Omistusasunto?

ajatuksia..

Miksi tukia saa omistusasunnon omistaja? Hänellähän on kymmenientuhansien omaisuus.

Ei muutakuin kämppä myyntiin ja elelisi vuosia ja taas vuosia eteenpäin ilman huolen häivää...

Muuttakoon vuokralle jos rahat ei riitä.

Ensin annettaan huomattavat verohelpotukset jne. Miksei vuokralainen saa samoja helpotuksia omassa asumismuodossaan?

22

1037

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omassa vaikka köyhä

on kyllä pakko korjata virhekäsityksesi asioista josta nähtävästi et tiedä yhtään mitään...

""Miksi tukia saa omistusasunnon omistaja? Hänellähän on kymmenientuhansien omaisuus.""

Asunnon omistajalla on jopa satojen tuhansien omaisuus taikka sitten velkaa jonka on ottanut riskillä ja usein muusta tinkien.

""Ei muutakuin kämppä myyntiin ja elelisi vuosia ja taas vuosia eteenpäin ilman huolen häivää...""

Näin sossu ja Kelaa vaati aikaisemmin. Mutta 90-luvun laman aikana huomattiin että se tuli yhteiskunnalle paljon kalliimaksi järjestää pitkäaikaistyöttömän perheelle kaupungin/kunnan vuokra asunnon minkä laki vaatii. Vaikkei toimeentuloa saisikaan (rahaa tilillä tai velkaa) niin kaatui vielä vuokrakustannukset veronmaksajien niskoille. Eli kannatti pitää perheen omassa.

""Muuttakoon vuokralle jos rahat ei riitä""

Juuri tästä syystä on oma ostettukin. Koska työssäkäyvän perheen joutuisi vuokraamaan asunnon vapaailta markkinoilat kun korkotukirahotteisten jha kaupunkien vuokra asunnoissa sen verran matalat tulorajat.
      Meidänkin perheen asumiskustannukset tippui takavuosina 30% kun ostimme oman.

""Ensin annettaan huomattavat verohelpotukset jne.""

Ei ne verohelpotukset niin huomattavia kuin julkisuudessa puhutaan. Niistä ollaan vaan niin tietämättömiä ja kateellisia. Minun viime vuoden korko osuuteni oli 2400 euroa. Valtio ei näitä maksa vaan tukee osan näistä maksamistani koroista. Nettohyöty taisi olla alle satasen kuussa viime vuonna. Työmatkavähennysoikeuteni valtion verotuksessa oli sentään 7000 euroa. Omavastuun jälkeen nettohyötyni oli 1600 euroa.

""Miksei vuokralainen saa samoja helpotuksia omassa asumismuodossaan?""

Kyllä saa ja usein monikertaisina. Jos ei oteta opiskelijoita tai nuoria juuri tgyöelämään päässeitä huomioon niin suurin osa perheistä jorka asuvat vuokralla niin ovat kaupunkien,kuntien ja rakennusyhtiöiden tekemiä korkotukirahoitteisia taloja. Eli verorahoin tuettuja.. Näin ollaan saatupientuloisille perheille edullisempi asumismuoto mihin kaikki ei pääse. Usein niissä asuvat nauttivat verorahoin asumistukea ja jotkut vielä toimeentulotukea. Nämä mainitutu edut jo ihan eri sfääreissä kuin asuntovelallisen korkotuet. Käytännössä ei tarvitse olla kuin bussikuski isä ja perushoitaja äiti jotta näihin ei pääse. Ainoa vaihtoehto jääkin sitten kalliit vapaitten markkinoitten vuokra asunnot.
      Tämän takia noin 70% suomalaisista ovat päättyneet omaan ja vuokralla asuminen jäännyt vain tilapäisaasumismuodoksi.

• omatupa

kunnolla köyhän on edullisinta asua omassa pikku mökissään. Meidän perikin joutui jättämään hyvästit keskustan vuokrakämpälle, vaikka ei ollut edes kovin kova vuokra, niin lainan lyhennykset ja korot on sittenkin halvemmat, samoin vuosittaiset asumiskustannukset mummoönmökissöä 20 km taajamasta.

• tuon kokenut

"omassa vaikka köyhä12.5.2010 15:03"

ei taatusti ole oma syy useinkaan, tunnen hyvin erään lääkäri/opettajaperheen kun auto ajoi heidän lastensa päälle.
        Lapsista tuli 24h hoidettavia,
        mitkään vakuutukset, eikö kela antanut kuin välttämättömän.

Vanhemmat väsyivät hoitamiseen, molemmilta meni työpaikat, yms.

He myivät minulle asuntonsa, silloin yli 1,3 milj. Mk, ei puolisonikaan tiennyt 12 vuoteen asiasta ja äidillenikin sanoin vasta viimeisellä elon viikolla, kun hän aina kyseli miksi niin mukavasta perheestä on tullut niin kärttyisä.

Kun elät nyt edes viisikymppiseksi ja saat lapsenlapsesi lukioon, olet varmaan huomannut että tänä suomi on vain terveiden ja menestyvien maa.
        Näet myös kuinka jo viisikymppisillä on useilla joitain vaivoja ja valituksia
        ja mikä on varmaa, ei parempaan suuntaan mennä.
        .

• omassa vaikka köyhä.
        tuon kokenut kirjoitti:

"omassa vaikka köyhä12.5.2010 15:03"

ei taatusti ole oma syy useinkaan, tunnen hyvin erään lääkäri/opettajaperheen kun auto ajoi heidän lastensa päälle.
        Lapsista tuli 24h hoidettavia,
        mitkään vakuutukset, eikö kela antanut kuin välttämättömän.

Vanhemmat väsyivät hoitamiseen, molemmilta meni työpaikat, yms.

He myivät minulle asuntonsa, silloin yli 1,3 milj. Mk, ei puolisonikaan tiennyt 12 vuoteen asiasta ja äidillenikin sanoin vasta viimeisellä elon viikolla, kun hän aina kyseli miksi niin mukavasta perheestä on tullut niin kärttyisä.

Kun elät nyt edes viisikymppiseksi ja saat lapsenlapsesi lukioon, olet varmaan huomannut että tänä suomi on vain terveiden ja menestyvien maa.
        Näet myös kuinka jo viisikymppisillä on useilla joitain vaivoja ja valituksia
        ja mikä on varmaa, ei parempaan suuntaan mennä.
        .

""ei taatusti ole oma syy useinkaan, tunnen""

En kyllä missään vaiheessa syytellyt ketään enkä mistkään aiheesta. Muuta kun korjasin aloittajan käsityksen asunnonomistajista.

""Kun elät nyt edes viisikymppiseksi ja saat lapsenlapsesi lukioon, ""

Juuri mainitun ikäsiä vaimoni kanssa olemme. No minä vasta parin vuoden kuluttua. Pojan saimme vasta 40 vuotiaina joten on vasta 9 vuotias.

""Näet myös kuinka jo viisikymppisillä on useilla joitain vaivoja ja valituksia""

No suht. terveenä toistaiseksi. En valittele. En edes vaikka jäin viime viikolla työttömäksi. Ajattelen positiivisesti että onpa taas uusia mahdollisuuksia. Olen sen verran monta kertaa kuopasta noussut etten nytkään anna periksi. Myönnän kyllä että terveys ratkaisee paljon ihmisen elämässä ja hyvinvoinnissa. Mutta nämä asiat ei kyllä liittynyt aloittajan aiheeseen jonka kommentoin aikaisemmin. Aloittajahan tunnusti katkeruutensa asunnonomistajiin ja vielä väärillä tiedoilla.

• leikittelin

ajatuksella vaikka itse omistan asuntoni. mutta, mutta...

Olen asunut vuokralla n. 10 vuotta aikoinaan ja suomen asuntopolitiikka on jotenkin kummallinen siinä mielessä että se omistusasuminen on se ainoa oikea asumismuoto.

Jos ihminen todellakin ei ole kiinnostunut sitä omaa ostamaan vaikka siihen olisi varaa niin tässähän metsään mennään koska Suomessa oma on se ainoa oikea.

Jos jätetään nyt nämä työtä vieroksuvat jne. pois niin velvoittaisin kyllä kaupungit rakentamaan näitä vuokra-asuntoja keskustoihin hyyville paikoille omistusasuntojen sekaan eikä mihinkään betonilähiöihin huitsin nevadaan.

Vuokra-asumisesta pitäisi tehdä yhtä edullinen asumismuoto kuin omistamisesta mutta sehän ei arkadianmäellä ketään kiinnosta koska siellähän kaikki omistavat oman ja esim. asuntojen hinnan lasku pon suoraan heiltä itseltään pois.

• sinulle linkin

• kateuttako?

Mitähän yhteiskunta hyötyisi siitä, että oma asunto myydään ja muutetaan vuokralle. Tukien enimmäismäärä on kuitenkin sama. Asumistukea ei saa lainan lyhennyksiin, vain korkoihin ja vastikkeeseen/omakotitalon kuluihin. Vuokrassa maksetaan jonkun toisen omistaman asunnon korkoja ja kuluja. Tulorajat ovat sellaiset, että ei niillä tuloilla elävä pitkään suurta lainaa maksa. Jos lainaa on vähän tai ei yhtään, ovat tuettavat menot paljon pienemmät kuin vastaavassa vuokra-asunnossa. Esim. kaksion vastike n. 200 e, vuokra 600 e. Jos minä eläkemummo myyn asuntoni, ostan auton ja vähän muuta kivaa, saan asumistukea enemmän kuin nyt omassa asuessani. Kuka siitä hyötyisi. Ei ainakaan yhteiskunta eli veronmaksajat.

• ei ole

Että se asunto pitää myydä mutta olisi kiva että olisi jokin vaihtoehto.

• hitsari luokilla

pois ja työn perässä muutto. (ei maahanmuutto mitä politiikot jyrää)

Meilä on suomessa työvoimaa mutta pikkakunnan muutto on vaikeata.

• Vuokralla

Jos vain suinkin on mahdollisuus omaan.

myös asunnon omistaminen vuorattuna on omistajalle kannatavaa.
      Rahoilleen saa kulujen ja verojen jälkeenkin n. 4-6 % tuoton. Siis nettotuoton.

• Kyllä kannattaa

Kyllä kannattaa ainakin mun! saan kaupunginlta koko vuokran, siis sen osuuden mikä jää kun olen saanut ensin asumistuen, eli asun nykyään aivan ilman:)

• Torvix

Entäs vuokra-asujan tuki: Maksat asumiskustannuksistasi 7% omavastuuosuuden ja sekin käytännössä maksetaan yhteisistä rahoista tulonsiirtona. Piereskelet siis läävässäsi elämäsi loppuun asti maksamatta latin latia ja nollariskillä!

• Oma tupa oma lupa

Kukaan vakavarainen halua asua. Oma se olla pitää, ja maksaa itse, inflaatio joskus syö velkaa jos on ja saa veroihin hiukan helpotusta. Vuokra-asunnossa asuminen on meillä arvokasta.
        Mutta maksan mieluummin omaani kun olisin asumistukien varassa.
        Ilmaista se ei ole omistusasunnosskaan. Mutta ei minun ainakaan tarvi pytää nyt keneltäkään almuja.

• Oma tupa oma lupa kirjoitti:

Kukaan vakavarainen halua asua. Oma se olla pitää, ja maksaa itse, inflaatio joskus syö velkaa jos on ja saa veroihin hiukan helpotusta. Vuokra-asunnossa asuminen on meillä arvokasta.
        Mutta maksan mieluummin omaani kun olisin asumistukien varassa.
        Ilmaista se ei ole omistusasunnosskaan. Mutta ei minun ainakaan tarvi pytää nyt keneltäkään almuja.

Niin se vain on, vuokralla kannattaa asua vain jos ei ole mitään tuloja ja joku muu maksaa vuokran. Muussa tapauksessa ainoa vaihtoehto on oman asunnon ostaminen. Ja jos omastaan joutuu luopumaan niin aika kalliiksi sekin kaikille osapuolille tulee.

• keppikerjäläinen
        kaur-nef kirjoitti:

Niin se vain on, vuokralla kannattaa asua vain jos ei ole mitään tuloja ja joku muu maksaa vuokran. Muussa tapauksessa ainoa vaihtoehto on oman asunnon ostaminen. Ja jos omastaan joutuu luopumaan niin aika kalliiksi sekin kaikille osapuolille tulee.

Turhaa täällä köyhien palstalla on kirjoitella omistusasunnoista. Köyhällä ei ole omaa asuntoa, se jolla on ei ole köyhä. Mulla ei ole koskaan ollut omistusasuntoa eikä tule olemaan. Asun vuokralla ja saan asumistukea nyt kun olen tuotannollisista syistä poistettu työpaikastani. Kädestä suuhun elän, eli olen köyhä. Leipäjonoon olisi silloin tällöin tarve mutta en ole nöyrtynyt niinpaljoa että sinne kehtaisin mennä. Uutta työtä on turha hakea kun ikää on lähempänä 60 ei kelpaa enää mihinkään.Olen ollut levoton persoona olen asunut vähän siellä sun täällä ja ulkomaillakin, mutta aina hanttihommissa huonolla palkallla. Mutta silti en tunne itseäni surkeaksi, miksi keräisin tyhmille ahneille sukulaisille peritöjä.

• oikeastaan
        keppikerjäläinen kirjoitti:

Turhaa täällä köyhien palstalla on kirjoitella omistusasunnoista. Köyhällä ei ole omaa asuntoa, se jolla on ei ole köyhä. Mulla ei ole koskaan ollut omistusasuntoa eikä tule olemaan. Asun vuokralla ja saan asumistukea nyt kun olen tuotannollisista syistä poistettu työpaikastani. Kädestä suuhun elän, eli olen köyhä. Leipäjonoon olisi silloin tällöin tarve mutta en ole nöyrtynyt niinpaljoa että sinne kehtaisin mennä. Uutta työtä on turha hakea kun ikää on lähempänä 60 ei kelpaa enää mihinkään.Olen ollut levoton persoona olen asunut vähän siellä sun täällä ja ulkomaillakin, mutta aina hanttihommissa huonolla palkallla. Mutta silti en tunne itseäni surkeaksi, miksi keräisin tyhmille ahneille sukulaisille peritöjä.

Omaisuutta kerätään. Kuolla kupsahdetaan ja kaikki mitä olet kerännyt jää muille. Lapsille jos on tai sukulaisille. Ne sitten tappelee rahoista ja saavat ne viimeisetkin suhteenrippeet katkeamaan.

Näitä tapauksia olen nähnyt. Itse kokenut ja näitä tulee aina olemaan.

Leikittelen ajatuksella...

Jos omistaisin velattoman asunnon niin viimestään eläkeiässä (jos edes hengissä ja terve silloin) myisin kaiken ja pistäisin kaiken menemään. Ei sitä mammonaa rajan toiselle puolelle saa.

Omasta puolestani just tuo vituttaa kun esim. oma äitini oli varakas niin jopas kaksi siskoani pisti ranttaliksi ja alkoivat hoitaa hänen raha-asioitaan ettei perintö mene sivu suun.
        Äidilläni oli kuitenkin järki päässä koko elämän ajan ja minun puolestani olisi saanut pistää rahansa mihin ikinä haluaa koska itse oli ne tienanneet.

Mutta äidin suostumuksella sitten hoisivat niin että toinen hoitaa laskut ja muuttuvat kulut ja toinen sijoittaa rahat eteenpäin.

Kyllä perkele pisti vihoiksi kunnei edes parempaa telkkaria saanut ja vaatteetkin haettiin kirpparilta.

En ole siskoilleni puhunut sen jälkeen kun äiti sitten pois meni viime syksynä ja näin että jäi vielä 90 000 € jaettavaa.

En olisi kehdannut niin toimia.

Vaikka itse menetin kaiken 2005 niin silti en olisi tuota perintöä tarvinnut.

Matkustelkoot siskot nyt sitten ja ostelkoon kaikkea kivaa itselleen.

• oma on kuitenkin

asumistukia, vaikka olen työtön eikä ole varaa maksaa lainanlyhennyksiä tällähetkellä omistusasunnosta. Tukea kun saa vain osaan koroista ja korko on nyt niin matalalla. Turha kadehtia, ei tämä ilmaiseksi ole tullu, kymmenien vuosien velka on vielä maksettavana.

• NiinpäRelli

..eli asutaan omistusasunnossa, josta ollaan viimeiset vuodet makseltu pelkästään korkoja (ja vastikkeita).
        On tuo tulotaso ollut senverran heikko, ettei yksinkertaisesti pysty lyhentämään lainaa.
        Lainaa ollaan saatu sillä keinoin, jotta ollaan sanottu, että eihän tämän huonommaks voi enää palkat mennä, mutta näinpä tässä nyt on kuitenkin käynyt...
        Toimeentulotukea palkan lisäks ollaan saatu.
        Kai se on myytävä oma pois ja paineltava vuokralle. Ja siihen sitten asumistukea.

• Ja tarkemmin

Joku omistaa kaikki vuokra-asunnotkin, sinne se tuki päätyy.

• omakotimaa

mitä asumistukia omistusasuva saa.EI MITÄÄN!
      Joten ottakaapa asiasta selvää ennenkun huutelette.

• as.omistaja

VOI saada mm. asumistukea...

"Omistusasunto

Kela voi maksaa asumistukea omistusasuntoon. Omistusasunto on ruokakunnan omistama osakehuoneisto tai omakotitalo. Asunto on omistusasunto, jos ruokakunta omistaa siitä vähintään 50 prosenttia.

Omistusasunto on myös yhteisomistusasunto sekä asunto, jonka asumiskustannuksista ruokakunta vastaa kuten omistusasunnossa, esimerkiksi kun leski on pidättänyt hallintaoikeuden kuolinpesän omistamaan asuntoon. Kela tarkistaa omistusoikeuden kauppakirjasta tai muusta hallintaoikeuden selvittävästä sopimuksesta.

Eräissä uusissa omistusasuntotyypeissä rahoitus perustuu taloyhtiön ottamaan lainaan. Se voi enimmillään kattaa 85 % asunnon kokonaiskauppahinnasta. Myös nämä asunnot katsotaan omistusasunnoiksi, koska omistusoikeus siirtyy ostajalle kaupantekotilaisuudessa.

Yrityksen tai kiinteistöosakeyhtiön nimissä oleva asunto on omistusasunto, vaikka asunnosta olisi tehty vuokrasopimus, jos yrittäjä asuu siinä itse ja yrittäjällä on määräämisvalta yrityksessä (vähintään 50 prosentin omistus tai vastaava määräämisvalta).

Lisät. täältä, mm.
        http://www.kela.fi

"Joten ottakaapa asiasta selvää ennenkun huutelette. " Jospas ottaisit ihan itse selvää ja oikoisit vääriä luulojasi...

• keppikerjäläinen...
        as.omistaja kirjoitti:

VOI saada mm. asumistukea...

"Omistusasunto

Kela voi maksaa asumistukea omistusasuntoon. Omistusasunto on ruokakunnan omistama osakehuoneisto tai omakotitalo. Asunto on omistusasunto, jos ruokakunta omistaa siitä vähintään 50 prosenttia.

Omistusasunto on myös yhteisomistusasunto sekä asunto, jonka asumiskustannuksista ruokakunta vastaa kuten omistusasunnossa, esimerkiksi kun leski on pidättänyt hallintaoikeuden kuolinpesän omistamaan asuntoon. Kela tarkistaa omistusoikeuden kauppakirjasta tai muusta hallintaoikeuden selvittävästä sopimuksesta.

Eräissä uusissa omistusasuntotyypeissä rahoitus perustuu taloyhtiön ottamaan lainaan. Se voi enimmillään kattaa 85 % asunnon kokonaiskauppahinnasta. Myös nämä asunnot katsotaan omistusasunnoiksi, koska omistusoikeus siirtyy ostajalle kaupantekotilaisuudessa.

Yrityksen tai kiinteistöosakeyhtiön nimissä oleva asunto on omistusasunto, vaikka asunnosta olisi tehty vuokrasopimus, jos yrittäjä asuu siinä itse ja yrittäjällä on määräämisvalta yrityksessä (vähintään 50 prosentin omistus tai vastaava määräämisvalta).

Lisät. täältä, mm.
        http://www.kela.fi

"Joten ottakaapa asiasta selvää ennenkun huutelette. " Jospas ottaisit ihan itse selvää ja oikoisit vääriä luulojasi...

Yleensähän vuokra (yhtiövastike) on niin pieni ettei siihen voi saada asumistukea, kun vertaa vuokra-asuntojen vuokraa. Mulla on vuokraa 545€ ja samankoinen oma asunto on noin 100-200€kk, niin ei kai siihen voi tukea saada. Koska itse maksan työttömänä 230€kk ja lopun kela. Eihän se olisi oikein saada tukea omaisuuden keräämiseen, sen saa jokainen kustantaa itse. Sehän on oma valinta asuuko vuokralla vai ottaako lainaa ja ostaa oman.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      275
      2047
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      42
      1821
    3. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      101
      1741
    4. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      63
      1429
    5. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      84
      1333
    6. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1274
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1243
    8. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      219
      1143
    9. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      57
      1135
    10. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      171
      1000
    Aihe