asunnon ulosotto -miten kauan saa asua

kyselijä

Tuttavaperheen talo on ulosotossa. Kaikenlaista velkaa ja kulutusluottoa ovat saaneet pankista ihan tajuttomat määrät.
Myyvät itse taloaan. Miten kauan saa itse myydä ja milloin menee ulosottoon?
Uudellamaalla ei kuulemma kukaan osta nyt omakotitaloa.

Mietin, että kuka nämä velat lopulta maksaa pankki vai yhteiskunta? Asunnon arvo ei riitä kattamaan velkoja. Jos velkoja "ei tarvitse maksaa", niin sitä voi jokainen velkaantua hillittömästi ja viettää hetken mukavaa elämää.

133

13714

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-takaaja

      Suomessa ei vielä joudu velkavankeuteen. Vaikka olisi aika monesti ollut jo monen kohdalla, syytä.
      Pankit maksattavat tappionsa asiakkaillaan, vaikkapa korkomarginaalissa ja palvelumaksuissa.
      Ja sama homma muussakin....
      Kaupat maksattavat tappionsa tuotteiden hinnoissa.
      oppirahat maksanut minäkin. 90-luvun laman aikana, kun tyhmyyksissäni menin takaamaan erään pienyrittäjän lainaa.
      Siinä meni parin vuoden nettoansiot. Ihan pikkuisen "harmittaa" vieläkin.
      Jos tulee ko. tyyppi joskus vastaan, niin saattaa olla että hilpaisen turpiin.

      • Äläpä nyt taas...

        Kyllä vaan joutuu velkavankeuteen, velkojat voi uudistaa saatavansa 10v. välein ellet pääse velkasaneeraukseen.


      • oma vika
        Äläpä nyt taas... kirjoitti:

        Kyllä vaan joutuu velkavankeuteen, velkojat voi uudistaa saatavansa 10v. välein ellet pääse velkasaneeraukseen.

        Se on turha itkeskellä jälkeenpäin ja uhkailla turpaanvedolla jos nimensä on itse ensin tällännyt takauspapereihin.

        Kenenkään EI KANNATA laittaa nimeänsä takauspapereihin EI EDES VANHEMPIEN vaikka lapsi pyytää.


      • Oma hyöty.
        oma vika kirjoitti:

        Se on turha itkeskellä jälkeenpäin ja uhkailla turpaanvedolla jos nimensä on itse ensin tällännyt takauspapereihin.

        Kenenkään EI KANNATA laittaa nimeänsä takauspapereihin EI EDES VANHEMPIEN vaikka lapsi pyytää.

        Näin se menee. Ei kannata taata. Itse kannattaa haalia velkaa niin paljon ja niin kauan kuin sitä saa. Nykyisin kun ei ole sellaista pykälää kuin petos. Vaan se on vaan velkaa ja sitten jättää pystyyn. Vankilaan ei joudu.

        Ja kannattaa hakea itse (velallinen) velkomustuomio mahdollisimman pian niin vanhenemisaika alkaa siitä ja 15 vuoden kuluttua on puhtailla vesillä.
        Yhteiskunta jeesaa sen ajan.
        Jos on yksityinen velka, se vanhenee 20 vuodessa.


      • viiasas mies.
        Äläpä nyt taas... kirjoitti:

        Kyllä vaan joutuu velkavankeuteen, velkojat voi uudistaa saatavansa 10v. välein ellet pääse velkasaneeraukseen.

        Pankki pakkohuutokauppaa sen talon jos ei velkoja pysty maksamaan ja siitä saaa silloin tuksin puoltakaan sen arvosta. Mitäs ovat tyhmiä että elävät yli varojen.Itse en oleottanut ikinä velkaa ja asun edelleen 37 neliön yksiössä vaikka tienaan 2900 käteen verojen jälkeen. Säästössä on yli 120 tonnia. Työ voi mennä ihan koska vaan ja silloin pitää olla säästössä rahaa että pärjää jonkin aikaa.

        Odotan että asuntoja aletaan myydä halvalla ja sitten isken kiinni ja ostan jonkun halvan yksiön. En minä ainakaan osta muuta kuin sen mitä tarviin ja ylimääräistä en osta koskaan niin ei mene rahaa hukkaan. Elän noin tonnilla kuussa ihan hyvin.


      • mek

        Muistitko laittaa takausvelan uudestaan hakuun päävelkojalle kun olit sen maksanut niin velka pysyy aina haussa ja se siitä.


      • ergerg
        viiasas mies. kirjoitti:

        Pankki pakkohuutokauppaa sen talon jos ei velkoja pysty maksamaan ja siitä saaa silloin tuksin puoltakaan sen arvosta. Mitäs ovat tyhmiä että elävät yli varojen.Itse en oleottanut ikinä velkaa ja asun edelleen 37 neliön yksiössä vaikka tienaan 2900 käteen verojen jälkeen. Säästössä on yli 120 tonnia. Työ voi mennä ihan koska vaan ja silloin pitää olla säästössä rahaa että pärjää jonkin aikaa.

        Odotan että asuntoja aletaan myydä halvalla ja sitten isken kiinni ja ostan jonkun halvan yksiön. En minä ainakaan osta muuta kuin sen mitä tarviin ja ylimääräistä en osta koskaan niin ei mene rahaa hukkaan. Elän noin tonnilla kuussa ihan hyvin.

        Oliko sulla muita satuja?

        Heeehheeee...


      • Työtön v. 2015?
        ergerg kirjoitti:

        Oliko sulla muita satuja?

        Heeehheeee...

        Mitähän ihmeellistä tossa nyt oli? Itekin tienaan rekkahommissa yli 4000/kk lisineen mutta koska olen reissutyössä ei kannata asua kuin 45 neliön yksiössä. Säästöön olen laittanut vuosien varrella n. 90000 koska tulevat eu-säännökset takaavat sen että kuljetukset siirtyvät tulevina vuosina itäeurooppalaisille firmoille ja meikäkin saa todennäköisesti kenkää niin kannattaa pitää vähän rahaa sukanvarressa.


      • Nimimerkki on pakoll
        viiasas mies. kirjoitti:

        Pankki pakkohuutokauppaa sen talon jos ei velkoja pysty maksamaan ja siitä saaa silloin tuksin puoltakaan sen arvosta. Mitäs ovat tyhmiä että elävät yli varojen.Itse en oleottanut ikinä velkaa ja asun edelleen 37 neliön yksiössä vaikka tienaan 2900 käteen verojen jälkeen. Säästössä on yli 120 tonnia. Työ voi mennä ihan koska vaan ja silloin pitää olla säästössä rahaa että pärjää jonkin aikaa.

        Odotan että asuntoja aletaan myydä halvalla ja sitten isken kiinni ja ostan jonkun halvan yksiön. En minä ainakaan osta muuta kuin sen mitä tarviin ja ylimääräistä en osta koskaan niin ei mene rahaa hukkaan. Elän noin tonnilla kuussa ihan hyvin.

        Ja kun potkaiset tyhjää, heität lusikan nurkkaan ja vaihdat hiippakuntaa niin sitä 120 tonnia ei voi ottaa mukaan.


      • No ei mutta
        Nimimerkki on pakoll kirjoitti:

        Ja kun potkaiset tyhjää, heität lusikan nurkkaan ja vaihdat hiippakuntaa niin sitä 120 tonnia ei voi ottaa mukaan.

        jos älyää sijoittaa senkin rahan oikein, pelkällä osinkotuotolla elää jo jotenkuten ja oikein ajoitettuna osakkeiden arvo kasvaa. Pari vuotta sitten Nokiaa sai 1,40€/kpl, kohta ilmeisesti osakkeen arvo keikkuu 6,50-7€ välillä. Kohtuullinen tuotto vaikka tilanne ei pahimmillaan näyttänytkään kovin hyvältä.


      • No ei mutta kirjoitti:

        jos älyää sijoittaa senkin rahan oikein, pelkällä osinkotuotolla elää jo jotenkuten ja oikein ajoitettuna osakkeiden arvo kasvaa. Pari vuotta sitten Nokiaa sai 1,40€/kpl, kohta ilmeisesti osakkeen arvo keikkuu 6,50-7€ välillä. Kohtuullinen tuotto vaikka tilanne ei pahimmillaan näyttänytkään kovin hyvältä.

        Montako kymppitonnia sijoitit?

        Minä voin muuten tunnustaa, että olen taannoin myynyt Nokiaa ihan väärään aikaan. Joo. Sain siitä muutaman kympin voittoa, mutta silti...


      • Niin aina
        No ei mutta kirjoitti:

        jos älyää sijoittaa senkin rahan oikein, pelkällä osinkotuotolla elää jo jotenkuten ja oikein ajoitettuna osakkeiden arvo kasvaa. Pari vuotta sitten Nokiaa sai 1,40€/kpl, kohta ilmeisesti osakkeen arvo keikkuu 6,50-7€ välillä. Kohtuullinen tuotto vaikka tilanne ei pahimmillaan näyttänytkään kovin hyvältä.

        "Pari vuotta sitten Nokiaa sai 1,40€/kpl, kohta ilmeisesti osakkeen arvo keikkuu 6,50-7€ välillä."

        Kyllä minäkin viimeviikon lottonumerot voin kertoa


      • Alla köyhyysrajan
        viiasas mies. kirjoitti:

        Pankki pakkohuutokauppaa sen talon jos ei velkoja pysty maksamaan ja siitä saaa silloin tuksin puoltakaan sen arvosta. Mitäs ovat tyhmiä että elävät yli varojen.Itse en oleottanut ikinä velkaa ja asun edelleen 37 neliön yksiössä vaikka tienaan 2900 käteen verojen jälkeen. Säästössä on yli 120 tonnia. Työ voi mennä ihan koska vaan ja silloin pitää olla säästössä rahaa että pärjää jonkin aikaa.

        Odotan että asuntoja aletaan myydä halvalla ja sitten isken kiinni ja ostan jonkun halvan yksiön. En minä ainakaan osta muuta kuin sen mitä tarviin ja ylimääräistä en osta koskaan niin ei mene rahaa hukkaan. Elän noin tonnilla kuussa ihan hyvin.

        Uskotko kuoleman jälkeiseen elämään, entä siihen että saat rahasi mukaan tuonpuoliseen. SE KÄYTTÄKÖÖN JOLLA SITÄ ON!


      • Tonde hei,
        ergerg kirjoitti:

        Oliko sulla muita satuja?

        Heeehheeee...

        kaikki ei elä yli tienestiensä ja katsoo sen oluttuoppinsa reunaa etäämmälle. Kateus ei ole edelleenkään synonyymi sille, että kirjoittaa satuja.


      • Rajapintaa pitkin
        Alla köyhyysrajan kirjoitti:

        Uskotko kuoleman jälkeiseen elämään, entä siihen että saat rahasi mukaan tuonpuoliseen. SE KÄYTTÄKÖÖN JOLLA SITÄ ON!

        semmin kuin se on tuon "kroisoksen" vaiva kantaa huolta siitä jos sinä olet elellyt yli varojesi, niin ei se ole kai sinulta pois jos tuo oletettuihin vanhuuden vaivoihinsa tienaamiaan rahoja säästää. Ei se luultavasti rahojaan mukanaan vie, mutta käyttäköön koska ja miten huvittaa, muiden ei kannata toisten rahoista olla huolissaan.


      • 1+2+3 on kuus
        viiasas mies. kirjoitti:

        Pankki pakkohuutokauppaa sen talon jos ei velkoja pysty maksamaan ja siitä saaa silloin tuksin puoltakaan sen arvosta. Mitäs ovat tyhmiä että elävät yli varojen.Itse en oleottanut ikinä velkaa ja asun edelleen 37 neliön yksiössä vaikka tienaan 2900 käteen verojen jälkeen. Säästössä on yli 120 tonnia. Työ voi mennä ihan koska vaan ja silloin pitää olla säästössä rahaa että pärjää jonkin aikaa.

        Odotan että asuntoja aletaan myydä halvalla ja sitten isken kiinni ja ostan jonkun halvan yksiön. En minä ainakaan osta muuta kuin sen mitä tarviin ja ylimääräistä en osta koskaan niin ei mene rahaa hukkaan. Elän noin tonnilla kuussa ihan hyvin.

        ootpa tosi typerä,miten kauan oot säästäny sitä 120tonnia?minä ostin talon 16v sitten ja maksanu aikaa sitten sen,kun myyn nettoon n 200000e.vedäppäsiitä urpelo


      • wefrdtccygfd
        No ei mutta kirjoitti:

        jos älyää sijoittaa senkin rahan oikein, pelkällä osinkotuotolla elää jo jotenkuten ja oikein ajoitettuna osakkeiden arvo kasvaa. Pari vuotta sitten Nokiaa sai 1,40€/kpl, kohta ilmeisesti osakkeen arvo keikkuu 6,50-7€ välillä. Kohtuullinen tuotto vaikka tilanne ei pahimmillaan näyttänytkään kovin hyvältä.

        joojos sattu ostamaan 1,4e.jotkut osti 60e


      • viiasas mies.
        ergerg kirjoitti:

        Oliko sulla muita satuja?

        Heeehheeee...

        Ompa hyvinkin, en käytä naisiakaan vaan hoidan asiat onanoimalla.


      • 106
        1+2+3 on kuus kirjoitti:

        ootpa tosi typerä,miten kauan oot säästäny sitä 120tonnia?minä ostin talon 16v sitten ja maksanu aikaa sitten sen,kun myyn nettoon n 200000e.vedäppäsiitä urpelo

        Asuntojen hintojen kohtuuton nousu on tehnyt ylisuuren velan ottamisen säästämistä kannattavammaksi, jote kehumasi tilanne on varmaan todellinen. Mutta vieläköhän nousu voi jatkua kun korot ovat nollassa ja laina-ajat tapissa sekä työttömyys ja valtionvelkaantuminen nousussa.


      • oma vika kirjoitti:

        Se on turha itkeskellä jälkeenpäin ja uhkailla turpaanvedolla jos nimensä on itse ensin tällännyt takauspapereihin.

        Kenenkään EI KANNATA laittaa nimeänsä takauspapereihin EI EDES VANHEMPIEN vaikka lapsi pyytää.

        Isäni aikoinaan takasi opiskeluvelkani mutta minä sen velan maksoin jopa etuajassa. Siihen aikaan -60 luvulla kun piti maksaa oikeaa korkoa eikä 1 - 2% koroista oltu edes kuultu.

        On vanhempien virhe jos lapsiinsa ei voi luottaa, minä ainakin lainaan lapsukaisille jos tarvitsevat ja jos minulla sattuu olemaan mistä lainata.


      • Olet pelle
        Työtön v. 2015? kirjoitti:

        Mitähän ihmeellistä tossa nyt oli? Itekin tienaan rekkahommissa yli 4000/kk lisineen mutta koska olen reissutyössä ei kannata asua kuin 45 neliön yksiössä. Säästöön olen laittanut vuosien varrella n. 90000 koska tulevat eu-säännökset takaavat sen että kuljetukset siirtyvät tulevina vuosina itäeurooppalaisille firmoille ja meikäkin saa todennäköisesti kenkää niin kannattaa pitää vähän rahaa sukanvarressa.

        Rekkahörhön maksimipalkka on 9e/h. Tienaat tonnin käteen kuukaudessa.


      • pienet huolet
        Työtön v. 2015? kirjoitti:

        Mitähän ihmeellistä tossa nyt oli? Itekin tienaan rekkahommissa yli 4000/kk lisineen mutta koska olen reissutyössä ei kannata asua kuin 45 neliön yksiössä. Säästöön olen laittanut vuosien varrella n. 90000 koska tulevat eu-säännökset takaavat sen että kuljetukset siirtyvät tulevina vuosina itäeurooppalaisille firmoille ja meikäkin saa todennäköisesti kenkää niin kannattaa pitää vähän rahaa sukanvarressa.

        Jep, kunhan on lämmintä ja suihku
        ja jotenkuten järkevä yksiö-kaksio, miksipä
        ylimääräisiin neliöihin ja komeisiin
        puitteisiin satsaamaan. Investoi vaikka
        tuleviin säästöön, matkoihin, opiskeluun, hyvinvointiin
        ennenkuin hampaat irvessä maksaa seiniä.
        Pieni kämppä: vähän siivousta, ei lumenluontia
        eikä juuri mitään muitakaan asumishuolia, kunnostuksia..
        Perheelliset tarvitsevat toki tilaa, mutta
        saahan sitä halvallakin.


      • veljenpoika maksaes
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Isäni aikoinaan takasi opiskeluvelkani mutta minä sen velan maksoin jopa etuajassa. Siihen aikaan -60 luvulla kun piti maksaa oikeaa korkoa eikä 1 - 2% koroista oltu edes kuultu.

        On vanhempien virhe jos lapsiinsa ei voi luottaa, minä ainakin lainaan lapsukaisille jos tarvitsevat ja jos minulla sattuu olemaan mistä lainata.

        " On vanhempien virhe jos lapsiinsa ei voi luottaa, "

        Ei se luottamisesta ole kiinni, vaan siitä, että jos ei saa TÖITÄ !
        60-luvulla oli töitä niin paljon , kun vain teki.Nyt Ludimilat ym. tekee työt.

        Veli velkaa ottaessa


      • vnfbvfuvlk
        veljenpoika maksaes kirjoitti:

        " On vanhempien virhe jos lapsiinsa ei voi luottaa, "

        Ei se luottamisesta ole kiinni, vaan siitä, että jos ei saa TÖITÄ !
        60-luvulla oli töitä niin paljon , kun vain teki.Nyt Ludimilat ym. tekee työt.

        Veli velkaa ottaessa

        "60-luvulla oli töitä niin paljon , kun vain teki.Nyt Ludimilat ym. tekee työt."

        Aijaa, siksikö Ruotsiin lähti Suomesta silloin kymmeniätuhansia töihin, kun Suomessa oli niin paljon töitä? Just joo... Ihan samanlaista työn perässä muuttamista se oli kuin nykyään etelä- ja itänaapurista tänne.


      • Vessapaperirulla
        Tonde hei, kirjoitti:

        kaikki ei elä yli tienestiensä ja katsoo sen oluttuoppinsa reunaa etäämmälle. Kateus ei ole edelleenkään synonyymi sille, että kirjoittaa satuja.

        Uskon tuohon, että ihminen pystyy elämään halvalla ja silti terveellisesti, Elin miehen kanssa vuosikymmenet, ja elinkustannukset olivat tietenkin pienemmät nokkaa kohti. Mutta koska olen nainen ja tienasin vähemmän, sain alentavia kaommenteja, että en otaa osaa laskujen maksamiseen yhtä paljon kuin mies, Oi että se rassas.

        Kun muutin omaan kaksioon, oli minun pienennettävä elinkustanuksiani, Jopa WC-paperia käytän nykyisin vähemmän kuin avioliitossa asuessani. Ja olen ylpeä pärjäämisestäni.


      • Cisu
        Olet pelle kirjoitti:

        Rekkahörhön maksimipalkka on 9e/h. Tienaat tonnin käteen kuukaudessa.

        No kuule, näin juuri vähän aikaa sitten vasta amiksesta valmistuneen nuoren miehen palkkakuitin. Hän ajelee rekkaa kuljetusfirman palkkalistoilla, kahden viikon liksa oli yli 2000€, että laskeppa siitä.


      • lisää velkaa
        oma vika kirjoitti:

        Se on turha itkeskellä jälkeenpäin ja uhkailla turpaanvedolla jos nimensä on itse ensin tällännyt takauspapereihin.

        Kenenkään EI KANNATA laittaa nimeänsä takauspapereihin EI EDES VANHEMPIEN vaikka lapsi pyytää.

        www.nytlainaaluottotiedottomalle.com


      • elämä hymyilee
        ergerg kirjoitti:

        Oliko sulla muita satuja?

        Heeehheeee...

        www.pikavippiluottotiedottomalle.com


      • halpaa on
        Cisu kirjoitti:

        No kuule, näin juuri vähän aikaa sitten vasta amiksesta valmistuneen nuoren miehen palkkakuitin. Hän ajelee rekkaa kuljetusfirman palkkalistoilla, kahden viikon liksa oli yli 2000€, että laskeppa siitä.

        www.edullinenpikavippi.com


      • PaskanMarjat
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Isäni aikoinaan takasi opiskeluvelkani mutta minä sen velan maksoin jopa etuajassa. Siihen aikaan -60 luvulla kun piti maksaa oikeaa korkoa eikä 1 - 2% koroista oltu edes kuultu.

        On vanhempien virhe jos lapsiinsa ei voi luottaa, minä ainakin lainaan lapsukaisille jos tarvitsevat ja jos minulla sattuu olemaan mistä lainata.

        Tuskin 90-luvun laman joukkotyöttömyydestä ja asuntojen hintojen laskusta ja sen seurauksia voi vanhempia syyttää.


      • Järkevyyttä
        viiasas mies. kirjoitti:

        Pankki pakkohuutokauppaa sen talon jos ei velkoja pysty maksamaan ja siitä saaa silloin tuksin puoltakaan sen arvosta. Mitäs ovat tyhmiä että elävät yli varojen.Itse en oleottanut ikinä velkaa ja asun edelleen 37 neliön yksiössä vaikka tienaan 2900 käteen verojen jälkeen. Säästössä on yli 120 tonnia. Työ voi mennä ihan koska vaan ja silloin pitää olla säästössä rahaa että pärjää jonkin aikaa.

        Odotan että asuntoja aletaan myydä halvalla ja sitten isken kiinni ja ostan jonkun halvan yksiön. En minä ainakaan osta muuta kuin sen mitä tarviin ja ylimääräistä en osta koskaan niin ei mene rahaa hukkaan. Elän noin tonnilla kuussa ihan hyvin.

        Hyvin hoidat elämäsi "viisas mies". Oletko ajatellut että jos ostat asunnon ja vuokraat sitä, on sinulla jatkuvaa lisätuloa kuvitellun päivärahan lisäksi, ellei töitä ole. Siis jos et itse tarvitse suurempaa asuntoa omaan käyttöösi. Kun asuu omistusasunnossa on pienemmät asuinkulut ja pärjää vähemmällä. Pankissa rahojaan ei kannata makuuttaa kenenkään.
        Aloitukseen sen verran että ei ole viisasta ottaa lainoja sieltä mistä sattuu saamaan jos ei ole millä maksaa. On huomattavasti helpompaa elää kun velkoja ei ole, tai sitä on vain vähän ja sen pystyy hoitamaan. Laskelmia on tehtävä edeltä käsin mitä kukakin pystyy hoitamaan. Liian positiivisiin ajatuksiin että "asiat hoituu ajan kanssa" ei pitäisi kenenkään lähteä tuudittautumaan.


      • Ei ikinä
        oma vika kirjoitti:

        Se on turha itkeskellä jälkeenpäin ja uhkailla turpaanvedolla jos nimensä on itse ensin tällännyt takauspapereihin.

        Kenenkään EI KANNATA laittaa nimeänsä takauspapereihin EI EDES VANHEMPIEN vaikka lapsi pyytää.

        Ei missään nimessä nimiä mihinkään takauspapereihin.
        Siinä sahaa vain oksan pois oman perseen alta.


      • Työn orja
        Olet pelle kirjoitti:

        Rekkahörhön maksimipalkka on 9e/h. Tienaat tonnin käteen kuukaudessa.

        Missä noin vähän maksetaan?
        Itse suoritin hiljattain rekkahommiin vaadittavat korttiluvat ym ajoluvat(saan ajaa yhdistelmääkin ihan) ja aloitin työt eräässä pienehkössä kuljetusfirmassa. Palkka on 12€/tunti jan ousee tuosta heti, kun koeaika on lusittu pois.


      • Aika hankala on asia
        Oma hyöty. kirjoitti:

        Näin se menee. Ei kannata taata. Itse kannattaa haalia velkaa niin paljon ja niin kauan kuin sitä saa. Nykyisin kun ei ole sellaista pykälää kuin petos. Vaan se on vaan velkaa ja sitten jättää pystyyn. Vankilaan ei joudu.

        Ja kannattaa hakea itse (velallinen) velkomustuomio mahdollisimman pian niin vanhenemisaika alkaa siitä ja 15 vuoden kuluttua on puhtailla vesillä.
        Yhteiskunta jeesaa sen ajan.
        Jos on yksityinen velka, se vanhenee 20 vuodessa.

        Velan vanhentuminen


        Velka vanhentuu yleensä kolmessa vuodessa, ellei vanhentumista ole sitä ennen katkaistu. Tätä kutsutaan velan yleiseksi vanhentumisajaksi. Velka alkaa yleensä vanhentua sen eräpäivästä tai tavaran luovuttamisesta alkaen. Mikäli velasta on annettu tuomio tai muu ulosottoperuste, on vanhentumisaika viisi vuotta. Joissakin tapauksissa vanhentumisaika on 10 vuotta.

        Velan vanhentumisen katkaisemisesta on kyse esimerkiksi silloin, kun velkoja muistuttaa velallista velasta vaikkapa "karhuamalla" velkaa. Sen seurauksena vanhentumisajan kuluminen keskeytyy. Tällöin alkaa uusi, samanpituinen vanhentumisaika, joka on myös katkaistavissa. Vanhentumisaika katkeaa myös silloin, kun velkoja panee vireille ulosottoasian, nostaa kanteen velan perimiseksi tai kun esimerkiksi velallinen sopii maksujärjestelystä.

        Jos velka vanhentuu, se tarkoittaa sitä, että velallisen velvollisuus suorittaa velka lakkaa. Vaikka velkoja olisi katkaissut velan vanhentumisen, niin yritysten kuluttajilta perimät velat, joista on olemassa ulosottoperuste, vanhentuvat lopullisesti 15 vuoden kuluessa siitä päivästä, jolloin ulosottoperuste annettiin. Ulosottoperuste tarkoittaa siis tuomiota, jolla maksuperuste on vahvistettu. Mikäli velkojana on yksityishenkilö, velkojen lopullinen vanhentumisaika on 20 vuotta. Mikäli velallinen on omalla toiminnallaan kuitenkin olennaisesti vaikeuttanut velkomista, voi tuomioistuin päättää määräajan pidentämisestä 10 vuodella. Näin velan enimmäispituudeksi tulee siis 30 vuotta. Tässä tulee kuitenkin huomioida, että lopullinen vanhentumisaika alkaa vasta ulosottoperusteen antamisesta. Mikäli velkoja ei siis ole hakenut ulosottoperustetta, ei lopullinen vanhentumisaika ole alkanut kulua.


      • Ei tolkkua
        Työtön v. 2015? kirjoitti:

        Mitähän ihmeellistä tossa nyt oli? Itekin tienaan rekkahommissa yli 4000/kk lisineen mutta koska olen reissutyössä ei kannata asua kuin 45 neliön yksiössä. Säästöön olen laittanut vuosien varrella n. 90000 koska tulevat eu-säännökset takaavat sen että kuljetukset siirtyvät tulevina vuosina itäeurooppalaisille firmoille ja meikäkin saa todennäköisesti kenkää niin kannattaa pitää vähän rahaa sukanvarressa.

        Konkurssi tulee noilla palkoilla kuljetusyhtiölle.


      • Veli velka
        oma vika kirjoitti:

        Se on turha itkeskellä jälkeenpäin ja uhkailla turpaanvedolla jos nimensä on itse ensin tällännyt takauspapereihin.

        Kenenkään EI KANNATA laittaa nimeänsä takauspapereihin EI EDES VANHEMPIEN vaikka lapsi pyytää.

        Lapselle kannattaa itse lainata ne asuntorahat, niin tietää tilanteen kokoajan missä mennään ja pankki ei pääse laittamaan koron korkoja takaukselle, kun rahoja ei ole kuulunut.


      • Urpo!!!!
        Äläpä nyt taas... kirjoitti:

        Kyllä vaan joutuu velkavankeuteen, velkojat voi uudistaa saatavansa 10v. välein ellet pääse velkasaneeraukseen.

        no vit...tu velkavankeus on urpo eri juttu. Suomessa ei enää ole velkavankeutta, ennen oli ja saisi olla edelleen.


      • 80-lukulainen
        PaskanMarjat kirjoitti:

        Tuskin 90-luvun laman joukkotyöttömyydestä ja asuntojen hintojen laskusta ja sen seurauksia voi vanhempia syyttää.

        Lapsetko sen laman tekivät?


      • dfgherty67345
        wefrdtccygfd kirjoitti:

        joojos sattu ostamaan 1,4e.jotkut osti 60e

        Kerros millon nokia oli 60€


    • Varjokujan poika

      > Suomessa ei vielä joudu velkavankeuteen. Vaikka olisi aika monesti ollut jo monen kohdalla, syytä.

      Olisi siitä ainakin se hyöty, että näiden onnettomien velanotto loppuisi kerralla.

      • velat saa anteeksi

        Eikös 90-luvun jätti-velallistenkin velat kohtuullistettu joitakin vuosia takaperin ?
        Niin ne kohtuullistetaan nämäkin velat ja loput kuittaa inflaatio.

        Eli velantakia ei kannata itseään vetää ainakaan kaulakiikkuun.


      • Sorrettu
        velat saa anteeksi kirjoitti:

        Eikös 90-luvun jätti-velallistenkin velat kohtuullistettu joitakin vuosia takaperin ?
        Niin ne kohtuullistetaan nämäkin velat ja loput kuittaa inflaatio.

        Eli velantakia ei kannata itseään vetää ainakaan kaulakiikkuun.

        To: Varjokujan poika

        Velkavankeus on ollut todellista ja siitä voi lukea esim. Charles Dickesin kirjoista


    • hmmm...

      Uusimaa on laaja käsite. Jollain alueilla kauppa heikentynyt selvästi ja saatavat hinnat alentuneet kun taas jotkut alueet vielä kovahintaisia. Kaikenkaikkiaan myyntiajat pidentyneet. En tiedä aikarajasta mutta jos perhe ei näytä elettäkään myyntihalukkuudesta niin UO ryhtyy toimeen. UO ei myy sitä jos ei tarjouksia tule lähelle markkinahintoja. Eli polkuhinnoilla ei mene kaupaksi. Jos perheellä enemmän velkoja kuin talosta saatu käypähinta kattaa niin ulosotto perheen kohdalla jatkuu. Joko palkasta tai muusta omaisuudesta. Jos ovat varattomia niin pankille luottotappio jonka sitten hakevat asiakkailtaan. Toki kyseinen perhe 15 vuotta perinnän alla jos saavat työtä tai perintä sinä aikana niin se ulosmitataan....

    • kyselijä

      Juttelin yhden toisen velkaa (kulutusluottoja) ottaneen kanssa. Hän sanoi, että ei tarvinnut sitten maksaa velkoja takaisin, kun totesivat, että minulla on niin pienet tulot. Viisi vuotta luottotiedot olivat poissa, mutta nyt ovat takaisin. Ei tarvinnut penniäkään maksaa.

      Aika jännää. Itse mietin aina onko minulla rahaa maksaa takaisin. Toiset eivät mieti, eikä se mitään haittaa, kun takaisin ei tarvitse kuitenkaan maksaa.

      Uskon, että näitä asuntolainoja on myös otettu suurilla riskeillä. Yksi kaveri meni takaamaan erään pariskunnan taloa. Kumpikaan pariskunnasta (siis talovelan ottajista) ei ole töissä. Tekevät vaan lapsia. Ihmettelen miten saivat lainaa. Vaimo teki jotain pätkätyötä. Saivat ilmeisesti lainaa, kun oli takaaja.

      • "tyhmiä" eivät olleet se pariskunta vaan takaaja.

        Sääli häntä, jos eivät pysty maksamaan.

        Jännä, että nykyaikana joku vielä menee takaamaan muuta kuin ehkä omaa perheenjäsentä.


      • Voi viisaita

        Jos olet samanlainen työtävieroksuva ja elämäntapasi on roikkua tukien varassa niin noihan se menee.

        Jos kuitenkin viitsisit mennä duuniin myöhemmin . Uo kyllä huolehtii, että tulosi jäävät edelleen pieneksi - kannat kuitenkin vastuusi.


      • No mercy
        RipsaK kirjoitti:

        "tyhmiä" eivät olleet se pariskunta vaan takaaja.

        Sääli häntä, jos eivät pysty maksamaan.

        Jännä, että nykyaikana joku vielä menee takaamaan muuta kuin ehkä omaa perheenjäsentä.

        turha noita toisten velkojen takaajia on sääliä. TYHMÄhän tuo takaaja on ollut jo lähteissä, kun raapustaa nimen sellaisten ihmisten velkakirjoihin, joilla ei ole minkäänlaista työhistoriikkia,,,,eikä edes tulevaa ilmeisesti.
        Kun ei takaa kuin omat viulunsa niin selkiää helpommalla. Muiden eloa on turha sponsoroida, sitä varten on pankit ja jos sieltä ei luottoa irtoa niin voi, voi.


      • veroissa näkyy

        Käytännössä moni "suurperhe" tulee toimeen lapsia tekemällä ja vanhempien tulot voi olla tosi pienet. Kas kun meidän päättäjät ovat aikoinaan päättäneet suoda myös velkaisen omistusasuntoon yleisen ASUMISTUEN. Eli jos perheessä alkaa olla yli neljä lasta ja talo velaksi, isä voi tienata paritonnia ja perhe saa yleistä asumistukea. Eli saa kaksinkertaista tukea yhteiskunnalta asumiseen, kun saa verotuksessa vähentää korkoja ja päälle vielä yleinen asumistuki.

        Olen laskenut ihan uteliaisuuttani monia esimerkkejä, kuin paljon saisia asumistukea sillä ja sillä tulolla ja lapsiluvuilla. Aika helposti saa vuodessa n 4000-5000e asumistukea. Menkää kelan laskurille ja kokeilkaa heittämällä erilaisia lukuja perheen koosta , tuloista jne... hämmästytte. Ein siis ihme, että mm lestaperheet joissa on paljon lapsia pärjäävät ja äiti voi olla kotona ja oltavakin, kun jatkuvaan on pieniä lapsia. Kun laskee veroprossat ja lapsilisät jne.. niin pärjää ja yhteiskunta kustantaa paljon.

        Joten ehkä tuntamasi pariskunta on huomannut juuri nuo mahikset, että yhteiskunta = veronmaksajat elättää kyllä. Voi varmaan saada päälle toimeentulotukeakin jos ei tulotaso ei täyty. Eli monenlaista tukea.


    • Luki.

      "Saivat ilmeisesti lainaa, kun oli takaaja."

      Tämä oli mahdollista nyt hulluina viime vuosina kun porukka oli päämärkänä,ei missään tapauksessa ole ollut mahdollista vuoteen enään tai kahteenkaan.

      Ne jotka on uskoneet ja sokaistuneet tälläkin palstalla siihen omaan menivät lankaan,juuri tähän maksatko kallista vuokraa vai omaasi?

      Kaikki ei käsittänyt että nyt tulee tiukat ajat,monihan luulee nytkin jopa että nousu on alkanut.e eivät ole nähneet 2015 vuotta,yritykset ajautuvat ahdinkoon.

      • Niinhän siinä kieltämättä kävi, että ne jotka uskoivat Lukia eivätkä ostaneet omaa, eivät sitä enää saakaan. Asuntojen hinnat ovat kuitenkin koko ajan nousseet, joten vain hyvin harvoissa tapauksissa esimerkiksi 2010 ostetun asunnon arvo olisi tippunut...

        Nyt on jo vaikeampi ostaa. Hinnat ovat nousseet, eikä lainaa saa yhtä helposti. Saati sitten samalla marginaalilla.


    • kyselijä

      >> "UO ei myy sitä jos ei tarjouksia tule lähelle markkinahintoja. Eli polkuhinnoilla ei mene kaupaksi." >>

      Eli perhe saa asua talossa vaikka seuraavat 10 vuotta, koska laittoivat talon hinnan niin korkeaksi, ettei sitä kukaan osta sillä hinnalla. Alueella asunnot eivät mene muutenkaan kaupanksi.

      Sehän on kiva juttu. Jos haluaa lisää neliöitä, niin ottaa lainaa ja ei haittaa vaikka jää työttömäksi. Saa asua lukaalissa maailman tappiin. Siihen päälle vielä kulutusluottoja, että voi matkustella ja tehdä muuta hauskaa. Niitä ei kuitenkaan tarvitse maksaa takaisin, jos on varaton. Tällainen elämäntyyli on ihan uusi juttu minulle. En tiennytkään tällaisesta. Pankkiryöstö on vanhanaikaista tämän rinnalla.

      Entäs jos sittenkin menisi ulosottoon, niin jos on takaaja niin saako hän talon?

      • näinköhän....

        Ymmärsit väärin tai ainakin halusit niin. UO ei saa myydä millä hinnalla vain. Vaan pitää saada käypä hinta joka vastaa alueen todellisia hintoja. Toki UO:n kaútta ei mitään maksimihintoja voi saada vaan pikemminkin ne alimmat. Mutta selkeästi alihintaan ne eivät kaupata...


      • näinköhän.... kirjoitti:

        Ymmärsit väärin tai ainakin halusit niin. UO ei saa myydä millä hinnalla vain. Vaan pitää saada käypä hinta joka vastaa alueen todellisia hintoja. Toki UO:n kaútta ei mitään maksimihintoja voi saada vaan pikemminkin ne alimmat. Mutta selkeästi alihintaan ne eivät kaupata...

        Höpöhöpö. Ulosmitatun kiinteistön arvo on selkeästi alempi, johtuen ihan siitä että maakaaren 5 vuoden piilovirhevastuu ei siinä toteudu.

        Eli ulostolle alin mahdollinen totutuva kauppahinta on käytännössä vertailukelpisen kiinteistön/huoneiston alueella toteutunut alin kauppahinta vähennettynä 40-60 % ulosottoalennuksella.


      • Eivät osaa
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Höpöhöpö. Ulosmitatun kiinteistön arvo on selkeästi alempi, johtuen ihan siitä että maakaaren 5 vuoden piilovirhevastuu ei siinä toteudu.

        Eli ulostolle alin mahdollinen totutuva kauppahinta on käytännössä vertailukelpisen kiinteistön/huoneiston alueella toteutunut alin kauppahinta vähennettynä 40-60 % ulosottoalennuksella.

        Ulosotossa ei osata arvioida asuntojen hintoja laisinkaan oikein.

        He arvioivat hinnat aivan summamutikalla.

        Heillä ei ole riittävää osaamista siellä.

        Asunnon hinta tulee olla markkinahintoja vastaava eikä alennusmyynnissä!


      • Mievaankin
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Höpöhöpö. Ulosmitatun kiinteistön arvo on selkeästi alempi, johtuen ihan siitä että maakaaren 5 vuoden piilovirhevastuu ei siinä toteudu.

        Eli ulostolle alin mahdollinen totutuva kauppahinta on käytännössä vertailukelpisen kiinteistön/huoneiston alueella toteutunut alin kauppahinta vähennettynä 40-60 % ulosottoalennuksella.

        Pankki päättää hyväksyykö vai hylkääkö se sen tarjouksen. Ulosotto ei arvioi talon hintaa vaan käyttää asunnonvälittäjää arvioinnissa.


      • mievaankin
        Mievaankin kirjoitti:

        Pankki päättää hyväksyykö vai hylkääkö se sen tarjouksen. Ulosotto ei arvioi talon hintaa vaan käyttää asunnonvälittäjää arvioinnissa.

        Niin ja silloin kun talo on ulosotossa niin velallinen ei hinnoittele taloa.


      • Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Höpöhöpö. Ulosmitatun kiinteistön arvo on selkeästi alempi, johtuen ihan siitä että maakaaren 5 vuoden piilovirhevastuu ei siinä toteudu.

        Eli ulostolle alin mahdollinen totutuva kauppahinta on käytännössä vertailukelpisen kiinteistön/huoneiston alueella toteutunut alin kauppahinta vähennettynä 40-60 % ulosottoalennuksella.

        Höpö höpö.


    • Portsu.

      90 luvulla pankki myi alle puoleen hintaan ulosotossa kämppiä, turun ja porin läänissäkin moni menetti kaiken.

      • Dalida

        Pankinjohtajan sukulainen sai edukkaan asunnon, Näitä tarinoita löytyy ympäri Suomen : (


      • Näin oli silloin.

        Ja sen jälkeen lakia muutettiin.


    • kyselijä

      Aikamoiset on alennukset! 60%!!!!

      Nyt yksi tuttu selosti tätä asiaa. Asunnossa ei saa asua kuin korkeintaan vuoden. Asia menee käräjille ja tuomari määrää sitten myyntihinnan. Sitten asukkaille tulee lähtö. Siellä ei asuta ikiaikoja. Muussa tapauksessa tämä olisi hyvä asumismuoto.

      En ole varma osasiko hän tätä asiaa oikein, kun ei ole asiantuntija.

      • Myös takaaja

        Asunnossa saa asua sen aikaa, mitä pankki antaa siinä asua.

        Pankin kanssa sovitaan asunnon myymisestä - tai myyntiyrityksestä. Pankki käytännössä määrää alimman hyväksyttävän hinnan asunnolle. Velallinen voi toki yrittää saada siitä enemmänkin.

        Joka tapauksessa on aina parempi myydä asunto itse kuin että se menee ulosottoon, vaikka ei saisikaan kuin sen, mitä pankki vaatii miniminä itselleen. Ulosotossa saa kuitenkin aina vähemmän, vaikka periaatteessa "suunnilleen" markkinahintaan myydäänkin.

        Jos itse ei saa asuntoa kaupaksi pankin kohtuulliseksi katsomassa ajassa (1 - 12 kk), niin sitten pankki hakee sen ulosottoon. Tuo aika voi riippua myös esim. markkinatilanteesta. Kannattaa kuitenkin muistaa, että koko ajalta juoksevat viivästyskorot, jos mitään ei pysty maksamaan.

        Kun asunto lopulta ulosmitataan, haetaan samalla myös häätö. En tiedä, miten kauan asunnossa on siinä vaiheessa aikaa asua, mutta se voi olla 1 - 3 kk. Vouti myy mieluiten tyhjän asunnon. Ja se raha, jota asunnosta saadaan jaetaan KAIKKIEN velkojien kesken velkamäärien suhteessa. Jos käy oikein onnellisesti, että jotain jää ylitse, niin sen saa sitten velallinen itselleen. Mutta yleensä näin ei käy, vaan velkaa jää vielä ulosottoon.

        Jos velkaa jää ulosoton jälkeen jäljelle, niin velkojat kuittaavat sen luottotappioiksi. Ja maksattavat tosiaan muilla asiakkaillaan. Velkomista todella jatketaan sen 10 vuoden maksimiajan ulosottotuomiosta. Sen jälkeen yritysten antamia velkoja ei saa enää periä (="armahduslaki"). Velkajärjestely voi kestää jopa pitempään, jos sellaiseen onnistuu pääsemään.

        Ulosoton kestäessä kaikki tulot ja rahaksi muutettava omaisuus ulosmitataan. On olemassa säännöt siitä, kuinka paljon rahaa palkasta jätetään jäljelle. Isommista tuloista voi yrittää neuvotella vapaaehtoisen maksusopimuksen myös ulosoton kanssa. Tällöin voi jäädä rahaa hieman enemmän - lyhennyksiä täytyy kuitenkin tulla velkojille niin paljon, että velka lyhenee selkeästi. Mutta jos sitä ei noudata, niin sitten mennään taas minimisäännösten mukaan.

        Vaikka onkin olemassa tuo "armahduslaki", niin 10 vuotta on tosi pitkä aika olla ulosoton vakioasiakas. Useita se ohjaa suoraan harmaan talouden puolelle.

        Jos oli joku henkilötakaaja, perii pankki saatavansa häneltä. Jos tämä ei pysty maksamaan velkaa kokonaan, hakee pankki MOLEMMAT ulosottoon. Siis tarvittaessa myydään myös takaajan asunto.

        Takaaja voi sitten periä alkuperäiseltä velalliselta saataviaan ulosoton kautta. Hänellä ulosottoaika on 20 vuotta. Siis sitten, kun pankkien ym. ulosotot ovat loppuneet, saa yksityinen velkoja kaiken, mitä ulosotto saa irti - ellei ole tullut lisää velkaa ja muita velkojia!


    • Aina samaa

      Jospa ihan lopettaisitte näiden trollien aloitukset.

    • mek

      Talo menee aina kaupaksi mutta hinta on se kysymys eli jos pyytää 150000€ uudenkarheasta talsota niin lkaupaksi menee mutta jos ylihinnoittelee niin voi kestää.

    • helppo elämä

      Ajatelkaa iten onnellisessa asemassa maahanmuuttajat on suomalaiseen verrattuna? Ei tarvitse lainoista huolehtia tai ylivelkaantua kun valtio kustantaa kaiken!
      Työstä ja toimeentulosta ei tarvitse huolehtia, pääasia että saa paljon lapsia kun saa lapsilisät! Voihan,,v.itura!

      • mieti ny vähän jo

        Haloo! Suomesta muutetaan myös veks kaiken aikaa...ja silloin suomalainenkin muuttuu osaltaan maahanmuuttajaksi. Hölmöä tuollainen vihanlietsonta!


      • KALLE KELLO
        mieti ny vähän jo kirjoitti:

        Haloo! Suomesta muutetaan myös veks kaiken aikaa...ja silloin suomalainenkin muuttuu osaltaan maahanmuuttajaksi. Hölmöä tuollainen vihanlietsonta!

        Yksi ero suomalaisessa maahanmuuttajassa on se, että suomalainen TEKEE TYÖTÄ. Mitä tekee nämä rättipäät,. nojailee assanseinille ja hakevat sossusta rahaa (veronmaksajien rahaa), pentuja on yhdellä ämmä 10-20 (otettu kaikki kylämn kakarat mukaan). Erittäin harva näistä telee työtä vaan suurin osa elää veronmaksajien rahoilla, mitä sossu syyttää.. Voi voi, kun tarvii talvivaatteita, voi voi kun ei tarkene, maksetaas sähköt voi voi raasuja.,. Kyllä helppo elämä kirjoittaa ihan asiaa.


      • elo-ale
        KALLE KELLO kirjoitti:

        Yksi ero suomalaisessa maahanmuuttajassa on se, että suomalainen TEKEE TYÖTÄ. Mitä tekee nämä rättipäät,. nojailee assanseinille ja hakevat sossusta rahaa (veronmaksajien rahaa), pentuja on yhdellä ämmä 10-20 (otettu kaikki kylämn kakarat mukaan). Erittäin harva näistä telee työtä vaan suurin osa elää veronmaksajien rahoilla, mitä sossu syyttää.. Voi voi, kun tarvii talvivaatteita, voi voi kun ei tarkene, maksetaas sähköt voi voi raasuja.,. Kyllä helppo elämä kirjoittaa ihan asiaa.

        En minä tee työtä. Olen työtön ja vietän mukavaa aikaa omaksi iloksi :)


      • mietin mitä lystään
        mieti ny vähän jo kirjoitti:

        Haloo! Suomesta muutetaan myös veks kaiken aikaa...ja silloin suomalainenkin muuttuu osaltaan maahanmuuttajaksi. Hölmöä tuollainen vihanlietsonta!

        Mutta siinä on se ero että niille suomalaismuuttajille se vastaanottava valtio tuskin maksaa elatusta. Kyllä sielläkin on itse elanto tienattava. Ei taida olla 5-10 vuoden kiintiöitä elatuksessa, eikä ikuisuuskiintiötä niinkuin täällä.


    • elv3

      Velkaa ottaessaan pitää tietää, että velka pitää maksaa takaisin.

    • UO-Nainen/Mies

      Tässä avauksen Trollissa kiteytyy se Kataisen esilletuoma.. näköalaton kielteinen asenne yhteiskunnassamme.

      Kysellään toisten raha asioiden puolesta. Sanoisin että hoitakoot jokainen omat raha asiansa, eikä pidä sekaantua toisten henkilökohtaisiin asioihin.

      Sitäpaitsi oikeuslaitoksen sivuilta löytyy näistä UO- asioista faktaa.

      Mutta jos niin kovin utelias on niin soita asuinpaikkauntasi ulosottomiehelle/naiselle, ehkä hän voi auttaa "ahdingossasi".?

      Tällä "suoli-palstalla" on turhaa lätinää niistä vatkata..

    • kale1

      Holtiton yksityispuolen velanotto (ja anto) takaavat sen, että uusi romahdus on kohta taas edessä.

    • Max Martin

      Eihän taloa saisi koskaan nyt ulosottoon päästää, kun jokaisella pitäisi olla sen verran tajua, että sentään laskujen ja muiden pankkilainojen maksut hoitaa ajallaan. Tämä ulosottobuumi on taas niin kummallinen asia, että miksei tavallinen kansa sitten edes raha-asioitaan enää kykenisi hoitamaan. Ja muutenkin niin onko joku sitten alkanut luottamaan pankkien hyväntekeväisyyteen, etteivät ne sitten perisi velkojansa. Ettei vaan valtio tehtailisi tekaistuja ulosottoja nyt taas kaiken tämän sodan keskellä, kun normaali käytäntöhän on asunnot myyminen, jos rahat loppuu ja sitten siirrytään vuokralle asumaan.

      On taas niin erikoisia uutisia, että ei sen vertaa sitten osattaisi enää rahojansa laskea, että tulojen vähentyessä sitten pitää vaan laittaa se liian kalliiksi käynyt asunto myyntiin, eikä odottaa jotain velkojien lähentely-yrityksiä. Velat pitää maksaa tietenkin tai sitten siirtyy kadulle kodittomaksi Amerikan malliin, sillä kapitalismi on tässä kohtaa väärässä tietenkin. Pankit eivät varsinaisesti köyhdy sillä tavoin, että lainat jättää maksamatta, sillä pankin omistajilla omaa rahan tuotantoaan, siis pankit omistavat myös rahan. Vaan ne lainat velkaannuttavat niitä varomattomia lainanottajia, jolloin tulee se henkilökohtainen konkurssi ja sehän se vasta kauhea asia on. On kodittomuutta, nälänhätää, köyhyyttä ja kerjäläisyyttä sitten.

      Pankit toimivat siis monarkian periaatteella eli niiden sääntöjä kuuluu noudattaa. Velkaiset valtiot jopa sotivat pankkien monarkiaa vastaan ja hyvänä esimerkkinä taas kerran Amerikka, joka sotii talouspoliittisesti pankkien tyhjentämisen puolesta toivoen niiden sitten jopa köyhtyvän. Niin eihän se niin toimi se rahapolitiikka tietenkään ja aina siellä Amerikassa sitten sorrutaan kaikenlaiseen hyväuskoiseen hölmöilyyn. Mutta kyllähän he muutenkin EU:ssa ovat sotaa käyvä maa, mutta tämä tällainen EU:n pankkien tyhjennysyrityskin on naurettavan tasoista politiikkaa käytännössä sitten aiheuttaa sekasortoa ja kaaosta omaan maahansa. Jostain syystä Amerikka sitten aina niissä raha-asioissa sortuu haaveisiin ja tavoitteisiin. Pankkien monarkiassa eläminen taitaa sittenkin vaan olla turhan hankalaa amerikkalaisille, kun se sääntöjen noudattaminen ei onnistu, kun se vaatisi lukutaitoa ja suuri osa kansasta on lukutaidotonta ja siitä huolimatta sitten tavoitellaan vaan vähän korkeampaakin elintasoa unelmien takia.

      Koko rahaan perustuva aikakausi tietenkin on vaarassa amerikkalaisten kapitalismin takia ja sitten he haaveilevat taas kerran pystyvänsä elämään ilman rahaa, vaan hyvän tahdon varassa kerjuulla muiden maiden kustannuksella.

    • OOOO...

      PUOLI VUOTTA SAA ASUA.

    • Olet Kateellinen

      Oletko utelias naapuri vai kateellinen heille. Kyllä ausnnot menee hyvin kaupakis pk.seudulla ja hinnatkin on todella hyviä.

      Hän saa itse myydä asuntonsa ja sillä siisti.

    • KALLE KELLO

      Ei ole ainoa perhe. Osa on itse aiheutettua ja suurinta osaa valtiovalta auttaa velkaantumaan. Palkat ei nouse ja jos nousee niin kaikki muu nousee triplasti enemmän. Asuminen, sähkö, vesi, ruoka, veroja isketään verojen päälle. Tavallinen palkansaaja on suomeksi sanottuna kuse**a. Raha ei riitä, ei vaikka miten päin pyörisi. Ei ole harrastuksia, ei ole ulkomaanmatkoja, ei muotivaatteita, ei mitään ylellisyyttä, paitsi auto, joka on pakko olla että pääsee töihin. Bensa, vakuutukset renkaat, huollot jne.. Siinä vasta valtiolle lypsylehmä. Tässä maassa ei kannata enää edes työn teko. Ihmiset on kurjistettu orjiksi. Kyllä asuntoaan saa myydä aika kauan tai sitten puoli-ilmaiseksi ja ostajina on nämä roistot. Kiitos kokoomuspaskoilleja demaripaskiaisille ja kristillispaskiaisille ja hurrit hyvänä lisänä. Ne ovat tämän maan ja kansalaiset pistäneen matalaksi, mutta haalivat kaikkia mutiaisia ympäri maailmaan tänne

      • puhut asiaa

        Niinistön huoli on aito. Meidän bruttokansantuotteesta menee maailmassa suurin osa hyvinvointivaltion ylläpitoon.

        Suomi-neito kaatuu kohta tähän TÖRSÄYKSEEN ja PÄÄTTÄJIEN SOKEUTEEN !


      • juuri näin on

        Olen aivan samaa mieltä kanssasi. Ne virassa olevat vain lypsäävät valtiota mutta itse eivät tee mitään muuta kuin vain istuvat tyhminä omissa työhuoneissa ja ovat työskentelivinään ahkerasti. Ainoa huoli heillä on oma virkapaikka ja miten voi järjestää tahallisia vahinkoja toisille työntekijöille jotta oma paikka säilyy eikä mitään muuta. He syövät Suomea elävältä. Koska pitävät porukalla orjatyövoimaa käsissään ja toimivat orjatyöpitäjinä. On parempi olla tekemättä mitään kuin ylläpitää sellaista hapeallista toimintaa, joka on jo liian pitkälle kukoistanut Suomessa.


    • kauraa1

      Saattaa kuitenkin myös olla, että tulot ovat laskeneet. Sitäkin on nimittäin tässä maassa tapahtunut - ja silloin tulee yleensä ongelmia velkojen maksun kanssa.

    • hölömö11

      Mitä sinulle kuuluu muiden asiat olet oikea utelias centraali santra.

    • 3 vuotta

      3 vuotta, 3 vuotta, 3 vuotta!!!

      • minä

        veronmaksajat maksaa kun idiooteille annetaan lainaa. Tuollaiset tuhlarit sais heittaa kadulle ja telttaan asumaan ja ikuinen ulosotto päälle tuollaisille tuhlareille.


    • 1888888

      Se menee vasaran alle aika nopeesti.Jos ei laskuja pysty maksamaan!!Pankki ottaa mitä saa.Loput menee ulos ottoon.Vaikea on velkoja kiertää.Jos meinaa elää!!

      • korkein tarjous

        jep.jos on talo 120000 euroa.ja laina pankista yleensä kiinne laina.pankki panee talon myyntiin,ja voi määrätä takarajan sen myymiseen esimerkiksi kuukausi.korkein tarjous on talon hinta vaikka 65000 euroa korkein tarjous,talo on sen arvoinen ja omistaja vaihtuu uudeksi entinen pankin onkin nyt sinu.


    • ei takaajaksi

      Oma elämä hyvässä mallissa ja vanhuus turvattu. Omalla työllä rahoitettu velkavapaaksi iso asunto, auto ja kesämökki. Levollinen tunne, kun kaikki velat maksettu ja eläkeikä lähestymässä. Mutta eikä mitä, lapset ovat vaatimassa takauksia asuntoihin, firman perustamiseen, autoon ja kuka minnekin. Pitäisi kiinnittää taloa ja mökkiä lasten heti mulle kaikki nyt elämän ylläpitoon. EI KÄY KUULKAAS .

      Tuohon ikuiseen taakkaan en mene, sorry vaan lapset ja kaikki lapsenmieliset. Jokainen vastatkoon omista lainoistaan ja hankinnoistaan ihan keskenään pankin kanssa. Pankki ei enää minun pussille tule.

      • JOOOOOOOOOO

        Kun kaikki on maksettu alkaa peruskorjaukset ja linjasaneeraus maksut.


      • niinnäreet

        Hyvä. Ei hullujen takaajaksi vaikka olisi omia lapsia.


      • samaa meltä

        Oikea periaate. Meinaavat syödä omat perintönsä etukäteen. Pankitkin voivat olla samassa juonessa mukana. Eikun omaisuus nyt eläkepäivinä myyntiin, ja rahat haisemaan, ja omiin elämännautintoihin. Omalla työllä hankitut. Hankkikaat lapset ite omat omaisuutensa ja porsastelkoot kukin miten lystäävät.
        Säilyy siten kunnioitus vanhempiaan kohtaan paremmin, kun pistää kunnon rajat niille.
        Se nimittäin nykyään on usein niin, että kun ovat saaneet perinnöt käyttöönsä, se vanhempi/vanhemmat unohdetaan ja niistä ei välitetä sen jälkeen paskaakaan. On nähty, miten itsekästä ja halveksivaa ja kunnioittamatonta nykysukupolvi on.
        Minäkin takasin omalle lapselle ensiasunnon, ja päätään kävi aukomaan ja haukkumaan sen jälkeen. Nyt en anna kenellekään enää euroakaan, sen olen oppinut, Vanhempiaan kunnioittamattomat luuserit. Saavat nyt ite hankkia elintasonsa. Aikoinaan hankin autot ja pelit, että ei tarvinnut niihin satsata. Olis niidenkin säästämiseen mennyt vuosikausia, ja elämä olis ollut paljon niukempaa ja monta muuta hankintaa olisvat joutuneet siirtämään vuosikausilla. Ja halveksimassa ja haukkumassa käyvät. Vaan nyt loppu se peli!
        Laitan luu kurkkuun ja en jätä mitään perintöjä tollasille nousukkaille. Tulee se aika jolloin pitää nöyrtyä heillekin, siitä olen varma. Oppivat ettei kaikkea saakaan sormea napsauttamalla.
        Ei siis kannata jättää kuin se maatuva roskapussi tollasille jälkeläisille!


    • myy ostan sen.

      taloa ei voi myydä,jos on pankin takaama laina.pankki myy sen sillä hinnalla mitä se sattuu aamaan.eisimerkiksi 124000e talo.jos siitä tarjoaa 75000 e ja pankki hyväksyy sen,talo vaihtaa omistajaa.niin se menee

    • ..................

      Oletko niin utelias naapureidesi asioista?

    • lorun loppu

      Nousukausi, asuntobuumi, ylivelkaantuminen, ulosotto. Sama toistuu aina jossain mittakaavassa uudestaan ja uudestaan, muutaman kymmenen vuoden välein. Siis aina kun uudet ihmiset tulevat kuvioihin jotka eivät muista eivätkä tiedä edellisestä romahduksesta mitään.

      Aina on vikaa myös lainakontrollissa. Jos ei ole omaa rahoitusosuutta niin sellaiselle ei pidä antaa asuntolainaa koskaan.

    • Siunausta sinne, toivottavasti tuttavat saavat uuden asunnon.

      • hölmä saa olla

        Joo suomessa ei kukaan joudu kadulle tahi veneen alle asumaan. Kyllä valtio auttaa hölmöjäkin.


      • KALLE KELLO
        hölmä saa olla kirjoitti:

        Joo suomessa ei kukaan joudu kadulle tahi veneen alle asumaan. Kyllä valtio auttaa hölmöjäkin.

        Kuinkahan paljon suomessa on asunnottomia?? Muistaakseni aika paljon... Olivat sitten vaikka pultsareita (ei suinkaan kaikki), niin ei löydy asuntoa ei.. Mutta kappas, haalitaan lentokonelasteittain rättipäisiälaiskamatoja, niin kas kummaa, löytyy yhdelle ihmiselle kalustettua kolmiota tai neliötä kaikilla herkuilla ja satasia kouraan, ettei vaan tule nälkä, ja kalliita vaatteita ettei vaan jäädy. Siinä sitä on. Omasta kansasta ei pidetä minkään laista huolta ja terveydenhuoltokin on jo pistetty matalaksi, saatikka että aikuinen pääsisi hammashoitoon kunnalliseen, toki yksityiselle pääsee, mutta harvallapa on siihen rahaa. Edelleenkin kirjoitan, että älkää hyvät ihmiset äänestäkö ikinä eikä koskaan kokoomusta, joissa on ne pahimmat rikkaiden suosijat. Ne on aina olleet aihneita paskiaisia eivätkä koskaan pitäneet kansan puolta. Ensin itse ja sen jälkeen aatetoverit. Se on AINA OLLUT kokoomuspaskiaisten ensisijainen tehtävä ja tulee olemaan. Muistakaa se myös tulevissa eupaskavaaleissa


    • näinmeillä

      Jos talo menee ulosottoon , silloin on parempi tuikata tuleen jottei kukaan muukaan hyödy talosta eikä siitä mitää vankilaan joudu , ehdonalaista saa ja välttämättä ei mitään kunhan jättää kunnon ulkoroihun eteiseen palamaan...son siinä..

    • 65n45345ghfbvxzcxccx

      Luottotiedot menee ainakin, eli vuokranasunnonkin saaminen on helvetillisen vaikeaa

    • own

      Ihmettelen vaan, että mitä sinä niistä tuttavien veloista olet niin kiinnostunut.
      Eiköhän ne hoitele omansa.

    • Kyllä ostaa

      Aina menee kaupaksi, kunhan hinta on sopiva.

      • Huonot ajat!

        Nyt menee talot todalla halvalla pakkohuutokaupoissa, nyt on ostajan markkinat! Vasara kolahtaa pöytään kelmesti jo pienestäkin tarjouksesta!


      • raakaa peliä
        Huonot ajat! kirjoitti:

        Nyt menee talot todalla halvalla pakkohuutokaupoissa, nyt on ostajan markkinat! Vasara kolahtaa pöytään kelmesti jo pienestäkin tarjouksesta!

        Hinnat nousee vain kehä 3 sisäpuolella ja muutamissa muissa suuremmissa suomen taajamissa. Muuttotappioalueilla hinnat paikallaan tai jopa laskevat.
        Itä ja pohjois-Suomessa saa hyviä omakotitaloja hintaan 120 t€ .


      • Kyllä ostaa
        Huonot ajat! kirjoitti:

        Nyt menee talot todalla halvalla pakkohuutokaupoissa, nyt on ostajan markkinat! Vasara kolahtaa pöytään kelmesti jo pienestäkin tarjouksesta!

        On otettava se, mitä saa, jos on pakko myydä. Ei aina voi tehdä voittoa.

        Ainahan sijoituksissa (jollainen talokin on), on riskinsä.


    • aloitus oma

      Taitaa aloitus olla niin että kirjoitti omasta tilanteestaan.

    • Kevytmielisyys

      Jos on kevytmielisesti velkaantunut kulutusluottoineen yms., niin kyllähän siinä saa itseään syyttää paljolti, mutta ei nyt ihan kiikkuun kannata kuitenkaan itseään vetää. Velkasaneeraukseen kannattaa pyrkiä, missä on mahdollista oppia säästäväisyyttä ja hyvällä tsäkällä välttää vielä pakkohuutokauppa talon osalta.

      • Eläjä ajankohdan tän

        Joo. Ei kiikkuun kannata itseään koskaan vetää. Ennen sitä voisi kokeilla esim. miten pärjää kiertolaisena eri suurkaupungeissa tai esim. Intiassa. Siellähän on paljon niitä alastomina eläviä kiertolaisia, jotka saa matkustaa ilmaiseksi junissa ja joita kunnioitetaan ja pelätään pyhinä miehinä. Voisi myös esim. yrittää rikkoa jotain uhkarohkeaa maailmanennätystä, ikäänkuin ilmatteeksi. Tai mennä amsterdamiin ja käydä huumekaupassa ja punaisten lyhtyjen alueella huvittelemassa. Kaikki ne ovat paljon parempia vaihtoehtoja, ainakin omasta mielestäni.


    • Oman rahan osuus asuntolainassa pitäisi nostaa vähintään 50 %:iin niin loppuisi tuo holtiton rahan jakaminen. Pitää elää tulojen mukaan ja jos jotain kalliimpaa ostaa niin pitää vaan säästää.

    • Viisaasti sijoittaja

      Itsekin pienyrittäjänä työskentelen rattoreilla ja hommannu ulkomailta ne,koska Suomessa niitten hinnoissa on liikaa veroa ja ahneutta.

      Mutta tämä ihitä kiinnostaaki kolleegoissa että eikös sen koneen tarkotus ole tuottaa rahaa pienellä pääomakululla?

      Moni on pistäny ihtesä pitkäksi aikaa velkahelvettii koneitten takia ja minkä tähden?

      Sama on autoissa,mikä saa Suomalaisen ostaa Suomesta auton jolla on hirviä määrä turhaa hintaa,ku esim ulkomailla.

      Kyllähä kotimaista kannattaa aina tukea,mutta annettas niitten esin palauttaa tuotteillee oikian hinnan. Nythä hinnat nousee ku Suomalaiset repäsee pankista velka rahaa ja pistää ne haisee ja kk noijuttaa ku kaikki rahat mennee :(

    • Haba521

      Jos koti on menossa ja ei sitäkään saa myytyä! Niin hulpeaa ja hauskaa elämää siinä vietetään??? Eikö se ole rankkaa ja moni on vetänyt narun kaulaansa

    • hupskekkuu

      Taukkeja varten tulee 90% velkakatto.

    • kannukas

      Alla köyhyysrajan kirjoitti,

      'Uskotko kuoleman jälkeiseen elämään, entä siihen että saat rahasi mukaan tuonpuoliseen. SE KÄYTTÄKÖÖN JOLLA SITÄ ON!'

      Uskoi tai ei, ei ole missään nimessä typerää säästää ja sijoittaa varoja. Kädestä suuhun pystyy kuka tahansa elämään ja kyllä ne miljoonatkin pystyy hetkessä tuhlaamaan. Viisas on se ihminen joka ajattelee pidemmälle ja kenties vielä omia läheisiään, jotka saattavat tarvita myös noita rahoja.

    • apuva3

      Mitähän tämäkin asia ap:lle kuuluu ?
      Kaikenlaista turhaketta , ajantuhlausta … uh uh

    • 3+2

      "Säästössä on yli 120 tonnia. Työ voi mennä ihan koska vaan ja silloin pitää olla säästössä rahaa että pärjää jonkin aikaa. "
      Oletko kuullut ansiosidonnaisesta päivärahasta? Entä siitä toisesta vaihtoehdosta? Eläkkeestä?

      • 12+1

        "Pari vuotta sitten Nokiaa sai 1,40€/kpl"
        No hupsis. Euroaikana Nokian alin arvo oli 1,71 e. Ja jos joku osti osakkeita huippuaikana 60 eurolla, ei taloudesta tiennyt kyllä yhtään mitään.


      • 3+2
        12+1 kirjoitti:

        "Pari vuotta sitten Nokiaa sai 1,40€/kpl"
        No hupsis. Euroaikana Nokian alin arvo oli 1,71 e. Ja jos joku osti osakkeita huippuaikana 60 eurolla, ei taloudesta tiennyt kyllä yhtään mitään.

        Esim. jos asuu osakeasunnossa ja vastikkeet jäävät maksamatta, osakkeen omistajan käy ohraisesti. Kun vastikevelkaa kertyy tarpeeksi, taloyhtiö ottaa asunnon haltuunsa, laitaa sen vuokralle ja vastikevelka kuitataan tällä vuokralla. Osakkeen omistaja asuu sen ajan vaikka veneen alla. Häätöaika omistajalla on kuukausi, sitten tavarat pistetään pihalle. Usein kestää kolme vuotta, ennenkuin vastikevelka on kuitattu. Sinä aikana omistaja ei voi käyttää asuntoaan, eikä myydä sitä.
        Omakotitalon velan maksaa takaaja, talo myydään vaikka mihin hintaan, pankki saa aina omansa. Jos velkaa jää, se laitetaan pankin asiakkaiden maksettaviksi, siitä tulee vain yksi luottotappio muiden joukossa.


    • Rottanaama1

      Vitun rotta, käy kysymässä "tuttava perheeltäsi". Vittuako täällä kyselet. Kuuluuko asia jotenkin sinulle?? Kuka nämä velat maksaa?? plää plää

    • kotkotkoot

      hullua hommaa lainanantajilta kun vain ajatellaan omaa tilannetta. hullua ja vastuuntunnotonta myöskin aikuisilta ihmisiltä että unohdetaan että velat on myös maksettava ja tulot ei nouse samaan tahtiin kuin velka.

    • Pankin vastuu

      On aivan oikein, että pankki ja yhteiskunta jotuvat maksamaan ihmisten velkoja ja vielä elättämään näitä lopun ikää, kun heillä ei ole enää mitään motivaatiota tehdä työtä, velkojen, korkojen ja perimiskulujen noustessa jopa moninkertaiseksi luottojen määrästä.

      Perustelen näkemykseni sillä, että meillä ja kapitalismissa yleensäkin on luoton antajan vastuu aivan liian vähäinen. Esim. pienlaina- ja pikavippifirmat houkuttelevat luottotiedot omaavia, vasta työelämään tulevia nuoria, joilla on ymmärrystä asioista varsin vähän, velkaannuttaen heidät helposti yli maksukykynsä, minkä seurauksena heillä voi olla 20 tonnin lainojen seurauksena nopeasti 50 tuhatta velkaa, joka kasvaa nopeammin kuin kykenevät lyhentämään. Niinpä nämä onnettomat menettävät toivonsa ja osa syrjäytyy. Samoin pankit luotottavat asuntolainoja reilusti yli velallisen maksukyvyn, vailla 70-80 -luvulla vaadittua, asiallista 30% säästöosuutta, jolla asiakas osoitti sen, miten paljon hän kykenee säästämään/maksamaan lainoja kuukaudessa. Lisäksi asuntolainat tulisi mitoittaa niin, että veloista voi selvitä asunnon myymisellä, eikä asuntoa vastaan anneta ylimääräistä lainaa ennen kuin asuntolainaa on lyhennetty tarpeeksi.

      Tiedän kyllä kovia mielipiteitä siitä, että vastuu on yksin velallisen, mutta asia ei todellakaan ole niin ja pystyn perustelemaan sen helposti. Jos sinä lainaat naapurin juopohtavalle tai muuten huoletonta elämää elävälle tuhannen uroa, niin oma vikasi on, jos et saa takaisin. Jokainen voi muutenki ajatella laajemminkin, miten tarkka on itse siitä, kenelle lainaa ja minkä verran. Jokainen meistä myös tajuaa sen, että jos lainaa jollekin rahaa, käyttää todella suurta harkintaa asiassa ja tiedostaa, että mikäli arvioi lainansaajan luotettavuuden, on myös osin itse vastuussa siitä, jos rahat jää saamatta.

      Jos asia käännettäisiin niin päin, että vastuu onkin pääosin lainan antajalla, eikä mitään ulosmittausjärjestelmää velkojen vuoksi olisi olemassa muutoin kuiin velan panttina olevan omaisuuden osalta, lainan antajat olisivat hyvin huolellisia velallisen maksukyvyn selvittämisessä ja siinä, että pantin arvo riittää lainaan. Niinpä esim. asunnon ostajalta vaadittaisiin jälleen asiakkaasta riippuen 20-30% omarahoitus, asuntoon kunnolliset vakuutukset ja asunto pantiksi kunnes laina on kokonaan maksettu. Pikavipit ja -lainat muuttuisivat sellaiseksi, että niitä saisi vain säännölliset tulot omaava ja silloinkin hänellä tulisi olla joku pantti. Periaatteessa pikavippejä ei tarvittaisi ollenkaan, niistä on yhteiskunnalle valtavasti haittaa. Ennemmin soppajonot ja ruokajakelua hädänalaisille.

      • Skee

        Jostain syystä oikeusvaltiossa oletetaan että velallinen lukee ne velan ehdot ja jollain tasolla ymmärtää mitä on tekemässä kun hänelle asuntolainaa myönnettäessä niistä keskeiset kohdat selvitetään.

        Suurin osa ylivelkaantuneista velkaantuvat omasta mielestä ihan vahingossa ja huomaamatta. Vaikka hakemuksissaan jättävät osan veloistaan ilmoittamatta.
        Mun mielestä on aina ollut huvittavaa että ihmiset kirkkaalla silmällä ilmoittavat kykenevänsä lyhentämään lainaa vaikka 500 euroa kuukaudessa, mutta jos ehdottaa että säästä pari vuotta 500 euroa kuukaudessa niin siihen ei ole varaa.


    • heikkuli

      eniten ärsyttää tollanen kyttäri joka täällä kyselee tuttujen "puolesta" asioita.. eikö ole omaa elämää kun pitää puuttua ja kysellä muiden asioita!!! kai se on niiden oma asia miten hoitaa velkansa tai miten ovat ottaneet velkaa, helvettiäkö se muille kuuluu..

    • NOTARI.

      6kk kamat pihalle talo pankillemyyntiin.

    • Ok-Loordi

      Kyselijän älykkyysosamäärällä ei rakettitiedettä ratkota, nämä on näitä tyffelipoikia, kassueinareita, joilla seisoo visvainen kulli kasarmin silsasaunassa kun Mehmed pyllsitää.
      Ulosottoa tärkeämpi on kysyjälle sisäänotto, ensin suuhun ja sen jälkeen aunukseen, revahan siinä repeää, voitte voidella, mutta tuhnusta ei ihmistä kasva ikinä, kankea sisään ja Lurps. lurps.

    • Matkailuauto on kanssa hyvä sijoitus! 20-30000 eurolla saa ihan siistin matkailuauton ja viikosta voi tienata jo sen 600 euroa.

      • entäs kontti ?

        Tai asunnon laittaminen konttiin. Sekin oli telkussa malliksi ja hyvin oli kaikki toiminnot. Paljonko mahtaa tulla maksamaan, se ei tullut ilmi?


    • greenlander
      • kolmea kokoa

      • greenlanderkännyl
        kolmea kokoa kirjoitti:

        Se mikä oli telkussa, oli pariskunnan koti, en muista missä sijaitsi, mutta kaikki koneet ja suihkut ym oli , sisustus olisi kelpotasoa. Ilmeisesti oli tilavanpuoleinen kontti ja näkyy löytyvän eri kokoisia.

        http://www.rahtihuolinta.fi/fi/hyodyllista-tietoa/merikonttien-mitat.php

        Se telkkukontti taisi muuten olla kaksi konttia yhdistys?


    • velkajärjestely?

      Voi olla että pääsisivät velkajärjestelyyn , ainakin jos on useita lapsia, on helpompi päästä. Mitä olen kuullut, niin nykyään pääsee v.järjestelyyn helpommin kuin ennen ja voi olla kymmeniä velkojia.
      Tiedän yhden pariskunnan joka pääsi järjestelyyn eikä ole alaikäisiä lapsiakaan, eläkkeellä ja asuvat ok-talossa. Siitä on toki aikaa, mutta vjärjestely lienee vieläkin menossa, kesto oli 10 vuotta heidän osaltaan .
      Perheellisen osalta joutuvat pohtimaan mikä tulee pitkässä juoksussa edullisemmakai, kun vuokratkin ovat pk-seudulla kaksinkertaiset muuhun suomeen verrattuna.

      • sä oot kiva naapuri

        Niin ja sitten voi olla, että pääsevät velkajärjestelyn nolla ohjelmaan, jolloin ei tarvitse maksaa mitään. Hetkeen ei saa velkaantuakkaan, mutta sitten on luottotiedot puhtaat ja taas pääsee velkaantumaan :)

        Jos velkaa on paljon ja perheellä on kuitenkin tuloja, velkajärjestely jonkin sortin maksuohjelmalla on enemmän kuin todennäköinen.

        Ihmisen asunto ulosmitataan aina viimeisenä ja velkaa voi vielä maksaa jopa ulosottoon, jolloin asuntoa ei myydä. Jos asunto kuitenkin myydään UO:n toimesta, ei asuntoa suinkaan myydä polkuhinnalla. Pariskunta saattaa jopa saada koittaa myydä asuntonsa ensi itse, mikäli saa velkojilta siihen luvan. UO katsoo asunnolle arvon alueen keskitasosta ja vastaavista asunnoista. Maksimi hintaa tuskin UO:n myynnista saa, mutta ei se polkuhinnallakaan mene.

        Joten älä nuolaise ennen, kuin tipahtaa, et pääse ostamaan naapurisi taloa ale hinnoin. Taidat itse olla perin vitt...umainen naapuri, kun täällä suomi24 :lla naapurisi velka ahdinkoa käyt hurskastelemassa.


    • kyselijä

      En hurskastele. Tämä velanotto on toisille elämäntyyli. Sitten, kun luottotiedot on taas puhtaat tehdään uutta velkaa. Jo lainaa otettaessa tietävät, etteivät maksa takaisin. Mielestäni se on väärin. Vai onko? Näin sitä ilmeisesti bisnesmaailmassakin mennään. Firma ajetaan konkurssiin, sitten perustetaan taas uusi yritys. Mikäs minä olen moralisoimaan, jos tämä on käytäntö.

    • rema1

      Olis kannattunu myydä ennen kun kaikki kaatuu päälle ja laittaa rahat "sukanvarteen".
      Tuttavaperhe teki niin kun molemmat jäivät työttömiksi ja ovat lähes viiskymppisiä joten töitä on mahdoton enään saada..
      Myivät asuntonsa josta jäi heille yli satatonnia ennen kuin muut velat ehtivät ulosottoon.
      Ulosottomies oli kyllä vähän kiukutellu että missä asunnosta saadut rahat on mutta voimatonhan se oli asian suhteen kun rahat olivat käteisenä.
      Ulosoton sivuilla kyllä lukee että käteinen raha peritään ensimmäisenä mutta mitenkähän tuo mahtaa käytännössä onnistua?

    • Yksi mahis

      Siin vaihees ku on niin sairaasti velkaa, ettei niitä voi koskaan maksaa pois, niin velat vois kuitata sillä, että suorittaa yhdyskuntapalvelun.
      Jossain ollu semmoinenkin käytäntö, että kun rahaton on menny ravintolaan, syönyt itsensä kylläiseksi ja sitten selkis, että ei oo rahaa millä maksaa laskun, niin pummi vietiin niskasta kantamalla ravintolan keittiöön ja laitettiin tiskaushommiin. Lasku oli kuitattu työllä ja pummi pääsi vapaana kadulle, ilman että lasku jäi roikkumaan.

      • Buahahahahahaaaa!

        Kyllä on taas moponvirittäjillä jutut. Meinaat että pankki antaa velat anteeksi, kun velallinen tekee vähän yhteiskuntapalvelua? Sehän kannattaisi aina järjestää tilanteensa niin että pääsee kuittaamaan velkansa muutaman tunnin ilmaistyöllä. Heti kun saa 6kk palkkatukipaikan Äetsän asukastuvalta, ostaa asunnon velaksi ja pistää asunnon lainan vakuudeksi.


    • vastailija

      Loputtomiin asti. Pakkomyynneistä ei ole nyt haittaa, koska ostajia ei löydy.Yt-pelko ja lainakatto pitää huolen että myyjä saa pitää asunnon itsellään.

    • joku18

      olen lainantakaajana .uo myi eilen velkojan asunnon huutokaupassa joka oli julkinen mut johon velallinen ja minä olin estetty menemään sil uhal et poliisit poistaa.pankki oli laittanut ehdon et minimi h 56t.asunto myyty 28t.pankista soitettiin minulle tänään ja kysyttiin kuka heitä ollut edustamassa kun hinta ollut tuo 28 eikä 56 ja hyväksytty. sanoin et minulta evättin pääsy enkä tiedä kuka ollut pankinedustajana.nyt yritetään saada oikeusaputoimistosta asianajaja. on kuulemma kusetettu ja huolella päävelallista

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      275
      2911
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1880
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1552
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1320
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1208
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      259
      1148
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1042
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      983
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      941
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      142
      804
    Aihe