Voi hyvä järki sentään!

Mikko.

>>Koska uusi jaikal huomasi Kirjoituksista että hänen vanha ihmisensä on kuollut ja uusi elämä on alkanut, uusi luomus pyysi seurakunnan pastoria hautaamaan vanhan ihmisen vainajan. Näin seurakunnassa järjestettiin hautaustilaisuus ja vainaja haudattiin kasteen hautaan. Uusi luomus, uusi jaikal nousi uskon kautta uuteen puhtaaseen ja vapaaseen elämään Jeesuksen kanssa Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen voimasta.

22

132

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eenokki24

tätä se lahkokaste on se ei sisällä mitään se on vain pelkkää vettä joka vertauskuvallisesti hautaa sen ennen uskoa olleen elämän ja mukamas uusi luomus nousee vedestä ilman syntiä ja ilman jopa perisyntiäkin.

• Mikko.

Joo, jos Jumala armossaan ei pyyhi pois meiltä pois kehnouttamme ja tuskin me ihmisinä miksikään muutumme silloinkaa, synti vaani jokaista ja langettaa varmasti, Jaikalinkin.Jalat maahan Jaikali hoi!.

• En ymmärrä minäkään, mitä jaikal tarkoittaa, kun sanoo:
      ".....UUSI LUOMUS pyysi seurakunnan pastoria hautaamaan vanhan ihmisen vainajan. Näin seurakunnassa järjestettiin hautaustilaisuus ja vainaja haudattiin kasteen hautaan. UUSI LUOMUS, UUSI jaikal nousi ....".

Jos oikein ymmärrän, niin jaikal oli mielestään jo uusi luomus ennen kastetta. Mutta millainen uusi luomus, uusi jaikal sieltä "kasteen haudasta" sitten nousi.
      Onko uusia luomuksia kahdenlaisia?

Kol.2:12 sanoo:
      "....KASTEESSA teidät yhdessä hänen kanssaan HAUDATTIIN JA HERÄTETTIIN ELOON, kun uskoitte Jumalaan, joka voimallaan herätti Kristuksen kuolleista".

• Pitää uskoa Jaikalia, Pyhistä Pyhintä, joka on kuollut Jeesuksen kanssa ristillä ja siten puhdistunut synneistä omassa veressään.

• * Nyt te ette ymmärrä jaikalin vappaasti kertomaa lihan luolemista Kristuksen kanssa. Eikös Raamattu sanokkin, " Yksi on kuollut, niin myös kaikki ovat kuolleet Hänen kanssaan." kaikki tarkoittaa vain uudestisyntyneitä, niitä jotka ovat uskossa vastaan ottaneet, tämä Kristuksen kuoleaman kautta saatavan armon ja iankaikkisen elämän.

* Niinpä jaikal puhuu hautajaisistaan, kun hänet kastettiin Kristukseen seurakunnan saarnaajan toimiessa kastajana. Kyllä jaikal puhuu ihan evankeliumia, hauskasti vaan väritettynä, luulisi uskovaisten ainkain ymmärtävän mitä hän kertoo?

* Ja mitä tulee pyhyyteen, sanoohan Pietari, että "Te olette kuninkaallinen papisto, PYHÄ heimo", kyllä jaikalin kerronnalle löytyy ihan Raamatun tuki. Itse en ole havainnut mitään mikä ei olisi evankeliumin kanssa sopusoinnussa, mitä jaikal kirjoittaa. Hän kyllä kirjoittaa aika "vekkulisti", mutta kyllä siitä saa ihan hyvin selkeän evankeliumin esiin, jos itse tuntee Raamatun ja on itse uudestisyntynyt, mutta jos ei ole Raamattu tuttu, niin voi tulla pahoja väärinkäsityksiä, ja niitän on täällä palstalla vaikka miten paljon?

• "" Yksi on kuollut, niin myös kaikki ovat kuolleet Hänen kanssaan." kaikki tarkoittaa vain uudestisyntyneitä"

Siinähän sanotaan "kaikki", eikä uudesti syntyneistä mitään.

Ymmärrätkö?, sana "kaikki´" tarkoittaa kaikkia.

Raamatun mukaan Jeesus kuoli kaikkien puolesta ja etukäteenhän ei voi tietääkään kuka pelastuu, kun se kerrotaan raamatun mukaan tapahtuvan vasta viimeisellä tuomiolla.

• ei nimmaria
        Pe.ku kirjoitti:

"" Yksi on kuollut, niin myös kaikki ovat kuolleet Hänen kanssaan." kaikki tarkoittaa vain uudestisyntyneitä"

Siinähän sanotaan "kaikki", eikä uudesti syntyneistä mitään.

Ymmärrätkö?, sana "kaikki´" tarkoittaa kaikkia.

Raamatun mukaan Jeesus kuoli kaikkien puolesta ja etukäteenhän ei voi tietääkään kuka pelastuu, kun se kerrotaan raamatun mukaan tapahtuvan vasta viimeisellä tuomiolla.

Aivan varmasti Jeesus kuoli kaikkien puolesta. Sinunkin puolestasi Hän kuoli. Miksi ihmeessä et pyydä Jumalalta oikeuksia uskoa tuohon. Jeesus kuoli, jotta me tulisimme uskon kautta sovitetuksi Jumalan kanssa.

Jeesus kuoli, mutta kuolemalla ei ollut valtaa pitää Häntä, eikä ole minkäänlaista valtaa Jeesukseen uskoviinkaan.

Jotka eivät tahdo uskoa, he kuolevat, sillä he eivät ota vastaan Jeesuksen kertakaikkista Uhria.

Jeesus kuoli kaikkien puolesta ja siksi kaikki saa kastaa Hänen nimeensä, eli yhteiseen nimeen Isän, Pojan ja Pyhän Hengen kanssa. Kaikkilla on oikeus oppia tuntemaan Jumala, sillä Jeesus käski kastaa ja opettaa Jumalan tunteminen. On paljon heitä, jotka eivät halua tuntea Jumalaa, eivätkä halua lastensa Häntä tuntevan.

Miksi sinä pe.ku et halua tulla Jumalan ystäväksi?

Jumala ei rajaa ketään armoliiton ulkopuolelle, vaan se tekevät ihmiset ja Jumala näkee sen jo ennalta. Siksi aina on ollut osa ihmisistä, joille Jumala on antanut enemmän kuin muille. He ovat niitä, jotka ottavat vastaan uskossa Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemisen.

• ei nimmaria
        ei nimmaria kirjoitti:

Aivan varmasti Jeesus kuoli kaikkien puolesta. Sinunkin puolestasi Hän kuoli. Miksi ihmeessä et pyydä Jumalalta oikeuksia uskoa tuohon. Jeesus kuoli, jotta me tulisimme uskon kautta sovitetuksi Jumalan kanssa.

Jeesus kuoli, mutta kuolemalla ei ollut valtaa pitää Häntä, eikä ole minkäänlaista valtaa Jeesukseen uskoviinkaan.

Jotka eivät tahdo uskoa, he kuolevat, sillä he eivät ota vastaan Jeesuksen kertakaikkista Uhria.

Jeesus kuoli kaikkien puolesta ja siksi kaikki saa kastaa Hänen nimeensä, eli yhteiseen nimeen Isän, Pojan ja Pyhän Hengen kanssa. Kaikkilla on oikeus oppia tuntemaan Jumala, sillä Jeesus käski kastaa ja opettaa Jumalan tunteminen. On paljon heitä, jotka eivät halua tuntea Jumalaa, eivätkä halua lastensa Häntä tuntevan.

Miksi sinä pe.ku et halua tulla Jumalan ystäväksi?

Jumala ei rajaa ketään armoliiton ulkopuolelle, vaan se tekevät ihmiset ja Jumala näkee sen jo ennalta. Siksi aina on ollut osa ihmisistä, joille Jumala on antanut enemmän kuin muille. He ovat niitä, jotka ottavat vastaan uskossa Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemisen.

Tässä on Jeesuksen selkeä käsky, jota hyvin usein vääristellään. Jeesus käski kastaa kaikki kansat opetuslapsikseen ja käski tietenkin opettaa noita opetuslapsia Jumalan tuntemiseen.
        Matteus 28
        18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
        19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

• Se Won elävä jaikal
        ei nimmaria kirjoitti:

Tässä on Jeesuksen selkeä käsky, jota hyvin usein vääristellään. Jeesus käski kastaa kaikki kansat opetuslapsikseen ja käski tietenkin opettaa noita opetuslapsia Jumalan tuntemiseen.
        Matteus 28
        18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
        19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

>>>19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        20 ja opettamalla heitä

• Tapio522eikirj
        Se Won elävä jaikal kirjoitti:

>>>19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        20 ja opettamalla heitä

>>>> Se Won elävä jaikal: "Sitten joka on kiinnostunut tuosta lähetyskäskystä ja ketä todella on käsketty kastaa ja opettaa, hän tutkii muitakin käännöksiä".

• Tapio522eikirj
        Tapio522eikirj kirjoitti:

>>>> Se Won elävä jaikal: "Sitten joka on kiinnostunut tuosta lähetyskäskystä ja ketä todella on käsketty kastaa ja opettaa, hän tutkii muitakin käännöksiä".

..jatkuu..

2. Esimerkkiteksti Matt. 28:18-20
        Valottaakseni sitä, mitä voi tulla esiin, otan Matteuksen kastekäskyn joitakin piirteitä kuudella Kamerunin kielellä.

Kielinä ovat fulfulde, douala, pidgin, tikar, bamoun ja bamiléké-medùmba. Vertailukohdaksi kirjoitan ensiksi vuoden 1938 käännöksen ja sen jälkeen esittelen joitakin havaintoja käännöksistä edellä mainituille kielille.

"Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä."
        Bamoun käännös sanoo : “Minut Jumala on asettanut kuninkaaksi–”

Bamiléké-medùmban kielellä sanotaan : “Jumala on antanut minulle koko vallan—”

Tikar kansan keskuudessa sellaista arvostettua kansan johtajaa, joka pitää valtakunnassaan hyvän järjestyksen, sanotaan lujakouraksi. Ajattelutapa tulee näkyviin myös käännöksessä : “Valta taivaassa ja valta maassa on minun kourassani. ”

Fulbet ovat arojen kansaa. Niinpä sikäläisessä luonnossa taivas näyttää olevan korkealla. Tämä tulee näkyviin myös käännöksessä, kun Jeesuksen valta on annettu “kaukaisiin taivaisiin ja aina maan kaikkiin paikkoihin saakka”.

"Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni,"
        Minua ilahdutti suuresti, että kaikki kuusi käännöstä olivat erinomaisesti ymmärtäneet, että kansat pitää kansoina tehdä opetuslapsiksi. Kaikki maat ja koko kansat pitää opetuslapseuttaa.

Bamouniksi : ” – menkää niin että kaikki maailman ihmiset tulevat minun opetuslapsikseni—”

Doualaksi : ”— muuttakaa kaikki kansat kokonaisuudessaan niin että ne tulevat minun opetuslapsikseni—”

Tikariksi : ”— tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni—”

Bamiléké-medùmbaksi : ”— saakaa aikaan että kaikki kansat alkavat opiskelemaan minun uutisiani—”

Pidginiksi: ”— tehkää kaikkien maiden kansat —”

Afrikkalaisessa yhteisöllisyydessä ei ole langettu länsimaiden individualismin ansaan, jossa ajatellaan, että opetuslapsia tehdään vetämällä joitakin ihmisiä “kaikista kansoista”.

...jatkuu...

• Tapio522eikirj

..jatkuu..

2. Esimerkkiteksti Matt. 28:18-20
        Valottaakseni sitä, mitä voi tulla esiin, otan Matteuksen kastekäskyn joitakin piirteitä kuudella Kamerunin kielellä.

Kielinä ovat fulfulde, douala, pidgin, tikar, bamoun ja bamiléké-medùmba. Vertailukohdaksi kirjoitan ensiksi vuoden 1938 käännöksen ja sen jälkeen esittelen joitakin havaintoja käännöksistä edellä mainituille kielille.

"Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä."
        Bamoun käännös sanoo : “Minut Jumala on asettanut kuninkaaksi–”

Bamiléké-medùmban kielellä sanotaan : “Jumala on antanut minulle koko vallan—”

Tikar kansan keskuudessa sellaista arvostettua kansan johtajaa, joka pitää valtakunnassaan hyvän järjestyksen, sanotaan lujakouraksi. Ajattelutapa tulee näkyviin myös käännöksessä : “Valta taivaassa ja valta maassa on minun kourassani. ”

Fulbet ovat arojen kansaa. Niinpä sikäläisessä luonnossa taivas näyttää olevan korkealla. Tämä tulee näkyviin myös käännöksessä, kun Jeesuksen valta on annettu “kaukaisiin taivaisiin ja aina maan kaikkiin paikkoihin saakka”.

"Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni,"
        Minua ilahdutti suuresti, että kaikki kuusi käännöstä olivat erinomaisesti ymmärtäneet, että kansat pitää kansoina tehdä opetuslapsiksi. Kaikki maat ja koko kansat pitää opetuslapseuttaa.

Bamouniksi : ” – menkää niin että kaikki maailman ihmiset tulevat minun opetuslapsikseni—”

Doualaksi : ”— muuttakaa kaikki kansat kokonaisuudessaan niin että ne tulevat minun opetuslapsikseni—”

Tikariksi : ”— tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni—”

Bamiléké-medùmbaksi : ”— saakaa aikaan että kaikki kansat alkavat opiskelemaan minun uutisiani—”

Pidginiksi: ”— tehkää kaikkien maiden kansat —”

Afrikkalaisessa yhteisöllisyydessä ei ole langettu länsimaiden individualismin ansaan, jossa ajatellaan, että opetuslapsia tehdään vetämällä joitakin ihmisiä “kaikista kansoista”.

...jatkuu...

...jatkuu.....

Tällainen osittainen lähetyskäsky on vaarallinen monestakin syystä : Sovitusopillisesti se pohjautuisi osittaiseen sovitukseen. Raamattu kuitenkin selkeästi opettaa, että Jeesus on kuollut ja noussut kuolleista koko maailman autuuden tähden. Kristus on koko maailman vanhurskaus.

Lähetyskäskyn tavoitteen puolesta moinen osittainen lähetyskäsky antaisi tilaa vetelyydelle. Ihmiset voisivat olla tyytyväisiä jo, kun vain edes jokunenkin eri kansoista tulisi vedetyksi kirkon yhteyteen. Sen sijaan kokonaisvaltainen lähetyskäsky on kutsu opetuslapseuttaa koko maailma eikä jättää kesken. Vasta kun viimeisimmänkin kansan, viimeisimmän kansanryhmän viimeisinkin jäsen on saanut kuulla evankeliumin todistuksen aidosti kohdallaan voidaan todeta, että on päästy lähetyskäskyn tavoitteeseen.

"kastamalla heitä”
        Autiomaassa on ylellisyyttä saada kylpeä runsaassa vedessä. Käännöksessä fulfuldeksi sanotaan : ”— peskää heidät kasteen kylvyssä—”

Bamouniksi annetaan opetusta kastetavasta : ”— valakaa vettä heidän päähänsä —”

”Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"
        Kastekäskyssä sana “nimi” on yksi ainoa nimi. Jumala on yksi. Alkukielessä kreikassa on “nimi” yksikössä : “Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen”.

Bamounin ja tikarin kieliset käännökset voivat johtaa virheellisiin johtopäätöksiin, että kaste pitäisi toimittaa kolmeen eri nimeen : : “Isän nimeen ja Pojan nimeen ja Pyhän Hengen nimeen. ” Tikarien ja bamounien joukossa julistettaessa ja opetettaessa tarvitaan siis viisautta, jotta vältetään vääriä tulkintoja.

Samalla meitä muistutetaan siitä, että opetusta kolminaisuusopista tarvitaan koko ajan koko Afrikassa.

..jatkuu....

• Tapio522eikirj

...jatkuu.....

Tällainen osittainen lähetyskäsky on vaarallinen monestakin syystä : Sovitusopillisesti se pohjautuisi osittaiseen sovitukseen. Raamattu kuitenkin selkeästi opettaa, että Jeesus on kuollut ja noussut kuolleista koko maailman autuuden tähden. Kristus on koko maailman vanhurskaus.

Lähetyskäskyn tavoitteen puolesta moinen osittainen lähetyskäsky antaisi tilaa vetelyydelle. Ihmiset voisivat olla tyytyväisiä jo, kun vain edes jokunenkin eri kansoista tulisi vedetyksi kirkon yhteyteen. Sen sijaan kokonaisvaltainen lähetyskäsky on kutsu opetuslapseuttaa koko maailma eikä jättää kesken. Vasta kun viimeisimmänkin kansan, viimeisimmän kansanryhmän viimeisinkin jäsen on saanut kuulla evankeliumin todistuksen aidosti kohdallaan voidaan todeta, että on päästy lähetyskäskyn tavoitteeseen.

"kastamalla heitä”
        Autiomaassa on ylellisyyttä saada kylpeä runsaassa vedessä. Käännöksessä fulfuldeksi sanotaan : ”— peskää heidät kasteen kylvyssä—”

Bamouniksi annetaan opetusta kastetavasta : ”— valakaa vettä heidän päähänsä —”

”Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"
        Kastekäskyssä sana “nimi” on yksi ainoa nimi. Jumala on yksi. Alkukielessä kreikassa on “nimi” yksikössä : “Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen”.

Bamounin ja tikarin kieliset käännökset voivat johtaa virheellisiin johtopäätöksiin, että kaste pitäisi toimittaa kolmeen eri nimeen : : “Isän nimeen ja Pojan nimeen ja Pyhän Hengen nimeen. ” Tikarien ja bamounien joukossa julistettaessa ja opetettaessa tarvitaan siis viisautta, jotta vältetään vääriä tulkintoja.

Samalla meitä muistutetaan siitä, että opetusta kolminaisuusopista tarvitaan koko ajan koko Afrikassa.

..jatkuu....

........jatkuu....

"ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää."
        Afrikkalainen kulttuuri on kertomuksia kertova kulttuuri. Mitä erilaisimpia opetuksia välitetään kertomusten ja tarinoiden muodossa.

Myös bamoun kielisessä käännöksessä tämä tulee näkyviin : ”— esittäkää heille kaikki ne kertomukset jotka minä olen teille esittänyt—”

Tikariksi pitää ihmisille “esittää minun puheeni, jotta he ymmärtäisivät kaiken sen mitä minä olen sanonut teille—”

Doualaksi ihmisille “näytetään, kuinka pitää tallettaa (mieleen) kaikki se mitä minä olen teille opettanut—”

"Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti. "
        Tähdennys “katso” sanotaan fulfuldeksi “tunne”, tikariksi “tiedä hyvin” ja doualaksi “katso/tarkkaa/pane merkille”.

Jeesus on omiensa kanssa “koko ajan” pidginiksi, “kunnes maailma loppuu” fulfuldeksi, “aina maailman loppuun” tikariksi ja “kunnes maailman loppu tulee” bamiléké-medùmbaksi.

3. Yhteenvetoa
        Tässä joitakin huomioita siitä mitä tekstistä löytyi eri käännösten avulla.

Näemme siis että raamatun teksti on koko ajan sama. Silti näköpiiriin on tullut joitakin uusia pilkahduksia.

- Joskus avautuu uusi tapa nähdä asia.

- Joskus näkee jotain kielen kulttuuriympäristöstä.

- Joskus herää näkemään houkuttelevia ansoja.

- Toisinaan saa nähdä että tekstistä ei tule mitään uutta, mutta silti tekstin äärellä saa sielun ravintoa. Tulos on kuin söisi kovaa ruisleipää, kovasti jäytämälläkään siitä ei tule sokerileivosta, mutta silti siitä saa ravitsevaa ruokaa kohta, kun hampaat siihen pystyvät.

Tärkeintä kaiken keskellä on se, että Jumala itse saa puhua sanansa kautta.

Kun lukee raamattua niin pitää pitää mielensä avoimena Jumalan puhuttelulle.

(Rov. Matias Roto)

• jaikali

........jatkuu....

"ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää."
        Afrikkalainen kulttuuri on kertomuksia kertova kulttuuri. Mitä erilaisimpia opetuksia välitetään kertomusten ja tarinoiden muodossa.

Myös bamoun kielisessä käännöksessä tämä tulee näkyviin : ”— esittäkää heille kaikki ne kertomukset jotka minä olen teille esittänyt—”

Tikariksi pitää ihmisille “esittää minun puheeni, jotta he ymmärtäisivät kaiken sen mitä minä olen sanonut teille—”

Doualaksi ihmisille “näytetään, kuinka pitää tallettaa (mieleen) kaikki se mitä minä olen teille opettanut—”

"Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti. "
        Tähdennys “katso” sanotaan fulfuldeksi “tunne”, tikariksi “tiedä hyvin” ja doualaksi “katso/tarkkaa/pane merkille”.

Jeesus on omiensa kanssa “koko ajan” pidginiksi, “kunnes maailma loppuu” fulfuldeksi, “aina maailman loppuun” tikariksi ja “kunnes maailman loppu tulee” bamiléké-medùmbaksi.

3. Yhteenvetoa
        Tässä joitakin huomioita siitä mitä tekstistä löytyi eri käännösten avulla.

Näemme siis että raamatun teksti on koko ajan sama. Silti näköpiiriin on tullut joitakin uusia pilkahduksia.

- Joskus avautuu uusi tapa nähdä asia.

- Joskus näkee jotain kielen kulttuuriympäristöstä.

- Joskus herää näkemään houkuttelevia ansoja.

- Toisinaan saa nähdä että tekstistä ei tule mitään uutta, mutta silti tekstin äärellä saa sielun ravintoa. Tulos on kuin söisi kovaa ruisleipää, kovasti jäytämälläkään siitä ei tule sokerileivosta, mutta silti siitä saa ravitsevaa ruokaa kohta, kun hampaat siihen pystyvät.

Tärkeintä kaiken keskellä on se, että Jumala itse saa puhua sanansa kautta.

Kun lukee raamattua niin pitää pitää mielensä avoimena Jumalan puhuttelulle.

(Rov. Matias Roto)

Loppuko Tapiolla panokset kun pitää hakea niitä toisten saarnoista ja niitä massapostittaa palstalle. Tämä on keskustelupalsta jossa tuodaan omia mielipiteitä ja Jumalan Sanaa eikä toisten kirjoituksia massapostituksena. luulen että rikot ylläpidon sääntöjä.

• ei nimmaria

Mikko, mikä jaikalin kirjoituksessa saa sinut pyytämään hänelle armoa?
      Sekö, että hän tiesi mihin aikaan mennä hautaamaan vanha ihminen kasteen hautaan, vai jokin muu?

Jeesus kuoli edeltä meidänkin edestämme, jotka nyt täällä kuljemme. Usko on sitä, että me uskomme niin tapahtuneen. Ei Jeesus kuole sinunkaan edestäsi toistamiseen, vaan se kuolema on jo tapahtunut, samoin kuin ylösnouseminenkin. Kaikki on VALMISTA.

Kasteasiassa en ole jakalin kanssa samaa mieltä. Ei ihminen mene itse hautauttamaan vanhaa ihmistä sopivaksi katsomallaan ajalla, vaan sen hautauksen tekee Itse Jumala omalla ajallaan.

Täällä meidät kastetaan Jeesuksen tuoman uuden liiton takia. Kasteessa meidän tulisi erottua kristityiksi, mutta käykö aina niin. Ei hetikään aina käy, vaan ihmiset jatkavat usein vanhana ihmisenä kasteen jälkeen ja koko elämänsä.

Jumala lupaus on kuitenkin voimassa. Pyhä Henki opettaa ja kirkastaa Sanaa kaikille niille kastetuille, jotka saavat opetusta ja ottavat sen vastaan.

Jumalan Poika johdattaa ihmisen ensin ristille tekemään parannusta ja sen jälkeen Jumala kastaa Itse omansa Pyhällä Hengellä ja Tulella.

Järjestys on siis se, että ensin saamme Jumalan Sanan ja Pyhän Hengen johdattamaan meidät ristille ja siellä ristillä ihminen puhdistuu vanhasta ihmisestä parannuksen kautta, eli vanha ihminen kuolee. Sen jälkeen alkaa uusi elämä. Uuden luomuksen Jumala kastaa Itse. Hän on se Suuri Kastaja, josta Johannes Kastaja opetti. Hän on se Kastaja joka kastaa Pyhällä Hengellä ja Tulella.

• varoittava esimerkki

Jaikal on jossakin määrin irtautunut todellisuudesta ja on varoittava esimerkki ihmisestä, joka pyrkii hengellistämään joka ikisen asian elämässään.

Jaikalin taanoinnen kommentti jolla hän väheksyi tervettä itsetuntoa ja lähes listasi senkin synniksi kertonee paljon. Terve itsetunto on kuitenkin jokasen oikeus mutta Jaikalin "evankeliumi" tekee siitäkin paheen, omiin kykyihin ei saisi Jaikalin opissa luottaa koska se ei ole hengellistä.

• Sääliksi vain käy

Tuo on totta. Jaikal on menettänyt tyystin todellisuudentajunsa. Eikä muuten ole ainoa tälläkään foorumilla, valitettavasti. Tuo jaikalin sekopäinen ja lapsellinen betonijuttu ja toinen mistä hän kertoi, jossa puutavara vain lisääntyi ja lisääntyi. Se osoittaa että pää on todellakin sekaisin tällaiseen eksytykseen uskovalla. Kai se jaikalkin olisi jo kypsää laitoskamaa, mutta samanlaisia näkyy olevan irrallaan luultavasti paljonkin. Ja kun ei ole itselle ja yhteiskunnalle vaaraksi niin eipä siinä ole paljon tehtävissä, noin lain puitteissa ja kun ihmisparka ei itse tajua tilaansa.

• leahimn(ei kirj.)

No mitä muuta voi odottaa konnunsuon yliopiston käyneeltä vanhalta konnalta?

• ---
        leahimn(ei kirj.) kirjoitti:

Huhhuh, kuinka ala-arvoinen kommentti. Miksi tällaista sallitaan?

• JAIKALI
        leahimn(ei kirj.) kirjoitti:

Ei sillä ole mitään merkitystä kuinka ihminen on elänyt ja mitä syntiä hän tehnyt kun hän tulee uskoon. Hänen entinen syntinen minänsä kuolee. Tilalle syntyy uusi luomus. Uusi luomus on vanhurskas pyhä Jumalan lapsi ja Jumalan perillinen.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/9899836#comment-49660746-view

Huomaa tässä videossa rukoukseen polvistuvan miehen vaatetus.
        Huomaa sitten rukouksesta nousevan miehen puku.
        HALLELUJAAA!!!!

• jaikali
        JAIKALI kirjoitti:

Ei sillä ole mitään merkitystä kuinka ihminen on elänyt ja mitä syntiä hän tehnyt kun hän tulee uskoon. Hänen entinen syntinen minänsä kuolee. Tilalle syntyy uusi luomus. Uusi luomus on vanhurskas pyhä Jumalan lapsi ja Jumalan perillinen.

HALLELUJAAA!!!!

HALLELUJAAA!!!!

Ainoastaan yhden muutoksen tuohon videoon olisin tehnyt. Olisin puetuttanut rukouksesta nousevan miehen valkoiseen puhtaaseen pukuun. Se olisi silloin kuvannut uudestisyntymisen seurausta ja siunausta vielä paremmin. Niin että poijat!
        TEHKÄÄPÄ UUSI VIDEO JA PANKAA SE SITTEN JUUTUUBIIN.

Hallelujaa kiitos teille ja siunausta!

• Leahim on osoittanut
        --- kirjoitti:

Huhhuh, kuinka ala-arvoinen kommentti. Miksi tällaista sallitaan?

jo ajatsitten tällä palstalla oman ala-arvoisen ajattelutapansa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      208
      4680
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      48
      2217
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      69
      1896
    4. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      364
      1406
    5. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      1029
    6. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      27
      1004
    7. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      949
    8. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      848
    9. Voiko vauva uskoa ?

Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      746
    10. Haapaveen nähtävyys?

Se teidän "suihkulähde" on ylittänyt uutiskynnöksen Suomen rajojen ulkopuolella Sveitsissä. Se näytettiin paikallisten u
      Haapavesi
      36
      742
    Aihe