oy:n osto ja muutto ky:ksi

jaa kokemuksesi

Onko kellää kokemusta moisesta?

Olen ostamassa Oy:n joulu/tammikuussa(teemme kauppakirjan kumminkin enskuussa)
Mutta kävin eilen juttelemassa nykyisen liiketilan vuokraemännän kanssa ja hän ehdotti että kannattaa perustaa Ky kun yksin sen liiketoiminnan ostin??Samaa ehdotti myös nykyiset yrityksen omistajat.
Vuokraemäntä siis haluaa ennen uuden vuokrasopimuksen tekoa,että minulla olisi jo Ky perustettu kaupparekisteriin ja kirjanpitotoimisto valmiina myöskin.
Mietin vaa onko muita täällä jokka on ostaneet oy ja perustanut sitemmin Ky:n?
Tahdon kuulla lisäkokemuksia teiltä joilla joskus ollut sama tilanne päällä :)
Rehellisesti sanoen olen vain alusta asti perehtynyt Oy ku kerta sitä olin/olen ostamassa(9kk tässä jo perehdytty tulevaan),ja nyt eile vasta sain kuulla tuosta kommandiitista..pikkasen tuli yllätyksenä,olenha mie kumminki perehtyny iha kaikkeen alusta asti,mutta nyt kun tuli tämä eteen että tulisi miel.perustaa ky,niin menin aivan lukkoon ku kyseisee yhtiömuotoon en ollu perehtyny yhtää,nyt tänään ja eile illal vaa netissä lukenu kaikkea..mutta toivoisin et joillaki/jollaki ois kokemuksia moisesta?kuinka ja miten meni,askel askeleelta ja mite on menny,iha mitä vaan :)

24

349

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ky:n osakas

      Saitko mitään perusteluja miksi pitäisi olla ky?
      Ky:ssä kun pitää kuitenkin olla sun (vastuunalaisen) lisäksi se äänetön yhtiömies, ei sen perustaminen ihan yksin onnistu.

      Ja loppupeleissä sinä yrityksen omistajana määräät yhtiömuodon, ei ulkopuoliset.

    • Joo ei kuulosta järkevältä, miksi ky? Tmi mielummin, vastuu on sama. Mä pysyisin Oy:ssä, miksi et sinä?

    • en lähtisi

      Jos en ymmärtäisi mitä eroa yhtiömuodoilla on jättäisin kaupan tekemättä. Haiskahtaa siltä, että tietämätöntä vedätetään. Tee kauppa jos siltä tuntuu, kerro sitten parin vuoden päästä miten kävi. Minä en tekisi.

    • Ari Koij

      Apinaa koijataan... Pidä Oy. Kannattaa nykyisellä verotuksella.

      • 2+6

        EI muuten kannata !


    • resdtyuiopåpoilu

      Eihän tuossa ole mitään järkeä.

    • Mietityttäävähän

      Mitähän sinä nyt olet oikein ostamassa. Eihän "mielellään" esitetty muutto OY->KY ole sinulla tässä tilanteessa edes mahdollinen.

      www.yrittäjät.fi sivulta
      "Aikaisemmasta sääntelystä poiketen osakeyhtiö on mahdollista muuttaa avoimeksi yhtiöksi tai kommandiittiyhtiöksi siten, että osakeyhtiön osakkeenomistajista tulee avoimen yhtiön tai kommandiittiyhtiön yhtiömiehiä. Osakeyhtiössä tulee tällöin olla vähintään kaksi osakkeenomistajaa.

      Vastaavasti osakeyhtiö, jossa on vain yksi osakkeenomistaja, voi jatkaa yritystoimintaa yksityisenä elinkeinonharjoittajana."

      KY:ssä ja Toiminimessä olet aina omalla omaisuudellasi vastaamassa kaikesta yrityksen velasta konkurssissa. OY:ssä on vähän "pelivaraa". Eli mitähän ne nyt on sulle myymässä oikeen.

      Osta OY ja muuta jos näet tarvetta. Jos kerran omat laskelmat tällähetkellä näyttää että OY on kannattava ostos.

    • jaa kokemuksesi

      Kiitoksia teille suunnattomasti vastauksistanne.
      Olin itse eilen juristin juttusilla,näyttämässä kauppakirjan luonnosta(ei missää nimessä allekirjoitettuna todellakaan siis.).jossa yksi ehto oli että:

      -Ostaja sitoutuu siihen että kun liikeyritys siirtyy hänelle,niin hän muuttaa yhtiömuodon Ky:ksi??

      Minä sekä juristi naurettiin tälle,ku eihä Oy voi noin vaa lopettaa,jos ei eriksee hae konkurssii tai jos ei osakkaista joku ole menehtynyt,niin silloin menee kuolinpesälle.
      Juristiki sanoi että tietenkin jatkan Oy,paperit kaikki muuten hyvät(verovelka ym ym),mutta tuo ehto pitäisi ottaa pois.Taisi myyjät asua muumilaaksossa vielä..hehe :)

      Kaikki laskelmat ja kaikki on tehty erittäin tarkasti useiden neuvojien avuin,itseni mukaanlukien.Ja kaikki sanoo että ehdottomasti jatkat Oy,sillä liikevaihto noin suuri,ja tulevaisuus vähän "helpompi" alkavana uusyrittäjänä.
      YEH ei tuu siis missään nimessä,juuri tuon jo kuulun lauseesi perusteella "Mietityttäävähän" :)
      Mutta kiitokset oikein kovasti kaikille !
      Mainitsinki tuosta yhtiömuodosta eile nykyisille omistajille että mie siis jatkan ja pidän Oy,että en rupee vaihtaa YM heidän takia,niin vastasivat,että "meinaatko?No sinähän sn tietenkin päätät",niin vastasin vaan että tietenkin päätän,ei mun kannata muuta edes harkita tässä vaiheessa.Saan siis jatkaa samaa mallii oy:n perustamisesta ja kaikesta muustaki,mitä ny tähäki asti jo tehny 9kk ajan.
      Vaikka toki tää on ihan uutta ja pelottavaa,mutta silti niin jännää.Ihan silleen puolivahingossa päädyin ostaa yrityksen.Tsemppiä teille muille yrittäjille!Perässä tullaan :)

      • xfcghjklöäölkj

        Minulla heräsi kysymys että miksi myyjä ja vuokraemäntä haluaisi sinun muuttavan oy:n ky:si? Mikä on heidän motiivi tähän painostukseen? Kannattaa ottaa siitä selvää, koska joku koukko ja kusetus siihen varmasti sisältyy.

        Kannattaa tutkituttaa myös ostamasi yhtiön kirjanpito, hallinto, velat ja vastuut tilintarkastajalla ennen kuin ostat firman. Jos edellinen omistaja on firman nimissä antanut vaikkapan jonkin vakuuden tai takauksen jollekin kolmannelle osapuolelle niin ei se muuta firman vastuuta vaikka omistaja vaihtuukin.


      • 9+8
        xfcghjklöäölkj kirjoitti:

        Minulla heräsi kysymys että miksi myyjä ja vuokraemäntä haluaisi sinun muuttavan oy:n ky:si? Mikä on heidän motiivi tähän painostukseen? Kannattaa ottaa siitä selvää, koska joku koukko ja kusetus siihen varmasti sisältyy.

        Kannattaa tutkituttaa myös ostamasi yhtiön kirjanpito, hallinto, velat ja vastuut tilintarkastajalla ennen kuin ostat firman. Jos edellinen omistaja on firman nimissä antanut vaikkapan jonkin vakuuden tai takauksen jollekin kolmannelle osapuolelle niin ei se muuta firman vastuuta vaikka omistaja vaihtuukin.

        No motiivi on tietysti se, että ky:n vastuunalaisena yhtiömiehenä olet henkilökohtaisesti vastuussa mm. maksamattomista vuokrista....


    • Kuikuikuihui

      Tuottaako firma niin vähän, että hlö.yhtiö olisi edullisempi ratkaisu?
      Alle 30 t€ / v, niin t:minimellä selviät kevyemmällä verotuksella?

    • jaa kokemuksesi

      liikevaihto oli 89 700€/2011

      Kysyin juristilta että saanko ottaa ite yhteyttä kirjapitäjään kysyäkseen kaikkea mahollista ihan kaikkea kysyisin,mutta juristi totesi että olen ulkopuolinen,ne ei voi eikä saa luovuttaa tietoja eteenpäin ulkopuolisille,pankki saa vaan pakon edessä soittaa kirjanpitotoimistoon.Mutta soitin pankkiin ja ilmoitin,niin totesivat että ei voi eikä viitsisi puuttua moiseen,että en si tie mitä tässä on..haiskahtaa?
      Pitää vielä kysyä vaikka yrittäjyysneuvonnasta vähä lisäneuvoja kuinka tämänkanssa,kirjanpidonkanssa siis..kuinka saada asioita selville siitä..
      omituiseltaha tuo sinänsä kuulostaa ku oy:tä ei voi siis purkaa/lopettaa noin vaan..

      Ja kumminkin on kyse aikuisviihdekaupasta..jos tästä ny ois jotai vähä apua..

    • Kissa puussa

      Tuotto ei ole sama kuin liikevaihto.
      Liikevaihto 1000€ - kulut (vuokrat, sähkö, verot, tuot.sisäänostot, palkat, eläkkeet ym. mitä yrityksen pyörittämiseen menee kulupuolella) 600€

      Jäljelle jää tuotto eli tulos eli voitto, tässä esimerkissä siis 400€

    • heko leko

      Niin ja taseessahan ei luonnollisesti ole mitää kuoppaa ?

      Niin kannattaa varmaan infodmoida lakimiestä, ettei kyse ole lopettamisesta vaan yhtiömuodon muutoksesta.

    • Tilintarkastajaksi

      Tee näin:
      Oy perustaa kommandiittiyhtiön.
      Menet itse äänettömäksi.
      Äänettömänä yhtiömiehenä nostat kaikki rahat verovapaasti ulos kommariyhtiöstä, koska OY vastaa veroista..
      Näin ne viisaat tekee...

      • 16+4

        Höpö höpö - äänettömänä yhtiömiehenä et kyllä nosta yhtään mitään verovapaasti....


      • Koko ajan nostan
        16+4 kirjoitti:

        Höpö höpö - äänettömänä yhtiömiehenä et kyllä nosta yhtään mitään verovapaasti....

        Kyllä vaan nostaa.


      • lek oleko
        Koko ajan nostan kirjoitti:

        Kyllä vaan nostaa.

        toivottavasti et maksanut montaa tonnia tuosta neuvosta ?


    • Ostaliiketoiminta

      Jos vähänkään haiskahtaa niin minä perustaisin oman OY:n ja ostaisin sillä pelkän liiketoiminnan. Silloin kaikki piilevät riskit jää myyjälle esim. vakuudet, takaukset, maksamattomat verot, maksamattomat vuokrat jne.

      Sinun ei tarvi ottaa yhteyttä myyjän kirjanpitäjään, vaan myyjä ANTAA sinulle myytävän yhtiön kirjanpidon nähtäväksi kaiken muun mikä yritykseen liittyy(Olet tietysti salassapitovelvollinen, ja siitä asianmukaiset laput varmaan allekirjottelette). Ja jos et saa ostettavasta yhtiöstä kirjanpitoa nähtäville niin jotain on vialla ja pahasti.

      Pääsääntönä pidä, että jos jotain salaillaan niin älä osta. Ja jos jokin on epäselvää niin selvitä ja jos et saa vastausta niin älä osta. [sama asia kahteen kertaan :) ]

      • rtyuiopåkjhg

        Täysin samaa mieltä. Ostajan on nähtävä joka ikinen yhtiöön liittyvä paperi. Autoa ostettaessakin tarkistetaan huoltokirja.


    • jaa kokemuksesi

      kirjanpito on nähty ja kaikki asiat hoidettu kaikkien "virkamiesten" voimin.Verovelkatodistus nähty ja puhdas oli(verotoimistollaki käyty henkilökohtaisesti).
      Pitkällä jahkailulla sain myyjän suostuteltua soittaa kirjanpitoo jotta näkisin kaiken mustaa valkoisella,kun se kerta aluksi oli niin vaikeeta tilata ne 3 vuoden tilipäätöksetki(treella asuu nää nykyiset omistajat ja kirjanpito ite s-joella),mutta juristin,vasekin,elykeskuksenkansa menty läpi paperit ja kuulemma vaikuttaa todella hyvältä kaikki.
      Oy:stä ostan siis liiketoiminnan,kalusteet varaston.Kauppakirjaan tosin juristin voimin lisättii pari ehtoa ja ne hyväksyttiin.Joten nyt o kauppakirja mulla taas luettavan viikonlopun yli ja saan miettiä vielä ennen allekirjoittamista.Vähän jännittää,mutta eikö se kuulu tähän?
      Kiitoksia teille siis vastauksistanne :)

    • kirjanpitäjänä

      Näin kirjanpitäjänä mietityttää ja kovasti tuo vanhojen omistajien sekä tuon tilan vuokraajan ehdottelut KY.stä.

      Vuokranantajalla ei ole tähän mitään muuta syytä kuin se että osakeyhtiössä maksamattomista vuokrista vastataan vain osakepääomalla, KY:ssä olisit siitä henkiökohtaisesti vastuussa.

      Onhan toki ihan eri juttu jos vuokrasopimus on 3 vuotta ja firma menee nurin--> osakeyhtiöllä ei ole rahaa, vuokraemäntä jää nuolemaan näppejään kuin se että olet sitten henkilökohtaisesti vastuussa noista 3 vuoden vuokrista....

      Mutta että vanhat omistajatkin tällaista ehdottelevat ja laittavat kauppakirjaan viittaa kyllä aavistuksen epäilyttävältä. Kyllähän kaikki voi olla kunnossa ja toivotaan niin mutta..... Firma on ostanut paljon tavaraa joka on "kadonnut" jonnekin, niitä ei ole kirjoissa eikä kansissa. Ei senpuoleen niihin liittyvät laskutkaan.... Tai muuta vastaavaa. Vaikka ammattilainen tutkisi niin erittäin hämärää on ruveta ohjailemaan ostajan yritysmuotoa?????

    • Älä osta..

      oy:tä vaan vain ja ainoastaan liiketoiminta, varasto ja muu toimintaan liittyvät asiat.
      liian helppoa pettää ostajaa esim. kaupantekopäivänä ottaa yhtiölle vaikkapa velkaa pankista ja nostaa se vielä omistaessa palkkana. kun esim 10t€ nettopalkkaa niin ostajalle jää ko.laina sen muut sivukulut kuten ennakonpid. sotut jne.

    • Huhheijjaa

      Liikevaihto 89k€? Paljonko tuollaisesta pitää maksaa? Jos myyntikate on 50%, jää silloin 44,5k€ kuluihin joita on vuokrat sun muut, helposti 2k€/kk, jättää vuodessa siis 20k€ ennen veroja ja eläkemaksuja, tyel rapiat 20%, jää 16k€, muutama % muita pakollisia viranomaiskuluja niin ollaan jossain 14k€ huitteilla. Siitä pois kunnallisvero ja tulovero niin lapaseen jää sellainen tonni kuussa. Ja sillä lyhentelet sitten liiketoimintakauppaasi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      132
      2377
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      284
      2275
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      74
      1759
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      119
      1452
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      130
      1299
    6. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1298
    7. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      72
      1030
    8. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      1020
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      47
      925
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      901
    Aihe