On ruennut hiljaisessa nopeudessa ehkä eniten kääntäessä tai joustoliikkeissä kuulumaan epämääräistä loksahtelevaa ääntä kuskin puolelta. Etuvetoinen auto niin tarrasin kokeeksi vetoakselista kiinni ja heilutin akselin suunnassa. Tuntui pieni välys ja kuului loksahduksia pyörän navasta. Onkos tämä nyt sen merkki että vetarin ulompi nivel vaiko pyöränlaakeri on mennyt vai tarvitaanko tarkempia tutkimuksia sen päättämiseksi?
Heiluttelin myös alatukivarresta ja kallistuksenvakaajan tangosta sekä koiranluusta mutta niistä ei kuulu mitään.
Loksuva ääni, vetari vai laakeri?
5
2249
Vastaukset
- testaappa1
(ulomman)vetarin ääni kuuluu selkeiten, jos ajat pientä ympyrää hitaasti.
Pallonivelten ja laakerin välys tuntuu kun ylöstunkatusta renkaasta kokeilee heiluttaa. Jos välys häviää jarrua painaessa on kysessä pyöränlaakeri.- loksuva_ääni
Ei tunnu välyksiä renkaasta heiluttamalla eikä pientä ympyrää ajaessa kuulu mitään. Sen sijaan vähän kääntäessä kuuluu sellaista harvakseltaan ja epämääräistä, epäsäännöllistä loksahtelua, ei tunnu riippuvan vauhdistakaan. Ikäänkuin vetoakselissa olisi päittäisvälystä kun kokeilee kädellä vetelemällä. Mahtaako tuo olla sitten sisempi nivel, on näköjään suojakumi ruennut siellä hieman päästämään rasvoja ulos.
- loksuva_ääni
Sittenkin ehkä ihan pientä välystä tuntuu ylösnostetusta renkaasta heiluttelemalla. Kokeilin kädellä myös vetoakselin sisäpään niveltä ja välystä tuntui sielläkin. Pyörä pyörii kyllä herkästi käsin pyörittäen. Jos pyörittelee edes-taas niin suunnanvaihtokohdassa kuuluu loksahdus.
Vääntelin myös tunkin kammella maan ja renkaan välistä ja katsoin samalla pyörännavan takapuolelle kohtaan jossa vetoakselin abs kehä ja pyörännapa liittyvät toisiinsa, en huomannut siinä kohti mitään liikettä. Luulisin että jos pyöränlaakerissa olisi vikaa niin tuossa kohtaa abs kehä keinuisi pyörännapaan nähden?
Tosiaankin tiukkaa ympyrää ajaessa ei kuulu mitään kumpaankaan suuntaan ajaessa. Sen sijaan liikkeellelähdössä eteen- tai taaksepäin, satunnaisesti hiljaisessa vauhdissa ajaen joustoliikkeessä ja joskus hieman kääntäessä kuuluu sitä epäsäännöllistä loksumista.
Aika heikkoa tekoa on vetoakseli kun ei kestä edes 40.000km ajoa, itseasiassa joku nivel on tältä puolelta uusittu jo joskus 10.000km ajettuna.
Tai sitten taustalla on jokin vika mistä johtuen auto syö vetoakseleita aamupaloikseen. - Vääntöävaan
Vetonivel naputtaa kun alkaa tunnit olla täynnä. Akselissa pitääkin olla päittäisvälystä, akselin pituus kun muuttuu joustossa.
Tutkisin tarkemmin pallonivelet ja tukivarren puslat, jos joustoissa ja liikkeellelähdöissä kuuluu epäsäännöllistä lonksumista. Nurkka ylös ja rengasrautaa tms napakkaa tavaraa väliin ja vääntämään. Kyllä se sieltä löytyy kun tarpeeksi ajatuksen kanssa kopeloi. - loksuva_ääni
Kokeilin etsiä välyksiä nivelistä pyöränmutteriavaimella vääntelemällä mutta ei löytynyt, kaikki on välyksettömiä. Ainut mistä saan sitä loksumista kuulumaan on vetoakseli. Tosin yksi mahdollisuus voisi olla pyöränlaakeri vaikkakaan en saanut mitään välystä esiin.
Avasin etujarrutkin ja puhdistin palojen liikuntapinnat sekä laitoin kuparitahnaa niihin, lisäksi putsasin ja voitelin liukutapitkin. Ei vaikutusta, no auto tuntuu rullaavan hyvin kevyesti nyt vaikka mielestäni jarrut ei kyllä kummemmin laahanneet ennenkään.
Pitänee maanantaina käydä näyttämässä autoa korjaamolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 683129
- 2002781
- 222588
- 492578
- 202446
Kuule rakas...
Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl412295Miten hitsissä ulosoton asiakas?
On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez2101723Törmättiin tänään
enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v241677- 361525
- 181396