Seppo Lohi: "Jeesuksen mukaan luomiskertomus ei ole pelkästään normaalitilannetta kuvaava, vaan myös normatiivinen, ohjeellinen, auktoriteetiltaan Mooseksen lain yläpuolella. "
Eli siis: uomiskertomus on "käsky" ja jopa suurempi käsky kuin kymmenen käskyä.
Mikä on ylempi kuin 10 käskyä
15
529
Vastaukset
- mielessä tämä
Matt. 19:n kohta, erityisesti 8. jae:
3 Hänen luokseen tuli myös fariseuksia, jotka halusivat panna hänet koetukselle ja kysyivät: "Saako mies hylätä vaimonsa mistä syystä tahansa?" [Matt. 16:1]
4 Hän vastasi heille: "Ettekö ole lukeneet, että Luoja alun perin teki ihmisen mieheksi ja naiseksi?" [1. Moos. 1:27 , 1. Moos. 5:2 ]
5 Ja hän jatkoi: "Sen tähden mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi. [1. Moos. 2:24; 1. Kor. 6:16; Ef. 5:31]
6 He eivät siis enää ole kaksi, he ovat yksi. Ja minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako." [Mal. 2:14-16; 1. Kor. 7:10,11]
7 Fariseukset kysyivät häneltä: "Miksi sitten Mooses on säätänyt, että jos mies hylkää vaimonsa, hänen on annettava tälle erokirja?" [5. Moos. 24:1; Matt. 5:31]
8 Hän vastasi: "Mooses antoi teille luvan hylätä vaimonne, koska te olette niin kovasydämisiä. Mutta alun perin ei ollut niin.
9 Minä sanon teille: se, joka hylkää vaimonsa muun syyn kuin haureuden tähden ja menee naimisiin toisen kanssa, tekee aviorikoksen. [Aviorikoksen tekee myös se, joka nai miehensä hylkäämän naisen."]* [Nämä sanat puuttuvat useista tärkeistä käsikirjoituksista. Vrt. 5:32.][ Matt. 5:32; Luuk. 16:18] Joh. 13:34
Minä annan teille uuden käskyn: rakastakaa toisianne! Niin kuin minä olen rakastanut teitä, rakastakaa tekin toinen toistanne
KesRaamatun tietävät, että 10 käskyä kuuluivat Jumalan ja silloisen valitun kansan Israelin väliseen liittoon, joka tehtiin Siinailla. Se oli vanha liitto, ja Jumala ilmoitti antaessaan käskyt näin:
3. Moos. 26:46
Nämä ovat ne käskyt, säädökset ja lait, jotka Herra asetti itsensä ja israelilaisten välille Siinain vuorella, Mooseksen kautta.
3. Moos. 27:34
Nämä ovat ne käskyt, jotka Herra Siinain vuorella antoi Moosekselle israelilaisia varten.
5. Moos. 4:5
Katso, minä olen opettanut teille käskyt ja säädökset, niinkuin Herra, minun Jumalani, on minua käskenyt, että seuraisitte niitä siinä maassa, jota te menette ottamaan omaksenne.
Eli kymmenen käskyä ja muut säädökset koskivat ainoastaan ja vain israelilaisia, ei egyptiläisiä, ei babylonialaisia, ei syyrialaisia eikä ainuttakaan muuta pakanakansaa. Kun vanha liitto loppui Golgatalla noin 1980 vuotta sitten, päättyi vanha liitto Jumalan ja israelilaisten välillä, ja siihen päättyivät myös käskyt ja lait.
Uudessa liitossa todellakin on vain kaksi käskyä, ja ne Jeesus itse ilmoitti näin:
Matt.22.
34 Mutta kun fariseukset kuulivat, että hän oli tukkinut saddukeuksilta suun, kokoontuivat he yhteen;
35 ja eräs heistä, joka oli lainoppinut, kysyi häneltä kiusaten:
36 "Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?"
37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'.
38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
39 Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'.
40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu KAIKKI LAKI ja profeetat."
Eli israelilaisille annettuja kymmentä käskyä ei ole ollut enää lähes kahteen tuhanteen vuoteen.- Eläväinen elävä
lappix kirjoitti:
Raamatun tietävät, että 10 käskyä kuuluivat Jumalan ja silloisen valitun kansan Israelin väliseen liittoon, joka tehtiin Siinailla. Se oli vanha liitto, ja Jumala ilmoitti antaessaan käskyt näin:
Nämä ovat ne käskyt, säädökset ja lait, jotka Herra asetti itsensä ja israelilaisten välille Siinain vuorella, Mooseksen kautta.
Nämä ovat ne käskyt, jotka Herra Siinain vuorella antoi Moosekselle israelilaisia varten.
Katso, minä olen opettanut teille käskyt ja säädökset, niinkuin Herra, minun Jumalani, on minua käskenyt, että seuraisitte niitä siinä maassa, jota te menette ottamaan omaksenne.
Eli kymmenen käskyä ja muut säädökset koskivat ainoastaan ja vain israelilaisia, ei egyptiläisiä, ei babylonialaisia, ei syyrialaisia eikä ainuttakaan muuta pakanakansaa. Kun vanha liitto loppui Golgatalla noin 1980 vuotta sitten, päättyi vanha liitto Jumalan ja israelilaisten välillä, ja siihen päättyivät myös käskyt ja lait.
Uudessa liitossa todellakin on vain kaksi käskyä, ja ne Jeesus itse ilmoitti näin:
Matt.22.
34 Mutta kun fariseukset kuulivat, että hän oli tukkinut saddukeuksilta suun, kokoontuivat he yhteen;
37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'.
Eli israelilaisille annettuja kymmentä käskyä ei ole ollut enää lähes kahteen tuhanteen vuoteen.Matteus 5:17-20: "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa. Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskaustenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.!
Kysymys on siitä, että pelkällä lain noudattamisella ei perille taivasten valtakuntaan kostu mutta kun ihminen ottaa Jeesuksen Kristuksen sovitustyön vastaan niin hän uudestisyntyneenä ihmisenä noudattaa lakia luonnostaan, rakkaudesta Kristukseen. Näin ei kuitenkaan tapahdu ihmisen omalla voimalla vaan Jeesus Pyhän Henkensä kautta antaa voimaa vaeltamiseen. Lankeemuksia voi olla mutta niistä voi nousta viemällä synnit Jeesuksen veren alle ja olla tekemättä enää syntiä uudestaan. - Lukekaa Raamattua
tähän ehdotan. Ylin käsky on lähimmäisenrakakuden käsky Vuorisaarnassa. "Siinä on laki ja profeetat."
lappix kirjoitti:
Raamatun tietävät, että 10 käskyä kuuluivat Jumalan ja silloisen valitun kansan Israelin väliseen liittoon, joka tehtiin Siinailla. Se oli vanha liitto, ja Jumala ilmoitti antaessaan käskyt näin:
Matt.22.
Eli israelilaisille annettuja kymmentä käskyä ei ole ollut enää lähes kahteen tuhanteen vuoteen.jotka eivät ole uudestisyhtyneitä, ja tietävät lain ja evankeliumin.
Panen Sinulle kaikki liitot, jotka Jumala on ihmisten kanssa solminut, Taltioi.
KAIKKI JUMALAN ANTAMAT KUUSI LIITTOA JA LUPAUSTA OVAT VOIMASSA VIELÄ TÄNÄÄNKIN. MYÖHEMPI LIITTO TAI LUPAUS EI KUMOA EIKÄ KORVAA AIEMPAA LIITTOA . Vanha liitto aina voimassa, mutta viimeinen on toimiva Jeesuksessa, jos tunnustaa Jeesuksen Herraksi, muille on entiset liitot, Laki- liitto voimassa. Liitot on osoittelu juutalaiselle 3,4,5,6 Pakanoille ja juutalaisille 1,2, 6.
1. AADAM — d"a'
(1Ms 1:26-30 ja 3:14-19)
Lupaus ja siunaus (tai liitto) ensimmäisille ihmisille, johon kuuluu lisääntyminen ja maan täyttäminen sekä maan viljeleminen ja varjeleminen, samalla Jumala antoi ihmiskunnalle ja kaikille eläimille vihreät kasvit ravinnoksi. Tähän liittoon usein yhdistetään lupaus ensimmäisille ihmisille syntiinlankeemuksen jälkeen, jossa Jumala lupasi, että vaimon Siemen on polkeva rikki käärmeen pään. Tämä on ensimmäinen lupaus Lunastajasta ja Messiaasta.
2. NOOAH — x:nO
(1Ms 9:1-17)
Liitto Nooahin ja koko ihmiskunnan kanssa. Tässä liitossa Jumala lupasi, ettei Hän enää tuhoa koko ihmiskuntaa ja eläimiä vedenpaisumuksella. Herra lupasi myös, että maa antaa satonsa ajallaan ihmisille ja kaikille luoduille niin kauan kuin ihminen maan päällä vaeltaa. Tämän liiton merkkinä on sateenkaari pilvissä. Jumala antoi myös lihan ravinnoksi ihmisille ja eläimille. Jo Nooah tunsi puhtaat karjaeläimet ja linnut, josta on todistuksena vedenpaisumuskertomus 1Ms 7:2 ja 8:20 (vrt. Tooran määräyksiin puhtaista ja siten syötäväksi kelpaavista eläimistä 3Ms 11 ja 5Ms 14).
3. AVRAHAM — h'r"b.a;
(1Ms 15:1-21 ja 17:1-21)
Ympärileikkauksen liitto Avrahamin kanssa ja lupaus, johon kuuluu Luvattu maa Avrahamin jälkeläisille Iisakista ja Jaakovista, joille Jumala myös vahvisti tämän liitonsa (1Ms 26:2-5 ja 28:10-22).
4. ISRAEL — laer"f.yI
(2Ms 19-20, 24:1-18, 34:10-17 ja 5Ms 29-30)
Liitto Israelin kansan Mošen välityksellä Siinain vuorella. Tämä liitto, sekä Tooran ja Luvatun maan antaminen Israelille, ovat vahvistus Avrahamin liitolle. Tässä liitossa koko Israelin kansasta tehtiin pappiskansa (2Ms 19:3-6), mutta kuitenkin Herran palveleminen Ilmestysmajassa annettiin vain Aharonin pojille ikuisesti ja vain heille kuuluu ns. Leeviläinen pappeus (esim. 2Ms 28-29, 32:25-29, 39:1-31 ja Jer 33:14-26). Herra uudisti tämän liiton Mooavin maassa ennen kuin Israelin kansa
pääsi luvattuun maahan (5Ms 29-30).
5. DAAVID — (dywID") dwID"
(2Sm 7 ja 1Aik 17) Lupaus ja liitto kuningas Daavidille, että hänen jälkeläisensä saavat istua Israelin (Juudan) valtaistuimella ikuisesti. Tämä ikuinen hallitsija on Ben-Daavid Ješua HaMašiah.
6. JEŠUA HAMAŠIAH — x:yviM'h; [:WvyE
(Mt 26:26-29, Mk 14:22-25, Lk 22:14-20 ja Jh 13:21-30)
Uusi Liitto Ješuan Veressä, jonka kautta myös pakanat ovat päässeet uskossa osallisiksi Israelin kansan rinnalla Israelille annettuun yleiseen pappeuteen eli Jumalan Liiton Perheeseen, tätä salaisuutta Paavali julisti (esim. Ef 3:6, Gal 3:14, 3:28-29, Room 11:17-24). Tästä liitosta, jossa Pyhä Henki asuu jokaisen uskovan sydämessä, myös profeetat puhuivat ja kirjoittivat (esim. Jer 31:31-34 ja Hes 36:16-37). Tämä liitto on Daavidin lupauksen vahvistus, sillä Ješua on ikuinen kuningasten
Kuningas. Tässä liitossa täyttyy myös lupaus ensimmäisille ihmisille vaimon Siemenestä, joka polkee rikki käärmeen pään (Hepr 8:13, lue myös Hepr 7:11-8:13).
Jumalan antamista liitoista edellinen aina jää voimaan, niin kauaksi, kunnes uusi otetaan vastaan. Esimerkkinä liitto 4 on voimassa niin kaunan kunnes liitto 6 otetaan vastaan tunnustamalla, että Jeesus on Herra.
Liitoissa on yksi liitto vain UL aikaan, Jeesus Kristuksena.
Kes.Lukekaa Raamattua kirjoitti:
tähän ehdotan. Ylin käsky on lähimmäisenrakakuden käsky Vuorisaarnassa. "Siinä on laki ja profeetat."
meni, sitä ei ole enää ollut lähes kahteentuhanteen vuoteen. Muu on ihmisteoriaa.
lappix kirjoitti:
meni, sitä ei ole enää ollut lähes kahteentuhanteen vuoteen. Muu on ihmisteoriaa.
on voimassa heille, joille Jumala on Herra.
Lue yllä laittamani liitot, entinen on niin kauan voimassa, kunnes uusi radifioidaan.
Kes.Kesitas kirjoitti:
on voimassa heille, joille Jumala on Herra.
Lue yllä laittamani liitot, entinen on niin kauan voimassa, kunnes uusi radifioidaan.
Kes.merkitystä, vain usko ja armo pelastaa. Sinä kerrot teorioitasi Kesitas, koska mikään liitto tai sen voimassaolo ei pelasta sinällään ihmistä.
lappix kirjoitti:
merkitystä, vain usko ja armo pelastaa. Sinä kerrot teorioitasi Kesitas, koska mikään liitto tai sen voimassaolo ei pelasta sinällään ihmistä.
Uusi Liitto Ješuan Veressä, jonka kautta myös pakanat ovat päässeet uskossa osallisiksi Israelin kansan rinnalla Israelille annettuun yleiseen pappeuteen eli Jumalan Liiton Perheeseen, tätä salaisuutta Paavali julisti (esim. Ef 3:6, Gal 3:14, 3:28-29, Room 11:17-24). Tästä liitosta, jossa Pyhä Henki asuu jokaisen uskovan sydämessä, myös profeetat puhuivat ja kirjoittivat (esim. Jer 31:31-34 ja Hes 36:16-37). Tämä liitto on Daavidin lupauksen vahvistus, sillä Ješua on ikuinen kuningasten
Kuningas. Tässä liitossa täyttyy myös lupaus ensimmäisille ihmisille vaimon Siemenestä, joka polkee rikki käärmeen pään (Hepr 8:13, lue myös Hepr 7:11-8:13).Kesitas kirjoitti:
Kuningas. Tässä liitossa täyttyy myös lupaus ensimmäisille ihmisille vaimon Siemenestä, joka polkee rikki käärmeen pään (Hepr 8:13, lue myös Hepr 7:11-8:13).Jumalan sanan todistus, jonka välimies Jeesus antoi ihmisille.
Joh. 5:24
Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta elämään
Liitto 2 on ratifioitu:
2. Piet. 3:7
Mutta nykyiset taivaat ja maa ovat samalla sanalla talletetut tulelle, säästetyt jumalattomain ihmisten tuomion ja kadotuksen päivään.lappix kirjoitti:
Jumalan sanan todistus, jonka välimies Jeesus antoi ihmisille.
Joh. 5:24
Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta elämään
Liitto 2 on ratifioitu:
2. Piet. 3:7
Mutta nykyiset taivaat ja maa ovat samalla sanalla talletetut tulelle, säästetyt jumalattomain ihmisten tuomion ja kadotuksen päivään.Sinulle riittää, mutta ilman liittoa et Jeesuksen kanssa pelastu. Näytä yksikään ihminen Raamatusta, joka pelastui ilman liittoa.
Kes.Kesitas kirjoitti:
Sinulle riittää, mutta ilman liittoa et Jeesuksen kanssa pelastu. Näytä yksikään ihminen Raamatusta, joka pelastui ilman liittoa.
Kes.mikä on Isä Jumalan tahto, tuskin sitä voi joku ihminen väitteillään muuksi muuttaa.
Joh. 6:40
Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."
Siinä on vastaus ja Jumalan tahto.- 12+ 4
lappix kirjoitti:
mikä on Isä Jumalan tahto, tuskin sitä voi joku ihminen väitteillään muuksi muuttaa.
Joh. 6:40
Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."
Siinä on vastaus ja Jumalan tahto.mutta vastaamatta jäi Kes.in kysymys.
Hän totesi, että Jumalan liitto Jeesukessa on vastaan ottamisen arvoinen.
Etkö todella usko, että Jeesus sanoi - Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka vuodatetaan teidän puolestanne. ( Luuk. 22,20 )
Jos väität, että Kes. vähättelee Jeesusta, olet väärässä, Hän toi tälle palstalle Kristuksen viisi vuotta sitten. lappix kirjoitti:
että;'''
Matt. 5:17
Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
Gal. 5:3
Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain
Kenelle Jeedsus täytti lain uudestsisyntyneille vai kaikille.
Jeesus pelastaa vain omansa Uuden Liiton mukaan.
Kes.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 921125
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa116938- 125896
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten282685- 77669
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74631Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54576Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48559- 72483