Ketkä elävät pidempään?

Valon Taikaa

45

180

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ohileikattu..

Se vika tuossa tutkimuksessa on, että sitä ei tehty suomalaisilla.
      Se olisi romuttunut siihen. Suomalainen kuolee kylläkin sydänsairauksiin, viinaan jne. ja riittävän nuorena, että kovin pitkää ikää ei pystytä tilastoimaan täällä.

Eli sekin oljenkorsi on Valon Taikaa.lla käyttety.

"Kahvinjuojilla oli pienempi todennäköisyys kuolla sydän- ja verisuonitauteihin, halvauksiin, diabetekseen, vammoihin, onnettomuuksiin tai infektioihin. Kahvin vaikutusta syöpäriskiin ei havaittu.""

Olen hyvin yrittänyt kahvin avulla pitää sydäntautia pois, sekä verisuonitautia, mutta valitettavasti se ei ole pelannut. Ohitusleikkauksissa on käyty.

Luulen, että sydäntautini lyhentää elinmahdollisuuksiani mennen tullen, vaikka JuhlaMokka poriseisi pannussa useamminkin.

• ohileikattu..

Ja sitten tuo Hu. varoitus... En ole käyttänyt kermaa, enkä sokeria, aavistus maitoa lorauttanut joukkoon.
        Mutta nitrosta on apua, saa nähdä, mitä ylihuomenna lääkäri haastaa, kun pakkaa puristelemaan rasituksissa, sekä yöllä.
        Kahvinpuutetta se ei ole, mutta oireet ovat samantyyppiset, eli närästys, sekä rintakipu.

• näin se vaan on

Oli siinä linkissä huumoriakin.

Tutkittua tietoa18.05. 11:0346

Tuleepa mieleen Antti Eskolan Sosiologian tutkimusmenetelmät-kirjan esimerkki, jossa mies joi kahvia ja konjakkia ja aamulla pää oli kipeä. Seuraavalla kerralla hän joi kahvia ja rommia ja päätä jomotti. Sitten hän joi kahvia ja viskiä ja taas päätä särki. Lopputulemana hän saattoi päätellä kahvin aiheuttavan päänsärkyä.

http://www.iltasanomat.fi/terveys/kahvista-elaman-eliksiiri---kahvinjuojat-elavat-pidempaan/art-1288470155167.html

• Hei

En sitä lukenut. Katso ensin kuka tutkimuksen maksaa.

Kahvissa on monenlaista yhdistettä jota ihminen ei ravintona kaipaa. On sillä hetkellinen virkistysvaikutus mutta käytäntö osoittaa että hermoston stimuloiminen vaatii ajan kanssa koko ajan vahvempaa ja romahdus on aina entistä syvempi väsymykseenkin jos hetkellinen piristys. Niin se tahtoo olla aina.

Itse olen kahvia latkinut ja saan nykyisin happovaivoja joka sanoo tietysti heti ettei terveellistä.
      Terveyskeskuksessa luin artikkelin masennuksesta ja kahvista sanottiin että se edesauttaa masennusta. Allekirjoitan asian. Podin uupumusmasennuksen muutenkin ja kahvilla oli mielialaa laskeva selvä vaikutus. Asiaan voi tietysti herkistyä.

En lukenut tutkimusta. Kannattaa katsoa kuka sen maksaa ja millä metodeilla ko "tutkimus" on tehty.

yst. jari

• Tää on aika hauskaa tämä tieteen teko ja taitaa sen lukeminen olla vieläkin hauskempaa.

Kahvinjuojat elävät kauemmin... siis kauemmin kuin kuka. Suomessa suurin piirtein kaikki juovat kahvia. Siis suurin piirtein kaikki elävät kauemmin. Paitsi Adventistit, jotka elävät vielä kauemmin niin Suomessa tehdyissä kuin juuri Tanskassa loppuun saatetussa erittäin laajassa tutkimuksessa. Vähemmän syöpää, vähemmän sydän ja verisuonisairauksia jne.

Jos verrataan vaikka suomalaisia kahvinjuojia ja Sri Lankalaisia teen juojia, niin tosiaankin kahvinjuojat elävät kauemmin. Mutta sitten kun Englannissa tehdään tutkimus, jossa verrataan kahvin juojia ja teen juojia niin teen juojat elävät kauemmin ja hekin mainostavat omaa juomaansa terveellisenä.

Sitten viininjuojat, hekin elävät kauemmin. Siis kauemmin kuin kuka? Kahvin juojat vai teen juojat vai adventistit, jotka kuluttavat varsin kohtuudella kumpaakin? Niin ja viinitilastoja vaivaa se, että viininjuojat ovat yleensä ylemmistä sosiaaliluokista, jotka ylipäätään elävät kauemmin kuin kaljan kittaajat. Eli viininjuojat elävät kauemmin vaikka eivät joisi mitään?

Eittämättä kahvi on vanha lääkekasvi ja sillä on terveysvaikutuksia. Piristää, vähemmän alzheimeria ja muitakin hyötyjä. Toisaalta joillekin kahvi aiheuttaa unettomuutta ja se taas vastaavien upeiden tieteellisten tutkimusten mukaan lyhentää ikää. Ja minunkin pienessä tuttavapiirissäni on monta, jotka mielellään joisivat enemmän kahvia, mutta liika kahvin kittaaminen on aiheuttanut jonkun terveysongelman niin on täytynyt hillitä.

Teeläkin on eittämättä terveysvaikutuksia. Japanilaiset vihreän teen kittaajat elävät hekin selvästi paljon kauemmin kuin japanilaiset kahvinjuojat. Mutta elämäntavoissa on muitakin eroja ja tarvittaisiin lisää laajoja China Study'n tapaisia monia tai kaikkia ruoka-aineita koskevia tutkimuksia ennenkuin aletaan puhua mitään, millä on painoarvoa.

Viinilläkin niitä terveysvaikutuksia on - mutta on haittavaikutuksiakin. Mutta ehkä edellä jo tuli tarpeeksi.

Terveyttä ylläpitävä elämäntapa ei olekaan yhtä asiaa vaan laaja juttu. Enemmistö ihmisistä on vain niin hulluja erilaisten patenttilääkkeiden perään, joku yksi juttu, että elämä pitenee!!! (Tai joku yks juttu, ettei tarvitsis nousta tietokoneen ääreltä ja tehdä tai varsinkaan muuttaa mitään!) Tämä lapsellisuus riivaa kyllä Adventisteja yhtä lailla kuin "terveyskahvin" tai "terveysviininkin" kittaajia. Valitettavasti kaikki yhden patenttilääkeen terveyskuurit ovat kaikki huuhaata.

Yksi lääke toimii vain pelastuksessa, jossa on vain yksi nimi meille annettu.

Kai

• kristitty

Minä juon nokkos, voikukka, puittenlehtie, ruohon jne. mehua päivittäin nyt kun sitä on tarjolla...olkoon terveellistä tahi ei...mutta teen sen kun Herra siihen Raamatussa kehoitti!

Ja kun jääkaapista kaataa tätä vihreää mehua lasiin..niin ompas oiva janojuoma...ja rahaa ei oo tehdä tutkimusta..onko parempaa kuin kahvi, tee, viini ..joka on pilkkaaja ja remunpitäjä.

No, tosin järjestin eräälle rouvalle , jonka mies oli ollut adventisti n. 3000 euron verran maksamista käräjäoikeuden kautta..asia joka kiersi Korkeimman oikeuden kautta, mutta tuomio pysyi, mutta se johtui siitä että osasin erottaa oikean väärästä ja väärän oikeasta...ja siihen vaikuttaa sama metodiikka kuin Danielillakin

• prof.

Kun Suomalaiset adventistit suhteutetaan Suomalaisiin ei adventisteihin Suomessa, niin kappas vain, adventistien keskuudessa mm. syöpä on viisin kertainen ei adventisteihin verrattuna.
      Dementia on adventistivanhuksilla paljon yleisempää kuin ei adventisteilla.
      Vertailuun on otettu niitä adventisteja, jotka ovat olleet adventtikirkon jäseniä vuosikymmenet tai lapsuudestaan asti vanhempiensa vuoksi.

Sitten ovat ne adventistit, jotka juovat päivittäin mm. kahvia ja he nimenomaan ovat se ryhmä, jotka pitävät tilastoja siedettävimpänä adventistien keskuudessa.

Eturauhassyöpä on yleistä niillä adventistimiehillä, jotka ovat pidättäytyneet kahvista ja näitä eturauhassyöpään sairastuneita on useita nykyäänkin mm. adventistipastoreiden joukossa.

Dementoituneita vanhuksia on adventtiseurakunnat täynnään.
      Tuttavapiirissänikin on viisi adventistisisarta, jotka ovat suljettuna dementian vuoksi hoitolaitoksiin.

Adventisteja Suomessa on tosin enää hyvin vähän ja heistäkin suurin osa on kauan sitten keski-iän ylittäneitä tai makaavat avuttomina sairaaloissa, hoivakodeissa, palvelutaloissa jne, unohdettuina adventtikirkon taholta.

Adventismi Suomessa on siis jo nyt "sukupuuton" partaalla ja valitettavasti siihen vaivaan ei kahvi tai muutkaan juomat enää auta. Kaikki on siis jo liian myöhäistä adventismin pelastamiseksi Suomessa.

• Tutkimukset ovat hauskoja... ja juttu lentää. Mutta "monia" pastoreita, joilla eturauhassyöpä? Eihän meitä montaa olekaan!? Minä tiedän vain yhden, mutta en paljon muutenkaan tiedä. Mutta viisi kertaa enemmän syöpää? Ja kuitenkin väitöskirjaa varten valmistetun tilaston mukaan elävät 3-9 vuotta kauemmin?

Mainitsemani tanskalainen tutkimus kattoi joka nimen, joka vuosien 1920 ja 2003 välillä löytyi adventtikirkon jäsenluettelosta ja kattoi myöskin tanskan terveydenhuollon kaikki potilaskohtaiset tiedot vuodesta 1977 ja syöpää oli adventistimiehillä 30% ja naisilla 14% vähemmän kuin väestöllä keskimäärin. Sepelvaltimotauteja oli 10% ja sydämen vajaatoimintaa 20% vähemmän. Itsemurhia 90% vähemmän. :)

Ei elämäntapasairauksia kuten parkinsonin tautia, multippeli skleroosia tai skitsofreniaa oli sama määrä kuin väestöllä keskimäärin.

Olisi kiva tietää, kuka proffan mainitseman tutkimuksen teki ja missä tulokset on julkaistu. Vain sen varmistamiseksi, ettei ole jonkun lähipiiristään sormin laskemaa "tutkimusta".

Kai

• Kai_A kirjoitti:

Tutkimukset ovat hauskoja... ja juttu lentää. Mutta "monia" pastoreita, joilla eturauhassyöpä? Eihän meitä montaa olekaan!? Minä tiedän vain yhden, mutta en paljon muutenkaan tiedä. Mutta viisi kertaa enemmän syöpää? Ja kuitenkin väitöskirjaa varten valmistetun tilaston mukaan elävät 3-9 vuotta kauemmin?

Mainitsemani tanskalainen tutkimus kattoi joka nimen, joka vuosien 1920 ja 2003 välillä löytyi adventtikirkon jäsenluettelosta ja kattoi myöskin tanskan terveydenhuollon kaikki potilaskohtaiset tiedot vuodesta 1977 ja syöpää oli adventistimiehillä 30% ja naisilla 14% vähemmän kuin väestöllä keskimäärin. Sepelvaltimotauteja oli 10% ja sydämen vajaatoimintaa 20% vähemmän. Itsemurhia 90% vähemmän. :)

Ei elämäntapasairauksia kuten parkinsonin tautia, multippeli skleroosia tai skitsofreniaa oli sama määrä kuin väestöllä keskimäärin.

Olisi kiva tietää, kuka proffan mainitseman tutkimuksen teki ja missä tulokset on julkaistu. Vain sen varmistamiseksi, ettei ole jonkun lähipiiristään sormin laskemaa "tutkimusta".

Kai

>>> Mainitsemani tanskalainen tutkimus kattoi joka nimen, joka vuosien 1920 ja 2003 välillä löytyi adventtikirkon jäsenluettelosta ja kattoi myöskin tanskan terveydenhuollon kaikki potilaskohtaiset tiedot vuodesta 1977 ja syöpää oli adventistimiehillä 30% ja naisilla 14% vähemmän kuin väestöllä keskimäärin. Sepelvaltimotauteja oli 10% ja sydämen vajaatoimintaa 20% vähemmän. Itsemurhia 90% vähemmän. :) >>>

Mutta ilmeisesti mormonien Jumala, joka tosin on sama kuin teillä, antoi mormonikirkolle vielä paremmat ohjeet, sillä heillä on syöpiä yms vielä vähemmän kuin adventisteilla ja he elävät pidempään kuin adventistit.

Tosin sinä unohdat nyt sen näistä tutkimuksista, että nämä hienot terveyteen liittyvät asiat, jotka parantavat adventistien keskimääräistä elinikää koskevat vertailua koko väestöön.

Jos me vertaamme samoin eläviä ihmisiä, eli he syövät terveellisesti, harrastavat liikuntaa ja niin edelleen, adventisti ei elä yhtään se kauemmin tai paremmin kuin vastaava terveellisesti elävä ei-adventisti.

Joten näistä teidän jumalallisista Ellu-neuvoistanne ei ole mitään iloa.

Ei-adventistin terveys tulee vain huomattavasti halvemmaksi, kun ei tarvitse maksaa millekään omituiselle organisaatiolle kymmentä prosenttia palkastaan.

• pyh!

Sieltä tuli taas potaskaa sun suustas oikein olan takaa.

• pyh!
        bushmanni kirjoitti:

>>> Mainitsemani tanskalainen tutkimus kattoi joka nimen, joka vuosien 1920 ja 2003 välillä löytyi adventtikirkon jäsenluettelosta ja kattoi myöskin tanskan terveydenhuollon kaikki potilaskohtaiset tiedot vuodesta 1977 ja syöpää oli adventistimiehillä 30% ja naisilla 14% vähemmän kuin väestöllä keskimäärin. Sepelvaltimotauteja oli 10% ja sydämen vajaatoimintaa 20% vähemmän. Itsemurhia 90% vähemmän. :) >>>

Mutta ilmeisesti mormonien Jumala, joka tosin on sama kuin teillä, antoi mormonikirkolle vielä paremmat ohjeet, sillä heillä on syöpiä yms vielä vähemmän kuin adventisteilla ja he elävät pidempään kuin adventistit.

Tosin sinä unohdat nyt sen näistä tutkimuksista, että nämä hienot terveyteen liittyvät asiat, jotka parantavat adventistien keskimääräistä elinikää koskevat vertailua koko väestöön.

Jos me vertaamme samoin eläviä ihmisiä, eli he syövät terveellisesti, harrastavat liikuntaa ja niin edelleen, adventisti ei elä yhtään se kauemmin tai paremmin kuin vastaava terveellisesti elävä ei-adventisti.

Ei-adventistin terveys tulee vain huomattavasti halvemmaksi, kun ei tarvitse maksaa millekään omituiselle organisaatiolle kymmentä prosenttia palkastaan.

mormonien "jumala" ei ole meidän Jumalamme.

• bushmanni kirjoitti:

Mukava että Bushmannikin myöntää että terveelliset el'mänbtavat pidentävät ikää. Se vähän kuitenkin ihmetyttää että jos adventisteilla on terveellisemmät elämäntavat kuin kansalaisilla yleensä niin se herättää kovaa nurinaa muutamien EI-adventistien keskuudessa. Miksi?

alex

• Mormonit ihan mielellään saavat elää pitkään.Emme me sitä heiltä kadehdi. Johtopäätöksesi siitä, että kymmenykset ovat turhia, on vähän outo siinä valossa, että mormonitkin kymmenyksiä maksavat. Sitä paitse he tekevät sen paljon uskollisemmin ja valvotummin kuin adventistit. Jospa kymmenysten maksu lisää ikää?? Mormonien pitkäikäisyyden salaisuudeksi usein epäillään kuukausittaista paastoa.

Vakavammin sanoen, lienet huomannut sen, että UCLAn tiedotteessa mainitaan mormoniväestön osalta mukana olleen "highly committed" eli kirkon ohjeita tiukasti seuraavat jäsenet. Kun taas adventtikirkon piirissä USAssa, Suomessa ja Tanskassa tehdyt tutkimukset ovat sisältäneet kaikki kirkon jäsenluettelosta löytyvät. Siis myös ne, jotka ovat kirkon piiristä liuenneet pois paitsi nimen osalta.

Mormonien osalta kirkon tapa toimia (eronneiden nimiä ei poisteta jäsenluetteloista paitsi, missä laki sitä edellyttää) johtaa siihen, ettei kaikkien nimien mukaan ottaminenkaan johtaisi vertailukelpoiseen tutkimukseen.

Tanskalaisessa tutkimuksessa adventistien lisäksi mukana olivat baptistit, joiden sairastuvuus syöpään ja sydän- ja verisuonitauteihin oli pikkuisen parempi kuin väestöllä keskimäärin, mutta kaukana Adventtikirkon luvuista.

Samoin suon kuntoilijoille ja kaikille terveydestään kiinnostuneille pitkän iän ja myönnän, että jonkinlaisella tutkimisella ja oikeilla valinnoilla ihminen voi aivan hyvin löytää sellaisen elämäntavan, joka lisää hänen elämänennustettaan yhtä paljon tai enemmän kuin Adventtikirkkoon liittyminen teksisi. En myöskään väitä, että Adventtikirkko tästä kaiken tietäisi ehkä edes väitä, että Adventtikirkon jäsenistö kovin järkevästi terveysperiaatteitaan seuraisi. EGWn ja osin Kelloggin ansioksi voi kuitenkin lukea sen, että edes nykyisellä varsin huonosti 2000 lukuun sopeutetulla terveysohjelmalla on senkin verran tehoa kuin on.

Pitäisi kuitenkin pitää mielessä, että Jumalan valtakunta ei ole syömistä ja juomista vaan vanhurskautta iloa ja rauhaa Pyhässä Hengessä. Terveys ei siis ole pääasia, liekö edes toiseksi tärkein.

Kai

• sisar seurakunnasta

Kai Arasolan väite ihmetytti:

"Kun taas adventtikirkon piirissä USAssa, Suomessa ja Tanskassa tehdyt tutkimukset ovat sisältäneet kaikki kirkon jäsenluettelosta löytyvät."

Minä olen ollut yli 50 vuotta adventisti, eikä minulta koskaan ole mitään galluppeja kyselty koskien terveyttäni, ei ainakaan kirkon taholta ja terveyskeskusten antamat lääkärien lausunnot on käsittääkseni salassapidon takana.
        Ei myöskään minun adventisti ystäviltäni ole mitään kyselty.
        Mistä Kai Arasola olet tällaisista tutkimuksista kuullut, vai onko joku muu valtuutettu antamaan puolestani terveyttäni koskevia lausuntoja?
        Minä ainakin olen hyvinkin raihnainen ja monivaivainen adventisti ja lääkkeiden voimalla minä elän elämääni, kiitos lääkäreiden ja lääketieteen.
        Meitä on paljon vaivaisia ja sairaita adventistisisaria ja veljiä.
        Sydän remppaa ja kuulo on huono. Veri ei tahdo kiertää ja muisti on voimakkaasti heikentynyt.
        Epäilen kovasti Arasolan kertomien tutkimusten todenperäisyyttä.

• Fniss!
        sisar seurakunnasta kirjoitti:

"Kun taas adventtikirkon piirissä USAssa, Suomessa ja Tanskassa tehdyt tutkimukset ovat sisältäneet kaikki kirkon jäsenluettelosta löytyvät."

Minä olen ollut yli 50 vuotta adventisti, eikä minulta koskaan ole mitään galluppeja kyselty koskien terveyttäni, ei ainakaan kirkon taholta ja terveyskeskusten antamat lääkärien lausunnot on käsittääkseni salassapidon takana.
        Mistä Kai Arasola olet tällaisista tutkimuksista kuullut, vai onko joku muu valtuutettu antamaan puolestani terveyttäni koskevia lausuntoja?
        Minä ainakin olen hyvinkin raihnainen ja monivaivainen adventisti ja lääkkeiden voimalla minä elän elämääni, kiitos lääkäreiden ja lääketieteen.
        Sydän remppaa ja kuulo on huono. Veri ei tahdo kiertää ja muisti on voimakkaasti heikentynyt.

Ehkäpä "sisar seurakunnasta" ei vain muista sellaista galluppia, koska sanoo muistinsa heikentyneen voimakkaasti.

• pyh!
        sisar seurakunnasta kirjoitti:

Kuules, ei niitä galluppeja niin tehdä, että kaikille soitetaan, vaan soitetaan tietylle määrälle ihmisiä ja sitten yleistetään se kaikkia koskevaksi, koska tilastollisesti se on niin. Että ei kenenkään tarvitse sinulle soittaa tehdäkseen gallupin advarien terveydestä.

• ilmiantaja

Etkö "pyh!" osannut edes lukea?
      Kai A väitti, että kaikki ne sisältyivät tutkimukseen, jotka adventtikirkon jäsenkirjoista löytyvät.

No Kai A:n väitehän on täyttä puppua.
      Tätä puppua sitten adventtikirkon pastorikunta yrittää vakavalla naamalla syöttää niille, jotka heidän mielestään eivät ole niin alykkäitä ymmärtääkseen sen, kuinka heitä viilataan linssiin ns. uskovaisten taholta.
      Uskovaisethan eivät koskaan valehtele? Eiväthän?

• Näitähän saa ihan rauhassa epäillä - kunhan tekee sen iloisella mielellä.

Ensinnäkin sisarelle. Se Suomessa tehty tutkimus oli ihan akateemista väitöskirjaa varten tehtyä työtä, jossa koottiin suomalaisten adventistien elinikiä. Olet vielä elossa, joten et päässyt siihen mukaan. Sorry.

Eikä kuolleilta voi mitään kysyä, joten keneltäkään ei kysytty mitään paitsi kirkonkirjoilta, joista tarkastettiin synnyin, kaste ja kuolinpäivä...Tuloksia verrattiin sitten normaalia tilastomatematiikkaa käyttäen vertailuryhmään eli normaaliväestöön.

Tulos oli selvä, mitä kauemmin adventisti, sitä sitä merkittävämpi vaikutus adventistina ololla keskimääräiseen elinikään oli. Miehillä vaikutus oli huomattavasti voimakkaampi kuin naisilla, mikä sama on havaittu myös esim. Kalifornialaisten mormonien elinikää koskevissa tutkimuksessa.

Tanskalainen tutkimus puolestaan kattoi kaikki henkilöt, jotka olivat syntyperältään tanskalaisia ja joiden nimi oli (vaikka vain vähän aikaa) adventtikirkon jäsenluettelossa vuoden 1920 jälkeen. Tanskalaisen terveyskeskus/sairaalajärjestelmän potilastiedot olivat mukana (tietenkin tutkijoille nimettöminä sikäläisen yksityisyyssuojan rajoissa!?) vuodesta 1977 eteenpäin niin, että tutkimuksessa myös eriteltiin tutkittavan väestön sairastuvuus eri tauteihin. Sielläkään ei tietääkseni ollut tarpeen kysyä ihmisiltä mitään. Käsittääkseni tässä oli useamman henkilön tutkijaryhmä, jossa oli myös muita kuin adventisteja ja työn pohjalta on jo syntynyt ainakin yksi lääketieteen väitöskirja ja ilmeisesti lisää tulossa.

Amerikkalaisissa adventistien elämänennustetutkimuksissa on myös haastatteluilla selvitetty tutkittavien ruoka/elämäntapatottumuksia. Uusin päivitys on juuri putkessa. Jos siis haluatte gallupeihin, muuttakaa amerikkaan. :)

Ilmiantaja ja proffa voinevat lukea tuloksia suoraan netistä, jos haluavat, ei niitä tarvitse minulta ottaa. Eikä keneltäkään. Eiväthän nämä mitään uskonkappaleita ole. Ja jokaiseen teesiin voi tehdä antiteesin.

Herra ei armahda terveysintoilijoita vaan syntisiä. Kukaan täällä ei eläne 100% täydellisen terveellisesti eikä kukaan 100% täydellisen epäterveellisesti. Jokainen seuratkoon järkeviä elämäntapoja tai olkoot seuraamatta, se ei Herran armoon vaikuta, ja muutama ylimääräinen vuosi elämään on kapea lohtu, jos ikuisuus menee sivu suun.

Kai

• pyh!

Sinä valehtelet koko ajan.

• ex adventisti
        Kai_A kirjoitti:

Näitähän saa ihan rauhassa epäillä - kunhan tekee sen iloisella mielellä.

Ensinnäkin sisarelle. Se Suomessa tehty tutkimus oli ihan akateemista väitöskirjaa varten tehtyä työtä, jossa koottiin suomalaisten adventistien elinikiä. Olet vielä elossa, joten et päässyt siihen mukaan. Sorry.

Eikä kuolleilta voi mitään kysyä, joten keneltäkään ei kysytty mitään paitsi kirkonkirjoilta, joista tarkastettiin synnyin, kaste ja kuolinpäivä...Tuloksia verrattiin sitten normaalia tilastomatematiikkaa käyttäen vertailuryhmään eli normaaliväestöön.

Tulos oli selvä, mitä kauemmin adventisti, sitä sitä merkittävämpi vaikutus adventistina ololla keskimääräiseen elinikään oli. Miehillä vaikutus oli huomattavasti voimakkaampi kuin naisilla, mikä sama on havaittu myös esim. Kalifornialaisten mormonien elinikää koskevissa tutkimuksessa.

Tanskalainen tutkimus puolestaan kattoi kaikki henkilöt, jotka olivat syntyperältään tanskalaisia ja joiden nimi oli (vaikka vain vähän aikaa) adventtikirkon jäsenluettelossa vuoden 1920 jälkeen. Tanskalaisen terveyskeskus/sairaalajärjestelmän potilastiedot olivat mukana (tietenkin tutkijoille nimettöminä sikäläisen yksityisyyssuojan rajoissa!?) vuodesta 1977 eteenpäin niin, että tutkimuksessa myös eriteltiin tutkittavan väestön sairastuvuus eri tauteihin. Sielläkään ei tietääkseni ollut tarpeen kysyä ihmisiltä mitään. Käsittääkseni tässä oli useamman henkilön tutkijaryhmä, jossa oli myös muita kuin adventisteja ja työn pohjalta on jo syntynyt ainakin yksi lääketieteen väitöskirja ja ilmeisesti lisää tulossa.

Amerikkalaisissa adventistien elämänennustetutkimuksissa on myös haastatteluilla selvitetty tutkittavien ruoka/elämäntapatottumuksia. Uusin päivitys on juuri putkessa. Jos siis haluatte gallupeihin, muuttakaa amerikkaan. :)

Ilmiantaja ja proffa voinevat lukea tuloksia suoraan netistä, jos haluavat, ei niitä tarvitse minulta ottaa. Eikä keneltäkään. Eiväthän nämä mitään uskonkappaleita ole. Ja jokaiseen teesiin voi tehdä antiteesin.

Herra ei armahda terveysintoilijoita vaan syntisiä. Kukaan täällä ei eläne 100% täydellisen terveellisesti eikä kukaan 100% täydellisen epäterveellisesti. Jokainen seuratkoon järkeviä elämäntapoja tai olkoot seuraamatta, se ei Herran armoon vaikuta, ja muutama ylimääräinen vuosi elämään on kapea lohtu, jos ikuisuus menee sivu suun.

Kai

Jos Helluntailisista , Jehovista, Babtisteista tehtäisiin elämänikätutkimus, niin uskoisin pääsevän samaan kuin adventistit valtaväestöön nähden.

Tuo on niitä turhimpia tutkimuksia mitä on tehty. Sitten tuollaista materiaalia on käytetty kirkkopoliittisena vallan välineenä. Hämäten ihmisiä.. Käiken äiti ja alullepania EGW kirjoitti " Kun he näkevät, että meillä on oikea suhde terveellisiin elämäntapoihin, he voivat olettaa meidän olevan oikeassa myös raamatun totuuksissa"

En näe mitään arvoa adventistien pitkäikäisyydellä, Kaikki muutkin jotka elävät terveesti elävät yhtä pitkään.

Päälaelleen koko teveyshöppä varsinkin, kunne raamatun totuudet ovatkin väärää tulkintaa.

• ex adventisti kirjoitti:

Jos Helluntailisista , Jehovista, Babtisteista tehtäisiin elämänikätutkimus, niin uskoisin pääsevän samaan kuin adventistit valtaväestöön nähden.

Tuo on niitä turhimpia tutkimuksia mitä on tehty. Sitten tuollaista materiaalia on käytetty kirkkopoliittisena vallan välineenä. Hämäten ihmisiä.. Käiken äiti ja alullepania EGW kirjoitti " Kun he näkevät, että meillä on oikea suhde terveellisiin elämäntapoihin, he voivat olettaa meidän olevan oikeassa myös raamatun totuuksissa"

En näe mitään arvoa adventistien pitkäikäisyydellä, Kaikki muutkin jotka elävät terveesti elävät yhtä pitkään.

Päälaelleen koko teveyshöppä varsinkin, kunne raamatun totuudet ovatkin väärää tulkintaa.

Ai - siis että "uskoisit" .. mutta ei siitä ole mitään epäselvyyttää missään - ei eds ateistien keskuudessa, että terveet elämäntavat pidentavät kansabn keski-ikää.. OK, anti-adventistyeista en mene sanomaan.. heillä kun tuntuu olevan ihan eri motiivit puheissaan ...

alex

• kristitty

Ne elävät pitempään, jotka uskovat Jeesukseen Kristukseen ja noudattavat hänen käskyjään

• prof.

Todistetusti ne elävät yleensä pisimpään, jotka ovat onnistuneet kartuttamaan huomattavan omaisuuden itselleen. He voivat tehdä mitä lystää ja nauttia elämästä ilman toimeentulon huolten aiheuttamaa stressiä.

• jaa..

onko prof: kokemusta suuresta omaisuudesta? Huomattava omaisuus ei ole tae pitkästä iästä. Toki silloin on mahdollisuus käyttää yksityisiä lääkäreitä, fysioterapeuttia ym. paremmin ja nopeammin hyödykseen. Rahalla saa ja hevosella pääsee.

Kuitenkaan ei omaisuus ole tae hyvästä yöunesta.

• pyh!

No tulihan se sieltä. Elämäsi ydin on siis rahanhimo.

• Aloittajan edustama Iltasanomat on ns. VIIHDELEHTI, jolta ei vaadita uutiille todenperäisyyttä, niinkuin edellytetään oikeiltalehdiltä. Missä joku Hesari tai TS
      saisi syytteen, menee iltapäivälehtien jutut viihteenä läpi.

Mutta mitä tulee pidempään elämiseen, sen tietää vain Jumala, kuka elää pidempään. Ja sen, kuka saa jatkoelämää tai ns. uuden elämän - Jumala
      sen tietää ja päättää.

Elämän Herra päättää, kauanko kukin täällä on ja onko Hänen tulemukseensa.

JOH. 21:21-23
      21 Kun Pietari hänet näki, sanoi hän Jeesukselle: "Herra, kuinka sitten tämän käy?"
      22 Jeesus sanoi hänelle: "Jos minä tahtoisin, että hän jää tänne siihen asti, kunnes minä tulen, mitä se sinuun koskee? Seuraa sinä minua."
      23 Niin semmoinen puhe levisi veljien keskuuteen, ettei se opetuslapsi kuole; mutta ei Jeesus sanonut hänelle, ettei hän kuole, vaan: "Jos minä tahtoisin, että hän jää tänne siihen asti, kunnes minä tulen, mitä se sinuun koskee?"

Se on Jumalan armoa, että joku elää pidempään kuin toinen. Minä esim. olen elänyt jo eräänlaista jatkoaikaa yli 10 vuotta ja vain Herra tietää, kauanko vielä.

Luuk. 12:20
      Mutta Jumala sanoi hänelle: 'Sinä mieletön, tänä yönä sinun sielusi
      vaaditaan sinulta pois; kenelle sitten joutuu se, minkä sinä olet hankkinut?'

• pitkää ikää

Pappani eli 98-vuotiaaksi ja kuoli ns. saappaat jalassa.
      Hän ei noudattanut minkään lahkon oppeja, eikä käynyt kirkoss, muuta kuin joskus jouluna Hän söi kaurapuuroa, kalakeittoa, ruisleipää, voita ja maitoa, otti välillä aina hömpsyt väkevää, poltteli hyvänhajuista piipputupakkia työpäivänsä päätteksi. Oli kaikin puolin kätevä käsistään.
      Oli ahkera mies. Nukkui kuin tukki välillä kuorsaten kuin täryjyrä.
      Ei istunut TV:n ääressä, kuunteli vain aamuisin radiota hetken kahvia juodessaan ja luki päivän lehden.
      Sitten oli jo nopeasti ulkona pilkkomassa puita tai hoitamassa puutarhaa.

Pitkän iän salaisuus on siis kova ruumiillinen työ ja runsas liikkuminen.
      Sohvaperunat kuolevat varhain.

• pyh!

ja siis eli ihan turhan elämän vailla Jumalaa ja toivoa.

• Nimeämätön

Totuus on, että ne jotka syövät ruokaa mikä on terveydelle hyväksi elävät kauemmin kuin ne jotka syövät epeterveellistä ruokaa. Tästä ei kai kukaan ole erimieltä ?

Mitä kahviin tulee niin voihan se määrätyille ihmisille olla jopa hyväksi, olisi kuitenkin typerää sanoa että se olisis kaikille hyväksi. Ei yksikään lääkäri ole sellaista edes väittänyt. Alkoholikin voi tietyissä tilanteissa olla hyväksi tai moffiini (jota lääkärit määräävät jopa lapsille tietyissä tapauksissa - esimerkiksi leikkauksen jäkeen.
      Olisi kuitenkin aika typerää umpimähkään suositella ihmisille aineita joilla on monesti olisi heille terveydellistä haittaa.

• ## Totuus on, että ne jotka syövät ruokaa mikä on terveydelle hyväksi elävät kauemmin kuin ne jotka syövät epeterveellistä ruokaa. Tästä ei kai kukaan
        ole erimieltä ? ##

EI PIDÄ ALKUUNKAAN PAIKKAANSA. Ihmisiä kuolee keuhkosypään kaukana tupakasta ja syöpään sairastutaan ilman lisäaineitakin. Ja liikalihavuutta tulee
        kasvissyöjillekin helposti, jos on taipumus heilläkin. Turha kiinnittää kovin paljon huomiota siihen, mitä syö. Kaikkiruokaisuus on Jumalan lahja.
        Ainakaan OMANTUNNON tähden ei pidä ryhtyä ruokia sensuroimaan.

OMANTUNNON TÄHDEN

1. Kor. 10:25
        Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä
        mitään omantunnon tähden,

1. Kor. 10:27
        Jos joku, joka ei usko, kutsuu teitä ja te tahdotte mennä hänen luokseen,
        niin syökää kaikkea, mitä eteenne pannaan, kyselemättä
        mitään omantunnon tähden.

Salaisuuson siinä, että ruoka siunataan.

Room. 14:14
        Minä tiedän ja olen varma Herrassa Jeesuksessa, ettei mikään
        ole epäpyhää itsessään; vaan ainoastaan sille, joka pitää jotakin
        epäpyhänä, sille se on epäpyhää.

antti

• Ajatte asiaa ENSIN
        AnttiVKantola kirjoitti:

## Totuus on, että ne jotka syövät ruokaa mikä on terveydelle hyväksi elävät kauemmin kuin ne jotka syövät epeterveellistä ruokaa. Tästä ei kai kukaan
        ole erimieltä ? ##

EI PIDÄ ALKUUNKAAN PAIKKAANSA. Ihmisiä kuolee keuhkosypään kaukana tupakasta ja syöpään sairastutaan ilman lisäaineitakin. Ja liikalihavuutta tulee
        kasvissyöjillekin helposti, jos on taipumus heilläkin. Turha kiinnittää kovin paljon huomiota siihen, mitä syö. Kaikkiruokaisuus on Jumalan lahja.

OMANTUNNON TÄHDEN

antti

Se olikin ihan "uusi tieteellinen saavutus" jonka AnttiVKantola toi yässä vastauksessaan esiin.

Nimittäin että sillä ei (mukamas) olisi mitää väliä minkälaista ruokaa ihmiset syövät.

Tuo Antin väite on täysin väärä johon ei yksikään lääkäri yhdy.
        Sitä voisi verrata esimerkiksi siihen että jos joku antaisi neuvon, että ei meidän tarvitse olla varovaisia liikenteessä, koska ihmisiä kuolee liikenteessä vaikka olisivat kuinka varovaisia.

Mikä miestä vaivaa?

• antti pantti
        AnttiVKantola kirjoitti:

## Totuus on, että ne jotka syövät ruokaa mikä on terveydelle hyväksi elävät kauemmin kuin ne jotka syövät epeterveellistä ruokaa. Tästä ei kai kukaan
        ole erimieltä ? ##

OMANTUNNON TÄHDEN

antti

Minäpä pidän Antti sikaa epäpyhänä, Jumalan sanan perusteella Jes 66: 17

" Sen minkä Herra on siunannut, se on oleva siunattu iäti" Herra ei siunannut sikaa ja jänistä ja tuhansia muita pikkueläviä ja siivekkäitä....ja raatoja.

" syökää haisevia raatoja, kyselemättä mitään omantunnon tähden" kertoo Antti

• viisauden alku
        Ajatte asiaa ENSIN kirjoitti:

Se olikin ihan "uusi tieteellinen saavutus" jonka AnttiVKantola toi yässä vastauksessaan esiin.

Nimittäin että sillä ei (mukamas) olisi mitää väliä minkälaista ruokaa ihmiset syövät.

Tuo Antin väite on täysin väärä johon ei yksikään lääkäri yhdy.
        Sitä voisi verrata esimerkiksi siihen että jos joku antaisi neuvon, että ei meidän tarvitse olla varovaisia liikenteessä, koska ihmisiä kuolee liikenteessä vaikka olisivat kuinka varovaisia.

Mikä miestä vaivaa?

Anttiahan vaivaa sama kuin , Sanal. 9: 13

• antti pantti kirjoitti:

Minäpä pidän Antti sikaa epäpyhänä, Jumalan sanan perusteella Jes 66: 17

" Sen minkä Herra on siunannut, se on oleva siunattu iäti" Herra ei siunannut sikaa ja jänistä ja tuhansia muita pikkueläviä ja siivekkäitä....ja raatoja.

" syökää haisevia raatoja, kyselemättä mitään omantunnon tähden" kertoo Antti

IKÄÄNSÄ EI VOI PIDENTÄÄ - VAAN VAIN LYHENTÄÄ

## Adventistit, jotka elävät vielä kauemmin niin Suomessa tehdyissä kuin juuri Tanskassa loppuun saatetussa erittäin laajassa tutkimuksessa. Vähemmän syöpää, vähemmän sydän ja verisuonisairauksia jne. ##

Uskon tuon, on todennäköistä, että eläinrasvojen vältteleminen pitää yleisesti ottaen solakampana ja terveempänä. Mutta iän pituudesta kisaillessa on tarpeen muistaa,
        ettei kukaan ikäänsä voi pidentää hyvillä elämäntavoilla - mutta huonot tavt voivat sitä lyhentää. Ihminen elää juuri siihen asti kuin on Jumala päättänyt ja ne jotka saavat jatkoaikaa, (kuten minä), se on siihen asti kuin Ylhäällä päätetään.

STRESSIVAPAA elämäntapa on yksi hyvä elämänasenne. Älä saa vatsahaavaa
        siitä, kun mietit, mitä saat syödä, mitä et. Ole ennakkoluuloton kuin Jumala!
        Älä siis pelkää avata lihakaupankaan ovea, ainakaan OMANTUNNON TÄHDEN.

1. Kor. 10:25 Syökää kaikkea,
        mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä

Jos joku, joka ei usko, kutsuu teitä
        ja te tahdotte mennä hänen luokseen,

KIITOLLISELLE JA LUOTTAVAISELLE ON LAILLISTA (LUPA) SYÖDÄ KAIKKEA

Minä tiedän ja olen varma Herrassa Jeesuksessa, ettei mikään ole epäpyhää itsessään;
        vaan ainoastaan sille, joka pitää jotakin epäpyhänä, sille se on epäpyhää.

1. Tim. 4:4
        Sillä kaikki, minkä Jumala on luonut, on hyvää,
        eikä mikään ole hyljättävää, kun se kiitoksella vastaanotetaan;

Saarn. 9:7
        Tule siis, syö leipäsi ilolla ja juo viinisi hyvillä mielin,
        sillä jo aikaa on Jumala hyväksynyt nuo tekosi.

Antti

• näinkö se onkin

" Autuaat ovat ne, jotka pitävät Jumalan käskyt, sillä heillä on valta käydä porteista sisälle ja syödä elämänpuusta" Ilm. 22: 14

Ja ne , jotka pääsevät syömään elämänpuusta, ne elävät muita pitempään.

Miksi Taivaassa, on elämänpuu, josta pelastuttettujen tulee syödä? Tietenkin siksi ettei Jumala luota yhteenkään ihmiseen. Jeesus luottaa Isäänsä ja Pyhään Henkeen..siksi elämänpuu on varattu Jumalan käskyjä noudattaville.

Jos kävisi niin kuin lusiferille, että joku ihminen ylpistyisi.. niin häntä ei laskettaisi syömään elämänpuusta,...niin hän eläisi taivaassa vain 100 vuotta..kun joutuisi synnintekijänä kiroukseen!

Muistakaa kun olette ja elätte taivaassa, ettei siellä olla " rbotteja"...automaatteja..vaan käskyjä noudatetaan yleisesti siksi koska, rakastamme Jumalaa ja teemme hänen tahtonsa! Ei pidä luulla että jos saa armosta iankaikkisen elämän, niin ettei ajatukseen enää voi synti astua!!

Moni on saanut ajallisen armon, mutta iankaikkisen armon aikaansaajaksi Jeesus meni Kaikkein Pyhimpään, tekemään pappispalvelusta meidän hyväksemme!!

• !!!!!!!!!!!!!!!!

Raivasin tänään kaappeja ja käteeni osui kirja 'Sananlastuja' (1991), jossa todetaan:

"Jos terveys arvona syrjäyttää suuremmat arvot, joudutaan harhaan. Jos siihen pyrkiminen ymmärretään pelastuksen tieksi, koituu se kadotukseksi. On parempi päästä silmä- tai jalkapuolena taivaaseen kuin ruumiillisesti terveenä kadotukseen. Taivasten valtakuntaan ei mennä terveystodistuksella vaan Jeesuksen myöntämällä passilla."

• asiaaaaaaa

http://www.iltalehti.fi/elintavat/2012052515601420_el.shtml

Teetä kasvissyöjille

11 maassa tehdyn selvityksen mukaan terveelliseen ruokavalioon ja terveellisiin elämäntapoihin sitoutuneilla oli noin 50 prosenttia pienempi kuolleisuus sydän- ja verisuonitauteihin sekä syöpätauteihin verrattuna niihin, jotka vain heikosti noudattivat niin sanottua Välimeren ruokavaliota. Dieetin perusta on kasvisten ja kalan sekä erityisesti oliiviöljyn runsas käyttö. Kasvispitoisen ruuan syöjillä kuolemanriskiä pienensi entisestään teen juonti. Myös lihansyöjillä ainakin neljästi viikossa nautittu tee vähensi vaaraa.

• ............

KUPPI KUUMAA Tee pienentää kuolemanriskiä.

• ............ kirjoitti:

KUPPI KUUMAA Tee pienentää kuolemanriskiä.

Ei kuolemanriskiä voi pienentää. Suurentaa sitä ehkä voi esiintymällä suurisuuna.
        Kekkonen totesi, että "jos minä joskus kuolen", mutta tiede on todennut, että kaikilla on yhtäläinen riski kuolla. Todisteet ovat olleet vääjäämättömiä.

Matt. 6:27
        Kuka teistä voi murehtimalla lisätä elämänsä pituutta kyynäränkään vertaa?

• Gauris

Näin kuukaudet vaikuttavat:

Tammikuussa syntyneillä on tilastollisesti muita korkeampi riski sairastua Alzheimerin ja Crohnin tauteihin tai epilepsiaan.

Helmikuussa synttäreitään viettävistä tulee muita todennäköisemmin artisteja. Myös narkolepsiaan sairastuminen on todennäköisempää.

Maaliskuussa syntyneillä on suurin riski sairastua astmaan.

Huhtikuun syntyneillä puolestaan on kohonnut alkoholismin riski. Huhtikuussa syntyy myös eniten vaikeasti autistisia lapsia.

Toukokuussa syntyneet saavat pelätä eniten diabetesta ja silmänpainetautia.

Kesäkuun lapsia on sen sijaan onnistanut, sillä tässä kuussa syntyy eniten tulevia nobelisteja ja toimitusjohtajia.

Heinäkuussa syntyneet ovat muita positiivisempia.

Elokuussa syntyneillä lapsilla on muita todennäköisemmin ongelmia koulussa.

Syyskuussa syntyneet puolestaan saavat koulussa parhaat arvosanat.

Lokakuussa syntyneet elävät muita pidempään.

Marraskuussa syntyneiden näyttää sen sijaan synkemmältä, sillä silloin syntyy eniten sarjamurhaajia.

Joulukuun lapset joutuvat myös pelkäämään astmaan ja muihin allergioihin sairastumista muita enemmän.

http://www.talouselama.fi/uutiset/talla tavoin syntymakuukautesi vaikuttaa elamaasi/a2136696

• En pessimist

Optimister lever längre

Det finns alla skäl att vara optimistisk. Nu är det nämligen bevisat: som optimist slipper man inte bara gå och oroa sig för vardagens små och stora händelser. Den som har ljust sinne och framtidstro får ett längre liv än den svartsynte. Lyckligtvis är optimism något som även pessimister kan lära sig.

• En pessimist

Kustsvenskar är friskare och lever längre

Vi undersökte nyligen kommunala register och intervjuade personer för att jämföra de finlandssvenska och finskspråkiga som lever i Österbotten i samma kommuner. Finlandssvenska män dör i genomsnitt 9 år senare och kvinnor 5 år senare än sina finskspråkiga grannar (Fig 2 och 3). I två nyare undersökningar visade vi att svenskspråkiga har mera socialt kapital, d.v.s. allmän ömsesidighet och inbördes förtroende, som förklarar kustsvenskarnas goda hälsa. T. ex. i Sideby finns det mycket socialt kapital som befrämjar hälsa.

http://sydaby.eget.net/swe/bdisplay.htm

• En pessimist
      • Infektiokestävyys

• pyyh!

Potaskaa. Ei muutu. Kahvi on ja pysyy myrkkynä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe