Jos voisit poistaa krustinuskosta yhden opin lopullisesti, minkä poistaisit ja miksi?
Itse poistaisin sovitusopin. Se tekee väkisinkin ihmisisistä lähtökohtaisesti syntisiä, joteniin pahoja olentoja. Ainoastaan tapattamalla oman poikansa uhrina ihmiskunnan puolesta Jumala kykeni antamaan ihmisille anteeksi heidän syntinsä. Ilman uhrikuolemaa ei olisi ns. pelastusra.
Nykyään tiedämme ettei ole ollut mitään synnitöntä alkutilaa josta ihminen olisi langennut. Emme ole syntisiä olentoja, emme vain oke vielä kasvaneet täyteen ihmisyyteen. Evoluutioprosessi on pitkä ja raskas, emme ole vielä valmiita. Kristys näytti meille mitä ihmisyys voi olla. Hän antoi meille esimerkin miten jumalan valtakunta tulee keskellemme. Se on jotain täysin muuta kuin ihmiskunnan syntien sovitusta.
mistä kristinuskon opinkappaleesta luopuisit?
35
64
Vastaukset
- Arodia
Itse ottaisin saman kohdan. Myös kaikki kappaleet joissa on uskoa yliluonnolliseen joutaisi vek. Tuntuu pöyristyttävän taikauskoiselta kun täälläkin jotkut puhuvat saatanasta ihan niinkuin naapurin rouvasta.
Arodia sanoi :
Itse ottaisin saman kohdan. Myös kaikki kappaleet joissa on uskoa yliluonnolliseen joutaisi vek. Tuntuu pöyristyttävän taikauskoiselta kun täälläkin jotkut puhuvat saatanasta ihan niinkuin naapurin rouvasta.
Uskonto käsittelee vallan yliluonnollisia ilmiöitä.Minulle Jumala on olemassa vain tunnetasolla. Jeesus puolestaan moraalisen fanitukseni kohde.Kertomukset yliluonnollisista tapahtumista ovat minusta toteen näyttämättömiä tapauksia.
Arodia sanoi :
Minulle Jumala on olemassa vain tunnetasolla. Jeesus puolestaan moraalisen fanitukseni kohde.Kertomukset yliluonnollisista tapahtumista ovat minusta toteen näyttämättömiä tapauksia.
Minulle Jumala on olemassa vain tunnetasolla. Jeesus puolestaan moraalisen fanitukseni kohde.Kertomukset yliluonnollisista tapahtumista ovat minusta toteen näyttämättömiä tapauksia.
Arodia sanoi :
Otin hiiren käteeni, ei tunnu yliluonnolliselta. Tekniikkaa vaan.
"oma savesi" mukanasi.Kaikkihan on atomeita tai jotain sinne päin , ihminenkin lienee atomijätettä. Esineetkin ovat atomeita mikäli olen oikein käsittänyt. Kukaan ei vielä ole saanut niitä esineiksi loitsuilla eikä taioilla, ne on täytynyt ihmisen tehdä, työllä ja tieteen eli tiedon avustuksella. Jumala on, jos kerran on, siinä mukana vaan tunteen tasolla. Näin minä asian olen ajatellut.
Arodia sanoi :
Kaikkihan on atomeita tai jotain sinne päin , ihminenkin lienee atomijätettä. Esineetkin ovat atomeita mikäli olen oikein käsittänyt. Kukaan ei vielä ole saanut niitä esineiksi loitsuilla eikä taioilla, ne on täytynyt ihmisen tehdä, työllä ja tieteen eli tiedon avustuksella. Jumala on, jos kerran on, siinä mukana vaan tunteen tasolla. Näin minä asian olen ajatellut.
voit pelata vaikka ristiä ja nollaa :-)- Arodia
pertsa2012 kirjoitti:
Arodia sanoi :
Kaikkihan on atomeita tai jotain sinne päin , ihminenkin lienee atomijätettä. Esineetkin ovat atomeita mikäli olen oikein käsittänyt. Kukaan ei vielä ole saanut niitä esineiksi loitsuilla eikä taioilla, ne on täytynyt ihmisen tehdä, työllä ja tieteen eli tiedon avustuksella. Jumala on, jos kerran on, siinä mukana vaan tunteen tasolla. Näin minä asian olen ajatellut.
voit pelata vaikka ristiä ja nollaa :-)Jos Jumala on olemassa fyysisenä , hän on mestari sekä fysiikan , kemian että biologian saralla.
Arodia sanoi :
Jos Jumala on olemassa fyysisenä , hän on mestari sekä fysiikan , kemian että biologian saralla.
Tiede ei vielä tunne elämän synnyn mekanismia. Tämä ei tarkoita, että tuo tieto olisi iäti saavuttamaton, tai että pitäisi olettaa jokin yliluonnollinen luoja, Jumala.
Ei siis tiedetä, että jos istut rapakon reunalle, tuleeko sieltä koskaan mitään ylös. Kerran niin on todistettavasti tapahtunut. Jotakin nousi kuivalle maalle ja alkoi kirjoittelemaan suomi 24 palstalle. Vielä ei tiedetä, onko elämän synty aineen rutiinitemppu suotuisissa olosuhteissa, vai ainutkertainen tapahtuma. Älykäs elämä sitten oma juttunsa. Se vaatii sellaista monimutkaisuutta, jonka kehittymiseen menee hyvin, hyvin kauan.
Elämän syntyä tiede ei vielä selitä, mutta evoluutio on jo melkoisen aukottomasti selvitetty.
- kristinuskoa
Ei kristinuskossa ole tuollaista oppia. "kykeni antamaan anteeksi". Ei siitä ole kyse. Meidät täytyy puhdistaa, sillä Jumala on Pyhä.
Täällä maan päällä käydessämme mokaamme kaikki pahasti itsemme, emme ole vain suloisesti hiukan erehtyviä ihmisiä, vaan todellakin meissä on raadollinen, kammottava puolemme, ja päälle olemme vielä täysin itsekkäitäkin. Että meidät voidaan ottaa takaisin puhtauteen ja pyhyyteen, Kristuksen kautta on tapahduttava puhdistus.- epäilevä_taavetti
Miten 2000 vuotta sitten suoritettu teloitus puhdistaa sinua ja minua tänä päivänä? Miten se käytännössä toimii? Miten se alun perinkään toimi?
pilkkuviivaviiva sanoi :
Itse poistaisin sovitusopin. Se tekee väkisinkin ihmisisistä lähtökohtaisesti syntisiä, joteniin pahoja olentoja. Ainoastaan tapattamalla oman poikansa uhrina ihmiskunnan puolesta Jumala kykeni antamaan ihmisille anteeksi heidän syntinsä. Ilman uhrikuolemaa ei olisi ns. pelastusta.
- qaqaqaqaqaq
En yhdestäkään, koska jokainen Raamatun kirje tukee edellistä kirjettä, näin säilyy Raamatun sopusointu alusta loppuun.
- pilkkuviivaviiva
Tarkoitatko vain kirjeitä, vai muitakin Raamatun tekstejä. Siis tukee edellistä? Miten? Osaatko kertoa, missä järjestyksessä UT:n tekstit ovat syntyneet?
- tuumaustauko
Koko raamattu on ihmisen henkeyttämä eli luopuisitte koko taikauskosta.
Kristinusko on yksi taikauskon muoto, ei sen enempää.
Mutta toive siitä, että ihmiset luopuisivat taikauskostaan on valitettavasti ylimitoitettu.
Minusta kasteoppi on turha. Hindutkin menevät jokeen saamaan synnit anteeksi, mutta onko siitä mitään käytännön hyötyä? Onkohan joku muu asia paljon tärkeämpi pelastuksen kannalta kuin kastaminen? Sehän on pelkkä rituaali; monet käytännölliset teot ovat lähempänä totuutta.
- älynväläys
Joka uskoo ja kastetaan pelastuu. Miten kasteen siis voisi poistaa.
älynväläys kirjoitti:
Joka uskoo ja kastetaan pelastuu. Miten kasteen siis voisi poistaa.
No jos ollaan sitä mieltä, että kasteen puuttuminen estää pelastumisen kokonaan ja lopullisesti, niin silloin kasteoppia ei saisi poistaa. Mutta itse pidän kastetta vain turhana rituaalina, kuten hindujen kastettakin. En usko kasteesta olevan hyötyä kummallekaan. Muut asiat ratkaisevat.
- älynväläys
torre12 kirjoitti:
No jos ollaan sitä mieltä, että kasteen puuttuminen estää pelastumisen kokonaan ja lopullisesti, niin silloin kasteoppia ei saisi poistaa. Mutta itse pidän kastetta vain turhana rituaalina, kuten hindujen kastettakin. En usko kasteesta olevan hyötyä kummallekaan. Muut asiat ratkaisevat.
Mutta kun Raamattu selvästi sanoo ja osoittaa kasteen tärkeyden. Miksi muuten jotakin pitäisi poistaa kun ei ole mitään tarvetta????? Onko tarkoitus pala palalta murtaa tunnustuskirjat?
älynväläys kirjoitti:
Mutta kun Raamattu selvästi sanoo ja osoittaa kasteen tärkeyden. Miksi muuten jotakin pitäisi poistaa kun ei ole mitään tarvetta????? Onko tarkoitus pala palalta murtaa tunnustuskirjat?
No ainakin ristillä ollut "ryöväri" pelastui, vaikka voi olettaa, ettei ollut kastetta ottanut. Hän oli tuomittu rikollinen. Siinä murtui jotain.
Voi siis olla, että moni rikollinen pelastuu, mutta moni uskova ei. Se selviää jo Raamatusta.- älynväläys
Jumalan tahto on selvä vaikka Hänellä onkin täysi oikeus tehdä myös poikkeuksia.
Enpä silti lähtisi tietteni niskuroimaan ja pelleilemään... - hoopolle
torre12 kirjoitti:
No ainakin ristillä ollut "ryöväri" pelastui, vaikka voi olettaa, ettei ollut kastetta ottanut. Hän oli tuomittu rikollinen. Siinä murtui jotain.
Voi siis olla, että moni rikollinen pelastuu, mutta moni uskova ei. Se selviää jo Raamatusta.Miksi helsinkijokkeri vaihdoit nikkiäsi mutta jutut on han samat?
Minusta Jeesuksen sovitustyö on kristinuskon ydin. Jos sen poistaa mitään kristinuskoa ei edes olisi. Turhaan silloin Jeesus kuoli ristillä ihmisten syntien tähden.
Jos jotain pitäisi poistaa, niin minusta voisi poistaa ne kohdat, mitkä aiheuttaa turhia oppiriitoja, mistä toista päätä ei tule, vaikka kuinka inttäisi. Sellaisia kohtia kuin kaste, ja kolminaisuusoppi.evita- sanoi :
Minusta Jeesuksen sovitustyö on kristinuskon ydin. Jos sen poistaa mitään kristinuskoa ei edes olisi. Turhaan silloin Jeesus kuoli ristillä ihmisten syntien tähden.
http://kultaomeniahopeamaljoissa.munfoorumi.com/viewtopic.php?f=13&t=178
- snowcake
Syntisyys ja toisten tuomitseminen on ihmiselle kuitenkin tyypillistä, joten emme me mihinkään siitä pääse, sovitusopista. Voimme vain tehdä parannusta joka päivä. Vain lopullinen tuomio on se, josta Jeesus varoitti. Emme saa sanoa näin että kaveri joutuisi kadotukseen. 40 vuottakaan ei riitä puhdistamaan että meillä tuomiovalta olisi, vaan olemme samalla viivalla sekä fariseusten, hellareiden ja julkisyntisten kanssa.
- fda
Pelagiolaiset ovat kyseisen tulkinnan jo poistaneet. Heidät kirkko Roomassa tosin tuomitsi kerettiläisiksi, vaikka sille ei heidän mielestä ollut muuta perustetta kuin se että ainoasta oikeasti kirkosta tulee tarpeeton ja tarvitsihan kirkko asemansa...
Luterilaisuudessakin on semipelagiolaisia. - eiateisti
Niin hyvä aloittaja. Sinpä sen sanoit. Tämä on se kompastuskivi ylpeälle ihmisluonnolle, että Jumala ja elämä hänen kanssaan ei kelpaa ja pitää yrittää keksiä kaiken maailman selvityksiä, esim. evoluutio,( joka ei pidä yhtään paikkaansa) ettei tarvitsisi kokea vastuuta Luojan edessä.
- atteisti
Evoluutioko ei pidä yhtään paikkaansa? :O
Heitit juuri massiivisen määrän todisteita romukoppaan, ja vielä sulkumerkkien sisäisellä kommentilla.
- näino
Tärkeimmät opit ovat: Vanhurskauttamisoppi, pyhitysoppi ja seurakuntaoppi. Nämä ovat monille itseään uskovina ja kristittyinä pitäville aivan hebreaa. Jos joku poistaa jotain raamatusta, niin hänen nimensä poistetaan elämänkirjasta.
Voit pitää "elämänkirjasi" ja raamattusi, sillä suurin osa kirkkomme jäsenistä ei usko niihin. Kuulut siis vähemmistöön.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Purra hyökkää nyt suomalaisen duunarin kimppuun teettämällä mamuilla palkatonta työtä
Niinpä niin. Persut duunaripuolue, HAH. Joko alkaa kovapäisinkin persu älyämään, että persut ovat Suomen kansan vastain36912370Purra ehdottaa vaan Tanskan mallia, joka on erittäin hyvä malli
Purra ehdotti helmikuussa Suomeen Tanskan mallia, jossa maahanmuuttajilta vaaditaan työntekoa sosiaalitukien saamiseksi.2575414Kokoomusnuoret: Sosiaalitukien työvelvoitteen tulisi koskea kaikkia
Riikka Purra on esittänyt, että maahanmuuttajilta tulisi edellyttää palkatonta työtä sosiaalitukien vastineeksi. Kokoom2153947Purra vaatii: Työvelvoite maahanmuuttajille ja kantasuomalaisille pitkäaikaistyöttömille
Jos Perussuomalaiset ja Kokoomus ovat seuraavan hallituksen kaksi johtavaa puoluetta, on suomalaisille pitkäaikaistyöttö2002655Jyrki Linnankivi, Jyrki 69 - Goottirokkarista kirkonmieheksi Lappiin!
Jyrki Linnankivi eli Jyrki 69 on The 69 Eyes -rockyhtyeen vokalisti. Lauluhommien lisäksi hän sanoittaa, säveltää ja sov151992Onnea Maria ja Vilma Amazing Race -voitosta!
Maria Guzenina ja Vilma Vähämaa voittivat Amazing Race Suomi -kisan. Voiton hetkellä Guzenina paljasti, miksi valitsi Vi191834Mikä on mielestäsi paras miestyyppi?
Esimerkit kärjistettyinä: a) perustavallinen/tasainen b) himourheilija c) varakas, turvallinen elättäjä d) puolikrimina167900Martina Aitolehti
Instagramissa pomppas esille Martinan kumipallot. Ihan säikähin. Ja tää on Martina-ketju!271862No kolahtaako kukaan
Samalla tavalla kuin mä? Harmi kun et uskaltanut kohdata. Ehkä me löydetään jotkut muut jotka voi olla konkreettisempiak74782Rippituoli
Kerro joku synkkä tai outo salaisuus, joka liittyy ikävääsi kaivattuasi kohtaan. Tee tunnustus anonyyminä. Se helpottaa59736