Helsingin kaupunki vuokra-asunnot / yksinäisen haku

Mission impossible?

Ymmärtääkseni suurin osa hakijoista / vaikeiten asunnon saa Helsingin kaupungillta yksinäinen hakija, joten kiinnostaisi tietää ketä tässä ryhmässä on onnistanut ja minkälaisella hakemuksella asunnon sait.

Jotta voisi hiukan omaan tilanteeseen verrata niin kertoisitko

1. Kiirellisyysluokitus ( erittäin kiirellinen , kiirellinen, asunnon tarpeessa oleva)

2. Kauanko kesti hakemuksesta kun sait asunnon ?

3. Oliko hakemuksessa asuntoaluerajauksia toivomuksena?

4. Olitko työtön, töissä vai opiskelija?

5. Sukupuoli? ( Kovasti huhutaan että sukupuolella on väliä)

6. Milloin sait asunnon eli tuoreimmat kokemukset toki eniten nykyhakijoita kiinnostaa mutta mukava kuulla vanhemmistakin ajoista.

7. Erityistä anomuksessasi jonka uskot vaikuttaneen asunnon saantiin, ( sossun lausunto, asunnottomuus, raskaus, jonkun muun tahon lausunto tms)

8

418

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yks4

      1) Erittäin kiireellinen
      2) Kaksi vuotta
      3) Oli, kaksi (pitkien työmatkojen vuoksi)
      4) Töissä ja riittävät tulot (työttömänä ei kannata kovin alueita rajata, opiskelijat joutuvat hännille, ellei esim. pariskunta, joista toinen töissä, näin olen ymmärtänyt)
      5) Nainen
      6) 2012
      7) Ei ollut.

    • Kertokaahan

      Lisää vastauksia tähän?!
      Millaisen asunnon yksinäinen hakija on saanut/ voi saada? Kannattaako hakea ensisijaisesti yksiötä jos hakee yksin? Itsellä haaveissa pieni kaksio tai yksiö n. 30 - 40 neliötä.

      • meitä on moneksi

        Pelkäänpä ettet saa tähän listaasi kovinkaan montaa yksinäistä joka saaneet kaupungin asunnon. Ihan siitä syystä ettei niitä yksiöitä ja pieniä kaksioita kaupunki kovin montaa rakennuta. Kaikissa viimeisissä uudiskohteissakin vain muutama yksiö/kaksio ja suurin osa isompia.

        Ihmettelen miksi ei rakenneta enemmän pieniä asuntoja kun niistä on kuitenkin huutava pula. Siis ihan oikeasti todella kova pula. Itse haen myös pientä kaksiota. Keski-ikäinen nainen, tällä hetkellä työtön ja työn saanti ihan kuin suossa tarpoisi. Ikärasismi jyllää. Vuokra liki 1000e/kk. Kiireellisyysluokassa siis. En saa asumistukia enkä sossun tukia.

        En polta enkä juo. Olen ihan mukava naapureita huomioiva ihminen. En metelöi enkä terrorisoi naapureita. Mutta ilmeisesti minutkin työttömänä lokeroidaan näihin epäsosiaalisiin tapauksiin joita ei kaupungin asuntoihin haluta. Näinhän sen ei pitäisi olla. Työttömyys ei korreloi sen asian kanssa. Jokainen meistä tuntee erittäin ongelmallisia ihmisiä jotka käyvät töissä, ovat ehkä jopa hyvätuloisia ja pitkälle koulutettujakin mutta naapureina ihan helvetistä.


    • Kertokaahan

      Tämä ei ollut minun tekemä lista, törmäsin vain tähän etsiskellessäni kokemuksia aiheesta. Nuo samat kysymykset askarruttaa minuakin. Että minkälainen yksinäinen hakija yleensä saa sen yksiön tai pienen kaksion. Nuori kotoa pois muuttava vai kenties joku vanhempi esim. sairauseläkkeellä oleva vai onko ne ongelmatapaukset näissä yksiöissä.

      Itsekin kyllä ihmettelen sitä, että pieniä asuntoja on niin vähän (joissain taloissa ei ollenkaan) ja kuitenkin suurin osa hakijoista on yksinäisiä ja hakee yksiötä. Eläminen on kuitenkin niin kallista yksinäiselle, kun kaiken joutuu maksamaan itse. Yksiön vuokrat n. 700-800 halvimmat ja kaksion saa jo 850-950, ja jos kaksin maksaa tuon puoleksi, niin ei edes ole kovin paha. Mutta maksapa yksin vuokra, sähkö, vakuutus, sapuskat jne.

      Itsekin olen työtön ja vuokrasopimus on määräaikainen, minut on luokiteltu erittäin kiireelliseksi. Elän ihan normaalia elämää, en ole ongelmatapaus ja etsin työtä aktiivisesti.

      Jännä kun jotkut on sitä mieltä, että kaupungin asuntoihin otetaan vain työttömiä, sosiaalitapauksia ja yksinuoltajia. Toiset taas väittää, että asunnot menee paremmin toimeen tuleville työssäkäyville, joilla olisi mahdollisuus vuokrata myös esim. yksityiseltä.

    • Mission impossible?

      Toi lista on minun tekemä kesällä.
      Laitanpa tähän päivitystä omasta tilanteestani

      - mies
      - Vailla vakinaista asuntoa (eri kavereitten luona majailen)
      - ikä 44
      - työtön

      Hakemus on ollut voimassa toukokuun (2013) alkupuolelta alkaen. Kaikki uudiskohteet olen raksinut kun niitä on tullut. Myöskään mitään aluerajauksia ei ole. Eka kuukautena oli, kun en silloin tiennyt että kaupungin asuntoa on vaikea saada. Sossun asiakas en ole vielä. Ehkä kannattaisi?

      Tulos: Ei pihaustakaan ole kuulunut asuntotoimistolta tähän asti.

    • näin on asiat

      Kotoa pois muuttavat nuoret ovat kiireellisyysluokassa erittäin kiireellinen ja heille kuulemma paremmin löytyy asunto. Muut sinkut ovat ryhmä, joiden varmasti vaikea asuntoa kaupungilta saada. Itsellä hakemus sisällä 2/2013 alkaen. Asuntoa ei ole kuulunut. En kyllä ole asunnoton (vielä) mutta jos ensi syksyyn mennessä ei asuntoa kuulu niin tod.näk. kyllä. En usko että noilla sossun lausunnoilla, työttömyydellä, asunnottomuudella tai edes raskaudella olisi merkitystä asunnon saannissa (toki pitäisi olla mutta pahoin pelkään ettei ole).

      Olen kuullut, että hakemusjonosta arvotaan hakijat, joista sitten vain karsitaan ne maksukyvyttömät (luottotiedot menneet). Vuokria ei ainakaan saa olla rästissä.

      Muutoin koko valtakunnassa ei ole kaupungin vuokra-asuntoihin ollut enää vuodesta 2008 lähtien mitään tulorajoja eli kaikki voivat hakea vaikka tulot olisivat kuinka suuret. Varallisuusrajat vielä on. Ei tarvitse ihmetellä miksi hakemusjonot vaan kasvaa.

      Helsingissä, asuntojen ollessa erityisen kalliita niin sitä miettii onko kansalaiset eriarvoistettu. Hyvätuloiset, joilla ei akuuttia asunnon tarvetta (ei häätöuhkaa, maksukykyä löytyy) saavat yhtäkaikki edullisia kaupungin vuokra-asuntoja.

    • opiskelija4

      Jotta voisi hiukan omaan tilanteeseen verrata niin kertoisitko

      1. Kiirellisyysluokitus: erittäin kiirellinen

      2. Kauanko kesti hakemuksesta kun sait asunnon ? Alle kuukausi

      3. Oliko hakemuksessa asuntoaluerajauksia toivomuksena? Ei ollut

      4. Olitko työtön, töissä vai opiskelija? Opiskelija. Vanhempien luona asuva

      5. Sukupuoli? ( Kovasti huhutaan että sukupuolella on väliä) Mies

      6. Milloin sait asunnon eli tuoreimmat kokemukset toki eniten nykyhakijoita kiinnostaa mutta mukava kuulla vanhemmistakin ajoista. 2011 / 11

      7. Luultavasti poliisin lausunto.

      • En usko

        Minkalainen on polisiin lausunto?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      202
      2303
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      302
      1814
    3. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      42
      1601
    4. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      146
      1443
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      89
      1364
    6. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      37
      1205
    7. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      89
      1156
    8. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      184
      1092
    9. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      4
      1089
    10. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      914
    Aihe