Neuvoja aloittelijalle

lillii

osaisko joku hieman neuvoa, olen ihan aloittelija ja nyt olisi tarkoitus aloittaa juokseminen. Olen n. kk verran tehnyt tunnin pituisia lenkkejä kävellen. tuntuu että saa kävellä jo aika pitkästi että se tunti tulisi täyteen. Onko sillä jotain merkityksellistä eroa kävelenkö lujaa vai juoksenko hiljaa jos vauhti on melko sama? Ja sitten käytännössä miten aloitan juoksemisen ja kuinka useasti viikossa?Kuinka pitkiä lenkkejä aluksi kannattaa tehdä? Ja voinko alotella ihan markettien esim 50 euron kengillä vai pitäisikö olla jotku laadukkaammat?

79

12134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huoltovapaajuoksija

      Juu eli voit alotella ihan kuinka halvoilla kengillä vaan kunhan ne tuntuvat hyviltä jalkaan ja ET juokse tekniikalla, jossa kantapää osuu esimmäisenä maahan. Oikea juoksu tekniikka on päkiäpainotteinen, eli päkiä ensin maahan, sitten kantapää. Ja jalka iskee maahan melkein painopisteen alla, ja muista hyvä ryhti.

      Aloita harrastus siten, että juoksen matkoja jotka tuntuvat hyviltä ja muistat nauttia juoksusta. Jos heti alkuun asettelet hirveitä tavoitteita, innostus lopahtaa nopeasti.

      • dazu-

        Kai nyt voi muullakin tyylillä juosta? Pitkää askelta juostessa, on yleensä kantapää ensin maassa. Oon myöskin sitä mieltä, että ekoiksi kengiksi kannattaa valita jotkut tukevat kengät ja sitten miettiä siitä eteenpäin.


      • huoltovapaajuoksija
        dazu- kirjoitti:

        Kai nyt voi muullakin tyylillä juosta? Pitkää askelta juostessa, on yleensä kantapää ensin maassa. Oon myöskin sitä mieltä, että ekoiksi kengiksi kannattaa valita jotkut tukevat kengät ja sitten miettiä siitä eteenpäin.

        Juu tietenkin voi juosta millä tyylillä tahansa ja vaikka kuinka pitkällä askeleella kantapää edellä, mutta muistaa sitten varautuna niihin jalkaongelmiin. :)


      • tönkkösuolattu tiede
        huoltovapaajuoksija kirjoitti: