Yhteinen tili? Miten menetellä?

Reppu-Reissailija.

Ongelma yksinkertaisuudessaan: matkustelemme paljon, pyrimme maksamaan 50:50 kulut (hotellit, lennot, ruuat, liput jne).

Mitä seuraa?

"Siirrä mulle 75e siittä hotellista niin mä siirrän sulle 240e niistä lipuista ja sit sähän maksoit bussiliput mut mä maksoin sen taksimatkan niin paljonkohan niistä nyt tulee erotusta..."

Kenelläkään ehdotusta helpoksi ja halvaksi tavaksi suoriutua näistä ongelmakohdista?

Itse ehdotin yhteisen tilin avausta. Molemmat siirtävät sinne vaikkapa 500e ennen matkaa. Sitten voidaan ostaa lentolippua ja varata hotellia jne. Kohdemaassa voidaan nostaa käteistä ja maksaa sillä ruuat.

Mies kieltäytyi, koska Visa -kortti maksaa niin paljon. (tyhmä mies!)

Emme ole naimisissa ja pidämme suurinpiirtein omat rahamme omiin menoihin.

4

210

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5+3

Eikös tuo käy niin, että makselette ostoksia matkalla suunnilleen tasan. Matkan jälkeen teette kumpikin oman yhteenvedon maksuistanne ja sen jälkeen hoidatte tasauksen.

Ei Visa-kortistakaan tarvitse mitään vuosi- tai kuukausimaksuja maksaa. Hypo Pankista saa ilman aikaisempaa asiakkuutta kortin ilman maksuja. Myöskään S-Pankin Visa ei maksa mitään. Tällöin täytynee olla jonkun S-ryhmän osuuskaupan jäsen. Toiselle tulisi pääkortti ja toiselle rinnakkaiskortti.

Korttinostot automaatista ulkomailla ovat tyypillisesti luokkaa 2 % 2 €.

• Yksi ratkaisu

Meillä on toiminut jo vuosia loistavasti Excel-taulukko. Eli siihen merkataan kaikki mitä on ostettu yhteiseksi (sekä tavarat että kulutus ns. aineettomiin hyödykkeisiin), ja kumpi sen on maksanut. En osaa sen kummemmin selittää, koska meillä mies teki taulukon ja pitää sitä yllä. :-) Mutta sen mitä olen nähnyt, niin nopeaa ja helppoa, vie muutaman minuutin päivässä.

No joka tapauksessa lopputulos on juokseva taulukko, joka joka hetki näyttää tilanteen, eli kumpi on kummalle ns. "velkaa". Mutta koska kumpikin maksaa kuluja suunnilleen yhtä usein, niin lopputulos on että summat tasapainottuvat eikä rahaa tarvitse siirrellä juuri ollenkaan. Kerran vuodessa kun käymme kuukauden lomalla ja rahaa menee enemmän, laitan mieheni tilille pari tonnia, ja se riittää osuudekseni koko loman kuluihin.

Aloitimme tämän yli 10 vuotta sitten kun vielä seurustelimme ja asuimme erillään. Naimisissa olemme olleet jo vuosia, mutta systeemi osoittautui niin hyväksi että sitä on jatkettu. Rahasta ja sen käytöstä ei tule ikinä mitään riitaa.

Bonuksena tulee eräänlainen päiväkirja, eli siitä näkee että hei, silloin heinäkuussa 2003 me asuttiin kolme yötä siinä hotellissa... Ja syötiin siinä ravintolassa...

• hepouli

Yhteistä tiliä ole olemassakaan, mutta voitte toki saada tilin jolle molemmilla on täydet käyttöoikeudet.
      Molemmat voivat sitten hakea tuohon tiliin liitettävää korttia, mutta riippumatta yhteisestä luottorajasta, molempien tulee täyttää kortin myöntämis ehdot.

Onkohan miehellä kaikki kunnossa? Jos on nyt jokin luottokortti niin se ei kerro mitään, koska kaikkia luottokortteja ei oteta pois vaikka tulisi maksuhäiriöitä, mutta uusia on turha haaveilla ennenkuin on tiedot puhtaana.

Koska eihän tuo mitään maksa, varsinkaan jos suhteuttaa matkusteluun.

• makissa

Itse jonkun verran poikakaverin kanssa reissanneena maksettiin reissulla kaikki ruuat, hotellit, lennot, retket yhdellä luottokortilla, kuitit talteen ja kotona laskettiin mitä siitä tulee yhteissummaksi ja jaettiin tasan. omat ostokset esim vaatteet, tuliaiset maksettiin käteisellä tai electroneilla. Helppo systeemi ja vie aikaa alle 20min. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      41
      2460
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2447
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2342
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      51
      2102
    5. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      22
      1826
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      80
      1663
    7. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      1098
    8. Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %

Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r
      Maailman menoa
      7
      1004
    9. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      40
      959
    10. Eläköön kuningas, kuningas on kuollut

Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön
      Kemijärvi
      55
      854
    Aihe