USKOTKO JUMALAAN?(alle 18v)

hahaaah

ELI SIIS KAIKKI ALLE 18 VUOTIAAT TEINIT VASTAA ⬇️

•KUINKA MONI USKOO OIKEASTI JUMALAAN?

kysely siks että uskonnonopettaja väitti toukokuussa että suomen nuorista JOKA TOINEN uskoo jumalaan! niin katsotaan uskooko joka toinen suunnilleen
JA EI MUUTE VARMAA USKO JOKA TOINEN :DDDD ite en todellakaan

123

1235

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vbboi

      en vitus

      • Anonyymi

        Agnostikko


    • aswqe

      Ei mitään vitun jumalaa olemassa se on tosi juttu. eli en usko

    • jumalaa-ei-ole

      En todellakaan usko jumalaan :D

    • wawse

      haha en todellakaa usko :D mite voi uskoo sellaseen mitä ei voi todistaa

      • heeheejuujuu

        Voi todistaa kunhan käyttää järkeään


      • Anonyymi

        Miten sitten voisi todistaa että maailmankaikkeus ei ole kenenkään tekemä eikä suunnittelema?


    • poeeeka

      E
      t: 16vee poeka

    • gjfjxjifbyd

      En usko ^~^

    • asdfjcjng

      En todellakaan usko

    • 26447

      Nope.avi en usko On kyl aika kusettaja ope.

    • luonnonvalintatoimeen

      Kuinka propagandattu pitää olla, että Jumalan kiistäminen on itsestäänselvyys. Kukaan ei ole keksinyt Jumalaa. Se on itsestäänselvyys. Siihen ei liity mitään. Aloittaja sotkee nyt mielikuvitusmaailman ja faktat.

      • hahaah

        en ymmärrä mitä tarkotat :DD minkä mielikuvitusmaailman ja faktat ?


      • Ateisti10

        Ihminen on keksinyt Jumalan


      • hboy

        Mailma olis tosi paljon parempi paikka elää,jos ei jotkut älyttömät uskoisi olemattomaan.
        Elämä on tässä ja nyt,sen jälkeen ei ole mitään.
        Ihan samoin kuin ennen syntymääsi.


      • ateisti93
        hboy kirjoitti:

        Mailma olis tosi paljon parempi paikka elää,jos ei jotkut älyttömät uskoisi olemattomaan.
        Elämä on tässä ja nyt,sen jälkeen ei ole mitään.
        Ihan samoin kuin ennen syntymääsi.

        täysin samaa mieltä hboyn kanssa!


      • 568546845684

        Jumala on olemassa.


        Tosin vain mielikuvituksissanne.


      • ViimeinenVipunen
        Ateisti10 kirjoitti:

        Ihminen on keksinyt Jumalan

        Tai sitten on käynyt niin, että ensin oli aitoja jumalia, ja sitten keksittiin useita nerokkaita jäljitelmiä...Kuten ensin keksittiin älypuhelin, sitä myytiin yhden firman mallina aluksi, ja sitten muut yhtiöt kehittivät omat versionsa.
        Ja mitä uskontojen myytteihin on uskomista, alussa olisi ollut yksi jumala joka sitten loi muut jumalat.


    • eeellens

      en vitus usko :D kuka voi ottaa tosissaan jotkut nooan arkit ja veden päällä kävelyt jne XD

      ps. taitaa olla aika sekasi oleva opettaja sul, nyt tähä on vastannu jo 8 minä aloittaja eli 10 yhteensä ja kukaan ei usko vaikka noin viiien ois jo pitäny uskoo :DDD ei vittu

      • 4940

        Vetten päällä voi kävellä kuka tahansa, kunhan se on jäässä.


    • 14v

      en usko enkä tule koskaan uskomaankaan :D

    • Uskontaien

      Uskon

      Ja tota alottajalle. On eriasia uskooko vai sanooko avoimesti uskovansa

      Ja myös se mikä lasketaan uskomiseksi

      En usko suureenkaan osaan ihmeteoista

      Mutta uskon Jumala olemassa oloon

      Ja netissä oleva nuoret on eriasia kuin koko maailman nuoret

      • tottaon

        Olen samaa mieltä.


      • hahaah

        en oo puhunu maailman nuorista vaan suomen alle 18 vuotiaista :D

        aaaateetsä sit sillee et sä valikoit raamatusta tietyt kohat mihin uskot ? :D että uskot ite jumalaan että se on ollu mut sit et usko et se teki ihmeit.. fuck logic


      • roninyman

        Jos joku teistä lukisi raamatusta kohti esimerkiksi lopun ajoista nii mitä on tapahtunu kaikista niistä tässä maailmassa aika moni mitä raamatussa lukee on käyny toteen . Minä 19v uskon ja suosittelen ottamaan raamattua käteen ja ottaa asioista selvää. Teillä on paljon opittavaa vielä mutta jokainen uskoo mihin uskoo tuutte vielä näkemään asiat toisella silmällä.


      • Nytkinkuuntelengospelii

        Mä uskon! Ja uskon myös et tosi moni uskovainen alle 18-v ei ees haluu vastata toho sun kysymyksee. Tuuppa vaikka Maata näkyvissä Turkuu ni näät et kyl meitä on. #vielätäälläonmeitä


      • DonKalevi
        roninyman kirjoitti:

        Jos joku teistä lukisi raamatusta kohti esimerkiksi lopun ajoista nii mitä on tapahtunu kaikista niistä tässä maailmassa aika moni mitä raamatussa lukee on käyny toteen . Minä 19v uskon ja suosittelen ottamaan raamattua käteen ja ottaa asioista selvää. Teillä on paljon opittavaa vielä mutta jokainen uskoo mihin uskoo tuutte vielä näkemään asiat toisella silmällä.

        "aika moni mitä raamatussa lukee on käyny toteen"
        Kyllä, tämä pitää paikkansa. Evankeliumit ovat VT:n profetian täyttymä. Kuitenkin tiedämme, että ns. Q-lähde oli alueellisesti hyvin levinnyt -osittain suullisesti, osin kirjallisesti. UT:sta siis tehtiin vähittäisen uskontoevolutiivisen prosessin jälkeen "yhteensopiva" VT:ssa esitettyjen lausuntojen kanssa. Esim. Matteuksen voi katsoa suorastaan kopioineen VT:ta.
        Monet Ilm:ssä esitetyt tapahtumat ovat jääneet vailla toteutusta. Tämä eskatologinen odotus antaa polttoainetta kristinuskon suosiolle.


      • 5644534
        Nytkinkuuntelengospelii kirjoitti:

        Mä uskon! Ja uskon myös et tosi moni uskovainen alle 18-v ei ees haluu vastata toho sun kysymyksee. Tuuppa vaikka Maata näkyvissä Turkuu ni näät et kyl meitä on. #vielätäälläonmeitä

        Maata näkyvissä-festari? Omat kaverini ja noin 50 muuta jotka tunnen käyvät siellä mutta eivät todellakaan usko Jumalaan.


    • 14v

      Todellakin uskon. Tuntuu niin luonnolliselta ja oikealta.

      T: 14v tyttö

      • minäjokauskon

        Hyvä!


    • llililinds

      EN USKO!!!
      meiän ussan ope sano muuten samaa, se sano vaan et suomen nuorista keskimäärin joka 3 uskoo.. :D
      saanen kysyä että mitä hevon vittua.....XDDDDDDDDDDDD

    • manasn

      en usko millään tavalla jeesus-jumala hömpötykseen.-98 tyttö

    • SatuolentoKokoJumala

      Kuolleista noussut? Veden päällä kävely? Ruuan taikominen tyhjästä? En usko.

    • okpäle

      Uskon ja tää palsta ei oo ihan oikee paikka testaa tätä... ite en kirjotelle tänne yleensä mtn luen vaan että saan päivän nauru.

    • En.

    • ikuneaaarnaaja16vee

      Haha kyl uskon. Mut se et uskon jumalaa ei tarkota et oon joku jeesustelia. Todellisuudes moni sanoo et ei usko ku kaverit sanoo. Ollaa kavereide kaa juteltu et ei kukaa kehtaa myöntää. Vittu ihaku ois joku tabu tuo uskomine. Ja se et "en usko jos ek voi todistaa" ni wut. Tietteks. Jos tää jumala ilmestyis teil ni oisitte hetke sillee wau mitä ? Mit viikkoje pääst alatte kyseenalaistaa sitä et se oli vaa joku harha. Ja tiedoks. Mieluiten uskon siihe et jumala on olemas ja pääsen taivaasee ku siihe et ei oo kuoleman jälkee mitää. Mitä sä menetät siinä jos uskot? Et mittää.

      • anttiHm

        no eipä oo ilmestyny jumala vielä koskaan, sitä päivää odotellessa.. :DD
        no ei siinä menetä välttämättä mitään mut kuka haluaa elää koko elämäsä jossai harhassa ja väittää itelleen et on joku jumala joka rakastaa JA kuka voi ihan oikeesti ottaa tosissaan nää nooan arkki kertomukset ja kuolleiden heräämiset ja tälläset jeesustarinat


      • rastafar

        Itse uskon jumalaan.

        Tuskin kukaan haluaa elää harhassa. Siis, että uskoisi johonkin, vaikka tietäisi sen olevan harhaa. En vielä ole sellaista tavannut. Toinen kysymys tietysti on, että onko jumala harhaa vai ei ja miten sen voisi tietää.

        Ja vaikka uskoo jumalaan, se ei tietenkään tarkoita että uskoo myös Nooan arkin kuvaukseen. Jumalahan voi siitä huolimatta olla olemassa, vaikka Nooa ei olisikaan seilannut arkissaan vedenpaisumuksen yllä tms tms. Ja eihän sen tarvitse olla juuri kristinuskon jumala, jos sanoo että uskoo.


      • Uskontaien
        rastafar kirjoitti:

        Itse uskon jumalaan.

        Tuskin kukaan haluaa elää harhassa. Siis, että uskoisi johonkin, vaikka tietäisi sen olevan harhaa. En vielä ole sellaista tavannut. Toinen kysymys tietysti on, että onko jumala harhaa vai ei ja miten sen voisi tietää.

        Ja vaikka uskoo jumalaan, se ei tietenkään tarkoita että uskoo myös Nooan arkin kuvaukseen. Jumalahan voi siitä huolimatta olla olemassa, vaikka Nooa ei olisikaan seilannut arkissaan vedenpaisumuksen yllä tms tms. Ja eihän sen tarvitse olla juuri kristinuskon jumala, jos sanoo että uskoo.

        Samaa mieltä. Jos uskoo Jumalaan se ei tarkoita et uskois kaikkiin raamatun ihmetekoihin ja muihin tarinoihin


      • VitunPelleAP
        Uskontaien kirjoitti:

        Samaa mieltä. Jos uskoo Jumalaan se ei tarkoita et uskois kaikkiin raamatun ihmetekoihin ja muihin tarinoihin

        Ite en usko että juuri joku yksi jumala on tehnyt kaiken ja en usko ihmetekoihin mitä jeesus teki yms. Mutta uskon että olemassa on jokin jumal-olento. Ja uskon kanssa jollain asteella saatanaan ja uskon helvettiin muuhun en oikeestaan.


      • Anonyymi
        Uskontaien kirjoitti:

        Samaa mieltä. Jos uskoo Jumalaan se ei tarkoita et uskois kaikkiin raamatun ihmetekoihin ja muihin tarinoihin

        Ilmestyskirjassa tosiaan kerrotaan lopunajoista, jolloin tulee "ruttotauteja".

        Missään eivaan täsmälleen kerrota, mikä on ruttotauti ja miten se eroaa muista sairauksista.

        Joten: Onko COVID-19 eli koronavirus ruttotauti ?

        Mikäli on, niin tuo on yksi hyvä esimerkki siitä, että elämme nyt ns. lopun aikoja.

        Raamattu puhuu myös pedon merkistä, jota ilman ei voi ostaa eikä myydä, ja johon liittyy pedon luku 666.

        Raamattu puhuu myös Googin sodasta? Goog? Tarkoittaako se Google ?

        Tiettyjen uskonlahkojen piirissä on myös harhaoppeja.

        7:nnen päivän adventistit uskovat, että sapatin (= juutalaisen kalenterin mukainen lauantai = länsimaisen kalenterin mukaan PE auringonlasku - LA auringonlasku) korvaaminen sunnuntailla = pedon merkki.

        Ihan "hauska" idea, mutta miten tuo sapatin korvaaminen sunnuntailla voisi estää ostamisen / myymisen ?
        Ei mitenkään, ja juuri tämä tosiasia osoittaa tuon adventistien harhaopiksi.

        JOS tulisi voimaan sellainen laki jokaisessa maassa, että kaupat ja kauppakeskukset saavat olla auki PE auringonlaskusta - LA auringonlaskuun, ja sitten kaupat ovat lain voimalla ja ankaran rangaistuksen uhalla kiinni 6 vrk yhtäjaksoisesti LA auringonlaskusta - seuraavan viikon PE auringonlaskuun, niin silloin minun pitäisi pyytää adventisteilta anteeksi sitä, että olen aiheettomasti heitä parjannut.

        JOS tällaista lakia ei tule joka maassa voimaan, silloin arvosteluni adventisteja ja heidän harhaoppejaan kohtaan on täysin oikeutettua.

        Se oikea pedon merkki on ilmeisesti otsaan / oikeaan käteen upotettava mikrosiru, joka (virallisesti) on maksuväline, eli se korvaa nykyiset debit / credit -maksukortit.

        varo666siru.net -sivuilta löytyy paljon asiaa tuosta mikrosirusta, ja asia on pääosin oikeaa, mutta on tuolla sivulla 1 virhekin: sivu puhuu virheellisesti lämoötilanvaihteluista, kun pitäisi puhua lämpötilaeroista.

        Mikrosirun virtalähde toimii oikeastin näin:

        kehon ulkopuolinen ilma virratessaan jäähdyttää ihoa mikrosirun asennuspaikan kohdalla eli otsassa tai oikeassa kädessä peltier -elementin ulkopuolta. Veri sisäpuolella verisuonissa virratessaan lämmittää peltier -elementin sisäpuolta.

        Kun peltier -elementin ulkopuolta jäähdytetään, ja samaan aikaan peltier -elementin sisäpuolta lämmitetään, elementti tuottaa jännitteen, ja sillä on kyky syöttää virtaa (varsin pieni virta, mutta nykymikrosirulle tuo pienikin virta on riittävä).

        Lisäksi voidaan käyttää pientä litiumakkua, jos hetkellinen tehontarve ylittää Kun peltier -elementin tehontuoton.

        Raamattu mainitsee paiseista pedon merkin yhteydessä.
        Litium on siitä mielenkiintoinen aine, että jos tuo pedon merkki rikkoutuu ja litiumia pääsee vapautumaan elimistöön, niin litium todellakin aiheuttaa paiseita elimistöön vapaasti päästessään, ja näin voi käydä, jos pedon merkki kehoon asennuksen jälkeen rikkoutuu.

        Raamattu tosiaan varoittaa ottamasta pedon merkkiä, koska sen tietoisesti ottaja joutuu helvettiin.
        Käsittääkseni tuo pedon merkki = joudut helvettiin -sääntö ei päde tapauksiin, jossa

        1) otat pedon merkin tietämättä, että olet ottamassa pedon merkkiä. Jumala ei siis rankaise sinua esim. rokotteen ottamisesta, jos rokotteeseen on tietämättäsi laitettu tuo mikrosiru.

        2) pedon merkki asennetaan kehoosi väkisin, vastoin tahtoasi.

        Sensijaan jos tietoisesti ja omasta tahdostasi otat pedon merkin, niin siinä tapauksessa tervemenoa helvettiin.

        Sitä voidaan pohtia, miksi Jumala on määrännyt, että pedon merkin tietoisesti ja vapaaehtoisesti ottaja joutuu helvettiin. Oma teoriani on se, että vaikka kyseessä on virallisesti kehoon integroitu maksuväline, niin mikrosirussa on epävirallisia, dokumentoimattomia ominaisuuksia. Vaikkapa sellaisia, joilla ihmisen kehon voivat vallanpitäjät ottaa kauko-ohjaukseen, ja näin pakottaa ihminen tekemään asioita, jotka ovat Raamatun mukaan syntiä, vaikka ihminen itse ei tällaista haluaisikaan.
        Koska Jumala kaikkitietävänä tietää jo etukäteen, että pedon merkissä on tällaisia vahingollisia ominaisuuksia, siksi Jumala kieltää ottamasta sitä ja määrää sen ottajalle rangaistuksen.

        Hyvä kysymys: jos kerran tulee aika, jolloin ilman pedon merkkiä ei voi ostaa eikä myydä, niin pudottaako Jumala taivaasta ruokaa pedon merkistä kieltäytyjille, samoin kuin Jumala pudotti mannaa taivaasta erämaassa kulkeville uskoville, jotka Jumala itse oli tiettyä reittiä käskenyt kulkemaan ?
        Olisi aika aiheellista, että pudottaisi, sillä silloinhan ei ilman pedon merkkiä voi kaupasta ostaa ruokaansa !


    • Olen 14v poika ja kyllä minö uskon jumalaan.

    • aaaaabc

      jumala on vain pelkkä keksitty juttu. En usko

    • mmn

      En tosiaankaan usko, koska miten epätodellinen jumala ois muka voinut luoda taivaat ja maat :DD

    • 13vtyttö

      En usko. Ja jeesus kertoo vähä ristiriitasesti et se rakastaa kaikkia ja kaikki pääsee taivaaseen ja sitten jos et usko nii et pääse XD

      Eli uskoisin jos se oikeasti mulle ilmestyis ja sanois esim. Hyvää huomenta olen Jeesus owo

      • eivittuXD

        joo sama mul :D

        ja seki et just jesse sano et rakastaa kaikkii ihmisii välittämät siit millasii ne on mut sit yhtäkkii homot ja lesbot ja nää ei ookkaa tasavertasii ihmisii muiden kaa raamatun mukaan että okkk:D


      • Isonen
        eivittuXD kirjoitti:

        joo sama mul :D

        ja seki et just jesse sano et rakastaa kaikkii ihmisii välittämät siit millasii ne on mut sit yhtäkkii homot ja lesbot ja nää ei ookkaa tasavertasii ihmisii muiden kaa raamatun mukaan että okkk:D

        Et tiiä yhtään mistä puhut


      • dndn

        aijjaa no sovitaan sitten niin:DD


      • okddiosfl

        Jumala ei toimi sillee et se ottaa vastaa"käskyi" ihmisilt. "Jos se ilmestyy niin sitte mä uskon" Ja kukaan ei oo väittäny missään kohassa raamatussa etteikö homot ja lesbot ois saman arvosii ku kaikki muutki ihmiset. Jeesus tuli maan päälle just nimenomaan auttamaan vähäosasia. Enkä mä todellakaan sitte ymmärrä sitä et minkä takia niitä ihmisiä mollataan jotka uskoo Jumalaan, jos kerran kaikkien pitäs olla samanarvoisia. Minä siis ainakin uskon Jumalaan. Ihan sama vaikka koko maailma kääntyis mua vastaan, koska en olis ainakaa tehny mitään pahaa sillä että uskon. Oma asianihan sen pitäis olla eikä sen pitäis haitata ketään.

        T. 15-vuotias tyttö


      • Nytkinkuuntelengospelii
        okddiosfl kirjoitti:

        Jumala ei toimi sillee et se ottaa vastaa"käskyi" ihmisilt. "Jos se ilmestyy niin sitte mä uskon" Ja kukaan ei oo väittäny missään kohassa raamatussa etteikö homot ja lesbot ois saman arvosii ku kaikki muutki ihmiset. Jeesus tuli maan päälle just nimenomaan auttamaan vähäosasia. Enkä mä todellakaan sitte ymmärrä sitä et minkä takia niitä ihmisiä mollataan jotka uskoo Jumalaan, jos kerran kaikkien pitäs olla samanarvoisia. Minä siis ainakin uskon Jumalaan. Ihan sama vaikka koko maailma kääntyis mua vastaan, koska en olis ainakaa tehny mitään pahaa sillä että uskon. Oma asianihan sen pitäis olla eikä sen pitäis haitata ketään.

        T. 15-vuotias tyttö

        Asiaa!


    • Herätkää_ihmiset

      Mä en usko kristillisee jumalaa. Mut uskon johonki toisee jumalaa, koska en menetä siinä mitää. Joku väitti jotai tuol et "kuka ny halus elää koko elämänsä harhas?", vastaan siihe et: sä elät elämäs muutenki harhassa. Aisties harhassa. Joten jos se oiski harhaa, sil ei ois vittuukaa välii sulle, varsinkaa ku oot muutenki kuollu jo sillo, ja "silloha ei oo enää mitää".

      Tän keskustelun on alottanu todennäkösesti jotkut 12-15 vuotiaat, jotka luulee tietävänsä maailmasta ja asioista paljonki... Te ajattelette liian putkimaisesti. Ette nää muutaku sen yhen reiän siitä putkesta ja kaikki muu jää sen ulkopuolelle. Mut joo oonha mäki vähä typerä ku edes viitsin vastaamaan tämmöselle keskustelu palstalle... Ei täältä muuta ois voinu odottaakaan.

      • Anonyymi

        Kristinuskon Jumala on ehkä vähän ahistava ku se on ainoa jolla on valta tuomita ihminen kadoitukseen ja myöskin valta päästää ihminen taivaaseen. Kaikki muut jumalat. tuntuvat mukavan turvallisilta ja nössöiltä ja niihin onkin kivampi uskoa


    • poizu13yo

      Kyllä uskon.

    • Pohtija7

      Uskon Jeesukseen Kristukseen Jumalan Poikana ja tosi Jumalana. Perustan uskoni Raamatun ilmoitukseen ja Puolustajan vaikutukseen elämässäni.
      Pimeyden ruhtinas on sokaissut tämän maailmanajan ihmisten silmät, niin etteivät ne näe valoa. Ystäväiseni, sanon Teille, että vaikka Jeesus itse kävelisi kadulla, ei häneen uskottaisi, sillä Jumalan pyhää Sanaa ei uskota eikä vastaanoteta.
      Ystävät, ottakaamme hengelliset asiat hengellisesti ja maalliset maallisesti. Tämän päivän ihmisen silmät on maallinen sokaissut, niin että ette tunne häntä, joka tekee eläväksi. Niimpä olette synteihinne kuolleita. Hän johtaa teidät kaikkeen totuuteen ja auttaa Teitä käsittämään myös maalliset asiat hengellisesti.

      Herramme Jeesuksen Kristuksen armo, Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon kaikkien Teidän kanssanne.

      • eivittuXD

        :DD


      • Jumalantoinenpoika

        Joudut helevetiin senkin valehtelija


      • tyttö16.17

        "Pohtija7", luulen tietäväni mihin uskontoon kuulut :) Kuulostaa niin eräältä tuntemaltani henkilöltä (ei ole siis sinä). Osittain oikeaa tietoa, kyllä.

        tyttö16-17v


    • lollllzzzz

      En vitus usko mihinkää jesseen

    • ikovman

      oon 17 ja kyllä perkele uskon jumalaan kyllä tuolla taivaassa joku kykkii!

    • pppps

      en usko missään nimessä.

      • Anonyymi

        Muistatko sinut sai lopettamaan Jumalaan uskomisen?


    • jumala43

      uskon!!!!

    • 98poika

      Uskon.

    • enuskojunalaan

      EN USKO!!! Uskon vaan
      Euroshopper:iin,Burn:ii,GTA IV/V,BF3/4/Hardline,PS3/4,XBOX360/ONE,Apple,Samsung,LG,Asus,Sony,Microsoft,AKG,Senheisser,HarmanKardon,Elektrolux,AEG,BOSCH,Rosenlew,Netflix,Spotify,HBO,Elisa,Sonera,Dna,Vodafone,T-Mobile,Kebab,Pizza,Subway,McDonald's,Burgerking,Starbucks,Audi,Bugatti,BMW,Lamborghini,Ferrari,Nissan,Kylän,Koniegsegg,Maserati,Aston-Martin,Mercedess-Benz,Tesla,Ducati,KTM,Yamaha,Suomi,USA,UK,Saksa,Ranska,Italia,Espanja,Japani,Australia,Sveitsi,Itävalta,Viro,Ruotsi,Tanska,Norja,Islanti,Jamaika,Irlanti,Portugali jne.

    • enusko

      En todellakaan usko. En voi vaan syöttää itselleni sellaista paskaa että olis muka joku jeesus taivaassa. En vaa saa millään päähän upotettua tollasta

    • Luonnonuskonto

      Uskon yliluonnolliseen! Ja jos joku tiettää wicca uskonnon niin se on lähempänä sydäntäni kuin kristinusko vaikka olenkin kristitty.

    • mielipidekirjoitusta

      Olen ateisti.(12 vuotias) vanhempani eivät kuulu kirkkoon. Ei uskomisessa sinänsä ole mitään vikaa, sillä vaikka jumalaa ei ole, motivoi usko kuitenkin hyviin tekoihin, ja vaikkei sielu olisi lihallinen, edustaa se kuitenkin kaikkea hyvää ihmisissä. Tosi uskovaiset ja Jehovan todistajat ovat mielestäni pimahtanutta porukkaa joilla ei ole elämää. Uskokoot kukin mihin tahtoo, ei siitä huolimatta tuolla pilven reunalla kukaan kyyki. Ja luvataan aina että Jumala auttaa, mutta maailmassa on niin paljon tuskaa, että harva voi edes syöttää itselleen Semmoista pölyä. Uskonnoista on sodittu.(soditaan) ja se on tyhmää touhua, jos ei anna toisen uskoa mihin tahtoo. Muut uskonnot ovat ihan on, mutta kristinusko on pelkkää rahastusta ja ihmisten huijaamista. Lisää omia mielipiteitäni:
      "Rakkaus" sana tarkoittaa hyvää, mutta koen rakkauden vain ahneutena, omahyväisyyttenä, ja toisen omistamishalua. Siihen avioliitto perustuu.
      Kiitos kun luit. 12v tyttö.
      PS. Pahoittelen kirjoitusvirheitä. Laite arvaa sanoja.

      • Pohtija7

        "vanhempani eivät kuulu kirkkoon"
        Kirkkoon kuuluminen ei ole uskon mittari. Raamattu puhuu uloskutsuttujen joukosta, ekklesiasta. Ihmiset siis kutsutaan pois tästä maailmasta, mutta kirkko nimenomaan on maallinen instituutio. Kirkko esim. vääristelee kasteoppia ja uskoo sakramentaaliseen pelastukseen.

        "vaikkei sielu olisi lihallinen, edustaa se kuitenkin kaikkea hyvää ihmisissä"
        Liha on synnistä turmeltunut ja kaikki ihmisen pahuus on siinä. Myös sielu on osa ihmistä ja kaipaa sekin puhdistusta Jeesuksen uhriveressä.

        "Tosi uskovaiset -- ovat mielestäni pimahtanutta porukkaa joilla ei ole elämää."
        Jumalan viisaus on hullutusta niille, jotka eivät usko. Toisaalta maailman viisaus on hullutusta Jumalalle!
        Jeesus sanoo: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Joka minuun uskoo se elää, vaikka olisi kuollut."

        "ei siitä huolimatta tuolla pilven reunalla kukaan kyyki"
        Raamattu ei puhu mitään "pilven reunalla kyykkimisestä". Pilvi tosin toimii monesti Jumalan ilmestymisen välikappaleena (vrt. palava pensas).

        "Ja luvataan aina että Jumala auttaa, mutta maailmassa on niin paljon tuskaa"
        Tässä on kirjoittajan vapaamuotoinen versiointi teodikea-ongelmasta. Herramme Jeesus sanoo: "Tässä maailmassa teillä on ahdistus, mutta olkaa huoletta; minä olen voittanut maailman."

        "Uskonnoista on sodittu.(soditaan) ja se on tyhmää touhua"
        Kyllä, olen ehdottomasti samaa mieltä kanssasi. Kuitenkin tämä on nimenomaan uskontojen ongelma. Uskonto on käsitteenä sellainen, että siihen sisältyy poliittinen aspekti (vrt. kirkollispolitiikka, seurakuntavaalit yms). Se, mitä tällä hetkellä tapahtuu Lähi-idässä on vahvasti sidoksissa politiikkaan ja öljystä saataviin tuloihin. Mutta se on sidoksissa myös uskontoon; Koraani nimittäin julistaa opetuksessaan sodan "vääräoppisia" vastaan. Tämä on ongelma, joka on muslimiterrorismin takana.
        On totta, että myös kristinuskon nimissä on tehty hirmutekoja. Näistä päällimmäisenä tulee mieleen ristiretket ja katolisen kirkon kohdistama vaino reformaattoreita kohtaan. Kuitenkin tällainen on pohjimmiltaan epäkristillistä, koska Raamattu pasifistisena teoksena kehottaa meitä rauhalliseen rinnakkaiseloon. Katolinen kirkko, joka oli näiden hirmutekojen takana, oli Raamatusta eroon joutunut laitos (vrt. aidon juutalaisuuden saastuttaminen "perinnäissäännöillä" Jeesuksen aikana). Mikään, mikä on lähtöisin Jumalasta ja tämän Pyhästä Sanasta ei ole pahaa tai väkivaltaista.

        "kristinusko on pelkkää rahastusta ja ihmisten huijaamista"
        Instituonaalinen kirkkolaitos on rahastusta, koska se verottaa ihmisisiä. Raamattu kehottaa meitä vapaaehtoiseen antamiseen, joka tapahtuu puhtaasta sydämestä. Kirkon touhu on vain rahan nyhtämistä, joskin tuon rahan voi ajatella menevän hyvään tarkoitukseen yhteiskunnan kehittämiseksi.
        Aito kristinusko ei ole ihmisten huijaamista, mutta kirkon oppi on. Lapsikaste ei esimerkiksi ole pelastuksen tae, vaan se on usko kaste.

        " "Rakkaus" sana tarkoittaa hyvää, mutta koen rakkauden vain ahneutena, omahyväisyyttenä, ja toisen omistamishalua. "
        Tämä on surullista kuulla. Rakkaus on kuitenkin vain ja ainoastaan rakkautta. Kun mietitään kahden ihmisen liittoa, niin kaiken yhteiseksi omaisuudeksi hankitun (talo, auto, lapset yms.) pohjana ja perustana on rakkaus. Kenelle tulisi mieleen hankkia lapsia sellaisen kanssa, jota inhoaa? Ei kenellekään. Ensin tarvitaan rakkautta ja kaikki muu tulee sitten perässä.
        No, rakastumisesta siirrytään sitten johdonmukaisesti avioliittoon tai muuhun yhteiseloon. Tässä vaiheessa tulee kuvioihin nuo mainitut ahneus, omahyväisyys jne. Puhtaaseen rakkauteen ei kuulu tuollaisia tunteita, vaan ne tulevan nimenomaan hankitun omaisuuden mukana. Rahasta voidaan kiistellä ja se voidaan jakaa, talon irtaimisto voidaan laittaa pienempiin osiin ja myydä uudelleen, mutta rakkautta ei voi jakaa. Se on itseis- eikä välinearvo.

        "Siihen avioliitto perustuu"
        Tosi avioliitto ei perustu tällaisille asioille, vaan sen pohjana on rakkaus. Avioliiton seurauksena tulee olla aina molemminpuolinen rakkaus sekä Herran pelko. Silloin se on Jumalan mielen mukainen. Nykyään kuitenkin puhtaan avioliiton käsite on tuhoutunut ja esimerkiksi avioerot lisääntyneet.

        "Niin on Jumala maailmaa rakastanut, ettei yksikään, joka Häneen uskoo hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä."

        Mene rauhassa.


      • Pohtija7

        Joo, eli tässä sohaistaan Raamatun ilmoitustotuuteen liittyvää ongelmaa. Käsitys Raamatun sanasta totuutena lepää siis uskon varassa. Lähden lähestymään tätä perinteisin filosofisin ja teologisin termein.

        Eli siis Hämähäkkimiehen perinteinen materialistinen olemassaolo voidaan asettaa väittelyn alaiseksi. Voimme havaita, ettei Hämähäkkimiestä ole olemassa materialistisella tasolla. Hämähäkkimiestä ei siis ole olemassa.

        Myöskin Hämähäkkimiehen idealistista olemassaoloa voidaan tutkia. Se, että Hämähäkkimiehestä on tehty sarjakuvia osoittaa, että tämä on ollut "olemassa" sarjakuvapiirtäjän pääkopassa ennen sarjakuvien laatimista. Tämä Hämähäkkimies on perustavanlaatuisesti erilainen kuin muut hämähäkkimiehet. Hän on Hämähäkkimies! Sellaisena hän tulee aina pysymään.
        Kellekään ei tulisi mieleen sanoa Batmania Hämähäkkimieheksi, koska hän ei sovi Hämähäkkimiehen muottiin. Jos materiaa muovataan se voidaan muovata vain yhdellä tavalla, jotta syntyy: Hämähäkkimies!
        Näin ollen siis Hämähäkkimiehen muodon voidaan katsoa olleen ennalta ja sarjakuvapiirtäjä vain tavoitti Hämähäkkimiehen idean (lue: muodon) platonilaisittain ajateltuna "ideamaailmasta" ja siirsi sen paperille. Hämähäkkimiehen muoto säilyy ikuisesti, vaikka yksittäinen Hämähäkkimies-lehti päätyisi takan lämmikkeeksi.
        Tämä edellä mainittu periaate soveltuu kaikkiin supersankareihin eli Hämähäkkimies ei ole Batman, ja kaikkiin muihinkin olioihin. Batmania voidaan NIMITTÄÄ Hämähäkkimieheksi, mutta Hämistä siitä ei saa tekemälläkään. Hämis on Hämis!

        Näin ollen siis Raamatun ilmoituksen voi osoittaa olevan materialistisella tasolla paikkansa pitämätöntä, joskin esimerkiksi ihmeteot olivat täysin konkreettisia. Sanojen taakse kätkeytyy kuitenkin jumalallinen inspiraatio ja idea.


      • Pohtija7

        Raamatullisesti ilmoitettuna asia menee tietenkin niin, että Jeesus on ollut ikuisesti Jumalan Poika eli siis ollut ennalta. Vanhatestamentillisen esikuvan mukaan Jumalan Sana (lue: Jeesus Kristus) oli uutta luova väline, joka ilmoitti Jumalan läsnäolon maan päällä.
        Tämä ikuinen, olemukseltaan anti-materialistinen, Sana tuli lihaksi eli muuttui materialistiseen muotoon. Eli siis Jumalan oman ja Jeesuksen kautta tapahtuneen opetuksen kautta syntyi Raamattu, joka on siis jumalallisen (lue: hengellisen eli anti-materialistisen) totuuden konkretisoituma, niin kuin Jeesus oli Jumalan ruumiillistuma (materialistinen).

        Tyypillisten ontologisten termien käyttö Raamatun yhteydessä on aina hieman kyseenalaista. Tahdon vain tässä selventää, että hengellistä/idealistista laatua oleva ennaltaolo edeltää fyysistä olemassaoloa ja tämä on juuri tapahtunut Raamatun ilmoitustotuudessa. Kuitenkaan platonilaista ideamaailmaa ei tule yhdistää Raamattuun.


    • Ei se mielestäni nyt kovin tuulesta temmattu ajatus ole, että puolet Suomen nuorista uskoisi jumalaan. Ensinnäkin, jumalaan uskominen ei tarkoita harrasta uskovaisuutta. Otan esimerkiksi minun oman yläasteluokkani: luokalla oli sellainen n. 10 tytön porukka, jotka uskoivat Jumalaan ja kävivät koulun Raamattukerhossa. Millaisia tyttöjä he olivat? Kunnollisia ja hiljaisia, jotka pitivät ristikorua kaulassaan? Ei, ne olivat äänekkäitä ja muodikkaita, niitä SUOSITTUJA tyttöjä jotka joivat itsensä joka viikonloppu känniin ja laittoivat bilekuvia Facebookiin. Eli heidän uskovaisuutensa ei ollut erityisen näkyvää tai periaatteellista.

      Sitten oli vielä erikseen seurakuntanuoret (aka isoskoulutuksen käyneet).
      Ja sitten oli USKOVAISET, mutta niitä oli meidän koulussa ehkä arviolta 2, sellaisia mistä se näkyi oikeasti vahvasti.

      Eli siis aina jumalaan uskominen ei näy ulospäin.

      En tiedä, tarkoittiko opettajasi ylipäätänsä nuoria, jotka uskovat johonkin jumaluuteen vai vain kristinuskon Jumalaa, mutta sitten Suomessa on vielä jonkin verran musliminuoria, joista voisi uskoa, että he ainakin jollain tasolla ovat uskossa.

      Opettajasi saattoi myös tarkoittaa ihmisiä, jotka uskovat ylipäätänsä johonkin korkeampaan voimaan.

      Eli näin siis oli minun yläasteella ja lukiossa, tosin yläasteesta on jo 5 vuotta aikaa, niin en tiedä miten nuoriso on muuttunut. Ja minun vastausta kysymykseen ei tarvita, koska olen yli 18-vuotias.

    • Jannika14

      Mä uskon! No en vitus! HYI!

    • Jjuuu

      En usko

    • Eeeen

    • hyihelvetti

      en koskaan

    • Entinenkristitty

      Olen nyt melkein kuukauden yli 18-vuotias, mutta koen silti tarpeelliseksi jakaa kertomukseni, koska olen ollut uskova sinä aikana johon kysely perustuu, kerron miksi luovuin uskosta.

      Uskoin noin neljä vuotta (13-17), joiden aikana olin fundamentalistinen, mutta uskoni loppupuolella päätin lukea filosofiaa, historiaa, psykologiaa ja muiden uskontojen pyhiä kirjoja joista huomasin silloiseksi pettymyksekseni, että kristinusko oli luotu muiden uskontojen päälle. Mahabharata-eepoksessa - joka on paljon vanhempi kuin Raamattu - on kertomus, jossa prinsessa nimeltä Kunti on saanut tietäjältä lahjaksi kyvyn kutsua mikä tahansa jumala antamaan hänelle lapsen; Kunti - oli avioton ja - halusi testata asiaa, hän kutsui auringonjumalan Suryan, joka sitten antoi hänelle lapsen nimeltä Karna. (Äsken tapahtui jo neitseellinen syntymä, mutta malttakaa yhä tarina jatkuu!) Kunti asetti Karnan koriin ja korin virran vietäväksi, josta se löydettiin ja se pääsi kuningas Dhritarashtran hoviin.

      Uskovana olin lukenut Raamatun kolme kertaa joten osaan sen sisällön paremmin kuin keskivertoväestö, tällöin huomasin heti yhteyden Moosekseen, joka kanssa oli korissa virran vietävänä. Toinen uskonto josta luin oli buddhalaisuus, tästä luin Jack Kornfieldin kirjasta Buddhan opetuksia, siinä oli - muitaakseni loppupuolella - kertomus alempaan kastiin kuuluvasta naisesta, jolta Buddhan opetuslapsi pyysi vettä. Huomasin heti yhtäläisyyden Jeesukseen joka pyysi samarialaiselta naiselta vettä – molemmissa tarinoissa nainen vastustelee, mutta kuitenkin he lopulta antavat vettä tarinoiden hurskaille miehille. Päätin lukaista Buddhan ja Jeesuksen samankaltaisuudesta kahdelta sivulta, joista ensimmäinen on buddhalaisuuden vaikutusten kristinuskoon tarkastelua, ja toinen reinkarnaatiota puolustava teksti Jeesuksen ja Buddhan samankaltaisuudesta:

      http://www.jesusneverexisted.com/buddha.html
      http://www.near-death.com/reincarnation/jesus/buddha.html

      Uskoni alkoi horjumaan yhä enemmän kun löysin todisteita siitä ettei helvettiä ollut olemassa ennen kirkkoisä Augustinusta - nimittäin Vanha testamentti ei mainitse helvettiä kertaakaan; voit testata tämän kirjoittamalla "helvetti" Raamatun-hakukoneisiin. Myös muutamat kristityt annihillationistit ovat tajunneet tämän:

      http://www.hellhadesafterlife.com/hell

      Tässä ketjussa ylempänä joku kommentoija otti esiin Raamatun profetiat lopun ajoista niin älkää antako sen huijata itseänne; Raamatun ennustukset ovat itsensä toteuttavia, esim. ne kaverit jotka kirjoittivat Raamatun tiesivät Vanhan testamentin sisällön joten heille ei ollut minkäänlainen haaste luoda messias-hahmoa joka täyttäisi ne profetiat. Samoin kirja sisältää monia epäonnistuneita profetioita, jotka apologeetat tulkkaavat "symbolisina". Raamattu on erittäin monitulkintainen kirja, joka ei sisällä mitään käytännöllisiä elämänohjeita vaan pelkkiä vertauskuvia jotka voi lukea miten tahansa.

      Myös kristittyjen mukaan synnitön Jumalan poika Jeesus on itse asiassa erittäin syntinen, jonka pystyy näkemään Raamatun jakeista:
      http://see_the_truth.webs.com/sinning_nazarene.html

      Totuus on, että kristinusko on yhtä hengellistä kuin kommunismi.

      • Pohtija7

        "kristinusko on luotu muiden uskontojen päälle"
        Kristinusko siinä merkityksessä kuin me sen tunnemme pohjautuu juutalaisuudesta, joka se puolestaan on lähtöisin Jahve-kultista. Tämä kultti järjestäytyi pakkosiirtolaisuusajan jälkeen juutalaisuudeksi synagogalaitoksineen.
        Varhaisimman Jahve-kultin, jota pentateukki edustaa voi katsoa ottaneen vaikutteita ympäröivistä Lähi-idän kulttuurialueista. Esimerkiksi vedenpaisumuskertomuksesta voi löytää yhteyksiä mesopotamilaiseen tarustoon. Myös luomis- ja syntiinlankeemuskertomuksilla ja tarinassa Mooseksesta on yhtymäkohtansa muihin liikkeellä olleihin taruihin. Kuitenkin nämä kriittisen raamatuntutkimuksen löytämät antologiat ovat luultavasti liioiteltuja ja hakemalla haettuja.
        Jonkinkaltaisen poliittisen sionismin voi katsoa kehittyneen Pohjoisvaltakunnan voimistuessa. Tällöin syntyneillä kirjoituksilla saattoi olla motiivina mustamaalata muita kansoja kuin Israelia.

        Uusi testamentti nojautuu tuohon samaiseen Jahve-kulttiin ja sen tarkoituksena nimenomaan oli puhdistaa tuota kulttia ja tuoda esiin degeneroituneen kansan jäännös. UT siis "puhdistaa" kulttiin vieraista kulttuureista ilmaantuneet palvelusmenot, kuten vieraiden jumalten palvelemisen, Kristuksen uhriveressä. Näin ollen VT siis vain on UT:n epätäydellinen esikuva.
        Tästä voi johdonmukaisesti siirtyä sanainspiraatio-oppiin, jonka mukaan Raamattu on Jumalan johdonmukainen ilmoitustotuus, jossa ei ole muiden uskontojen vaikutusta.

        Toit kirjoituksessasi esille Mahabharata-eepoksen. Ei ole kuitenkaan olemassa selkeitä todisteita kulttuurialueiden sekoittumisesta Aasian ja Lähi-idän välillä VT:n muodostumisen aikoihin. Arkeologinen tutkimus kuitenkin jatkuu yhä ja voi paljastaa uusia asioita. Kertomus prinsessa Kuntista saattaa vain sattumalla olla samanlainen kuin analogia VT:ssa. Tämä ei siis murra pohjaa fundamentalistiselta sanainspiraatio-opilta.

        "-- kertomus alempaan kastiin kuuluvasta naisesta, jolta Buddhan opetuslapsi pyysi vettä. Huomasin heti yhtäläisyyden Jeesukseen joka pyysi samarialaiselta naiselta vettä – molemmissa tarinoissa nainen vastustelee, mutta kuitenkin he lopulta antavat vettä tarinoiden hurskaille miehille"

        Tämäkään analogia ei korvaa oppia Raamatusta Jumalan ilmoitustotuutena. Buddhan aikana saattoi olla yleistä ottaa tarinoihin mukaan eri kasteihin kuuluvia ihmisiä. Muutenkin tämä analogia ontuu pahasti.
        Kertomuksessa samarialaisesta naisesta (Joh 4) Jeesuksen päätarkoitus ei ollut saada alempaan "kastiin" (kansaan) kuuluvalta ihmiseltä vettä vaan koetella tämän uskoa. En ole buddhalaisuuden asiantuntija, mutta uskon (korjatkaa, jos olen väärässä), että Buddha tarkoitti tässä vettä aineellisessa mielessä. Buddhalaisuus nimittäin on korostetun aineellinen uskonto reinkarnaatio-oppeineen.
        Samarialainen nainen ei vastustele veden antamista, vaan on pikemminkin yllättynyt saamastaan huomiosta. Nainen ei myöskään missään vaiheessa anna Jeesukselle vettä, vaan alkaa itse pian janota ikuisen elämän lähdettä. Jeesus ei siis lähtökohtaisesti tarvinnut naiselta mitään (toisin kuin Buddha), vaan perikooppi Jeesuksen "janoisuudesta" on laadittu Johanneksen toimesta korostaaksemme Jeesuksen inhimillisyyttä. Toinen esimerkii tällaisesta kohdasta on esim. Jeesuksen synoptisen tradition mukainen nukkuminen veneen keulassa ennen myrskyn tyynnyttämistä.

        "reinkarnaatiota puolustava teksti Jeesuksen ja Buddhan samankaltaisuudesta"

        Tämä on harhaoppia, jota vastaan jokaisen tosiuskovan tulee taistella. Tarkastellessamme Raamattua löydämme sieltä selkeän todistuksen kuolleiden ylösnousemuksesta (kts. esim. 1 Kor 15, 2 Kor 5), jota seuraa ruumiin kirkastuminen, maallisesta majasta luopuminen.

        "Vanha testamentti ei mainitse helvettiä kertaakaan; voit testata tämän kirjoittamalla "helvetti" Raamatun-hakukoneisiin"

        VT ei mainitse helvettiä. Siinä kuitenkin puhutaan Gehennan laaksosta, joka vastaa UT:ssa esitettyä "vaivan paikkaa". Uuden testamentin helvetistä antama todistus on kiistaton ja johdonmukainen, joskin sen voi katsoa olevan ristiriidassa Jumalan iankaikkisen rakkauden kanssa (, kuten C.T Russell on huomauttanut).

        "-- ne kaverit jotka kirjoittivat Raamatun tiesivät Vanhan testamentin sisällön joten heille ei ollut minkäänlainen haaste luoda messias-hahmoa joka täyttäisi ne profetiat"

        VT:n kirjoittamisen aikoihin oli liikkeellä monenlaisia profeettoja. Kuitenkin Raamattuun on valikoitunut johdonmukainen profetioiden joukko, joka johtaa loogisesti UT:hen. Tämän kanonisoimisprosessin voi katsoa olleen jumalallista alkuperää. VT:n profetioihin tutustuessa huomaa välittömästi niiden yhdenmukaisuuden. Niitä kaikkia leimaa Israelin tuhon ennustaminen sekä tulevan pelastuksen lupaaminen.

        "Samoin kirja sisältää monia epäonnistuneita profetioita, jotka apologeetat tulkkaavat `symbolisina`"

        Mitä tarkoitat? Ovatko "apologeetat" myöhempiä kirkkoisiä?

        Myöhempi Raamatun tulkintaperinne on haudannut Ison kirjan sanoman esim. juuri vertauskuvallisen tulkintatavan alle.


      • Entinenkristitty
        Pohtija7 kirjoitti:

        "kristinusko on luotu muiden uskontojen päälle"
        Kristinusko siinä merkityksessä kuin me sen tunnemme pohjautuu juutalaisuudesta, joka se puolestaan on lähtöisin Jahve-kultista. Tämä kultti järjestäytyi pakkosiirtolaisuusajan jälkeen juutalaisuudeksi synagogalaitoksineen.
        Varhaisimman Jahve-kultin, jota pentateukki edustaa voi katsoa ottaneen vaikutteita ympäröivistä Lähi-idän kulttuurialueista. Esimerkiksi vedenpaisumuskertomuksesta voi löytää yhteyksiä mesopotamilaiseen tarustoon. Myös luomis- ja syntiinlankeemuskertomuksilla ja tarinassa Mooseksesta on yhtymäkohtansa muihin liikkeellä olleihin taruihin. Kuitenkin nämä kriittisen raamatuntutkimuksen löytämät antologiat ovat luultavasti liioiteltuja ja hakemalla haettuja.
        Jonkinkaltaisen poliittisen sionismin voi katsoa kehittyneen Pohjoisvaltakunnan voimistuessa. Tällöin syntyneillä kirjoituksilla saattoi olla motiivina mustamaalata muita kansoja kuin Israelia.

        Uusi testamentti nojautuu tuohon samaiseen Jahve-kulttiin ja sen tarkoituksena nimenomaan oli puhdistaa tuota kulttia ja tuoda esiin degeneroituneen kansan jäännös. UT siis "puhdistaa" kulttiin vieraista kulttuureista ilmaantuneet palvelusmenot, kuten vieraiden jumalten palvelemisen, Kristuksen uhriveressä. Näin ollen VT siis vain on UT:n epätäydellinen esikuva.
        Tästä voi johdonmukaisesti siirtyä sanainspiraatio-oppiin, jonka mukaan Raamattu on Jumalan johdonmukainen ilmoitustotuus, jossa ei ole muiden uskontojen vaikutusta.

        Toit kirjoituksessasi esille Mahabharata-eepoksen. Ei ole kuitenkaan olemassa selkeitä todisteita kulttuurialueiden sekoittumisesta Aasian ja Lähi-idän välillä VT:n muodostumisen aikoihin. Arkeologinen tutkimus kuitenkin jatkuu yhä ja voi paljastaa uusia asioita. Kertomus prinsessa Kuntista saattaa vain sattumalla olla samanlainen kuin analogia VT:ssa. Tämä ei siis murra pohjaa fundamentalistiselta sanainspiraatio-opilta.

        "-- kertomus alempaan kastiin kuuluvasta naisesta, jolta Buddhan opetuslapsi pyysi vettä. Huomasin heti yhtäläisyyden Jeesukseen joka pyysi samarialaiselta naiselta vettä – molemmissa tarinoissa nainen vastustelee, mutta kuitenkin he lopulta antavat vettä tarinoiden hurskaille miehille"

        Tämäkään analogia ei korvaa oppia Raamatusta Jumalan ilmoitustotuutena. Buddhan aikana saattoi olla yleistä ottaa tarinoihin mukaan eri kasteihin kuuluvia ihmisiä. Muutenkin tämä analogia ontuu pahasti.
        Kertomuksessa samarialaisesta naisesta (Joh 4) Jeesuksen päätarkoitus ei ollut saada alempaan "kastiin" (kansaan) kuuluvalta ihmiseltä vettä vaan koetella tämän uskoa. En ole buddhalaisuuden asiantuntija, mutta uskon (korjatkaa, jos olen väärässä), että Buddha tarkoitti tässä vettä aineellisessa mielessä. Buddhalaisuus nimittäin on korostetun aineellinen uskonto reinkarnaatio-oppeineen.
        Samarialainen nainen ei vastustele veden antamista, vaan on pikemminkin yllättynyt saamastaan huomiosta. Nainen ei myöskään missään vaiheessa anna Jeesukselle vettä, vaan alkaa itse pian janota ikuisen elämän lähdettä. Jeesus ei siis lähtökohtaisesti tarvinnut naiselta mitään (toisin kuin Buddha), vaan perikooppi Jeesuksen "janoisuudesta" on laadittu Johanneksen toimesta korostaaksemme Jeesuksen inhimillisyyttä. Toinen esimerkii tällaisesta kohdasta on esim. Jeesuksen synoptisen tradition mukainen nukkuminen veneen keulassa ennen myrskyn tyynnyttämistä.

        "reinkarnaatiota puolustava teksti Jeesuksen ja Buddhan samankaltaisuudesta"

        Tämä on harhaoppia, jota vastaan jokaisen tosiuskovan tulee taistella. Tarkastellessamme Raamattua löydämme sieltä selkeän todistuksen kuolleiden ylösnousemuksesta (kts. esim. 1 Kor 15, 2 Kor 5), jota seuraa ruumiin kirkastuminen, maallisesta majasta luopuminen.

        "Vanha testamentti ei mainitse helvettiä kertaakaan; voit testata tämän kirjoittamalla "helvetti" Raamatun-hakukoneisiin"

        VT ei mainitse helvettiä. Siinä kuitenkin puhutaan Gehennan laaksosta, joka vastaa UT:ssa esitettyä "vaivan paikkaa". Uuden testamentin helvetistä antama todistus on kiistaton ja johdonmukainen, joskin sen voi katsoa olevan ristiriidassa Jumalan iankaikkisen rakkauden kanssa (, kuten C.T Russell on huomauttanut).

        "-- ne kaverit jotka kirjoittivat Raamatun tiesivät Vanhan testamentin sisällön joten heille ei ollut minkäänlainen haaste luoda messias-hahmoa joka täyttäisi ne profetiat"

        VT:n kirjoittamisen aikoihin oli liikkeellä monenlaisia profeettoja. Kuitenkin Raamattuun on valikoitunut johdonmukainen profetioiden joukko, joka johtaa loogisesti UT:hen. Tämän kanonisoimisprosessin voi katsoa olleen jumalallista alkuperää. VT:n profetioihin tutustuessa huomaa välittömästi niiden yhdenmukaisuuden. Niitä kaikkia leimaa Israelin tuhon ennustaminen sekä tulevan pelastuksen lupaaminen.

        "Samoin kirja sisältää monia epäonnistuneita profetioita, jotka apologeetat tulkkaavat `symbolisina`"

        Mitä tarkoitat? Ovatko "apologeetat" myöhempiä kirkkoisiä?

        Myöhempi Raamatun tulkintaperinne on haudannut Ison kirjan sanoman esim. juuri vertauskuvallisen tulkintatavan alle.

        Hyvä on, tarkennan viestiäni. Jatkan tätä viestiä, koska tila loppui.

        Olen eri mieltä kanssasi siitä, että meidän kristillisyytemme pohjautuu juutalaisuudesta, toki siinä on juutalaistakin materiaalia (jonka juutalaiset ovat omaksuneet naapureiltaan), mutta tässä on jätetty huomiotta ettei koskaan ole ollut yhtenäistä kristinuskoa vaan kyseinen epäyhtenäinen uskonnollinen traditio muotoutui eripuolilla Lähi-Itää (Juudea, Anatolia, Syyria) eri kehityssuuntien (juutalaiskristillisyys, hellenistikristillisyys) mukaan tähän sisältyy myös gnostilaiset joiden kirjoitukset eroavat täysin siitä mitä voittanut suuntaus eli hellenistikristillisyys opetti.

        Ninian Smart sanoo kirjassaan Uskontojen maailma, että Islam omaksui profeettaperinteen (väittäen Muhammedin olevan samaa sarjaa kuin raamatulliset profeetat) luodakseen uudelle uskonnolle pitkän historian. Kristinusko omaksui juutalaisuudesta "pyhän historian" luomisesta messiaan paluuseen tosin tehden erotuksen lihallisen ympärileikkauksen, ja ns. sydämen ympärileikkauksen välille. Se aika jolloin Jeesus-kultti syntyi on erittäin merkittävää siinä mielessä, että alueella oli monia toisiaan vastaan kilpailevia yhteisöjä, ja synkretismi sekä taikausko (mm. numerologia jota löytyy Raamatustakin ks. 666 ja luvun 7 toistaminen) vallitsi.

        Kristinuskossa ei ole mitään mitä ei pysty löytämään muista uskonnoista se johtuu siitä, että uskonnot perustuvat ihmismielen toimintaan. Uskontojen välillä voi olla eroja, mutta vain tiettyyn pisteeseen saakka samalla tavalla kuin kielissäkin voi olla eroavaisuuksia, mutta rakenteet ovat samanlaisia. Ensimmäisten uskontojen synty selittyy evoluutioteorian kautta, ja niiden säilyminen on psykologinen ilmiö.

        En aio kirjoittaa uskonnon syntymisestä, koska se ei liity asiaan, mutta ne mekanismit jotka ovat pitäneet uskonnon elossa selittävät erittäin hyvin miksi uskonnolliset teemat ovat melko samanlaisia joka puolella maailmaa.

        Dawkins keksi, että jokainen idea tai ajatus käy eräänlaista olemassa olon kamppailua niin myös uskonnolliset ideat. Hän kutsui tällaista ideaa meemiksi, hänen näkemyksiään on kuitenkin kehitelty eteenpäin: jotta idea voisi levitä sen tarvitsee olla helposti muistettava ja tarttuva.

        Uskonnolliset ideat ovat erittäin helposti muistettavia, koska ne ovat arki-intuition vastaisia, ja sisältävät ontologisten kategorioiden loukkauksia; tämä jälkimmäinen tarkoittaa ihmismielen tapaa järjestellä kaikki asiat seuraaviin kategorioihin "persoonallinen toimija", "eläin", "kasvi", "eloton ilmiö" ja "esine".

        Jokainen ihminen lapsenakin tietää, että kaksi ihmistä eivät voi synnyttää koiraa, ja jotta uusi mursu syntyisi tarvitaan kaksi eri sukupuoliin kuuluvaa mursua. Uskonnolliset ideat taas rikkovat äskeisiä sisäsyntyisiä päättelyjärjestelmiä vaikkapa neitseellisen syntymän kautta joka on sekä intuition vastainen (kukaan ei oleta neitsyen synnyttävän ilman siittäjää) sekä ontologista kategoriaa loukkaava.

        Eräässä tutkimuksessa toiselle tutkittavista ryhmistä kerrottiin realistinen tarina, ja toiselle ryhmälle: "olipa kerran pöytä, joka oli surullinen, koska se oli jätetty yksin(...)" selvisi, että jälkimmäinen tarina muistettiin paremmin kuin ensimmäinen.

        Nykyiset maailmanuskonnot ovat päässeet siihen asemaan, jossa ne ovat tällä hetkellä syrjäyttämällä paikalliset uskonnot joiden heikkokohta (leviämisen kannalta) oli tiettyyn paikkaan sitoutuminen kuten Australian aboriginaalien pyhä vuori, ja uniaika käsitys on niin sidottu paikkoihin ettei suomalainen voi tuntea itseään samaan ryhmään kuuluvaksi.

        Ihmisen tajunta jakautuu tietoiseen (conscious) ja alitajuiseen (subconscious) mieleen, joista ensiksi mainitsemani hoitaa päättelyn ja tietoiset toiminnot; esim. me molemmat käytämme sitä keskustellessamme mielipiteistämme, ja jälkimmäinen hoitaa alitajuiset (tiedostamattomat) toiminnot kuten hengityksen, ja refleksit, esim. jos auto ajaa sinua kohti se pakottaa sinut hyppäämään sivuun toisin kuin tietoinen joka olisi alkanut miettimään parasta toimintatapaa.

        Alitajuinen mieli oppii toistamisen kautta, tähän yksityiskohtaan perustuu mm. hypnoosi ja itsesuggestio. Monissa vaarallisissa kulteissa kulttijohtaja antaa jäsenille huumeita joiden jälkeen hän toistaa "totuuksiaan" huumatuille joiden TIETOINEN MIELI ON POISSA PELISTÄ eli kaikki tieto menee suoraan alitajuntaan.

        Jos tunnet yhdenkään kiusatun (tai olet ollut) tiedät varmasti erittäin hyvin, että ihminen masentuu jos häntä haukkuu joka viikko, koska ihmisen ALITAJUNTA EI TEE VALINTAA lähteiden välillä vaan hyväksyy toiston kautta kuten kerroin. Yksikään kiusattu ei ajattele loogisesti olevansa (esim.) "ruma", koska hänelle sanotaan niin, hän ei päättele kiusaajiensa olevan neroja joiden sanoja kannattaa kuunnella.

        Oma kokemukseni ajoilta jolloin olin uskovainen on, että aloitin lukemalla Raamattua päivittäin ja päivittäin rukoilin vahvistusta uskolleni joten alitajuntani hyväksyi melko nopeasti Raamatun totuutena kääntymiseni jälkeen.


      • Entinenkristitty

        En pyrkinyt todistamaan reinkarnaatiota oikeaksi, vaan linkin tarkoitus oli näyttää, että useat eri ryhmät ovat hoksanneet Buddhan ja Jeesuksen elämien samankaltaisuuden, mikä oli 1800-luvulla hurskaille kristityille melkoinen järkytys kun englanniksi käännettyjä buddhalaisia tekstejä tuotiin pöytään.

        "Uuden testamentin helvetistä antama todistus on kiistaton ja johdonmukainen"

        Olet oikeassa Gehennan (kreikankielinen nimi) suhteen, sen niminen laakso oli, ja on yhä Israelissa; siellä poltettiin joskus lapsia uhrina. Nimi hepreaksi on Ben-Himnonin laakso. Kristityt omaksuivat platonistisilta filosofeilta opin sielunkuolemattomuudesta; tämä oppi johti ajatukseen piinahelvetistä, koska jos sielu ei olisi kuolematon ei olisi kärsimyskään ikuinen. Juutalaiset eivät koskaan uskoneet tähän, ei edes Raamatun Jeesus. Tein vuosia sitten asiasta tutkimusta jonka materiaalit voin nyt esitellä.

        Ajatus ikuisesta piinahelvetista ei ainoastaan ole ristiriidassa Jumalallisen rakkauden kanssa vaan myös kaikkivoipuuden sillä, jos Jumala ei voi tuhota sielua hän ei ole kaikkivoipa. Kristinuskon ideana oli, että iankaikkisen elämän saa juuri uskomalla Kristukseen eikä sitä ole automaattisesti kenelläkään.

        (Tässä Jeesus itse kertoo sielun ja ruumiin hukuttamisesta helvettiin:)

        Matt. 10:28 Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin.

        Seuraava on kanssa "todiste" helvetistä, etenkin jälkimmäinen osa..:

        Markuksen evankeliumi 9:47 Ja jos sinun silmäsi viettelee sinua, heitä se pois. Parempi on sinulle, että silmäpuolena menet sisälle Jumalan valtakuntaan, kuin että sinut, molemmat silmät tallella, heitetään helvettiin,
        48 jossa heidän matonsa ei kuole eikä tuli sammu.

        Jesaja: 66:24 Ja he käyvät ulos katselemaan niiden miesten RUUMIITA, jotka ovat luopuneet minusta; sillä heidän matonsa ei kuole, eikä heidän tulensa sammu, ja he ovat kauhistukseksi kaikelle lihalle.

        Ben-Himnonin laakso oli myöhemmin kaatopaikka eli mato ei todellakaan kuollut. "Tuli joka ei sammu taas on sanonta" jonka Jeesus lainasi Jesajan kirjasta, esim. yllä mainitusta kohdasta tai alemmasta:

        34:9 Edomin purot muuttuvat pieksi ja sen multa tulikiveksi; sen maa tulee palavaksi pieksi.
        34:10 Ei sammu se yöllä eikä päivällä, iäti nousee siitä savu; se on oleva raunioina polvesta polveen, ei kulje siellä kukaan, iankaikkisesta iankaikkiseen.

        (Niiltä jotka uskovat ikuiseen helvettiin kärsimyksen paikkana olisi kiva kuulla nouseeko sieltä Edomin suunnalta yhä savua.)


        Dan. 12:2
        Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset iankaikkiseen elämään, toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen.

        "Iankaikkinen kauhistus" kohdassa tulee huomata edellä mainittu Jesaja 66:24, koska siinä sanotaan samasta asiasta kauhistus. Ikuinen tarkoittaa peruuttamatonta, ja sen vastakohtana sanotaan iankaikkinen ELÄMÄ.

        Raamattua kutsutaan elämän kirjaksi, koska sen uskottiin tuovat ikuinen elämä (fil. 4:3 ilm. 3:5)

        Myös monet Raamatun henkilöistä pyysivät nimiensä poistamista siitä; he eivät halunneet ikuista kärsimystä osakseen vaan, että joku muu menisi heidän sijastaan taivaan iloihin. Olisi melkoista typeryyttä myöntää, että seuraavat olisivat menneet helvettiin kärsimään ikuisesti tai pyysivät helvettiä osakseen.

        Paavali: (Room. 9:3) Sillä minä soisin itse olevani kirottu pois Kristuksesta veljieni hyväksi, jotka ovat minun sukulaisiani lihan puolesta.
        Mooses: (2. mo: 32:32) Jospa nyt antaisit heidän rikoksensa anteeksi! Mutta jos et, niin pyyhi minut pois kirjastasi, johon kirjoitat.
        Johannes Kastaja, Jeesuksen mukaan: "Totisesti minä sanon teille: ei ole vaimoista syntyneitten joukosta noussut suurempaa kuin Johannes Kastaja; mutta vähäisin taivasten valtakunnassa on suurempi kuin hän." (Matt. 11:11)

        Samaan sarjaan lukeutuu myös Aatami ja Eeva joiden "synnin palkka on kuolema".


      • Pohtija7
        Entinenkristitty kirjoitti:

        En pyrkinyt todistamaan reinkarnaatiota oikeaksi, vaan linkin tarkoitus oli näyttää, että useat eri ryhmät ovat hoksanneet Buddhan ja Jeesuksen elämien samankaltaisuuden, mikä oli 1800-luvulla hurskaille kristityille melkoinen järkytys kun englanniksi käännettyjä buddhalaisia tekstejä tuotiin pöytään.

        "Uuden testamentin helvetistä antama todistus on kiistaton ja johdonmukainen"

        Olet oikeassa Gehennan (kreikankielinen nimi) suhteen, sen niminen laakso oli, ja on yhä Israelissa; siellä poltettiin joskus lapsia uhrina. Nimi hepreaksi on Ben-Himnonin laakso. Kristityt omaksuivat platonistisilta filosofeilta opin sielunkuolemattomuudesta; tämä oppi johti ajatukseen piinahelvetistä, koska jos sielu ei olisi kuolematon ei olisi kärsimyskään ikuinen. Juutalaiset eivät koskaan uskoneet tähän, ei edes Raamatun Jeesus. Tein vuosia sitten asiasta tutkimusta jonka materiaalit voin nyt esitellä.

        Ajatus ikuisesta piinahelvetista ei ainoastaan ole ristiriidassa Jumalallisen rakkauden kanssa vaan myös kaikkivoipuuden sillä, jos Jumala ei voi tuhota sielua hän ei ole kaikkivoipa. Kristinuskon ideana oli, että iankaikkisen elämän saa juuri uskomalla Kristukseen eikä sitä ole automaattisesti kenelläkään.

        (Tässä Jeesus itse kertoo sielun ja ruumiin hukuttamisesta helvettiin:)

        Matt. 10:28 Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin.

        Seuraava on kanssa "todiste" helvetistä, etenkin jälkimmäinen osa..:

        Markuksen evankeliumi 9:47 Ja jos sinun silmäsi viettelee sinua, heitä se pois. Parempi on sinulle, että silmäpuolena menet sisälle Jumalan valtakuntaan, kuin että sinut, molemmat silmät tallella, heitetään helvettiin,
        48 jossa heidän matonsa ei kuole eikä tuli sammu.

        Jesaja: 66:24 Ja he käyvät ulos katselemaan niiden miesten RUUMIITA, jotka ovat luopuneet minusta; sillä heidän matonsa ei kuole, eikä heidän tulensa sammu, ja he ovat kauhistukseksi kaikelle lihalle.

        Ben-Himnonin laakso oli myöhemmin kaatopaikka eli mato ei todellakaan kuollut. "Tuli joka ei sammu taas on sanonta" jonka Jeesus lainasi Jesajan kirjasta, esim. yllä mainitusta kohdasta tai alemmasta:

        34:9 Edomin purot muuttuvat pieksi ja sen multa tulikiveksi; sen maa tulee palavaksi pieksi.
        34:10 Ei sammu se yöllä eikä päivällä, iäti nousee siitä savu; se on oleva raunioina polvesta polveen, ei kulje siellä kukaan, iankaikkisesta iankaikkiseen.

        (Niiltä jotka uskovat ikuiseen helvettiin kärsimyksen paikkana olisi kiva kuulla nouseeko sieltä Edomin suunnalta yhä savua.)


        Dan. 12:2
        Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset iankaikkiseen elämään, toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen.

        "Iankaikkinen kauhistus" kohdassa tulee huomata edellä mainittu Jesaja 66:24, koska siinä sanotaan samasta asiasta kauhistus. Ikuinen tarkoittaa peruuttamatonta, ja sen vastakohtana sanotaan iankaikkinen ELÄMÄ.

        Raamattua kutsutaan elämän kirjaksi, koska sen uskottiin tuovat ikuinen elämä (fil. 4:3 ilm. 3:5)

        Myös monet Raamatun henkilöistä pyysivät nimiensä poistamista siitä; he eivät halunneet ikuista kärsimystä osakseen vaan, että joku muu menisi heidän sijastaan taivaan iloihin. Olisi melkoista typeryyttä myöntää, että seuraavat olisivat menneet helvettiin kärsimään ikuisesti tai pyysivät helvettiä osakseen.

        Paavali: (Room. 9:3) Sillä minä soisin itse olevani kirottu pois Kristuksesta veljieni hyväksi, jotka ovat minun sukulaisiani lihan puolesta.
        Mooses: (2. mo: 32:32) Jospa nyt antaisit heidän rikoksensa anteeksi! Mutta jos et, niin pyyhi minut pois kirjastasi, johon kirjoitat.
        Johannes Kastaja, Jeesuksen mukaan: "Totisesti minä sanon teille: ei ole vaimoista syntyneitten joukosta noussut suurempaa kuin Johannes Kastaja; mutta vähäisin taivasten valtakunnassa on suurempi kuin hän." (Matt. 11:11)

        Samaan sarjaan lukeutuu myös Aatami ja Eeva joiden "synnin palkka on kuolema".

        " -- ettei koskaan ole ollut yhtenäistä kristinuskoa --"
        On totta, että VT:n aikoihin Jahve-uskonto ei ollut millään muotoa yhtenäinen. Kiistattomasti on osoitettu, että se otti kulttuurisia vaikutteita muista kulttuureista. Kuitenkin VT:n hengellinen (teologinen) sanoma on erittäin yhtenäinen, eikä siinä voi nähdä vaikutteita muista kulttuureista. Messias-usko oli tyypillistä vain juutalaisuudelle. Kautta aikain on ollut olemassa Israelin kansan jäännös (,jota esim. profeetat edustavat), joka odotti kansalle ei-poliittista hallitsijaa ja kuningasta, joka "rakentaisi Daavidin sortuneen majan uudelleen". Tämä "jäännös" on sitä yhtenäistä kristinuskoa, josta olen puhunut.
        UT:n kohdalla ei kannata liioitella juutalaisuuden eri suuntausten merkitystä. Pikemminkin on kiinnitettävä huomiota evankeliumitraditiossa esiintyviin eroavaisuuksiin. Tärkeää olisi ymmärtää evankeliumien taustalla olleiden lähteiden syntyä. Oletat viestissäsi, että Jerusalemin kristillisyydellä/juutalaisuudella ja diasporalla olisi jotain perustavanlaatuista eroa. Hurskaat ja pelastusta odottaneet juutalaiset (esim. Maria ja Joosef) tekivät pyhiinvaelluksen Jerusalemiin, niin kuin usein oli tapana. He siis edustavat "maan hiljaisia", aitoja tosi juutalaisia, joiden parissa eli vahva näkijäperinne (vrt. Hanna, Elisabet, Sakarja...). Juutalaiskristillinen uskonto pysyi tämän osalta yhtenäisenä.
        On totta, että juutalaista kirjallisuutta syntyi paljon tuona aikana. Kuitenkin esimerkiksi Raamatun ja gnostilaisuuden väliset yhtäläisyydet ovat olemattomat. Gnostilaisuus on vain luotu Raamatun pohjalta.
        Meidän ei tarvitse pohtia eri kirjallisten lähteiden merkitystä, jos hyväksymme Raamatun Jumalan sanana. Siinä esiintyvä lunastusoppi on jotain yli-inhimillistä. Sen en usko syntyneen taitavimmankaan kirjoittajan kynästä. Raamatun kirjoittajat eivät olleet mitään älykkäitä kirjailijoita, vaan vain saamansa ilmoituksen (tahi lähdetradition) uskollisia toistajia.

        "Se aika jolloin Jeesus-kultti syntyi on erittäin merkittävää siinä mielessä, että alueella oli monia toisiaan vastaan kilpailevia yhteisöjä"

        Tämä on ehdottomasti totta. Esimerkiksi Jeesuksen ja Johannes Kastajan välillä voi katsoa olleen kilpailua kastettavien määrästä. Kuitenkin Johanneksen ev:n alkupuolen voi katsoa "tunnustavan" Kastajan häviön tässä "kilpailussa". Jeesus-liike otti lopulta voiton kaikista kilpailijoistaan.


      • Pohtija7

        "Kristityt omaksuivat platonistisilta filosofeilta opin sielun kuolemattomuudesta"
        On totta, että VT:ssa ei esiinny minkäänlaista käsitystä sielusta. Siinä ihmisen hengen ja elämän ajateltiin olevan veressä. Kuitenkaan Platonin oppia ei sellaisenaan ole tallennettu Raamattuun. Asia, joka myöhemmin on omaksuttu kristinuskoon Platonin oppien pohjalta on pakanallinen kolminaisuusoppi, jonka tehtävänä oli palvella kreikkalaisen uskonnon polyteismiä.

        "jos sielu ei olisi kuolematon ei olisi kärsimyskään ikuinen"
        Tämä on erityisesti Jehovan todistajien viljelemä kanta, joka asettaa ruumiillisen kuoleman kaiken elämän päätepisteeksi. Se "tekee tyhjäksi" opin iankaikkisesta elämästä tai "ikuisesta kuolemasta". Raamattu opettaa, että sielu on ruumiissa, mutta se ei ole ruumista. Sekä ruumis, sielu, että henki säilyvät ikuisesti ruumiin tarjotessa ulkoiset puitteet.

        "Kristinuskon ideana oli, että iankaikkisen elämän saa juuri uskomalla Kristukseen eikä sitä ole automaattisesti kenelläkään."
        Esimerkiksi kalvinismi voisi vastata tähän predestinaatio-opilla, mutta itse pidän sitä epäraamatullisena.

        "Paavali: (Room. 9:3) Sillä minä soisin itse olevani kirottu pois Kristuksesta veljieni hyväksi, jotka ovat minun sukulaisiani lihan puolesta."
        Nämä Paavalin sanat on tosiaan perin kummalliset. Ne on kuitenkin selitetty kristilliseksi uhrautumiseksi ja veljesrakkaudeksi.


    • poikaa17v

      En tiedä onko osa Raamatun tekstistä vaan sepitettyä, mutta itse henkilökohtaisesti uskon johonkin suurempaa voimaa jota monet voisivat sanoa Jumalana eikä varmaa kukaan tiiä ees et uskon johonkin, koska itse pidän sen henkilökohtasena asiana, mutta jos joku kysyy niin varmaan vastaisin että kyllä uskon. Olen aika hyvä kaikis luonnontieteis ja tiede kiinnostaa minua paljon, joten monet voisivat luulla ateistiksi :D ? oon siis ihan normi 17v poika joka pitää hauskaa kavereitte kaa aina välil :D

    • Kumisaapasvarvas

      Olen 16-vuotias poika, enkä usko Raamatun Jahveen, Jeesus Nasaretilaiseen tai muihinkaan transsendentteihin menninkäisiin. Olen saanut fundamentalistikristillisen kasvatuksen, ja olin pienestä asti uskonut Raamatun olevan kirjaimellisesti totta.

      Olen ollut nyt yli vuoden ajan ateisti, ja olen siitä itselleni kiitollinen. Se tunne kun tajusin, ettei tämä Genesiksen luomiskertomus ole totta, eikä Jahve ole muuta kuin muinaisten israelilaisten kehittämä kulttikohde, elämä alkoi maistumaan aivan uudella tavalla.

      Uskon kaikkoaminen päästäni ei ollut pitkän harkinnan ja mietiskelyn tulos. Kyseinen tapahtuma oli vain silmänräpäyksen mittainen herääminen todellisuuteen. Olo tuntui alkuun kevyeltä ja mielenkiintoiselta. Olin innoissani, mutta samalla hyvin peloissani, ja aloin epäröimään kääntymystäni. Entä jos Jumala sittenkin on olemassa? Joudunko minä helvettiin jos olenkin väärässä?

      Varsin pian, taisi olla jo seuraavana aamuna, sain tuntea sen vapauden. En ollut enää orja. Aloin heti innolla seuraamaan useiden ateistien ja antiteistien Youtube-kanavia. Olin katsonut heidän videoitaan aijemminkin, mutta pidin heitä sokeina. Nyt sain kuitenkin nähdä logiikan, tieteen ja järjen aivan uudessa valossa. Oli vain niin ihana ja mahtava tunne päästä näkemään todellisuus.

      Olin pitkään tämän kokemuksen jälkeen todella uskontovastainen ja riitelin paljon uskovaisen äitini kanssa. Nykyään tämä vihamielisyys on poissa, mutta nautin edelleen rauhallisesta keskustelusta uskovaisten kanssa. En ole niinkään huolissani raamatullisesta teismistä, vaan siitä, kuinka vakavasti tämä teisti uskoo Raamatun paikkansapitävyyteen. Kreationismi, homovastaisuus, usko vedenpaisumuksiin sun muihin faabeleihin ja satuihin on huolestuttava ilmiö 2000-luvun länsimaisessa, sivistyneessä yhteiskunnassa. Tässä on varsin huolestuttava persoona, oikea ääriesimerkki: http://ask.fm/EndTime777 Hän on tyhmä, sokea ja ehkä vähän hullukin foliohattupää kiihkoilija. Hän uskoo kaiken maailman salaliittoteorioihin. Rokotteet, lääkkeet, hallitukset, tai siis aivan kaikki ovat salaliittoja häntä ja kristittyjä vastaan.

      Tahtoisin vielä mainita, että moni ketjuun vastannut ei selvästikään ymmärrä ketjun alkuperäistä kysymystä tai sitä mitä he itse puhuvat. Käsitteenä jumala on eri asia kuin Jahve tai muu persoonallinen jumalhahmo, vedenpaisumus tai muut myytit. Vaikka kutsun itseäni ateistiksi, ja oikeastaan olen sitä, jos jotakin pitäisi kutsua jumalaksi, niin se on todellisuus itsessään, universumi itsessään (olettaen, että universumi on olemassa riippumatta minusta). Jumala voin jopa olla minä itse, joka olen luonut universumin pääni sisällä.

      Tämä video on pitkälti johdonmukainen omien mielipiteitteni kanssa:
      https://www.youtube.com/watch?v=hcPEKCsX53g

      • Nytkinkuuntelengospelii

        Kuten jo aiemmin sanoin, mä uskon. Mainitsemastasi "ääriesimerkistä" sen verran, että näytti hänellä elämäkin olevan? Askissa sanoi menevänsä iltavuoroon töihin. On ihmisii, jotka julistaa uskoaan koko ajan monisanaisesti hokien "Jumalaa", "Jeesusta", "Pyhää Henkeä" ym, eikä siinä oo mitään väärää.
        Koska tunnut osaavan uskonasiat hyvin, oot varmastikin käynyt nuortenilloissa. Omaa kääntymistäsi vastaava tunne - olen vapaa, en ole enää orja - tulee myös Jumalan koskettaessa. Ymmärtänet kai, että elämä nykyajan nuorisossa, jossa 75% puheesta on kirosanoja ja siellä välissäkin vain panemiseen, ryyppäämiseen yms liittyvää sisältöä, sitä joskus kaipaa jotain muuta. Jotain aitoa. Tälläinen tunne voi tulla - ja usein tuleekin - kristillistä musiikkia kuunnellessa. Kuuntelisin mielihyvin myös radiohittejä, mutta ne ovat niin surkeita! Itseään toistavia melodioita, keskenään samanlaisia aiheita, kirosanoja enemmän kuin tarpeeksi. Onneksi kristillinen musa on erilaista.
        Ihmetellään kovin, kuka uskoisi veden päällä kävelyyn sun muuhun. Nooan arkkikin on paljon puhuttu. Itse uskon molempiin, sillä eivätkö molemmat asiat tee Jumalasta vielä mahtavamman? Hän tekee sellaista, mitä ihmiset eivät edes yritä ymmärtää. Ikävä kyllä tämä saa monen torjumaan Hänet.
        Jos astut yhtään Turussa päin, suosittelen (vielä kerran?) tulemaan Maata näkyvissä -tapahtumaan 13.-15.11. tai jollet, niin menemään johonkin muuhun kristilliseen nuorisotapahtumaan.

        Mukavaa loppuelämää! :)


      • Kumisaapasvarvas

        Lueppa tämän "ääriesimerkin" askia vähän enemmän, niin ehkä sinullekin avautuisi hänen ahdasmielinen ja epärehellinen elämänasenteensa.

        Nuortenilloissa on ole koskaan käynyt. Uskovaisena kävin sunnuntaisin erään pienen seurakunnan jumalanpalveluksissa.

        "Itse uskon molempiin, sillä eivätkö molemmat asiat tee Jumalasta vielä mahtavamman?"

        Eli sinusta siis ihmiskunnan historian suurin massamurha teki Jahvesta mahtavamman? No miten vaan. Olisi nyt edes jättänyt todisteita tästä tapahtumasta, ja ehkä myös keksinyt oman tapansa toteuttaa sen. Hukuttaminen ja yhden perheen pelastaminen on tuttua Genesiksen lisäksi myös Ziusudran, Gilgameshin ja Atrahasiksen tarinoista, jotka ovat kaikki paljon paljon vanhempia kuin Genesis, tai koko israelin kansa.

        "Jos astut yhtään Turussa päin, suosittelen (vielä kerran?) tulemaan Maata näkyvissä -tapahtumaan 13.-15.11. tai jollet, niin menemään johonkin muuhun kristilliseen nuorisotapahtumaan."

        Asustelen Keski-Suomessa, että taitaa jäädä väliin. Miksi ylipäänsä suosittelisit minun kaltaiselleni ihmiselle nuorteniltoja? Rivien välistähän näkyy, etten ole kiinnostunut.


      • DonKalevi
        Nytkinkuuntelengospelii kirjoitti:

        Kuten jo aiemmin sanoin, mä uskon. Mainitsemastasi "ääriesimerkistä" sen verran, että näytti hänellä elämäkin olevan? Askissa sanoi menevänsä iltavuoroon töihin. On ihmisii, jotka julistaa uskoaan koko ajan monisanaisesti hokien "Jumalaa", "Jeesusta", "Pyhää Henkeä" ym, eikä siinä oo mitään väärää.
        Koska tunnut osaavan uskonasiat hyvin, oot varmastikin käynyt nuortenilloissa. Omaa kääntymistäsi vastaava tunne - olen vapaa, en ole enää orja - tulee myös Jumalan koskettaessa. Ymmärtänet kai, että elämä nykyajan nuorisossa, jossa 75% puheesta on kirosanoja ja siellä välissäkin vain panemiseen, ryyppäämiseen yms liittyvää sisältöä, sitä joskus kaipaa jotain muuta. Jotain aitoa. Tälläinen tunne voi tulla - ja usein tuleekin - kristillistä musiikkia kuunnellessa. Kuuntelisin mielihyvin myös radiohittejä, mutta ne ovat niin surkeita! Itseään toistavia melodioita, keskenään samanlaisia aiheita, kirosanoja enemmän kuin tarpeeksi. Onneksi kristillinen musa on erilaista.
        Ihmetellään kovin, kuka uskoisi veden päällä kävelyyn sun muuhun. Nooan arkkikin on paljon puhuttu. Itse uskon molempiin, sillä eivätkö molemmat asiat tee Jumalasta vielä mahtavamman? Hän tekee sellaista, mitä ihmiset eivät edes yritä ymmärtää. Ikävä kyllä tämä saa monen torjumaan Hänet.
        Jos astut yhtään Turussa päin, suosittelen (vielä kerran?) tulemaan Maata näkyvissä -tapahtumaan 13.-15.11. tai jollet, niin menemään johonkin muuhun kristilliseen nuorisotapahtumaan.

        Mukavaa loppuelämää! :)

        "Ihmetellään kovin, kuka uskoisi veden päällä kävelyyn sun muuhun"
        Raamattua ei tule erottaa sen aikaisesta kulttuurisesta ilmapiiristä ja uskontoevoluutiosta. Totuus on, että kristinusko joutui käymään evankeliumitradition syntymisen aikoihin kamppailua kreikkalaista uskontoa ja esim. Rooman valtionuskontoa vastaan. Täytyi jotenkin todistaa oman jumalihmisen (Jeesuksen) mahtavuus muihin jumaliin nähden. Näin ollen kertomuksen veden päällä kävelystä voi katsoa olleen vastaveto kreikkalaiseen Poseidon-kulttiin ja tehneen Jeesuksesta myös veden jumalan. Tämä on esimerkki tapauksesta, jossa Raamatussa ei varsinaisesti ole mitään "uniikkia". Kuitenkin uskontohistoriallisista syistä pidämme Jeesusta mahtavampana -etten sanoisi "todellisempana"-kuin Poseidonia.
        Kuitenkin yksilön sisäinen kamppailu antaa Raamatun tarinoille merkityssisältöjä, joka saa aikaan uskoa esim. ihmetapahtumiin. Onko tuo usko pelastavaa Jumalasta peräisin olevaa uskoa? Sen saa jokainen päättää itse.

        "Hän tekee sellaista, mitä ihmiset eivät edes yritä ymmärtää"
        Rationaalinen ihminen ei kykene ymmärtämään Jumalan tekoja. Jossain määrin tämä on Raamatun ongelma; se ei kannusta ymmärtämään vaan uskomaan. Ajaudumme paradoksiin, jossa usko on ymmärtämistä ja ymmärrys uskoa. Raamattu jossain kohdin kieltää vastuun tapahtumien selittämisestä-itsekriittisestä metodista-vetoamalla "hengelliset hengellisesti, maalliset maallisesti"-periaatteeseen. Tämä on uskonnollisen radikalismin taustalla vaikuttava pääsyy, uskontojen ymmärtäminen on vaihtunut sokeaan uskoon, joka vaikuttaa sokeita tekoja ihmisessä.


    • epäluotettavagalluptulos

      VÄLTTÄMÄTTÄ KAIKKI JOTKA USKOVAT JUMALAAN EIVÄT TULE TÄNNE SITÄ KERTOMAAN.

      • mehluottavagalluptulos

        Eikä myöskään kaikki jotka eivät usko tule tänne sitä kertomaan.


    • Mä uskon.

    • Jumalaperkele

      En usko ja jos se oiski olemas ei se tee mitää hyvää, päinvastoin jumalan nimee on tapettu hirveesti ihmisiä

    • En usko jumalaan, tai mihinkään raamatussa olevaan. Mutta kaikkiin muihin taru olentoihin uskon. Ne on paaaljon uskottavempia kuin joku vanha käppänä(:D), joka on muka noussut kuolleista.

    • Olen_Jumala

      Uskon itseeni.

    • A_T_E_I_S_T_I

      En!

    • TaiteilijaHasselhow

      En sillä olen taiteilija

    • SwagHomoMoi

      EN...

    • Ebzulainen
    • minäjokauskon

      Itse asiassa tähän keskusteluun on tullut jo niin paljon vastauksia, ettei minun tarvitsisi tähän omaa vastaustani lisätä. Olisit muutenkin voinut aloittaa tämän aiheen siellä missä uskontoihin liittyvät kysymykset ym. muutenkin :)

      Mutta siis, itse uskon Jumalaan, enkä todellakaan pelkästään VÄITÄ tekeväni niin, vaan usko on TODELLISTA. Siinä on huomattava ero, väittääkö uskovansa vai onko se todellista. Näkyykö se teoilla ym. Raamatun kertomukset ovat aivan totta, uskon niihin. Moni asia, mitä Raamatussa on ennustettu, on toteutunut muutamia vuosia myöhemmin, sekä Raamatun kirjoittamisen aikaan että nykypäivinä. Raamatussa sanotaan mm. että "tulee olemaan nälänhätää". No, eikös sitä jossain päin maailmaa ole? :) Ennustettu on myös tulevaksi sotia...Ja niitähän on ollut riittämiin. Ja tulee olemaankin johonkin asti. Enkä yritä pelotella, en todellakaan, vaan puhun asioita, jotka minusta tuntuvat oikealta. Kuten aiemmin mainittiinkin, Raamattu ei puhu missään vaiheessa mistään "pilven reunalla kykkimisestä".

      Mutta edelleen, kaikki saavat uskoa MIHIN HALUAVAT, kaikilla on oikeus valita. Tehdä mikä tuntuu sydämessä oikealta. Minäkin teen, ja uskon siihen, mikä minusta tuntuu oikealta ja luonnolliselta.

      T; Poika/Tyttö 14-18v, tarkemmin en kerro

      • YksiHenkilöVaan

        En halua tuomita uskoasi (haluan), mutta kai tiedät, että raamattu kirjoitettiin aluksi nahalle, joten se piti uusia sukupolvien välein. Noh, sukupolvien välein se myös tehtiin aikaan sopivammaksi, tekstejä poistettiin ja lisättiin kuten kirjoittaja milloinkin halusi. Raamattua ei aluksi edes kirjoitettu Jumalan sanana, vaan siitä tuli sitä vasta kun kristityt ja juutalaiset alkoivat pitää niitä sellaisena.
        http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/uusimmat/raamatun_sana_on_niin_kuin_luetaan

        Lisäksi, jos ihmeitä on joskus tapahtunut, miksei niitä enää tapahdu?
        "tulee olemaan nälänhätää" ja "tulee olemaan sotia" on helppo ennustaa.


      • ViimeinenVipunen

        Kyllä niitä tapahtuu edelleen yhtä lailla - ihmeen määritelmä vain on muuttunut eikä niistä haluta keskustella yleisesti peläten juuri tämänlaista uskonvainoa.


    • Piirakki

      Olen budhisti. Uskon budhaan.

      • Piirakki

        Ja pyhimykset on kivoja, ne ainakin on ollut todistettavasti olemassa.


    • "Neljäntenä päivänä hän luo yötä ja päivää hallitsevat valot" miten siis neljä päivää kului ? :D En usko jumalaan koska siitä ei ole mitään fyysistä todistetta. Miksei kerrota sitten kaikkien muiden planeettojen syntyperistä yms.

      • ViimeinenVipunen

        Planeetat ovat maasta katsottuna tähtiä (=yötä hallitsevia valoja). Lisäksi Genesiksen syntyaikoihin planeettoja pidettiin jumalina, joten Tanakin versio oli mullistava "tekninen" innovaatio sinänsä: ne ovat vain (Luojan luomia) valokappaleita


      • Anonyymi

        Jeesus oli aikanaan Fyysinen todiste Jumalasta. Jumala esiintyi Jeesuksena kolmisenkymmentä vuotta. Kuka muu muka kuin Jumala olsii voinut syntyä neitseestä, jakaa 5 leipää ja kaksi kalaa 5000lle miehelle plus naisille ja lapsillekin niin että jäi vielä 12 koria ruotoja ja kalanpäitä jäljelle ja hävitä kolmessa päivässä käärinliinojen sisästä kuoltuaan.
        . Sinä itsekin olet fyysinen todiste hänestä ja kaikki minkä yleensä voi nähdä tai muuten aistia.
        Miten voi ollahelpompaa uskoa että kukaan ei ole suunnitellut maailmankaikkeutta, kuin että joku olisi sen tehnyt?


    • nänonjapistesiihen

      olen nyt elänyt kohta viiskyt vuotta uskovana, ja se lisääntyy joka päivä, en voi kuvitella mitään niin tyhmää ja lapsellista kuin elämä ilman Jumalaa ja Pyhän Hengen läsnäoloa joka on jatkuva joka hetki!

      opiskelen jatkuvasti ja takaan että tietämisessä ja taitamisessa lyön laudalta mitä ilmeisemmin joka iikan tälläkin palstalla, ja mitä enemmän tietoa hankin sitä läheisemmäks i tulen Jumalan kanssa!

      siitä voitte ponnistaa.

    • EläköönPasta

      Ennemmin lentävään spagettihirviöön :). Et voi todistaa ettei se olis olemassa

    • ViimeinenVipunen

      Kyllä minä uskon Jumalaan isolla J:llä.
      3-12-vuotiaana usko kristilliseen Jumalaan oli oikeastaan itsestäänselvyys. Vanhempani olivat ehkä keskivertoa "uskovaisempia" ja se uskomuskulttuuri iskostui mieleen varhaislapsuudessa. 12-vuotiaana kiinnostuin kuitenkin noituudesta ja shamanismista ja rupesin liki huomaamattani opiskelemaan ja tutkimaan aihealuetta.

      Olen tänä päivänä itseoppinut shamaani, mutta silti palannut takaisin "kristillisille juurille". Voin rehellisesti sanoa, että olen kokenut enemmän hengellisiä kokemuksia vuodessa kuin monet tosiuskovaiset kaverini koko elämänsä aikana. Tekoni shamaanina tukevat uskoani luonnonuskoon, ja tätä myöten myös todistaa itselleni Jumalan olevan olemassa.

    • järkikäteen

      En usko. Minua ei kiinnosta mitä ajattelette, mutta uskon faktoihin, ja Jumala ei ole sellainen. Maailma olisi paljon parempi paikka ilman höpöhöpöjumalia.

    • Miksei ylläpito poista vanhoi viestiketjui?

      Kuitenkin, uskon Jumalaan. Joka toinen on liiottelua. Suurin osa kuuluu kirkkoon mutta ei ne oikeest usko siihen.

    • Anonyymi

      Uskon ja raamattuun ja oikeestaan kaikkeen meidän uskosta


      T 14v poika

    • Anonyymi

      Sieluton, kuten kaikki paitsi minä, tässä ketjussa joutuu Kristityn Shamaanin lähettämänä helvettiin. Olen Shamaani!

      *pala*
      *huku*

    • Anonyymi

      Ei en usko😆😆😆

    • Anonyymi

      Kuka muka uskoo jumalaan😁

      • Anonyymi

        Tuostahan se lääkäri ja ex-ateisti Pekka Reinikainen onkin Youtubeen aika paljon vireoita ladannu, joissa kertoo että evoluution opetus on paljolti vieny nuorilta uskon luomiseen ja Jumalaan ja samalla tuonut tilalle tunteen ja lähes varmuuden siitä, että elämällä ei oikeastaan ole tarkoitusta eikä päämäärääkään, eli että ihminen olsii olemassa vain niin kauna ku keho on elossa


      • Anonyymi

        Varsin moni, ainakin johonkin. Raha on jumalista yksi. Tosin raha on ihmisen keksimä jumala. itsessään se ei ole.
        Vähässä ovat ihmiset jotka eivät mitään kunnioittaisi yhtä korkeasti kuin Juamlaa tai eivät jumalana mitään pitäisi.;Ehkä lähinnä koomikot (siis koomassa olevat ihmiset)...


    • Anonyymi

      uskon kyllä, ja tsiisökseen myös. enkeleiden olemassaoloa ei tuu monesti miettineeksi mutta Saatanan enkelien (joita pitäs olla kolmasosa kaikista enkeleistä) olemassaolon muistaa aina paremmin kuin hyvien enkelien.
      En usko maktoevoluutioon koska siinä ei mielestäni ole mitään uskottavaa. Opetettiinhan sitä ala-ja yläasteellakin mutta joskus kai myöhemmin ihmettelin miten se sopii muka yhteen Raamatun kertomuksen kanssa. En muista uskoinko kuitenkaan vakavasti evoluutiojuttuihin, vaikka ihan pokkana niitä kai kuitenki koulussaki opetettiin ja luettiin.
      Uskon myös ettei pojasta polvi parane eli ihmisen geenit heikkenevät siukupolvi toisensa perään. Luontokinhan köyhtyy, kuolee kaikkia kasvi- ja eläinkunnan yksilöitä, kaikenlaisista ryhmistä, sukupuuttoon. No, olen vähän yli-ikäinen, 36 jo mutta vastasinpahan kuitenki

    • Anonyymi

      Ävuxhzhxlxlyxlhxmhxlyxylffoyztkfykdylfylfoyfypfoyfylflyfylftkdtif

    • Anonyymi

      Todellakin uskon! Sen verran merkkejä on luoja itsestään antanut.

    • Anonyymi

      en oikeestaan

    • Anonyymi

      Ei kukaan usko

    • Anonyymi

      Haluan nähdä jonkun merkin Jumalasta. Olen agnostikko.

      • Anonyymi

        Tämä sukukunta etsii merkkiä, mutta ei pidä annettaman muuta kuin propheta Jonan merkki


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2625
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1947
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1675
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1671
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1626
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1606
    8. 91
      1553
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      120
      1415
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe