Glada Vappen vai Iloista Vappua?

Kuuntelin hiljakkoin sisuradion ohjelmaa jossa puhuttiin suomenruotsista ja siihen hiipineistä suomenkielisistä sanoista. Kielitieteellisesti kiinnostavaa ja ehkä jotain tästä itäruotsin murteesta jää eloonkin nyt (jos) uusi hallitus päättää tehdä toisen kotimaisen valinnanvaraiseksi.
Ummikkosuomalaisena (suomenkielisenä) vihasin pakkoruotsia itsekkin kouluaikana ja toivoin että yleismaailmallinen englanti korvaisi pian tuon vanhan historiallisen jäänteen pois kouluistamme. Sitäpaitsi, heikko kiinnostus ja asennevammaisuus ruotsia kohtaan aiheutti sen että vaikka minulla on ollut jonkinlaista kielipäätä pienestä pitäen, niin pakkoruotsiin sitä lahjakkuutta ei rittänyt ja arvosanat sen mukaiset.
Se oli sitä aikaa (kun isä lampun osti ja lapset sen särki ja saivat selkäänsä ja kaikki hyvin agraariyhteiskunnassa); nyt lopuktakin Ruotsiin kotiuduttani ja ruotsinkielitaitoisena olen parantanut asennettanikin suomenruotsiin ja tunnustan että suomenruotsi on omintakeinen ja viehättävä kulttuurinkantajamurre.
Onhan tietysti ihmisiä jotka toivoisivat että balalaikka soisi Saimaan ja Päijänteenkin rannoilla ja kaikki saisivat opetella puhumaan venäjää sen sijaan että vääntäisivät tuskanhiki otsalla pakkoruotsia, mutta minä en kuulu niihin. (Ruotsalaisia emme ole, venäläisiksi emme halua tulla, olkaamme siis suomalaisia. Huom. ei sanonut persuja.)

Ai nii, varsinaiseen kysymykseeni: Miten vietätte vappua? Lakit päässä kuin herrat vai punalippuja kantaen kuin narrit?

47

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eiköhän tuo selviä Joulu-Aattoon mennessä.
      Kunhan muistaa silloin pitää punaista lakkia jossa on tiuku.

      Ajattelin ensin kirjoittaa asiaa, kunnes huomasin aloituksen olevan kokoelma entisiä provoja.
      Smycken ur sekten.

      H.

      • Ne pikkuprovot ovat mukana vain koristuksena. Älä sinä turhasta säikähdä. Puhu vaikka asiaa, vaihteeksi.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Ne pikkuprovot ovat mukana vain koristuksena. Älä sinä turhasta säikähdä. Puhu vaikka asiaa, vaihteeksi.

        "Paloma.se.co"

        Yritinhän minä Vappu-Ruotsilla sentään.
        Ihan anteeksi pyysin :) (selvennyksenä Suomen-kielisille)
        Päijänteellä ei Balalaikka yleisty, jos minulta kysytään.
        Moinen ilmiö tuottaa ytittäessäänkin ruumiita ylitettäväksi.
        Venäjän-kielen-taitoa vastaan ei minulla ole mitään huomautettavaa.

        H.


      • ...yrittäessäänkin...

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Yritinhän minä Vappu-Ruotsilla sentään.
        Ihan anteeksi pyysin :) (selvennyksenä Suomen-kielisille)
        Päijänteellä ei Balalaikka yleisty, jos minulta kysytään.
        Moinen ilmiö tuottaa ytittäessäänkin ruumiita ylitettäväksi.
        Venäjän-kielen-taitoa vastaan ei minulla ole mitään huomautettavaa.

        H.

        Balalaikka soinut pitkään Patalhdella ja Himoksen rinteillä. Jämpsäläiset ymmärtäneet jo pitkään rahan päälle. Ai justiinsa, piti kommentoida: Jämsässä voiitivat demarit vaaleissa ja jäivät ilman edustusta.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Balalaikka soinut pitkään Patalhdella ja Himoksen rinteillä. Jämpsäläiset ymmärtäneet jo pitkään rahan päälle. Ai justiinsa, piti kommentoida: Jämsässä voiitivat demarit vaaleissa ja jäivät ilman edustusta.

        "Paloma.se.co"

        Hyvä noin.
        Olen aina kannattanut keskitys-leirejä.
        Etu-päässä musiikissa.
        Jokainen roska pönttöönsä! Olkoon mottoni.

        H.


    • kyänäinon
    • suomalaisuuskunniaan

      Ruotsissahan ei soi muuta kuin hanuri.
      Ja sekin ihmisnahasta tehty.
      Täällä Suomessa käy invakortista, kun jättää ruotsalaisen passin kojelaudalle pysäköidessään.

    • olensuomilainen

      Kyllästyttää tämä ruotsi-suomi kissanhännänveto MM-. Jääkiekko alkaa vappupäivänä, pelastusta.

    • Wappu vai pakkoruotsikeskustelu? Aikasti laaja aihe.
      Vapusta, perinteinen munkki-sima-ilmapallojuhla, hatun jätän kaapinnurkkaan missä se on ollut viimeiset 30 vuotta. Punalippua joskus heiluttelin, mutta sekin on männyttä aikaa. Jäljelle ei jää kuin kieli.
      Ei se ole mikään ihme että pakkoruotsia vastustetaan kouluissa. Lapsukaisethan opiskelevat sitä vain kolme viimeiset vaivaiset vuodet! Ei ne sillä aikaa kerkee kuin raapaista pintaa. Siis, pointtini on että kun aloittaa uuden kielen opiskelun, juuri ne kolme ekaa vuotta ovat ne hankalimmat ja työläimmät. Sen jälkeen kun on oppinut niin paljon että pärjää jotenkin, sittenhän se vasta palkitsee.
      Ehdotan että ruotsia aletaan Suomessa opiskelemaan jo ala-asteen kolmannella luokalla. Samaan aikaan kuin ruotsinkieliset alkavat opiskelemaan suomea.
      Enköhän mä tuolla ehdotuksella pääse peräti eduskuntaan 4 vuoden päästä, taattu hitti koko kansan joukossa :D

      • Minä olisin kannattamassa tuota ruotsin opiskelun aikaistemista. Saat ääneni ;)


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Minä olisin kannattamassa tuota ruotsin opiskelun aikaistemista. Saat ääneni ;)

        Jess, kiitos :))
        Toinen ehdotukseni on, että jotta saatais tämä hurri-fenno asetelma loppumaan, pitäisi olla kolme erilaista vaihtoehtoa kun ilmoittaa kielisyytensä: suomi, ruotsi tai kaksikielinen. Suurin osa suomenruotsalaisista ovat jo kaksikielisiä, eikä meillä ole mitään himputin väliä kummalla kielellä ajatellaan tai nähdään unia. Minusta se on rikkaus jonka soisin kaikille suomalaisille :)


      • eppu2
        hmp.f kirjoitti:

        Jess, kiitos :))
        Toinen ehdotukseni on, että jotta saatais tämä hurri-fenno asetelma loppumaan, pitäisi olla kolme erilaista vaihtoehtoa kun ilmoittaa kielisyytensä: suomi, ruotsi tai kaksikielinen. Suurin osa suomenruotsalaisista ovat jo kaksikielisiä, eikä meillä ole mitään himputin väliä kummalla kielellä ajatellaan tai nähdään unia. Minusta se on rikkaus jonka soisin kaikille suomalaisille :)

        Voisi ajatella niinkin, että jos valinnanvapautta pystyttäisiin luomaan enemmän, saattaisi tulevaisuudessa olla monien eri kielien taitajia.
        Se voisi taas olla hyväksi työnsaannin suhteen ja kontaktin saamiseen muualta tulleisiin.
        Kansaivälisyys on tullut jäädäkseen ja lisääntyäkseen.
        En tiedä, kunhan pähkäilen.


      • eppu2 kirjoitti:

        Voisi ajatella niinkin, että jos valinnanvapautta pystyttäisiin luomaan enemmän, saattaisi tulevaisuudessa olla monien eri kielien taitajia.
        Se voisi taas olla hyväksi työnsaannin suhteen ja kontaktin saamiseen muualta tulleisiin.
        Kansaivälisyys on tullut jäädäkseen ja lisääntyäkseen.
        En tiedä, kunhan pähkäilen.

        Niin, olkoon se kieli minunkin puolesta mikä tahansa, mutta minusta kielten opiskelua kannattaisi aloittaa varhain.
        Kasvoin ite perheeseen missä oli ruotsinkielinen isä ja suomenkielinen äiti. Ja arvaas mitä kotona puhuttiin - ruotsia, vain ja ainoastaan. Kun menin naimisiin suomenkielisen eikun siis tamperelaismiehen kanssa ja saimme (onneksi) lapsia, päätin että nyt saavat kotoa kaksikieliset eväät. Kun se tulee tavallaan ilmaiseksi ja suht vaivatta.
        Meillä on kaksoset, tyttö ja poika. On ollut hauskaa seurata näiden erilaiset kehitykset vaikka samoilla ehdoilla mennään. Tytön ensimmäinen sana oli ruotsia, pojan suomenkielellä. Siinä nivoutuu tuo toinenkin aloitus kasvatuksesta, että lapset ottavat mallia aikuisista ja niiden tekemisistä.


    • eppu2

      Suomen kieltä lukuunottamatta, kaikki muut kielet saisivat olla valinnaisia.
      Toki sitten palvelut pitää saada myös ruotsinkielisenä, jotka tarvitsevat.
      Mitä vappuun tulee, täällähän se mökillä menee, kaipa noita sukulaisia näkyilee.
      Lapsena oli sellaista pakkovappujuhlaa, kun faija kiersi puhumassa ja perhe piti olla mukana. Kulissia jota inhosin.

      • Minä ehdottaisin pakkoruotsia ja pakkosuomea ruotsinkielisissä kunnissa. Kolmannelta tai toiselta luokalta alkaen. Plus pakkoenglantia kaikissa Suomen kouluissa, kolmannelta luokalta lähtien. Valinnaisina sitten ruotsi (suomenkielisissä kunnissa) espanja, ranska, saksa kiina ja venäjä, yläasteella, kaikissa kunnissa. Eiköhän se suomalaistenkin kieli alkaisi taipua lausumaan näitä kielestämme puuttuvia kerakkeita parin sukupolven intensiivisen kieltenopetuksen jälkeen.


      • eppu2
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Minä ehdottaisin pakkoruotsia ja pakkosuomea ruotsinkielisissä kunnissa. Kolmannelta tai toiselta luokalta alkaen. Plus pakkoenglantia kaikissa Suomen kouluissa, kolmannelta luokalta lähtien. Valinnaisina sitten ruotsi (suomenkielisissä kunnissa) espanja, ranska, saksa kiina ja venäjä, yläasteella, kaikissa kunnissa. Eiköhän se suomalaistenkin kieli alkaisi taipua lausumaan näitä kielestämme puuttuvia kerakkeita parin sukupolven intensiivisen kieltenopetuksen jälkeen.

        Kaikkinainen kielten osaaminen on periaatteessa vain plussaa niin yksilölle, kuin yhteiskunnalle. Venäjän opiskelu on noussut keskustelunaiheeksi itäturismista. Siis bisneksen teko motiivina.
        Koko ajan tulee uusiosanoja, jotka juontavat muista kielistä, enimmäkseen englannista. Kuten luonnollista, nuoremmista sukupolvista se lähtee.
        Kun ihmiset kammoavat kaikkinaista pakkoa, kompromissi voisi olla, että vieraita kieliä pitää opiskella kolmea, jotka saa itse valita. Käytännön toteutus on tietysti yksi huomioon otettava seikka.


      • eppu2 kirjoitti:

        Kaikkinainen kielten osaaminen on periaatteessa vain plussaa niin yksilölle, kuin yhteiskunnalle. Venäjän opiskelu on noussut keskustelunaiheeksi itäturismista. Siis bisneksen teko motiivina.
        Koko ajan tulee uusiosanoja, jotka juontavat muista kielistä, enimmäkseen englannista. Kuten luonnollista, nuoremmista sukupolvista se lähtee.
        Kun ihmiset kammoavat kaikkinaista pakkoa, kompromissi voisi olla, että vieraita kieliä pitää opiskella kolmea, jotka saa itse valita. Käytännön toteutus on tietysti yksi huomioon otettava seikka.

        Pakko on ikävä sana mutta usein välttämätön, vääjäämätön tosiasia jonka eteen tulemme kaikki ennemmin tai myöhemmin. Ei kielitaidottamalle tahdo enää löytyä edes työpaikkoja, ellei nyt mennä aivan ruohonjuuritasolle. (omiin kokemuksiini perustuen suomalaisennuorison englanninkielentaito on parantunut huomattavasti näiden viimeisten parinkymmenen vuoden aikana; johtuneeko se sitten tehostuneesta kieltenopetuksesta, ilmapiirin kansainvälistymisestä vai näistä molemmista plus tietotekniikan ja somen kehittymisestä kommunikaatiovälineenä en tiedä.


      • ruottailen
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Minä ehdottaisin pakkoruotsia ja pakkosuomea ruotsinkielisissä kunnissa. Kolmannelta tai toiselta luokalta alkaen. Plus pakkoenglantia kaikissa Suomen kouluissa, kolmannelta luokalta lähtien. Valinnaisina sitten ruotsi (suomenkielisissä kunnissa) espanja, ranska, saksa kiina ja venäjä, yläasteella, kaikissa kunnissa. Eiköhän se suomalaistenkin kieli alkaisi taipua lausumaan näitä kielestämme puuttuvia kerakkeita parin sukupolven intensiivisen kieltenopetuksen jälkeen.

        voi voi, eikö sinun kielesi taivu, mutta onneksi sormesi taipuu näpyttelemään pelkkää vittuilua meistä suomalaisista.


      • muumaamustikka
        ruottailen kirjoitti:

        voi voi, eikö sinun kielesi taivu, mutta onneksi sormesi taipuu näpyttelemään pelkkää vittuilua meistä suomalaisista.

        No niinpä! Jo monta viikkoa perä jälkeen joka ketjussa. Jostain syystä hänellä on paha olla.


      • muis-taak-seni

        "oo lappalooma paloma plankka" lauloi nainen ehkä katri helenainen ehkä 70 luvulla.


    • ArkensaSankari

      Mitä tulee avauksen viimeiseen kysymykseen, vappu on tulevaisuutta ja sitä ei voi ennakoida, miten sen viettää kukakin persoona? Elämän kokemuksen äänellä sanon, että Vappua 2015 vietetään synnytyslaitokselta ruuminhuoneelle ja siltä ja väliltä. Itse olen aikeissa lähteä mökille. Jo huomenna juna viheltää ellei lakot ja muut inhimilliset seikat asetu esteeksi.

      • ArkensaSankari

        PS. En korjaa virhettä ruuminhuoneelle.


    • ö-Öö

      Mnaah.

      Aloittajalla jonkinlainen trauma suomen kieliopetuksesta. Kait ollut totaaliummikko, kun itse ruotsiin muuttanut elintasopakolaiseksi.

      Vappuna tavoitteena piknik Tähtitorminmäellä vapunpäivänä, Todennäköisesti vappu sujuu kuitenkin normaalisti himassa simaa juoden ja makkaraa grillaten.

      =DW=

      • Haha nythän vitsin väänsit. Minähän puolustan kielien opetusta joko pakolla tai valinnaisesti. Pääasia että on mistä valita. Ei traumoja täällä, mielipiteitä jees, mutta ei traumoja. (Muutin Ruotsiin USA:sta...elintasopakolaisena? Taisi olla päinvastoin.)


    • kalmukki

      Miksi Paloma lähdit Usa:sta, vai etkö saanut green cardia?

      • Lähdin USA:sta (oli green card ja kaikki muutkin luvat) koska halusin kasvattaa lapseni täällä ja samalla asua lähempänä omaa perhettäni.


      • hunksistakateellinen
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Lähdin USA:sta (oli green card ja kaikki muutkin luvat) koska halusin kasvattaa lapseni täällä ja samalla asua lähempänä omaa perhettäni.

        Toisinaan toisen täydellisyys on erittäin rasittavaa .


    • hauskaa.vappua

      Tehkää treffit, paloma, korppis,hunkz, e.siivooja, demeter ja kaikki muutkin ruotsissa olleet tai olevat suomalaiset tällä palstalla. Eikö olisi mielenkiintoista !!!

      • Kyllä minä olisin valmis tapaamaan ketkä tahansa palstalaiset livessä. Ruotsissakin asuvat tai asuneet. Jopa sinutkin, hauskaa.vappua.


      • Minua ei voi tavata. En ole kotona vappuna. Aion jättää oveen lapun "en ole kotona, tervetuloa varkaat, muistakaa siivota lähtiessänne ja viettehän myös vanhan patjattoman hetekan".


    • ingalill

      Niinpä on tämä mennyt liikaa suomi-ruotsi akselille nämä viimeaikaiset keskustelut.

      • pippi.pitkäsukka

        Niin, oisko svedujen saitti heille se oikeampi, luulisin ainakin.


      • Näyttää riitävän kiinnostusta myös näille teemoille yleisessä keskustelussa missä aihe on vapaa. Olisiko joku erityinen saitti joka olisi sopiva tiukkapipoisille puskasta huutelijoille? Koska tää se ei tainnut olla.


    • mieleenmonelle

      Suomen kielen opetus pitää lopettaa ja pitää antaa jokaiselle vapaus opiskella mitä kieltä haluaa.

    • En pysty puhumaan kielillä koska en ole uskossa. Askostakaan en osta mööpeleitä, ne ovat niin kalliita, kuin Iskussakin. Eskoja tai Oskuja en tunne.

    • Onkohan Paloman aloitus tarkoitettu provoksi?
      Suomessa moni on näkynyt aina kantavan vappuna punalippua myös ylioppilaslakki päässään, ja ainakin lakit lisääntyvät vuosi vuodelta.

      Itse iloitsen siitä, että ruotsi oli toisena kotimaisena pakollinen kieli ja jouduin valitsemaan vieraan kielenkin vaihtoehdoista saksa tai venäjä.
      Ruotsi ja erityisesti sen kielioppi tarjosi erinomaisen pohjan germaanisten kielten opiskeluun. Arjen sanastoa voi hyvin opiskella muiden puuhien ohessa kotonakin, kun kaikissa pakkauksissa, maitotölkistä lähtien, oli paljon tekstiä molemmilla kotimaisilla. Kaupassakin voi halutessaan asioida toisella kotimaisella ja saada hyvää harjoitusta.

      Ruotsin ja saksan kielissä oli jonkin verran samankaltaisia sanoja, ja se toi keveyttä opiskeluun. Pitkän saksan lukijoilla on muuten edelleenkin kysyntää Euroopan työmarkkinoilla. Kirjallinen flaamin kieli ja tanska samoin avautuvat likimain täydelleen ruotsin ja saksa kielten avulla.

      Länsimaiden yleisemmän kielen, Bad English, oppii jokainen suomalainen halutessaan - tai vaikkei haluaisikaan - ilman minkäänlaista opiskelua. Siihen tarjoavat puheen tekstitykset hyvää opetusta ihan huomaamattakin. - Nykyisin nettikuviot ja -pelit ovat muuttaneet tilannetta edelleen. Kukaan lapsi ei kai voi olla oppimatta nettienglantia. - Lyhyen saksan lukijoista on luultavasti suurin osa unohtanut kielen käytön puutteessa kokonaan. Harrastus, opiskelu ja oma halu voi tietysti kääntää tilanteen ihan toiseksi.

      - Mitäkö teen vappuna?
      Päätökset teen sään mukaan. Aattona on kotitalossamme tarjolla päivällinen kello 18, mutta osa joukosta saattaa lähteä katsomaan Mantan lakitusta ja ehkä ryhtyä grillaamaan myöhemmin pihalla tai kattoterassilla. Ilmoittauduin syömään, mutten ole vielä varma mitä teen. Ehkä vähän kaikkea.

      Ellei sada vappupäivänä pitää lähteä tuulettamaan lakkia ja kiertää erilaisia vappumaisemia, osallistua ehkä piknikillekin. - Jos sataa joukot virtaavat kotinurkille ja kaikissa yhteisissä tiloissamme on luultavasti mukavaa seuraa tarjolla. Eväitä löytyy kaapista ja nyyttärit järjestyvät melkein itsestään. Muutama pullo kuplivaa on kaapissa.

      Toivotan kaikille iloista vappua! Iloitaan kevään saapumisesta ja kaikesta hyvästä, mitä elämä tarjoaa.

      PS: Joko kevään kukat valtaavat sinun maisemaasi?

      • Orvokki: ei oikeestaan tai sitten vain provo "lite". Olen aidosti kiinostunut kieltenopetuksesta ja miten tuo kaksikielisyys toimii Suomessa. Toisaalta minua myös hieman ihmetyttää asenteiden kärjistynyt ja tulehtunut tila. Eikö Suomessa uskota "elää ja anna toisten elää"-filososfiaan?
        Vapunvietto taas tuli jotenkin spontaanisti mukaan.
        Yes, kukkaloistoa sekä istutettua (narsissit, helmihyasintit, hyasintit jne kukkivat ihanasti, orvokit jotka istutin muutama päivä sitten samoin ja tulppaanit ovat nupullaan.
        Metsäpolkujen reunustat ovat valtoimenaan valko-ja sinivuokkoja.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Orvokki: ei oikeestaan tai sitten vain provo "lite". Olen aidosti kiinostunut kieltenopetuksesta ja miten tuo kaksikielisyys toimii Suomessa. Toisaalta minua myös hieman ihmetyttää asenteiden kärjistynyt ja tulehtunut tila. Eikö Suomessa uskota "elää ja anna toisten elää"-filososfiaan?
        Vapunvietto taas tuli jotenkin spontaanisti mukaan.
        Yes, kukkaloistoa sekä istutettua (narsissit, helmihyasintit, hyasintit jne kukkivat ihanasti, orvokit jotka istutin muutama päivä sitten samoin ja tulppaanit ovat nupullaan.
        Metsäpolkujen reunustat ovat valtoimenaan valko-ja sinivuokkoja.

        Se, mitä kuuluu tällaisilla keskustelupalstoilla tai kiihtyneissä vaalikeskusteluissa, ei välttämättä anna oikeata kuvaa todellisuudesta.
        Moni äänekkäimmistä osallistujista katselee vain toisella silmällä ja vetää omat johtopäätöksensä. - Luulen, että joillain kiihkeimmistä huutajista saattaa olla omat, eriväriset kaleidoskooppinsa käytössä. - Kaukoputkella katseleva näkee aivan erilaisen ja realistisemman kuvan kauempaakin.


      • k-kk
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Orvokki: ei oikeestaan tai sitten vain provo "lite". Olen aidosti kiinostunut kieltenopetuksesta ja miten tuo kaksikielisyys toimii Suomessa. Toisaalta minua myös hieman ihmetyttää asenteiden kärjistynyt ja tulehtunut tila. Eikö Suomessa uskota "elää ja anna toisten elää"-filososfiaan?
        Vapunvietto taas tuli jotenkin spontaanisti mukaan.
        Yes, kukkaloistoa sekä istutettua (narsissit, helmihyasintit, hyasintit jne kukkivat ihanasti, orvokit jotka istutin muutama päivä sitten samoin ja tulppaanit ovat nupullaan.
        Metsäpolkujen reunustat ovat valtoimenaan valko-ja sinivuokkoja.

        Palomalle
        Tuota tuota kun täältä katellen asia vaikuttaa siltä et juur ulkomailta tulee kärkkäästi neuvoja suomalaisille siitä et miten elää pitäis.


      • k-kk kirjoitti:

        Palomalle
        Tuota tuota kun täältä katellen asia vaikuttaa siltä et juur ulkomailta tulee kärkkäästi neuvoja suomalaisille siitä et miten elää pitäis.

        Olisiko se sitten helpompi sulattaa jos jakaisin näitä ohjeitani Suomessa asuen? Mitä se tekee erillaiseksi? Kysymys onkuitenkin vain minusta, suomalaisesta suomalaisten joukossa. Mitä väliä sillä on vaikka asuisin Timbuktussa?
        Sitäpaitsi, en minä jaa ohjeita miten tulisi elää: kyseenalaistan, esitän omia mielipiteitäni, kritikoin, perustelen, vastaan , annan tunnustusta. Yksinkertaisesti sanottuna: keskustelen keskustelupalstalla. Näin se osallistuminen keskustelupalstalla menee minun kirjassani.


      • k-kk
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Olisiko se sitten helpompi sulattaa jos jakaisin näitä ohjeitani Suomessa asuen? Mitä se tekee erillaiseksi? Kysymys onkuitenkin vain minusta, suomalaisesta suomalaisten joukossa. Mitä väliä sillä on vaikka asuisin Timbuktussa?
        Sitäpaitsi, en minä jaa ohjeita miten tulisi elää: kyseenalaistan, esitän omia mielipiteitäni, kritikoin, perustelen, vastaan , annan tunnustusta. Yksinkertaisesti sanottuna: keskustelen keskustelupalstalla. Näin se osallistuminen keskustelupalstalla menee minun kirjassani.

        En niinkään henkilökohtasesti tarkottanut vaan niit kaikkia talous ym ohjeita joita suomelle jaetaan.
        Viimeks nää vaalit anto eri maitten lehdille syytä kommentoira ja itänaapuri jakaa oikein innokkaasti kaikkiin asioihin ohjeita.
        Jakelehan ihan rauhas ohjeita sul on pitkiä kommentteja ja tulee ne luettua ,nykyään niin hiljaisella palstalla.
        Oikeestaan sun ,korppiksen ja demeterin jutut on mielenkiintoisia luettavia.


      • k-kk kirjoitti:

        En niinkään henkilökohtasesti tarkottanut vaan niit kaikkia talous ym ohjeita joita suomelle jaetaan.
        Viimeks nää vaalit anto eri maitten lehdille syytä kommentoira ja itänaapuri jakaa oikein innokkaasti kaikkiin asioihin ohjeita.
        Jakelehan ihan rauhas ohjeita sul on pitkiä kommentteja ja tulee ne luettua ,nykyään niin hiljaisella palstalla.
        Oikeestaan sun ,korppiksen ja demeterin jutut on mielenkiintoisia luettavia.

        Joo, kirjoitan pitkiä sepustuksia, Lutunenkin sanoo aina kun tulee olohuoneeseen jossa istun että kirjoitatsä taas romaania :) Mä en jotenkin vain osaa tätä palstalle ominaista huutelemistekniikkaa jota usein "keskusteluksi" sanotaan. Mun tarvii selittää ja pohjustaa, perustella ja vatvoa asioita. Todennäköisesti kysymys luonneviasta tai sitten ammatistani johtuva vammautuminen. Ei millään pahalla, en minä edes tajua itse että olen neuvomassa toisia.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Joo, kirjoitan pitkiä sepustuksia, Lutunenkin sanoo aina kun tulee olohuoneeseen jossa istun että kirjoitatsä taas romaania :) Mä en jotenkin vain osaa tätä palstalle ominaista huutelemistekniikkaa jota usein "keskusteluksi" sanotaan. Mun tarvii selittää ja pohjustaa, perustella ja vatvoa asioita. Todennäköisesti kysymys luonneviasta tai sitten ammatistani johtuva vammautuminen. Ei millään pahalla, en minä edes tajua itse että olen neuvomassa toisia.

        "Paloma.se.co"

        Lutuschka

        Lääkäreillä on keinonsa parantaa Tennis- tai Keilaus-kyynär-pää.
        Vaan ei ole parannusta Blogi-päähän.
        Minä kestän sitä kyllä vähän.
        Kunhan se ei ole taysin teevee-mäistä Wiki-luetteloa toisin sanoin.
        Tai litaniaa lääkäri-kirjan sivuilta.
        Tyyliin: Minun mummuni sulatti vainajia rintamalla.
        Siksi hän aina linimenttiä juotuaan löi ja hakkasi minua siviilissä... :)
        Ei lopettanut vaikka äiti näpäytti häntä vitsalla ja uskovainen taka-rintama-
        veteraani-isäni itkien rukoili heitä lopettamaan.

        On se joillekin tuo tavallinen arki niin karkki-päivää että.


        H.


    • RehvataankoMekin

      juhlitko vappua?
      koska ja miten?
      kenen kanssa?
      yksin, kaksin vai joukolla?
      kaupungille aattona vai vasta vappupäivänä?

      • Vappuaattona jos sää sallii menemme porukalla vappukokolle rantaan (200 m. ovelta) ja sen jälkeen katsomme ilotulituksen. Kotona emme mitenkään erityisesti juhli vappua: tarjoan kevyen vappubuffeen kotona, otamme pari lasia "simaa". Grillaamme jos sää sallii ulkona, jos sataa ja tuulee, kuten on luvattu, niin takkatuli ja makkaranpaistoa jos pienet pojat ovat täällä. Pienet ovat bileet.
        Poika menee vappupäivänä kaupungille marssimaan hyvien asioiden puolesta.


    • viisiprosenttiakansasta

      http://keskustelu.suomi24.fi/t/13566065

      En kannata pakkoruotsia vaikka sukumme onkin osittain ruotsinkielistä ja olen kuullut puhuttavan sitä lapsesta asti. Ymmärrän ja osaan ruotsinkieltä vaikka en sitä ole koskaan tarvinnut sitten lapsuuteni. Kyllä ruotsia luettaisiin myös vapaaehtoisesti, näkee sen jo palstan pakkoruotsin puolustajien asenteista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14851
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    7. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    8. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe