Valitatko...

jos olet ostanut tuotteen, joka on ollut viallinen?

Teitkö huomautuksen valmistajalle tuotteesta?

Kuinka valmistaja reagoi?

Ostin pari viikkoa sitten mikrokana-aterian. Rasiasta oli jäänyt kana pois. Otin valokuvan tuotteesta ja lähetin palautteen tuottajalle.

Valmistaja kiitti huomautuksestani. Yritykselle on tärkeää saada myös negatiiviset palautteet, jotta voisivat parantaa tuotantolinjojensa toimintaa.

Sain lahjakortin 10 euroa, jonka käytin muhkean naudanpaistin ostamiseen. Valmistin englantilaista paahtopaistia, mmm hyvää oli ; )

103

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1eero

      Hyvä konsti voi tossa jekkuilla jos niiksen on, no joo on viallisia sattunu takuuaikana usseimman kerran.

      • Olin taas mato arvaamaan ensimmäisen kommentin sisällön. "Hyvä konsti voi tossa jekkuilla, jos niikseen on" eli suomennettuna kusettaa.

        Olet kuitenkin ostanut viallisia ja saanut korvauksen takuuaikana, näin ymmärsin. Pitihän sinun näyttää toteen vika vai jekkuilitko?


      • 1eero
        korpikirjailija kirjoitti:

        Olin taas mato arvaamaan ensimmäisen kommentin sisällön. "Hyvä konsti voi tossa jekkuilla, jos niikseen on" eli suomennettuna kusettaa.

        Olet kuitenkin ostanut viallisia ja saanut korvauksen takuuaikana, näin ymmärsin. Pitihän sinun näyttää toteen vika vai jekkuilitko?

        Ruuasta en ole valittanut televisio oli alkukesästä takuu korjauksessa, talvella hajosi kahvinkeitin jonka vein prisman neuvontaa todettavaksi ja sanoivat käy valihtemassa uusi, miellyin keittimeen joka oli halvempi kuin entinen joten sain muistaakseni yli 30 € takaisin, ei mitään vilunkia.


    • bessie-

      'Periaatteessa' valitan, mutta käytännössä se jää usein tekemättä halvempien hankintojen kohdalla. Jos valittaminen ei ole minun kannaltani ajatellen järkevää, niin periaatteista viis, en valita.

      Viimeisin tapaus oli 10 munan pakkaus, jossa puolet munista ei ollut helposti käytettävissä. Rikki oli vain kaksi, mutta ilmeisesti kaupan asiakkaat olivat pyöritelleet pakkausta niin, että rikkoutuneiden munien valkuainen oli levinnyt ja kuivuttuaan liimannut kolme muutakin munaa tiukasti paikalleen.
      Tosissani ? aioin sen palauttaa samana tai viimeistään seuraavana päivänä, mutta hetkellisen harmituksen mentyä ohi ajattelin tarkemmin ja jätin sikseen.

      Taannoin palautin matkaoppaan. Satuin huomaamaan, että siitä puuttui sivuja. Koska halusin uuden tilalle, vaihtaminen onnistui kohtalaisen helposti, mutta ei ihan muitta mutkitta. Vaikka heillä ei olisi ollut antaa mitään minulle sopivaa tilalle, en olisi antanut periksi vaan vaatinut rahat takaisin.

      Tilanteen ja tuotteen hinnan mukaan siis toimin, helposti tingin omista kuluttajan periaatteistani.

    • ValitetaanVaan

      Tottakai valitan on sitten kyse ruoasta tai jostakin käyttötavarasta.
      Teen sen vaikka pelkän periaatten vuoksi. Rahalle pitää saada kunnon vastine.
      Vaihtoon on mennyt kotimaisia merkkituotteita,alkaen sinituotteen pyykkitelineestä. Oli ihan vinksinvonksin pakkauksessa.Tulihan siinä hyvityslisänä kaikenlaista siivousliinaa ym.
      Einestuotteet on olleet usein valmiiksi käyttökelvottomia jo paljon ennen parasta ennen päivämäärää....kaikenlaista on ollut vuosien varrella.
      Onhan niistä niitä hyvityslahjakortteja saanut. Mutta ei se ole kuitenkaan se syy valittamiseen.
      Periaatteesta valitan, jos valitettavaa on.
      Enkä silti sanoisi itseäni ammattivalittajaksi.

      • Olen ollut asiakaspalvelussa ja osaltani myös hoitanut reklamaatioita. Joskus kyllä kävi vahvasti mielessä se, kun vaatteista oli kyse, että esim. pesuvirhe tai jokin muu sähläys yritettiin saada valmistusvirheen piikkiin. Yritykset saattoivat kysyä meiltä ja lähettää käsittelyvirheilmoituksen, mutta kuitenkin uuden tuotteen. He halusivat asiakkaan tietävän että feikistä on kyse. Toki oikeitakin virheitä tuotteissa oli ja hienosti yritykset ne hoitivat.
        Kuten tuossa jo on mainittu, hinta merkitsee, teenkö valituksen, mutta ravintolassa kiitän myös keittiötä ja tarjoilijoita hyvästä palvelusta, kun on aiheellista.


      • ValitetaanVaan

        Tiedän minäkin niitä,jotka yrittävät laittaa tekemänsä virheet valmistajan piikkiin,esim. juuri nuo vaatteiden pesuvirheet.
        Vaatteista vielä se,että kyllä esim. talvitakin vetoketjun tulisi kestää kauemmin kuin pari vaivaista viikkoa,samoin lasten kumisaappaiden.
        Ei pinta saa olla pilalla muutaman käytön jälkeen, kun kuivauskin on hoidettu ihan asiallisesti, eikä missään pannuhuoneessa.

        Ja vaikka valitan, osaan myös lausua kiitoksen silloin, kun on sen paikka :)


      • eiihanvielä60
        ValitetaanVaan kirjoitti:

        Tiedän minäkin niitä,jotka yrittävät laittaa tekemänsä virheet valmistajan piikkiin,esim. juuri nuo vaatteiden pesuvirheet.
        Vaatteista vielä se,että kyllä esim. talvitakin vetoketjun tulisi kestää kauemmin kuin pari vaivaista viikkoa,samoin lasten kumisaappaiden.
        Ei pinta saa olla pilalla muutaman käytön jälkeen, kun kuivauskin on hoidettu ihan asiallisesti, eikä missään pannuhuoneessa.

        Ja vaikka valitan, osaan myös lausua kiitoksen silloin, kun on sen paikka :)

        Sain joskus alennusta paidasta jonka napit olivat murtuneet jo ostohetkellä.


    • Valitin juuri viime viikolla kun vitaepron pakkauksessa yhden pillerin väri oli vaihtunut ruskeasta valkoiseksi. Oli jotenkin höyrystynyt. Kannatti, saan seuraavan paketin puoleen hintaan.
      En valittanut kun huomasin Violan tuorejuuston painon sisältävän myös pakkauksen painon. Päällä luki 200 g, mutta juustoa ei ollut kuin jotain 190 g. Ei muuta kuin takaisin kauppaan hakemaan lisää kun reseptissä sanottiin 200 g. Leivoin niitä samoja kuppikakkuja tässä muutama viikko sitten, ja näköjään sisältöä on nyt lisätty n. 10 grammaa. Oiskohan joku muu valittanut. Eli tältä reissulta jäikin yksi ylimääräinen purkki, koska viime kerrasta viisastuneena ostin tietty 2.
      Kosmetiikkapurkeista tekee niiiiin mieli valittaa. Lumenen varsinkin. Oletteko huomanneet että monessa purkissa on valepohja? Myyvät ikään kuin porvoon mitalla. Päällä lukee kyllä oikea määrä (esim. 1 dl) mutta itse purkki näyttää paljon isommalta kuin mitä sinne sisään oikeasti mahtuu. Eihän tuo sinänsä väärin ole, mutta kuluttajan huijaamista kuitenkin.

      • ö-Öö

        Heh

        Toi Vitaepro on hauskis. Tuote itsessään täysi ja kalliskin turhake, mutta myy ällistyttävän hyvin. Vähän kuin myisi hiekkaa saharaan, tai jäätä eskimoille. Itse tuote siis pölöjä, mutta markkinointi hoidettu todella hyvin. Täytyy myöntää, tämä nykyinen telkkarimainoskampanja on todella hyvä. Siinä ei varsinaisesti anneta mitään informaatiota itse tuotteesta, ei kattettomia lupauksia. Mutta viesti selkeä, kun vetää pillereitä, flaksi paranee ja neitokaiset juoksee perässä :DDD

        Sitä vaan ihmettelen, mainos aika seksistinen. Miten sulla, juokseeko neitokaiset nyt sunkin perässä. Siis onko kyseessä sukupuolineutraali mainos ?

        Jostain kumman syystä aina nousee meteli, jos nainen ikäänkuin esiintyy seksikkäästi mainoksessa, miehille se on sallittua. Paidaton remonttiTeiska ei herättänyt mitään polemiikkia, paita päällä esiintynyt Panu tyttö kyllä.

        Niettä miten, tarvitsetko uusia renkaita ja etenkin vanteita autoosi? Mitäpä mieltä kuivan asiallisesta vannemainoksesta? Mun mielestä soi on miestä alistava, siinä verrataan miestä autoon.

        http://kioski.yle.fi/omat/tapaus-vannetukku-ja-vahapukeiset-naiset-nuole-mun-vanteitani-beibi

        =DW=


      • bessie-

        Reippaasti taas LUULEN, että kosmetiikkapurnukoiden "valepohjat" eivät ole huijaamistarkoituksessa tehtyjä. Olisikohan kysymys eristyksestä, jotta tuote ei olisi niin altis lämpötilan vaihteluille. Varmaan myös halutaan antaa tietty ylellisyyden vaikutelma, mutta sitäkään en huijaamisena pidä.

        Kävin katsomassa voidepurnukoitani. Lidlistä ostettu tosi edullinen Cien merkkinen voide on aika paksureunaisessa purkissa, sitä hieman yli puolta kalliimpi Nivea hieman ohuemmassa, ja aivan älyttömän kallis Diorin Capture Totale ulkomitoiltaan liki puolta isommassa kuin edelliset, kaikissa 50 ml..
        En usko Diorin aliarvioivan tuotteidensa käyttäjiä niin pahasti, että laskelmoivat näiden ajattelevan että vähän isompi purkki, enemmän voidetta.


      • Seksismiäkö
        ö-Öö kirjoitti:

        Heh

        Toi Vitaepro on hauskis. Tuote itsessään täysi ja kalliskin turhake, mutta myy ällistyttävän hyvin. Vähän kuin myisi hiekkaa saharaan, tai jäätä eskimoille. Itse tuote siis pölöjä, mutta markkinointi hoidettu todella hyvin. Täytyy myöntää, tämä nykyinen telkkarimainoskampanja on todella hyvä. Siinä ei varsinaisesti anneta mitään informaatiota itse tuotteesta, ei kattettomia lupauksia. Mutta viesti selkeä, kun vetää pillereitä, flaksi paranee ja neitokaiset juoksee perässä :DDD

        Sitä vaan ihmettelen, mainos aika seksistinen. Miten sulla, juokseeko neitokaiset nyt sunkin perässä. Siis onko kyseessä sukupuolineutraali mainos ?

        Jostain kumman syystä aina nousee meteli, jos nainen ikäänkuin esiintyy seksikkäästi mainoksessa, miehille se on sallittua. Paidaton remonttiTeiska ei herättänyt mitään polemiikkia, paita päällä esiintynyt Panu tyttö kyllä.

        Niettä miten, tarvitsetko uusia renkaita ja etenkin vanteita autoosi? Mitäpä mieltä kuivan asiallisesta vannemainoksesta? Mun mielestä soi on miestä alistava, siinä verrataan miestä autoon.

        http://kioski.yle.fi/omat/tapaus-vannetukku-ja-vahapukeiset-naiset-nuole-mun-vanteitani-beibi

        =DW=

        "Jostain kumman syystä aina nousee meteli, jos nainen ikäänkuin esiintyy seksikkäästi mainoksessa, miehille se on sallittua."
        Tämä on minun mielestäni todelliseen elämään suhteutettuna ymmärrettävää. Naiset ovat kokeneet ja kokevat seksuaalista alistamista, häirintää jne. ihan eri mittakaavassa kuin mies. Ehkä samasta syystä esimerkiksi seksikkääksi kommentointi saa usein miehen myhäilemään tyytyväisenä kun taas nainen voi helposti kokea sen häiritsevänä ja vaikkapa hänen ammatillisen painoarvonsa vähättelynä.


      • Hfdhjk
        ö-Öö kirjoitti:

        Heh

        Toi Vitaepro on hauskis. Tuote itsessään täysi ja kalliskin turhake, mutta myy ällistyttävän hyvin. Vähän kuin myisi hiekkaa saharaan, tai jäätä eskimoille. Itse tuote siis pölöjä, mutta markkinointi hoidettu todella hyvin. Täytyy myöntää, tämä nykyinen telkkarimainoskampanja on todella hyvä. Siinä ei varsinaisesti anneta mitään informaatiota itse tuotteesta, ei kattettomia lupauksia. Mutta viesti selkeä, kun vetää pillereitä, flaksi paranee ja neitokaiset juoksee perässä :DDD

        Sitä vaan ihmettelen, mainos aika seksistinen. Miten sulla, juokseeko neitokaiset nyt sunkin perässä. Siis onko kyseessä sukupuolineutraali mainos ?

        Jostain kumman syystä aina nousee meteli, jos nainen ikäänkuin esiintyy seksikkäästi mainoksessa, miehille se on sallittua. Paidaton remonttiTeiska ei herättänyt mitään polemiikkia, paita päällä esiintynyt Panu tyttö kyllä.

        Niettä miten, tarvitsetko uusia renkaita ja etenkin vanteita autoosi? Mitäpä mieltä kuivan asiallisesta vannemainoksesta? Mun mielestä soi on miestä alistava, siinä verrataan miestä autoon.

        http://kioski.yle.fi/omat/tapaus-vannetukku-ja-vahapukeiset-naiset-nuole-mun-vanteitani-beibi

        =DW=

        " Toi Vitaepro on hauskis. "
        Näin on. En tosin ole sitä mieltä, että se täysi turhake olisi, mutta ihan järjettömän hintainen sisältöönsä nähden. Mutta ehkä siinä onkin kyse sen illuusion ostamisesta, että nyt saan säännöllisesti kaiken tarvitsemani. Tämä sopisi hyvin sinne manipulointiketjuun.


      • Naurattaa.hupituotteet

        Kyllä terveys on hyvä asia, "siksi syönkin läskiä, voita ja kermaa kahvissa joka päivä"


      • ö-Öö kirjoitti:

        Heh

        Toi Vitaepro on hauskis. Tuote itsessään täysi ja kalliskin turhake, mutta myy ällistyttävän hyvin. Vähän kuin myisi hiekkaa saharaan, tai jäätä eskimoille. Itse tuote siis pölöjä, mutta markkinointi hoidettu todella hyvin. Täytyy myöntää, tämä nykyinen telkkarimainoskampanja on todella hyvä. Siinä ei varsinaisesti anneta mitään informaatiota itse tuotteesta, ei kattettomia lupauksia. Mutta viesti selkeä, kun vetää pillereitä, flaksi paranee ja neitokaiset juoksee perässä :DDD

        Sitä vaan ihmettelen, mainos aika seksistinen. Miten sulla, juokseeko neitokaiset nyt sunkin perässä. Siis onko kyseessä sukupuolineutraali mainos ?

        Jostain kumman syystä aina nousee meteli, jos nainen ikäänkuin esiintyy seksikkäästi mainoksessa, miehille se on sallittua. Paidaton remonttiTeiska ei herättänyt mitään polemiikkia, paita päällä esiintynyt Panu tyttö kyllä.

        Niettä miten, tarvitsetko uusia renkaita ja etenkin vanteita autoosi? Mitäpä mieltä kuivan asiallisesta vannemainoksesta? Mun mielestä soi on miestä alistava, siinä verrataan miestä autoon.

        http://kioski.yle.fi/omat/tapaus-vannetukku-ja-vahapukeiset-naiset-nuole-mun-vanteitani-beibi

        =DW=

        Vaikka vitaeprolla onkin ihan ok mainokset, en usko että ihmiset ostaa sitä sen takia. Ite narahdin siihen koska kahdella tuttavalla oli hyvät kokemukset. Jos typyköitä rupeaa juoksemaan perässä, saattaa olla että lopetan :))
        Voitko sä DW sanoa että tuote ei ole tehonnut? Onko kokemusta?


      • bessie- kirjoitti:

        Reippaasti taas LUULEN, että kosmetiikkapurnukoiden "valepohjat" eivät ole huijaamistarkoituksessa tehtyjä. Olisikohan kysymys eristyksestä, jotta tuote ei olisi niin altis lämpötilan vaihteluille. Varmaan myös halutaan antaa tietty ylellisyyden vaikutelma, mutta sitäkään en huijaamisena pidä.

        Kävin katsomassa voidepurnukoitani. Lidlistä ostettu tosi edullinen Cien merkkinen voide on aika paksureunaisessa purkissa, sitä hieman yli puolta kalliimpi Nivea hieman ohuemmassa, ja aivan älyttömän kallis Diorin Capture Totale ulkomitoiltaan liki puolta isommassa kuin edelliset, kaikissa 50 ml..
        En usko Diorin aliarvioivan tuotteidensa käyttäjiä niin pahasti, että laskelmoivat näiden ajattelevan että vähän isompi purkki, enemmän voidetta.

        No perskuta, voit olla oikeassa! Enpä tullut ajatelleeksi tuota. Rasvathan on omiaan pilaantumaan nopeammin lämmöstä.


      • bessie-
        hmp.f kirjoitti:

        No perskuta, voit olla oikeassa! Enpä tullut ajatelleeksi tuota. Rasvathan on omiaan pilaantumaan nopeammin lämmöstä.

        Ylellisen vaikutelman tavoittelu aika todennäköistä myös. Ainakaan kalliimpaa tuotetta ei kannata pakata muovi- tai peltipurkkiin, joten jäljelle jää lasi tai joku lasin tapainen. Se taas ei tietenkään voi olla aivan ohutta jo kestävyydenkään takia. Paksureunaiseen purkkiin pakkaamalla saadaan molemmat edut.

        Tuossa Diorin purkin kannessa on melkoinen eritys, välipohjat ja kaikki. En yleensä pidä peilikaapin valoja turhan päiten palamassa, en liioin voiteita sen ylimmällä hyllyllä lähellä valon/lämmön lähdettä, mutta vaikka pitäisin niin viimeisenä tuon purkin sisältö lämpenisi. Cien purkin kannessa on myös aika paksu eriste, Niveassa vähän ohuempi.


      • bessie- kirjoitti:

        Ylellisen vaikutelman tavoittelu aika todennäköistä myös. Ainakaan kalliimpaa tuotetta ei kannata pakata muovi- tai peltipurkkiin, joten jäljelle jää lasi tai joku lasin tapainen. Se taas ei tietenkään voi olla aivan ohutta jo kestävyydenkään takia. Paksureunaiseen purkkiin pakkaamalla saadaan molemmat edut.

        Tuossa Diorin purkin kannessa on melkoinen eritys, välipohjat ja kaikki. En yleensä pidä peilikaapin valoja turhan päiten palamassa, en liioin voiteita sen ylimmällä hyllyllä lähellä valon/lämmön lähdettä, mutta vaikka pitäisin niin viimeisenä tuon purkin sisältö lämpenisi. Cien purkin kannessa on myös aika paksu eriste, Niveassa vähän ohuempi.

        Sekin on totta, tavallaanhan ne onkin kaikki luksustuotteita, ittensä hellimiseen tarkoitettu. Se purkki minkä joskus Lumenen tehtaanmyynnistä ostin, oli tuplapohjainen vartalovoide. Tosi rasvainen siis. Petyin kun tavara loppuikin puolessavälissä purkkia, ja näyttäytyi että muovipurnukassa oli kaksoispohja. Mutta en taida valittaa enää :) tuossa sun huomiossa oli niin hyvä pointti.
        Sinänsä hyvä ettei mikään purkki ole kauhean suuri, kun ne ei kestä kuitenkaan aukaistuna kuin puoli vuotta. Ja jos ostaakin sellaisen mikä ei toimi, niin ei tarvi kauan kärsiä :))


    • ö-Öö

      Lähinnä palvelusta.

      Asiakspalvelijoista muutaman valituksen laittanut. Se tosin turhaa, niistä nyt valittaa kaikki. Yllättävän harvoin sattunut mitään epäkuranttia ostosta- Suurin osa menee omaan piikkiin, ostanut hätäseen jotain, tai K-kauppias ei ole "ehtinyt" korjaamaan vanhentuneita pöperöitään hyllystä kaatikselle.

      Joskus muistaakseni halkesi hammas makkaraa syödessä. Mikä lie ollut luunsiru. Hankala tehdä valitusta, kun luunsirua ei löydy mistään. Jos makkaratehtaat alkaisivat makselemaan asiakkaitten hammaslääkäreitä valitusten perusteella automaattisesti, ei kukaan enää käyttäisi yksityisiä hammaslääkäripalveluita omilla rahoillaan.

      Piti oikein miettiä hetki, ei tullut mieleen, milloin viimeksi olisin jostain tehnyt reklamaatiota. Joko hyvää tuuria, tai sitten en kiinnittänyt johonkin pikkujuttuun mitään huomiota.

      =DW=

      • Valitetaan vaan
        Oikeassa olet kyllä vetoketjut ja sappaat kuuluvat tuotteisiin joiden kesto on oltava pidempi. Lasten varusteiden täytyy kestää kovaa kulutusta, valmistajien ei kannattaisi valita halvinta ketjua koska siitä voi muodostua kalliimpi loppupeleissä.
        Pätevät tietysti myös aikuisten kulutustavaroihin, asiakkaina meidänkin kannattaa miettiä laadun hintaa.


    • ent.siivoojaparka

      Henkilövaaka meni takaisin Rustaan, kun se näytti mielestäni ihan liian paljon.

      • palautusoikeus

        Valititko valmistajalle.


      • ent.siivoojaparka
        palautusoikeus kirjoitti:

        Valititko valmistajalle.

        Sain rahat takaisin ja ostin niillä ruokaa ...


      • palautusoikeus
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Sain rahat takaisin ja ostin niillä ruokaa ...

        Normaalia postimyynti kaupantekoa,tavarassa ei ollut vikaa.


      • ent.siivoojaparka
        palautusoikeus kirjoitti:

        Normaalia postimyynti kaupantekoa,tavarassa ei ollut vikaa.

        Ei se ollut postimyyntiä...
        Tänään kävin ostamassa uuden mikron, kun entinen oli niin likainen (likaantuuhan se 20 vuodessa, se nyt on selvää). Luin käyttöohjeet tarkkaan ennen käyttöönottoa, niinkuin siinä käskettiin.
        Vähän tarkempia käyttöohjeita kaipaisin, koska siinä ei lukenut mitään, kuinka kauan sen on oltava ylös alaisin vai kuuluuko sitä ylös alaisin käyttääkin. Siinä nimittäin luki oikein varoitusmerkin ja huutomerkin kanssa: "Poista pyörintätaso ja pyörintätason tuki ennenkuin käännät uunin ylös alaisin."
        Pitää varmaan kokeilla toimiiko se ylös alaisin vai veisinkö takaisin.


      • ent.siivoojaparka
        palautusoikeus kirjoitti:

        Normaalia postimyynti kaupantekoa,tavarassa ei ollut vikaa.

        Niin siitä vaakasta vielä.
        Tietysti punnittavan painossakin vähän vika oli, mutta siitä puuttui desimaalipilkku ja tunnetusti pilkunviilaaja kun olen ... Eikä sitä naisihminen oikein hyvällä silmällä katso, kun vaaka näyttää satoja kiloja.


    • Tottakai jos huomaan vian menen liikkeeseeen josta olen tutotteen ostanut ja reklamoin asiasta. Enhän yleensä tahallani viallista osta.

      • ja yleensä asiat ovat hoituneet hyvässä hengessä.


    • Minä.poika.osaan

      Valitan aivan kaikesta.
      Olen valittajien kruunattu kuningas. Tehtaat, kauppiaat, kaikki...ovat kruunanneet minut leimalla "varokaa sitä tyyppiä, heittäkää ulos kaupasta".
      Viime sunnuntaina olin kirkossa. Vain 9 maksanutta asiakasta paikan päällä. Synti tunnin jälkeen valitin Papin saarnasta. Oli tosi huonosti valmisteltu ja lonkalta heitetty. Taisi puhua omiaankin ja valehdella. Ei kai Jeesus myynyt pimeitä viini lekkereitä.
      Kaiken huipuksi jäin ilman ehtoollista ja ehtoollisleipää. Kotona en ollut tehnyt aamupalaa joka sisältää vaaleaa leipää 2 kpl ja viiniä 2 lasillista. Kyllä jumakauta kirkollisveroilla pitää saada parempaa palvelua. Olen jo niin sanottu Etu-asiakas vaikka seurakunta ei ole lähettänytkään Plussa- korttia.
      Gigantista ostin telkkarin. Mutta oli pakko mennä valittamaan, että siitä näkyy liian monta kanavaa. Olen tottunut jo neljäkymmentä vuotta katsomaan vain TV-1 ja TV-2 kanavia. Vanha telkkarini oli mallia Telefuskaus-fungen v. 1977. Väri.
      Koo kauppiaalle valitin, että myi mulle raakoja perunoita, ei ollut sellaista laaria, mistä olisi voinut ostaa valmiiksi keitettyjä. Kattilassa. Munista en viitsi kertoakaan ettei mene munien raapimisen puolelle.

    • kaikkiko

      Minun tuuria. Ostan minkä laitteen vaan, minulle aina myydään se viallinen!

      • Mene.tiistaina

        Älä mene kauppaan maanantaina ostamaan maanantai kappaleita.
        Osta tiistain priimaa.


      • no.joo
        Mene.tiistaina kirjoitti:

        Älä mene kauppaan maanantaina ostamaan maanantai kappaleita.
        Osta tiistain priimaa.

        Tiistainakin voi saada maanantaina tehtyjä kappaleita.


    • Nukuin pari tuntia ylisillä, sade ropisi kattoon, sateen ropina on rauhoittavaa ; )

      Tuotteen tarjoajan reagointiin yksi kokemus:

      Olimme Petzen kanssa paikallisessa kiinalaisessa syömässä. Otin ruoan kanssa lasin punaviiniä. Viini oli kamalan makuista, vanhaa ja härskiintynyttä. Valitin tarjoilijalle joka sattui olemaan omistaja. Hän oli haluttoman näköinen keskusteluun saati vaihtamaan, mutta kun Petze sanoi hänelle, että jos vaimoni ei juo hänelle tarjottua viiniä, silloin se on ehdottomasti epäkuranttia

      Mies poistui ja näimme hänen aukaisevan uuden punkkupullon ja kaatavan viiniä lasiin, tosin se ei ollut samaa merkkiä kuin aikaisempi lasillinen. Sain lasini pöytään, anteeksipyyntöä ei kuulunut.

      • bessie-

        Tuo oli mielestäni aika kohtuutonta, tuo uuden viinin vaatiminen. Eikö olisi riittänyt, että olisi pyytänyt viemään viinin pois ja sanonut ettei aio maksaa siitä.
        Viiniä ei varmaan kovin paljon mene kiinalaisissa, joten samalla kun kysyitte saako sitä laseittain, niin olisi ollut paikallaan kysellä vähän muutakin.


      • bessie- kirjoitti:

        Tuo oli mielestäni aika kohtuutonta, tuo uuden viinin vaatiminen. Eikö olisi riittänyt, että olisi pyytänyt viemään viinin pois ja sanonut ettei aio maksaa siitä.
        Viiniä ei varmaan kovin paljon mene kiinalaisissa, joten samalla kun kysyitte saako sitä laseittain, niin olisi ollut paikallaan kysellä vähän muutakin.

        Tapanani ei ole sanoa vie pois en juo, enkä maksa. Aloituksen yksi pääteemä on, uskallatko valittaa ja samalla kehittää yrityksen toimintaa siten, että muutkin yrityksen asiakkaat olisivat tyytyväisiä. Isoissa firmoissa asia on ymmärretty, niissä se toimii, mutta pienissä se ontuu. Vitun niuhottaja...

        Ravintola-alan asiantuntijana osaan kysyä ja osaan vaatia.


      • Exammattilainen
        korpikirjailija kirjoitti:

        Tapanani ei ole sanoa vie pois en juo, enkä maksa. Aloituksen yksi pääteemä on, uskallatko valittaa ja samalla kehittää yrityksen toimintaa siten, että muutkin yrityksen asiakkaat olisivat tyytyväisiä. Isoissa firmoissa asia on ymmärretty, niissä se toimii, mutta pienissä se ontuu. Vitun niuhottaja...

        Ravintola-alan asiantuntijana osaan kysyä ja osaan vaatia.

        "Ravintola-alan asiantuntijana osaan kysyä ja osaan vaatia."

        ... ja oleellisempaa kuin itse valitus on tuoda tämä asiantuntijuutesi esiin sekä pöytäseurueellesi että henkilökunnalle. :DD. Tunnen tyypin, teiltä ei voinut aikoinaan ravintolassa työskennellessäni välttyä.


      • Exammattilainen kirjoitti:

        "Ravintola-alan asiantuntijana osaan kysyä ja osaan vaatia."

        ... ja oleellisempaa kuin itse valitus on tuoda tämä asiantuntijuutesi esiin sekä pöytäseurueellesi että henkilökunnalle. :DD. Tunnen tyypin, teiltä ei voinut aikoinaan ravintolassa työskennellessäni välttyä.

        Vastasin bessielle.

        Tähän bessien lauseeseen liitin asiantuntemukseni. "samalla kun kysyitte saako sitä laseittain, niin olisi ollut paikallaan kysellä vähän muutakin".

        Hinnaston mukaan viinit oli hinnoiteltu lasettain ja pullottain ja niissä oli viinien nimet ja rypälemerkinnät /Merlot/Cabernet Sauvignon/jne.

        Et sinä tunne minun ravintolakäyttäytymistäni sinä vain kuvittelet tuntevasi. .

        Pyysin keväällä tarjoilijaa viemään kahvikupposeni pois koska se kerkesi kylmetä ennen kuin sain kinkku-juustopaahtoleipäni. Tarjoilija oli näet kahvia tuodessaan luvannut tilauksen tulevan aivan tuota pikaa, ei tullut.
        Vastaus pyyntööni oli ylimielinen "En vaihda, tuon uuden kahvin, mutta se maksaa".

        En minäkään ole välttynyt koppavista tarjoilijoista.


      • Fariini-sokeria
        korpikirjailija kirjoitti:

        Tapanani ei ole sanoa vie pois en juo, enkä maksa. Aloituksen yksi pääteemä on, uskallatko valittaa ja samalla kehittää yrityksen toimintaa siten, että muutkin yrityksen asiakkaat olisivat tyytyväisiä. Isoissa firmoissa asia on ymmärretty, niissä se toimii, mutta pienissä se ontuu. Vitun niuhottaja...

        Ravintola-alan asiantuntijana osaan kysyä ja osaan vaatia.

        Tiedän tapauksen, josta asiakas ei valittanut, vaikka tuote ei ilmeisesti ollut mieleinen.

        Ystävä pariskunta pitää kesäisin kaljatelttaa (A-oikeuksin)huvipaikoilla, kuten nytkin tänä viikonloppuna, mutta kerran kävi hassusti eräälle asiakkaalle.

        Heillä oli fariinisokeri lientä keitetty valmiiksi sekoitettavaksi johonkin drinkeihin ja pullot esillä tarjoilutiskillä, mutta pullossa oli Alkon joku tuote, ehkä Jallu? Joku oli kuitenkin siepannut siitä pullon mukaansa ja tuskin oli tyytyväinen tuotteen laatuun, mutta ei tullut valittamaan?

        Tuosta kana-valmisateriasta en valittaisi, koska tuoteselosteesta ilmeisesti puuttui, "maustettu kananmakuisella esanssilla"!


      • Aamun.naurut

        Korppis on umpisokea itseään ympäröivälle näkyvälle todellisuudelle. About 100 metriä suuntaansa ja ilman silmälaseja 2 - 5 metriä.
        Korppiksen jutuista ilmenee, että omistajat ja henkilökunta käyttäytyvät juuri yhtä koppavan vastikkeellisesti kuin korppis asiakkaana käyttäytyy. Terassien ykkösnapa hah hah haa.


      • Aamun.naurut kirjoitti:

        Korppis on umpisokea itseään ympäröivälle näkyvälle todellisuudelle. About 100 metriä suuntaansa ja ilman silmälaseja 2 - 5 metriä.
        Korppiksen jutuista ilmenee, että omistajat ja henkilökunta käyttäytyvät juuri yhtä koppavan vastikkeellisesti kuin korppis asiakkaana käyttäytyy. Terassien ykkösnapa hah hah haa.

        En ole vielä tänä vuonna käynyt suomalaisilla terasseilla. Yhdesti olen ollut ravintolassa ja silloin karaokebaarissa.

        Olisi toki kiva olla terassien ykkösnapa silmillä pullonpohjalasit, mutta ei tällä ikää enää jaksa.

        Minulla on kesämökki ja ihana laituriterassi, jossa voi nauttia (vähäisistä) auringon säteistä ja viinistä.

        Aloituksen aihe on valitatko, joten esimerkkini ovat valitustilanteista vuosien varrelta.

        Miksi menet henkilöjohtaisuuksiin kerro omia kokemuksia liittyen aloituksen aiheeseen. Et sinä minua tunne kuvittelet vain.


      • Exammattilainen
        korppis kirjoitti:

        Vastasin bessielle.

        Tähän bessien lauseeseen liitin asiantuntemukseni. "samalla kun kysyitte saako sitä laseittain, niin olisi ollut paikallaan kysellä vähän muutakin".

        Hinnaston mukaan viinit oli hinnoiteltu lasettain ja pullottain ja niissä oli viinien nimet ja rypälemerkinnät /Merlot/Cabernet Sauvignon/jne.

        Et sinä tunne minun ravintolakäyttäytymistäni sinä vain kuvittelet tuntevasi. .

        Pyysin keväällä tarjoilijaa viemään kahvikupposeni pois koska se kerkesi kylmetä ennen kuin sain kinkku-juustopaahtoleipäni. Tarjoilija oli näet kahvia tuodessaan luvannut tilauksen tulevan aivan tuota pikaa, ei tullut.
        Vastaus pyyntööni oli ylimielinen "En vaihda, tuon uuden kahvin, mutta se maksaa".

        En minäkään ole välttynyt koppavista tarjoilijoista.

        :) Ikävä tuottaa pettymys: mutta minä en käyttäydy muita kohtaan sinun tavallasi. Vaikka toinen käyttäytyykin mielestäni typerästi, se ei tarkoita, että minunkin pitäisi niin tehdä. Minulla ei koskaan ollut tarve osoittaa omia käsityksiäni asiakkaille, nimimerkkini mukaan olin ammattilainen myös tässä suhteessa.

        Usein metsä vastaa, niinkuin sinne huutaa, kirjoitustesi perusteella olisi helppo uskoa, että joku muu olisi saanut ilmaiseksi uuden kahvin ja vielä hymyn kera.


      • Exammattilainen kirjoitti:

        :) Ikävä tuottaa pettymys: mutta minä en käyttäydy muita kohtaan sinun tavallasi. Vaikka toinen käyttäytyykin mielestäni typerästi, se ei tarkoita, että minunkin pitäisi niin tehdä. Minulla ei koskaan ollut tarve osoittaa omia käsityksiäni asiakkaille, nimimerkkini mukaan olin ammattilainen myös tässä suhteessa.

        Usein metsä vastaa, niinkuin sinne huutaa, kirjoitustesi perusteella olisi helppo uskoa, että joku muu olisi saanut ilmaiseksi uuden kahvin ja vielä hymyn kera.

        Miksi kuvittelit minun pettyneen vastaukseesi? Olen huomannut palstalla sellaisen ilmiön, että en minä koskaan, mutta ehkäpä muut.


      • Exammattilainen
        korppis kirjoitti:

        Miksi kuvittelit minun pettyneen vastaukseesi? Olen huomannut palstalla sellaisen ilmiön, että en minä koskaan, mutta ehkäpä muut.

        Nytkö jo argumentit loppuivat? Että tarvitsee lähteä tuolle linjalle jo koettaa vihjailla, että kirjoittamani ei ole totta?


      • Exammattilainen kirjoitti:

        Nytkö jo argumentit loppuivat? Että tarvitsee lähteä tuolle linjalle jo koettaa vihjailla, että kirjoittamani ei ole totta?

        "... ja oleellisempaa kuin itse valitus on tuoda tämä asiantuntijuutesi esiin sekä pöytäseurueellesi että henkilökunnalle. :DD. Tunnen tyypin, teiltä ei voinut aikoinaan ravintolassa työskennellessäni välttyä."

        Loppuiko tässä kohdin asia argumentit sinun kommentoinnissa.

        Minäpä selvennän. Petzellä on hyvä huumorintaju.

        Pöytäseurue oli minä ja Petze, huumorin sävyttämänä kertoi miesterjoilijalle. "Jos vaimoni ei juo viiniä sen pitää olla (epäkuranttia) tosi pahaa".
        Siis kaikki kelpaa jos on juomakelpoista ; ))

        Eiköhän naureta itsellemme, niuhottaminen pois.


      • Exammattilainen
        korppis kirjoitti:

        "... ja oleellisempaa kuin itse valitus on tuoda tämä asiantuntijuutesi esiin sekä pöytäseurueellesi että henkilökunnalle. :DD. Tunnen tyypin, teiltä ei voinut aikoinaan ravintolassa työskennellessäni välttyä."

        Loppuiko tässä kohdin asia argumentit sinun kommentoinnissa.

        Minäpä selvennän. Petzellä on hyvä huumorintaju.

        Pöytäseurue oli minä ja Petze, huumorin sävyttämänä kertoi miesterjoilijalle. "Jos vaimoni ei juo viiniä sen pitää olla (epäkuranttia) tosi pahaa".
        Siis kaikki kelpaa jos on juomakelpoista ; ))

        Eiköhän naureta itsellemme, niuhottaminen pois.

        Ok, olet oikeassa, tarkemmin lukiessani huomaan nyt syyllistyneeni ylitulkintaan, tartuin yhteen lauseeseen, joka särähti korvaani ja asiattomasti irroitin sen asiayhteydestään. Olen pahoillani!

        Kuitenkin kahvikupista kertoessasi en voi välttyä ylimieliseltä vaikutelmalta tavassa, miten olet siitä reklamoinut. Harvoin kuitenkin kukaan tarkoituksella haluaa asiakkaalleen huonoa kokemusta, ja jos asiakas silkä asenteella aloittaa valittamisen, niin kyllä sillä voi pilata mahdollisuutensa asialliseen kohteluun. Tietenkin asiakkalla on turhautumiseensa oikeus, mutta ihmisiä tässä kaikki ollaan, niin kaikki vaikuttaa kaikkeen.


      • bessie-
        korppis kirjoitti:

        Vastasin bessielle.

        Tähän bessien lauseeseen liitin asiantuntemukseni. "samalla kun kysyitte saako sitä laseittain, niin olisi ollut paikallaan kysellä vähän muutakin".

        Hinnaston mukaan viinit oli hinnoiteltu lasettain ja pullottain ja niissä oli viinien nimet ja rypälemerkinnät /Merlot/Cabernet Sauvignon/jne.

        Et sinä tunne minun ravintolakäyttäytymistäni sinä vain kuvittelet tuntevasi. .

        Pyysin keväällä tarjoilijaa viemään kahvikupposeni pois koska se kerkesi kylmetä ennen kuin sain kinkku-juustopaahtoleipäni. Tarjoilija oli näet kahvia tuodessaan luvannut tilauksen tulevan aivan tuota pikaa, ei tullut.
        Vastaus pyyntööni oli ylimielinen "En vaihda, tuon uuden kahvin, mutta se maksaa".

        En minäkään ole välttynyt koppavista tarjoilijoista.

        Yleensä en koskaan ota viiniä ruokajuomaksi kiinalaisessa, mutta jokunen kuukausi sitten otin.

        Kuulimme lähellä olevan seurueen puhuvan tilaamastaan viinipullosta. Kiinalaista punaviiniä, uteliaisuuteni heräsi sillä en ollut koskaan tullut ajatelleeksi sellaista olevan olemassa.

        Viinilistaa en nähnyt, kysyimme vain että onko teillä kiinalaista punaviiniä, saako sitä laseittain, ja saammeko nähdä pullon jos se on jo aiemmin avattu.
        Pullo tuotiin näytille, se oli hyvin kylmä, parin lasillisen verran vajaa, ja siihen oli tussilla laitettu kahden päivän takainen päivämäärä ja joku tuherrus. Tarjoilija vielä korosti, että illalla avattu. Olisi maistattanut, mutta kaverini tyytyi nuuhkaisemaan ja kelpuutti viinin. Omassa suussani hyväkään viini ei aina maistu hyvältä, mutta suurempaa asiantuntemusta edustava kaverini sanoi ettei viini ainakaan hapettunutta ole, tai muuten viallista.

        Valitan minäkin jos juomakelvottoman viinin saan, mutta tuskin vaadin minun yhden lasilliseni takia avaamaan taas uutta viinipullollista etikoitumaan.


      • bessie- kirjoitti:

        Yleensä en koskaan ota viiniä ruokajuomaksi kiinalaisessa, mutta jokunen kuukausi sitten otin.

        Kuulimme lähellä olevan seurueen puhuvan tilaamastaan viinipullosta. Kiinalaista punaviiniä, uteliaisuuteni heräsi sillä en ollut koskaan tullut ajatelleeksi sellaista olevan olemassa.

        Viinilistaa en nähnyt, kysyimme vain että onko teillä kiinalaista punaviiniä, saako sitä laseittain, ja saammeko nähdä pullon jos se on jo aiemmin avattu.
        Pullo tuotiin näytille, se oli hyvin kylmä, parin lasillisen verran vajaa, ja siihen oli tussilla laitettu kahden päivän takainen päivämäärä ja joku tuherrus. Tarjoilija vielä korosti, että illalla avattu. Olisi maistattanut, mutta kaverini tyytyi nuuhkaisemaan ja kelpuutti viinin. Omassa suussani hyväkään viini ei aina maistu hyvältä, mutta suurempaa asiantuntemusta edustava kaverini sanoi ettei viini ainakaan hapettunutta ole, tai muuten viallista.

        Valitan minäkin jos juomakelvottoman viinin saan, mutta tuskin vaadin minun yhden lasilliseni takia avaamaan taas uutta viinipullollista etikoitumaan.

        Kuules nyt Bessie, ravintolat elävät myynnillä ja jos hinnastossa on 12 cl/16 cl lasi-hinnat silloin sinun ei tarvitse surra, aukaiseeko yrittäjä pullon sinua varten vai ei.

        Jos ravintolassa ei mene viiniä sekään ei ole asiakkaan suru vaan silloin ravintoloitsija hinnoittelee viineille pullohinnat.

        Ei tarvitse olla kuin neljän hengen seurue ja pullo menee huomaamatta. Pullosta tulee 6kpl/12 cl annosta ja jos lasin täyttää kuten Euroopassa ylejään niin kukin seuruueen jäsen saa yhden lasin viiniä.

        joten kun menet seuraavan kerran ravintolaan nauti ja syö hyvin ota viiniä, älä sure mitä sille viinille tapahtuu sen jälkeen kun olet maksanut laskusi. Voihan sen viinin perän käyttää ruokiin antamaan makua ; )


      • bessie-
        korpikirjailija kirjoitti:

        Kuules nyt Bessie, ravintolat elävät myynnillä ja jos hinnastossa on 12 cl/16 cl lasi-hinnat silloin sinun ei tarvitse surra, aukaiseeko yrittäjä pullon sinua varten vai ei.

        Jos ravintolassa ei mene viiniä sekään ei ole asiakkaan suru vaan silloin ravintoloitsija hinnoittelee viineille pullohinnat.

        Ei tarvitse olla kuin neljän hengen seurue ja pullo menee huomaamatta. Pullosta tulee 6kpl/12 cl annosta ja jos lasin täyttää kuten Euroopassa ylejään niin kukin seuruueen jäsen saa yhden lasin viiniä.

        joten kun menet seuraavan kerran ravintolaan nauti ja syö hyvin ota viiniä, älä sure mitä sille viinille tapahtuu sen jälkeen kun olet maksanut laskusi. Voihan sen viinin perän käyttää ruokiin antamaan makua ; )

        Mielessäni oli kiinalainen ravintola, siitähän ensin kirjoitit, ja siellä sait juomakelvotonta viiniä.
        Pidän (ja lapset pitävät) kiinalaisesta ja intialaisesta ruoasta. Indonesialaisestakin, mutta sellaista paikkaa tässä lähettyvillä ei ole. Amsterdamissa käydessämme saatamme syödä ristaffelin joka päivä.
        Juoma on useimmiten vesi, joskus saatan ottaa oluen.

        Sellaisessa paikassa, jossa viiniä ilmaisestikin menee paljon myös laseittain, en todellakaan sure mitään tai ajattele muuta kuin omaa suutani.
        Annan viinien suhteen nirsomman valita, mutta voin myös sanoa että minulle käy oikein hyvin 'talon viini' tms.. Harvassa paikassa kaikkia viinilistan viinejä saa myös laseittain, joten valinta on helppoa.
        Nykyään kun on sellaisia erikoiskorkkeja, ja 'talon viinit' usein hanaviinejä, niin mitään kyselemättä luotan viinin olevan ok..

        Hyväkin viini saattaa jäädä minulta lähes kokonaan juomatta, siksikään en kehtaisi vaatia uutta huonoksi kokemani tilalle sellaisessa paikassa missä arvioin viinin menekin olevan hyvin vähäistä.


      • bessie- kirjoitti:

        Mielessäni oli kiinalainen ravintola, siitähän ensin kirjoitit, ja siellä sait juomakelvotonta viiniä.
        Pidän (ja lapset pitävät) kiinalaisesta ja intialaisesta ruoasta. Indonesialaisestakin, mutta sellaista paikkaa tässä lähettyvillä ei ole. Amsterdamissa käydessämme saatamme syödä ristaffelin joka päivä.
        Juoma on useimmiten vesi, joskus saatan ottaa oluen.

        Sellaisessa paikassa, jossa viiniä ilmaisestikin menee paljon myös laseittain, en todellakaan sure mitään tai ajattele muuta kuin omaa suutani.
        Annan viinien suhteen nirsomman valita, mutta voin myös sanoa että minulle käy oikein hyvin 'talon viini' tms.. Harvassa paikassa kaikkia viinilistan viinejä saa myös laseittain, joten valinta on helppoa.
        Nykyään kun on sellaisia erikoiskorkkeja, ja 'talon viinit' usein hanaviinejä, niin mitään kyselemättä luotan viinin olevan ok..

        Hyväkin viini saattaa jäädä minulta lähes kokonaan juomatta, siksikään en kehtaisi vaatia uutta huonoksi kokemani tilalle sellaisessa paikassa missä arvioin viinin menekin olevan hyvin vähäistä.

        Seuraavalla kerralla jos sinusta tuntuu, että 12 cl punaviiniä on liikaa yhdellä aterialla nautittavaksi, niin kaada pöydän alla loppu viini käsilaukkuusi tai kenkääsi.


      • bessie-
        korppis kirjoitti:

        Seuraavalla kerralla jos sinusta tuntuu, että 12 cl punaviiniä on liikaa yhdellä aterialla nautittavaksi, niin kaada pöydän alla loppu viini käsilaukkuusi tai kenkääsi.

        Miksi minä niin tekisin, kun voin joko antaa sen jollekin muulle tai vain jättää juomatta?
        Kysymys ei ole siitä, että 12 cl olisi liikaa, pullollinenkaan ei ole liikaa (ainakaan omasta mielestäni) jos vain alkuun pääsen. Aina en vain pääse, joskus en saa pakotettua itseäni ottamaan sitä ensimmäistäkään siemausta. Melkein pelkkä ajatus, tai ehkä sentään ajatus punaviinin tuoksu, kuroo poskilihaksia ja luovutan.


      • bessie- kirjoitti:

        Miksi minä niin tekisin, kun voin joko antaa sen jollekin muulle tai vain jättää juomatta?
        Kysymys ei ole siitä, että 12 cl olisi liikaa, pullollinenkaan ei ole liikaa (ainakaan omasta mielestäni) jos vain alkuun pääsen. Aina en vain pääse, joskus en saa pakotettua itseäni ottamaan sitä ensimmäistäkään siemausta. Melkein pelkkä ajatus, tai ehkä sentään ajatus punaviinin tuoksu, kuroo poskilihaksia ja luovutan.

        Pistä nenuun pyykkipoika ;) siitä se lähtee. Hyvää perjantai-iltaa. Lähden saunomaan, oletettavasti minua odottaa rijsttafel-ateriaa muistuttava kippokokoelma ja punaviiniä ; ) Meidän mieliruokia illan istujaisissa ovat pienet mausteiset herkkupalat. Tein keväällä keramiikka kurssilla tarjoilulautasen ja siihen liitettävät lehden muotoiset kipot.

        http://www.eatingamsterdamtours.com/wp-content/uploads/2014/05/Indonesian-rijsttafel-at-Blauw.jpg


    • Toinen esimerkki omistajan reagoinnista.

      Espanjassa eräässä paikallisten ravintolassa söimme meren ötököitä. Annos ei ollut ulkoisesti häävin näköinen. Mutta maku oli taivaallinen. Kiitin ja kehuin annosta minkä jälkeen saimme pöytäämme ilmaiset drinkit, joissa oli minttulikööriä. Lisäksi omistaja halusi meidän peukuttavan yritystä facebookissa. No en peukuttanut koska olen karsinut etusivuni mainostarjontaa.

      • ö-Öö

        Et se sinäkään sitten ole matkustellut paljoa. Tärpätti sen verran halpaa aurinkorannoilla, kannattaa vaikka juottaa asiakas känniin, jos saa myytyä lautasellisen eilisiä tähteitä niille. Sitäpaitsi, pikkanen viinaluraus mädän kalan päälle saattaa estää ripulia, että asiakas ei tajua, mistä sai ruokamyrkytyksensä.

        =DW=


      • ö-Öö kirjoitti:

        Et se sinäkään sitten ole matkustellut paljoa. Tärpätti sen verran halpaa aurinkorannoilla, kannattaa vaikka juottaa asiakas känniin, jos saa myytyä lautasellisen eilisiä tähteitä niille. Sitäpaitsi, pikkanen viinaluraus mädän kalan päälle saattaa estää ripulia, että asiakas ei tajua, mistä sai ruokamyrkytyksensä.

        =DW=

        Joopati joo...sinähän sen tiedät, kokemuksiasi tietty, jouduitko tiputukseen?

        Kuinka monta pottumaata olet kontannut?


    • Joskusjatoisinaan

      Hinta-hyöty -suhteen perusteella valitan tai olen valittamatta. Myös oma aikani ja vaivani merkitsee, ei pelkästään tuotteen tai korvauksen arvo. Joskus jää isompikin asia reklamoimatta, kun elämässä on muut tärkeämpää, joskus voin ajankulukseni kirjoitan pienemmästä jutusta reklamaation.

      Ravintolassa en kovin herkästi valita. Siellä käynnissä kun kyse on huomattavan paljosta muusta kuin ruoka-annoksesta ja juomasta. Valituksesta tulee helposti tavalla tai toisella käynnin teema ja se mielestäni pilaa mukavaa sosiaalista hetkeä huomattavasti enemmän kuin ongelma ruoassani tai juomassani. Tietenkin siinä joku raja on, mutta ihan vähästä en valita.

      • Kana-ateria oli 2,85 euroa. Odotukseni suuret, olin nälkäinen. Kansikuvan kana-ateria oli runsaasti kanapaloilla kuvattu. Kun avasi paketin kanapalojen kohdalla oli aukko. Kastiketta vasemmalla reunalla ja riisiä oikealla.

        Miksi valitin oli pettymys aterian kansikuvan ihanan houkuttelvaan ansaan. Yritys kuten kerroin oli hyvin kiitollinen reklamaatiostani, valmisruokalinjastossa kuten he kirjoittivat oli jo ollut ongelmia.

        Ei raha merkitse kaikkea, en ikinä hyväksyisi huonoa ruokaa tai härskiintynyttä viiniä ravintolassa sillä perusteella että sosiaalinen hetki kärsii.


      • Joskusjatoisinaan
        korpikirjailija kirjoitti:

        Kana-ateria oli 2,85 euroa. Odotukseni suuret, olin nälkäinen. Kansikuvan kana-ateria oli runsaasti kanapaloilla kuvattu. Kun avasi paketin kanapalojen kohdalla oli aukko. Kastiketta vasemmalla reunalla ja riisiä oikealla.

        Miksi valitin oli pettymys aterian kansikuvan ihanan houkuttelvaan ansaan. Yritys kuten kerroin oli hyvin kiitollinen reklamaatiostani, valmisruokalinjastossa kuten he kirjoittivat oli jo ollut ongelmia.

        Ei raha merkitse kaikkea, en ikinä hyväksyisi huonoa ruokaa tai härskiintynyttä viiniä ravintolassa sillä perusteella että sosiaalinen hetki kärsii.

        Kovin hyökkäävä sävy kommenttiani kohtaan, vastasin vain aloitukseen kertomalla omasta valituskäyttäytymisestäni. Raha ei tosiaankaan merkitse kaikkea, mutta aina on kyse siitä suhteesta, mitä saavutan ja mitä se minulta vaatii. En minäkään huonoa ruokaa tai etikoitunutta viiniä hyväksy. Mutta se, mikä on huonoa ruokaa onkin sitten usein suhteellinen käsite. Tiedän monia ihmisiä, jotka ravintolassa mielellään valittavat miten mitättömästä syystä tahansa. Se tuo heidän elämäänsä sisältöä ja he saavat olla huomion keskipisteenä. Jos olen ravintolassa vaikkapa juhlistamassa jotakuta tai jotakin, on sivuseikka, jos pihvin kypsyys vähän heittää pyydetystä tai vaikka keitto ei olisi ihan kuumaa.

        Mainitsemasi kana-ateria olisi ollut kenelle tahansa pettymys. Yksi tapa käsitellä se, on tehdä valitus. Minäkin olisin saattanut sen tehdä, olisi riippunut tilanteesta. Se pettymys ei kuitenkaan sillä valituksella peruunnu, ja tuskin se korvauskaan siihen silloiseen nälkään ehti auttamaan. Miksi ihmeessä liioin välittäisin sellaisen yrityksen kiitollisuudesta, jonka laadunvalvonta on sillä tasolla, että tuote voi päätyä kauppaan ilman pääraaka-ainettaan. Luultavasti olisin ärsyyntymiseni jälkeen vain syönyt jotain muuta ja seuraavalla kerralla ostanut jonkun muun firman aterian. Mutta jos olisin tuossa tilanteessa päätynyt valittamaan, olisin ajatellut saavani siitä riittävän hyödyn vaivaan nähden. Se hyöty olisi voinut olla pelkästään turhautumisen purkaminen tai mahdollinen korvaus tai mielenkiinto siihen, miten yritys reagoi, tai vaikkapa pelkkä ajankulu paremman tekemisen puutteessa.

        Kaikenkaikkiaan elämä on, virheitä tapahtuu ja elämä jatkuu niiden jälkeenkin. Valituksella tai ilman :)


      • Joskusjatoisinaan kirjoitti:

        Kovin hyökkäävä sävy kommenttiani kohtaan, vastasin vain aloitukseen kertomalla omasta valituskäyttäytymisestäni. Raha ei tosiaankaan merkitse kaikkea, mutta aina on kyse siitä suhteesta, mitä saavutan ja mitä se minulta vaatii. En minäkään huonoa ruokaa tai etikoitunutta viiniä hyväksy. Mutta se, mikä on huonoa ruokaa onkin sitten usein suhteellinen käsite. Tiedän monia ihmisiä, jotka ravintolassa mielellään valittavat miten mitättömästä syystä tahansa. Se tuo heidän elämäänsä sisältöä ja he saavat olla huomion keskipisteenä. Jos olen ravintolassa vaikkapa juhlistamassa jotakuta tai jotakin, on sivuseikka, jos pihvin kypsyys vähän heittää pyydetystä tai vaikka keitto ei olisi ihan kuumaa.

        Mainitsemasi kana-ateria olisi ollut kenelle tahansa pettymys. Yksi tapa käsitellä se, on tehdä valitus. Minäkin olisin saattanut sen tehdä, olisi riippunut tilanteesta. Se pettymys ei kuitenkaan sillä valituksella peruunnu, ja tuskin se korvauskaan siihen silloiseen nälkään ehti auttamaan. Miksi ihmeessä liioin välittäisin sellaisen yrityksen kiitollisuudesta, jonka laadunvalvonta on sillä tasolla, että tuote voi päätyä kauppaan ilman pääraaka-ainettaan. Luultavasti olisin ärsyyntymiseni jälkeen vain syönyt jotain muuta ja seuraavalla kerralla ostanut jonkun muun firman aterian. Mutta jos olisin tuossa tilanteessa päätynyt valittamaan, olisin ajatellut saavani siitä riittävän hyödyn vaivaan nähden. Se hyöty olisi voinut olla pelkästään turhautumisen purkaminen tai mahdollinen korvaus tai mielenkiinto siihen, miten yritys reagoi, tai vaikkapa pelkkä ajankulu paremman tekemisen puutteessa.

        Kaikenkaikkiaan elämä on, virheitä tapahtuu ja elämä jatkuu niiden jälkeenkin. Valituksella tai ilman :)

        Rivien välistä löysit hyökkäyksen. No, näinhän usein käy mutta, mutta..Olen kanssasi samaa mieltä, siitä sen hetkistä pettymystä ei korvaa mikään.

        Mutta mielestäni vähättelet yrityksen halua parantaa palvelujaan asiakaspalautteiden jälkeen. Keisissäni oli kysymys suuresta kotimaisesta lihanjalostusyrityksestä.

        Ei silti pettymykseni aiheutti sen että, en osta jatkossa kyseisen firman valmisruoka-annoksia.


      • Voi.ei.apuaaaaaaa

        Haloo. Korppis tilaa köyhien eläkeläisten ale mössöjä. Jos jumalauta joku einesloota maksaa 2,85 ja siitä menee valittamaan jotakin, niin johan siinä häpeää koko kirkonkylä - paitsi MAAILMAN KESKUSNAPA korppis.


      • Voi.ei.apuaaaaaaa kirjoitti:

        Haloo. Korppis tilaa köyhien eläkeläisten ale mössöjä. Jos jumalauta joku einesloota maksaa 2,85 ja siitä menee valittamaan jotakin, niin johan siinä häpeää koko kirkonkylä - paitsi MAAILMAN KESKUSNAPA korppis.

        Kiitos toisesta aamun asiattomasta viestistäsi. Voit poistua, toivon sinulle hyvää päivän jatkoa.


      • mne.tiedä
        Voi.ei.apuaaaaaaa kirjoitti:

        Haloo. Korppis tilaa köyhien eläkeläisten ale mössöjä. Jos jumalauta joku einesloota maksaa 2,85 ja siitä menee valittamaan jotakin, niin johan siinä häpeää koko kirkonkylä - paitsi MAAILMAN KESKUSNAPA korppis.

        Kannatti valittaa sai roska ruuan tilalle kunnon paistin tai oliko ennen kuvan ottoa imaissut kananpalasen suukkiin.


      • mne.tiedä kirjoitti:

        Kannatti valittaa sai roska ruuan tilalle kunnon paistin tai oliko ennen kuvan ottoa imaissut kananpalasen suukkiin.

        Paistipala maksoi noin 18 euroa joten 10 euron korvauksen jälkeen, maksoin paististani noin 8 euroa, revi siitä.


      • Revimme.naurua

        Olet kyllä niin perkeleen hankala asiakas, ettei kukaan tunteva toivottaisi sinua omalle terassilleen. Enenpää kuin yhden ja viimeisen kerran.
        Kirjoituksistasi päätellen viihdyt kaljakuppila terasseilla enemmän kuin mökki laiturilla, ja se viinikin näyttelee isoa osaa joka päiväisessä elämässäsi, revi siitä.


      • Revimme.naurua kirjoitti:

        Olet kyllä niin perkeleen hankala asiakas, ettei kukaan tunteva toivottaisi sinua omalle terassilleen. Enenpää kuin yhden ja viimeisen kerran.
        Kirjoituksistasi päätellen viihdyt kaljakuppila terasseilla enemmän kuin mökki laiturilla, ja se viinikin näyttelee isoa osaa joka päiväisessä elämässäsi, revi siitä.

        Kiitos alkuillan naurun hörähdyksestä, Muuten ketkä te?


    • kesivä

      Valitan epäkuranteista tavaroista tai epäystävällisestä palvelusta. Ruoasta ei ole tarvinnut valittaa, olen valikoiva.

      • Tuli mieleen, että se kana-ateria oli mielestäni aika hintava annoksen kokoon nähden. Joskus kun olen ns. valikoivalla tuulella ostan jotain erikoista, itämaista, voimakkaasti mausteista. Pettymys on suuri kun saan epäkurantin tuotteen.


      • Voi.elämän.syksy

        Kuinka monta Kaakattavaa sinun pitäisi saada lautasellesi hinnalla 2,85 ?


    • paloma.fi

      Mitä tarkottaa epäkurantti?

      • non-marketable


      • nmgjt

        bristfällig


      • ent.siivoojaparka

        Tarkoittaa samaa kuin okurant; ei kysytty, huonosti kaupaksi menevä.
        Taidetaan suomeksi käyttää vähän väärin, kun lukee ketjua.


      • kesivä

        Kelvoton.


      • bessie-
        kesivä kirjoitti:

        Kelvoton.

        Silloinhan voisi sanoa kerralla, että kelvoton tai pilaantunut tai jotain muuta yksiselitteistä. Ymmärrän epäkurantti sanan vähän eri tavalla.
        Voihan yrityksen varastossa olla epäkuranttia, paksun pölyn peitossa olevaa, aiemmin ihan kuranttia tavaraa, joka edelleenkin voisi jollekin toiselle yritykselle hyvinkin kuranttia ja käyttökelpoista.


      • kesivä
        bessie- kirjoitti:

        Silloinhan voisi sanoa kerralla, että kelvoton tai pilaantunut tai jotain muuta yksiselitteistä. Ymmärrän epäkurantti sanan vähän eri tavalla.
        Voihan yrityksen varastossa olla epäkuranttia, paksun pölyn peitossa olevaa, aiemmin ihan kuranttia tavaraa, joka edelleenkin voisi jollekin toiselle yritykselle hyvinkin kuranttia ja käyttökelpoista.

        Mulle Se on epäkelpo, silloin kun epäkurantti-sanaa käytän.


      • ent.siivoojaparka
        kesivä kirjoitti:

        Mulle Se on epäkelpo, silloin kun epäkurantti-sanaa käytän.

        Ei kaikki epäkurantti ole välttämättä epäkelpoa.
        On ihan kelvollista ja käyttökelpoista tavaraa, mikä ei ole niin kuranttia. Sanotaan nyt yhtenä esimerkkinä vanhat kännykkämallit, mitkä eivät enää ole kuranttia (hyvin kaupaksi käyvää), koska uusia kurantimpia (haluttavampia) nousee kuin sieniä sateella.


      • kesivä
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Ei kaikki epäkurantti ole välttämättä epäkelpoa.
        On ihan kelvollista ja käyttökelpoista tavaraa, mikä ei ole niin kuranttia. Sanotaan nyt yhtenä esimerkkinä vanhat kännykkämallit, mitkä eivät enää ole kuranttia (hyvin kaupaksi käyvää), koska uusia kurantimpia (haluttavampia) nousee kuin sieniä sateella.

        Ahas, mä olen sitten koko ikäni vähän kässännyt väärin. Esim. jos vaikka säilykepurkki on saanut ison kolhun, en sitä osta, mielestäni se on epäkurantti ja joku toinen voi sen ostaakin. No tokihan ei pitäisi ostaa koska säilykepurkin murtuessa voi metallista erittyä säilykkeeseen epäkurantteja ainesosia, ruoaksi kelpaamatonta.


      • kesivä
        kesivä kirjoitti:

        Ahas, mä olen sitten koko ikäni vähän kässännyt väärin. Esim. jos vaikka säilykepurkki on saanut ison kolhun, en sitä osta, mielestäni se on epäkurantti ja joku toinen voi sen ostaakin. No tokihan ei pitäisi ostaa koska säilykepurkin murtuessa voi metallista erittyä säilykkeeseen epäkurantteja ainesosia, ruoaksi kelpaamatonta.

        Ja näin sanakirja sanoo:
        epäkurantti, ei-ajanmukainen, ei-kysytty, pilaantunut
        Eli pilaantunut, en sitten ihan hongikkoon mennytkään


      • ent.siivoojaparka
        kesivä kirjoitti:

        Ja näin sanakirja sanoo:
        epäkurantti, ei-ajanmukainen, ei-kysytty, pilaantunut
        Eli pilaantunut, en sitten ihan hongikkoon mennytkään

        Nii. Sitähän sanoinkin, että kaikki epäkurantti ei välttämättä ole epäkelpoa tai pilaantunutta. Ihan priimatavarakin voi olla epäkuranttia.


      • kesivä
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Nii. Sitähän sanoinkin, että kaikki epäkurantti ei välttämättä ole epäkelpoa tai pilaantunutta. Ihan priimatavarakin voi olla epäkuranttia.

        Siis sekundaa :)


      • ent.siivoojaparka
        kesivä kirjoitti:

        Siis sekundaa :)

        Ei, kun priimaa ja silti epäkuranttia.


      • kesivä
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Ei, kun priimaa ja silti epäkuranttia.

        Siis epätrendikästä priimaa?


      • kesivä kirjoitti:

        Siis epätrendikästä priimaa?

        Joko olette ymmärtäneet sanan epäkurantti.

        Kertokaapa minulle miten suomentaisitte. Horisontaalisesti ja vertikaalisesti?


      • montakin.kertaa
        korpikirjailija kirjoitti:

        Joko olette ymmärtäneet sanan epäkurantti.

        Kertokaapa minulle miten suomentaisitte. Horisontaalisesti ja vertikaalisesti?

        Johan se tuolla lukee.


      • kesivä
        korpikirjailija kirjoitti:

        Joko olette ymmärtäneet sanan epäkurantti.

        Kertokaapa minulle miten suomentaisitte. Horisontaalisesti ja vertikaalisesti?

        No minulle sana merkitsee kelvotonta, epäkelpoa, ei minulle sopivaa.
        Ja kyllä viinikin on silloin epäkuranttia minulle jos se on esim. etikoitunut tai väljähtänyt.
        Tää oli sitten mun mielipide, muilla toisenlainen näemmä.


      • ent.siivoojaparka
        kesivä kirjoitti:

        No minulle sana merkitsee kelvotonta, epäkelpoa, ei minulle sopivaa.
        Ja kyllä viinikin on silloin epäkuranttia minulle jos se on esim. etikoitunut tai väljähtänyt.
        Tää oli sitten mun mielipide, muilla toisenlainen näemmä.

        Kyllä voi. Tottakai voi, niinkin. Eikö silti ole viisainta heti suoralta valittaa yksityiskohtaisemmin, mikä ruuassa, juomassa, palvelussa, tuotteessa... on vikana (sillä sen myyjä haluaa tietää kuitenkin) kuin töksäyttää ; tämä on epäkuranttia. Silloin se kuulostaa vain samalta kuin kiukuttelevalla lapsella; yääääk, tätä mä en syö, mä en haluu...


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Kyllä voi. Tottakai voi, niinkin. Eikö silti ole viisainta heti suoralta valittaa yksityiskohtaisemmin, mikä ruuassa, juomassa, palvelussa, tuotteessa... on vikana (sillä sen myyjä haluaa tietää kuitenkin) kuin töksäyttää ; tämä on epäkuranttia. Silloin se kuulostaa vain samalta kuin kiukuttelevalla lapsella; yääääk, tätä mä en syö, mä en haluu...

        Kirjoittaessamme täällä usein käytämme vieraperäisiä sanoja, jotka ovat lyhyitä ja jos termistön hallitsee ne karsivat turhaa sanan helinää. Vierasperäisille sanoille joutuu usein etsimään sopivan suomennuksen, mutta se suomennus ei välttämättä toimikaan.

        Eri tapauksissa pitää yhdistää useampia suomalaisia lauseita, jotta saadaan asiasta/ sanasta ymmärrettävä.

        Epäkurantti. suomennus omassa valmisruoka-keisissäni kuuluisi jotenkin näin.-

        Valmiruoka-ateria ei vastannut pakkauksessa annettua kuvaa ja tuoteselostusta. Tuotteesta puuttui yksi aterialle olennainen raaka-aine.

        Kysyin tässä ketjussa miten suomennatte sanat horisontaalisesti ja vertikaalisesti. Joidenkin vierasperäisten sanojen tarkoittamaan jouhevaan suomennokseen tarvitaan liuta suomalaisia lauseita. On sanoja, joita ei kannata ruvata suomentamaan tosta noin sanakirjan avulla sillä sanan merkitys voidaan suomentaa eri tapauksissa erilailla.


      • saivarrellaanvaan

        Mitähän mahtavat Mikki Hiiren edesmenneet veljenpojat Rigor Mortis ja Rigor Vertis asiasta olla.


      • kesivä
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Kyllä voi. Tottakai voi, niinkin. Eikö silti ole viisainta heti suoralta valittaa yksityiskohtaisemmin, mikä ruuassa, juomassa, palvelussa, tuotteessa... on vikana (sillä sen myyjä haluaa tietää kuitenkin) kuin töksäyttää ; tämä on epäkuranttia. Silloin se kuulostaa vain samalta kuin kiukuttelevalla lapsella; yääääk, tätä mä en syö, mä en haluu...

        Juuri noin. Jos/kun valitan jostain tuotteesta niin ehdottomasti tuon sen epäkohdan selkeästi esille mikä mättää. En muista koskaan käyttäneeni sanaa "epäkurantti" missään valituksessa, eihän sana edes kuulu normaaliin sanavarastooni.
        Jos valittaisin esim. viinistä, niin silloin sanoisin tarjoilijalle myös sen mikä siinä on vikana, en käyttäisi vain sanaa kelvoton/epäkurantti :)


      • Korppis1
        kesivä kirjoitti:

        Juuri noin. Jos/kun valitan jostain tuotteesta niin ehdottomasti tuon sen epäkohdan selkeästi esille mikä mättää. En muista koskaan käyttäneeni sanaa "epäkurantti" missään valituksessa, eihän sana edes kuulu normaaliin sanavarastooni.
        Jos valittaisin esim. viinistä, niin silloin sanoisin tarjoilijalle myös sen mikä siinä on vikana, en käyttäisi vain sanaa kelvoton/epäkurantti :)

        Voi ei ja voi, ja huh hei.. hikkee pukkaa huh....

        pieni välihuomautus.

        Itse puhun suomea Suomessa ja englantia muissa maissa. Ruotsin- ja saksankieli on pahasti kateissa, joten englantia pääsääntöisesti ulkomailla.

        Kirjallisessa esityksessä täällä saatan käyttää mm. lainasanoja (epäkurantti)

        Joskus täällä pitää vääntää rautalankaa


      • kesivä
        Korppis1 kirjoitti:

        Voi ei ja voi, ja huh hei.. hikkee pukkaa huh....

        pieni välihuomautus.

        Itse puhun suomea Suomessa ja englantia muissa maissa. Ruotsin- ja saksankieli on pahasti kateissa, joten englantia pääsääntöisesti ulkomailla.

        Kirjallisessa esityksessä täällä saatan käyttää mm. lainasanoja (epäkurantti)

        Joskus täällä pitää vääntää rautalankaa

        No älähän nyt hikeenny :) Tuo vastaukseni oli ent.siivojaparalle, hän kun vääntää ja vääntää ja enhän minä... plääh, en todellakaan jaksa hänelle rautalankaa, siinä kun on ne piikitkin ;)


      • Muuten
        kesivä kirjoitti:

        No älähän nyt hikeenny :) Tuo vastaukseni oli ent.siivojaparalle, hän kun vääntää ja vääntää ja enhän minä... plääh, en todellakaan jaksa hänelle rautalankaa, siinä kun on ne piikitkin ;)

        ... se on piikkilanka, missä on piikit...


      • kesivä
        Muuten kirjoitti:

        ... se on piikkilanka, missä on piikit...

        Odotin tuota :) Mutta olen oikeasti vääntänyt rautalankaa paljain käsin ja murtuessaan siihen tuli piikkejä. Ei ollut mitään kuparilankaa eikä muutakaan jalometallia.


    • Jos muutama pikku valitus ruokatuotteiden laadusta jätetään pois, niin olen tehnyt vain yhden isomman valituksen.
      Kymmenisen vuotta sitten ostettu kotimainen sohva alkoi narista parin kuukauden käytön jälkeen. Huonekalufirman pojat kuskasivat sitä muutaman kerran ees ja taas , aina alkoi narina uudelleen hetken käytön jälkeen. Tehtaallakaan ei sitä osattu korjata.
      Lopulta pienen taistelun jälkeen, johon virallinen tahokin otti osaa, sovittiin että saan joko uuden sohvan tai 200 euroa rahaa.
      Otin rahat, sillä sohva on iso, mukava ja punainen, narisee toki edelleen, mutta se tuntuu jo ihan kodikkaalta. Narisee täällä välillä joku muukin.

      • Ennakoiva.eläjä

        Hyvä kauppa. Sait sohvan ja rahat. Eivät sitten huomanneet katsoa, että joku liitos ja jousitus kohta ovat liian kireällä, toisiinsa nähden tai erikseen? Moniin "vikoihin" liittyy hyvinkin yksinkertainen ja helppo syy.
        Keväällä ostin massiivi puu - teräsmetalli sängyn. Jo koontivaiheessa havannoin, että kun koivusälepohja tulee "kiinni" metallikehikkoon, omiin koloihinsa joka säle, se tulee narisemaan enemmän kuin vanha heteka. Ja niin oli, tietysti. Mutta ennen kuin laitoin turhankin raskaan (ja kalliin hitto) patjan, tilkitsin nuo keskinäiset kitka johdannaiset ja eipä narissut enää. Kuiva puu saattaa narista enemmän kuin vanha...no, vaikkapa akka.


      • Ennakoiva.eläjä kirjoitti:

        Hyvä kauppa. Sait sohvan ja rahat. Eivät sitten huomanneet katsoa, että joku liitos ja jousitus kohta ovat liian kireällä, toisiinsa nähden tai erikseen? Moniin "vikoihin" liittyy hyvinkin yksinkertainen ja helppo syy.
        Keväällä ostin massiivi puu - teräsmetalli sängyn. Jo koontivaiheessa havannoin, että kun koivusälepohja tulee "kiinni" metallikehikkoon, omiin koloihinsa joka säle, se tulee narisemaan enemmän kuin vanha heteka. Ja niin oli, tietysti. Mutta ennen kuin laitoin turhankin raskaan (ja kalliin hitto) patjan, tilkitsin nuo keskinäiset kitka johdannaiset ja eipä narissut enää. Kuiva puu saattaa narista enemmän kuin vanha...no, vaikkapa akka.

        Joo, luulen että aika helppo olisi itsekin korjata tuo sohvan narina.
        Ainakin helpompi kuin vanhan akan narina saada loppumaan.
        Mutta kaikkeen tottuu.


      • ent.siivoojaparka
        Ancelina kirjoitti:

        Joo, luulen että aika helppo olisi itsekin korjata tuo sohvan narina.
        Ainakin helpompi kuin vanhan akan narina saada loppumaan.
        Mutta kaikkeen tottuu.

        Minulla narisi sänky niin pahasti, että heräsin siihen aina kylkeä kääntäessä. Kauan oli suunnitteilla purkaa se ja tutkia, mikä siinä narisee. Onneksi en suotte vaivautunut sellaiseen.
        Kun sähkömiehet kävivät vaihtamassa uusia sähköjohtoja, niin he joutuivat siirtämään sänkyä jonkun verran, että ylettyivät kattolamppuun. Ja kappas vaan, sänky lopettikin narisemasta. Ehkä se olikin osunut olemaan väärien tähtien alla.


    • ent.siivoojaparka

      Jokohan siellä solariumissa on tuoli?

      • O-sole-riumi

        Eikös solariumissa olla sellaisessa ruumisarkussa eikä tuolissa? Vai onko minulla jäänyt tiedot päivittämättä 80 luvun jälkeen? En tiedä nyky polariumeja paitsi minulla on polaroidut aurinkolasit ja itsekseen tummentuvat moniteholasit.


      • ö-Öö
        O-sole-riumi kirjoitti:

        Eikös solariumissa olla sellaisessa ruumisarkussa eikä tuolissa? Vai onko minulla jäänyt tiedot päivittämättä 80 luvun jälkeen? En tiedä nyky polariumeja paitsi minulla on polaroidut aurinkolasit ja itsekseen tummentuvat moniteholasit.

        En tiedä solariumeista.

        Mutta automaattitummentuvat lasit eivät ole aurinkolasit. Niistä helpolla haittaa silmille. Kas, kun lasit tummenevat, silmien mykiöt suurempina, koska kuvittelevat, että härämäpää kuin todellisuudessa on. Eikä ihminen niin osaa varoa liian kirkkaita valoja. Tummenevissa silmälaseissa ei uv-suojaus muutu miksikään ja silmät saattavat helpolla altistua liian kovalle säteilylle. Tavallisilla laseilla ihminen huomaa liian kirkkauden, eikä katsele niin paljon aurinkoa jne kohti.

        Että ole varovainen niitten lasiesi kanssa. Tavallisiin silmälaseinin saa muutamalla kympillä polaroid etulaseja, eikä vahvuuksiin hiotut aurinkolasit ole sen kalliimpia, kuin silmälasitkaan. Päin vastoin, ne voi saada varsin sopuhintaan samalla, kun tilaa silmälasit.

        =DW=


      • Etkö muista, kuinka se juttu päättyi? Viimeisellä käyntikerrallani sinne tuotiin tuoli. Se tapahtui hyvin yksinkertaisesti eräs toimiston nainen haki sen tuolin eteisaulasta. Kaikki siihen mennessä tekemäni toivomukset jäivät joko valitusvihkoon, jota kukaan ei koskaan lukenut tai suulliset asian korjauslupaukset unohtuivat matkalle. En ole sen jälkeen käynyt Solariumissa joten en tiedä, josko se tuoli olisi jo viety pois kun tämä hankala asiakas poistui.

        Olen nyt 68-vuotias, sut hyvässä kunnossa, mutta en enää yhtä joustava nivelinen kuin nuorempana. Mieti oliko tuolin pyytäminen silloin joskus kaksi vuotta sitten valituksen arvoinen. Olinhan tietty kaksi vuotta nuorempi.

        Talvella kun menin sinne pieneen solariuminkoppiin minulla oli talvivaatetus ylläni. Koppi oli noin 4m pitkä ja 3 m leveä. Kopissa oli solarium-arkku, ja pieni pöytä nurkassa sekä vatekoukut.

        Kuoriuduin talvitakista, villatakista, pitkistä housuista, sukkahousuista, nilkkasukista, puserosta, kengistä jne jne. Kahdenkymmenen minuutin keinoauringossa makaamisen jälkeen, aloitin pukeutumisoperaation toisin päin. Laitoin alusvaatteet, sukkahousut, housut, sukat, puseron, villatakin, päällystakin ja kengät, kaikki tämä tapahtui seisten.

        Onnistuhan se, mutta hankalaa oli tasapainotella. Pystyin istumaan solariummakuualaustalla kun vedin saappaita jalkoihini.

        Onneksi en ole vielä tönkkösuolattu muikku vaikka olenkin turha niuhottaja jonninjoutavista valittaja.


      • korppis kirjoitti:

        Etkö muista, kuinka se juttu päättyi? Viimeisellä käyntikerrallani sinne tuotiin tuoli. Se tapahtui hyvin yksinkertaisesti eräs toimiston nainen haki sen tuolin eteisaulasta. Kaikki siihen mennessä tekemäni toivomukset jäivät joko valitusvihkoon, jota kukaan ei koskaan lukenut tai suulliset asian korjauslupaukset unohtuivat matkalle. En ole sen jälkeen käynyt Solariumissa joten en tiedä, josko se tuoli olisi jo viety pois kun tämä hankala asiakas poistui.

        Olen nyt 68-vuotias, sut hyvässä kunnossa, mutta en enää yhtä joustava nivelinen kuin nuorempana. Mieti oliko tuolin pyytäminen silloin joskus kaksi vuotta sitten valituksen arvoinen. Olinhan tietty kaksi vuotta nuorempi.

        Talvella kun menin sinne pieneen solariuminkoppiin minulla oli talvivaatetus ylläni. Koppi oli noin 4m pitkä ja 3 m leveä. Kopissa oli solarium-arkku, ja pieni pöytä nurkassa sekä vatekoukut.

        Kuoriuduin talvitakista, villatakista, pitkistä housuista, sukkahousuista, nilkkasukista, puserosta, kengistä jne jne. Kahdenkymmenen minuutin keinoauringossa makaamisen jälkeen, aloitin pukeutumisoperaation toisin päin. Laitoin alusvaatteet, sukkahousut, housut, sukat, puseron, villatakin, päällystakin ja kengät, kaikki tämä tapahtui seisten.

        Onnistuhan se, mutta hankalaa oli tasapainotella. Pystyin istumaan solariummakuualaustalla kun vedin saappaita jalkoihini.

        Onneksi en ole vielä tönkkösuolattu muikku vaikka olenkin turha niuhottaja jonninjoutavista valittaja.

        Tää oli siis siivoojalle, joka heitti tuon solariumkyssärin.


      • ent.siivoojaparka
        korppis kirjoitti:

        Tää oli siis siivoojalle, joka heitti tuon solariumkyssärin.

        No, loppu hyvin, kaikki hyvin. Ei tarvinnut peppu paljaana lähteä solariumista.


    • henrjii

      Jaahas, jaahas, saako kympillä lontoon muretta puhuvan muhkean naudanpaistin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe