytetyillä lenkkareillani. Juoksin pääsääntöisesti asfaltilla. Ensimmäisen ongelman huomasin kantapäissäni. Ei muuta kuin ostamaan kenkiin kantapäiden alle pehmikkeet. Sitten testasin poikani kenkiä, johan juoksu alkoi sujua. Sorruin tässä keväällä ostamaan itselleni uudet lenkkarit (halvalla kun sain eli puoleen hintaan), mutta en tiedä teinkö vikaostoksen. Kokeilin niitä kyllä kaupassa ja tuntuivat hyviltä, mutta ensimmäisen kerran jälkeen olo oli tuskaa aivan kuin olisi käyttänyt jonkun muun kenkiä. Yritän vielä testata välillä kyllä käytän vanhoja. Siinä mielessä kannattaa kysyä liikkeen myyjältä apua lenkkareiden ostoon ainakin varmistaa se millainen askellus itsellä on. Eihän se lenkkareiden nimi/ulkonäkö kerro ainakaan näin maallikolle mikä on paras itselle saati sitten hinta. En nimittäin ostanut halvimpia vaan keskihintaiset lenkkarit.
        Intoa lenkkeilyyn!


      • ?????
        mn kirjoitti:

        Itse aloittelin juoksemisen viime syksynä Porin juoksukoulun ohjelmalla ja vanhoilla, mutta vähän käytetyillä lenkkareillani. Juoksin pääsääntöisesti asfaltilla. Ensimmäisen ongelman huomasin kantapäissäni. Ei muuta kuin ostamaan kenkiin kantapäiden alle pehmikkeet. Sitten testasin poikani kenkiä, johan juoksu alkoi sujua. Sorruin tässä keväällä ostamaan itselleni uudet lenkkarit (halvalla kun sain eli puoleen hintaan), mutta en tiedä teinkö vikaostoksen. Kokeilin niitä kyllä kaupassa ja tuntuivat hyviltä, mutta ensimmäisen kerran jälkeen olo oli tuskaa aivan kuin olisi käyttänyt jonkun muun kenkiä. Yritän vielä testata välillä kyllä käytän vanhoja. Siinä mielessä kannattaa kysyä liikkeen myyjältä apua lenkkareiden ostoon ainakin varmistaa se millainen askellus itsellä on. Eihän se lenkkareiden nimi/ulkonäkö kerro ainakaan näin maallikolle mikä on paras itselle saati sitten hinta. En nimittäin ostanut halvimpia vaan keskihintaiset lenkkarit.
        Intoa lenkkeilyyn!

        se nykyään vaikeaa, ennen oli paljon helpompaa. Kävin nuorena melkein joka ilta juoksulenkillä, halvoilla lenkkareilla, ei vaan mitään vaivoja tullut eikä ole vielä iän myötäkään tullut, nykyään sauvakävelen ja joskus on lenkkarit jalassa, joskus on skeittikengät, hyvin jalat jaksaa. Eli ei se kenkien hinnasta ole kiinni, kunhan eivät ole liian pienet. Voi sitä vielä joissakin paikoissa juosta vaikka avojaloin.


      • corporesano
        ????? kirjoitti:

        se nykyään vaikeaa, ennen oli paljon helpompaa. Kävin nuorena melkein joka ilta juoksulenkillä, halvoilla lenkkareilla, ei vaan mitään vaivoja tullut eikä ole vielä iän myötäkään tullut, nykyään sauvakävelen ja joskus on lenkkarit jalassa, joskus on skeittikengät, hyvin jalat jaksaa. Eli ei se kenkien hinnasta ole kiinni, kunhan eivät ole liian pienet. Voi sitä vielä joissakin paikoissa juosta vaikka avojaloin.

        Avojaloin juoksu esim. urheilukentän nurmikolla on jaloille mannaa.


      • e

        eikö ole varaa parempiin kenkiin


      • Lattajalkako?

        minulle, mikä on pronaatio ja supinaatio?? Kun sinä olet ammattilainen noissa jalan asennoissa niin, mitä eroa on iversiolla ja pronaatiolla kuin myös sen, miten eroaa eversio supinaatiosta. Kun minulla on jalat sillei "kummalliset" etten meinaa löytää kunnon lenkkikenkiä. Eikä teitä ammattilaisia näillä perillä juuri ole. Niin mitkä kengät sopisi minun jalkaan? Kiitos sinulle.
        Kauanko tuollaisen ammatti kenkämyyjän koulutus kestää? Eli koska pystyy erottamaan onko supinaatio, pronaatio, eversio vai iversio kenkä sopiva?


      • xxxxxxxxxxxxxxxx
        Lattajalkako? kirjoitti:

        minulle, mikä on pronaatio ja supinaatio?? Kun sinä olet ammattilainen noissa jalan asennoissa niin, mitä eroa on iversiolla ja pronaatiolla kuin myös sen, miten eroaa eversio supinaatiosta. Kun minulla on jalat sillei "kummalliset" etten meinaa löytää kunnon lenkkikenkiä. Eikä teitä ammattilaisia näillä perillä juuri ole. Niin mitkä kengät sopisi minun jalkaan? Kiitos sinulle.
        Kauanko tuollaisen ammatti kenkämyyjän koulutus kestää? Eli koska pystyy erottamaan onko supinaatio, pronaatio, eversio vai iversio kenkä sopiva?

        Youtubessa on pari hyvää videota asiasta

        http://www.youtube.com/watch?v=pODcT55_7zA

        http://www.youtube.com/watch?v=WSw-w3LtLUo&feature=related

        http://www.youtube.com/watch?v=UJQvW7JVqYY&feature=related

        Ei kauhean monimutkainen asia loppujen lopuksi


    • kirjoittamisiingfhjd

      Ei kukaan voi sanoa kuinka paljon tai pitkiä juoksulenkkejä sinun tulee tehdä. Sehän on täysin henkilökohtainen asia ja riippuu ruumiin rakenteesta ja muista. Jos kävelisit edelleen ja ottaisit juoksuaskeleita silloin kun siltä tuntuu ja kun jalat ovat siinä kunnossa. Niin minäkin teen. Muutama sata metriä juosten ja taas kävellen. Tunnin, puolentoista lenkki muutaman kerran viikossa on monelle ihan riittävä. Joka toinen tai kolmas päivä voisi olla hyvä tavoite. Muutakin liikuntaa olisi hyvä olla sillä juokseminen on aika yksipuolista.

      Asfaltille on hyvä olla kengät joissa on vaimennusta tarpeeksi. Pururadalle ei tarvitse. Hinta ei kerro mitään sopivuudesta. Rasitusvammoja ehkäistään parhaiten juuri oikeilla kengillä. Nilkka- ja akillesjännekipuja on kokenut yks jos toinen. Kävely tai lepo on silloin melkein pakollista.

      Tavoite on hyvä asia. Nosta nyt kuntoa juosten vaikka ensi talven hiihtämistä tai jotakin muuta varten.

    • Hölökkäilijä

      Juoksun alkuun pääsee sillä, että alkaa noilla kävelylenkeillä lisätä väliin juoksupätkiä, vaikka samaa vauhtia kuin kävellen. Syke yleensä nousee juoksuaskelten myötä vaikka vauhti ei vielä nousisikaan. Näitä juoksupätkiä sitten vähitellen pidennetään. Ensin menee pari minuuttia juosten, mutta vähitellen menee puoli tuntia ja myöhemmin sitten jo vaikka koko tunti rauhallisesti hölkkäillen. Siinä kohdassa alkaakin sitten olla jo valinnanvaraa, että juokseeko puoli tuntia vähän kovempaa vai koko tunnin vähän hitaammin.

      Juoksulenkkejä kannattaa tehdä vähintään 2-3 viikossa, muuten juoksutuntuma ei oikein tahdo pysyä eikä kehittymistä tapahdu. Niiden lisäksi voi edelleen jatkaa kävelyä ja tehdä muuta kuntoilua, kaikkihan ne peruskuntoa parantavat.

      Naistenkympeille, helsinkicityruneille ym ilman aikatavoitetta harjoittelevat juoksevat tyypillisesti 3-5 kertaa viikossa, lenkit vaihtelevat 30-40 minuutin tehokkaammista 1,5-2 tunnin kevyisiin, ja kokonaisuutena noin 80% lenkeistä on niitä kevyitä ja rauhallisia.

    • Matti Viikate

      Ota vähintään 80 EUR kengät. Kevyt juoksu rennosti on aika hyvä, sillä saa paremman kokonaisuuden kuin kävelyllä. Tahtia kovennat pikku hiljaa, ja voit päätyä siihenkin että joka päivä käyt ainakin jonkun lenkin vetämässä. Kymmenen kilometriä kevyttä juoksua on aika hyvä sikäli, ettei mene hirveästi aikaa. Sinullakaan kun ei sitä varmaan ole.

      http://mattiviikate.newsvine.com/

    • Molluska

      Itse aloitin tällä http://www.pori.fi/vav/liikunnanohjaus/juoksukoulu.html viime kesänä ja hyvin toimi! Enkä ikinä olisi uskonut, että jaksaisin juosta 5km. Kannattaa kokeilla vaikka lenkit onkin aluksi lyhyitä. Mielenkiinto säilyy kun ei lähde heti aluksi revittelemään pitkiä matkoja ja kyllästy heti alkuunsa :)

      • Molluska

        Itse halusin "satsata" juoksukenkiin eli ostin urheilukaupasta alennuksesta n. 80€ juoksukengät. Tarjolla oli halvempiakin mutta ne ei ollut hyvät jalassa. Kalliimpia en raaskinut ostaa koska en tiennyt miten pitkälle juoksuintoni riittää :)


    • Fysioterapeutti:)

      Moi! Useat edeltävistä viesteistä voit jättää huomiotta, esim sen, että joksisit kokonaan päkiäpainotteisesti. Se tulee kyseeseen vain pitkään harrastaneilla, tai saat pohjelihaksesi maitohapoille parissa minuutissa. Eli aloitus tosiaan kevyesti, aerobisella tasolla eli sykkeen ei tulisi nousta yli 160.. käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että pystyt puhumaan puuskuttamatta. Tekniikassa on myös muutamia tärkeitä asioita: tarkista, ettei lanteesi jää koukkuun taakse vaan pysyy suorana. Kuvittele, että sinulla on lanka kiinni päälaesta ja joku nostaisi sinua ylöspäin eli juokset hyvässä ryhdissä. Pyri pitämään kehon painopiste samalla tasolla eli et liiku paljon pystysuunnassa vaan ylävartalosi pysyy samassa tasossa juoksun aikana: jalat tekevät työn. Tärkeintä on nilkan kiertoliike, eli tulet ensimmäisenä kantapäälle, mutta pehmeästä: askeleesta ei kuulu kovaa töksähtävää ääntä. Pyri rentouttamaan hartiasi ja anna käsien heilua vierellä kevyesti.

      Kaiken a ja o on siis liikkeen rentous, aloittaisin ensin juoksemalla puolituntia ja kävelemällä loppumatkan (yhteensä se noin tunnin lenkki mitä nyt olet tehnyt kävellen) noin kaksi/kolme kertaa viikossa riippuen siitä miten paljon olet liikkunut aikaisemmin. Sen jälkeen lisäät vain lenkin juoksuminuutteja ja myöhemmin myös kertoja: tavoitteena neljä kertaa viikossa tunnin juoksu. Tämä voisi toimia puolen vuoden suunnitelmana. Jotta saat vähäön vaihtelua, voit myös tehdä erilaisia intervalli harjoituksia: otat pikku pyrähdyksiä lenkin aikana ja hiljennät vauhtia ja toistat.

      Kengistä vielä: niihin kannattaa kyllä panostaa. Iskunvaimentimet kuluu ja kenkien tulisi olla sopivan kokoiset ja muotoiset. Mahdollisesti voit kysyä vielä myyjältä tarvitsisitko pronaatiotukea (mikä tarkoittaa periaatteessa sitä, että paino jalkapohjallasi meinaa jäädä isovarpaan puolelle). Eli suosittelen, että käyt ihan urheilukaupasta noukkimassa sopivan parin, ettei uusi harrastus lopahda heti alkuunsa! 50-80 eurollakin saa jo ihan hyvät kengät alle!

      Toivottavasti sait tästä hyviä neuvoja! Intoa juoksemiseen!!:)

      • eräs lenkkeilijä

        Olen ollut zone-terveysluennolla, siellä puhuttiin juoksuharrastuksen aloittamisesta.Suositeltiin että , mikäli ei nuorena ole juossu,niin yli 40 ei kannata rueta juoksemaa.Syy lonkka ja nivelrikko.


      • tiedenylkky
        eräs lenkkeilijä kirjoitti:

        Olen ollut zone-terveysluennolla, siellä puhuttiin juoksuharrastuksen aloittamisesta.Suositeltiin että , mikäli ei nuorena ole juossu,niin yli 40 ei kannata rueta juoksemaa.Syy lonkka ja nivelrikko.

        juoksun vahingollisesta vaikutuksesta (nivelrikko) ei ole tieteellistä näyttöä. Toiseen suuntaan enemmänkin.


      • dgvbdf

        Tämänkin voi jättää huomiotta. Ei kokeneetkaan juoksijat lenkkeile pelkällä päkiällä.
        Ei se juoksu muutenkaan noin vaikeaa ole, sekoitetaan vaan pää noilla nilkan kierto-neuvoilla. Tärkeintä on myös että juostaan, eikä koiteta saada väkisin tuntia täyteen esim. kävelemällä loppumatka.


      • Tikittäjä210

        tuo noi nii on mahdollista, jos syke on 160 niin pystyykö silloin muka puhumaan puuskutamatta. Eiköhän se olisi 120-130 aluella. Tuo 160 kuulostaa jo aika lujalta alkajalle. Riippuu tietty peruskunnosta ja leposykkeestä, iästä ja vähän kaikesta. Täh?


    • Itse aloitin tänä keväänä Porin juoksukoulun ohjeiden mukaan tän juoksuharrastuksen ja jäin koukkuun. Oon ruumiinrakenteeltani vähän pyöreä ja aiemmin oon yrittäny juosta koko lenkin maitohapot koko kropassa ja saanu pahan mielen. Nyt päätin aloittaa varovasti kun sain tuon 11 viikon juoksuohjelman ja se on kannattanu. Ekat pari viikkoa tuntuu ettei juokse ollenkaan mut siinä totuttaudutaan juoksemiseen ja niihin muutoksiin mitä kehossa tapahtuu. On ihan ok aloittaa sellaisella kevyellä päiväohjelmalla, etenkin jos ei ole aiemmin juossu kovin paljoa. Ainakin mulle toimii erittäin hyvin tämä ohjelma, sain todellakin juoksukärpäsen pureman :) Ekana päivänä aloitin oikeesti 5 mion kävelyllä, 2 min juoksemisella, käännyin ja toistin saman kotimatkalla. Kyllä siinä piti miettiä onko oikeesti juossu ollenkaan. Nyt oon tehny ohjelmaa vajaan kuukauden, siinä juostaan 5 päivänä viikossa, 2 lepoa ja juoksumatka pitenee kerta kerralta. Nyt jo huomaan et jaloissa lihakse ton vahvistunu ja voin paremmin :)

      Mä ostaisin kaupasta ihan juoksukenkien nimellä kulkevat jalkineet, sillä niissä on iskuvaimennukset, yms. tekniset puolet suunniteltu nimenomaan ko lajiin. Urheiluliikkeessä tietävät millainen kenkä on sulle paras, ammattilainen osaa katsoa sun jalkojen asennon ja millainen kenkä siihen sopii. Ja eikun juoksemaan :)

    • juosten ja huilaten

      Aloitin itse juoksun viime elokuussa. Tietenkin kannattaa aloittaa kevyesti jalkojen jaksamisenkin takia ja ottaa pieniä tavoitteita, näin urheilu tuntuu mukavalta eikä tule "pakkoja".
      Aluksi ainakin juoksu ja kävely kannattaa yhdistää, ja melkein niin voi joutua ehkä tekemäänkin. Mulla aluksi puoli tuntinen oli sellanen hyvä aika -katson aina minuutteja, en kilometrejä- ja puoltuntia voi olla nykyäänkin ihan hyvin, tunti ihan maksimi minkä käyn lenkillä.

      Eli alottaa reippaalla kävelyllä sen 10 min, jatkaa juoksulla, kävelee pikkupätkän ja taas juoksee, niin että loppumatkan kotiin kävelee lämmitelläkseen. Toiminut hyvin ja mulle sopiva juttu kun harrastan muutakin urheilua.
      Tietenkin talvella oli paukkupakkasilla monen kk:n tauko, mutta hassua ettei se sen enempää vaikuttanut jaksamiseen -alussa kun mun juokseminen oli ainakin melko läähätystä ja pakkoa ennen ku tuli siipiä jalkoihin! :)

      Kenkiin kannattaa satsata! Jos ostaa huonot kengät, niin jalat ei jaksa ja se siitä uudesta harrastuksesta. Kengät on tärkein työväline. Liikkeessä niillä pitäs olla testaus millanen jalka sullon, eli millaset kengät tartteet. Testaus kertoo onko jaloissa jotain erityisempää, kuten korkea holvikaari (tai mikä se on) vai perinteinen suomalainen lättäjalka, joka tartteis kans ehkä erikoisempaa kenkää. "Normaali" jalkasuus on silleen hmm harvinaisempaa, vaikka kuulostaa hassulta :)

      Itekin luin netistä miten kannattaa alottaa juoksu. Ja kun alotin lukemaan meinasin lopettaa koko harrastuksen! Ei ole todellista miten ihmiset menee henkeen ja vereen jonkin harrastuksensa kanssa!!! Huh huh. Urheilun pitäs olla vapaaehtosta ja sellasta miten ite sitä haluaa toteuttaa, vaikka oikea juoksutekniikka oiskin oikea.
      Oikeassa juoksutekniikassa juoksu on rentoa. Olet juokset päkiä ensin maahan astuen, ja lyhyet askelet eli hidas juoksu on tehokkaampaa (spurtteja juoksun välissä ainakaan minä en oo ottanu, se vie energiaa ja tuntuu pahalta :P) tasanen juoksu kuluttaa niistä paikoista mistä pitää jos se on tausta-ajatuksenasi juoksuharrastuksessa. Juokse myös aavistuksen etuviistossa, niin ettet siis ainakaan vedä hartioita taaksepäin, ja anna käsien liikkua vapaana, älä pingota, pidä katse n. 20-30 edessä joka tekee automaattosesti oikeaa juoksuasentoa. Nämä tuli mieleen ja näillä ohjeilla oma juoksu on ainakin tuntunu hyvältä.

      Mukavaa harrastusta äläkä ota pakkoja :) mullakin alussa saattoi jalkaa pakottaa, mutta itseä kuunnellen harrastus on onnistunut hyvin!

      • vähän aikaisemmin

        ei sitten tarvitse juosta...osta mahdollisimman kalliit lenkkarit,saat pillua vaan paremmin ku joillaan tarralenkkareilla.hyvää ja raitista kevättä kaikille lenkkeilijöille:)


      • luin yks päivä ton

        Tasavauhtinen lenkki ei nimenomaan polta rasvaa sieltä mistä haluaa, vaan interval tyyppinen eli spurtti ja kevyt niin monta kertaa kuin jaksaa. Sitä oli kokeiltu ja niillä ketkä olivat tehneet intervallia olivat polttaneet puolet vähemmin kaloreita mutta rasvaprosentti laskenut huomattavasti enemmän.


    • scabb

      Alottele tommosilla 5 km lenkeillä ja juokse rauhallisesti. Hae itsellesi sopiva hengitystiheys ja juokse siten, että henki kulkee jouhevasti. Älä syö mitään 2 h ennen lenkkiä.Juodakin kannattaa max 1 h ennen.
      Siitä se lähtee ja sitten pidennät pikkuhiljaa tuonne 10-12 km. Aikaa mennee silloin n. 1-1,5h.
      Pari kertaa viikossa vähintään. Mielellään 3-4 kertaa/vko. Onnea juoksuun, se on paras tapa liikkua.
      Ainii vielä. Osta tossut jotka on hyvät jalassa ja tuntuvat hyvältä. Itsellä Nike ja addu käy kun on leveä
      jalka...

    • Rankamehtään

      Minäkin harrasti juoksua muutaman vuoden. Vaihdoin työmatkapyöräilyyn, rankametsään ja muuhun hyötyliikuntaan. Nyt nukun paljon paremmin eikä jalat ole kipeät yksipuolisesta päkityksestä. Usein oli iltoja ettei olisi huvittanut lähteä lenkille, silti menin ettei saavutettu kuntotaso laskisi. Onko järkeä?

    • Janski888
    • misterhoney

      Ajattele niin että otat lenkkeilyn elämän mittaiseksi hyväksi tavaksi, silloin et tavoite silmissä kiiluen juokse itseäsi piippuun tähdätessäsi johonkin korkeaan ja nopeaan tavoitteeseen.

      Juostessa on tärkeää myös sen mielekkyys, ei se että kuinka pitkälle tai nopeasti juokset vaan, että voit nauttia juoksemisesta. jos rääkkään itseäsi turhaa, alkavat lenkille lähtösikin varmasti vaikeutua. Mielummin useita ja lyhyitä lenkkejä hitaasti kuin yksi pitkä kerran viikossa.

      Hyvä musiikki auttaa fiiliksesn luomisessa.

    • kkk5
    • Vihaan juoksemista

      Miksi kaikesta tehdään niin vaikeita juttuja? Lyöt kengät jalkaan ja baanalle. Ei siinä sen kummempaa tarvita. Enpä usko että tuhatta vuotta sitten oli jaloissa niken air jordaneita tai vastaavaa. Intissäkin juoksin varmaan 10 vuotta vanhoilla raiskatuolla Karhu Air Cushioneilla. Hienosti pääsi eteenpäin. Tosiaan suosittelen kyllä jotain tavoitteita. Ja vähitellen pidennät matkaa. Ja vaihtele reittiä, samojen maisemien jatkuva tahkoaminen alkaa kyllästyttää.

      • jfkos

        Näin kyllä on, ei kannata tehdä juoksemisesta liian monimutkaista, jalkaa vaan toisen eteen. Lähes kaikki nykyajan lenkkarit kelpaa.
        Sellaisen vinkin antaisin myös että liity johonkin seuraan, kunto tai urheiluseuraan, niin tulee treenauksesta paljon mielekkäämpää.
        Lue aiheeseen liittyviä lehtiä esim Juoksija lehdessä on hyviä artikkeleita.


    • joskus juossut

      Aika mahdoton kysymys siinä mielessä että tulet saamaan ziljoona eri vastausta. Aivan sama kuin kysyisit toimivaa punttiohjelmaa: mikä sopii toiselle ei välttämättä ole miellyttävää sinulle. Oman kokeilun kautta, mutta jos meinaat juosta kovalla alustalla suosittelen kunnon kenkien ostoa. Asvaltti-juokseminen on asia mitä en itse harrasta ollenkaan, ja jos ei maratonille ole suuntaamassa en yksinkertaisesti ymmärrä miksi kukaan moista harrastaisi. Tietty jos haluaa pukeutua trendikamoihin ja mennä hölkälle betoniviidakkoon, syy se on kai sekin. Ei se silti jaloille paras mahdollinen ajatus ole.

      • Jääkaapille..

        Sillä on parasta alottaa..


    • ihanmitenvain

      ja minnevain kunhan ennen puoltaväliä muistat takaisin kääntyä ettei tartte taksia soittaa.

    • XXL aloittelija

      Itse uskoin sokeasti juoksukoulun opettajaan, joka vannoi päkiäjuoksun nimiin. Itselleni kävi niin, että jalat menivät täysin jumiin jo parin kuukauden juoksemisen jälkeen ja meni monta kuukautta syyn löytymiseen. Kun siirryin kantapääaskellukseen, vaivat hävisivät heti. Tässä muutamia ajatuksia, jotka olen netistä löytänyt:
      - Ihmisen askellus on luotu tai kehittynyt sellaiseksi, että jalkaterän lihakset ja rakenne aktivoituvat kantapään osuessa maahan. Tämä varmistaa sen, että jalkaterän holvirakenne on valmiina ottamaan iskun vastaan. Askelkontaktissahan tulee pahimmillaan satojen, jopa tuhansien kilojen paino jalkaterälle.
      - Kun kyse on kilpaurheilijoista, jotka juoksevat kovaa (alle 3.30min/km) on mahdollista, että askelkontaktissa tulee koko jalkaterä päkiävoittoisesti maahan. Kuitenkin niin, että kantapää osuu myös maahan tuon jalkaterän aktivoinnin takia. Jotkut kuntojuoksijatkin (yleensä kevytrakenteiset) pystyvät juoksemaan tällä tekniikalla.
      - Kun taas on kyse normaali kuntoilijasta, jolla voi olla vielä vähän ylipainoakin, on askellus yleensä hyvinkin kantapäävoittoinen. Varsinkin jos ylipainoa on, on kantapääaskellus järkevääkin siksi että jalkaterän herkät rakenteet pysyvät ehjinä. Jalkaterän rakenteiden vahvistuminen ei tapahdu hetkessä.
      - Jos on aina juossut kantapääaskelluksella on sen vaihtaminen esim. 30-40-vuotiaana päkiäaskellukseen vaikeaa ja lisäksi hyvin riskialtista, koska elimistö ei ole tottunut erilaiseen kuormitukseen. Varmasti rasittuu niin akillesjänne kuin jalkaterän luutkin. Myös penikka- ja polvivaivat lisääntyvät.

      Tässä linkki Tommi Paavolan (johtavia urheilufysioterapeutti jopa koko maailmassa) blogiin ja tekstiin, joka käsittelee juoksuaskelta.
      http://www.toiminnallinenharjoittelu.com/2008/12/juoksun-askelkontakti.html

      • Päkiällä puksuttaja

        tuosta markkinapellejen luomasta päkiähypetyksestä, mutta omakohtaiset kokemukset (kanta-astujasta päkiäastujaksi) puoltaisivat kuitenkin sitä näkemystä, että nimenomaan penikkavaivat pikemminkin vähenisivät kuin lisääntyisivät päkiäjuoksun myötä. Ratkaisevaa tuossa lienee nilkan asento. Kantapääjuoksussa, jos ja kun, askel otetaan maahan voimakkaasti kantapäällä nilkkaa koukistaen lähes äärimmilleen, niin tämä rasittaa suuresti säären etupuolen lihaksia. Päkiäjuoksussa mielestäni tämä rasitus on huomattavasti pienempi, mutta taasen pohkeitten rasitus huomattavasti lisääntyy.

        Nuorempana juoksi luonnollisella tyylilläni, joka oli kantapääaskellus ja sellaista "alkavaa" penikkatautia jaloissa tuntui kun viikkokilsamäärit pyörivät 70-120 välillä (omahieronta ja kuuma/kylmävaihtokylvyt ja Forapin-mehiläismyrkkyrasva auttoivat niin, ettei juoksutaukoa kuitenkaan juurikaan tarvinnut pitää).

        Siinä kolmikymppisenä valitettavasti opettelin Gebren innoittamana päkiävoittoisen juoksutyylin (kantapää kuitenkin koskettaa maahan, vaikka isku maahan otetaan vastaan päkiällä, toisin kuin Gebrellä, joka tiettävästi juoksi kympin kisajuoksunsa kantapään ollenkaan koskettamatta radan pintaa). Alussahan tuossa meni pohkeet aivan pökkelöksi jo 1-2 kilsan juoksun jälkeen, varsinkin kun yritin tuota Gebren extremetyyliä toteuttaa. No, pikkuhiljaa pohkeet alkoivat tottua tuohon päkiäaskellukseen, ja se hyvä puoli on ollut ettei säären etupuolella ole koskaan ollut mitään oireilua. Valitettavasti kuitenkin jonkinlaisia nilkkavaivoja (pistoksia on ollut useaan otteeseen), ja kaikkein pahimpana juoksuvaivana mitä on koskaan olen kokenut, plantaarifaskiitti.

        Sitä on tietysti mahdotonta mennä sanomaan olisiko plantaarifaskiitti ollut vältettävissä jos olisin pidättäytynyt luonnollisessa juoksutyylissäni eli kanta-askelluksessa. Ikääkin kun on tullut, nyt jo reilu 40 ja jalkojen pienten lihasten lihasvoima ja jänteinen kimmoisuus tietenkin heikkenee.

        Toisaalta päkiäjuoksulla suurimmat kilsamäärät viikossa ovat olleet vain 40 km luokkaa, joten ei ole omakohtaista kokemusta siitä miten säären etupuolen lihakset reagoivat yli 100 km:n päkiäjuoksuviikkoannnoksiin.


      • ghh
        Päkiällä puksuttaja kirjoitti:

        tuosta markkinapellejen luomasta päkiähypetyksestä, mutta omakohtaiset kokemukset (kanta-astujasta päkiäastujaksi) puoltaisivat kuitenkin sitä näkemystä, että nimenomaan penikkavaivat pikemminkin vähenisivät kuin lisääntyisivät päkiäjuoksun myötä. Ratkaisevaa tuossa lienee nilkan asento. Kantapääjuoksussa, jos ja kun, askel otetaan maahan voimakkaasti kantapäällä nilkkaa koukistaen lähes äärimmilleen, niin tämä rasittaa suuresti säären etupuolen lihaksia. Päkiäjuoksussa mielestäni tämä rasitus on huomattavasti pienempi, mutta taasen pohkeitten rasitus huomattavasti lisääntyy.

        Nuorempana juoksi luonnollisella tyylilläni, joka oli kantapääaskellus ja sellaista "alkavaa" penikkatautia jaloissa tuntui kun viikkokilsamäärit pyörivät 70-120 välillä (omahieronta ja kuuma/kylmävaihtokylvyt ja Forapin-mehiläismyrkkyrasva auttoivat niin, ettei juoksutaukoa kuitenkaan juurikaan tarvinnut pitää).

        Siinä kolmikymppisenä valitettavasti opettelin Gebren innoittamana päkiävoittoisen juoksutyylin (kantapää kuitenkin koskettaa maahan, vaikka isku maahan otetaan vastaan päkiällä, toisin kuin Gebrellä, joka tiettävästi juoksi kympin kisajuoksunsa kantapään ollenkaan koskettamatta radan pintaa). Alussahan tuossa meni pohkeet aivan pökkelöksi jo 1-2 kilsan juoksun jälkeen, varsinkin kun yritin tuota Gebren extremetyyliä toteuttaa. No, pikkuhiljaa pohkeet alkoivat tottua tuohon päkiäaskellukseen, ja se hyvä puoli on ollut ettei säären etupuolella ole koskaan ollut mitään oireilua. Valitettavasti kuitenkin jonkinlaisia nilkkavaivoja (pistoksia on ollut useaan otteeseen), ja kaikkein pahimpana juoksuvaivana mitä on koskaan olen kokenut, plantaarifaskiitti.

        Sitä on tietysti mahdotonta mennä sanomaan olisiko plantaarifaskiitti ollut vältettävissä jos olisin pidättäytynyt luonnollisessa juoksutyylissäni eli kanta-askelluksessa. Ikääkin kun on tullut, nyt jo reilu 40 ja jalkojen pienten lihasten lihasvoima ja jänteinen kimmoisuus tietenkin heikkenee.

        Toisaalta päkiäjuoksulla suurimmat kilsamäärät viikossa ovat olleet vain 40 km luokkaa, joten ei ole omakohtaista kokemusta siitä miten säären etupuolen lihakset reagoivat yli 100 km:n päkiäjuoksuviikkoannnoksiin.

        "toisin kuin Gebrellä, joka tiettävästi juoksi kympin kisajuoksunsa kantapään ollenkaan koskettamatta radan pintaa"

        Kyllä Gebrelläkin kantapää käy maassa kympin juoksussa. Jos näkisi oikein hitaan hidastuksen Gebren sivuprofiilista niin siitä sen näkee. Askel otetaan päkiän ulkosyrjällä alas, siitä kantapää nopeasti maassa käväisten ja loppuojennus päkiän varassa. Näin se luonnollinen juoksuaskel menee. Kaikki jotka tätä epäilee (en sano että sinä epäilet) voi kokeilla juosta avojaloin. Nykyisillä vaimennetuilla kengillä onnistuu tietysti tulla kantapää voimallisemmin alas mutta selän päälle sekin ottaa. Pelkällä päkiällä juostaan vain pikajuoksua. Näin se on!


      • Päkiällä puksuttaja
        ghh kirjoitti:

        "toisin kuin Gebrellä, joka tiettävästi juoksi kympin kisajuoksunsa kantapään ollenkaan koskettamatta radan pintaa"

        Kyllä Gebrelläkin kantapää käy maassa kympin juoksussa. Jos näkisi oikein hitaan hidastuksen Gebren sivuprofiilista niin siitä sen näkee. Askel otetaan päkiän ulkosyrjällä alas, siitä kantapää nopeasti maassa käväisten ja loppuojennus päkiän varassa. Näin se luonnollinen juoksuaskel menee. Kaikki jotka tätä epäilee (en sano että sinä epäilet) voi kokeilla juosta avojaloin. Nykyisillä vaimennetuilla kengillä onnistuu tietysti tulla kantapää voimallisemmin alas mutta selän päälle sekin ottaa. Pelkällä päkiällä juostaan vain pikajuoksua. Näin se on!

        tuossa ilmaisua "tiettävästi", koska en ole Gebren 1990-luvun kympin arvokisajuoksuja alusta loppuun nauhalta katsellut eikä tuo seikka niiltä röpösistä tallennuksista välttämättä edes selviä. Tuolloin tiedotusvälineissä kuitenkin esiteltiin (tais olla oikein joku näistä YLE:n yleisurheiluasiantuntijoista kertomassa), että Gebre on ainoa mies, joka juoksee päkiällä nimenomaan kantapään koskettamatta alusta, koska muutoinhan tuossa ei olisi ollut mitään "uutta ja ihmeellistä". Sitä en tiedä oliko tuo kuitenkin puppua. Pitää kuitenkin muistaa, että Gebren tyylikin on voinut noista 1990-luvun "villistä vuosista" hioutua ja pahimmat "hullutukset" pois jäädä.

        Gebren lukuisat jalkavaivathan on kuitenkin kaikkien tiedossa, joten päkiäjuoksu sinällään ei ole mikään autuaaksi tekevä asia.

        "Askel otetaan päkiän ulkosyrjällä alas, siitä kantapää nopeasti maassa käväisten ja loppuojennus päkiän varassa. Näin se luonnollinen juoksuaskel menee"

        Jaa, enpä tiedä luonnollisuudesta. Luultavasti itse juoksisin kantapää edellä ainakin pehmeällä hiekalla juostessani, ja näin taisin lapsena tehdäkin. Ainakin hölköttelyvauhdissa.


      • ghh
        Päkiällä puksuttaja kirjoitti:

        tuossa ilmaisua "tiettävästi", koska en ole Gebren 1990-luvun kympin arvokisajuoksuja alusta loppuun nauhalta katsellut eikä tuo seikka niiltä röpösistä tallennuksista välttämättä edes selviä. Tuolloin tiedotusvälineissä kuitenkin esiteltiin (tais olla oikein joku näistä YLE:n yleisurheiluasiantuntijoista kertomassa), että Gebre on ainoa mies, joka juoksee päkiällä nimenomaan kantapään koskettamatta alusta, koska muutoinhan tuossa ei olisi ollut mitään "uutta ja ihmeellistä". Sitä en tiedä oliko tuo kuitenkin puppua. Pitää kuitenkin muistaa, että Gebren tyylikin on voinut noista 1990-luvun "villistä vuosista" hioutua ja pahimmat "hullutukset" pois jäädä.

        Gebren lukuisat jalkavaivathan on kuitenkin kaikkien tiedossa, joten päkiäjuoksu sinällään ei ole mikään autuaaksi tekevä asia.

        "Askel otetaan päkiän ulkosyrjällä alas, siitä kantapää nopeasti maassa käväisten ja loppuojennus päkiän varassa. Näin se luonnollinen juoksuaskel menee"

        Jaa, enpä tiedä luonnollisuudesta. Luultavasti itse juoksisin kantapää edellä ainakin pehmeällä hiekalla juostessani, ja näin taisin lapsena tehdäkin. Ainakin hölköttelyvauhdissa.

        "Tuolloin tiedotusvälineissä kuitenkin esiteltiin (tais olla oikein joku näistä YLE:n yleisurheiluasiantuntijoista kertomassa), että Gebre on ainoa mies, joka juoksee päkiällä nimenomaan kantapään koskettamatta alusta, koska muutoinhan tuossa ei olisi ollut mitään "uutta ja ihmeellistä". Sitä en tiedä oliko tuo kuitenkin puppua."

        Joo, puppua se on. Asiantuntija ehkä liioitteli tai sitten kyseessä ei ollut asiantuntija.

        "Jaa, enpä tiedä luonnollisuudesta. Luultavasti itse juoksisin kantapää edellä ainakin pehmeällä hiekalla juostessani, ja näin taisin lapsena tehdäkin. Ainakin hölköttelyvauhdissa."

        Mikset kokeile niin ei tarvitsisi luulla mitään. Sitäpaitsi en tarkoittanut että kokeilet juoksua avojaloin PEHMEÄSSÄ HIEKASSA. Silloin on kyllä mahdollista tulla kantapää ensin alas jos välttämättä haluat, mutta typerältä se silloinkin näyttää. Kokeile asfaltilla niin takaan että havaitset varmasti miten se askel otetaan alas käyttäen jalan omia iskunvaimennusmekanismeja.


      • päkiällä puksuttaja
        ghh kirjoitti:

        "Tuolloin tiedotusvälineissä kuitenkin esiteltiin (tais olla oikein joku näistä YLE:n yleisurheiluasiantuntijoista kertomassa), että Gebre on ainoa mies, joka juoksee päkiällä nimenomaan kantapään koskettamatta alusta, koska muutoinhan tuossa ei olisi ollut mitään "uutta ja ihmeellistä". Sitä en tiedä oliko tuo kuitenkin puppua."

        Joo, puppua se on. Asiantuntija ehkä liioitteli tai sitten kyseessä ei ollut asiantuntija.

        "Jaa, enpä tiedä luonnollisuudesta. Luultavasti itse juoksisin kantapää edellä ainakin pehmeällä hiekalla juostessani, ja näin taisin lapsena tehdäkin. Ainakin hölköttelyvauhdissa."

        Mikset kokeile niin ei tarvitsisi luulla mitään. Sitäpaitsi en tarkoittanut että kokeilet juoksua avojaloin PEHMEÄSSÄ HIEKASSA. Silloin on kyllä mahdollista tulla kantapää ensin alas jos välttämättä haluat, mutta typerältä se silloinkin näyttää. Kokeile asfaltilla niin takaan että havaitset varmasti miten se askel otetaan alas käyttäen jalan omia iskunvaimennusmekanismeja.

        mutta jos mainostetaan päkiäjuoksua ihmisen luonnollisena askeltamismuotona, niin kovin hyvä argumentti ei ole se, että käsket juoksemaan ASVALTILLA. Eikö pehmeä hiekka kuitenkin ole asvalttia luomumpi vaihtoehto?

        Ja mitä naurettavuuteen tulee, niin 27 minuuttiakin on kympillä juostu ja alitettu vaikka miten naurettavilla juoksutyyleillä.

        Loppuun vielä sananen avojaloin juoksun kokeilemista: Sitähän on kokeiltu lapsuudessa kuten mainitsin. Nyt en lähtisi avojaloin juoksua kokeilemaan millekään alustalle ja vihoviimeiseksi asvaltille, koska terveelliseksi ja vammat estäväksi mainostettu PÄKIÄjuoksu on tuonut mukanaan pitkäaikaisen riesan eli plantaarifaskiitin.


      • päkiällä puksuttaja
        päkiällä puksuttaja kirjoitti:

        mutta jos mainostetaan päkiäjuoksua ihmisen luonnollisena askeltamismuotona, niin kovin hyvä argumentti ei ole se, että käsket juoksemaan ASVALTILLA. Eikö pehmeä hiekka kuitenkin ole asvalttia luomumpi vaihtoehto?

        Ja mitä naurettavuuteen tulee, niin 27 minuuttiakin on kympillä juostu ja alitettu vaikka miten naurettavilla juoksutyyleillä.

        Loppuun vielä sananen avojaloin juoksun kokeilemista: Sitähän on kokeiltu lapsuudessa kuten mainitsin. Nyt en lähtisi avojaloin juoksua kokeilemaan millekään alustalle ja vihoviimeiseksi asvaltille, koska terveelliseksi ja vammat estäväksi mainostettu PÄKIÄjuoksu on tuonut mukanaan pitkäaikaisen riesan eli plantaarifaskiitin.

        vauvaudutko muuten ajatuksella lukemaan kirjoitukset, joita kommentoit? Vastauksistasi voisi nimittäin päätellä, ettet niin tee, koska annat minulle päkiäjuoksijalle neuvoja siitä kuinka jalkaterä maahan tulee ja minähän juuri juoksen (ja juossut jo vuodesta 1996 tai 1997) niin kuin sinä "oikeaksi" tekniikaksi esität!

        Se vaan, että näillä tiedoilla ja kokemuksilla mitä minulle nyt on kertynyt, niin en enää päkiäjuoksuun "kanta-askelluksesta" siirtyisi. Päkiäaskelluksesta takaisin kanta-askeltajaksi/"keskiaskeltajaksi" siirtyminen vain tuntuu olevan paljon vaikeampaa kuin mitä aikanaan päkiäjuoksuun siirtyminen.

        Tosin en väitä sitäkään, että kanta-askelluskaan olisi muiden kohdalla yhtään parempi (tai huonompi) askeltamistapa kuin päkiäaskeltaminen. Harmittaa vain tuo, että joka puolella "asiantuntijat" esittävät varmana näkemyksenään, että päkiäjuoksu olisi muka "luonnollinen" ja parempi etenemistapa kuin kantapään (tai jalan keskiosan) ensisijainen käyttö. Miksi muka kantapää edellä juokseminen olisi jotenkin luonnotonta? Kantapään allahan on juuri "turvatyynynä" toimiva limapussi, jonka tehtävä on juoksuaskelluksen iskua vaimentaa ja tästä tehtävästään se hyvin selviää, ainakin siihen n. 40 vuoden ikään asti. Ja voin vakuuttaa, että sama ikääntymiseen liittyvä rappeutuminen koskee myös päkiäjuoksijoita (ihmisessä ei taida montaa osasta olla, joka pysyisi ikuisesti nuorena).

        Eli
        - kantapääjuoksijat pitkillä kestävyysmatkoilla pystyvät vähintään samoihin suorituksiin kuin päkiäaskeltajat
        - ei ole mitään tieteellistä näyttöä siitä, että kantapääaskeltajat kärsisivät suhteellisesti yhtään enempää rasitusvammoista ja/tai loukkaantumisista kuin päkiäaskeltajat (olen nähnyt lääketieteellistä kirjallisuutta, jossa jopa esitetään, että esim. yksi suuri plantaarifaskin riskitekijä on nimenomaan päkiäaskeltaminen)
        - päkiäaskeltajankin juoksu voi näyttää naurettavalta (ja onko sillä loppujen lopuksi mitään väliä miltä jonkun juoksu näyttää, kunhan ihminen itse nauttii juoksusta ja harrastaa sitä sopivassa määrin)

        Miksi siis väen väkisin pitäisi - ainakaan kuntoilijatasolla - yrittää muuttaa askellustaan päkiäjuoksuksi, jos se sitä ei luonnollisesti ole? En näe yhtään hyvää syytä.


      • ghh
        päkiällä puksuttaja kirjoitti:

        mutta jos mainostetaan päkiäjuoksua ihmisen luonnollisena askeltamismuotona, niin kovin hyvä argumentti ei ole se, että käsket juoksemaan ASVALTILLA. Eikö pehmeä hiekka kuitenkin ole asvalttia luomumpi vaihtoehto?

        Ja mitä naurettavuuteen tulee, niin 27 minuuttiakin on kympillä juostu ja alitettu vaikka miten naurettavilla juoksutyyleillä.

        Loppuun vielä sananen avojaloin juoksun kokeilemista: Sitähän on kokeiltu lapsuudessa kuten mainitsin. Nyt en lähtisi avojaloin juoksua kokeilemaan millekään alustalle ja vihoviimeiseksi asvaltille, koska terveelliseksi ja vammat estäväksi mainostettu PÄKIÄjuoksu on tuonut mukanaan pitkäaikaisen riesan eli plantaarifaskiitin.

        En puhunut päkiäjuoksusta.

        En myöskään suosittele avojaloin juoksua asfaltilla, kyse oli vain esimerkistä jolloin tulisit näkemään ETTET VOI tulla maahan kantapää edellä ainakaan kovin pitkään. Saman voit kokeilla sisällä kotisi lattialla mikäli sellaisen omistat.

        Sanopa kenen alle 27min kympin juoksijan tyyli on naurettava? Ei kenenkään, varsinkaan jos katsoo juoksijan nilkan toimintaa.

        Muistutus vielä kerran, en ole mainostanut PÄKIÄjuoksua, koska olen NIMENOMAAN KOROSTANUT ETTEI PÄKIÄLLÄ JUOSTA KUIN PIKAJUOKSUA. On se vaikeaa joillekin tämä luetun ymmärtäminen.


      • ghh
        päkiällä puksuttaja kirjoitti:

        vauvaudutko muuten ajatuksella lukemaan kirjoitukset, joita kommentoit? Vastauksistasi voisi nimittäin päätellä, ettet niin tee, koska annat minulle päkiäjuoksijalle neuvoja siitä kuinka jalkaterä maahan tulee ja minähän juuri juoksen (ja juossut jo vuodesta 1996 tai 1997) niin kuin sinä "oikeaksi" tekniikaksi esität!

        Se vaan, että näillä tiedoilla ja kokemuksilla mitä minulle nyt on kertynyt, niin en enää päkiäjuoksuun "kanta-askelluksesta" siirtyisi. Päkiäaskelluksesta takaisin kanta-askeltajaksi/"keskiaskeltajaksi" siirtyminen vain tuntuu olevan paljon vaikeampaa kuin mitä aikanaan päkiäjuoksuun siirtyminen.

        Tosin en väitä sitäkään, että kanta-askelluskaan olisi muiden kohdalla yhtään parempi (tai huonompi) askeltamistapa kuin päkiäaskeltaminen. Harmittaa vain tuo, että joka puolella "asiantuntijat" esittävät varmana näkemyksenään, että päkiäjuoksu olisi muka "luonnollinen" ja parempi etenemistapa kuin kantapään (tai jalan keskiosan) ensisijainen käyttö. Miksi muka kantapää edellä juokseminen olisi jotenkin luonnotonta? Kantapään allahan on juuri "turvatyynynä" toimiva limapussi, jonka tehtävä on juoksuaskelluksen iskua vaimentaa ja tästä tehtävästään se hyvin selviää, ainakin siihen n. 40 vuoden ikään asti. Ja voin vakuuttaa, että sama ikääntymiseen liittyvä rappeutuminen koskee myös päkiäjuoksijoita (ihmisessä ei taida montaa osasta olla, joka pysyisi ikuisesti nuorena).

        Eli
        - kantapääjuoksijat pitkillä kestävyysmatkoilla pystyvät vähintään samoihin suorituksiin kuin päkiäaskeltajat
        - ei ole mitään tieteellistä näyttöä siitä, että kantapääaskeltajat kärsisivät suhteellisesti yhtään enempää rasitusvammoista ja/tai loukkaantumisista kuin päkiäaskeltajat (olen nähnyt lääketieteellistä kirjallisuutta, jossa jopa esitetään, että esim. yksi suuri plantaarifaskin riskitekijä on nimenomaan päkiäaskeltaminen)
        - päkiäaskeltajankin juoksu voi näyttää naurettavalta (ja onko sillä loppujen lopuksi mitään väliä miltä jonkun juoksu näyttää, kunhan ihminen itse nauttii juoksusta ja harrastaa sitä sopivassa määrin)

        Miksi siis väen väkisin pitäisi - ainakaan kuntoilijatasolla - yrittää muuttaa askellustaan päkiäjuoksuksi, jos se sitä ei luonnollisesti ole? En näe yhtään hyvää syytä.

        Toiseen pitkään paatosviestiisi kommentti jotta lopetat tuon paatostamisen jatkossa.

        USKO JO ETTEN OLE NIITÄ JOTKA KANNATTAVAT NS. PÄKIÄJUOKSUA.

        Alunperin kirjoitin: "Askel otetaan päkiän ulkosyrjällä alas, siitä kantapää nopeasti maassa käväisten ja loppuojennus päkiän varassa. Näin se luonnollinen juoksuaskel menee. Kaikki jotka tätä epäilee (en sano että sinä epäilet) voi kokeilla juosta avojaloin. Nykyisillä vaimennetuilla kengillä onnistuu tietysti tulla kantapää voimallisemmin alas mutta selän päälle sekin ottaa. Pelkällä päkiällä juostaan vain pikajuoksua."

        Missä vaiheessa tuossa suosittelin tai kerroin että paras tapa juosta on pelkkä päkiäjuoksu?
        Kerroin vain miten oikeaoppinen ja luonnollinen askellus menee. Korostin vain sitä että ensikosketus jalkapohjalla tapahtuu jalan päkiäosan ulkosyrjällä, josta paino siirtyy kantapäälle ja loppuojennus tapahtuu taas päkiällä. Joten voit lopettaa jo tämän päkiäjuoksu vs. kanta-askellus-sodankäynnin. EN OLE NIITÄ JOTKA SUOSITTELEVAT "PÄKIÄJUOKSUA".
        Itselläni on jonkin verran (19vuotta) kilpajuoksukokemusta, 800m pitkästi alle 2min ym. Jonkunmoisen juoksukoulun olen siis käynyt.


      • ghh
        ghh kirjoitti:

        En puhunut päkiäjuoksusta.

        En myöskään suosittele avojaloin juoksua asfaltilla, kyse oli vain esimerkistä jolloin tulisit näkemään ETTET VOI tulla maahan kantapää edellä ainakaan kovin pitkään. Saman voit kokeilla sisällä kotisi lattialla mikäli sellaisen omistat.

        Sanopa kenen alle 27min kympin juoksijan tyyli on naurettava? Ei kenenkään, varsinkaan jos katsoo juoksijan nilkan toimintaa.

        Muistutus vielä kerran, en ole mainostanut PÄKIÄjuoksua, koska olen NIMENOMAAN KOROSTANUT ETTEI PÄKIÄLLÄ JUOSTA KUIN PIKAJUOKSUA. On se vaikeaa joillekin tämä luetun ymmärtäminen.

        ...että nykyajan korkeakantaisilla lenkkareilla ei kuvailemani luonnollinen juoksuaskellus tahdo onnistua, sillä kyseisillä kengillä askel otetaan tasaisemmin koko kengänpohjalla alas - puhuin vain juoksusta joko erittäin matalakantaisilla kengillä tai sitten avojaloin. Ja korostetaan yhä että en ole suosittelemassa juoksua kummallakaan noista kahdesta vaihtoehdosta.

        Loppuun vielä kommentti, että ei ole olemassa "kantapääjuoksijoita" eikä "päkiäjuoksijoita". Jos joku yrittää olla korostetusti jonmpikumpi noista, hän ei juokse oikealla, ihmiselle luonnollisella tavalla. Ihmisen luonnolliseen iskunvaimennusjärjestelmään kuuluu käyttää koko jalkapohjaa askeleen eri vaiheissa.


      • päkiällä puksuttaja
        ghh kirjoitti:

        Toiseen pitkään paatosviestiisi kommentti jotta lopetat tuon paatostamisen jatkossa.

        USKO JO ETTEN OLE NIITÄ JOTKA KANNATTAVAT NS. PÄKIÄJUOKSUA.

        Alunperin kirjoitin: "Askel otetaan päkiän ulkosyrjällä alas, siitä kantapää nopeasti maassa käväisten ja loppuojennus päkiän varassa. Näin se luonnollinen juoksuaskel menee. Kaikki jotka tätä epäilee (en sano että sinä epäilet) voi kokeilla juosta avojaloin. Nykyisillä vaimennetuilla kengillä onnistuu tietysti tulla kantapää voimallisemmin alas mutta selän päälle sekin ottaa. Pelkällä päkiällä juostaan vain pikajuoksua."

        Missä vaiheessa tuossa suosittelin tai kerroin että paras tapa juosta on pelkkä päkiäjuoksu?
        Kerroin vain miten oikeaoppinen ja luonnollinen askellus menee. Korostin vain sitä että ensikosketus jalkapohjalla tapahtuu jalan päkiäosan ulkosyrjällä, josta paino siirtyy kantapäälle ja loppuojennus tapahtuu taas päkiällä. Joten voit lopettaa jo tämän päkiäjuoksu vs. kanta-askellus-sodankäynnin. EN OLE NIITÄ JOTKA SUOSITTELEVAT "PÄKIÄJUOKSUA".
        Itselläni on jonkin verran (19vuotta) kilpajuoksukokemusta, 800m pitkästi alle 2min ym. Jonkunmoisen juoksukoulun olen siis käynyt.

        että yrittää perustella kirjoituksensa? Sen enempää kuin sinunkaan vuodatuksesi aiheesta. Ja kai tänne vähän vuodatustakin sekaan mahtuu, jos joskus vähän kirjoituttaa :)

        Päkiäjuoksuksi kyllä yleisesti luetaan juoksutekniikka, jossa päkiä koskettaa ensin maata. Minun tietääkseni juoksutyylillä, jossa "askel otetaan päkiän ulkosyrjällä alas, siitä kantapää nopeasti maassa käväisten ja loppuojennus päkiän varassa" ei ole mitään muuta yleisessä käytössä olevaa nimitystä kuin päkiäjuoksu. Vai miksi sinä sitä nimität? Jos sinulla on tälle tyylille eri nimitys kuin "puhtaalle" päkiäjuoksulle, jossa päkiä ei lainkaan kosketa alustaa, niin miksi ihmeessä pihdata ko. tietoa? Minä puhun molemmista päkiäjuoksuna.


      • päkiällä puksuttaja
        ghh kirjoitti:

        ...että nykyajan korkeakantaisilla lenkkareilla ei kuvailemani luonnollinen juoksuaskellus tahdo onnistua, sillä kyseisillä kengillä askel otetaan tasaisemmin koko kengänpohjalla alas - puhuin vain juoksusta joko erittäin matalakantaisilla kengillä tai sitten avojaloin. Ja korostetaan yhä että en ole suosittelemassa juoksua kummallakaan noista kahdesta vaihtoehdosta.

        Loppuun vielä kommentti, että ei ole olemassa "kantapääjuoksijoita" eikä "päkiäjuoksijoita". Jos joku yrittää olla korostetusti jonmpikumpi noista, hän ei juokse oikealla, ihmiselle luonnollisella tavalla. Ihmisen luonnolliseen iskunvaimennusjärjestelmään kuuluu käyttää koko jalkapohjaa askeleen eri vaiheissa.

        millä tavalla nämä sinun useat postauksesi eroavat minun "vuodatuksestani"?

        "Ja korostetaan yhä että en ole suosittelemassa juoksua kummallakaan noista kahdesta vaihtoehdosta."

        Enhän minäkään ole suositellut kumpaakaan vai miten ymmärrät tämän aiemmin kirjoittamani "tosin en väitä sitäkään, että kanta-askelluskaan olisi muiden kohdalla yhtään parempi (tai huonompi) askeltamistapa kuin päkiäaskeltaminen"

        "Loppuun vielä kommentti, että ei ole olemassa "kantapääjuoksijoita" eikä "päkiäjuoksijoita""

        Periaatteessa olet ihan oikeassa, mutta kysymys onkin näissä "väännöissä" yleensä siitä missä järjestyksessä jalka maahan laskeutuu päkiä-, kantapää (vai jalan keskiosa) edellä. Ja tämän perusteella (ainakin kaikissa näissä "väännöissä") juoksutekniikka jaetaan kantapääaskeltamiseen ja päkiäaskeltamiseen. Onhan se, mikä jalan alue kantaa suurimman vastuun iskunvaimennuksesta (vaikka koko jalan alue kummassakin on mukana), kuitenkin niin iso ja kysymyksiä herättävä asia, että hyvä että siitä keskustellaan. Kumpi on mahdollisesti parempi, jos kumpikaan...Ja pitää ottaa huomioon ehkä kohderyhmäkin: kuntojuoksijat vs. kilpajuoksijat (maratoonarit vs. lyhyemmät matkat) jne.


      • ghh
        päkiällä puksuttaja kirjoitti:

        että yrittää perustella kirjoituksensa? Sen enempää kuin sinunkaan vuodatuksesi aiheesta. Ja kai tänne vähän vuodatustakin sekaan mahtuu, jos joskus vähän kirjoituttaa :)

        Päkiäjuoksuksi kyllä yleisesti luetaan juoksutekniikka, jossa päkiä koskettaa ensin maata. Minun tietääkseni juoksutyylillä, jossa "askel otetaan päkiän ulkosyrjällä alas, siitä kantapää nopeasti maassa käväisten ja loppuojennus päkiän varassa" ei ole mitään muuta yleisessä käytössä olevaa nimitystä kuin päkiäjuoksu. Vai miksi sinä sitä nimität? Jos sinulla on tälle tyylille eri nimitys kuin "puhtaalle" päkiäjuoksulle, jossa päkiä ei lainkaan kosketa alustaa, niin miksi ihmeessä pihdata ko. tietoa? Minä puhun molemmista päkiäjuoksuna.

        "Päkiäjuoksuksi kyllä yleisesti luetaan juoksutekniikka, jossa päkiä koskettaa ensin maata."

        Yleisesti? Puhu vaan itsestäsi. Kyseessä on ihmisen luontainen juoksutekniikka. Kokeile kotona ilman kenkiä. Jos tulet kantapää edellä maahan, kuulee naapurisikin töminän. Oikeaoppinen juoksu on hiljaista. Neuvoja on kaikkialla ja yleisesti ei oteta huomioon tätä seikkaa miten ihminen aikojen alussa juoksi savanneilla ym. JOLLOIN HEILLÄ EI OLLUT KENKIÄ. Paksupohjaiset hyvinvaimennetut juoksukengät kyllä sallii kanta-astumisen, mutta painotan yhä että teet suosittelemani testin jolloin näet mikä se puhumani luonnollinen juoksuaskel on. Minun puolestani saat kuitenkin juosta tossuinesi miten haluat.

        "Minun tietääkseni juoksutyylillä, jossa "askel otetaan päkiän ulkosyrjällä alas, siitä kantapää nopeasti maassa käväisten ja loppuojennus päkiän varassa" ei ole mitään muuta yleisessä käytössä olevaa nimitystä kuin päkiäjuoksu. Vai miksi sinä sitä nimität? Jos sinulla on tälle tyylille eri nimitys kuin "puhtaalle" päkiäjuoksulle, jossa päkiä ei lainkaan kosketa alustaa, niin miksi ihmeessä pihdata ko. tietoa? Minä puhun molemmista päkiäjuoksuna."

        En pihtaa mitään tietoa. Nimitän tätä tapaa oikeaoppiseksi juoksuksi. Kuvaile lisää tätä puhdasta päkiäjuoksua, jossa PÄKIÄ EI LAINKAAN KOSKETA ALUSTAA kuten kirjoitit. Sekoat jo itsekin termeihisi.

        Kommentoi lisää jos haluat mutta vasta kun olet tehnyt luonnollisen askellustestin kotisi lattialla ilman kenkiä. Jos kuulet kovaa töminää, juokset väärin ja selkäsi rasittuu ylenmäärin. Mitkään kantapään limapussit ei säästä selkää näin juostessa pitkän päälle.
        Tämä aiheuttaa myös juoksun töksähtelevyyden jolloin jokaisella askeleella vauhti osittain kuoleentuu. Askel tulisi ottaa alas joko suoraan painopisteen alla tai hieman sen edestä, jotta juoksu on eteenpäinvievää ja iskutus minimoitu. Kantapää edellä tullen tämä ei toteudu.


      • ghh
        päkiällä puksuttaja kirjoitti:

        millä tavalla nämä sinun useat postauksesi eroavat minun "vuodatuksestani"?

        "Ja korostetaan yhä että en ole suosittelemassa juoksua kummallakaan noista kahdesta vaihtoehdosta."

        Enhän minäkään ole suositellut kumpaakaan vai miten ymmärrät tämän aiemmin kirjoittamani "tosin en väitä sitäkään, että kanta-askelluskaan olisi muiden kohdalla yhtään parempi (tai huonompi) askeltamistapa kuin päkiäaskeltaminen"

        "Loppuun vielä kommentti, että ei ole olemassa "kantapääjuoksijoita" eikä "päkiäjuoksijoita""

        Periaatteessa olet ihan oikeassa, mutta kysymys onkin näissä "väännöissä" yleensä siitä missä järjestyksessä jalka maahan laskeutuu päkiä-, kantapää (vai jalan keskiosa) edellä. Ja tämän perusteella (ainakin kaikissa näissä "väännöissä") juoksutekniikka jaetaan kantapääaskeltamiseen ja päkiäaskeltamiseen. Onhan se, mikä jalan alue kantaa suurimman vastuun iskunvaimennuksesta (vaikka koko jalan alue kummassakin on mukana), kuitenkin niin iso ja kysymyksiä herättävä asia, että hyvä että siitä keskustellaan. Kumpi on mahdollisesti parempi, jos kumpikaan...Ja pitää ottaa huomioon ehkä kohderyhmäkin: kuntojuoksijat vs. kilpajuoksijat (maratoonarit vs. lyhyemmät matkat) jne.

        "millä tavalla nämä sinun useat postauksesi eroavat minun "vuodatuksestani"?"

        Sillä tavalla, että minä olen oikeassa,
        Sitä paitsi en ole puhunut vuodatuksesta joten tunge ne lainausmerkkisi hanuriisi. Puhuin paatostamisesta.

        "Enhän minäkään ole suositellut kumpaakaan vai miten ymmärrät tämän aiemmin kirjoittamani "tosin en väitä sitäkään, että kanta-askelluskaan olisi muiden kohdalla yhtään parempi (tai huonompi) askeltamistapa kuin päkiäaskeltaminen" "

        Et taaskaan ymmärtänyt. Kirjoitin;

        "nykyajan korkeakantaisilla lenkkareilla ei kuvailemani luonnollinen juoksuaskellus tahdo onnistua, sillä kyseisillä kengillä askel otetaan tasaisemmin koko kengänpohjalla alas - puhuin vain juoksusta joko erittäin matalakantaisilla kengillä tai sitten avojaloin. Ja korostetaan yhä että en ole suosittelemassa juoksua kummallakaan noista kahdesta vaihtoehdosta."

        --> Nuo kaksi vaihtoehtoa olivat juoksu joko erittäin matalakantaisilla kengillä tai sitten avojaloin, en puhunut ns. kantapää/päkiäaskelluksesta joista itse olet koko ajan virheellisesti vaahdonnut. Vielä kerran, en kannata kantapääjuoksua enkä päkiäjuoksua. Molempia tarvitaan.

        "Periaatteessa olet ihan oikeassa, mutta kysymys onkin näissä "väännöissä" yleensä siitä missä järjestyksessä jalka maahan laskeutuu päkiä-, kantapää (vai jalan keskiosa) edellä. Ja tämän perusteella (ainakin kaikissa näissä "väännöissä") juoksutekniikka jaetaan kantapääaskeltamiseen ja päkiäaskeltamiseen. Onhan se, mikä jalan alue kantaa suurimman vastuun iskunvaimennuksesta (vaikka koko jalan alue kummassakin on mukana), kuitenkin niin iso ja kysymyksiä herättävä asia, että hyvä että siitä keskustellaan. Kumpi on mahdollisesti parempi, jos kumpikaan...Ja pitää ottaa huomioon ehkä kohderyhmäkin: kuntojuoksijat vs. kilpajuoksijat (maratoonarit vs. lyhyemmät matkat) jne."

        Jätä minut pois tästä "väännöstä", ja panosta luetun ymmärtämiseen. Kuten kirjoitin, nykyaikaisilla korkeakantaisilla kengillä tullaan tasaisemmin koko jalkapohjalla alas, toisilla enemmän kantapäällä toisilla vähemmän riippuen kengän profiilista. Tämä on siis aivan turha vääntö koska oikea vastaus riippuu kengästä. Suosittelen yhä heittämään ne tossusi v..tuun ja tekemään useita kertoja mainostamani kotitestin. Älä palaa aiheeseen ennen kuin teet kyseisen testin. Jos silloinkaan.


    • ????? :D

      Täällä ilman muuta kannattta kysellä neuvoa, hihihiii, kaikki tääl tietää kaikki,,,oikein asiantuntija porukkaa,,, : )) Mene kuule kysymään paikkakuntasi liikunta/urheilukeskuksesta, siellä neuvovat jos et ilman neuvoja osaa liikkua,,,hihhihhiii...

      • JUOKSUILOA!

        tulee, tässäkin. Ei sinulla tarvitse olla merkkitossuja, jotka on viimeisen päälle mitoitettu, ellei sinulla ole jotain humattavaa tavallista askeltamista vaikeuttavaa vammaa (skolioosi tms.). Tavallisen hintaisista, jalkaan sopivista lenkkareista ainakin itse aloitin.

        Myöhemmin voi sitten säätämistä korjata, jos siltä tuntuu.

        Juokse niin kuin sinusta alkuun hyvältä tuntuu. Itse aloitin aika hitaasti ja varovaisesti, vaikka ikäni liikkunut olenkin.

        Hitaasti, matlilla, kaikessa rauhassa, veikkaisin. Heti kun alkaa tuntua pahalta, anna olla ja pidä taukoja.

        Juokseminen on itselleni ihana liikkumisen muoto, mutta sellainen siitä on tullut vasta itseä kuunnellen. Jos alkaa tuntua, että haluttaa ja jaksaa juosta enemmän, nopeammin, hevimmin, spurttaile. Pääasia että saat oman tatsin.

        Nyt menee itsellä puolimaraton mennen tullen, enkä sen kummempaan pyrikään. Itse asiassa en pyri suorittamaan yhtään mitään. Maratoonarit ovat ihan OK, mutta ei kiitos minulle.

        Juoksemisen on hyvä olla ilo, hauskaa ja mukavaa. Siinä on mielestäni se pointti. Se että kunto nousee, voi yllättäen olla tavallaan sivutuote.


    • runnerrunner

      Kannattaa aloitella varvaisesti polvien totuttelu juoksuun. Miksi kiirehtiää turhaan ja ottaa riski rasitusvammalle? Varmastikin hapenottokyky riittäisi monella aloittelelevalla juoksijalla pidempäänkin lenkkiin, mutta ekalla viikolla ihan tuollaisia 10 min juoksupätkiä kävelyn lomaan. Vähitellen sitten pidennät matkaa ja rupeat myös vaihtelemaan vauhtia. Hyvä tavoite on esim. 10 tai 12 viikon kuluttua jaksaa juosta tunti putkeen. Onnea matkaan. Itsellä muutama puolimatraton takana ja tänä kesänä eka täysi kiikarissa :) Kengistä sen verran, että kannattaa kysyä myyjältä apua valinnassa ja satsata noin 80-100e niihin.

    • aklsdföfökh

      Minähän en mitään tiedä, mutta on minulla oma kokemukseni:

      Olen ylipainoinen 47-vuotias ja aloitin lenkkeilyn varovaisesti pari vuotta sitten. Juoksin ensin yhden ylämäen ja kävin pari kertaa viikossa 5 km:lenkillä. Nykyään juoksen kaikki ylämäet. Varon juoksemasta alamäkiä, koska olen huomannut, että polvet ja nilkat eivät kestä sitä.

      Käytin ensin kävelyyn tarkoitettuja lenkkareita. Kun ne hajosivat, menin urheiluliikkeeseen ja ostin juoksuun tarkoitetut. Ero on suuri. Uusilla lenkkareilla on paljon parempi mennä. Juoksu/kävely on rullaavampaa. Aikaisemmin käytin naisten mallia, mutta nyt päätinkin kokeilla miesten lenkkareita, koska olen leveä- ja rintavajalkainen. Miesten malli on ihana! En koskaan enää osta urheilukenkiä naistenmallistosta.

    • kuunlilja03

      En suosittele sulle 50 e kenkiä riippuu merkistä. Ja onko tai tarvitsetko pronaatio tukeja? eli kuluuko kengä pikkuvarpaan puolelta tai iso varpaan puolelta?
      kannattaa tai suosittelen että kävelet välillä reippaita lenkkejä. Sit ottat tavotteeksi että juokset tietyn pätkän. Ei kannata haukata liian isoa palaa. koska innostus voi loppua. Muista venyttely tavalla tai toisella. Ei kannata mennä suinpäin savottaa. Tsemppiä juoksu innolle :)

      • -------Mies30------

        TÄMÄ OHJELMA ON KERRASSAAN NEROKAS :D

        Itse laitoin sillä 10 vuoden räpeltämisen jälkeen itseni 10km juoksukuntoon. Hyvä ruokavalio ja tämä ohjelma on todella hyvä yhdistelmä.


    • Geppe

      www.juoksija-lehti.fi tietää jiuoksemisesta ja juoksuvalmennuksesta paljon...

    • Osta juoksijan käsikirja todella erinomainen ja erilaisia juoksuohjelmia alottelijasta pro tasolle.

      • Käsikirja!!

        Kannattais sit samalla ostaa ELÄMÄN käsikirja.. Kuinka opin elämään ja näin poispäin.. "Muista hengittää ja syödä ja juoda jne.."


    • juu...

      Ei ole väliä juoksetko vai käveletkö. Itse juoksen, koska voin juosta hengästymättä. Välillä tulee juostua 20 km metsäpolkuja pitkin. Mukava juosta metsässä kun maisemat vaihtuu nopeasti.

    • Järkikäteen

      Elämä on lyhyt. Mitä järkeä on aloittaa lenkkeily/juokseminen, joka on rasittavaa?! En itse sitä harrasta juoksemista/lenkkeiluä enkä ymmärrä niitä jotka siitä nauttivat. Voihan sitä tietysti joskus kokeilla, mutta kuka sitä nyt jaksaisi säännöllisesti harrastaa?? Ei urheilussa sinänsä ole mitään pahaa, mutta on olemassa mukavampia ja rentouttavampiakin urheilujajeja, esimerkiksi ratsastus, (jota itse harrastan vaikka olenkin jo 22 v) sulkapallo, uiminen, tennis, golf, frisbeegolf ym. Kaikillahan on omat mielipiteensä, mutta minusta lenkkeily on todella turhaa, tylsää, rasittavaa, ja siinä ei tehdä juurikaan mitään. Ainut hyvä puoli siinä on vain se että jos sitä säännällisesti harrastaa niin kyllähän siinä laihtuu. Mutta en itse kylläkään käsitä koko homman ideaa. Mielestäni ihmisten pitäisi nauttia elämästään.

      • Normaalisti hengittä

        Juokseminen on yksi liikkumisen muoto siinä mikä muu tahansa autosta alkaen. Ei pidä juosta hengastymiseen asti, koska siinä ei ole mitään järkeä eikä sitä jaksa tehdä. Voi toki aina välillä kokkeilla äärirajoja, jos siltä tuntuu.


      • Helppoa

        sulkapallo, uiminen, tennis, golf, frisbeegolf ym.

        Näissä lajeissa on se huono puoli, ettei maisemat vaihdu. En kyllä itse jaksaisi katella aina samoja seiniä.

        Juokseminen ei ole yhtään sen rasittavampaa kuin käveleminen. Sydän lyö juoksemisen aikana noin 70-100 kertaa minuutissa.


    • ohje,

      Sen olen huomannut, että jos venyttelee ennen juoksemista niin jalat menevät kipeäksi.

    • Siis oikeesti mieti

      Onko sillä jotain merkityksellistä eroa kävelenkö lujaa vai juokeno hiljaa jos vauhti on melko sama?

      VASTAUS: -NO KUN JOUKSET KUIN AMMUTTU NIIN KALORITHAN PALAA NOPEAMMIN SENKIN ÄÄLIÖ!!!!!!!!

    • ainoamanda1

      Itse innostuin juoksemisesta pari vuotta sitten. En ollut harrastanut juuri minkäänlaista liikuntaa ennen, aloitin kävelyllä ja sitten lisäsin pikkuhiljaa juoksupätkiä lenkkeihini. Valitettavasti lenkkeily jäi minulta kokonaan välillä pois ja nyt opettelen uudestaan juoksemaan. Siskoni löysi Kauneus ja terveys -lehden nettisivuilta kaksiosaisen juoksukouluohjelman ja nyt treeniviikkojen jälkeen hän juoksee kevyesti tunninkin lenkkejä. Eikä hän siis ollut ennen harrastanut juoksua ollenkaan. Itsekin aloitin juoksukoulun äskettäin ja ainakin minulle homma toimii ! Aloita rauhassa "Aloittelija juoksukoululla" ja etene sitten "Juoksukoulun jatko-ohjelmaan". Treenikertoja tulee 3-4 viikossa eli aina ehtii palautumaan edellisestä lenkistä :)
      Juoksu kuluttaa nostaa sykettä ja kuluttaa enemmän kaloreita kuin yhtä nopea kävely. Huomioi kuitenkin että jos jaksat juosta esim 20 min ja kävellä vaikka 90 min, on se kävely paljon tehokkaampaa. Mutta harjoittelun myötä saatat kohta jaksaa juostakin sen 90 min :) Ja kenkien hinta ei aina kerro laadusta, omat juoksukenkäni maksoivat 50 e urheiluliikkeessä ja hyvät ovat.

      http://www.kauneusjaterveys.fi/toiveuusinnat/aloittelijan-juoksukoulu

      • tuskainen futaaja

        Kenkiin oikeasti kannattaa laittaa rahaa (tai etsiä jostain halvat ja hyvät)!
        Itse pelaan jalkapalloa ja lenkillä tuli käytyä pari kertaa viikossa parin futistreenien lisäksi.
        Iski sitten penikkatauti ja juoksemisesta tuli helvettiä.
        Noh, kaveri sitten sanoi, että hänellä on ollut sama ongelma ja se lähti ostamalla kunnon lenkkarit.
        Tauti parantui parin, kolmen viikon levon jälkeen ja vaihdettuani kengät ei penikkataudista ole ollut tietoakaan!


    • ----Mies30-----

      Tältä sivulta varmasti paras mun ikinä kokeilema ohjelma. Sillä pääsin monen vuoden räpeltämisen (turha) jälkeen todellakin 10km juoksukuntoon !!D

      Ohjelma on helppo toteuttaa, ja se alkaa todella kevyesti.
      Itse tein pelkästään ne päivä jolloin oli merkitty juoksua, kun käveltyä tuli päivässä muutenkin. Tietty jos ei tule käveltyä, niin sitten ne kävelypäivät on varmaan ihan hyvä tehdä.

      http://www.pori.fi/vav/liikunnanohjaus/juoksukoulu.html

      (kuvan alla linkki pdf tiedostoon)

      Hyvä ruokavalio ja tämä ohjelma - aivan loistava yhdistelmä.

      :D

    • Urheilu, kuten

      Lenkkeilyssä on se hyvä, että se ei oikeastaan sisällä haittapuolia. Eli siis juokset rauhallisesti sen matkaa, kun tunnet jaksavasi. Ei rolexia kannata katella, että pakko pyristellä viellä se 15 minuuttia...Sitten kun tuntuu siltä, että alkaa jo hyvä matka olemaan takana, käännyt kotiin.

      Laitat itsellesi semmoiset standardit jotka tiedät pystyväsi saavuttaa ilman, että menee motivaatio urheiluun ja silti tunnet saavuttavasi jotain.

      Kävelynäkin menee hyvin, kunhan se ei ole semmoista vetelehtimistä. Reippaita askelia vain.

      Moni urheiluliike mainostaa erillaisia kenkiä ja malleja, hintalappu ei takaa laadusta tai juuri sinulle sopivasta. Katsot kengät, jotka kokeiltuasi tuntuvat tukevan jalkaa, tuntuu hyvältä jalassa/Kävellessä ja eivät sisällä mitään valurautaa. Eli kevyet, tukevat ja tuntuvat jalassa hyvin.
      Eli noin 50 eurolla luulisi saavan jo ihan hyvät kengät...500 eurolla varmasti saat semmoiset, missä on radio, tuuletin ja jääkaappi samassa.

      Kuinka usein...Riippuen itsestäsi tietysti...Itse joskus vedän herättyäni pienen lenkin...Varmaan joka toinen päivä semmoinen reipas lenkki toimii hyvin..Välipäivinä vaikka ottaa vähän rennommin ja kävelee pienen lenkin. Toisena juoksee vähän reilumman.

    • Micoach

      Adidaksen nettisivuilla on oivallinen juoksukoulu ja aivan ilmaiseksi. Ensin laaditaan itselle sopiva ohjelma. Itse aloitin aivan nolla tasolta ja sitten voi pitää jouksupäiväkirjaa. Itse tein aloittelijatasolla kuuden viikon ohjelman ja minun mielestäni se on ollut toimiva ainakin minulle :) Ja sivut ovat suomenkieliset niin se helpottaa käyttöä melkoisesti.

      http://fi.running.adidas.com/Default.aspx

      Itse sain ainakin täältä motivaatiota. Toivottavasti auttaa!

    • surkee kuntoinen

      Uusimman tutkimuksen mukaan ns. huippujuoksu kengät aiheuttavat enemmän vammoja kuin tavalliset halvat kengät.
      Luotetaan liikaa ilmeisesti kenkiin.

      Joku kansainvälinen tutkimus se oli. Uuitinen oli Turun Sanomissa hiljattain.

      Päkiä ensin alas? Tuntuu jotenkin hassulta, ehkä pika juoksijat käyttää sitä, vaan entäs hölkkääjät?

      Mulla ainakin menee kantapää ensin alas, ensin hölkätes.

      Ja mä oon sitä mieltä hölkkää millä tyylillä vaan kunhan se tuntuu hyvältä, ei siihen kursseja tarvita :)

    • kurppa.

      Mitä pitempi matka, sen tyhmempi ihminen.

    • AS67

      Suosittelen innostamaan jonkun kaverin mukaan lenkkeilemään. Itse aloitin kahden kaverin kans treenaan puolimaratonille ja mukavaa on ollut. Pakkaskeleillä käytiin yhdessä kerran viikossa kuntosalilla, nyt keväämmällä myös yhteislenkillä. Muuten on jokainen tehnyt omia harjoitteita omaan tahtiin. Pitempikin matka taittuu lähes huomaamatta toinen toista tsempaten. Välillä voi vaikka pitää "leiritystä" jossain kivassa paikassa.

      • Gebrekö?

        Täytyypä todeta, että on ihan alusta aloittelevalle tullut tuiki tarpeellisia ja juoksemisen
        kannalta välttämättömiä neuvoja. Lisää tätä niin osaa aloittelija valita itselleen oikeat
        menetelmät ja välineet.
        Kuinka ihmeessä joka vuosi miljoonat lapset oppivat kävelemään ja juoksemaan ilman
        lukutaitoa ja mitään kursseja ja suurin osa ilman "juuri sinulle sopivia" jalkineita. Eikä kaikkien
        vanhempienkaan lukutaidosta ole takeita.
        Mistä se oppi tulee?


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1368
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1240
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1165
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1125
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1078
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      31
      1027
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1022
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1011
    Aihe