Kellon viisarit päällekkäin

Matka pitikkä

Miten lasketaan täsmällinen kellonaika jolloin lyhyt ja pitkä viisari ovat päällekkäin. Jos kello 10-11 välillä viisarit ovat päälekkäin klo 10,54,33 niin miten tuo meneekään kaavamuodossa kun en tajua ?

6

2099

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laskukalle

      Viisarit ovat 11 kertaa päällekkäin 12 tunnin aikana. Koska viisarit liikkuvat tasaisella nopeudella, päällekkäisyys tapahtuu silloin, kun keskiyöstä on kulunut n*12/11 tuntia, missä n on kokonaisluku.

      Nyt muutetaan luku 10*12/11*3600 sekuntia tunneiksi, minuuteiksi ja sekunneiksi, josta vastaus.

      • Matka pitikkä

        Kiva että on olemassa laskukalleja :)

        Nyt avautui.


      • viisaroitsija

        kellon viisarit ovat alkaneet liikkua tasaisella nopeudella?


      • laskukalle
        viisaroitsija kirjoitti:

        kellon viisarit ovat alkaneet liikkua tasaisella nopeudella?

        Tein oletuksen laskujen helpottamiseksi. Aikoinaan lukiossa oli tuollaisia kelloja.


    • löysästi liittyen

      Näissä ei aina kysytä koska viisarit ovat päällekkäin, vaan esim. koska viisarit ovat suorassa kulmassa toisiinsa nähden ?
      Silloin ainakin minä laskisin näin:
      Tuntiviisarin kulmanopeus on 360 astetta/(12*3600 s)
      ja min.viisarin kulmanopeus on 360/(60*60).
      Kulma= kulmanopeus*t. Min.viisarin kulmasta on kuitenkin vähennettävä tehdyt täydet kierrokset.

      Kun nyt kysytään suoraa kulmaa, niin tulee kaksi yhtälöä:
      360/(60*60)*t-(n*360)- (360/(12*3600) *t)=90 ja
      360/(60*60)*t-(n*360)-(360/(12*3600)*t)=270
      Ensimmäiset suorat kulmat tulevat jo ensimmäisellä kierroksella, joten n=0 , ja yhtälöt:
      360*t/3600-360*t/(12*3600)=90, josta t=16 min 22 s, sekä
      360*t/3600-360*t(12*3600)=270, josta t=49 min 5s
      Toisella tunnilla n=2 jne, mutta on kuitenkin aina pähkäiltävä erikseen min. viisarin tekemät täydet kierrokset, eikä suoraan laittaa n=2,3,4 jne…

      Tämäkin tehtävä menisi näin: 360*t/(60*60)-(n*360)-(360*t/(12*3600))=0,
      ja nyt n=10, joten t=10*12*3600/11

      • ????

        hyvinkin tarpeellinen, ja kaukaa viisaasti tehty lisäys, tuo "mutta on kuit.."Toisella tunnilla n on nimittäin 1.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      176
      1697
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      347
      1268
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      66
      1179
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      195
      940
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      44
      898
    6. 69
      778
    7. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      49
      770
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      37
      715
    9. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      664
    10. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      640
    Aihe