Olen pahoillani, että en ottanut osaa muihin tarinoita kerääviin aloituksiin. Miksikö? Koska niissä oli aloittajan asettamia rajoituksia. Olen tarinassani pyrkinyt kuvaamaan ihmisiä positiivisessa hengessä. Pyykki tuli pestyä, samalla kun kirjoitin tarinaa täällä asuntoni päätteellä, kohta auton nokka kohti mökkiä, kuopus tulee nurmikonleikkuuseen ja grillaamaan samalla kun sauna lämpiä ; )
Riivattu polki kohti mäen harjaa, mäen, jonka laelta avautui näkymä yli Suomelan kylän. Kylää ympäröi niittuja, peltoja, metsiä ja vesistöjä.
Nousu eteni jouhevasti olihan Riivattu voidellut pyöränsä kettingeit höyrylaivan koneöljyllä.
Riivattu ohitti Mankelin talon, vilkutti emännälle, joka pyllisteli puutarhassaan nyppien kuivuneita orvokin kukkia. Emäntä vilkutti iloisesti takaisin, vanhat kamut kun olivat.
Mies pysähtyi, tähyillen lakkinsa lipan alta pellon laitaa. Hän oli kuullut kiivasta keskustelua.
Diiseli ja Reppuli väittelivät uskon asioista, joten hän ymmärsi,että siihen väliin ei ollut meneminen olisi voinut tulla repulla päähän tai sangollisen pottuja silmille. Riivattu jatkoi matkaansa.
Kylän raitti kaartui vasemmalle, Raalajoen mutkaan, siellä oli Eloveenalaisten talo. Herra ja rouva Eloveena olivat näköjään lähdössä kalaan. Mies työnsi kottikärryllä Hondan neljäheppasta perämoottoria kohti rantaa. Rouvalla oli kainalossaan musta jätesäkki. He koodasivat Ruotsiksi.
Riivattu moikkasi ja jätti pariskunnan taakseen, suunnaten pyörän sarvet kohti kaakkoa.
Vastaan käveli hiestä märkäinen Lasse, joka oli tulossa soramontulta päivätreeniltä. Kodin hengetär odotti jo päivälliselle, joten jutteluun ei miehillä jäänyt aikaa.
Edetessään länteen Riivattu havahtui iloiseen puheen pulpatukseen hän kaarsi rantaan missä Keikku lastasi muovipäniköitä veneeseen. Lähdössä saareen kysyi Riivattu. Joo, mökin sadevesiämpärit ovat tyhjät, joten otin mukaan kaupunkivettä, jotta pääsen kylpemään kallioammeeseeni. Hyvää matkaa huikkasi Riivattu, Kiitos, hihitti aina iloinen Keikku.
Katsos, kuka se sieltä tulee, haa, Renete palaamassa vapaaehtoistyöstä. Kolme päivää kuumassa bussissa eläkeläisten kanssa näkyi väsyneen naisen kasvoilta, mutta Renete iloitsi, olihan hän jättänyt arvokasta hiiletöntä jalanjälkeä bussimatkalla Suomelan kylästä Petsamoon ja takaisin.
Suomelan kylässä harrastettaan sivistävää kulttuuria. Riivattu oikaisi vihreää nurmikkoa pitkin kohti teatterin näyttämöä. Musikaalin harjoitukset olivat käynnissä ja Tiinuli äänessä laulaen kauniisti ...My way..tä. Näytelmää ohjasi kriitikkonakin tunnettu Bessi.
Riivattu kuunteli hetken Tiinan kaunista laulua, mutta jatkoi eteenpäin.
Nurmikon toisella reunalla Humpsi juoksi koiran kanssa toisessa kädessään muovipussi, ilmeisesti koiran jätöksiä varten. Soratielle tullessa ja Siilisen talon kohdalla Riivattu hiljensi vauhtia. Siilisen rouva istui pihakeinussaan. Oli jo nousemassa keinusta tullakseen portille katsomaan ohi ajavaa Riivattua ja koiran kanssa nurmikon reunaa juoksevaa Humpsia. Tokihan rouva halusi kiilata väliin, kuten aina, mutta ei saanut mahdollisuutta kun Riivattukin pyrähti karkuun.
Maitolaiturilla, joka oli jäänyt muinaismuistoksi istui toinen muinaismuisto kylän ainut kirjailija. Mäen korkeimmalla kohdalla on kylän kaunis vehreä keskusta. Hieman keskustan laidalla on sosiaali-rivari. Siellä asuu entinen It-alan ammattilainen nykyisin kovatuloinen eläkeläinen ja luontokuvaaja Hunkki. Hunkki yrittää ymmärtää kylänsä ainutta kirjailijaa, mutta hänelle ei ole vielä avautuneet kirjailijan kielikuviot. Olisko kysymyksessä koodausvirhe, tiedä häntä.
Samassa sosiaali-rivarissa Hunkin kanssa asuu myös kylän räväkkä nittatäti. Hänelle on turha alkaa nipottamaan vaikka parvekkeen ovi onkin aina hieman auki. Sehän merkitsee vain sitä, että tulee raitista huutia tupaan.
Kylällä on yksi kerrostalo. Se rakennettiin Karjalan siirtolaisilletulivat sodan jälkeen. Siinä talossa asuu kylän siivooja tosin entinen sillä rätin hän on jättänyt parvekkeelle eikä aijo siihen isommin koskea. Pölyhuiskaa hän tarvitsee tietokoneen näppäimiä puhdistaessaan, jotta näppäimistö olisi aina tiukassa timmissä erilaisten haasteiden edessä.
Onhan toki kylällä Riivatulle tuntemattomiakin asukkaita, joiden talojen ohi hän ajaa päivittäisillä pyörälenkeillään. Näitä asukkaita ei näy yleisillä paikoilla. Kylän K-markettiinkin he hiipivät sulkemisajan lähestyessä illan härärässä. Tällaisten asukkaiden talojen ohi ajaessaan Riivattu huomaa usein verhojen heilahteluja. Hän merkkaa, asujat elossa oleviksi.
Kirjailijan kaksoissisko Heta istuu rannalle rakentamansa kivikasan päällä kylpyammeessa autuaallinen ilme kasvoillaan. Riivattu polkee ammeessa istuvan Hetan ohi ja sai kummalisen ajatuksen.
”Autuaita ovat puupäät sillä he pysyvät pinnalla.”
Riivattu kaarsi kotinsa pihaan. Portailla odotti vaimo ja sisältä kantautui tuoreen nisun tuoksu.
Mikäpä hänessä.
Kaikella rakkaudella ; )
Suomelan kylä
50
116
Vastaukset
- de-meter
Onneksi olkoon, korppis. Tämä oli kyllä napakymppi. Tiivistunnelmainen ja olennaiseen keskittyvä..)) Parempi kuin edellinen, ehdottomasti.
Parodia on sinun lajisi...
Renetekin esiintyi yhtä hyveellisenä kuin hän on luontojaankin...Mitäpä hän ei tekisi hiilijalanjälkensä eteen..)) Oliks säää heta nii syrämetön et sotkit mun fillaroinnin satuihis,se on tosi juttu ja sitä pitä kohrel kunnioittavast 3000km ansaitte sen.
Minä kirjoitan tosiasioita. Satua kirjoittaa he, jotka käyttävät mielikuvitusta väärin; )
Kun aloitin tarinan sinä ja polkupyöräsi olitte ideani kärkikaksikko, siitä tarinani alkoi. Sormeni juoksivat näppäimistöllä kuten matkasikin talosta taloon, talolta talolle. Posittiviset ajatukseni ohjasivat pyörääsi.
Kuopus pyöräili mökille töitten jälkeen, leikkasi nurmikon, ei pääse piha umpeen kasvamaan ; ) Hoivasin pienimmäistäni ( 189 cm) kuten pienenä ikään, syötin hyvin. Hän kävi saunassa ja uimassa. Kertoi järvessä kelluessaan, tunteen olonsa onnelliseksi kuten lapsena ikään.
Nyt lähden saunaan ja jatkan myöhemmin.- henrjii
Mää oon varmaan se autuas joka ehti kehumaan hyvän näköisiä pilviin sojottavia sääriä
- k-kk
korpikirjailija kirjoitti:
Minä kirjoitan tosiasioita. Satua kirjoittaa he, jotka käyttävät mielikuvitusta väärin; )
Kun aloitin tarinan sinä ja polkupyöräsi olitte ideani kärkikaksikko, siitä tarinani alkoi. Sormeni juoksivat näppäimistöllä kuten matkasikin talosta taloon, talolta talolle. Posittiviset ajatukseni ohjasivat pyörääsi.
Kuopus pyöräili mökille töitten jälkeen, leikkasi nurmikon, ei pääse piha umpeen kasvamaan ; ) Hoivasin pienimmäistäni ( 189 cm) kuten pienenä ikään, syötin hyvin. Hän kävi saunassa ja uimassa. Kertoi järvessä kelluessaan, tunteen olonsa onnelliseksi kuten lapsena ikään.
Nyt lähden saunaan ja jatkan myöhemmin.Kyllähän sitä menoa passaa selostaa,nuo mainiot vanhat miehet topatuissa sukkahousuissaan.
henrjii kirjoitti:
Mää oon varmaan se autuas joka ehti kehumaan hyvän näköisiä pilviin sojottavia sääriä
Jatkuu....; ) Heta ihaili taivaalla haapojen latvuksien yläpuolelta kulkevia poutapilviä. Hän ei huomannut, että oli saanut ihailijan. Aidan raosta tuijotti silmäpari. Se silmäpari kuului naapurin Henrylle, jonka katse oli nauliintuneena Hetan pitkiin, komeisiin sääriin.
- henrjii
Autuaat pääse taivaaseen ilman sen suurempia ponnisteluja
- Kiitos-hyvä-yritys
Todettakoon myös tosiasia, että kirjoitus on kuin apinoitu suoraan kansalliskynäilijämme Aleksis Kiven teoksista lauserakenteita myöden vain tarinoita muutellen:
"Riivattu polki kohti mäen harjaa, mäen, jonka laelta avautui näkymä yli Suomelan kylän. Kylää ympäröi niittuja, peltoja, metsiä ja vesistöjä."
Ei tarvinnut lukea enempää.- Korppis1
Seitsemän veljeksen kirjoittaja. Aleksisi Kivi...Huh.. nyt olen pyöreenä onnesta.
Minun pitää kiittää Teitä palstalaiset kirjoitustaitoni kehityksestä. Ilkeät huomauttelut ovat karsineet kirjoitusvirheitä.
Luen myös eri kirjailijoiden kirjoja ja parhaiten minuun iskee teksti jossa on lyhyet lauseet ja selkeät lauserakenteet. Kopiointia en harrasta, mutta harjoitus tekee mestarin.
Anteeksi jos tuotin sinulle pettymyksen, mutta sinä tuotit minulle suurta iloa.
Nyt kömmin ylisille, huomen aamuna aika hierojalle ; ) - de-meter
Mitä väliä, onko rakennettu entisen pohjalle ? Oivallus siinä häikäisee, tuoreus ja tiiviys, osuvat luonnekuvat. Siis parodioituina.
de-meter kirjoitti:
Mitä väliä, onko rakennettu entisen pohjalle ? Oivallus siinä häikäisee, tuoreus ja tiiviys, osuvat luonnekuvat. Siis parodioituina.
"de-meter"
Kaisnää huomasit?
Korppis kiitti ja kehui minua.
Vähän väkinäisesti kylläkin.
Mutta hyvä alku...-hyvä alku sanoisin.
Kehuminen siis.
"Katkera kalkki ei ole kasvin vika"
H.de-meter kirjoitti:
Googletin parodian sillä termistöt ei ole vahvin puoleni vaikka olen joskus vuosia sitten osallistunut kirjoittajapiiriin.
Nyt ymmärrän myös nimimerkkiä Kiitos-hyvä-yritys mielipahan. Hän lie googlettanut parodian as well as I ja lukenut ensimmäisen lauseen.
"Parodia on ivallinen, piikittelevä, liioitteleva tai koominen toisen (yleensä tunnetun ja vakavan) teoksen jäljitelmä."
Parodiaksi kirjoitukseni tehnee palstalaisten kirjoitusten liioitteleva, koominen ja hieman ivallinen jäljitelmäni. Vai kuinka Demeter?- de-meter
Googletin parodian sillä termistöt ei ole vahvin puoleni vaikka olen joskus vuosia sitten osallistunut kirjoittajapiiriin.
Nyt ymmärrän myös nimimerkkiä Kiitos-hyvä-yritys mielipahan. Hän lie googlettanut parodian as well as I ja lukenut ensimmäisen lauseen.
"Parodia on ivallinen, piikittelevä, liioitteleva tai koominen toisen (yleensä tunnetun ja vakavan) teoksen jäljitelmä."
Parodiaksi kirjoitukseni tehnee palstalaisten kirjoitusten liioitteleva, koominen ja hieman ivallinen jäljitelmäni. Vai kuinka Demeter?Vaistonvaraisesti minäkin olen parodian mieltänyt, mieluummin kuitenkin koomiseksi ja liioittelevaksi kuin ivalliseksi ja piikitteleväksi.
Satiirin taas miellän ivalliseksi ja piikitteleväksi. Sitä ei tämä teksti ollut, eikä minusta se edellinenkään, mutta vaikea on toisten puolesta puhua... - de-meter
hunksz kirjoitti:
"de-meter"
Kaisnää huomasit?
Korppis kiitti ja kehui minua.
Vähän väkinäisesti kylläkin.
Mutta hyvä alku...-hyvä alku sanoisin.
Kehuminen siis.
"Katkera kalkki ei ole kasvin vika"
H."Katkera kalkki ei ole kasvin vika" (hunksi).
Ei niin. Se voi olla kasvun vika. Kun on kasvettu vinoon.
Ja se kehuminen on tietysti kasvulle hyväksi.. suoralle tai vinolle..))
- kesivä
Olipa hieno kirjoitus. Piti pari kertaa kyllä lukea, että tunnistin kaikki, heitä kun oli niin monta. Hyvin kuvasit.
- ent.siivoojaparka
Jotenkin siitä edellisestä tunnisti itseni paremmin. Korpikirjailijalla oli yksi paha asiavirhe:
""Pölyhuiskaa hän tarvitsee tietokoneen näppäimiä puhdistaessaan, jotta näppäimistö olisi aina tiukassa timmissä erilaisten haasteiden edessä.""
Näppäimiostöni imee itse pölyn itseensä. Aina, kun avaan koneen, niin puhallan pinnalle jääneet pölyt, että erotan kirjaimet, koska kymmensormijärjestelmää en enää osaa (josko sitä koskaan kunnolla opinkaan).
Eilen kaivelin peppu pystyssä siivouskomeron pohjaa, ihan kun muistelin joskus kauan sitten laittaneeni sinne jätesäkkirullan. Suunnittelin alkaa tekemään kymmenvuotissiivousta ja lapioimaan enimpiä roskia säkkeihin. Siitä noustessa päähäni tipahti joku sateenkaaren värinen. Pyörittelin sitä käsissäni; mikähän tämäkin mahtaa olla, olenko minä aikonut joskus osallistua Pride-kulkueeseen. Sehän oli se pölyhuiska, minkä lapseni ostivat minulle viisitoista vuotta sitten taskurahoillaan lomaltapaluulahjaksi. ent.siivoojaparka kirjoitti:
Jotenkin siitä edellisestä tunnisti itseni paremmin. Korpikirjailijalla oli yksi paha asiavirhe:
""Pölyhuiskaa hän tarvitsee tietokoneen näppäimiä puhdistaessaan, jotta näppäimistö olisi aina tiukassa timmissä erilaisten haasteiden edessä.""
Näppäimiostöni imee itse pölyn itseensä. Aina, kun avaan koneen, niin puhallan pinnalle jääneet pölyt, että erotan kirjaimet, koska kymmensormijärjestelmää en enää osaa (josko sitä koskaan kunnolla opinkaan).
Eilen kaivelin peppu pystyssä siivouskomeron pohjaa, ihan kun muistelin joskus kauan sitten laittaneeni sinne jätesäkkirullan. Suunnittelin alkaa tekemään kymmenvuotissiivousta ja lapioimaan enimpiä roskia säkkeihin. Siitä noustessa päähäni tipahti joku sateenkaaren värinen. Pyörittelin sitä käsissäni; mikähän tämäkin mahtaa olla, olenko minä aikonut joskus osallistua Pride-kulkueeseen. Sehän oli se pölyhuiska, minkä lapseni ostivat minulle viisitoista vuotta sitten taskurahoillaan lomaltapaluulahjaksi.Asiavirhe, niinkö?
Puhtaana näppäimistö pysyy toimintavalmiina kun sen käyttäjä saa oivalluksen.- kesivä
ent.siivoojaparka kirjoitti:
Eilen kaivelin peppu pystyssä siivouskomeron pohjaa, ihan kun muistelin joskus kauan sitten laittaneeni sinne jätesäkkirullan. Suunnittelin alkaa tekemään kymmenvuotissiivousta ja lapioimaan enimpiä roskia säkkeihin. Siitä noustessa päähäni tipahti joku sateenkaaren värinen. Pyörittelin sitä käsissäni; mikähän tämäkin mahtaa olla, olenko minä aikonut joskus osallistua Pride-kulkueeseen. Sehän oli se pölyhuiska, minkä lapseni ostivat minulle viisitoista vuotta sitten taskurahoillaan lomaltapaluulahjaksi.Hitsi vieköön, nyt aiheutit näytölleni pisarointia. Muistan ne pölyhuiskat, jotkut staattiset, eivät todellakaan mitään riikinkukonsulkia joilla sisäköt pölyttävät englantilaisissa filmeissä.
Tykkään sun itseironiastasi, kiitos siitä tähän pilviseen päivään.
Tämä on laadukkaampi kun tuo toinen.
Paljonkin laadukkaampi.
Mutta en minä ainakaan alkaisi tällekään kuolaamaan.
Toistaiseksi vältän sanontaa laadukas.
H.- eppu2
Eilen luin kertaalleen, äsken toisen kerran.
Värikäs ja oivaltava hengentuote. Heh..kiitos maininnasta kertomuksessasi. Ihan hyvä....:))))
Elämä on antoisa ja luovuutta riittää, uskokaa pois.
Ymmärrän toki teitä isoäitejä ja isoisiä kuinka kivaa on kun lapsenlapset tulevat vieraisille.
Sain iltapäivällä kivoja vieraita, Emilian 7-vuotta ja Hilman 8-vuotta. Aluksi tutustuimme mökkiin ja puutarhaan sekä mökin varastoihin, jotka sisälsivät tyttöjen mielestä mitä kiehtovimpia leluja (tosin poikien). Kerroin tytöille mökillä olevista vanhoista esineistä ja huonekaluista, (he olivat hyvin kiinnostuneita) sanoivat "Kotona kun ei ole mitään vanhaa ja kivaa." Kerroin myös kierrätyksestä sekä varoitin tarpeettoman tavaran haalimisesta.
Sitten istuimme ruokahuoneen pöytään söimme suklaakakkua ja joimme mehua. Samalla keskustelimme elämästä, rakkaudesta, vanhemmista, kuolemasta ja kuoleman jälkeisestä elämästä jne.
Vakavan juttutuokion jälkeen vaihdoimme vapaalle, aloitimme piiloleikin, puhelinsoittoleikin sekä tytöt esittivät minulle airopik-taitojaan . Kivaa oli ja pikku "ladyt" lähtivät hurstuukihameet heiluen muoviämpärin kahvasta kiinni pitäen kotimatkalle mäen päälle. Tyttöjen halinallet olivat saaneet pitsiset virkatut kaulaliinat ja ämpärissä oli kaksi vanhaa puhelinta leikkeihin.
Tosi kivaa, mutta kieltämättä, jaksaisinko yhteen menoon kahta tuntia kauenpaa ; ).Unohdin tärkeimmän, tytöt olivat taittaneet paperista tuliaisiksi kauniit nimelläni ja suomen lipulla koristetut postikortit ja kun avasin kortit, sisällä oli isot piirrokset mökkimaisemistani. Upeita ja aijon ripustaa piirokset seinälle.
- ent.siivoojaparka
Unohdin tärkeimmän, tytöt olivat taittaneet paperista tuliaisiksi kauniit nimelläni ja suomen lipulla koristetut postikortit ja kun avasin kortit, sisällä oli isot piirrokset mökkimaisemistani. Upeita ja aijon ripustaa piirokset seinälle.
Ja sitten lasten vanhemmat ihmettelevät: Kuka teille on tuollaisia juttuja ympännyt päähän kuoleman jälkeisestä elämästä?
ent.siivoojaparka kirjoitti:
Ja sitten lasten vanhemmat ihmettelevät: Kuka teille on tuollaisia juttuja ympännyt päähän kuoleman jälkeisestä elämästä?
Siis mitä juttuja? Äläs nyt mene asioiden edelle. tuntemattoman kanssa lapset usein avautuvat kertomaan sellaistakin mistä vanhemmat eivät uskoisi.
Kuulin isommalta tytöltä hyvän pissa/kakka ja pieruvitsin. Iso veli oli kertonut.
Kaksi kakkapökälettä hengailivat keskenään, ripuli halusi päästä porukkaan. Ei, ei käytää on kovisten porukkaa.korpikirjailija kirjoitti:
Siis mitä juttuja? Äläs nyt mene asioiden edelle. tuntemattoman kanssa lapset usein avautuvat kertomaan sellaistakin mistä vanhemmat eivät uskoisi.
Kuulin isommalta tytöltä hyvän pissa/kakka ja pieruvitsin. Iso veli oli kertonut.
Kaksi kakkapökälettä hengailivat keskenään, ripuli halusi päästä porukkaan. Ei, ei käytää on kovisten porukkaa.siis ei käy tää on jne...
Suomelan kylän aurinko on laskenut länteen, Eerolan huusin taakse. Siilisen rouva istuu pihakeinussaan ja odottaa josko Eerolan isäntä palaisi kalasta. On ollut niin hiljaista.
Hetaakin haukottaa on aika vetäytyä ylisille.
Hyvää yötä.siilimuori kirjoitti:
Eläpä kiusaa Eerolan isäntää, sillä on omat makaroonit :). Keksi tarinaa sen ympärille.
Kylän ainut kirjailija heräsi varhain aamulla omituiseen rullaavaan hurinaan. Hän tuijotti unisilla silmillään kelloa. Kuka helvetti näin aikaisin ulkona ulisee. Kirjailija avasi tuvan oven. Jätehuoltoauto seisoi paskahuusin kulmalla ja mies kiroili nurmikolla pitkää letkua veivaten.
Kirjailija tervehti "Huomenta, mikä hätänä?"
"Saatana kun oli paskaa niin paljon, että letku meni tukkoon, pitäisi saada vettä" mies kiroili.
Kirjailija haki kaksi muoviämpäriä. Mies täytti ämpärit järvivedellä ja kaatoi paskaletkuun, joka imaisi vedet ahnaasti kitaansa.
Kirjailija mietti harmistuneena, siinä taisi mennä huusin vesisihti paksaletkun kautta jätesammioon. Hän ei sanonut mitään vaan asteli takaisin tupaan. Mies oli saanut tukoksen auki ja poistui tontilta.
Kirjailija istahti lempijakkaralleen keittiön ikkunan eteen ja keitti aamukahvit.korpikirjailija kirjoitti:
Kylän ainut kirjailija heräsi varhain aamulla omituiseen rullaavaan hurinaan. Hän tuijotti unisilla silmillään kelloa. Kuka helvetti näin aikaisin ulkona ulisee. Kirjailija avasi tuvan oven. Jätehuoltoauto seisoi paskahuusin kulmalla ja mies kiroili nurmikolla pitkää letkua veivaten.
"Saatana kun oli paskaa niin paljon, että letku meni tukkoon, pitäisi saada vettä" mies kiroili.
Kirjailija haki kaksi muoviämpäriä. Mies täytti ämpärit järvivedellä ja kaatoi paskaletkuun, joka imaisi vedet ahnaasti kitaansa.
Kirjailija mietti harmistuneena, siinä taisi mennä huusin vesisihti paksaletkun kautta jätesammioon. Hän ei sanonut mitään vaan asteli takaisin tupaan. Mies oli saanut tukoksen auki ja poistui tontilta.
Kirjailija istahti lempijakkaralleen keittiön ikkunan eteen ja keitti aamukahvit.Noh, kyllähän tuossakin jotain nuudelia oli :)
Yöpuulle vetäytyvä korven heta ei laskevan aurinkon häikäisyltä ollut huomannut metsän rajassa olevaa liikkumatonta hahmoa.
Riivattu oli matkallaan saapunut hetan tukikohdan luokse,mielessään kylillä kiertävä huhu,siel on helkaneiti kylvyssä.
Mitä mietti tuo jäntevän hoikka risuaitaan nojaileva pyöräilijä, tuskailiko matkan puuduttamien reisi ja niskalihasten särkyä vai miettikö yöpaikkaa.
Laskevan aurinkon mukana hiipi yökylmä trikoihin verhoutuneen hahmon kimppuun ja se sai jalan nousemaan runkoputken yli.
Kiristäessään kypärän hihnaa hahmon mielessä vilahti siivekkään ystävän metsälammen nuotiopaikka ja tikkumakkara,siis sinne .
Ensimmäisten polkaisujen aikana ,lämpeämään alkaneen kehon myötä ajatuskin alkoi kulkemaan, sosiaali divarin hunksi ja kirjailijan yhtälö mietitytti , pystyyköhän noin jyrkät ihmiset löytämään yhteisen koodin.
Perämoottoria kantava pariskuntakin vilahti mielessä,ei näköjään ollut potkuri kunnossa,pahoja kavitaatio jälkiä oli.
Vettä hamstraavan keikun venekin vilahti hikeen tulevan polkijan mielessä,olis ollut kiva lähtee veneilemään mut tieto merisairauresta hillitsi haaveilua.
Metsän piilossa oleva karhu saattoi ihmetellä hiljaista polkijasta kuuluvaa hyräilyä,raskasta laukkua kantaen, kulkukauppias taivaltaa.
Tieto lammella olevasta levosta ja nuotiosta saatteli polkijaa hämärään tienmutkaan .koti-kiusattu kirjoitti:
Yöpuulle vetäytyvä korven heta ei laskevan aurinkon häikäisyltä ollut huomannut metsän rajassa olevaa liikkumatonta hahmoa.
Riivattu oli matkallaan saapunut hetan tukikohdan luokse,mielessään kylillä kiertävä huhu,siel on helkaneiti kylvyssä.
Mitä mietti tuo jäntevän hoikka risuaitaan nojaileva pyöräilijä, tuskailiko matkan puuduttamien reisi ja niskalihasten särkyä vai miettikö yöpaikkaa.
Laskevan aurinkon mukana hiipi yökylmä trikoihin verhoutuneen hahmon kimppuun ja se sai jalan nousemaan runkoputken yli.
Kiristäessään kypärän hihnaa hahmon mielessä vilahti siivekkään ystävän metsälammen nuotiopaikka ja tikkumakkara,siis sinne .
Ensimmäisten polkaisujen aikana ,lämpeämään alkaneen kehon myötä ajatuskin alkoi kulkemaan, sosiaali divarin hunksi ja kirjailijan yhtälö mietitytti , pystyyköhän noin jyrkät ihmiset löytämään yhteisen koodin.
Perämoottoria kantava pariskuntakin vilahti mielessä,ei näköjään ollut potkuri kunnossa,pahoja kavitaatio jälkiä oli.
Vettä hamstraavan keikun venekin vilahti hikeen tulevan polkijan mielessä,olis ollut kiva lähtee veneilemään mut tieto merisairauresta hillitsi haaveilua.
Metsän piilossa oleva karhu saattoi ihmetellä hiljaista polkijasta kuuluvaa hyräilyä,raskasta laukkua kantaen, kulkukauppias taivaltaa.
Tieto lammella olevasta levosta ja nuotiosta saatteli polkijaa hämärään tienmutkaan .Heta venytteli pitkiä sääriään autuaan tietämättömänä siitä, että häntä tarkkailtiin. Henry aidan raosta ja hoikka trikoisiin pukeutunut pyöräilijä aitaan nojaten. No, mikäpä hänessä kun ei tiennyt, ei ollut tapahtunut etiketti- saati koodi virhettä.
Kylän ainoa kirjailija oli tällä välin selvinnyt jotakuinkin selväjärkisenä aamupäivän paskan hämmennyksestä. Hän nosti väsyneena viikon aikana kerääntyneet hyödyntämättömät sekajätteet autonsa takatilaan ja suuntasi keräyspisteeseen.
Ajaessaan kohti kylän keskustaa hän unohti minne piti mennä ja jätesäkin. Kirjailija suuntasi kerrostalossa olevaan vuokrakaksioonsa, jossa hän näin kesäaikaan ei viihtynyt muutoin kun sateella, jolloin naputteli siellä novellejaan.
Kuuma suihku ja pyttipannu alkoivat raukasemaan, kirjailija pötkähti pitkälleen sänkyynsä.
Kauhistus se jätesäkki.
Kirjailija kampesi pystyyn, katsoi kelloa ja tajusi ollensa tietämättömässä tilassa kaksituntia ja vartin.
Kylän ainoa kirjailija teki pikaisen suunnitelman. Ensin hän veisi jätesäkin keräyspisteeseen, sitten ajaisi K-kaupan kautta lammella olevalle nuotiopaikalle makkaranpaistoon, nälkähän tuo kurni jo mahassa.
Lammen nuotio paikalle saapuessaan hän ilahtui sillä sinne oli kerääntynyt joukko tuttuja kyläläisiä.....- eppu2
Kirjailija istahti lempijakkaralleen keittiön ikkunan eteen ja keitti aamukahvit.Muistan tämän ketjun, jossain kohtaa sanoinkin, että on mielestäni hyvä.
Tuosta kommentista tuli mieleeni; siihen aikaan, kun mökillä ei vielä ollut kunnan viemäröintiä, paska-auto kävi tyhjentämässä likakaivon. Taivas varjelkoon, kun koko tienoo haisi kaamealta.mörkön tekemä aloitus. - eppu2
eppu2 kirjoitti:
Muistan tämän ketjun, jossain kohtaa sanoinkin, että on mielestäni hyvä.
Tuosta kommentista tuli mieleeni; siihen aikaan, kun mökillä ei vielä ollut kunnan viemäröintiä, paska-auto kävi tyhjentämässä likakaivon. Taivas varjelkoon, kun koko tienoo haisi kaamealta.mörkön tekemä aloitus.Taas tämä onneton kone hyppii ja vatkaa, tuo mörkön tekemä aloitus, tuossa lopussa taas meni sekaisin. Siis muistan samantapaisen, mikä oli mörkön tekemä aloitus.
Kirjailijan ilo oli lyhyt. Lammen rannan korkean kuusen taakse oli kuin salaa ilmestynyt ukkospilvi.
Salama viilsi kuin veitsellä palan kuusen kyljestä, valtava jyminä pimeyden keskeltä pelästytti nuotiolla istujat, jotka hajautuivat ryteikköön, piiloutuen puskiin.
Kylän ainoa kirjailja seisoi savuavan nuotion vierellä vesisateessa ja huokaisi, tää ilo loppu nyt tähän.
No, mutta mikäpä hänessä.On pakko sanoa kannattaa lukea tämä ketju.
Positiivisilla kirjoituksilla voimme kehittää palstan yhteishenkeä.- Tavuviiva
Jeps. Luin ja kirjoittelin tuonne Outoon tappaukseen kommentit.
Mutta voin osan laitella uusiksi. Siis näin tuon tekstin filminä muiden jatkokertomukset. Mukava ketju.
Kiitos.
En vain ymmärtänyt H:n kommenttia. Olin out. Kirjoitin lapsellisen riimijatkon, koska tykkään saduista. Lapsena eritoten ne sikopaimensadut kolmitehtävineen kiehtoi. Milestäni Leena Laulajainen on lapinaiheisissa saduissa, ainakin jossain, käyttänyt kolmitehtävää. No tämä tästä.- korppis11
Hunksi nyt on hunksi, pääsääntöisesti en rasita ajatuksiani ymmärtää hänen "viisauksiaan".
Hunksin mukaan kukaan täällä ei osaa mitään eikä kenelläkään ole mitään...ei ideoita tai oivalluksia vaan kirjoitetetut kommentit kulkevat ikään kuin hänen aivojensa kautta. korppis11 kirjoitti:
Hunksi nyt on hunksi, pääsääntöisesti en rasita ajatuksiani ymmärtää hänen "viisauksiaan".
Hunksin mukaan kukaan täällä ei osaa mitään eikä kenelläkään ole mitään...ei ideoita tai oivalluksia vaan kirjoitetetut kommentit kulkevat ikään kuin hänen aivojensa kautta.Olen huomannut että jollain on tapana kirjoittaa kaikki tärkeä omaan ketjuun ja sellanen hömppä toisten juttuihin .
Oli vaihteeks ihan hyvä muistin verrytys ketju ainaisen matu juttujen joukossa.- korppis11
koti-kiusattu kirjoitti:
Olen huomannut että jollain on tapana kirjoittaa kaikki tärkeä omaan ketjuun ja sellanen hömppä toisten juttuihin .
Oli vaihteeks ihan hyvä muistin verrytys ketju ainaisen matu juttujen joukossa.Olemme saaneet yliannostuksen makua ja tiedän lisää tulee, luin taas ikäviä uutisia. Miksemme voisi olla kuin Suomelan yhteisössä. Polkea pakoon yhteenottoja. No ei se ole mahdollista. Tässäkin ketjussa vaikka sopuisa olikin, joku väitti tekstiä kopioiduksi Aleksis Kiveltä niin hunksimaista sekin vaikka tuskin oli itse mestarin kommentti. Nyt saunaan ja sääret seinille😅
- Tavuviiva
Huomenta. Ei tuo kopioitua ole. Minusta tuossa on se fiilis, lämminhenkisyys eli miten kuvaillaan ihmisiä voisko sanoa rakkaudella. Noin itse näin ja pilke silmäkulmassa on sitä "kivimäisyyttä". Hyvä mielihän lukijalle tuosta tulee.
- vhimsf
Vanhus käytti aikansa lukien päivän uutisointia, tiesi senkin synniksi nimetyksi kakissa uususkonnoissa, mutta luki kuitenkin - kun oli varhaisessa iässä lukemaan oppinut. Pöllämystyi kengurujen maan isosta 1,2 tonnin ekstaasilöydöstäkin - samalla kun mietti miksi taiteilijoina itseään pitävien tarvikekorissa avoimesti oli esillä myös noita foliorullia, tosin tiukasti maalarinteipillä suljettuna - ei sitten enää ihmetellyt yhtään kun mietti noita kansainvälisiä uskontojen, politiikan ja kulttuurien moninaisuutta - ikänsä veronmaksajana toimineena vaan totesi itsekseen että sitäkin herrain ja rouvain hurvittelua olen ollut kustantamassa minäkin - vaikken ikinä olisi tahtonut elää semmoista elämää jonka osan elossa sain
- eihän papinkaan tehtävä ole pummeille lantteja jakaa - vaan kertoa taivaan valtakunnasta ja ihmeellisestä valosta joka kaikelle maan päällä kasvun antaa
- naisten tänäkin päivänä toivotaan vaikenevan maailmassa, siksikö he minutkin hakkasivat invalidiksi, sokeaksi ja hampaattomaksi mummuksi, että saisivat olla ja esiintyä elämän suuressa näytelmässä erinomaisina hyväntekijöinä?
Rauhaa hekin toivottivat - mutta eivät koskaan sitä olleet valmiita antamaan kanssaihmisilleen - eivät minullekaan eikä varsnkaan lapsille ja lapsenlapsillekaan
- eihän heitäkään tosin enää ole olemassakaan enää ...
- eikä minustakaan koskaan pappia tullut vaan ihan tavallinen vainoharhainen idiootiksi ja aasiksi, huoranäpäräksi haukuttu halpa makkara - hyvin silti kelpasi petojenkin murkinaksikin silloin jos enempi päänvaivaa toisillekin aiheutti.Sinulla on erikoinen mielestäni viehättävä tapa kirjoittaa, vaatii kuitenkin keskittymistä, että asiasi tulee ymmärrettyä oikein.
Jos haluaisit kirjoittaa novelleja niistä tulisi ahdistavia koska niissä on mellankolinen lataus, alistamista ja lannistumista, ne eivät möisi, uskon.
- kesi.vä
Olipa mukava lukea tuo tarina nyt, kun kirjoittajat ovat tulleet tutuimmiksi.
- kylmätotuus
Aloituksen nosti uudelleen esiin aloittaja "korpikirjailija" alias "korppis", vaikka aloituksesta on kulunut reilu vuosi.
Miksi?
Kirjoitat,että kannattaa lukea tämä ketju.
Perustelet sitä sillä, että positiivisilla kirjoituksilla voidaan parantaa palstan yhteishenkeä.
Ajatuksesi on jalo, mutta se on osoittautunut täydelliseksi utopiaksi.
Sen toteutumisen olet torpannut itse ja moni muukin nimimerkki.
Useita aloituksia on tehty, jotka kuvaavat palstalaisia ja heidän "henkilökuviaan".
-Lärvisalosta vai lärvisalongistako kirjoitti "mörkö".
-Suomelan kylästäkin on kirjoitettu jatko-osa.
-Jokin pettuleipä aloituskin on tehty.
Jokaisesta em. aloituksesta joku on loukkaantunut ja arvostellut vaikka kirjoittajan tyyliä. Pahimmillaan on lyöty lyttyyn kirjoittajan kirjoitustaitokin. Enkä nyt tarkoita oikeinkirjoitusta.
Minulle monet tämän aloituksesi henkilöt ovat aivan tuntemattomia, joten en päässyt täysin sisälle koko kirjoitukseesi.
Saattaisi olla parempi, ettei ikivanhoihin jo palstalta poistuneisiin nimimerkkeihin viitattaisi lainkaan, vaan pysyteltäisiin nykyisissä kirjoittajissa, jos palstalaisista tarinoita kirjoitetaan.- korppis11
Asiaa käsiteltiin toisessa tämänhetkisessä aloituksessa. Hain ketjun helposti kirjoittamalla sen otsikon. On aika tehdä uusi vastaava😆 syksy on kääntymässä talveen, maahanmuutto loppuun kaluttu eläkeläisten ja hoitolaitoksissa makuuteltavien olot haukuttu. Aina on sinunlaisia valittajia. Sitten on heitä jotka loukkaantuvat. Rumasti kirjoitettuja ilkeästi toista aliarvioivia tarinoita en itsekään arvosta. Reaktiot joita tälläinen kirjoitus saa aikaa huomaa kyllä kommenteista ja kommentoimattomuudesta. Ketju on kesältä 2015 joten kaikki siinä mainitut nimimerkit kirjoittavat aktiivisti.
korppis11 kirjoitti:
Asiaa käsiteltiin toisessa tämänhetkisessä aloituksessa. Hain ketjun helposti kirjoittamalla sen otsikon. On aika tehdä uusi vastaava😆 syksy on kääntymässä talveen, maahanmuutto loppuun kaluttu eläkeläisten ja hoitolaitoksissa makuuteltavien olot haukuttu. Aina on sinunlaisia valittajia. Sitten on heitä jotka loukkaantuvat. Rumasti kirjoitettuja ilkeästi toista aliarvioivia tarinoita en itsekään arvosta. Reaktiot joita tälläinen kirjoitus saa aikaa huomaa kyllä kommenteista ja kommentoimattomuudesta. Ketju on kesältä 2015 joten kaikki siinä mainitut nimimerkit kirjoittavat aktiivisti.
"feikki-korppis11"
Huomannet ehkä että tämä aloitus on aika kommentoimaton?
Ei muuta kommentoitavaa vanhojen lisäksi.
H.hunksz kirjoitti:
"feikki-korppis11"
Huomannet ehkä että tämä aloitus on aika kommentoimaton?
Ei muuta kommentoitavaa vanhojen lisäksi.
H.Mitäpä sitä hyvää lisää kehumaan, vähempikin riittää.
- Heikunkeikku
Tykkään tämänkaltaisista aloituksista. On hauska lukea vauhdikasta ja kekseliästä tekstiä.
Myös "Elämä Suomelan kylässä jatkuu..."-aloitus oli hulvattoman hauska.
Aloittaja ja te muut mielikuvitusten lennättäjät ja oivallusten pinoajat, niin olisi mukavaa, jos innostuisitte lisää värkkäämään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?1022246- 1041674
- 1281343
- 821337
- 1171246
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘631102Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis621082- 511027
- 36962
- 33834