Jeesus sanoo:
"Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan."
Jeesuksen pelastussuunnitelmaan kuulu Jumalan Moosekselle antamat käskyt, profeettojen ilmoitukset ja hänen itsensä opetukset.
Jumalan kirous tulee profeettojen ilmoituksista niille, jotka turvautuvat ihmisten apuun:
"Kuulkaa, näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Kirottu olkoon jokainen, joka ei pidä liittoni säädöksiä!"
"Näin sanoo Herra: -- Kirottu on se mies, joka turvaa ihmisiin, katoavaisten ihmisten voimaan, mies, jonka sydän luopuu Herrasta!
Hän on kuin piikkipensas, joka yksin kituu aavikolla, kasvaa kivierämaassa, suolaisella kamaralla, missä kukaan ei asu."
Sama kirous seuraa tämän Uuden liiton aikana myöskin naisia.
Profeettojen kirouksen Jeesus muutti Pyhän eli Totuuden Hengen herjaukseksi:
"Ja jos joku sanoo sanan Ihmisen Poikaa vastaan, niin hänelle annetaan anteeksi; mutta jos joku sanoo jotakin Pyhää Henkeä vastaan, niin hänelle ei anteeksi anneta, ei tässä maailmassa eikä tulevassa."
Totisesti minä sanon teille: kaikki synnit annetaan ihmisten lapsille anteeksi, pilkkaamisetkin, kuinka paljon pilkannevatkin; mutta joka pilkkaa Pyhää Henkeä, se ei saa ikinä anteeksi, vaan on vikapää iankaikkiseen syntiin."
Teuvo Suni: Jumalan kirous
37
135
Vastaukset
Ainakin kerran myös Jeesus kirosi:
Ja hän opetti ja sanoi heille: "Eikö ole kirjoitettu: 'Minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi'? Mutta te olette tehneet siitä ryövärien luolan."
Ja ylipapit ja kirjanoppineet kuulivat sen ja miettivät, kuinka saisivat hänet surmatuksi; sillä he pelkäsivät häntä, koska kaikki kansa oli hämmästyksissään hänen opetuksestansa.
Illan tultua he menivät kaupungin ulkopuolelle.
Ja kun he varhain aamulla kulkivat ohi, näkivät he viikunapuun kuivettuneen juuria myöten.
Silloin Pietari muisti Jeesuksen sanat ja sanoi hänelle: "Rabbi, katso, viikunapuu, jonka sinä kirosit, on kuivettunut".
Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Pitäkää usko Jumalaan."Jumalan totuuden hylkäys ja halveksiminen johti alkuperäisen valitun kansankin Jumalan paaduttamaksi.
"Vanhurskaus on hänen kupeittensa vyö ja totuus hänen lanteittensa side."
"Minä olen vannonut itse kauttani, minun suustani on lähtenyt totuus, peruuttamaton sana: Minun edessäni pitää kaikkien polvien notkistuman, minulle jokaisen kielen valansa vannoman."
"Oikeus työnnetään takaperin, ja vanhurskaus seisoo kaukana, sillä totuus kompastelee torilla, suoruus ei voi sisälle tulla."
"Niin oli totuus kadonnut, ja joka pahasta luopui, se ryöstettiin paljaaksi. Herra näki sen, ja se oli hänen silmissänsä paha, ettei ollut oikeutta."
"Sen tähden sano heille: Tämä on kansa, joka ei kuullut Herran, Jumalansa, ääntä eikä ottanut kuritusta varteen. Kadonnut on totuus ja hävinnyt heidän suustansa."
"He vihaavat sitä, joka portissa oikeutta puoltaa, ja totuuden puhuja on heille kauhistus."
"Te vihaatte sitä, joka kaupunginportinkokouksessa vaatii oikeaa tuomiota, ja inhoatte sitä, joka kertoo totuuden."
Totuuden puhuja on tämänkin palstan Jumalan paaduttamille kauhistus, kun jokainen tekopyhä tekee kilvan omia aloituksiaan, kärkkyen kunniaa toisilta kaltaisiltaan.
Joten tästäkin on syytä joka päivä iloita, kun Jeesuksen totuus toteutuu:
"Minä olen ilmoittanut heille sanasi, ja he ovat saaneet osakseen maailman vihan, koska eivät kuulu maailmaan, niin kuin en minäkään kuulu."
"Jos maailma teitä vihaa, niin tietäkää, että se on vihannut minua ennen kuin teitä."
Tämä ei pääse edes vanhalta muistista katoamaan, kun se toteutuu joka päivä.- Mikko.A
Mutta missä on Teuvon rakkaus, edelleen ihmetellen?
Oletko sinä se sama saatanallisen totisen parannuksen tehnyt mies, Mikko Ainasoja, joka olet alkanut hävetä sukunimeäsi.
Minun rakkaudessa sinulla on ihmettelemistä viimeiselle tuomiolle asti, koska itse olet jäänyt siitä osattomaksi:
"Vääryyden ihminen tulee Saatanan vaikutuksesta suurella voimalla, tehden petollisia tunnustekoja ja ihmeitä.
Hänen vääryytensä pettää ne, jotka joutuvat kadotukseen, koska he EIVÄT OLE RAKASTANEET TOTUUTTA, JOKA OLISI PELASTANUT HEIDÄT.
Siksi Jumala lähettää rajun eksytyksen, jotta he uskoisivat valheeseen, JA NIIN SAAVAT TUOMIONSA KAIKKI NE, JOTKA EIVÄT OLE USKONEET TOTUUTEEN VAAN OVAT VALINNEET VÄÄRYYDEN.
"Sen tähden sano heille: Tämä on kansa, joka ei kuullut Herran, Jumalansa, ääntä eikä ottanut kuritusta varteen. Kadonnut on TOTUUS ja hävinnyt heidän suustansa."TeuvoSuni kirjoitti:
Oletko sinä se sama saatanallisen totisen parannuksen tehnyt mies, Mikko Ainasoja, joka olet alkanut hävetä sukunimeäsi.
Minun rakkaudessa sinulla on ihmettelemistä viimeiselle tuomiolle asti, koska itse olet jäänyt siitä osattomaksi:
"Vääryyden ihminen tulee Saatanan vaikutuksesta suurella voimalla, tehden petollisia tunnustekoja ja ihmeitä.
Hänen vääryytensä pettää ne, jotka joutuvat kadotukseen, koska he EIVÄT OLE RAKASTANEET TOTUUTTA, JOKA OLISI PELASTANUT HEIDÄT.
Siksi Jumala lähettää rajun eksytyksen, jotta he uskoisivat valheeseen, JA NIIN SAAVAT TUOMIONSA KAIKKI NE, JOTKA EIVÄT OLE USKONEET TOTUUTEEN VAAN OVAT VALINNEET VÄÄRYYDEN.
"Sen tähden sano heille: Tämä on kansa, joka ei kuullut Herran, Jumalansa, ääntä eikä ottanut kuritusta varteen. Kadonnut on TOTUUS ja hävinnyt heidän suustansa."Kuulkaas molemmat Mikko ja Teuvo, teidän jumalanne on teidän rajallisissa aivoissanne, vangittuna sinne. Turha on teidän sanallisestikaan tapella, koska olette molemmat oman päänne sisällä ihan oikeassa.
Mutta todellisessa maailmassa te molemmat tiedätte jumalanne epäjumalaksi, ihan siksi, kun ette jo perinteiseksi muodostumatta jääneeseen rukoustapahtumaani yhä uskalla osallistua. Ei kelpaa teille kolikon nosto maasta eikä amputoidun jäsenen palauttaminen. Miten olisi mielikuvitusystävänne mainostama rakkaus ja rauha? Jos vain rukoilisitte sitä ainoaa oikeaa jumalaanne, ei pitäisi olla mikään ongelma tuommonen pikkujuttu, vai mitä?
Lopettakaa nyt hyvät ihmiset tuo puuhastelu olemattomien kanssa ja jeestkaa sitä leskeä naapurissa!
Juutalaiset vetosivat usein Moosekseen. Mutta eivät suinkaan Jumalan Moosekselle antamaan 10-käskyn lakiin, vaan isiensä perinnäissäännöksiin:
"Hänen luokseen tuli myös fariseuksia, jotka halusivat panna hänet koetukselle ja kysyivät: "Saako mies hylätä vaimonsa mistä syystä tahansa?"
Hän vastasi heille: "Ettekö ole lukeneet, että Luoja alun perin teki ihmisen mieheksi ja naiseksi?"
Ja hän jatkoi: "Sen tähden mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi.
He eivät siis enää ole kaksi, he ovat yksi. Ja minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako."
Fariseukset kysyivät häneltä: "Miksi sitten Mooses on säätänyt, että jos mies hylkää vaimonsa, hänen on annettava tälle erokirja?"
Hän vastasi: "Mooses antoi teille luvan hylätä vaimonne, koska te olette niin kovasydämisiä. Mutta alun perin ei ollut niin.
Minä sanon teille: se, joka hylkää vaimonsa muun syyn kuin haureuden tähden ja menee naimisiin toisen kanssa, tekee aviorikoksen. [Aviorikoksen tekee myös se, joka nai miehensä hylkäämän naisen."
"Opettaja, Mooses on sanonut: 'Jos mies kuolee lapsettomana, hänen veljensä tulee naida leski ja hankkia jälkeläinen veljelleen.'
Keskuudessamme oli seitsemän veljestä. Vanhin heistä meni naimisiin, mutta kuoli, ja koska hänellä ei ollut lapsia, leski jäi hänen veljelleen.
Samoin kävi toiselle veljelle, niin myös kolmannelle ja lopulta kaikille seitsemälle.
Viimeisenä kaikista kuoli nainen.
Kenen vaimo hän on oleva ylösnousemuksessa? Hänhän on ollut naimisissa heidän jokaisen kanssa."
Jeesus vastasi heille: "Te kuljette eksyksissä, koska ette tunne pyhiä kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa.
Ei ylösnousemuksessa oteta vaimoa eikä mennä vaimoksi. Ylösnousseet ovat kuin enkelit taivaassa.
Mutta ylösnousemuksesta puheen ollen -- ettekö ole lukeneet, mitä Jumala on teille sanonut:
'Minä olen Abrahamin Jumala, Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala'? Ei hän ole kuolleiden Jumala, vaan elävien."
Näiden perinnäisääntöjen noudattamisen takia myös Paavali jäi synnin siteisiin, kuten koko Jumalan paaduttama valittu kansa:
Juutalaisuuden vangiksi hän lopullisesti jäi, sitä todistaa hänen lausuntonsa Rooman vankeudessa:
"Veljet! Minut luovutettiin Jerusalemissa roomalaisten käsiin, vaikka en ole missään millään tavoin rikkonut kansamme enkä isiltä perimiämme säädöksiä vastaan. Nyt minut on vangittuna tuotu tänne."
Moniin näihin säädöksiin on liitetty myöskin kirous, joten siinä on selvä yhtys siihen, miksi Paavali liitti sen myös omien sääntöjensä noudattamatta jättämiseen:
"Julistipa kuka tahansa teille evankeliumia, joka on vastoin meidän julistamaamme -- vaikkapa me itse tai vaikka taivaan enkeli -- hän olkoon kirottu."
"Toistan sen, minkä olen ennenkin sanonut: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä minkä olette saaneet, hän olkoon kirottu."Herran nimeen vannomisen käskyn Jeesus poisti:
"Vielä teille on opetettu nämä isille annetut käskyt: 'Älä tee väärää valaa' ja 'Pidä, mitä olet Herralle valalla vannonut'.
Mutta minä sanon teille: Älkää vannoko lainkaan. Älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin, älkää maan kautta, sillä se on hänen jalkojensa koroke, älkääkä Jerusalemin kautta, sillä se on suuren kuninkaan kaupunki.
Älä myöskään vanno pääsi kautta, sillä et sinä pysty muuttamaan ainuttakaan hiustasi mustaksi etkä valkoiseksi.
Kun myönnätte, sanokaa vain: 'Kyllä', kun kiellätte, sanokaa: 'Ei.' Enempi on pahasta."
Muistan äskettäin lukeneeni jostakin, että Suomen hallitus on poistamassa käsi Raamatulla vannomisen.
Mahtaneeko tämä johtua siitä, että perussuomalaisten puheenjohtaja, ulkoministeri Timo Soini ei katolilaisena vannonut ministerinvalaa käsi Raamatulla, eikä sitä tehnyt myöskään oikeus- ja työministeri Jari Lindström.
Jos näin tapahtuu se on suuri ihme, että esivalta poistaa ainakin tämän yhden irstailun tämän porttokirkon kanssa.
Samalla voisivat poistaa myös tämän lain, joka sekin on Saatanan lakikirjasta lähtöisin, koska sillä tahdotaan turvata porttokirkkojen työrauha totuudelta.
"Joka julkisesti pilkkaa Jumalaa tai loukkaamistarkoituksessa julkisesti herjaa ja häpäisee sitä, mitä uskonnonvapauslaissa tarkoitettu kirkko tai uskonnollinen yhdyskunta muutoin pitää pyhänä, voi oikeus tuomita teosta sakkoa tai vankeutta enintään kuusi kuukautta."- vanhalieroteuvo
Eikö Teuvo Suni vannonut sotilasvalaa kun niin ehdoton olet asiassa? Tiedän etukäteen että olet siihenkin valmistanut itsellesi porsaanreiän joka salli vain sinun kohdallasi poikkeuksen.
vanhalieroteuvo kirjoitti:
Eikö Teuvo Suni vannonut sotilasvalaa kun niin ehdoton olet asiassa? Tiedän etukäteen että olet siihenkin valmistanut itsellesi porsaanreiän joka salli vain sinun kohdallasi poikkeuksen.
Kyllä Teuvo sotilasvalan vannoi, koska eli täysin tämän Saatanan hallussa olevan esivallan asettamien ehtojen mukaisesti, ja eli vielä lähes 30 vuotta senkin jälkeen, koko sotilasuran ajan.
Sitä en tiennyt että koko tuokin aika oli sitä epäuskon ja koettelemuksen aikaa, jonka Jumala kuitenkin hyödynsi tulevaa oman valtakuntansa valvomista varten.
"Miksi johdatit minut sotilasuralle?"
"Jotta tietäisit, mitä merkitsee esimiehen käskyt, osaisit tehdä sotasuunnitelmia ja sinulla olisi turvattu toimeentulo."
Tämä kaikki alkoi selvitä vasta, kun olin ollut sotilaseläkkeellä hieman alle 2,5 vuotta, kun Kristus ilmestyi ja otti opetuslapsekseen.
Ymmärsitkö?
Sitä et ainakaan ymmärtänyt, että nimeni inhoamisella sinä varmistit minulle turvatun toimeen tulon myös taivaassa:
"Autuaita olette te, kun teitä Ihmisen Pojan tähden vihataan ja herjataan, kun ihmiset erottavat teidät keskuudestaan ja inhoavat teidän nimeännekin.
Iloitkaa silloin, hyppikää riemusta, sillä palkka, jonka te taivaassa saatte, on suuri. Samoinhan tekivät heidän isänsä profeetoille."
Näin illalla minä tyydyn vain iloitsemaan ja jätän hyppimisen huomiselle päivälle.- VanhaLieroTeuvo
Hyvästi sinulle näyttää kelpaavan sitten saatanan antama toimeentulo. "Jotkut tekevät väärin jo leipäpalan tähden".
Hyvin tämä turvattu toimeentulo kelpasi, koska sen oli taivaallinen Isäni, maallisesta isästä osattomalle, järjestänyt.
Hän kun johdatti minut tämän näkyvän maailman ilmatilana valvojaksi, nähdäkseen pystynkö hoitamaan sen tehtävän kunniakkaasti. Ja kun näin tapahtui, hän antoi tehtäväksi tämän hänen taivasten valtakunnan näkymättömän ilmatilan valvojan.
Jonka tehtävään kuuluu myös näiden kaltaistesi roistojen paljastaminen:
"Kun minä sanon jumalattomalle, että hänen on kuoltava, asetan sinut vastuuseen hänestä.
Ellet sinä puhu hänelle, ellet varoita häntä hänen jumalattomuudestaan pelastaaksesi hänet, hän kuolee syntiensä tähden -- ja hänen kuolemastaan minä vaadin tilille sinut.
Mutta jos sinä varoitat jumalatonta eikä hän silti luovu jumalattomuudestaan, ei käänny pahoilta teiltään, hän kyllä kuolee syntiensä tähden mutta sinä pelastat elämäsi."
"Ja jos vanhurskas kääntyy vanhurskaudestaan, jos hän tekee sellaista mikä on väärin, kun panen hänet koetukselle, sinä olet vastuussa hänestä.
Ellet sinä varoita häntä, hän kuolee syntiensä tähden, eikä kukaan muista hänen vanhurskauttaan, ei hänen hyviä tekojaan. Ja hänen kuolemastaan minä vaadin tilille sinut."
Niin kuin on myös järjestänyt iankaikkisen tulevaisuuteni taivaassa, kaltaistesi Saatanan palvelijoiden silmittömällä vihalla ja inholla totuutta kohtaan:
"Autuaita olette te, kun teitä Ihmisen Pojan tähden vihataan ja herjataan, kun ihmiset erottavat teidät keskuudestaan ja inhoavat teidän nimeännekin.
Iloitkaa silloin, hyppikää riemusta, sillä palkka, jonka te taivaassa saatte, on suuri. Samoinhan tekivät heidän isänsä profeetoille."
Näin hän on myös varmistanut sen, etteivät tiemme maallisen vaelluksenkaan jälkeen toisiinsa yhdy.- Tottaseon
Tuo on totta. Jeesuksella, profeetoilla ja kaltaisillasi Jumalanmiehillä on valta sekä siunata, että kirota. Sen vallan on heille antanut Taivaan Jumala.
Kiitos totuudestasi. Sillä todella harvoin tänne uskaltautuu joku totuutta puolustamaan.
Jeesus todellakin piti ominaan myös profeetoilleen antamat totuudet. Eikä se suinkaan ollut mikään sattuma, että juuri Hesekielien kirjaa lukiessa - eikä tämä ollut ensimmäinen kerta kun sitä luin - hän ilmestyi ja tämän tehtävän antoi.
Ja kuten olen kertonut, en tätä tehtävää suinkaan iloiten vastaanottanut, vaikka sitä jo kovasti olin odottanut.- Tottaonmyös
TeuvoSuni kirjoitti:
Kiitos totuudestasi. Sillä todella harvoin tänne uskaltautuu joku totuutta puolustamaan.
Jeesus todellakin piti ominaan myös profeetoilleen antamat totuudet. Eikä se suinkaan ollut mikään sattuma, että juuri Hesekielien kirjaa lukiessa - eikä tämä ollut ensimmäinen kerta kun sitä luin - hän ilmestyi ja tämän tehtävän antoi.
Ja kuten olen kertonut, en tätä tehtävää suinkaan iloiten vastaanottanut, vaikka sitä jo kovasti olin odottanut.Tämä Jesajalle annettu totuus:
Jes. 13:3
Minä, Herra, olen antanut käskyn sotureille, jotka ovat minulle pyhitetyt, vihani aseiksi olen kutsunut omat sankarini. Minun mahtini on heidän ylpeytenään. - Tottaseon
TeuvoSuni kirjoitti:
Ja kuten olen kertonut, en tätä tehtävää suinkaan iloiten vastaanottanut, vaikka sitä jo kovasti olin odottanut.Kiitos Teuvo.Siunattu olet. Täytyykin lukea Hesekielin kirja läpi uudestaan tutkien sitä.
Tottaseon kirjoitti:
Kiitos Teuvo.Siunattu olet. Täytyykin lukea Hesekielin kirja läpi uudestaan tutkien sitä.
Kiitos viestistäsi. Suosittelen kaikkien profeettojen kirjojen lukemista.
Tässä muutama sellainen luku joiden sanomasta Pyhä Henki puhui minulle aikoinaan hyvin paljon: 2, 3, 4, 5, 9, 11, 13, 16, 18, 20, 21, 33, 34.
Vielä pieni kommentti profeettojen kirjoitusten ymmärtämiseksi.
Ilman Totuuden Henkeä ei niiden sisältämä totuus kenellekään avaudu, koska niissä on paljoin sanomaa heidän oman aikansa tapahtumille ja ihmisille kuin myös sellaista tietoa, joka tapahtuu vasta joskus tulevaisuudessa.
Kuten tämäkin Jesajan ennustus, joka tapahtui vasta 700 vuoden kuluttua:
"Sillä lapsi on syntynyt meille, poika on annettu meille. Hän kantaa valtaa harteillaan, hänen nimensä on Ihmeellinen Neuvontuoja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhan Ruhtinas."
Samaten tässä Hesekielin ennustuksessa, kun Jumala ilmoitti hylkäävänsä kaikki papit, luku 34, joka tapahtui sillä hetkellä, kun Jeesus menetti henkensä.
Ja vielä näiden rosvojen luoliksi, ihmiskäsin rakennettujen jumalanhuoneitten , ja niiden asukkaiden tuho, luku 9, joka on vielä hamassa tulevaisuudessa:
"Tappakaa vanhukset ja nuoret miehet, neidot, naiset ja lapset, tappakaa heidät viimeistä myöten, mutta älkää kajotko kehenkään, jolla on merkki. Aloittakaa minun temppelistäni." Niin he aloittivat kansan vanhimmista, jotka olivat temppelin edustalla."
Sitä ennen Jeesus Kristus kutsuu kaikki omansa niistä pois, kuten minunkin kohdalla tapahtui:
"Sen porton ( näiden lopun ajan seurakuntien ) viiniä, vihan viiniä, ovat kaikki kansat juoneet, kaikki maailman kuninkaat ( siis esivallat) ovat irstailleet hänen kanssaan, ja kaikki maailman kauppamiehet ovat rikastuneet hänen vauraudestaan ja ylellisestä elämästään
Minä kuulin taivaasta toisenkin äänen, joka sanoi: "Lähtekää pois, jättäkää hänet, te, jotka olette minun kansaani, ettette joutuisi ottamaan osaa hänen synteihinsä, ettekä jäisi alttiiksi niille vitsauksille, joilla häntä lyödään. Hänen syntiensä röykkiö ulottuu jo taivaaseen asti, eikä Jumala unohda hänen pahoja tekojaan."- Tottaseon
Käsitän niin, että Jumalalle asiat ovat jo tapahtuneet, vaikka ne meidän ajassamme tulevat näkyviin vasta hyvin pitkien aikojen kuluttua. Siksi sanamuoto "Sillä lapsi on meille sytynyt...
Danielin pyyntöön Jumala lähetti vastauksen (enkelin)matkaan heti, kun rukous meni Jumalan korviin.
Profeettojen elämä on hyvä tuntea, kuten kirjoitat.
Suoraan sanottuna, se on todellinen koiran virka. Siksi minäkään en sitä heti iloiten vastaanottanut. Ja siksi Jeremiakin jopa kirosi oman syntymänsä:
"-- Kirottu olkoon päivä, jona synnyin, vailla siunausta päivä, jona äitini minut synnytti!"
"Kirottu se mies, joka toi isälleni ilosanoman ja onnitteli häntä: "Sinulle on syntynyt poika!"
Siksi myös profeettojen koulutus alkaa jo äidin kohdussa. Ja tuntuu siltä, että koko tällaisen ihmisen elämä tarkoitettu vain kiroukseksi, kuten Jeremia kirjoitti:
Valitusvirsi 3:1-33
Yksinäinen kärsijä
"Minä onneton mies! Paljon olen kärsinyt, Herra on lyönyt minua vihansa sauvalla.
Hän kuljetti minua, hän vei minut pimeään, pilkkopimeään.
Hän on nostanut kätensä minua vastaan päivä päivältä yhä uudelleen.
Hän repi rikki ihoni, raateli lihani, murskasi kaikki luuni.
Hän rakensi varustuksia minua vastaan, ympäröi minut tuskan muurilla.
Keskelle pimeyttä hän pani minut asumaan, kuin kauan sitten kuolleitten joukkoon.
Hän sulki minun tieni, en pääse pakoon, hän pani minulle painavat kahleet.
Vaikka kuinka huudan ja valitan, hän ei kuule rukoustani.
Hän tukki tieni kivenjärkäleillä, antoi minun kulkea harhaan.
Hän väijyi minua kuin karhu, kuin leijona piilopaikassaan.
Hän eksytti minut tieltä, raateli minut, jätti hylättynä makaamaan.
Hän jännitti jousensa ja suuntasi nuolensa minua kohti.
Hän ampui minuun viinensä nuolet, lävisti rintani.
Minusta tuli kaiken kansan pilkka, ainainen ivan aihe.
Hän syötti minulle katkeria yrttejä, juotti karvasta juomaa.
Hän polki minut maan tomuun, pani hampaani jauhamaan soraa.
Minä kadotin onneni päivät, unohdin, millaista on elää rauhassa.
Minä sanoin: "Kaiken olen menettänyt, Herra on vienyt minulta toivon."
Kurjuuteni ja kodittomuuteni täyttää mieleni, kaikki maistuu myrkyltä ja koiruoholta.
Minä en voi unohtaa onnettomuuttani, en saa sitä mielestäni.
Kuitenkin minä toivon ja odotan, sillä minä ajattelen tätä:
Herran armoa on se, että vielä elämme, hänen laupeutensa ei lopu koskaan.
Joka aamu Herran armo on uusi, suuri on hänen uskollisuutensa.
Sieluni sanoo: "Herra on kaikkeni, häneen minä turvaan."
Herra on hyvä sille, joka panee toivonsa häneen, sille, joka häntä etsii.
Hyvä on hiljaisuudessa toivoa apua Herralta.
Hyvä on miehelle, että hän kantaa iestä nuoruudessaan.
Istukoon hän yksin ja vaietkoon, kun Herra on pannut taakan hänen päälleen,
painakoon suunsa tomuun -- ehkä on toivoa vielä.
Kääntäköön hän poskensa lyöjäänsä kohti ja ottakoon vastaan pilkan.
Mutta Herra ei hylkää, ei hylkää iäksi.
Vaikka hän kurittaa, hän myös armahtaa, suuri on hänen laupeutensa.
Ei Herra iloitse siitä, että hän kurittaa ihmistä."
Tuo 48 tuskan vuotta ei tunnu enää missään, kun jo 27 vuotta olen saanut elää ahtaan portin jälkeistä elämää täydellisessä vapaudessa. Ei enää Jumalan vaan ihmisten vihan alla.- Tottaseon
Herra on tehnyt elämäsäsi paljon asioita. Kyntö ja raivaus on mennyt syvälle valmistaen sisintäsi ja elämääsi, vahvistaen sinua edessä olevaa taivalta varten.
Joeli muistaakseni sanoi; raivatkaa uudispelto kun etsitte Herraa, niin Hän voi kylvää sinne vanhurskauttaan ja siunauksiaan.
Siunattu olet Teuvo! Tottaseon kirjoitti:
Herra on tehnyt elämäsäsi paljon asioita. Kyntö ja raivaus on mennyt syvälle valmistaen sisintäsi ja elämääsi, vahvistaen sinua edessä olevaa taivalta varten.
Joeli muistaakseni sanoi; raivatkaa uudispelto kun etsitte Herraa, niin Hän voi kylvää sinne vanhurskauttaan ja siunauksiaan.
Siunattu olet Teuvo!Kyllä se aviottoman syntyminen ja monella tavalla yksinäisyyden kanssa eläminen, on sekin ollut sitä Jumala koulutusta, että pystyy elämään rikasta elämää ihmisten vihollisuudesta huolimatta.
Tämä Jumalan ilmoitus profeetta Miikalle, on sekin täydellisesti toteutunut omassa elämässäni.
"Voi minua! Minun on käynyt niin kuin käy hedelmänkorjuun jälkeen ja viininkorjuuajan mentyä: ei löydy enää rypäleitä syötäväksi, ei viikunoita, vaikka kuinka etsin.
Oikeamieliset ovat kadonneet maasta, yhtään rehellistä ei ole ihmisten joukossa. Ihmiset vaanivat tilaisuutta veritekoihin, metsästävät toinen toistaan verkkoihinsa.
He tekevät taitavasti pahaa. Virkamies vaatii lahjuksia, tuomari tuomitsee maksun mukaan, mahtimies puhuu omaan pussiinsa. Yhtä köyttä he kaikki vetävät.
Paras heistä on kuin orjantappura, oikeamielisin kuin ohdakepensas. Jerusalem! Koston päivä on tulossa, tähystäjäsi ovat sen ilmoittaneet. Kaikki on kaaosta ja sekasortoa!
Älä luota naapuriin, älä turvaa parhaaseen ystävään. Varo puhumasta mitään vaimolle, joka lepää sylissäsi.
Poika halveksii isäänsä, tytär nousee äitiään vastaan, miniä anoppiaan vastaan. Viholliset ovat oman talon väkeä.
Mutta minä kohotan katseeni Herraan, odotan pelastusta Jumalaltani. Jumalani kuulee minua! "
Joka on tätä palstaa 10 vuotta seurannut, on saanut itsekin nähdä, miten paras ystäväni on muuttunut orjantappurapensaaksi, joka syöksee vihaa ja valhetta jokaisessa viestissään.
Sitä kuitenkin ihmettelen, mistä sinä, joka tällä hetkellä olet ainut, joka ei totuutta herjaa, olet tänne tullut?
Toivottavasti pysyt totuuden tiellä senkin jälkeen, kun sinua aletaan pilkata sunilaiseksi.
Lähes 10 entistä ystävääni ei ole siihen pystynyt, vaikka jokainen heistä otti totuuden ilolla vastaan, kun siitä ensimmäisen kerran tältä palstalta lukivat.
Näin tämä Jeesuksen ilmoitus kävi heidän kohdallaan toteen:
Kylvö kallioiseen paikkaan kuvaa sitä, joka sanoman kuullessaan heti ottaa sen iloiten vastaan mutta joka kestää vain hetken, koska häneltä puuttuvat juuret. Kun tulee ahdinko tai vaino sanan tähden, hän luopuu kohta. "
Sitä toivon, että sinä olisit tällainen ihminen:
"Mutta kylvö hyvään maahan kuvaa ihmistä, joka kuulee sanan ja ymmärtää sen. Nämä ihmiset tuottavat satoa: kuka sata, kuka kuusikymmentä, kuka kolmekymmentä jyvää."
Jesaja oli juuri se profeetta, joka sai tehtäväksi julistaa valitulle kansalle Jumalan lähettämän paatumuksen. Varmasti rankin tehtävä, minkä Jumala on profeetalleen antanut:
"Paaduta tämän kansan sydän, sulje sen korvat, sokaise sen silmät, ettei se silmillään näkisi, ei korvillaan kuulisi eikä sydämellään ymmärtäisi -- ettei se kääntyisi ja tulisi terveeksi.
Minä kysyin: -- Kuinka pitkäksi aikaa, Herra? Hän vastasi: -- Siksi kunnes kaupungit ovat autioina, asukkaita vailla ja talot tyhjillään, kunnes tyhjillä pelloilla vallitsee autius.
Herra vie ihmiset kauas, ja tyhjänä leviää hylätty maa.
Jos väestä on jäljellä vaikka vain kymmenesosa, vielä sekin raastetaan maasta, kaadetaan niin kuin puu, kuin tammi. Mutta puustakin jää kanto, ja siitä kannosta kasvaa pyhien suku."
Näin suuren Jumalan vihan julistaminen omalle kansalle koitui lopulta julmalla tavalla Jesajan kohtaloksi, kun hänet murhattiin sahaamalla kappaleiksi.
Näin hänen kohtaloksi tuli malliesimerkki kaikkien profeettojen kohtaloksi, kuten Jeesus ilmoitti:
"Voi teitä, fariseukset! Te istutte synagogassa mielellänne etumaisilla paikoilla ja olette hyvillänne, kun ihmiset toreilla tervehtivät teitä.
Voi teitä! Te olette kuin merkitsemättömät haudat, joita ihmiset tietämättään tallaavat."
Silloin eräs lainopettajista huomautti hänelle: "Opettaja, tuollaisella puheella sinä loukkaat myös meitä."
Jeesus vastasi: "Voi teitäkin, lainopettajat! Te panette ihmisten harteille taakkoja, jotka ovat raskaita kantaa, mutta itse ette kajoa niihin edes yhdellä sormella.
"Voi teitä! Te rakennatte muistomerkkejä profeettojen haudoille, mutta ketkä heidät tappoivat? Teidän isänne.
Näin te tunnustatte ja hyväksytte isienne teot: he tappoivat profeetat, ja te rakennatte profeetoille muistomerkit.
Tämän vuoksi onkin Jumalan Viisaus sanonut: 'Minä lähetän heidän luokseen profeettoja ja apostoleja, ja he tappavat ja vainoavat näitä.'
Niinpä tämä sukupolvi saa maksaa kaikesta profeettojen verestä, joka maailman luomisesta lähtien on vuodatettu, Abelin verestä aina Sakarjan vereen asti, hänen, joka surmattiin alttarin ja pyhäkön välille. Niin, minä sanon teille: tämä sukupolvi vaaditaan vielä tilille."
"Voi teitä, lainopettajat! Te olette vieneet tiedon avaimen. Itse te ette ole menneet sisälle, ja niitäkin, jotka ovat halunneet mennä, te olette estäneet."
Kun Jeesus lähti sieltä, lainopettajat ja fariseukset ahdistivat hellittämättä häntä kysymyksillään ja ottivat puheeksi kaikenlaisia asioita yrittäen houkutella hänet ansaan.
He kuuntelivat valppaasti saadakseen hänet kiinni hänen omista sanoistaan."
Tämäkin Jeesuksen puhe oli myös alkusoittoa hänen julmalle kohtalolleen.Varsin ovelana vastavetona omakseen saaman valitun kansan suojaamiseksi toi Saatana maailmaansa tämän lakinsa:
"Antisemitismi eli juutalaisvastaisuus tarkoittaa vihamielistä suhtautumista juutalaisiin joko heidän juutalaisen uskonsa tai kansallisuutensa vuoksi."
Näin se on saanut kaikki maailman porttoseurakunnat - nämä rosvojen luolat - paapomaan ylistämään ja avustamaan tuota Jumalan paaduttamaa kansaa.
Näin tässäkin toteutuu myös ilmestyskirjan ennustus:
"Kaikki maan asukkaat kumartavat sitä -- kaikki ne, joiden nimi ei maailman luomisesta alkaen ole ollut kirjoitettuna teurastetun Karitsan elämänkirjaan."Jerusalemin temppelistä Saatana teki Jumalan paaduttamille ensimmäisen rosvojen luolan:
"Rosvojen luolanako te pidätte tätä temppeliä, joka on minulle omistettu? Siltä se minustakin näyttää, sanoo Herra."
Ja nyt näitä rosvojen luolia on koko maailma pullollaan, Niin tässäkin massa, ja komeimmat luolat on rakennettu kunkin paikkakunnan arvokkaimmalle paikalle.
Ja tältä ne luolarosvot minustakin näyttää:
adventistit
aglikaanit
agrigolalaiset
arkkimunkkilaiset
armonkalliolaiset
baalbeklaiset
babtistit
birkittalaissisaret
branhamilaiset
cityseurakuntalaiset
dominikaanit
elämänsanalaiset
elämänlähdeläiset
eläväsanalaiset
ekumeeniset
exoduslaiset
gnostilaiset
henotesläiset
helluntailaiset
hengenuudistuslaiset
heränneet
esikoiset
ilmestysmajalaiset
ilosanomalaiset
israelinystävät
Joosualaiset
jehovalaiset
Jeesuksen pyhän veren papit
Jeesuksen ruumislaiset
Jeesus on herralaiset
katolilaiset kylväjät
kansanraamattuseuralaiset
kalleimman veren sisaret
kansanlähetysläiset
Kellonkartanolaiset
koivuniemiläiset
korpelalaisuus
kotikirkkolaiset
kulmakivenseurakuntalaiset
kulmakiviseurakuntalaiset
kuninkaansoturit
kristilliset eläkeläiset
kriisipalvelulaiset
kotisatamalaiset
liekkiläiset
luterilaiset
lähetysseurakuntalaiset
luthersäätiöläiset
lasarusveljet
lähdekalliolaiset
lännenhunttarilaiset
maranatalaiset
majakkalaiset
metodistit
missiomaailmalaiset
mormoonit
munkkiluostarin munkit
nunnaluostarin nunnat
nokialaismissiolaiset
onewayhouselaiset
ortodoksit
pelastusarmeijalaiset
patmoslaiset
palatsiseurakuntalaiset
paavalinsynodilaiset
paratiisikotilaiset
pikkuesikoiset
priskillalaiset
pyhänikolauslaiset
perjantaikristuksellelaiset
raamattupuhuulaiset
radiodeiläiset
rauhansanalaiset
rauhanyhdistysläiset
ristiinnaulitut
risteyspaikkalaiset
ristiretkeläiset
ropolaiset
rukouspalvelulaiset
rukousystäväläiset
ruusuristiläiset
ristiinnaulittulaiset
saalemilaiset
sanansaattajalaiset
sanajaylistysläiset
sauluslaiset
savenvalajalaiset
scientologilaiset
siloalaiset
slevy:n miespapit
slevy:n naispapit
stefanuslaiset
suomenraamattuopistolaiset
teologisetinstituuttilaiset
tabernaakkelilaiset
takeitnowlaiset
teologisetistuuttilaiset
Timoteusyhteisöläiset
totisestiparannetut
tuomasmessulaiset
totuudenystäväläiset
tunnustukselliset luterilaiset
torontonsiunaajalaiset
uusheränneet
uusapostoliset
uusitoivolaiset
uusiviiniläiset
valon enkelit
vapaakirkolliset
vanhauskoiset
vapaamuurarit
viadolorosalaiset
vineyardilaiset
yhteyskristuksessalaiset
yhteysliikeläiset
yeshualaiset
Eikä se suinkaan ole utopiaa, että nämäkin profeettojen ilmoitukset kerran toteutuvat:
"Tämän maan vartijat ovat sokeita kaikki, eivät he mitään näe. He ovat kaikki mykkiä koiria, eivät he osaa haukkua, makailevat vain, läähättävät ja viihtyvät torkuksissa.
Mutta näillä koirilla on ahnaat kurkut, kyltymättömät. Ja nämäkö ovat paimenia?
Mitään he eivät ole oppineet, mitään eivät ymmärrä. Jokainen heistä on kääntynyt omalle tielleen, jokainen ajaa omaa etuaan."
"Näin sanoo Herra: -- Minun vihani on syttynyt! Minä rankaisen paimenia ja rankaisen lauman kellokkaita."
Nämä Saatanan johtomiehet, ja heidän vasikkansa, jotka täällä minua tervapadalla uhkailevat, ovat myös näitä lauman erinomaisia kellokkaita.Siksi Raamatun viimeisimpiä Jeesuksen Kristuksen käskyjä on kutsua kaikki omansa pois noista Saatanan rituaalipalveluksista, ennen kuin hän saapuu ne tuhoamaan:
"Sen porton ( näiden lopun ajan seurakuntien ) viiniä, vihan viiniä, ovat kaikki kansat juoneet, kaikki maailman kuninkaat ( siis esivallat) ovat irstailleet hänen kanssaan, ja kaikki maailman kauppamiehet ovat rikastuneet hänen vauraudestaan ja ylellisestä elämästään.
Minä kuulin taivaasta toisenkin äänen, joka sanoi: "Lähtekää pois, jättäkää hänet, te, jotka olette minun kansaani, ettette joutuisi ottamaan osaa hänen synteihinsä, ettekä jäisi alttiiksi niille vitsauksille, joilla häntä lyödään. Hänen syntiensä röykkiö ulottuu jo taivaaseen asti, eikä Jumala unohda hänen pahoja tekojaan."
Tätä käskyä ei yksikään Jumalan jo paaduttama kykene noudattamaan, koska Jumalan lähettämän rajun eksytyksen vaikutuksesta tätä kehotusta rakkaan seurakuntansa jättämisestä pidetään Saatananasta lähteneenä. Vaikka tämä on yhtäpitävä Jeesuksen ja profeettojen ilmoitusten kanssa:
"Kun Jeesus oli tullut ulos temppelistä ja oli lähdössä pois, opetuslapset tulivat hänen luokseen näyttääkseen hänelle temppelialueen rakennuksia. Mutta Jeesus sanoi heille: "Näettekö kaiken tämän? Totisesti: kaikki revitään maahan, tänne ei jää kiveä kiven päälle."
"Kuulkaa siis: teidän temppelinne on jäävä asujaansa vaille."
Näin oli Jumala ihmiskäsin tehdyt jumalanhuoneet lopullisesti hylännyt, ja näin käynyt toteen hänen profeetoilleen antamansa ennustukset:
"Oman majansa hän tuhosi, hävitti puutarhansa, löi maan tasalle pyhäkkönsä. Juhlapäivän ja sapatin hän antoi unohtua Siionissa. Kauhistuttavassa vihassaan hän hylkäsi kuninkaan (siis esivallan) ja papit.
Myös oman alttarinsa hän jätti, hylkäsi temppelinsä. Hän antoi vihollisen käsiin palatsit ja muurit.
Herra oli päättänyt hävittää Siionin muurit. Tarkoin hän tiesi, mitä teki. Ei hän vetänyt kättään tuhoamasta: valli ja muuri itkivät kohtaloaan, yhdessä ne sortuivat."
Miksi Jumala tällaisen teon teki. Sekin on selvästi ilmoitettu:
"Herra päästi kiivautensa purkautumaan, vuodatti koko hehkuvan vihansa. Hän sytytti Siionin tuleen, poltti sen perustuksia myöten.
Eivät uskoneet maan piirin kuninkaat, ei tullut kenenkään mieleen, että jonakin päivänä vainooja ja vihollinen tulisi sisään Jerusalemin porteista.
Tämä tapahtui profeettojen syntien tähden, pappien rikkomusten tähden, he vuodattivat kaupungissa viattomien verta. Silmät sokeina he nyt harhailevat kaduilla veren tahrimissa vaatteissa. Vaatteita, joihin eivät saisi edes koskea, he kantavat yllään."
Veri tahrii näiden Jumalan paaduttamien vaatteet , vaikka eivät olisi ihmisiä tappaneetkaan. Siihen kun riittää Totuuden herjaus eli Pyhän Hengen pilkka:
"Jokainen, joka vihaa veljeään on murhaaja, ja te tiedätte, ettei iankaikkinen elämä voi pysyä yhdessäkään murhaajassa."Johannes, Jeesuksen rakkain opetuslapsi, säilytti todistajan tehtävän, eikä Saatana saanut houkuteltua häntä minkään seurakunnan johtajaksi.
Siksi Jumala antoi hänelle, samaan suuruusluokkaan kuuluvan tehtävän, kuin Jesajalle, valitun kansan paaduttamisen.
Johannes sai tehtäväksi ilmoittaa maailmalle, miten tämä lopunajan raju eksytys syntyi porttoseurakuntineen syntyi.
Ilmestyskirja kokonaisuudessaan tarvitsee oman keskustelunsa. Tämän keskustelun lopulle, riittää tämä, miten Jumala kutsuu kaikki valittunsa pois näistä porton seurakunnista - niiden vihan viiniä litkimästä - ennen kuin saapuu ne lopullisesti tuhoamaan:
"Sen porton ( näiden lopun ajan seurakuntien ) viiniä, vihan viiniä, ovat kaikki kansat juoneet, kaikki maailman kuninkaat ( siis esivallat) ovat irstailleet hänen kanssaan, ja kaikki maailman kauppamiehet ovat rikastuneet hänen vauraudestaan ja ylellisestä elämästään
Minä kuulin taivaasta toisenkin äänen, joka sanoi: "Lähtekää pois, jättäkää hänet, te, jotka olette minun kansaani, ettette joutuisi ottamaan osaa hänen synteihinsä, ettekä jäisi alttiiksi niille vitsauksille, joilla häntä lyödään. Hänen syntiensä röykkiö ulottuu jo taivaaseen asti, eikä Jumala unohda hänen pahoja tekojaan."- Tottaseon
Juu.Lahkoista,kirkoista ja ns.seurakunnista pitää paeta kuin Elia pakeni porttonaista Iisebelia ja juoksi yhtä päätä erämaahan puun alle piiloon.Mutta kyllä enkeli hänet sieltä löysi ja antoi apuaan.
Tottaseon kirjoitti:
Juu.Lahkoista,kirkoista ja ns.seurakunnista pitää paeta kuin Elia pakeni porttonaista Iisebelia ja juoksi yhtä päätä erämaahan puun alle piiloon.Mutta kyllä enkeli hänet sieltä löysi ja antoi apuaan.
Näinkin selvän Pyhän Hengen johdatuksessa kirjoitetetun aloituksen, Jumalan kirous, saaman vastaanoton perusteella on jälleen kysyttävä Jesajan sanoin:
"Kuka uskoo meidän sanomamme? Kuka ymmärtää Herran käsivarren voiman?"- Tottaseon
TeuvoSuni kirjoitti:
Näinkin selvän Pyhän Hengen johdatuksessa kirjoitetetun aloituksen, Jumalan kirous, saaman vastaanoton perusteella on jälleen kysyttävä Jesajan sanoin:
"Kuka uskoo meidän sanomamme? Kuka ymmärtää Herran käsivarren voiman?"Totuuden uskoo vain ne harvat ja valitut: Joille Herran käsivarsi ilmoitetaan. Eikä niitä paljoa ole.
Tottaseon kirjoitti:
Totuuden uskoo vain ne harvat ja valitut: Joille Herran käsivarsi ilmoitetaan. Eikä niitä paljoa ole.
Herran käsivarsi on kyllä valmiina jokaiselle, joka Kristukselta Hengen ja tehtävän saanutta uskoo:
"Minä rukoilen heidän puolestaan. Maailman puolesta minä en rukoile, vaan niiden, jotka sinä olet minulle antanut, koska he kuuluvat sinulle."
"Minä en rukoile vain heidän puolestaan, vaan myös niiden puolesta, jotka heidän todistuksensa tähden uskovat minuun."
Kun Jeesus alkaa taivaassa jonkun puolesta rukoilla, siinä alkaa silloin Saatanan ote vähitellen pettää.
Näin Pyhä Henki johdatti minut eroon luterilaisesta portosta ja sen suuresta syntiröykkiöstä:
Harva kirkosta eronnut lienee joutunut eronsa syyt perustelemaan, saati laatimaan kirjeen. Minun oli se kuitenkin tehtävä, kun Pyhä Henki sen tehtäväksi antoi. 1.4.1996 oli se ilon päivän, kun tämän kirjeen sain käydä lukemassa Ruukin seurakunnan kirkkoherra Reijo Junttilalle:
VOIVATKO KRISTUS JA BELIAR OLLA YHTÄ - EIVÄT - SIKSI LÄHDEN
Toisenlainen on Teologisten tiedekuntien kuin teologisen instituutin jumala. Toisenlainen on piispa Rimpiläisen kuin muiden piispojen jumala, Toisenlainen on Suomen Lähetysseuran kuin Lähetysyhdistys Kylväjän jumala. Toisenlainen on Suomen Raamattuopiston kuin Suomen rauhanyhdistysten jumala. Toisenlainen on Rukoilevaisten kuin Rukouspalvelun, näiden kaatajien jumala. Toisenlainen on Paavalin synodin kuin Hengen Uudistus Kirkossamme ry:n jumala. Toisenlainen on sanansaattajien kuin Lestadiolaisten Esikoisten jumala. Toisenlainen on Evankelisten kuin Uusherätyksen jumala.
Ja kaiken tämän, jumalten puiston - Suomen Siionin - yllä kaikuu piispa Rimpiläisen ja hänen synodinsa jumalan voimakas ääni: "Nainen vaietkoon seurakunnassa!" Mitä tämä käytännössä merkitsee? Siitä antaa hyvän esimerkin lehtori, joka tämän piispan kätten alta kävi hakemassa vihkimyksen, hengen ja siunauksen. Näin hän tunnusti sanomalehti Kalevan haastattelussa:
"Saarnan pito jumalanpalveluksessa kuuluu Janatuisen mielestä papille. Lehtorinakaan hän ei halua saarnata kirkossa kotimaassa, mutta kylläkin pitää saarnaamista mahdollisena ulkomailla."
Ajatelkaa kaikki, minkälainen tämä piispa Rimpiläisen ja hänen lahkonsa, Paavalin synodin, jumala todellisuudessa on? Kotimaa kun taakse jää, ja lähetyskenttä häämöttää, ja kun ei enää olla piispan valvovan katseen alla, niin nainenkin voi silloin tehdä hieman syntiä - saarnata jopa kirkossa.
Jos on tämä jumala naisten suhteen tiukkapipoinen, niin lestadiolaisten suhteen se on armahtava. Hyvä näyttö saatiin kesäkuun 30. päivänä 1995. Juuri Suviseurojen alla, kun piispa, sanomalehti Kalevan palstatilaa hyväksi käyttäen valkaisi kalkilla kaikki lestadiolaiset, miljoonakavalluksia tehneistä uskonveljistään lähtien, vitivalkoisiksi:
"Sehän on ihan varmaa, että lestadiolainen herätysliike ei opeta mitään muuta kuin rehellisyyttä ja ahkeruutta."
Tämä valkaisu lienee tehty siinä toivossa, että Suviseurojen kansanjoukko vihdoinkin tunnustaisi hänet heidänkin jumalalleen kelpaavaksi mieheksi, ja vastaisi hänen tervehdykseensä "Jumalan terve!" - huudolla.
Jeesuksen seurassa lestadiolaisten miljoonakavalluksetkin olisivat saaneet täysin toisenlaisen lopun. Jerikossakin oli kerran hyvin rikas mies, Sakkeus. Mitä hän koki ja teki, kun sai kohdata Kristuksen?
"Mutta Sakkeus sanoi Herralle kaikkien kuullen: "Herra, näin minä teen: puolet omaisyuuestani annan köyhille, ja keneltä olen liikaa kiskonut, sille maksan nelinkertaisesti takaisin."
Sen kuultuaan Jeesus sanoi häneen viitaten: "Tänään on pelastus tullut tämän perheen osaksi. Onhan hänkin Abrahamin poika. Juuri sitä, mikä on kadonnut, Ihmisen Poika on tullut etsimään ja pelastamaan."
Mikä oli Sakkeukselta kadonnut, kun hän oli omaisuuttaan kartuttanut? Mikä on kadonnut tämän maan piispoilta, papeilta, lahkojohtajilta ja lehtoreilta? TOTUUS. Ihmisten hätää tärkeämpää on valta ja oman lahkon menestyminen. Se ei onnistu ilman rahaa, ja siksi heidän kolminaisuusoppinsa kuuluu:
"On etsittävä, hoidettava ja rahastettava!" Kuinka hyvin tähän sopivatkaan Jeesuksen sanat Matteuksen luvusta 23. Kirjoitan ne nykysuomeksi, jotta ymmärtäisitte:
"Voi teitä, piispat, papit, lehtorit ja lahkojohtajat! Te teeskentelijät! Te suljette taivasten valtakunnan ovet ihmisten edestä. Itse ette mene sisälle ettekä päästä niitäkään, jotka menisivät!
Voi teitä, te lähetysjohtajat ja teidän lähettinne! Te teeskentelijät! Te kierrätte maat ja meret saadaksenne edes yhden uuden lahkonne kannattajan, ja kun siinä onnistutte, teette hänestä helvetin oman, kahta vertaa pahemman kuin itse olette!"
Mitä tämä kaikki, jota tässä ja monissa muissa kirjeissä ja kirjoituksissa olen julkituonut, oikein on? Tässäkö meillä on Kristuksen nimeä kantava seurakunta, jolla on yksi Herra, yksi Henki, yksi usko ja yksi kaste? Muut ovat kadonneet jo aikoja sitten, ja nyt on viimeisenä menossa yksi kaste, kun huhut kertovat luterilaisten pappienkin käyvän Israelin matkoilla salaa upotuskasteella Jordanissa.
Tässäkö meillä on seurakunta, jonka kaikki jäsenet ovat saavuttaneet Kristuksen täyteyttä vastaavan kypsyyden, jossa ei enää kukaan alaikäisinä ajelehdi kaikenlaisten opintuulten heiteltävinä? Kenen piispan, papin, lehtorin tai lahkojohtajan mielikuvitus tähän riittää?
JatkuuJatkuu
Kyllä meillä tässä Suomen Luterilaisessa kirkossakin on malliesimerkki lopun ajan Antikristuksen, Saatanan valhehengen, synnyttämästä seurakunnasta. Se hallitsee omiaan eripuraisuudella ja lahkolaisuudella. Jokaisen lahkonsa johtajan korvaan se on kuiskuttanut: "Juuri sinä joukkoinesi olet Kristuksen asialla, älä koskaan anna periksi!"
Todella paksu peite on piispojen, pappien, lehtorien ja lahkojohtajien silmillä, kun eivät huomaa, että saman Saatanan synagogan kasvatteja he kaikki ovat. Sen verran oli Martti Lutherillekin totuutta kirkastunut, että pystyi kirjoittamaan tästä Latomukselle. Valitut teokset osa III:
"Mutta kiitän Herraani Jeesusta Kristusta, joka tämän, minua kohdanneen koettelemuksen on satakertaisesti jo ajassa palkinnut antaessaan minulle oikean tiedon, että jo nyt olen aivan varma siitä, että paavi on tuo viimeisen ajan peto, Antikristus, josta kaikki kirjoitukset ovat ennustaneet: yliopistot taas ovat Saatanan pääsynagogia, joissa sofistiset teologit, nuo epikurolaiset villisiat, harjoittavat valtaansa."
Eivät ole antikristukset viidessäsadassa vuodessa suinkaan vähentyneet, vaan räjähdyksenomaisesti lisääntyneet. Sen todistaa kotikirkkomme tilanne, jossa ei totuutta vastassa ole yksi ainoa antikristus, vaan tuhatpäinen antikristusten lauma, puettuna piispoiksi, papeiksi ja lehtoreiksi.
Luulisi, että jo tässä - kun mukaan lasketaan vielä muutkin kirkkokunnat ja ulkopuoliset lahkot - olisi näin pienelle kansalle Saatanan eksytystä kylliksi - mutta ei-
Kansallakin on oma tahtonsa. Sen todisti helmikuussa julkaistu Kirkon tutkimuskeskuksen tutkimus: "Kirkon tärkein tehtävä on hautaan siunaaminen." Näin sanoi kansa ja viisveisasi Jumalasta, Jeesuksesta, Pyhästä Hengestä ja iankaikkisesta elämästä. Kunhan vain ruumis saadaan maatumaan piispojen ja pappien tekopyhyydellä siunaamaan multaan. Se on tälle kansalle elämän kallein asia.
Ja - toden totta! Kalliiksi tämä kalliisti palkattujen piispojen, pappien, kirkkohallituksen ja tuomiokapitulien johdolla tapahtuva hautausurakointi kansalle tuleekin. Mutta kun kansa näin tahtoo, se myös sen maksaa.
Joko eksytykset tähän loppuivat? Eivät suinkaan! Nyt kansalle pohjustetaan Rooman matkaa. Vanha rakkaus janottaa: "Oppituomiot uuteen harkintaan. Luterilaiset ja katolilaiset vertailevat vanhurskauttamisoppejaan." Näin otsikoi kirjoituksensa Kalevassa 6.2.1996 Oulun tuomiorovasti, teologian tohtori Arvi Seppänen, ja jatkaa:
"Yhteinen julistus vanhurskauttamisopista tähtää siihen, että luterilaiset ja katolinen kirkko tunnustaisivat molemminpuolisesti, että 1500-luvun oppituomiot eivät satu toiseen osapuoleen. Näin ne eivät enää tuomitsisi toistensa vanhurskauttamisoppeja."
Viikon kuluttua, 14.2.1996, kuuluttaa arkkipiispa Joh Vikström samassa lehdessä: "Kirkon suhde katolilaisiin on ykkösasia", ja jatkaa:
Pyrkimyksenä on sekä johtaa toisistaan erossa eläviä kirkkoja ykseyteen, että ilmentää niiden kesken jo vallitsevaa ykseyttä."
Tästä vierähti pari viikkoa, kun jälleen saman lehden palstoilla, 27.2.1996, jatkaa teologian lisensiaatti Kari Kuula samasta asiasta:
"Kristinuskon suhde muihin uskontoihin on vapautumassa. Lisääntynyt tieto muista uskonnoista on kuitenkin tehnyt osalle kristikuntaa yhä vaikeammaksi pitää kiinni perinteisestä käsityksestä. Heidän tulkintansa mukaan myös muiden uskontojen piirissä esiintyy todellista ja merkittävää uskonnollista kokemusta. Tällä vuosisadalla katolinen kirkko on virallisesti esittänyt tämän näkemyksen ja myös lukuisat protestanttiset teologit kannattavat sitä. Erityisesti johtava katolinen teologi Karl Rahner ja protestanttinen Birminghamin yliopiston professroti John Hick ovat esittäneet, että aito pelastava usko ei rajoitu vain kristinuskoon, vaan sitä on kaikissa maailmanuskonnoissa."
Tähän on ihmiskunta eksytyksen tiellä tullut. En voi muuta kuin iloita, kun näen, miten hyvin nämä valheet sopivat asioihin, joista olen vuosien varrella kirjoittanut. Ei tässä mitään erikoista ja ihmeellistä ole. Raamatun kirjoitukset, ne, jotka eivät vielä ole toteutuneet, alkavat kiihtyvällä vauhdilla toteutua. Niin kuin nämäkin:
"Mutta kaikki tämä on vasta synnytystuskien alkua. Silloin teidät pannaan ahtaalle, monia teistä surmataan ja kaikki kansat vihaavat teitä minun nimeni tähden.
Monet silloin luopuvat, he kavaltavat toisensa ja vihaavat toinen toistaan. Monta väärää profeettaa ilmaantuu, ja he johtavat useita harhaan.
Ja kun laittomuus lisääntyy, monien rakkaus kylmenee. Mutta joka kestää loppuun asti, pelastuu.
Tämä valtakunnan evankeliumi julistetaan kaikkialle maailmaan, kaikille kansoille TODISTUKSEKSI, ja sitten tulee loppu."
"Tulee näet aika, jolloin ihmiset eivät siedä kuulla tervettä oppia vaan haalivat itselleen halunsa mukaisia opettajia kuullakseen sitä mitä kulloinkin mieli tekee.
He tukkivat korvansa totuudelta ja kääntyvät kuuntelemaan taruja."
JatkuuJatkuu
Tätä aikaa jo elämme. Enää ei Kristus ole ainoa pelastaja, niin kuin teologian lisensiaatti Kari Kuula kirjoituksessaan toi julki. Taruiksi ovat teologit tehneet nämäkin Jeesuksen sanat:
"Hän on se kivi, joka ei teille rakentajille kelvannut mutta josta on tullut kulmakivi.
Ei kukaan muu voi pelastaa kuin hän. Mitään muuta nimeä, joka meidät pelastaisi, ei ole ihmisille annettu koko taivaankannen alla."
Saatana kokoaa omiaan viimeiseen taisteluun Kristuksen omia vastaan, ja siksi ollaan nyt menossa Roomaan. Ei tässä mitään ihmettä ole tapahtumassa. Kirjoitukset vain käyvät toteen. Haluan kuitenkin vielä palauttaa mieleen Martti Lutherin sanat Roomasta. Valitut teokset osa III:
"Mene siis vain Roomaan, hae sieltä aneita ja voikirjeitä, maksa rahaa ja hanki itsellesi erivapauksia, anna vihkiä itsesi luostarin jäseneksi tai rupea piispaksi, kulje pyhiinvaellusmatkoilla, huuda avuksesi pyhimyksiä, lunasta itsesi vapaaksi kiirastulesta, tunnusta syntisi tuollaisille papeille jne. niin joudutpa vihdoin siihen pisteeseen, ettet tiedä, mitä teet, mitä sinulla on tai mitä olet Jumalan edessä, niin sinut on viety harhaan, ja molemmille osapuolille käykin aivan oikein.
Niin kuin Kristuksella ja paavilla on kaksi avainta, niin on myös kaksi eri taivaan valtakuntaa, joihin nuo kaksi eri avainta kuljettavat. Toinen taivaan valtakunta on iankaikkinen elämä, johon meitä syntiraukkoja auttavat Kristuksen avaimet syntien anteeksiantamisella, jonka Kristus on hankkinut kuolemallaan, eivät meidän tekomme. Tämä on Jumalan valtakunta.
Toinen taivaan valtakunta on tuolla ylhäällä ilmassa, jossa perkeleet hallitsevat, niin kuin pyhä Paavali sanoo: sinne auttavat paavin avaimet kaikkia hänen pyhiänsä, jotka pitävät hänen kahleensa ja lakinsa. Sillä sellaisille kuuluu sellainen taivas, ja sellainen taivas ansaitaan ihmislaeilla ja -teoilla.
Sen tähden on Kristus todella erinomaisesti jakanut avaimet paavin kanssa. Hän pitää itse omat avaimet, ja antaa paaville maalatut, jotka tämä mielensä mukaan asettaa vaakunaansa tai seinälle. Kristuksen kirkossa niillä ei ole tilaa eikä paikkaa.
Millainen kirkko on siis paavin kirkko? Se on epävarma ja horjuva kirkko, oikea petollinen valhekirkko, joka häilyy epäilyksessä ja uskottomuudessa ilman Jumalan sanaa, sillä se opettaa harha-avaimineen epäilemään ja olemaan epävarma. Mutta kun se on horjuva kirkko, niin se ei ole uskon kirkko, sillä tämä seisoo kalliolla helvetin porttejakin vastaan. Matt.16:18.
Mutta kun se ei ole uskon kirkko, niin se ei myöskään ole Kristillinen kirkko, vaan epäkristillinen kirkko, uskoton kirkko, joka hajottaa ja turmelee oikeaa pyhää, kristillistä kirkkoa. Niin he siis tässä omalla suullaan todistavat, että paavin täytyy olla oikea Antikristus, joka istuu Jumalan temppelissä ja on oikea turmelija ja synnin ihminen, niin kuin pyhä Paavali sanoo:
"Älkää antako kenenkään millään tavoin johtaa itseänne harhaan. Ennen tuota päivää näet tapahtuu uskosta luopuminen ja ilmaantuu itse laittomuus ihmishahmossa, kadotuksen ihminen.
Hän, Vastustaja, korottaa itsensä kaiken jumalana pidetyn yläpuolelle, asettuu itse istumaan Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala.
Muistattehan, että puhuin tästä teille jo silloin, kun olin luonanne. Te tiedätte, mikä häntä vielä pidättää, niin että hän ilmestyy vasta kun hänen hetkensä koittaa."
Mene siis vain Roomaan, sinä luterilainen kirkko. Tämä on vain pieni harha-askel sen haureuden rinnalla, jota olet vuosisadat harjoittanut.
Men siis vain Roomaan, mutta minun tuelleni ja rahoillani et enää tuota porttoa rakastele. Saatuani tämän kirjeen valmiiksi, menen lukemaan sen seurakuntani kirkkoherralle ja ilmoitan samalla jättäväni tämän kirkon.
Kun minut vuonna 1987 kutsuttiin kirkkoneuvostoon, pidin sitä suurena ihmeenä, kun en entisenä sotilaana omistanut minkään puolueen jäsenkirjaa. Sitä piti kysyä Jumalalta: "Miksi johdatit minut seurakunnan hallintoon?" Helmikuussa 1989 sain vastauksen: "Jotta näkisit, ettei Jumalan seurakuntaa johdeta näin!"
Tämän, jos minkä, olen kyllä saanut monella tavalla todeksi nähdä ja kokea. Siitä ovat todistuksena ne monet kirjeet ja kirjoitukset, joissa olen näistä asioista kertonut. Hiljaisella viikolla, 1989, sain viedä ensimmäiset Pyhän hengen viestit seurakuntaani, sen rauhanyhdistyksille ja Oulun piispalle. Ne kutsuivat totuuteen ja parannukseen. Ja nyt - hiljaisella viikolla 1996 - seitsemän vuotta tuon ensimmäisen viestin jälkeen, on Pyhä Henki selvästi ilmoittanut, että tämä on viimeinen hätähuuto ja kutsu tälle kirkolle.
Näin voin puhtaalla omallatunnolla tehdä ratkaisun, jonka oman lihani ääntä kuunnellen olisin jo neljä vuotta aikaisemmin tehnyt:
JatkuuJatkuu
"Älkää ryhtykö epäuskoisten aisapariksi. Mitä tekemistä on keskenään oikeudella ja vääryydellä? Mitä yhteistä on valolla ja pimeydellä?
Voivatko Kristus ja Beliar olla yhtä mieltä? Mikä voi liittää uskovan sellaiseen, joka ei usko?
Miten jumalien kuvat soveltuvat Jumalan temppeliin? Mehän olemme elävän Jumalan temppeli, niin kuin Jumala on sanonut:
- Minä asetun heidän keskelleen ja vaellan heidän mukanaan. Minä olen oleva heidän Jumalansa ja he minun kansani.
Siksi Herra sanoo: - Lähtekää pois heidän joukostaan ja erotkaa heistä älkääkä koskeko mihinkään saastaiseen, niin otan teidät vastaan ja olen oleva teidän Isänne, ja te olette minun poikiani ja tyttäriäni.
Näin sanoo Herra, Kaikkivaltias."
Tämän ratkaisun jälkeen saattavat piispat, papit, lehtorit, lahkojohtajat ja kaatajapapit papittarineen kokea suuren helpotuksen. Erittäin suuri paino putoaa myös seurakuntani kirkkoherran sekä Oulun tuomiorovastin ja asessorien sydämeltä. Nyt voitte ilman pelkoa suunnitella piispan seuraavaa tarkastusmatkaa tähänkin seurakuntaan. Enää ei tarvitse lähteä pakoon, sillä tämän jälkeen en ole teidän valheitanne seurakuntalaisille paljastamassa.
Älköön nyt vain kukaan erehtykö luulemaan, että Ruukin seurakunnassa ja Oulun tuomiokapitulissa olisi ainoat Saatanan pesäkkeet tässä maassa, kun niin paljon olen niitä kirjeilläni ahdistellut. Ei suinkaan, sillä niin kuin aikaisemmin tuli jo selväksi, niin Saatanan pääsynagogan - teologisten tiedekuntien - kasvatteja ovat kaikki piispat, papit, lehtorit ja lahkojohtajat.
Nyt vain kävi niin, että jo sangen varhain, vuonna 1958, Jumala johdatti minut, Etelä-Karjalassa syntyneen ja siellä lapsuuden ja nuoruuden viettäneen tänne Pohjois-Pohjanmaalle. Tämäkin oli niin suuri ihme, että se kaipasi Jumalan selitystä. "Täällä minä haluan sinua käyttää", oli vastaus.
Jospa tämänkin prosessin perimmäisen syyn ovat profeetat ennalta ilmoittaneet:
"Herra sanoi minulle: "Pohjoiseta purkautuu onnettomuus tämän maan asukkaiden päälle."
"Pohjoisesta minä herätin miehen, ja hän tuli, auringon nousun suunnalta minä hänet nimeltä kutsuin.
Hän tallaa valtiaita kuin lokaa, tai niin kuin savenvalaja polkee saveaan.
Kuka teistä kertoi sen ennakolta, niin että nyt voisimme sanoa: "Hän puhui totta."
Ei teistä ollut kertojiksi, ei ilmoittajiksi, kukaan ei kuullut teidän tästä puhuvan."
Profeetallinen oli se sunnuntaikin 11.8.1985 Lappeenrannassa, jossa Kristus ilmestyi ensimmäisen kerran. Näytti taivaan kirkkauden ja helvetin mustan pimeyden, ja valtavana taivaan lahjana poisti kaikki mennen elämän traumat, ja siksi lupasin lähteä mihin hän vain haluaa minut lähettää. Tuo näkyhän alkoi siitä, kun kirkon alttariseinä muuttui täysin mustaksi, ja siihen ilmestyi kultakirjaimin sanat: RAAMATTU ON TOTTA.
Tuo päivä oli Sanna-myrskyn päivä. Se syntyi siellä Etelä-Karjalassa, kulki läpi Savon ja teki suurimmat tuhonsa täällä Pohjois-Pohjanmaalla.
Kun Kristusta sanottiin riivaajaksi ja apostoleja hulluiksi, eivät ajat ole siitä mihinkään muuttuneet. Kuten olen monissa kirjoituksissa julkituonut saamani palautteen, olen minäkin mielenhäiriöön joutunut ihminen, joka näiden kirjoitusten kautta vain purkaa ja läpikäy omaa traumaansa. Miksi näin? Siksi, että Raamattu on totta. Se on ollut sitä aina ja on tänäkin päivänä, ja tulee sitä loppuun saakka olemaan - tässäkin maassa:
"Jos maailma vihaa teitä, muistakaa, että ennen teitä se on vihannut minua. Jos te kuuluisitte tähän maailmaan, se rakastaisi teitä, omiaan. Mutta te ette kuulu maailmaan, koska minä olen teidät siitä omikseni valinnut, ja siksi maailma vihaa teitä."
Viimeisen kerran, piispat, papit, lehtorit ja lahkojohtajat, muistakaa tämä: jos Kristus ei olisi tullut, ja jos hänen valittunsa eivät tässäkään ajassa olisi teidän valheitanne paljastaneet, te ette olisi syyllisiä, mutta nyt teidän on mahdotonta puolustella valheellisia tekojanne.
Muistakaa siis: kerran me kaikki olemme tarkastuksessa, josta ei pakoon pötkitä, ei peitetä totuutta pöytäkirjaan valheilla, ei heitetä totuuden kirjeitä avaamattomina roskiin, eikä palauteta niitä avaamattomina lähettäjälle, eikä isketä puhelimen luuria korvaan. Miettikää, missä on se suuri joukko tänään, joka tuossa viimeisessä tarkastuksessa huutaa:
"Herra, Herra! Sinun nimessäsihän me profetoimme, sinun nimessäsi me karkotimme pahoja henkiä ja sinun nimessäsi teimme monia voimatekoja!"
Mutta silloin he saavat minulta vastauksen: "En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, vääryydentekijät!"
Ei löydy apua, vaikka huutaisitte: "Herra, toisin olisimme toimineet, jos olisimme totuuden tienneet!"
Arkkipiispasta alkaen on jokainen piispa saanut sen tietää, mutta varoituksista huolimatta, Saatanan evankeliumi on miellyttävämpi.Jatkuu
Voin vain ihmetellä sitäkin, miten hyvään ajankohtaan Pyhä Henki tämän eron ajoitti. Miettiväthän oikeusviranomaiset parhaillaan: pitäisikö rikollisiin järjestöihin kuuluminen lailla kieltää?
Voiko tämän rikollisempia järjestöjä maassa ollakaan, kuin mitä ovat nämä kirkkokunnat ja uskonlahkot, jotka Saatanan valheilla kuljettavat joukkojaan laveaa tietä pitkin suoraan helvettiin.
Saatanaa pelätään, mutta jumalanpelko on täysin kadotettu, vaikka Jeesus sen näin selvästi sanoo:
"Älkää pelätkö niitä, jotka tappavat ruumiin mutta eivät kykene tappamaan sielua. Pelätkää sen sijaan häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin."
Nyt kun tämän luterilaisen porttokirkon jätän, voin tehdä sen turvallisella mielellä. Niin kuin Pyhä Henki on elämääni tähänkin asti johdattanut, niin hän edelleen johdattaa, kunhan vain itse olen kuuliainen. Sanoihan hän 8.11.1988, kun neljännen kerran minulle ilmestyi ja muutti omat eläkepäivien suunnitelmat uusiksi:
"Jo ollessasi äidin kohdussa minä valitsin sinut tähän tehtävään. Se eläketulo mikä sinulla on, saa sinulle riittää ja loppuelämäsi olet minun palveluksessani. Menet, minne minä sinut lähetän ja puhut kaikki, mitä minä käsken sinun puhua. Älä ihmisiä pelkää, sillä minä olen kanssasi ja pelastan sinut. Äläkä heitä kauhistu, etten minä kauhistuttaisi sinua heidän edessään."
Eikä hän ole tätä kutsumistaan peruuttanut. Saan edelleen kertoa hänen totuutta niille, jotka sitä vielä haluavat kuulla, ja vaieta siellä, missä totuudelle on jo selkä käännetty, sillä näin sanoo Herra:
"Älkää antako koirille sitä, mikä on pyhää, älkääkä heittäkö helmiänne sikojen eteen, etteivät ne tallaa niitä jalkoihinsa ja käy teidän kimppuunne ja raatele teitä."
"Jos teitä jossakin talossa tai kaupungissa ei oteta vastaan, eikä teidän sanojanne kuunnella, lähtekää sieltä ja pudistakaa pöly jaloistanne.
Totisesti: Sodoman ja Gomorran maa pääsee tuomiopäivänä vähemmällä kuin se kaupunki."
"Lähtekää pois, jättäkää hänet te, jotka olette minun kansaani, ettette joutuisi ottamaan osaa hänen synteihinsä, ettekä jäisi alttiiksi niille vitsauksille, joilla häntä lyödään.
Hänen syntiensä röykkiö ulottuu jo taivaaseen asti, eikä Jumala unohda hänen pahoja tekojaan."
Tähän päättyi erokirjeeni.
Tapani mukaan lähetin tämän kirjeen jokaiselle piispalle ja kymmenille lehdille. Mutta tapansa mukaan eivät he tätäkään uskaltaneet julkaista.
Sanomalehti KALEVAn toimittaja Pekka Koivisto antoi puhelimella vastauksen:
"SRK:n uhkausten takia ei kirjoitusta voida julkaista muuten kuin maksettuna ilmoituksena, ja sen hinta on vähän yli 66 000 markkaa."- Rahastonhoitaja
Kallista lystiä, jos totuutta pitäisi kolehtirahoilla julistaa.
Rahastonhoitaja kirjoitti:
Kallista lystiä, jos totuutta pitäisi kolehtirahoilla julistaa.
Näin se on tämän maailman ruhtinaan valtakunnassa.
Rosvot saavat luolissaan julistaa valhetta verorahoin, mutta totuudelle ei sitä mahdollisuutta ole suotu.
Kyllä minä tuolloin vakavasti mietin, että otan pankkilainan, jolla kustannan tuon Erokirjeeni julkaisun Kalevassa. Jos olisin saanut vähentää sen verotuksessa, kuten tulonhankintakustannuksia saa vähentää, niin se olisi tapahtunut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?843462- 252033
- 1941941
PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä
Toivottavasti on s i n i v u o k k o nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w3431338Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell861313Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka
Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale891137Varoitus kyläläisille Suomussalmella
Paikkakunnalla on ilmennyt huolestuttavaa toimintaa jossa kaksi aikuista miestä ( Dimitri ja Teemu ) on syyllistynyt nuo12945- 82943
Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi
Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.23855Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen
Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha61790