Keskiajan lämpökaudesta

Hiilinielu

21

289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huohh...
      • Hiilinielu

        Niitä "totuuksia" kun on niin monia tuossakin asiassa. On puolesta ja vastaan ihan tieteelliselläkin tasolla, saati sitten "amatöörien" mielipiteissä. Ja voihan olla, ettei siinä asiassa koskaan päästä totuudesta täydelliseen varmuuteen. Ainahan me voimme uskoa mihin haluamme!


      • scepdius

        Jos ilmiö, josta löytyy näyttöä Chilestä, Koreasta, Siperiasta, Etelä-Afrikasta, Pohjois-Amerikasta ja Väli-Amerikasta, Japanista ja hieman muualtakin, ei ole globaali, niin väitän että sanan "globaali" merkitys on muutettu.

        Nimittäin kun keskiajan lämpökaudesta löytyy näyttöä Aasiasta, Euroopasta, molemmilta Amerikan mantereilta, kyseessä on tietenkin maapallon laajuinen ilmiö. Jos tämä ei ole sama kuin globaali, niin ihmettelen.


      • pilkkukaks

        Iltapäiväleikin aika, etsi käppyrä jossa ei näy mwp.

        tuo linkkaamasi hansmann pdf on just taas se sama joka tyrmättiin tuoreeltaan jo 2004 näytepaikkojen valikoinnin takia(vertaa artikkeli vs. linkkaamani leikki) ja jossa laajennettuna 2009 suomalaisetkin sedimentit ovat kääntyneet ylösalaisin, kävikö ruoppa?

        http://pages.science-skeptical.de/MWP/MedievalWarmPeriod.html


      • huohh...
        scepdius kirjoitti:

        Jos ilmiö, josta löytyy näyttöä Chilestä, Koreasta, Siperiasta, Etelä-Afrikasta, Pohjois-Amerikasta ja Väli-Amerikasta, Japanista ja hieman muualtakin, ei ole globaali, niin väitän että sanan "globaali" merkitys on muutettu.

        Nimittäin kun keskiajan lämpökaudesta löytyy näyttöä Aasiasta, Euroopasta, molemmilta Amerikan mantereilta, kyseessä on tietenkin maapallon laajuinen ilmiö. Jos tämä ei ole sama kuin globaali, niin ihmettelen.

        Niin, kaikissa mainitsemissasi paikoissa on ollut välillä kylmempää ja välillä lämpöisempää. Sitä se sään vaihtelu teettää. Mutta niissä kaikissa ei ole ollut samaan aikaan lämpöisempää, eikä ainakaan lähellekään yhtä lämmintä kuin nyt.

        Mikä tässä on liian ylivoimaisen vaikeaa ymmärryksellesi?

        Miksi tätäkin samaa asiaa pitää jauhaa aina uudestaan ja uudestaan muutaman päivän välein?


      • huohh...
        pilkkukaks kirjoitti:

        Iltapäiväleikin aika, etsi käppyrä jossa ei näy mwp.

        tuo linkkaamasi hansmann pdf on just taas se sama joka tyrmättiin tuoreeltaan jo 2004 näytepaikkojen valikoinnin takia(vertaa artikkeli vs. linkkaamani leikki) ja jossa laajennettuna 2009 suomalaisetkin sedimentit ovat kääntyneet ylösalaisin, kävikö ruoppa?

        http://pages.science-skeptical.de/MWP/MedievalWarmPeriod.html

        Multinikkipelle raapusti: "etsi käppyrä jossa ei näy mwp."

        No eihän sellaista tieteenkään voi löytyä linkistäsi, johon on kirsikanpoimittu vain halutut paikat. Siitä on tietenkin jätetty pois päinvastaista osoittavat paikat.

        Mikä tässä on liian ylivoimaisen vaikeaa ymmärryksellesi?

        Miksi tätäkin samaa asiaa pitää jauhaa aina uudestaan ja uudestaan muutaman päivän välein?


      • scepdius
        huohh... kirjoitti:

        Niin, kaikissa mainitsemissasi paikoissa on ollut välillä kylmempää ja välillä lämpöisempää. Sitä se sään vaihtelu teettää. Mutta niissä kaikissa ei ole ollut samaan aikaan lämpöisempää, eikä ainakaan lähellekään yhtä lämmintä kuin nyt.

        Mikä tässä on liian ylivoimaisen vaikeaa ymmärryksellesi?

        Miksi tätäkin samaa asiaa pitää jauhaa aina uudestaan ja uudestaan muutaman päivän välein?

        Asia tulee uudelleen ja uudelleen esille, koska sinä uskot Mannin ja kumppaneiden valheisiin ja me muut yritämme kertoa sinulle, että näin on. Mainitsemillani seuduilla on nimenomaan näyttöä juuri tämän keskiajan lämpökauden ajalta. Siis samanaikaisesti eri puolilla maapalloa. Jos et löydä kirjoja, niin tsekkaa googlaamalla. Materiaalia löytyy vaikka kuinka.

        Ainoa syy miksi keskiajan lämpökausi on ongelma Mannille ja kumppaneille, ja sitä myötä kaikille AGW uskovaisille, on se, että herrat munivat sen lätkämailakäyränsä. Jos herrat olisivat malttaneet mielensä ja laittaneet käyränsä ihan tulosten mukaiseksi, mitään hälinää ei olisi koskaan syntynyt. He kuitenkin halusivat tehdä käkkyrän, joka olisi mahdollisimman näyttävä omaa ideaansa myydäkseen. Siksi lätkämailakäyrä väärennettiin niin huimaksi.

        Kun se oli tehty, korjauksia ei voitu enää käkkyrään tehdä, koska se olisi avannut kysymyksiä koko AGW uskonnon perusteista. Siksi lätkämailasta on pidetty kynsin ja hampain kiinni, vaikka jo Climategaten meilit osoittivat kiistattomasti, että se on väärennös. Niinpä keskiajan lämpökausi on piikki AGW uskovaisten lihassa. Kun he aluksi väittivät ettei mitään sellaista ollut olemassakaan, nyt he väittävät, ja sinä toistat sitä laulua, että se oli vain paikallinen ilmiö. Näin ne valheet elävät.


      • no huh huh
        scepdius kirjoitti:

        Asia tulee uudelleen ja uudelleen esille, koska sinä uskot Mannin ja kumppaneiden valheisiin ja me muut yritämme kertoa sinulle, että näin on. Mainitsemillani seuduilla on nimenomaan näyttöä juuri tämän keskiajan lämpökauden ajalta. Siis samanaikaisesti eri puolilla maapalloa. Jos et löydä kirjoja, niin tsekkaa googlaamalla. Materiaalia löytyy vaikka kuinka.

        Ainoa syy miksi keskiajan lämpökausi on ongelma Mannille ja kumppaneille, ja sitä myötä kaikille AGW uskovaisille, on se, että herrat munivat sen lätkämailakäyränsä. Jos herrat olisivat malttaneet mielensä ja laittaneet käyränsä ihan tulosten mukaiseksi, mitään hälinää ei olisi koskaan syntynyt. He kuitenkin halusivat tehdä käkkyrän, joka olisi mahdollisimman näyttävä omaa ideaansa myydäkseen. Siksi lätkämailakäyrä väärennettiin niin huimaksi.

        Kun se oli tehty, korjauksia ei voitu enää käkkyrään tehdä, koska se olisi avannut kysymyksiä koko AGW uskonnon perusteista. Siksi lätkämailasta on pidetty kynsin ja hampain kiinni, vaikka jo Climategaten meilit osoittivat kiistattomasti, että se on väärennös. Niinpä keskiajan lämpökausi on piikki AGW uskovaisten lihassa. Kun he aluksi väittivät ettei mitään sellaista ollut olemassakaan, nyt he väittävät, ja sinä toistat sitä laulua, että se oli vain paikallinen ilmiö. Näin ne valheet elävät.

        Täysin mielisairasta tuo salaliittohörhöilysi.


    • Steurastaja

      Jopa asiat ovat jääneet ylöskirjatuksi. Mutta kun alarmisit vikisee!
      Se ei sovi ilmastomalliin, ja on poistettava historiasta! Eli tietoja aiheesta!!>

      William Connolley on kirjoittanut uusiksi Wikipedian artikkelit lämpenemisestä, kasvihuoneilmiöstä, mitatuista lämpötiloista, kaupunkien lämpösaarekkeista, ilmastomalleista, kylmenemisestä. Helmikuussa 2003 hän alkoi osana lätkämailan tarpeita poistaa pientä jääkautta ja elokuussa keskiaikaista lämpökautta.
      Erityiskohtelua Connolleylta ovat artikkelin mukaan saaneet skeptikkotiedemiehet Richard Lindzen ja Fred S. Singer sekä Willie Soon ja Sallie Baliunas. Heidän näkemyksillään ei Wikipediaan ollut asiaa.
      Connolleyn mielipiteiden mukaan kirjoittaneet sen sijaan saivat siunauksen. Näin Connolley muutti National Postin mukaan Wikipedian ilmastonmuutosliikkeen osaksi.

      National Postin mukaan Connolley kuuluu tuossa tarkoituksessa perustetun realclimate.org-sivuston tiimiin. Hän keskittyi mm. Wikipediaan ja muihin erittäin tärkeisiin tapauksiin. Siellä tärkein oli teoria ns. lätkämailasta, joka osoittaisi viimeisen 1000 vuoden lämpötilan olleen tasainen. Teoriasta on sittemmin luovuttu.

    • Steurastaja
      • Vähäpaljo

        Mitä merkitystä on keskiajan mahdollisella lämpökaudella? Eihän kukaan ole pystynyt kumoamaan sitä fysiikan lakia, että hiilidioksidi absorboi lämpösäteilyä.

        Ja hiilidioksidin määrä ilmakehässä nousee.


      • Pornokaupan kukkanen
        Vähäpaljo kirjoitti:

        Mitä merkitystä on keskiajan mahdollisella lämpökaudella? Eihän kukaan ole pystynyt kumoamaan sitä fysiikan lakia, että hiilidioksidi absorboi lämpösäteilyä.

        Ja hiilidioksidin määrä ilmakehässä nousee.

        Miksi lämpökautta kielletään, jos ei sillä ole merkitystä?


      • Vähäpaljo
        Pornokaupan kukkanen kirjoitti:

        Miksi lämpökautta kielletään, jos ei sillä ole merkitystä?

        Mahdollisesti siksi, että sitä ei ole ollutkaan.


      • ...........
        Vähäpaljo kirjoitti:

        Mahdollisesti siksi, että sitä ei ole ollutkaan.

        Jaaha ja nyt luuseri yrittää jo kirjoittaa historiaa uudelleen? Niin kuin aikoinaan Neuvostoliitossa :P


      • Steurastaja
        Vähäpaljo kirjoitti:

        Mitä merkitystä on keskiajan mahdollisella lämpökaudella? Eihän kukaan ole pystynyt kumoamaan sitä fysiikan lakia, että hiilidioksidi absorboi lämpösäteilyä.

        Ja hiilidioksidin määrä ilmakehässä nousee.

        keskiajan lämmin kausi jo itsessään kumosi teorian että hiilidioksidin absorptio
        olisi aiheuttanut keskiajan lämpimän?
        Vai oliko silloin poikkeuksellisen paljon "lämmittävää" hiilidioksidia, joka tarkoittaa
        että CO2,hta olisi ollut enemmän kuin nyt?
        Minä vaan kysyn?


      • wäsäilijä
        Steurastaja kirjoitti:

        keskiajan lämmin kausi jo itsessään kumosi teorian että hiilidioksidin absorptio
        olisi aiheuttanut keskiajan lämpimän?
        Vai oliko silloin poikkeuksellisen paljon "lämmittävää" hiilidioksidia, joka tarkoittaa
        että CO2,hta olisi ollut enemmän kuin nyt?
        Minä vaan kysyn?

        Vähäpaljo ja huohh ovat ilmeisesti jonkun instanssin, greenpeace tai vastaava maan ystävät-tyyppinen terroristijärjestö, värväämiä kirjoittelijoita.Eihän kukaan voisi olla noin fanaattinen valheen puolustaja jollei se olisi annettu heille nimenomaiseksi tehtäväksi.Kun he yrittävät kumota jo omiensakin myöntämiä asioita, niin mikä siinä voi olla takana?Viivytystaisteluko kun homma on jo hävitty?


      • no huh huh
        wäsäilijä kirjoitti:

        Vähäpaljo ja huohh ovat ilmeisesti jonkun instanssin, greenpeace tai vastaava maan ystävät-tyyppinen terroristijärjestö, värväämiä kirjoittelijoita.Eihän kukaan voisi olla noin fanaattinen valheen puolustaja jollei se olisi annettu heille nimenomaiseksi tehtäväksi.Kun he yrittävät kumota jo omiensakin myöntämiä asioita, niin mikä siinä voi olla takana?Viivytystaisteluko kun homma on jo hävitty?

        Minkähän takia raapustit tuon huuhaa-paskasi tänne?


      • .........
        no huh huh kirjoitti:

        Minkähän takia raapustit tuon huuhaa-paskasi tänne?

        Ei se ollut huuhaata vaan täyttä asiaa.


      • AAH ja OOH
        no huh huh kirjoitti:

        Minkähän takia raapustit tuon huuhaa-paskasi tänne?

        Mikäpä noin jatkuvasti huokailuttaa? Lipsahtiko tappi poikittain?


    • hoijaata
      • scepdius

        Huomatkaa avainsanat: "mitään sellaista lämmintä kautta, joka olisi millään tavalla verrattavissa". Eli keskiajalla oli kuin olikin lämminkausi, MUTTA sitä ei voi verrata nykyiseen ihmisen aiheuttamaan lämpenemiseen millään tavalla :-DDDD

        Ajatuksessa on pari ongelmaa:
        1. Keskiajalla oli lämpökausi ja sitä voi verrata ihan vapaasti nykyiseen tilanteeseen. Kukaan eikä mikään voi tietenkään estää vertailuja, vaikka AGW kirkon jäsenet kovasti sitä toivovat.

        2. Lämpeneekö ilmasto nyt ja jos lämpenee, niin miksi? Kuten AGW profeetta Joneskin totesi jo viime syksynä ja uudelleen tammikuussa, mitään tilastollisesti merkittävää lämpenemistä ei ole havaittu sitten vuoden 1995 jälkeen. Ihmisen syyllisyys mahdollisessa ilmastonmuutoksessa on edelleen todistamatta. On olemassa vain hyvin ristiriitaisia tunteita tiedemaailmassa herättävä AGW teoria, jota ei ole onnistuttu todistamaan senkään jälkeen, kun sen tutkimiseen on jo uhrattu kymmeniä miljardeja dollareita 80-luvulta saakka.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      110
      1189
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1014
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      127
      917
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      95
      775
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      287
      722
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      75
      649
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe