pienten lasten äidit ja oma aika

xdfewert

Saatteko miten paljon "omaa aikaa" jos lapsia kaksi tai useampia? Itse olen kotona 7kk ja 2-vuotiaiden lasten kanssa ja käyn urheiluharrastuksissa 1-2 krt/vko ja lisäksi ehkä 1-2 krt/kk näen ilman lapsia omia ystäviäni ja käymme esim. shoppailemassa, ravintolassa, leffassa tms. Mies saa "omaa aikaa" lähes samalla lailla, tosin hän on käynyt viihteellä myös. Pari kertaa olemme käyneet ravintolassa syömässä 2h kahdestaan ja kun kuopus on lähempänä 1vuotta, niin ajattelimme käydä kahdestaan yön yli reissuilla ehkä 3-4 krt/vuodessa. Mites muilla, onko tuo paljon vai vähän? Meillä onneksi lapset on nukkunu päikkärit samaan aikaan, joten samalla saan usein myös hengähdystauon päivällä.

11

364

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ........

      Kyllä tuo teidän oman ajan määrä aika ruhtinaalliselta minun korvaani kuulostaa.
      Itse en omaa aikaa saa koskaan. Lapsia kaksi, mutta kun mies on työnarkomaaniyrittäjä, joka rankan työpäivän jälkeen haluaa päästä nollaamaan vaikka prätkäillen tai kavereiden kanssa kahvitellen. Koskaan en tiedä, milloin hän pääsee töistä, joten en voi itse etukäteen sopia mitään menoa. Ja jos hän ajoissa pääsisi, on hän jo ehtinyt itse sopia omaa menoa.

      Minä pystyn hoitamaan vain omat lääkärikäyntini ilman lapsia, ja silloinkin mies soittelee perään ja hätyyttää tulemaan äkkiä. Eli siinäpä se oma aikani sitten onkin.
      En käy baareissa, en ostoksilla ilman lapsia, en pääse juoksulenkille tai salille koskaan (vaikka tarvetta todellakin olisi). En voi edes kotona rauhassa jumpata, kun kaksi pientä roikkuu heti kimpussa, jos crosstrainerin kimppuun haluaisin käydä.
      Elokuvissa olen päässyt käymään yli vuosi sitten viimeksi.
      Miehen kanssa emme myöskään vietä kahdenkeskistä aikaa. Kun hän tulee myöhään kotiin, olemme molemmat niin rättiväsyneitä, ettemme edes puhu toisillemme (ellemme riitele jostain), vaan katsomme hetken telkkaria ja painumme sitten nukkumaan. Minä yleensä menen ennen miestä, koska joka ikinen aamu viimeiset 3,5 vuotta olen joutunut lasten kanssa heräämään, kun mies saa nukkua ainakin pari tuntia pidempään kuin minä.

      Jos haluan/on pakko jonnekin mennä, saan joskus harvoin lapset äidilleni, joka ei valitettavasti voi kovin usein lapsia katsoa.

      Haaveilen jumppaan pääsystä pari kertaa viikossa ja päivittäisestä juoksulenkistä. Juoksukamat on hankittu ajat sitten, mutten voi kahden pienen kanssa kunnon lenkkiä vetää, toisin sanoen juosta.

      Valitettavasti joudun ottamaan aina lapset mukaani. Vaikka voin päättää, että tänään lähdetään ostoksille, ei se silti ole omaa aikaani, koska joudun aikatauluttamaan lasten unien mukaan menot,, ja koko ajan reissussa valvomaan ja huolehtimaan lapsista ja heidän tarpeistaan. Siinä on nautinto tai rentoutuminen kaukana, kun sitä monta vuotta tekee putkeen. Miehen mielestä minullahan on joka päivä, koko päivän omaa aikaa...

      • meilläkin

        Meillä on ihan samanlaista. Paitsi lapset ei nuku päiväunia.. Toisaalta se on vapauttavaa, kun ei tarvitse enää niin aikatauluttaa. Toisaalta raskasta, kun ei ole keskellä päivää rauhan hetkeä. Ainut vapaa aikani on aamun ensi tunnit, kun lapset vielä nukkuu...


      • ewrtsdfvx

        Miksi ihmeessä suostut moiseen?? Itse olen pitänyt tiukasti kiinni, että molemmilla on oikeus kohtuullisessa määrin omaan aikaan, en ikinä suostuis moiseen vaikka mies ois miten rikas! En voi ymmärtää, kun itsekin tiesin entisestä työpaikastani muutamia "työnarkomaaneja", joiden piti päteä kaikessa, harrastaa kaikkea vaikka heillä oli useita lapsia!! Tuli silloin mieleen, että ovatko lapset heille jokin egon jatke, status symboli koska eivätpä juuri ikinä varmasti lastaan nähneet, koska olivat aina töissä ja vapaa aikana piti pitää huolta kunnosta ja oma perhe oli olevinaan kaikki kaikessa, vaikka ikinä siellä kotona eivät varmaan olleet...


      • ed..........
        ewrtsdfvx kirjoitti:

        Miksi ihmeessä suostut moiseen?? Itse olen pitänyt tiukasti kiinni, että molemmilla on oikeus kohtuullisessa määrin omaan aikaan, en ikinä suostuis moiseen vaikka mies ois miten rikas! En voi ymmärtää, kun itsekin tiesin entisestä työpaikastani muutamia "työnarkomaaneja", joiden piti päteä kaikessa, harrastaa kaikkea vaikka heillä oli useita lapsia!! Tuli silloin mieleen, että ovatko lapset heille jokin egon jatke, status symboli koska eivätpä juuri ikinä varmasti lastaan nähneet, koska olivat aina töissä ja vapaa aikana piti pitää huolta kunnosta ja oma perhe oli olevinaan kaikki kaikessa, vaikka ikinä siellä kotona eivät varmaan olleet...

        ei paljon muuta vaihtoehtoa ole, kuin suostua. Tiedetään, miehellä on asennevamma. Uhkailemalla en myöskään saisi kuin taistelun aikaiseksi. Lähtemällä lasten kanssa, ei asiat olisi yhtään sen paremmin. Eikä meillä miehen yrittäjyydestä huolimatta rahaa edes ole. Firmalla kyllä on, muttei miehen palkassa näy. Ja miehen työn takia en voi itse töihin mennä, jos haluan että lapset saavat olla tarpeeksi edes toisen vanhempansa kanssa.

        Voinhan aina pyytää ja koittaa sopia, mutta niin monta kertaa olen menoni joutunut perumaan viime tingassa, kun mies ei ehdikään vielä töistä kotiin. Ei ole mikään toimistohiiri, jonka hommat odottaa huomiseen, vaan kun keikka tulee, se on hoidettava heti. Vaikka soitto tulisi keskellä yötä, niin kuin usein tuleekin.

        Juu, kyllä sen munkin mies vieraiden nähden on niin hyvää isiä että... Välillä vituttaa oikein kunnolla. Onneksi mun lähipiiri kyllä tietää asioiden oikean laidan.


    • jhfcgdfhtdgjgf

      PALJON!!

    • pauge87

      Minulla on yksi lapsi, Tyttö.. Joka on 1v 11kk ja täyttää nyt lauantaina 2 vuotta

    • Yhtä lepoahan toi on

      Juu on ruhtinaallisesti omaa aikaa! En valittais kyllä yhtään. 2-vuotiaan kanssa tosin päiväunet voivat loppua piankin, eli silloin olet myös sen ajan kiinni lapsessa. Nykyään ei ole myöskään mikään sääntö, että isovanhemmat ottavat lapsia jatkuvalla syötöllä hoitoon. Heillä voi olla oma elämä ja ovat osuutensa tehneet lastenhoidon suhteen.

      • aikansa kutakin

        Niinpä. Meillä on kaksi lasta ja mies käytännössä melkein aina töissä. Isovanhemmat olisi kyllä molemmin puolin, mutta toiset eli omat vanhempani asuvat kaukana toisella paikkakunnalla. Nähdään lyhyesti pari kertaa vuodessa ja sieltä suunnalta ei ole minkäänlaista lastenhoitoa mahdollista saad juuri tuon välimatkan takia. Haluaisivat kyllä, jos asuisivat lähempänä.

        Mieheni vanhemmat ovat juuri sellaisia, että heillä on oma elämänsä nyt eläkkeellä, käytännössä puolet ajasta kaukana toisen paikkakunnan mökillä ympäri vuoden ja kesäaikaan koko ajan. He ovat oman osuutensa tehneet hoitamalla kaksi omaa lastaan, eikä heitä kiinnosta käyttää aikaansa enää lastenlapsiin. Mieheni ainoalla sisaruksella ei lapsia olekaan.

        Omaa aikaa ei siis ole, vaan minä olen lasten kanssa 24/7 ympäri vuoden, ellei satu jokin ihme ja mieheni puolelta olevat isovanhemmat haluavat ehkä pari kertaa vuodessa katsoa lapsia muutaman tunnin ajan. Eihän heillä tietysti ole velvollisuutta tehdä senkään vertaa, mutta kiva tietysti että pitävät vähän yhteyttä etteivät lapset ihan unohda, että hekin ovat olemassa.

        HIukan enemmän omaa aikaa olisi kieltämättä mahtavaa. Pääsisi esim. kuntosalille tai harrastamaan edes tunnin verran viikossa jotain ilman lapsia, mutta tässä elämänvaiheessa sen nyt vain voi unohtaa. Pienempi on 5 kk ja isompi 3,5-vuotias. Päivän ainut oma hetki on lasten nukkuessa puoliyön molemmin puolin... Menee tämä näinkin. En tarkoita valittaa sen kummemmin. Tiesin kyllä mihin ryhdyin.


    • Mulla ei ole

      arkena ollenkaan omaa aikaa. Mies on kotona vain viikonloppuisin ja tukiverkostot olemattomat. Jos haluis jotakin, niin kotipalvelu ainut vaihtoehto, tai maksullinen lapsenvahti.

      • parempi lapsitta

        Ihan vain ihmettelen, että miksi jotkut tekevät lapsia noin onnettomiin olosuhteisiin, ettei ole ollenkaan tukiverkkoa?


    • sekin aika tulee...

      Tuo on paljon. Minulla lapset koululaisesta vauvaan...ei lainkaan omaa aikaa. Jos isommat lapset ovatkin hetken poissa...niin vauva minulla on jatkuvasti täyshoidossa :). Mieheni ei hoida lapsia. Päiväkotimatkoja kyllä hoitaa. Kyllä hän on nyt luvannut, että saattaisin päästä johonkin liikuntaharrastukseen kohottamaan kuntoa. Nyt kuntoilen kotona vauva yleisönä. Shoppailemaan, leffaan tai ravintolaan en pääse koskaan. Ehkä sitten kun vauva tuosta hitusen kasvaa niin voin mennä lasten kanssa taas joskus ravintolaan. Joskus katsotaan elokuva kotona isoimman lapseni kanssa. Mieheni ei katsele kanssani elokuvia. Kun palaan äitiyslomalta töihin, niin omaa aikaa jää vielä vähemmän :(. No, jos tässä elelen, niin kun lapset ja etenkin nuorimmainen tuosta itsenäistyvät niin aikaa jäänee minullekin...eli kymmenen vuoden kuluttua...ehkä?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14861
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    9. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe