ss/Isomeri

seppo röntynen

Onko ketään palstoilla jotka oli laivassa kun lähetettiin SOS Atlantilla olikohan v-68.kun siiffi kuvitteli,että merivedellä lämmittämällä voi ylittää ATLANTIN.tuubit tukossa ja höyry loppu niin eikun akuilla lähettämään hätäsanomaa.sitten valtameri hinaaja asoreilta ajaa viereen ja sanoo,että puolet laivan arvosta niin tulee apua.rautanaama oli kipparina ja ehdotti ,että tulkaa tänne neuvottelemaan.Ne vastas ,että ei käy ja oli taivuttava.sit tuli pumput vuotavaan rekeen ja köysi.sen jälkeen hinauksessa Ponta del Gadaan asoreille.joulu siellä odotellessa telakka tsrjouksia ja sit taas hinauksessa Lissaboniin.kuukausi siellä ja sieltä El Ferrollin telakalle.piti olla 31päivää mut oltiin 6 kk,manjaana oli siellä tavanomaista kuten varmaan tiedättekin.oli se varsinainen reki.Oli tosi värikäs kanootti,mut oli porukkakin.

50

3284

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kukahan tämän kirjoittaja on. Se vuosi mitä tarkoitat oli 1967, sillä olen ollut kyseisessä laivassa yli vuoden. Maksoin ulos Genovassa juuri ennen tätä reissua, missä laiva joutui merihätään matkalla Kuubaan. "Rautanaama" oli kipparina, oikeaa nimeä en muista ja förstinä oli Mansikan Topi.
      Jos löytyy Isonmeren seilureita vuosilta 1966-1967, niin ottakaa ihmeessä yhteyttä, ois kiva jutella. Olin siinä täkillä, Urbinin Aimo oli poosuna.

      • Eri siiffi

        Kippari oli Nevalaisen Jorkki, försti TAPIO Mansikka, 1 perämies Silenin Lars ja siiffi O.P Hä.....


      • onkovaieikö

        Kukahan tämän kirjoittaja on. Hei master13 onhan tuolla aloittajalla nimikin Seppo Röntynen


      • Eri siiffi
        Eri siiffi kirjoitti:

        Kippari oli Nevalaisen Jorkki, försti TAPIO Mansikka, 1 perämies Silenin Lars ja siiffi O.P Hä.....

        Muistin kipparin nimen väärin. Sehän oli Lennart Frey. Jorkki oli myöhemmin.


      • seppo röntynen
        onkovaieikö kirjoitti:

        Kukahan tämän kirjoittaja on. Hei master13 onhan tuolla aloittajalla nimikin Seppo Röntynen

        stujuna oli Luvian Antti joka veti mut merestä kun olin ollut ryyppämässä Verna Paulinissa,ja kävelin fööristä mereen kännissä kun apina.kokkina muistaakseni Mörskyn Eero joka taisteli torakoiden kanssa byssassa niin ku me kaikki.vuosi oli sit varmaan--67


      • seppo röntynen kirjoitti:

        stujuna oli Luvian Antti joka veti mut merestä kun olin ollut ryyppämässä Verna Paulinissa,ja kävelin fööristä mereen kännissä kun apina.kokkina muistaakseni Mörskyn Eero joka taisteli torakoiden kanssa byssassa niin ku me kaikki.vuosi oli sit varmaan--67

        Varmaan nuo nimet olivat oikein mitä kirjoitit, on niin pitkä aika ettei enää muista tarkaan. Olin siinä laivassa yli vuoden, yhden kuuban reissun ehdin olemaan. Maksoin ulos Genovassa 09.11.67. Tarkistin sen juuri. Olihan se aika romu laiva, mutta rajua oli porukkakin, töitä tehtiin rankasti, mutta myös ryypättiin. Olemmeko olleet samaan aikaan siinä sinun kanssa, en muista nimeä, olitko täkillä vai koneessa? Mansikan Tapion kanssa juttelin vähän ennen Joulua puhelimessa, on kohta 80 v. mutta vielä hyvissä voimissa. Eipä siitä porukasta ole paljon kuulunut, osa varmaan kuollutkin.
        Olis kiva kuulla siitä porukasta jotain.
        Minun nimeni on Kari Outinen, jos olit samaan aikaan niin varmaan muistat.


      • exmerenmies

        Muistan yhden förstin,taisi olla Haminasta kotoisin,mutta hänen nimensä oli Tapio Mansikka.Ei vain sattuisi
        olemaan sama mies.Hän oli förstinä SS Concordiasssa 1961,kun otin siihen jobin ja lähti samaan aikaan kuin
        me kaikki muutkin,loppuvuodesta 1962,kun laiva myytiin krekuille.Jätimme laivan Manchesterissa,lentämällä
        Helsinkiin.Minun ensimmäinen lentomatka,enkä muista juuri mitään siitä.
        exmerenmies [email protected]


      • exmerenmies kirjoitti:

        Muistan yhden förstin,taisi olla Haminasta kotoisin,mutta hänen nimensä oli Tapio Mansikka.Ei vain sattuisi
        olemaan sama mies.Hän oli förstinä SS Concordiasssa 1961,kun otin siihen jobin ja lähti samaan aikaan kuin
        me kaikki muutkin,loppuvuodesta 1962,kun laiva myytiin krekuille.Jätimme laivan Manchesterissa,lentämällä
        Helsinkiin.Minun ensimmäinen lentomatka,enkä muista juuri mitään siitä.
        exmerenmies [email protected]

        Kyllä se oli Mansikan Tapio, muistin vain nimen väärin. Asuu Haminassa.


      • Eri siiffi
        seppo röntynen kirjoitti:

        stujuna oli Luvian Antti joka veti mut merestä kun olin ollut ryyppämässä Verna Paulinissa,ja kävelin fööristä mereen kännissä kun apina.kokkina muistaakseni Mörskyn Eero joka taisteli torakoiden kanssa byssassa niin ku me kaikki.vuosi oli sit varmaan--67

        Luvian Antin sukunimi on/oli Luoto.
        Itse lähdin sillä reissulla Madeiralla umpisuolen leikkaukseen ja sen jälkeen matkustin Havannaan teitä venttaamaan. Ettehän te tulleet, niin piti matkustaa Lissaboniin, johon saavuin viikkoa ennen kuin hinaus Ferroliin alkoi.


      • Eri siiffi kirjoitti:

        Luvian Antin sukunimi on/oli Luoto.
        Itse lähdin sillä reissulla Madeiralla umpisuolen leikkaukseen ja sen jälkeen matkustin Havannaan teitä venttaamaan. Ettehän te tulleet, niin piti matkustaa Lissaboniin, johon saavuin viikkoa ennen kuin hinaus Ferroliin alkoi.

        Milloin tulit siihen päälle, oltiinkohan samaan aikaan. Minä maksoin ulos Genovassa juuri ennen sitä onnetonta haverimatkaa.


      • Tipe_
        master13 kirjoitti:

        Kyllä se oli Mansikan Tapio, muistin vain nimen väärin. Asuu Haminassa.

        Taitaa olla kuvakin missä se istuu 5:n luukulla parin muun kaverin kanssa merimieskuvissa Bernyn albumissa. Oli huumorintajuinen ja kiva tyyppi, tuli New Jerseyssä laivaan kun ex försti sai sairasulosmaksun. Ihme mistä tuonkin muistan.
        Tämä nyt vähän poikkes tuosta alkuperäisestä Ilpon aloituksesta, sorry!


      • seppo röntynen
        master13 kirjoitti:

        Milloin tulit siihen päälle, oltiinkohan samaan aikaan. Minä maksoin ulos Genovassa juuri ennen sitä onnetonta haverimatkaa.

        Silloin kun sinä olet maksanut ulos,niin minä mynsträsin päälle just Genovassa,Eri Siiffille:minäkin olin Madeiralla legurissa,kun joku tuli herättämään keskellä yötä ja sanoi,että piti tulla konehuoneeseen kun joku putki vuoti.niinpä sit mentiin sinne ja mä kysyin,että millä toi putki paikataan,niin mesu sano,että onhan tossa toi säkki.kuulostaa aika kornilta näin jälkeen päin!sit ku mä hääräsin sen putken kanssa niin joku höyry putki meni takaanta vyön alle ja kuumaa höyryä tuli persiille,ja eikun suihkun alle kylmää vettä valuttamaan.Siellä oli muuten laivakoira KOPSU.tosi viisas halli.kerrankun mentiin maihin lissabonissa niin leikattiin valkoisesta paidasta kaulus ja pantiin kopsun kaulaan ja siihen skraga,kyllä oli hieno musta koira.päästiin rantaravintolan rauhaan,niinsiellä oli joku merimiehen ystävä tanssilattialla verkkosukissa,niin Kopsu meni ja otti etutassuilla tyttöä jalasta kiinni ja alko nylkytää.kyllä oli kansalla hauskaa.kaikkea sitä tuleekin mieleen.olin kanssa siinä reessä vuoden.


      • Tipe_
        seppo röntynen kirjoitti:

        Silloin kun sinä olet maksanut ulos,niin minä mynsträsin päälle just Genovassa,Eri Siiffille:minäkin olin Madeiralla legurissa,kun joku tuli herättämään keskellä yötä ja sanoi,että piti tulla konehuoneeseen kun joku putki vuoti.niinpä sit mentiin sinne ja mä kysyin,että millä toi putki paikataan,niin mesu sano,että onhan tossa toi säkki.kuulostaa aika kornilta näin jälkeen päin!sit ku mä hääräsin sen putken kanssa niin joku höyry putki meni takaanta vyön alle ja kuumaa höyryä tuli persiille,ja eikun suihkun alle kylmää vettä valuttamaan.Siellä oli muuten laivakoira KOPSU.tosi viisas halli.kerrankun mentiin maihin lissabonissa niin leikattiin valkoisesta paidasta kaulus ja pantiin kopsun kaulaan ja siihen skraga,kyllä oli hieno musta koira.päästiin rantaravintolan rauhaan,niinsiellä oli joku merimiehen ystävä tanssilattialla verkkosukissa,niin Kopsu meni ja otti etutassuilla tyttöä jalasta kiinni ja alko nylkytää.kyllä oli kansalla hauskaa.kaikkea sitä tuleekin mieleen.olin kanssa siinä reessä vuoden.

        Laitappa sähköpostiosoitteesi, olimme Valnyssä samaan aikaan.
        Terv.
        [email protected]


      • seppo röntynen kirjoitti:

        Silloin kun sinä olet maksanut ulos,niin minä mynsträsin päälle just Genovassa,Eri Siiffille:minäkin olin Madeiralla legurissa,kun joku tuli herättämään keskellä yötä ja sanoi,että piti tulla konehuoneeseen kun joku putki vuoti.niinpä sit mentiin sinne ja mä kysyin,että millä toi putki paikataan,niin mesu sano,että onhan tossa toi säkki.kuulostaa aika kornilta näin jälkeen päin!sit ku mä hääräsin sen putken kanssa niin joku höyry putki meni takaanta vyön alle ja kuumaa höyryä tuli persiille,ja eikun suihkun alle kylmää vettä valuttamaan.Siellä oli muuten laivakoira KOPSU.tosi viisas halli.kerrankun mentiin maihin lissabonissa niin leikattiin valkoisesta paidasta kaulus ja pantiin kopsun kaulaan ja siihen skraga,kyllä oli hieno musta koira.päästiin rantaravintolan rauhaan,niinsiellä oli joku merimiehen ystävä tanssilattialla verkkosukissa,niin Kopsu meni ja otti etutassuilla tyttöä jalasta kiinni ja alko nylkytää.kyllä oli kansalla hauskaa.kaikkea sitä tuleekin mieleen.olin kanssa siinä reessä vuoden.

        Näin varmaan oli, että maksoin silloin ulos, kun sinä tulit päälle. En ole niit Isonmeren kavereita juuri sen jälkeen nähnyt. Urbin tuli kerran Turussa vastaan, oli niin kännissä että tuskin edes muisti että tapasi minut. Pajusen kanssa oltiin Swoordissa samaan aikaan ja Freimanin näin täälä Naanatlissa, asui täälä, mutta varmaan nyt jo kuollut. Mansikan kanssa puhuin puhelimessa vähän ennen joulua. Olitko koneessa vai täkillä? Missä seilasit sen jälkeen. Minä olin aika paljon Åålandereissa. Kävin koulujakin ja maihin jäin vuonna 85. Nyt olen eläkkeellä.
        Oletko tavannut ketään sitä porukkaa ?
        Muistan muuten laivakoira kopsun oikein hyvin,lipitti kaikki tyhjentyneet kaljapullot. Muuten multa jäi sinne laivaan rummut, mihinkähän nekin joutui?


      • Eri siiffi
        master13 kirjoitti:

        Varmaan nuo nimet olivat oikein mitä kirjoitit, on niin pitkä aika ettei enää muista tarkaan. Olin siinä laivassa yli vuoden, yhden kuuban reissun ehdin olemaan. Maksoin ulos Genovassa 09.11.67. Tarkistin sen juuri. Olihan se aika romu laiva, mutta rajua oli porukkakin, töitä tehtiin rankasti, mutta myös ryypättiin. Olemmeko olleet samaan aikaan siinä sinun kanssa, en muista nimeä, olitko täkillä vai koneessa? Mansikan Tapion kanssa juttelin vähän ennen Joulua puhelimessa, on kohta 80 v. mutta vielä hyvissä voimissa. Eipä siitä porukasta ole paljon kuulunut, osa varmaan kuollutkin.
        Olis kiva kuulla siitä porukasta jotain.
        Minun nimeni on Kari Outinen, jos olit samaan aikaan niin varmaan muistat.

        Kyllähän me samaan aikaan olimme. Olin kahteen otteeseen ( 30.5-67 - 30.6-68 ja 14.1-69 - 2.7-69 ).
        Röntysen ainakin muistan nimeltä. Siellä aina tapahtui, missä Röntynen. Et ollut ihan Oskun lempilapsi.


      • Eri siiffi kirjoitti:

        Kyllähän me samaan aikaan olimme. Olin kahteen otteeseen ( 30.5-67 - 30.6-68 ja 14.1-69 - 2.7-69 ).
        Röntysen ainakin muistan nimeltä. Siellä aina tapahtui, missä Röntynen. Et ollut ihan Oskun lempilapsi.

        En kyllä muista sinua, olitko koneessa vai täkillä? Sanoit, etten ollut Oskun lempilapsi, mitähän mahdoit tarkoittaa? Ois kiva keskustella vaikka sähköpostin välityksellä, kun en tiedä kuka ole, vanhoja aikoja on kiva muistella. Minun mailiosoite on, [email protected]
        Ota yhteyttä.


      • Eri siiffi
        master13 kirjoitti:

        En kyllä muista sinua, olitko koneessa vai täkillä? Sanoit, etten ollut Oskun lempilapsi, mitähän mahdoit tarkoittaa? Ois kiva keskustella vaikka sähköpostin välityksellä, kun en tiedä kuka ole, vanhoja aikoja on kiva muistella. Minun mailiosoite on, [email protected]
        Ota yhteyttä.

        "Oskun lempilapsi" tarkoittaa Röntystä. Olin kone 1.


      • Eri siiffi kirjoitti:

        "Oskun lempilapsi" tarkoittaa Röntystä. Olin kone 1.

        Kyllä muistan sinut. Sanoit että en ollut sinun lempilapsi, no en ainakaan muista että meillä ois ollut mitään kismaa välilääme. Olin nuori ja jutut ja tavat saattoivat joskus olla sellaisia, että kaikki eivät niistä pitäneet, se oli vähän sellaista esittämistä. Nuoruus teettää kaikenlaista.
        Minäkin kuitenkin rauhoituin ajan myötä ja luin merikapteenisksi, vaikka sitä ei siihen "Isonmeren" aikaan kukaan ois uskonutkaan. Olen nyt eläkkeellä ja asun vaimoni kanssa Naantalissa.
        Olitko sinä merellä eläkeikään asti?


      • Eri siiffi
        master13 kirjoitti:

        Kyllä muistan sinut. Sanoit että en ollut sinun lempilapsi, no en ainakaan muista että meillä ois ollut mitään kismaa välilääme. Olin nuori ja jutut ja tavat saattoivat joskus olla sellaisia, että kaikki eivät niistä pitäneet, se oli vähän sellaista esittämistä. Nuoruus teettää kaikenlaista.
        Minäkin kuitenkin rauhoituin ajan myötä ja luin merikapteenisksi, vaikka sitä ei siihen "Isonmeren" aikaan kukaan ois uskonutkaan. Olen nyt eläkkeellä ja asun vaimoni kanssa Naantalissa.
        Olitko sinä merellä eläkeikään asti?

        Sanoin, että muistan Röntysen, joka ei ollut Oskun (silloinen siiffi) lempilapsi. Olin silloin itsekin vasta 23-24 vuotias.
        Jäin maihin 1970 ja nyt olen eläkkeellä. Asun Pöytyällä.


      • Eri siiffi kirjoitti:

        Sanoin, että muistan Röntysen, joka ei ollut Oskun (silloinen siiffi) lempilapsi. Olin silloin itsekin vasta 23-24 vuotias.
        Jäin maihin 1970 ja nyt olen eläkkeellä. Asun Pöytyällä.

        Sory, väärinkäsitys. Minä jäin maihin 1985ja palvelin vuoromestarina Nesteen satamassa, ensin Porvoossa ja sitten Naantalissa, jäin eläkkeelle kolme vuotta sitten.


      • Eri siiffi
        master13 kirjoitti:

        Sory, väärinkäsitys. Minä jäin maihin 1985ja palvelin vuoromestarina Nesteen satamassa, ensin Porvoossa ja sitten Naantalissa, jäin eläkkeelle kolme vuotta sitten.

        Oltiin melko lähellä Naantalin satamassa. Minä pidin "konttoria" jonkin aikaa satamakonttorin näköalapaikalla, eli yläkerrassa. Varmaan tavattiin, mutta ei tunnettu. Muistan kyllä nimesi.


      • Eri siiffi kirjoitti:

        Oltiin melko lähellä Naantalin satamassa. Minä pidin "konttoria" jonkin aikaa satamakonttorin näköalapaikalla, eli yläkerrassa. Varmaan tavattiin, mutta ei tunnettu. Muistan kyllä nimesi.

        Jäin satamasta eläkkeelle 2007 keväällä. Satamatoimisto oli yläkerrassa ja sielä oli muutama henkilö, kun piti toimistoa jossain vaiheessa sielä yläkerrassa.Olitko Nesteellä töissä? Oliko muuten Isossameressä vielä sinun aikana sellainen siifi kun Keinänen? Hän menehtyi jossain Länsi-Afrikassa juotuaan jotain korvikealkoholia, mitä olivat maista ostaneet. Samalla kuoli pari muuta ja yksi sokeutui. Laiva oli Ahvenanmaalainen ms Fleur. Kaverini oli siinä perämiehenä ja kuulin häneltä.


      • vaippari
        Eri siiffi kirjoitti:

        Muistin kipparin nimen väärin. Sehän oli Lennart Frey. Jorkki oli myöhemmin.

        Rautanaaman oikea nimi oli Lennart Trey. Seilasin hänen kanssaan Oinaksella 1957. Erittäin kokenut merten kulkija.


      • v.... v......
        master13 kirjoitti:

        Jäin satamasta eläkkeelle 2007 keväällä. Satamatoimisto oli yläkerrassa ja sielä oli muutama henkilö, kun piti toimistoa jossain vaiheessa sielä yläkerrassa.Olitko Nesteellä töissä? Oliko muuten Isossameressä vielä sinun aikana sellainen siifi kun Keinänen? Hän menehtyi jossain Länsi-Afrikassa juotuaan jotain korvikealkoholia, mitä olivat maista ostaneet. Samalla kuoli pari muuta ja yksi sokeutui. Laiva oli Ahvenanmaalainen ms Fleur. Kaverini oli siinä perämiehenä ja kuulin häneltä.

        eikös pojat juonu kompassi nesteet
        vai oliks se toinen tarina


      • Eri siiffi
        master13 kirjoitti:

        Jäin satamasta eläkkeelle 2007 keväällä. Satamatoimisto oli yläkerrassa ja sielä oli muutama henkilö, kun piti toimistoa jossain vaiheessa sielä yläkerrassa.Olitko Nesteellä töissä? Oliko muuten Isossameressä vielä sinun aikana sellainen siifi kun Keinänen? Hän menehtyi jossain Länsi-Afrikassa juotuaan jotain korvikealkoholia, mitä olivat maista ostaneet. Samalla kuoli pari muuta ja yksi sokeutui. Laiva oli Ahvenanmaalainen ms Fleur. Kaverini oli siinä perämiehenä ja kuulin häneltä.

        Kyllä Erssu oli yhden Tunisian matkan. Tulin silloin ykköseksi Genovassa ja piti heti aloittaa tuubien manglaus ja lähteä yhdellä kattilalla välimerta ylittämään. Erssua ei matkan aikana paljoa näkynyt. Sen matkan jälkeen Erssu siirtyi Nannaan, kun oli Rollen luottosiiffi (ei tuhlannut rahaa turhiin remontteihin).
        Neste Lämpö Oy oli yläkerrassa muutaman vuoden.


      • Eri siiffi kirjoitti:

        Kyllä Erssu oli yhden Tunisian matkan. Tulin silloin ykköseksi Genovassa ja piti heti aloittaa tuubien manglaus ja lähteä yhdellä kattilalla välimerta ylittämään. Erssua ei matkan aikana paljoa näkynyt. Sen matkan jälkeen Erssu siirtyi Nannaan, kun oli Rollen luottosiiffi (ei tuhlannut rahaa turhiin remontteihin).
        Neste Lämpö Oy oli yläkerrassa muutaman vuoden.

        Tulin Naantalin Nesteelle v 1996, olitko silloin sielä? Siinä satamatoimiston kerroksessa oli 90-luvulla ainakin yksi öljyn myyjä ja joku toinen piti siinä toimistoa, mutta en muista sitä.


      • v.... v...... kirjoitti:

        eikös pojat juonu kompassi nesteet
        vai oliks se toinen tarina

        Seilasin perämiehen kanssa kun oli siinä silloin ja hän kertoi, että ostivat juoman alkoholina joltain kauppiaalta, joka kävi laivalla myymässä. Muistaakseni se oli Nigeriassa.


      • Eri siiffi
        master13 kirjoitti:

        Tulin Naantalin Nesteelle v 1996, olitko silloin sielä? Siinä satamatoimiston kerroksessa oli 90-luvulla ainakin yksi öljyn myyjä ja joku toinen piti siinä toimistoa, mutta en muista sitä.

        Siinä kerroksessa oli Erkkilän Pekan johdolla Winkin Reijo ja Kurjen Aila. Myivät polttoöljyjä. Minä ja Koskisen Seppo olimme kerrosta ylempänä. Sisäänkäynti tasolla.


      • Eri siiffi kirjoitti:

        Siinä kerroksessa oli Erkkilän Pekan johdolla Winkin Reijo ja Kurjen Aila. Myivät polttoöljyjä. Minä ja Koskisen Seppo olimme kerrosta ylempänä. Sisäänkäynti tasolla.

        Muistan Winkin ja Erkkilän, hekin häipyivät siitä 90-luvun lopulla siitä muistaaksen eläkkeelle.


      • master13 kirjoitti:

        Jäin satamasta eläkkeelle 2007 keväällä. Satamatoimisto oli yläkerrassa ja sielä oli muutama henkilö, kun piti toimistoa jossain vaiheessa sielä yläkerrassa.Olitko Nesteellä töissä? Oliko muuten Isossameressä vielä sinun aikana sellainen siifi kun Keinänen? Hän menehtyi jossain Länsi-Afrikassa juotuaan jotain korvikealkoholia, mitä olivat maista ostaneet. Samalla kuoli pari muuta ja yksi sokeutui. Laiva oli Ahvenanmaalainen ms Fleur. Kaverini oli siinä perämiehenä ja kuulin häneltä.

        Minä taas tunsin sen joka sokeutui. Oli Dagnyssä timppana samaan aikaan kun minä olin tunkkina. Kerran -70 luvun lopulla tapasimme Helsingissä. Hän kulki opaskoiran kanssa. Olivat Nigeriassa hakeneet maista viidakkoviskiä!


      • finni51 kirjoitti:

        Minä taas tunsin sen joka sokeutui. Oli Dagnyssä timppana samaan aikaan kun minä olin tunkkina. Kerran -70 luvun lopulla tapasimme Helsingissä. Hän kulki opaskoiran kanssa. Olivat Nigeriassa hakeneet maista viidakkoviskiä!

        Näinhän siinä kävi. Sanoit seilanneesi Dagnyssa, oletko muissa Algotin laivoissa ollut. Minä olin Ronnyssä v68-70. Jäätiin San Fransiscossa ahteriin heinäkuussa 70.
        Olihan sekin seikkailu.


      • master13 kirjoitti:

        Näinhän siinä kävi. Sanoit seilanneesi Dagnyssa, oletko muissa Algotin laivoissa ollut. Minä olin Ronnyssä v68-70. Jäätiin San Fransiscossa ahteriin heinäkuussa 70.
        Olihan sekin seikkailu.

        Nielsenin jälkeen menin Algotille ensin Pegnyyn huhtikuussa -71, sitten Dagnyyn helmikuussa -73, Ronnyyn helmikuussa -74, ja viimeksi Gunnyyn josta maksoin ulos tammikuussa -75


      • Eri siiffi
        Tipe_ kirjoitti:

        Taitaa olla kuvakin missä se istuu 5:n luukulla parin muun kaverin kanssa merimieskuvissa Bernyn albumissa. Oli huumorintajuinen ja kiva tyyppi, tuli New Jerseyssä laivaan kun ex försti sai sairasulosmaksun. Ihme mistä tuonkin muistan.
        Tämä nyt vähän poikkes tuosta alkuperäisestä Ilpon aloituksesta, sorry!

        Vähän olen jälkeenpäin siitä kuullut. Olin siinä myöhemmin puolivuotta siiffinä ja ainakin konepuoli oli kelvollisessa kunnossa. Maksoin Raahessa ulos ja siiffiksi ja ykköseksi tuli S/S Pomon entiset sankarit. Pari viikkoa myöhemmin tapasin "kaverukset" Uudenkaupungin telakalla (kävin antamassa henkistä tukea). Oli laiva mennyt vähän rikki. Sieltä jatkoivat Englantiin, mutta kolaroivat vähän Kielissä kun jarrut ei toimineet. Sittehän se jo kohta paloikin Turun telakalla.
        Miten Röntynen on pärjännyt ilman Isomerta?


      • seppo röntynen
        Eri siiffi kirjoitti:

        Vähän olen jälkeenpäin siitä kuullut. Olin siinä myöhemmin puolivuotta siiffinä ja ainakin konepuoli oli kelvollisessa kunnossa. Maksoin Raahessa ulos ja siiffiksi ja ykköseksi tuli S/S Pomon entiset sankarit. Pari viikkoa myöhemmin tapasin "kaverukset" Uudenkaupungin telakalla (kävin antamassa henkistä tukea). Oli laiva mennyt vähän rikki. Sieltä jatkoivat Englantiin, mutta kolaroivat vähän Kielissä kun jarrut ei toimineet. Sittehän se jo kohta paloikin Turun telakalla.
        Miten Röntynen on pärjännyt ilman Isomerta?

        seilausta mm.algotin Ragnyssä joka katkes -70. oli kovat mestat, mutta siitäkin selvittiin. mikä pahan tappais, on vanha sanonta.jäin maihin -74 ja aloin pitämään koti-irtain huutokauppoja ympäri Suomen.aika harvoin näkee tai kuulee mitään vanhoista seilaus kavereista.nää ja tipen sivut on ihan hienot sivustot, jatketaan.


      • seppo röntynen kirjoitti:

        seilausta mm.algotin Ragnyssä joka katkes -70. oli kovat mestat, mutta siitäkin selvittiin. mikä pahan tappais, on vanha sanonta.jäin maihin -74 ja aloin pitämään koti-irtain huutokauppoja ympäri Suomen.aika harvoin näkee tai kuulee mitään vanhoista seilaus kavereista.nää ja tipen sivut on ihan hienot sivustot, jatketaan.

        Muistan tapauksen. Olin silloin Mt Swordissa ja olimme tuon Ragnyn katkeamisen aikaan Atlantilla matkalla jenkkeihin. Kohtasimme muistaakseni Tapanin päivänä näköetäisyydeltä aika läheltä. Parin päivän päästä saimme tiedon että Ragny oli katkennut ikävin seurauksin.
        Olen seilannut parin kaverin kaverin kanssa kun oli siinä silloin.


      • Eri siiffi kirjoitti:

        Vähän olen jälkeenpäin siitä kuullut. Olin siinä myöhemmin puolivuotta siiffinä ja ainakin konepuoli oli kelvollisessa kunnossa. Maksoin Raahessa ulos ja siiffiksi ja ykköseksi tuli S/S Pomon entiset sankarit. Pari viikkoa myöhemmin tapasin "kaverukset" Uudenkaupungin telakalla (kävin antamassa henkistä tukea). Oli laiva mennyt vähän rikki. Sieltä jatkoivat Englantiin, mutta kolaroivat vähän Kielissä kun jarrut ei toimineet. Sittehän se jo kohta paloikin Turun telakalla.
        Miten Röntynen on pärjännyt ilman Isomerta?

        Vähän lisää Isomerestä.

        menin siihen junkiksi Raumalla kesällä 69.Raahesta englantiin (swansea) kesti muistaakseni noin kolme viikkoa.Uudessakaupungissa eka kattila remontti ja Hollanissa toinen.Ja kielissä tosiaan ei pakki toiminut,mistä tuli lisää ongelmia.Sileni Lasse oli kipparina.Syksyllä 69 tosiaan isomeri paloi Turun telakalla ja porukka maksettin ulos .Laivakoira Kopsu sai uuden jobin Uuteenkaupunkiin koulun vahtimestarin apulaiseksi.Itse sain samana syksynä jobin Avomeren Saijaan jossa olin kolme vuotta.


      • seppo röntynen
        larsg kirjoitti:

        Vähän lisää Isomerestä.

        menin siihen junkiksi Raumalla kesällä 69.Raahesta englantiin (swansea) kesti muistaakseni noin kolme viikkoa.Uudessakaupungissa eka kattila remontti ja Hollanissa toinen.Ja kielissä tosiaan ei pakki toiminut,mistä tuli lisää ongelmia.Sileni Lasse oli kipparina.Syksyllä 69 tosiaan isomeri paloi Turun telakalla ja porukka maksettin ulos .Laivakoira Kopsu sai uuden jobin Uuteenkaupunkiin koulun vahtimestarin apulaiseksi.Itse sain samana syksynä jobin Avomeren Saijaan jossa olin kolme vuotta.

        Kopsu ymmärsi puhettakin.kerran menin rantaravintolan rauhaan,niin huomasin Kopsun seuranneen.Näytin sille,että takas laivaan,niin se lähti ja käänty vielä katsomaan,että oliko äijä tosissaan ,mut meni kumminkin.Sillon hogasin eka kerta että ymmäsi puhetta.Se oli ilo kuulla ,että sai vielä maista eläke jobin.


    • entine asiakas

      Sun kajakeist en tiiä mittää muuta kui thyjää hölunpöluä vaan täynnäs tunnut oleva. Köyhälle löytyy kyl apua sossust.

      • Isomeren puolikas

        Hyvä kun löytyy apua. tunnut tarvitsevan.
        Miten tuo liittyy mersnkulkuun?


    • ledsund
    • aavallemerelle

      kyllä on

      • sisameri

        Olikos se Avomeri, miltä takavarikoitiin ja huutokaupattiin joku laiva maksamattomista maksuista?


      • apinapuomi
        sisameri kirjoitti:

        Olikos se Avomeri, miltä takavarikoitiin ja huutokaupattiin joku laiva maksamattomista maksuista?

        starmarkin ulkosivuun lyötin ulososmitattu lappu ku se töijäs åbo-jokeen ,vuotta en muista mutta 80-luvunalkua se oli ja sithän nanna tuli naantalin romutettavaksi 83 ja siinä oli avomeren taru loppu.


    • kari salmi

      hyvin olen kouluttananut laivakoira kopsun otettuani sen teneriffansatamasta kuusikymmen luvulla kaatoi kaikki tyhjät olut purkit6 pitkin käytävää lähdin myös genovasta junalla tukholmaan matkalla vähän vaikeuksia porukka umpitunnelissa

      • Seppo O

        Otin pestin laivaan tietämättä siitä ennalta mitään.Norjassa vaihtui paljon miehiä ja Kopsukin jäi ilman isäntää.Oli alamaissa muutaman päivän,jonka jälkeen alkoi seura minua.Sain hyvän kaverin.Kopsu oli komea ja viisas.Laiva poloi Turun telakalla ja Kopsu jäi minulle.Matkalla Raahesta Englantiin jouduimme poikkeamaan Uuteenkaupunkiin telakalle.Siellä tutustuin Kaarinaan jonka vanhemmille eräiden vaiheiden jälkeen Kopsusta tuli maarapu.On harmittanut kun minulla ei yhtään kuvaa kopsusta.Muute Isomeri oli erikoinen "purkki"miehistöineen.Terkkuja vain jos joku tunnistaa.Seppo O


    • Gnisten

      Tästä on jo kohta kolme vuotta sitten kun kysymys tuli mutta vastaan kuitenkin. Olin aivassa kun hätäsanomaa lähetettiin ja olin jopa sitä itse lähettämässä kun olin sähköttäjä.

      • seppo röntynen

        Moro kipinä. Muistatko kun Kopsu pyrki pelastus veneeseen, kun se tajus et kaikki ei ole kondiksessa?


      • Gnisten
        seppo röntynen kirjoitti:

        Moro kipinä. Muistatko kun Kopsu pyrki pelastus veneeseen, kun se tajus et kaikki ei ole kondiksessa?

        Hei, en nyt "Kopsua" muista enkä edes tiedä ketä tarkoitat. Noi suomalaiset merimiestermit ovat hävinneet päästä kun ensinnäkin se Isomeri oli ainoa suomalainen laiva missä olin. Sen jälkeen olin tukholmalaisella Salen-yhtiöllä töissä ja nyt sitten olen asunut 45 viimeistä vuotta täällä etelä Norjassa Kristiansandin lähistöllä. Nimeni on muuten Pekka Granroth Tampereelta. Olin kipinänä siinä Isomeressä 31.5.1967 - 3.7.1968. Maksoin ulos El Ferrolissa pikkuisen ennen telakalta lähtöä. Sen sijaan muistan muuten kaksi messipoikaa Kap Verden saarilta jotka melkein asuivat pelastusveneessä 2-3 päivää.


      • Gnisten
        Gnisten kirjoitti:

        Hei, en nyt "Kopsua" muista enkä edes tiedä ketä tarkoitat. Noi suomalaiset merimiestermit ovat hävinneet päästä kun ensinnäkin se Isomeri oli ainoa suomalainen laiva missä olin. Sen jälkeen olin tukholmalaisella Salen-yhtiöllä töissä ja nyt sitten olen asunut 45 viimeistä vuotta täällä etelä Norjassa Kristiansandin lähistöllä. Nimeni on muuten Pekka Granroth Tampereelta. Olin kipinänä siinä Isomeressä 31.5.1967 - 3.7.1968. Maksoin ulos El Ferrolissa pikkuisen ennen telakalta lähtöä. Sen sijaan muistan muuten kaksi messipoikaa Kap Verden saarilta jotka melkein asuivat pelastusveneessä 2-3 päivää.

        No niin, luin vähän tarkempaan noita edellisiä viestejä ja tietysti ymmärsin mikä se Kopsu oli, laivakoira tietenkin.

        Muistan yhden koiran joka tuli kait laivaan Marseilles'istä kun olimme matkalla Havannaan. Olisiko se ollut sama koira.


      • Kone ykkönen
        Gnisten kirjoitti:

        No niin, luin vähän tarkempaan noita edellisiä viestejä ja tietysti ymmärsin mikä se Kopsu oli, laivakoira tietenkin.

        Muistan yhden koiran joka tuli kait laivaan Marseilles'istä kun olimme matkalla Havannaan. Olisiko se ollut sama koira.

        Sieltä tuli kait laivakoira Welho ja moottoripolkupyörä. Kopsi oli jo aiemmin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2142
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1694
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1511
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      36
      1495
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1435
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1407
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1341
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1260
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1239
    Aihe