Mitä murretta Broadchurch-tv-sarjassa?

Mrs.Miller

Minkä alueen murretta Alec Hardy (David Tennant) puhuu Broadchurch-tv-sarjassa?

5

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • McHenry

      Kyllähän tuo kuulostaa skottimurteelta vaikka ei sitä aivan puhtaasti olekaan.

      • oopsdiuyuyuf

        Skottimurretta on monenlaista. Mitään "puhdasta" standardiversiota ei ole olemassa. Lisäksi on toisinaan hankala osoittaa, missä vaiheessa skottimurre muuttuu Pohjois-Englannin pohjoisimpien alueiden murteeksi ja toisin päin.

        Doricin murre onkin sitten jo melkeinpä oma kielensä, ainakin vanhemman polven käyttämänä.


      • McHenry

        "Puhtaana" murteena voidaan ymmärtää suurissa kaupungeissa, kuten Glasgow'ssa ja Edinburghissa, puhuttava kieli. Niissähän asuu valtaosa puhujista.

        Esim "puhdasta" Oulun murretta puhutaan vain (entisessä) Oulussa. Kun kaupungista lähdetään pohjoiseen, itään tai etelään, puhuttu kieli alkaa asteittain saada vaikutteita muista murteista.


    • ottakaaiteselvää

      En tiedä kuka tai mikä on Alec Hardy (David Tennant) tai Broadchurch.
      Ikinä en ole kuullutkaan tyypistä, mutta wikin tietojen mukaan neiti on syntynyt Bathgatessa, joten murrekin sitä peruja täytynee olla. Missä sitten Bathgete niminen kylpyamme on, ei minulla ole aavistustakaan, eikä voisi vähempää edes kiinnostaakaan. Jos kuulisin murteen, niin jos se on Pohjois-Dakotasta, niin voisin tunnistaa sen.

      • jos-ny-kumminkaan

        "...on syntynyt Bathgatessa, joten murrekin sitä peruja täytynee olla."

        Tuskinpa se nyt ihan noin menee.

        Harvinaisen ala-arvoisen surkeasta näyttelijästä olisi kysymys, mikäli tämä ei pystyisi esiintymään millään muulla kuin lapsuudenkaupunkinsa/-kylänsä puheenparrella...

        Moni Britteinsaarilta lähtöisin oleva näyttelijä on kyennyt näyttelemään myös amerikkalaisissa leffoissa/sarjoissa amerikkalaista roolihahmoa ja ihan uskottavasti. Samoin esimerkiksi liverpoolilainen näyttelijä, mikäli lahjoja vähänkin löytyy, osaa tarpeen vaatiessa näytellä vaikkapa itälontoolaista henkilöä ja päinvastoin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minua odottaa

      Joku todella ihana nainen jossain tulevaisuudessa. Siihen uskon ja luotan. 🤗❤️✨
      Sinkut
      219
      4137
    2. Miten toivoisit

      Teidän välien olevan tällä hetkellä? Tässä tilanteessa?
      Ikävä
      121
      4006
    3. Keksitkö keinon

      Miten voin nähdä ihastusta joka ei myönnä tunteitaan.
      Ikävä
      48
      3622
    4. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      61
      2942
    5. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2731
    6. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2508
    7. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2498
    8. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2396
    9. T- miehelle....

      Kuka sua rakastaa? Kertoi rakastavansa....
      Suhteet
      41
      2279
    10. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2235
    Aihe