uutinen jäi mietityttämään.
Miksi Suomi vielä käyttää muovipusseja?
Täällä meidän pitäisi olla ympäristötietoisia ja siltikin yhä kuljemme muovipussit käsivarrella?
Tyynessä meressä kelluu muovilautta, joka on ison mantereen kokoinen?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tyynenmeren_jätepyörre
Ryhtiliikekö pitäsi tehdä tässäkin maassa, eikö olisi korkea aika?
Kenia kieltää muovipussit
35
535
Vastaukset
- 66
miksi?
Ei ole vaikeaa jättää esim. ruokakaupoista muovikassit pois.
Vuosia sitten näin ohjelman, vellova muovimäärän meressä. Virtauksen mukana kiersi kehää.
Olin vuoden Australiassa, siellä oli osavaltioita joissa muovikasseja ei löytynyt ruokakaupoista. Myytävänä oli kassojen vieressä kauniita monenvärisiä, kankaantapaisia kasseja 0.70 dollaria.
Asiakkaat kuljetti kasseja mukanaan kauppaan tullessaan. Ei näyttänyt vaikealta.
Joissakin osavaltioissa oltiin siirtymässä pois muovikasseista.
Tuliaisina minulla olikin näitä ruokakauppojen kauniita kasseja, olivat kevyitä kuljettaa.
Itse älysin jo 5 vuotta sitten jättä muovikassit pois, huomasin että nehän maksaa.- hvannadalshnukur
käyttämään muovipussin moneen kertaan, jos sellaisen ostan.
Lopulta se sitten menee tyhjien pullojen mukana kaupan roskikseen.
Kotipihalla ne menevät polttoon.Ei kaatopaikalle.
Kaatopaikalle lähtee hyvin vähän, kaiken pyrin kierrättämään tai kompostoimaan, polttamaan. - demeter
hvannadalshnukur kirjoitti:
käyttämään muovipussin moneen kertaan, jos sellaisen ostan.
Lopulta se sitten menee tyhjien pullojen mukana kaupan roskikseen.
Kotipihalla ne menevät polttoon.Ei kaatopaikalle.
Kaatopaikalle lähtee hyvin vähän, kaiken pyrin kierrättämään tai kompostoimaan, polttamaan.kotipihalta menevät polttoon ? Ja sitten savukaasuna ilmakehään. Älä suutu, mä olen tällainen myrkyn-vihreä luontoaktivisti... Kyllä minä itsekin lipsun välillä raiteilta, mutta muovin suhteen en niinkään.
Kangaskassi on aina mukana kauppareissulla, samoin jos meille eksyy jokin muovikassi se käytetään
moneen kertaan. Luontopuodista ostin monia vuosia sitten harsopusseja, joissa voi punnita hedelmät.
Täytyy kyllä myöntää, että joskus pussit unohtuvat kotiin... - en tiedä
demeter kirjoitti:
kotipihalta menevät polttoon ? Ja sitten savukaasuna ilmakehään. Älä suutu, mä olen tällainen myrkyn-vihreä luontoaktivisti... Kyllä minä itsekin lipsun välillä raiteilta, mutta muovin suhteen en niinkään.
Kangaskassi on aina mukana kauppareissulla, samoin jos meille eksyy jokin muovikassi se käytetään
moneen kertaan. Luontopuodista ostin monia vuosia sitten harsopusseja, joissa voi punnita hedelmät.
Täytyy kyllä myöntää, että joskus pussit unohtuvat kotiin...Kumpi on pahempi, polttaa pussi, vai jättää maahan tai veteen?
- hvannadalshnukur
demeter kirjoitti:
kotipihalta menevät polttoon ? Ja sitten savukaasuna ilmakehään. Älä suutu, mä olen tällainen myrkyn-vihreä luontoaktivisti... Kyllä minä itsekin lipsun välillä raiteilta, mutta muovin suhteen en niinkään.
Täytyy kyllä myöntää, että joskus pussit unohtuvat kotiin...Tiedän kyllä mitä ajattelet asiasta :D
Mutta minä puolestani ajattelen, että ihminen ei kykene ilmakehää saastuttamaan ja ilmastonmuutokset johtuvat jostain muusta kuin ihmisestä :DD
Yksittäisen ihmisen panos avaruudessa, mitenkä pieneen sitä vertaisikaan?
Täällä maalla on kautta aikain poltettu roskat, jäteöljytkin :D - demeter
en tiedä kirjoitti:
Kumpi on pahempi, polttaa pussi, vai jättää maahan tai veteen?
siis muovipussi. Hyvä kysymys silti. Jostakin syystä, ehkä siksi, että olen ulkoilmaihminen ja kärsin
huonosta ilmanlaadusta, kallistun ensisijaisesti ilmansuojelun kannalle. - demeter
hvannadalshnukur kirjoitti:
Tiedän kyllä mitä ajattelet asiasta :D
Mutta minä puolestani ajattelen, että ihminen ei kykene ilmakehää saastuttamaan ja ilmastonmuutokset johtuvat jostain muusta kuin ihmisestä :DD
Yksittäisen ihmisen panos avaruudessa, mitenkä pieneen sitä vertaisikaan?
Täällä maalla on kautta aikain poltettu roskat, jäteöljytkin :Dvähäinen on vaikutuksemme teimmepä mitä tahansa. Toisaalta, pienistä puroistahan voi kasvaa iso virta. Oman suojeluasenteeni takana on kai suuri kunnioitus luontoa ja sen Luojaa (olkoon vaikka alkuräjähdys!) kohtaan. En tahdo vahingoittaa luontoa, vaikka muut sen tekisivätkin. Ja kuten
sanottu, en ole niin synnitön, että voisin heittää kiviä...
Juuri tulin reissusta, kaupan kautta.
Salkku olutta, kierrätyskelpoisessa pahvipakkauksessa.
Ja pari Tynnirisilliä muovikassissa, yksinään.
Puuseppää aina tarvitaan, mutta niin tarvitaan roskapussejakin.
Ja jos laittaa tyhjät tölkit paperipussiin niin hajoaa pussi pohjastaan ja tölkit leviävät aitan polulle.- demeter
ja voithan sä valuttaa ne tölkit kuiviksi. Vielä parempi olis jos jättäsit kauppaan...
Juu ja sanomalehtipaperista saa vähän taitellen hyvän roskapussin, kompostipussinkin. demeter kirjoitti:
ja voithan sä valuttaa ne tölkit kuiviksi. Vielä parempi olis jos jättäsit kauppaan...
Juu ja sanomalehtipaperista saa vähän taitellen hyvän roskapussin, kompostipussinkin.kangaskassi, oli äitini lemppari, hän oli itse sen kirjaillut kauniin kukkasin ja Perhosin.
Käytän sitä toisinaan, se kun on vahvempaa tekoa kuin rakas, muoviseni.
Se herättää ajatuksia, koskaan en kaupassa tiedä miksi minulle hymyilevät, niin miehet kuin naisetkin.
Joskus laitoin siihen tyhjiä tölkkejäkin, se alkoi tuoksumaan oudolle, kaksi pesukertaa riitti.
H.
- muija.
ostin aina muovikassin, muka roskapussiksi sitten. Nyt on aina kangaskassi mukanani kauppareissulla ja roskapussit ostan rullassa erikseen. Siinäkin säästää muutaman lantin ja luontoa pitemmässä juoksussa.
suloisenvaaleanpunaisia roskapusseja. Muovisia tietysti.
Ne ovat paljon pienempiä kuin muovikassit, joten niitä joutuisi vaihtamaan alinomaan ja kustannus ja saaste olisi sama kuin yhdellä muovikassilla.
Ja ne ovat niin ohuita että laitan niihin vain kynsilakanpoistovanut ja Puuterihuiskut.
:)
H.- kaunisleski
hunksz kirjoitti:
Ne ovat paljon pienempiä kuin muovikassit, joten niitä joutuisi vaihtamaan alinomaan ja kustannus ja saaste olisi sama kuin yhdellä muovikassilla.
Ja ne ovat niin ohuita että laitan niihin vain kynsilakanpoistovanut ja Puuterihuiskut.
H.aina mukana ja myös SPR hedelmä/vihannespussi. Säästyy minun osaltani vähän muovipusseja, tosin sekajäte menee muovipusseihin. Niihin ei ole vielä muuta keksitty....
kaunisleski kirjoitti:
aina mukana ja myös SPR hedelmä/vihannespussi. Säästyy minun osaltani vähän muovipusseja, tosin sekajäte menee muovipusseihin. Niihin ei ole vielä muuta keksitty....
Että SPR ja Greenpeace saastuttavat eniten "hyväntekeväisyysjärjestöistä".
Useimmiten ne lennättävät, ympäri maailmaa, enemmän johtajiaan kuin tekijöitään.
Niillä on myöskin aina mukana Satelliittipuhelinkin, kallis vehje, jotta saavat välitettyä medialle lausuntojaan. Suomessakin on kalliit laitteet joilla Verestämme tehdään kalliita litkuja jotka myydään, kalliilla, ulkomaille. Samallalailla kuin maaperämme Malmit ja muut aarteet. Tuosta Pekkariselta lipsahti asiaa, mutta hänet, näyttää siltä, vaiennettiin nopeasti.
Hanki Pelastusarmeijan kassi, ne soittavat niin vanhoilla soittimilla että niitä ei saa enää vireeseenkään.
Sopraanokin on aina niin vanha että äänensä vaeltee parinkin sävelkorkeuden välillä.
H.- 50-luvun vihreä
kaunisleski kirjoitti:
aina mukana ja myös SPR hedelmä/vihannespussi. Säästyy minun osaltani vähän muovipusseja, tosin sekajäte menee muovipusseihin. Niihin ei ole vielä muuta keksitty....
Luin ketjun. Olen varma, että joukko lapsia on hyökännyt
tälle sivustolle pelastamaan maailmaa. - demeter
50-luvun vihreä kirjoitti:
tälle sivustolle pelastamaan maailmaa.se taitaa jäädäkin. Ei kovin hyvä perintö heille.
- 35
50-luvun vihreä kirjoitti:
tälle sivustolle pelastamaan maailmaa.olen 50 luvun lapsi.
- kaunisleski ejk
hunksz kirjoitti:
Että SPR ja Greenpeace saastuttavat eniten "hyväntekeväisyysjärjestöistä".
Useimmiten ne lennättävät, ympäri maailmaa, enemmän johtajiaan kuin tekijöitään.
Niillä on myöskin aina mukana Satelliittipuhelinkin, kallis vehje, jotta saavat välitettyä medialle lausuntojaan. Suomessakin on kalliit laitteet joilla Verestämme tehdään kalliita litkuja jotka myydään, kalliilla, ulkomaille. Samallalailla kuin maaperämme Malmit ja muut aarteet. Tuosta Pekkariselta lipsahti asiaa, mutta hänet, näyttää siltä, vaiennettiin nopeasti.
Hanki Pelastusarmeijan kassi, ne soittavat niin vanhoilla soittimilla että niitä ei saa enää vireeseenkään.
Sopraanokin on aina niin vanha että äänensä vaeltee parinkin sävelkorkeuden välillä.
H.kyllä SPR kasseissa. Kuka kannattaa mitäkin...
kaunisleski ejk kirjoitti:
kyllä SPR kasseissa. Kuka kannattaa mitäkin...
kannattaa mutta silloin pitää miettiä miksi kannattaa.
Jos ei tule miettineeksi voi tulla sanoneeksi, hassuja ja outoja asioita.
H.- Pussukkainen
hunksz kirjoitti:
H.topz-tikut;))) Korvasi ovat karvaiset. Näissä asiossa kannattaa mainita kaikki olennainen tarkasti.;))) Niin silloin voi keskityä kaikkeen olennaiseen tarkemmin elämässä, kun on tarkka pikkuasioissa. Kokonaisuus näkyy tarkemmin idealogisella tasolla ikään kuin selväpiirteisemmin edessäsi. Tämä ei ole suinkaan mikään opetus ainakaan politiisessa mielessä;))) Siis politiista strategiaa miettiässäsi, vaalithan ovat pian ovella ;))) Sitä voi saada uusia oivallaksia kun putsaa huolella karvaiset korvansa, siis huolella Topz-tikulla. Kandee kokeilla.;))) Huomioi siis loogisuus tässäkin:))))
Tsau:Friidu
Ethän suutu leikistä. Ota tämä huumorilla;)))
- Miinakulta
että moni ajattelee luontoa.
Se on hyvä asia.
Uusiopoikamiehille voisi sanoa, että jos paperipussin pohjalle laittaa mainoslehdet, niin ei haittaa vaikka sinne menee jotain hiukan kosteaakin.tämän vuokrakämpän oveen kiellon mainoksista, en ole vielä kerinyt raaputtaa sitä pois.
Vähän tuli mainoksia, nyt ei enää yhtään, on rapussa lappu että hakevat alueelle mainosten jakelijaa.
Aikasti kiva. Täällä poikkeili yönmusta komistus, sanovat naapurin naiset, ja se ei osannut lukea mitään, tiedä vaikka ei nähnytkään, niin musta oli kuin yö.
Minulle ei tule lehtiä, ja ne jotka ostan ovat kiiltäväpintaisia, olen huomannut että kestävät kosteutta, vaan eivät ime.
Noh, hyvä on, Munakennoja kertyy, kokeilen niitä.
H.- Miinakulta
hunksz kirjoitti:
tämän vuokrakämpän oveen kiellon mainoksista, en ole vielä kerinyt raaputtaa sitä pois.
Vähän tuli mainoksia, nyt ei enää yhtään, on rapussa lappu että hakevat alueelle mainosten jakelijaa.
Aikasti kiva. Täällä poikkeili yönmusta komistus, sanovat naapurin naiset, ja se ei osannut lukea mitään, tiedä vaikka ei nähnytkään, niin musta oli kuin yö.
Minulle ei tule lehtiä, ja ne jotka ostan ovat kiiltäväpintaisia, olen huomannut että kestävät kosteutta, vaan eivät ime.
Noh, hyvä on, Munakennoja kertyy, kokeilen niitä.
H.kokeile niitä :D
Munakennoihin mahtuu, monenlaista?
- puolitoistatuntinen
No kielto ei ole hyvä, se synnyttää kapinaa, mutta jos muovikassin hinta olisi haittaveroineen päivineen kuluttajalle esim. 2 € tai 2,5 € niin eiköhän tasan vapaaehtoisesti ala liikkumaan kankaisia kauppakasseja ihmisten matkassa kauppaan. Vain äärimmäisessä hädässä ostetaan tuo muovikassi.
Ja tehdään ne kangaskassit vielä uusiopuukuidusta, olisi kotimaista uusiutuvaa raaka-ainetta. Meillä isäntä surutta ottaa muovikassin, ja myttää ne nurkaan keittiön pöydälle. Iänikuinen 30 vuotinen sota on noista muovikasseista, kun minä taittelen, ja vaadin miestä viemään auton hanskalokeroon, ja ottamaan sieltä kauppaan mennessä. Mutta ei tartu käteen, ellei "komennusmestari" ole valvontakomissiomatkalla mukana.
Roskiin se ei enää uskalla uusia kasseja heittää, tietää, että siitä tulee emännän puolitoistatuntinen.- pungaskassi
jos hintaa nostetaan. Nykyihmiselle ei tuo 2.00e näytä olevan mikään raha.
- Jalmari Hoksa
pungaskassi kirjoitti:
jos hintaa nostetaan. Nykyihmiselle ei tuo 2.00e näytä olevan mikään raha.
Jos haluatte tehdä todellisen ympäristöteon,
lopettakaa kaupassa käynti kokonaan. Hiilijalanjälkikin
lyhenee huomattavasti. - demeter
Jalmari Hoksa kirjoitti:
lyhenee huomattavasti.tarjottu. Taisi vain se pääguru kuolla, mutta sanoivat, ettei nälkään sentään...
- Miinakulta
demeter kirjoitti:
tarjottu. Taisi vain se pääguru kuolla, mutta sanoivat, ettei nälkään sentään...
ihmisiä.
Puolikin vuotta syömättä.Energiaa auringosta.
Kadotin jäljet jossain vaiheessa.
Mikä oli totuus? - demeter
Miinakulta kirjoitti:
ihmisiä.
Puolikin vuotta syömättä.Energiaa auringosta.
Kadotin jäljet jossain vaiheessa.
Mikä oli totuus?gurun kuoleman jälkeen. Mutta silloin kun heitä kerran haastateltiin telkkarissa niin aika vakuuttavia he olivat.
- 8
Jalmari Hoksa kirjoitti:
lyhenee huomattavasti.tavataan roskiksella!
- demeter
8 kirjoitti:
tavataan roskiksella!
mulle kanssa oma roskis eikä sinne sitten tulla norkoileen. Lähden liikkeelle käsikirjan kanssa. Sellanen on. En lainaa.
- .
demeter kirjoitti:
tarjottu. Taisi vain se pääguru kuolla, mutta sanoivat, ettei nälkään sentään...
http://www.loihdi.fi/keskustelu/
http://www.loihdi.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=2&t=80
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9581014
http://yle.fi/uutiset/teksti/kotimaa/2010/11/kierratykseen_tarkoitetut_muovikassit_paatyvat_polttolaitoksiin_2151032.html
http://www.tarkkamarkka.com/blogi/2010/10/kaupan-muovikasseista/ - Miinakulta
demeter kirjoitti:
gurun kuoleman jälkeen. Mutta silloin kun heitä kerran haastateltiin telkkarissa niin aika vakuuttavia he olivat.
ja mietin, että voihan se olla.
Että ei ruokaa paljon tarvitse, jos pystyy itsensä kanavoimaan toisin?
Kaikki on mahdollista, joskin vaikeaa? - Ei ei ole totta
Miinakulta kirjoitti:
ja mietin, että voihan se olla.
Että ei ruokaa paljon tarvitse, jos pystyy itsensä kanavoimaan toisin?
Kaikki on mahdollista, joskin vaikeaa?Millaisia he ovat, vai oliko tutustumisesti vain telkkarin ruudun kautta, vaiko lehtien palstan kautta?
Minä en moiseen usko. Olen ollut heidän järjestämillään luennoilla ja kolutuksissaan, mutta silti uskoani ei ole kyetty horjuttamaan. On minulla tuolla paksuja kansioita (kurssitietoa) noilta ajoilta. On niin monia asioita, jotka eivät sovi yksi yhteen puhutun ja ihannoidun idean kanssa.
- hyvä pisnes !
Kaikki Suomen työttömät keräämään noita muovia pois merestä, ja kuljetettaisiin lämmitystä varten Suomen talveen.
Kilosta muovia saa puolilitraa bensaa.
Harmi vaan kun PVC-muovit uppoavat heti meriveteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 566025
- 575462
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise1123897- 543802
- 143745
- 313176
- 592914
- 592806
- 672518
- 471930