Simat käymään

ö-Öö

Vappu tulossa.

Kävin hankkimassa ainekset perinteiseen vappusimaan. 5kg sokeria, pussi pikahiivaa, sekä pari sitruunaa. Jotain vanhoja rusinoita lienee kaapissa. Tekeekö joku muukin simaa nyt, sehän perinteikäs janojuoma sekä lapsille, että aikuisille?

Tippaleivistä en pidä, tekeekö joku sellaisiakin? Itse ajattelin lähinnä italiansalaattia ja lenkkimakkaraa. Ja tiukan paikan tullen sen salaatin voi tietenkin unohtaa.

=DW=

54

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiireinenmies

      Pikasima; lasi kossua, kaksi rusinaa (rusinat eivät ole välttämättömiä)

    • siilimuori

      Ensimmäistä kertaa noin kolmeenkymmeneen vuoteen en tee simaa ollenkaan. Ehkä paistan muutaman munkin.

      • MunkkiLukulasit

        Ajattelin pistää päähäni mökillä lojuvan entisen valkoisen maalarin lakkini, mennä kylille vappumarssille ja katsella "munkkeja" - jos niitä sattuisi olemaan liikkeellä? Saattavat olla kyllä talvipompan alla vielä, että munkkeja näkee vasta kesemmällä :)


      • siilimuori
        MunkkiLukulasit kirjoitti:

        Ajattelin pistää päähäni mökillä lojuvan entisen valkoisen maalarin lakkini, mennä kylille vappumarssille ja katsella "munkkeja" - jos niitä sattuisi olemaan liikkeellä? Saattavat olla kyllä talvipompan alla vielä, että munkkeja näkee vasta kesemmällä :)

        Hah, no huvinsa kullakin :).


    • henrjii

      ))))) ijijijijiji

    • 1eero

      10 kg sokria, 30 l. Vettä ja rusinoita, kilo sitruunoita tietysti super hiivaa, vappuna on naurussa pitelemistä.

      • ö-Öö

        Mihin vettä tarvitset ?

        =DW=


      • 1eero
        ö-Öö kirjoitti:

        Mihin vettä tarvitset ?

        =DW=

        Kah, täytyy ainekset huuhella kurkusta alas.


      • 1eero
        1eero kirjoitti:

        Kah, täytyy ainekset huuhella kurkusta alas.

        Ps. Todellisuudessa tuosta ainesosista tulee lähinnä rankkia jonka voit tiputella luomuksi ja juhlat paranoo.


      • siilimuori
        1eero kirjoitti:

        Ps. Todellisuudessa tuosta ainesosista tulee lähinnä rankkia jonka voit tiputella luomuksi ja juhlat paranoo.

        Mitäs se tarkoittaa kun sanotaan et haisee kuin rankki? Varmaan joku hyvä tuoksu.


      • 1eero
        siilimuori kirjoitti:

        Mitäs se tarkoittaa kun sanotaan et haisee kuin rankki? Varmaan joku hyvä tuoksu.

        Riippuu rankista mille haisee, noista sima-aineista tullee imelä ehkä sitruunainen tuoksu.
        Kun tiputat sen keittämällä ni haisoo ponulle, mutta kun keität toisen kerran, silloin ei haise eikä maistu kuin terävältä joten laimentamalla voit kontrolloida prosenttia, mitä vielä haluat tietää.


      • siilimuori
        1eero kirjoitti:

        Riippuu rankista mille haisee, noista sima-aineista tullee imelä ehkä sitruunainen tuoksu.
        Kun tiputat sen keittämällä ni haisoo ponulle, mutta kun keität toisen kerran, silloin ei haise eikä maistu kuin terävältä joten laimentamalla voit kontrolloida prosenttia, mitä vielä haluat tietää.

        Kiitti tuo riitti.


      • 1eero
        siilimuori kirjoitti:

        Kiitti tuo riitti.

        Ponun keitto ohjeet löydät netistä, siitä vaan :))


      • siilimuori
        1eero kirjoitti:

        Ponun keitto ohjeet löydät netistä, siitä vaan :))

        Nii, jos sitten joskus seuraavan elämän hurjemmassa nuoruudessa :).


      • 1eero

      • siilimuori

    • kiljukoonnytkaikki

      Kuinka pitkään aiot tuota käyttää? Aika suuri annos tulee jo 5kg sokeria ja pikahiivapussista. Sitruunat käyvät ainakin vähälaiseksi. Voihan niistä jonkin verran lievää makua tuohon annokseen tulla.

      • ö-Öö

        Riippuu hiivasta, lämpötilasta, valistamisen huolellisuudesta jne. Parista päivästä pitempään.

        Kolmenkymmenen litran viininkäyttöäasiaan kun tekee, juomaa tulee pari litraa vähemmän. Riippuu, miten tekee selkeytykset ja lappoamiset. Seperiaatteessa näissä kiljupohjaisissa resepteissä tärkein vaihe maun kannalta. Paremmista aineista ja pitempään käyttämällä selviää helpommalla.

        Paari sitruunaa riittää tuomaan makua ja kirpeyttä. Toinen hyvä on sitruunateepussit. Jälkimmäinen itse asiassa maukkaampaa.

        Vappusimassa kuitenkin tärkeintä prosentit, määrä ja hinta, laatukuoharit eri asia. Laatukuoharia kiskotaan vapunpäivänä käristemakkaraa rillattaessa.

        =DW=


    • mimmimum-mi

      Olen sen perinteisen siman kannalla....kuplivaa kirpeyttä ja makeaa kuplivaa saa muutoinkin....jos haluaa Wappua juhlistaa...

      • siilimuori

        En haluu olla ilonpillooja mutta kuoharista tuloo piä kippeeks.


      • mimmimum-mi

        Ei se tippa tapa... vaikka kuohuviiniä vappuna...itsellä oli migreeni aikoinaan...nyt ei vaivaa enää sekään...


      • siilimuori
        mimmimum-mi kirjoitti:

        Ei se tippa tapa... vaikka kuohuviiniä vappuna...itsellä oli migreeni aikoinaan...nyt ei vaivaa enää sekään...

        Minun pää ei kestä kuoharia pikarillistakaan. Ei vaan sisukset ota vastaan vaikkei ole migreeniäkään. Sama punaviinin kanssa, joku ainesosa niissä vaan ei sovi, mutta eip vuto ole tahtoia hidastanu.


      • mimmimum-mi

        Punaviinistä olen kuullut ..että monelle tulee ihan kammottava päänsärky...rypäleisä oleva tanniinisuus tekee kai sen ...pitäisi sitten ottaa sitä vähemmän tanniinista... Kyllähän se ilo irtoaa ilmankin...


      • siilimuori
        mimmimum-mi kirjoitti:

        Punaviinistä olen kuullut ..että monelle tulee ihan kammottava päänsärky...rypäleisä oleva tanniinisuus tekee kai sen ...pitäisi sitten ottaa sitä vähemmän tanniinista... Kyllähän se ilo irtoaa ilmankin...

        Juu, vappu on työläisten juhla.


      • mimmimum-mi

        Siis sen fariinisokeripussin kyljessä olevan siman....kannalla..heh.
        Onko siinä simassa helposti sitten "prosentteja " ... kun kaupassakaan ei kuulemma myydä lapsille.....


    • flegu

      Vuodenajasta riippumatta. Minun simatarpeeni muodostuivat aineksista 15kg sokeria ja 250g hiivaa. Joskus marketin kassa kysyi, että onko kotona riittävästi jauhoja noin suureen taikinaan.
      Valmistus kesti 18-vuotta joista 12 viimeistä vuotta prosessi oli koko ajan käynnissä.
      Eskari-ikäinen poikamme ilmoitti kysttäessä, että hänestä tulee isän mihunkeittoapulainen.
      Ulkovarasto ja autokatos vaati timpurin palkkana 12-litraa mihua. Kattohuopa jäi minun huolekseni.
      Myös mihulla liimatut klinkkerit ja kaakelit ovat kestäneet hyvin kiinni.

      Nyt panen elämän risaiseksi vappuna. Ostan jotain kuohkaria, vaikkapa Desireetä, joka maksaa muistaakseni noin 2,5€/0,7l.

      • mimmimum-mi

        Epsanjassakos sitä desireetä nautiskellaan....melkein käy katteeks...


      • flegu
        mimmimum-mi kirjoitti:

        Epsanjassakos sitä desireetä nautiskellaan....melkein käy katteeks...

        Loma se on eläkeläiselläkin. Rälläämisen huippua edustaa sunnuntainen laiskotteluni. Kotona teen kaikki safkat. Eläkeläisen lomalla käymme sunnuntaiset lounaat nauttimassa halvahkossa ravintolassa.
        Vastaavasti kotona vaimoni huolehtii omista aamupaloistaan. Hänen lomaansa kuuluu kurpitsahillotäytteinen rinkeli tai voisarvi jonka minä kuskaan parvekkeelle noin klo 9,15.
        Siis, sekä, että!


      • rinkeliähky
        flegu kirjoitti:

        Loma se on eläkeläiselläkin. Rälläämisen huippua edustaa sunnuntainen laiskotteluni. Kotona teen kaikki safkat. Eläkeläisen lomalla käymme sunnuntaiset lounaat nauttimassa halvahkossa ravintolassa.
        Vastaavasti kotona vaimoni huolehtii omista aamupaloistaan. Hänen lomaansa kuuluu kurpitsahillotäytteinen rinkeli tai voisarvi jonka minä kuskaan parvekkeelle noin klo 9,15.
        Siis, sekä, että!

        Että voi ihminen olla innoissaan kurpitsarinkeleistä!! Olet tuon rinkelistoorisi kirjoittanut tänne samassa muodossa noin 50 kertaa. Juu, on tullut selväksi. Olisko mitään muuta sepitettävää?


      • flegu
        rinkeliähky kirjoitti:

        Että voi ihminen olla innoissaan kurpitsarinkeleistä!! Olet tuon rinkelistoorisi kirjoittanut tänne samassa muodossa noin 50 kertaa. Juu, on tullut selväksi. Olisko mitään muuta sepitettävää?

        Mielikuvituksettoman pieneläkeläisen elämä on tapahtumaköyhää.
        Varma keino välttää vatsahapon liikaeritys on se, ettet lue näitä raivostuttavia sepitelmiä!
        Toinen sepitelmä on muuttunut. Kalastusmenetelmät ovat muuttuneet ja kalojen laatikkokäsittelystä ovat siirtyneet jättihaavilla kauhomiseen ja muutaman kuutiometrin suurlaatikoiden käyttöön joten ilmaisten sardiinien aika on ohi. Siitä huolimatta koukkaan aamuisin kalasataman kautta. Onhan vielä huutokauppa.


    • Eijunalauta

      Jos simaan tarvitaan tuollainen määrä sokeria, se kannattaa kansanterveydellisistä syistä jättää tekemättä - ja juomatta. Kaikki ylimääräinen sokeri näet muuttuu rasvaksi elimistössä.

      • ö-Öö

        Pitää ajatella kansantaloutta.

        Sokeri ja hiiva kotimaista tuotantoa, sitruunat tuontituotteita. Kun suosii suomalaista, bkt lähtee nousuun ja pian on taas suomi kärjessä pohjoismaisista hyvinvointiyhteiskunnista.

        =DW=


      • sukkerii
        ö-Öö kirjoitti:

        Pitää ajatella kansantaloutta.

        Sokeri ja hiiva kotimaista tuotantoa, sitruunat tuontituotteita. Kun suosii suomalaista, bkt lähtee nousuun ja pian on taas suomi kärjessä pohjoismaisista hyvinvointiyhteiskunnista.

        =DW=

        Sokerista ainakin puolet on tuontitavaraa. Köyhiltä mailta kun poistettiin vuosituhannen alussa sokeritullit, Suomessa suljettiin fabriikkeja;)


      • Sairastakansaa

        Sori "ö-Öö", se on ehkäpä juuri sinun simasi syy, että BKT ei lähde nousuun.


    • Aatteenko_mies

      Jospa sitä yhden tähden jallua ostaisi pullon... Rusinat on kuitenkin Californian aurinkokuivattuja ja sisältävät epäterveellisen määrän Fukushimasta kulkeutunutta alfa-beeta-gamma -aktiivisuutta, joten ne jätän pois.

      Vappuna päähän joko oranssi mainoslakki jossa lukee isolla SIKA tai aito kiinalainen koppalakki kokardeineen. Vyölle DDR-läinen vyö, joka kestää vaikka panssarivaunun hinaamisen Pripjatin suosta. Aito kultaa ja platinaa oleva Lenin-mitalikin olisi rintapieleen, mutta markkinahinta on niin monta tuhatta euroa, että taitaa pysyä piirongin laatikossa, kun saattaa jollekin tulla hinku, että tuo pitää saada. Halvalla... Muita, hopeisia punalippuineen ja ilman, pitää harkita.

      Antakaapa wiisaita neuwoja, miten näillä eväillä kommunistien ja juoppojen juhlaa parhaiten juhlistaisin!

      • 1eero

        Mulla on neuvostoliiton aikainen upseerin koppalakki, aika koppavan näköinen, nii on vielä piippolakki mökillä. Sarkatakki töppöset ja piippolaki, olis siinä näky.


      • Marssiiko.ne.enää

        Jo noilla kehtaa mennä kommunistien jonoon marssille. Vielä kun vanhalle viinalle tuoksahdat, niin suosio on taattu!
        Ja hajuvedeksi muutama tippa matalaoktaanista bensaa...


    • ärtynyt

      Euro kossu ilman rusinoita ja pari sillivoileipää.

    • Glenfiddich 12v.
      4 cl. tippa vettä.
      Muutaman kerran Vappu-päivän mittaan.

      Jäi puoli pulloa viime kesältä.
      En ymmärrä miksi.
      Yleensä ei jää.
      Kerran vuodessa kun ostaa, ei heilauta vakavasti ulkomaan-kaupan tasa-painoa.
      Muuten suosin aina kotimaista.
      Juomistani ainoastaan olut sisältää sokerina toimivaa aines-osaa.
      Kuten kuuluisa karppi-tohtori on sanonut:
      Olut on nestemäistä leipää ilman kuituja.

      Tällä yhtiöllä on takanaan paljon yhteistä historiaa skottilaisen kanssa.
      Kertovat muinaiset huhut.

      http://www.yrittajat.fi/File/4e75ae0a-fd08-4ee0-9e25-
      362121814127/polttimo_yhtiot_oy.pdf

      H.

      • Ö-öö-pöööö

        Polttimo pimeänä? Vappuunkin vielä viikko.


    • Viatonsivullinen

      Koko ensiviikon vietän kavereiden kanssa Viron kylpylässä. Siinä menee Vappu
      samaan syssyyn. Ollaan sitten terveitä, kauniita ja onnellisia kun takaisin tullaan.
      Simasta puheenollen, kaupasta saa hyvää simaa, enkä tarkoita Alkon simaa.
      Vappu on ainoa karnevaali Suomessa. Harmi.

    • Ei simaa tässä huushollissa. Jos toi stevia olisi halvempaa voisi ajatella. Nytkin olen ylimakea ja luulen että lääkitystä on kohennettava piakkoin.

      • ent.siivoojaparka

        Vähän samoista syistä jätän siman väliin tänä vuonna. Tohtori pätkätti verensokerista taas kerran, enkä halua pillereille. Pitää ottaa nyt itseään niskasta kiinni ihan oikeasti ja tosissaan.
        Muuten, ajaako stevia muutenkaan simassa saman asian kuin sokeri, tietääkö kuka. Onhan se makeutusainetta, mutta aloittaako se käymisprosessin samalla tavalla kuin sokeri-hiiva yhdistelmä?


    • Heikunkeikku

      Jaahas, että tuommosta Simaa aloittaja tekee. Vähän verrattavissa mun nuorimman pojan tekemään kahviin. Voi hurjimus sentään, sitä ei juo pirukaan. Paitsi poika itse.
      Sekottaa jotain turkkilaista kahvia pikku-pikkuriikkiseen vesimäärään ja se on mukamas hyvää kahvia. Ei kiitos, ei minulle.

      Tänään illalla meen vanhimman pojan luo tekemään simaa. Joka vuosi oon sitä heille tehnyt. Kaks ämpärillistä. Hyvin kelpaa, kun toissapäivänä kysyin, että jos tekisin vaan yhen ämpärillisen, mutta kuoro vastasi heti, että eiku tee vaan kaks ämpärillistä, on se NIIIIN hyvää.

      Mun simassani ei ole noin paljon sokuria ku aloittajalla.
      Jos minä joisin tommosta simaa, taitaisin lentää avaruuteen asti valkotornaadomaisesti ponnahtaen. Meinaan sisukseni voisi tulla ilmavaksi :)

      • henrjii

        5.kg sokurit häviää, jos nyt laittaa siman käymään, hoi laari laari laaaa


    • Viatonsivullinen

      Joskus nuorempana kun oli into tehdä kaikkea, tein rosetteja, rosettiraudalla,
      öljyssä keitin, pölysokerilla koristeltiin. Ne oli hyviä siman kanssa, tytär söi niin paljon niitä, ettei taida vieläkään rosetit maistua. Näin on kertonut.

    • sima.suu

      Lapsenvahtina olen vappuna. Kaupan sima ja nunnamunkit maistuu varmasti.

    • Viatonsivullinen
    • rinkelironkeli

      Antaa tulla vaan. Ostan yhden pullon simaa kaupasta ja pari munkkia. Saavat riittää tällekin vapulle.

    • mikäkuka

      Terveisiä kuppilastasta pikksaeen horjuen. ette arvaa : KUKA )

      • eihorju.eiheilu

        Älä narraa, et sä mitään horju, teeskentelet vaan.


      • mikäkuka
        eihorju.eiheilu kirjoitti:

        Älä narraa, et sä mitään horju, teeskentelet vaan.

        Minäkö, minä en paljon mielialoja mieti varsinkaan toisten, mulla on oma elämä mummot kuppilassa, uskokaa siellä terhakoita viisikymppisiä.
        Täällä jauhatte päivä tolkulla typerää mikä on itsestä selvää, ette ajattele oikeaa elämää, märehittie typereää elämänkatsomusta


    • soosissa-ollaan

      Pääsiäisenä mämmissä, vappuna simassa, juhannusvesillä laitamyötäisessä ja jouluna aivan sinapissa. Siinä se on, vuodenkierto.

    • niiinköööö

      Kovvoo hommoo kun tekköö simmooo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    6. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    7. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    8. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    9. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    10. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    Aihe