Yamaha XV 250 Virago

Kuutiomeduusa

Hieno pyörä, tykkään kovasti. Kokoisekseen varsin väännökäs ja helppo ajettava. Lähtee vetämään alempaa ja sitkeämmin kuin moni paljon isompi pyörä. Hassua, että jotkut pilkkaavat neitipyöräksi, kyseessä on sentään pisimpään koskaan valmistettu Virago, joten ei kai malli silloin voi ihan huono olla... Lastentaudit hoidettu ajat sitten. Edelleenkin tuotannossa nimellä V-star 250, muiden Viragoiden valmistus on jostain syystä jo ajat sitten lopetettu. Eivät ehkä olleet niin toimivia. Eri pyöriähän ne koneeltaan olivatkin: esimerkiksi 535 Viragossa iskunpituus oli 59mm ja 650 Drag Starissakin vain 63mm, ja näissä molemmissa sylinterien V-kulma oli 75 astetta. 250 Viragossa iskunpituus on huimat 66mm (kokoluokkansa pisin) ja V-kulma kapeampi, itse asiassa sama kuin Harley-Davidsonin V-Rod -moottorissa eli 60 astetta. Eli jossakin mielessä voitaneen katsoa 250cc Viragon olevan lähempänä perinteistä customia kuin parin isomman sisaruksensa. Tässä nyt kolme kesää olen ajellut tällä pikku-Virrelläni, varaa ei ole ensi kesäksi vaihtaa isompaan joten ajattelin että vähän päivittäisin kulkinettani... Foorumeilta löysin tietoa että Lifanin männät sopisi pienin muutoksin Virreen, ja näillä saisi vähän yli 300-kuutioisen koneen aikaiseksi. Itse koneistajana osaan kyllä pytyt porata. Yamaha SRV 250:n nokka-akselit sopisivat myös suoraan ja antaisivat kuulemma lisäbotnea, mutta sitten pitäisi myös kaasutin päivittää isompaan. Saattaisi tulla kalliiksi. Hyvinhän tuo nykyäänkin kulkee, Dynojetin suuttimella, avarretulla imukaulalla, vapaavirtaussuodattimella, pari astetta aikaistetulla sytkällä ja pitkillä välityksillä voi hienosti pitää 110-120km/h matkavauhtia yllä, tosin siitä ei sitten enää pahemmin kiihdytetä mihinkään. 140km/h on huiput mitä olen päässyt. Riittäähän tuo tietenkin Suomen nopeusrajoituksiin ja varsinkin allekirjoittaneen olemattomiin kiireisiin.
Maailmalla näistä 250 Viragoista on rakenneltu vaikka minkämoisia koptereita, joten suosittu rakenteluaihiokin se on. Suomessa vain on heikosta itsetunnosta johtuen sellainen kulttuuri, että kaikki alle 1000 kuutiota on noloa, ja pienten pyörien rakentelu on oikein susinoloa. Tähän olisikin aika saada muutos. Isäukkoni on 83-vuotias, ajaa edelleen kesäisin moottoripyörällä ja on tuon harrastuksen aloittanut noin 60 vuotta sitten. Joka ikinen kesä ajanut, mutta koskaan hänellä ei ole ollut yli 350-kuutioista pyörää. Onko hän näin ollen siis neiti tai muutoin jotenkin epäaito baikkeri?

18

4293

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • make810

      Muutaman kesän samanlaisella jaelleena olen hyvin paljon samaa mieltä. Tosin en lähtisi tuota konetta virittämään. Ilman katteita meno muuttuu melko epämukavaksi 100km/h paikkeilla, joten enemmästä tehoa ei paljon hyödy.

      250 Virago on kevyt ja vakaa ajettava, ja netissä on paljon rakennelmia malliksi.

    • Maraho

      Yhden kesän ajaneena. Kokemukset ovat pelkästään hyvät. Väätöä tosiaan on kokoon nähden hyvin ihan kasipäälläkin emännänkanssa matkattu eikä ole kone ollut ollenkaan tiukoilla.

    • vanhakuski

      kuka tahtoo mopolla ajaa, hän ajakoon. vasta seiskapuolikas virago antaa tuntumaa moottoripyörästä.

    • PTKontulasta

      Ajoin aikanaan tuollaisella 24.000 km, samat renkaat ja ketjut. Ei ongelmia. En virittelisi. Avopyörällä 100-120 km on kohtuullinen nopeus ja avokypärällä saa nauttia. Kiva custom käyttöpyörä, jos henkinen kantti riittää. Eri asia on ajaa nopeampaa eli tehokaampaa pyörää.

    • v1rre

      Kiva pyörä, vakaa ajettava kokoisekseen. Vähän pieni yli 180cm pitkille.

      Luotettavaa tekniikkaa, en lähtisi virittämään tai rakentamaan. Sopivan kevyt aloittelijalle.

    • JammuCustom

      Minä ostin juuri Yamaha Virago 250cc ekaksi pyöräksi. Hienoa, että sille on täällä puolestapuhujia.

    • customystävä

      Virago 250cc on todella hyvä pyörä niin ensipyöräksi kuin muutenkin. Itse joudun ikäväkseni luopumaan omastani ja laitoin sen myyntiin erittäin vastahakoisesti. Vielä ei ole kauppoja syntynyt, mutta kaipa se menee ajan mittaan löytää uuden paremman kodin kuin mitä minä sille pystyin antamaan. Ajot jäi melko vähiin johtuen terveydentilastani eikä ole syytä seisottaa sitä vuodesta toiseen toimettomana. 250cc Virago on paljon parempi ajettava kuin moni isompikokoinen ja kaupunkiajossakin se on hienosti hallittavissa toisin kuin isot pyörät. Kannattaa tutustua paremmin ko. pyörään ennen kuin alkaa arvostelemaan huonoksi, sillä se ei todelakaan ole huono - päinvastoin. Yksi mukavimmista ajettavista, mitä olen ajanut elämäni aikana.

      • Small_Fox

        Minkä ikäinen xv on? Hinta?


      • ksldkls

        Pyörä on käsittämättömän kevyt ja helppo käsitellä. Fyysiseltä koolta se sopii kuitenkin huonosti 180cm kuskeille.


    • turpopusa

      Onko kukaan turbottanut tuota pikkuViragoa? Kuinka laulaa, imeekö ja lussuttaako, ja pystyykö vetämään polvi maassa?

      • Jutustelija1

        LOL


      • TurbollaJaIlman

    • Anonyymi

      Ostin tänään ensipyöräksi virago 250 mallin ja ajotuntuma oli hyvä ja vääntö 0-80 vauhdissa hyvä huiput 110 km/h. Onkohan lie tehoja kuristettu. Onko muilla tietoo? Vuosimalli 2001 nelosella 85 vauhdissa tuntui kuin olisi kierroksen rajoitin tullut vastaan ja kiihtyvyys loppui siihen ja vitosvaihteella 110 huiput.

      • Kyllä mittariin pitäisi saada enemmän, mutta ei nuo kovaa kulje vakionakaan.


      • Anonyymi

        136 km/h pitäisi kulkea. Eilen tulostin trafilta rekisteriotteen ja tehot on 16 kw mutta lopussa on merkintä että pyörä hyväksytty autokoulun opetuskäyttöön. Tuli mieleen että onko välityksiä muutettu hammaspyörillä vai moottorin maksimikierroksia ruuvattu alaspäin...


      • Anonyymi kirjoitti:

        136 km/h pitäisi kulkea. Eilen tulostin trafilta rekisteriotteen ja tehot on 16 kw mutta lopussa on merkintä että pyörä hyväksytty autokoulun opetuskäyttöön. Tuli mieleen että onko välityksiä muutettu hammaspyörillä vai moottorin maksimikierroksia ruuvattu alaspäin...

        Autokoulut usein rajoittavat pyöriään, eli veikkaan että pyörääsi on rajoitettu jotenkin.


      • Anonyymi

        Minulla kulki 250 Virago hyvinkin helposti 135 paikkeilla huiput noin 140. Itsellä painoa 70kg Virago vaihtui kolme vuotta sitten eikä paljon suurempaan Yamaha dragstar 650 classic.


    • Anonyymi

      Moottori on aivan ok, mutta 125cc versio on kyllä kauhea nuhapumppu. Hommasin Sachs Roadsterin 125 viragon moottorilla. Siinä on korjattu Viragon pahin vika, huonot ajo-ominaisuudet.
      Nyt voi kallistaa kunnolla ja mutkaiset tiet ovat herkkua, ei pelkoa jalkatappien kraapimisesta maahan. Dragstar 650 on myös erittäin huono kallistusvaroiltaan.
      Tarvitsen neuvoja moottorin muuttamisesta XV 250 tehoiseksi. Ovatko sylinteri saman pituisia? Olisi halvalla tarjolla varago 250cc sylinterisarjoja, Entä sylinterinkannet; pitääkö niitäkin muuttaa. Stroker kampiakselia en jaksa ryhtyä laittamaan. Pakoputken muutan 2 yhteen ja kollektori, käyrät leikataan samaan pituuteen, Viragon painava putkisotku menee roskikseen. Mitä muuta suosittelette moottoriin?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2713
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2300
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2060
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1797
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1711
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1686
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1676
    8. 92
      1612
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe